2e kamer verkiezingen 2021

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Op welke partij heb je vandaag gestemd?

VVD
2
6%
PVV
3
9%
CDA
2
6%
D66
2
6%
GroenLinks
1
3%
SP
0
Geen stemmen
PvdA
0
Geen stemmen
ChristenUnie
6
17%
Partij voor de Dieren
1
3%
50PLUS
0
Geen stemmen
SGP
12
34%
DENK
0
Geen stemmen
FVD
3
9%
Bij1
0
Geen stemmen
JA21
1
3%
Code Oranje
0
Geen stemmen
Volt
1
3%
BBB
1
3%
Anders
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 35

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor MoesTuin » 17 sep 2021 10:19

naamloos schreef:Ik geef toe dat dat ook het eerste was wat ik dacht.
Maar ik vond het meteen niet eerlijk om de optie uit te sluiten dat haar eerdere uitspraak dat zij anders was en zou opstappen na een motie van afkeuring gewoon oprecht gemeend was.
Als ze was blijven zitten zou dat ten koste van haar geloofwaardigheid gaan, maar of haar leiderschap op de tocht zou komen te staan???
Rutte komt er ook keer op keer mee weg en ja, het achtervolgt hem wel maar zijn leiderschap staat niet echt op de tocht volgens mij.


de gevolgen van een motie van afkeuring is een persoonlijke afweging.
Je mag blijven / Je mag weg
Mark Rutte bleef inderdaad
Sigrid Kaag ging weg ( haar morele lat lag maanden hiervoor al hoog vanwege haar uitspraak eerder in April)
Ank Bijleveld kreeg ook gisteren een motie van afkeuring en ze bleef.

allebei de opties zijn persoonlijke afwegingen.
Sigrid Kaag had geen keus...en haar reactie was wel heel duidelijk kort erna....D66 leider zijn nu en formeren ( dat gaat voor haar nu een stuk makkelijker dan al had ze aangebleven....)
Ook weer iets met geloofwaardigheid...

Komend weekend zullen ze zeker wel toe zijn aan het weekendje VVD CDA D66 de Hei op....

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor naamloos » 17 sep 2021 10:48

MoesTuin schreef:de gevolgen van een motie van afkeuring is een persoonlijke afweging.
Je mag blijven / Je mag weg
Mark Rutte bleef inderdaad
Sigrid Kaag ging weg ( haar morele lat lag maanden hiervoor al hoog vanwege haar uitspraak eerder in April)
Ank Bijleveld kreeg ook gisteren een motie van afkeuring en ze bleef.

allebei de opties zijn persoonlijke afwegingen.
Sigrid Kaag had geen keus...en haar reactie was wel heel duidelijk kort erna....D66 leider zijn nu en formeren ( dat gaat voor haar nu een stuk makkelijker dan al had ze aangebleven....)
Ook weer iets met geloofwaardigheid...
Jawel hoor, Kaag had wel een keus. Ze had ook kunnen gaan draaikonten net als Rutte, en die komt er ook steeds mee weg.
Geloofwaardiger wordt je er inderdaad niet van, maar dat zei ik al.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 17 sep 2021 11:08

MoesTuin schreef:de gevolgen van een motie van afkeuring is een persoonlijke afweging.
Je mag blijven / Je mag weg
Mark Rutte bleef inderdaad
Sigrid Kaag ging weg ( haar morele lat lag maanden hiervoor al hoog vanwege haar uitspraak eerder in April)
Ank Bijleveld kreeg ook gisteren een motie van afkeuring en ze bleef.

allebei de opties zijn persoonlijke afwegingen.
Sigrid Kaag had geen keus...en haar reactie was wel heel duidelijk kort erna....D66 leider zijn nu en formeren ( dat gaat voor haar nu een stuk makkelijker dan al had ze aangebleven....)
Ook weer iets met geloofwaardigheid...

Komend weekend zullen ze zeker wel toe zijn aan het weekendje VVD CDA D66 de Hei op....


Het is net als bij voetbal.
Als je de gele kaart voorgehouden krijgt door de scheidsrechter heb je de mogelijkheid om van het veld te lopen en te gaan douchen.
Maar het hoeft niet. Omdat daarvoor nu eenmaal de rode kaart is uitgevonden.
Zelfs als je als speler beseft dat de scheidsrechter een inschattingsfout maakt, en je kaart rood had moeten zijn in plaats van geel hoef je niet op te stappen.

Kaag wilde eerder dit jaar echter van Rutte af, en probeerde de druk op hem om (na een door de kamer uitgedeelde gele kaart) op te stappen te vergroten door te roepen wat zijzelf zou doen in dit geval.
Dat werd haar gisteren door iedereen nagedragen, waardoor ze haar eigen positie ongeloofwaardig gemaakt had.

Het idee dat deze kaart geel was, maar donkerrood had moeten zijn doet daar niks aan af: ze had niet hoeven op te stappen.
De enige reden dat ze geen keus had was dat ze zelf ook wel door had dat ze in het Omtzigtdebat een te grote broek aan had getrokken waardoor ze haar eigen positie nu onhoudbaar gemaakt had.
Daar komt ongetwijfeld bij dat het haar prima uitkomt dat ze zich nu maar om 1 zaak druk hoeft te maken, namelijk de formatie (hoewel uit het Afghanistandebat bleek dat ze dat eigenlijk al sinds de verkiezingen deed), maar feit blijft dat ze zelfs haar eigen partij verbaasd heeft door woord te houden.
Blijkbaar hebben ze haar betrouwbaarheid daar ook aanmerkelijk lager ingeschat...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2021 11:13

StillAwake schreef:Het is net als bij voetbal.
Als je de gele kaart voorgehouden krijgt door de scheidsrechter heb je de mogelijkheid om van het veld te lopen en te gaan douchen.
Maar het hoeft niet. Omdat daarvoor nu eenmaal de rode kaart is uitgevonden.
Zelfs als je als speler beseft dat de scheidsrechter een inschattingsfout maakt, en je kaart rood had moeten zijn in plaats van geel hoef je niet op te stappen.

Kaag wilde eerder dit jaar echter van Rutte af, en probeerde de druk op hem om (na een door de kamer uitgedeelde gele kaart) op te stappen te vergroten door te roepen wat zijzelf zou doen in dit geval.
Dat werd haar gisteren door iedereen nagedragen, waardoor ze haar eigen positie ongeloofwaardig gemaakt had.

Het idee dat deze kaart geel was, maar donkerrood had moeten zijn doet daar niks aan af: ze had niet hoeven op te stappen.
De enige reden dat ze geen keus had was dat ze zelf ook wel door had dat ze in het Omtzigtdebat een te grote broek aan had getrokken waardoor ze haar eigen positie nu onhoudbaar gemaakt had.
Daar komt ongetwijfeld bij dat het haar prima uitkomt dat ze zich nu maar om 1 zaak druk hoeft te maken, namelijk de formatie (hoewel uit het Afghanistandebat bleek dat ze dat eigenlijk al sinds de verkiezingen deed), maar feit blijft dat ze zelfs haar eigen partij verbaasd heeft door woord te houden.
Blijkbaar hebben ze haar betrouwbaarheid daar ook aanmerkelijk lager ingeschat...


Enige kanttekening is wel dat in het voetbal 2x geel ook rood is en dan mag je alsnog vertrekken maar Rutte heef er al wel meer dan dat gehad maar zit er nog steeds :roll:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 17 sep 2021 11:14

naamloos schreef:Jawel hoor, Kaag had wel een keus. Ze had ook kunnen gaan draaikonten net als Rutte, en die komt er ook steeds mee weg.
Geloofwaardiger wordt je er inderdaad niet van, maar dat zei ik al.

Ze had geen keus meer, omdat ze een te grote broek had aangetrokken toen ze dacht dat ze Rutte in de hoek kon drukken, en zich moreel superieur waande boven alles en iedereen in Den Haag.
Ze had geen keus meer omdat ze zichzelf die keus ontnomen heeft.

En inderdaad, haar geloofwaardigheid heeft een boost gehad, maar als ze nu een te grote mond opzet in de formatie kan dat ook nog wel eens averechts gaan werken.
Ze moet nu namelijk uitkijken dat ze niet het imago krijgt van iemand die hier juist een slaatje uit heeft willen slaan...
Wat dat betreft was haar opmerking kort na het debat dat ze nu meer tijd heeft om te formeren misschien wel de opmerkelijktse actie van de avond, en imagotechnisch misschien een blunder.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 17 sep 2021 11:17

Marnix schreef:Enige kanttekening is wel dat in het voetbal 2x geel ook rood is en dan mag je alsnog vertrekken maar Rutte heef er al wel meer dan dat gehad maar zit er nog steeds :roll:

2x geel is ook in het voetbal meestal geen rood hoor...
2 x geel is rood geldt in het voetbal slechts in één specifiek geval...
Namelijk: 2 x geel in dezelfde wedstrijd.
En er zijn toch weinig dossiers waarop Rutte twee keer geel heeft gehad.
Voor zover mijn herinnering gaat (al heb ik Rutte vanuit Noorwegen nauelijks gevolgd) dat alleen op voor de toeslagenaffaire (hoewel dat eerder direct rood was).
Maar laat dat nou ook precies het dossier zijn waarom hij nu demissionair is...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor naamloos » 17 sep 2021 11:36

StillAwake schreef:Ze had geen keus meer, omdat ze een te grote broek had aangetrokken toen ze dacht dat ze Rutte in de hoek kon drukken, en zich moreel superieur waande boven alles en iedereen in Den Haag.
Ze had geen keus meer omdat ze zichzelf die keus ontnomen heeft.
Als ze geen keus had waarom dacht je gisteren dan nog dat ze zou blijven?
Dit zei je: "Maar inderdaad: via een bepaalde omweg (die har fractie al aan het voorbereiden is) zal ze de machtspositie die ze heeft niet willen opgeven...
En haar geloofwaardigheid: wat je nooit hebt gehad, raak je ook niet kwijt..."

Als ze toch al geen geloofwaardigheid meer had zou ze ook net zo goed de 'grote broek van Rutte' kunnen aantrekken.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 17 sep 2021 12:14

naamloos schreef:Als ze geen keus had waarom dacht je gisteren dan nog dat ze zou blijven?
Dit zei je: "Maar inderdaad: via een bepaalde omweg (die har fractie al aan het voorbereiden is) zal ze de machtspositie die ze heeft niet willen opgeven...
En haar geloofwaardigheid: wat je nooit hebt gehad, raak je ook niet kwijt..."

Als ze toch al geen geloofwaardigheid meer had zou ze ook net zo goed de 'grote broek van Rutte' kunnen aantrekken.

Ze gaf zelf aan te vinden geen andere keus te hebben (zijn dus niet mijn woorden).
En voor wat betreft haar geloofwaardigheid: als haar eigen partij aangeeft niet verwacht te hebben dat ze haar woord zou houden: hoeveel meer bewijs heb je nodig dat haar geloofwaardigheid niet al te hoog moet worden ingeschat?

En voor wat betreft mijn opmerking over haar machtspositie: zullen we even kijken hoe ze met de pas verworven schijn van morele superioriteit de formatiebesprekingen ingaat?
Vooralsnog vertrouw ik haar net zo min als zij mij vertrouwt...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2021 12:18

StillAwake schreef:2x geel is ook in het voetbal meestal geen rood hoor...
2 x geel is rood geldt in het voetbal slechts in één specifiek geval...
Namelijk: 2 x geel in dezelfde wedstrijd.
En er zijn toch weinig dossiers waarop Rutte twee keer geel heeft gehad.
Voor zover mijn herinnering gaat (al heb ik Rutte vanuit Noorwegen nauelijks gevolgd) dat alleen op voor de toeslagenaffaire (hoewel dat eerder direct rood was).
Maar laat dat nou ook precies het dossier zijn waarom hij nu demissionair is...


Een aantal keer geel levert je in de meeste voetbalcompetities ook een schorsing op. Ik verwijs maar even naar de memo’s van de dividentsbelasting, het verzwijgen van de leugen van Halbe Zijlstra, de 70 burgerslachtoffers van het bombardement in Irak even vergeten zijn, iedereen 1000 euro beloven en niet geven, niet over Omtzigt waarbij later bleek dat hij dat toch deed. Constant dingen onder het tapijt vegen en anders zeggen dat je het je niet meer kon herinneren… constant terugkerende fouten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor naamloos » 17 sep 2021 12:25

StillAwake schreef:Daar kan ik je voor een deel in volgen, maar aangezien ze van "voltooid leven" een breekpunt gemaakt heeft in de formatie tootn ze zelf aan daar militanter in te staan dan hoe jij het nu stelt.
En dat ze zelf zegt gelovig te zijn: "toon mij uw geloof zonder uw werken, en ik toon u mijn geloof door mijn werken" was het toch?
Ze zal best religieus zijn, maar uit haar daden blijkt dat niet.
Maar dat doet verder niets af van waar het om gaat nl. dat iedereen zelf moet kunnen kiezen om voor of tegen te zijn.
Ik zie niet in waarom tegenstanders hun keus bij de rest van Nederland door de strot willen duwen.
Er is niemand die hen dwingt om euthanasie te plegen of om hun leven als voltooid te zien.

Verder ken ik Kaag en haar werken te weinig om over haar geloof te oordelen mocht ik dat willen.
Ik ken wel zat andere gelovigen waar ik meer rottigheid van weet dan van Kaag, maar die gewoon als christen worden aanvaard.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 17 sep 2021 13:04

naamloos schreef:Maar dat doet verder niets af van waar het om gaat nl. dat iedereen zelf moet kunnen kiezen om voor of tegen te zijn.
Ik zie niet in waarom tegenstanders hun keus bij de rest van Nederland door de strot willen duwen.
Er is niemand die hen dwingt om euthanasie te plegen of om hun leven als voltooid te zien.
Jij werwacht neit dat de druk op ouderen om hun leven dan maar als voltooid te gaan zien toe zal nemen? Toen abortus gelegaliseerd werd gebeurde iets dergelijks wel met ongewenst zwangere meisjes.
Jij verwacht niet dat het uiteindelijk ook (wat je in de huidige euthanasie praktijk al ziet) zo is dat artsen een bersiping aan hun broek krijgen als ze weigeren?
Jij verwacht niet dat (zoals rond weigerambtenaren gebeurde bij het homohuwelijk) hele beroepsgroepen onder aan de streep als functievereiste dezelfde mening als Kaag dienen te hebben (zelfs mensen die dat beroep al uitoefenden voordat de wet veranderde)?

De grap van D66 en Kaag is namelijk dat hun tolerantie daar ophoudt waar je stopt het met hen eens te zijn...
naamloos schreef:Verder ken ik Kaag en haar werken te weinig om over haar geloof te oordelen mocht ik dat willen.
Ik ken wel zat andere gelovigen waar ik meer rottigheid van weet dan van Kaag, maar die gewoon als christen worden aanvaard.

Met dat laatste heb je ongetwijfeld een punt.
Maar dat er mensen zijn die nog meer rottigheid uitvreten praat haar gedrag, haar denkwijze en machtshonger niet ineens goed.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 17 sep 2021 13:18

Marnix schreef:Een aantal keer geel levert je in de meeste voetbalcompetities ook een schorsing op. Ik verwijs maar even naar de memo’s van de dividentsbelasting, het verzwijgen van de leugen van Halbe Zijlstra, de 70 burgerslachtoffers van het bombardement in Irak even vergeten zijn, iedereen 1000 euro beloven en niet geven, niet over Omtzigt waarbij later bleek dat hij dat toch deed. Constant dingen onder het tapijt vegen en anders zeggen dat je het je niet meer kon herinneren… constant terugkerende fouten.

Ik voel me absoluut niet geroepen om de advocaat van Rutte te zijn, ik vind namelijk al langer dat hij veel eerder had moeten aftreden.
En ik ben het met je eens dat Rutte bepaald niet de meest betrouwbare factor van het binnenhof is.
Wél heb ik gezegd dat ik niemand in de politiek klaar zie staan om hem op te volgen als premier. Dat zegt niets over hem (hoewel de 11 jaar ervaring die hij inmiddels heeft zeker behulpzaam is bij het minder capabel overkomen van zijn concurrenten), maar het zegt meer iets over de rest van de partijleiders, dat er (bijna?) niet 1 bij zit waarvan je je kunt voorstellen dat diegene ooit premier wordt.

Dat ik vind dat hij de meest geschikte premierskandidaat is is gebaseerd op de historische praktijk dat de premier altijd uit 1 van de 2 grootste partijen komt, en ik daar niemand zie met de uitstraling de premier van alle Nederlanders te kunnen en willen zijn.
Wellicht met uitzondering van Aboutaleb (al denk ik dat een marokkaans premier en een pvda-premier beide vooralsnog niet logisch zijn...) en Omtzigt (die ik echter als éénmansfractie niet gauw regeringsverantwoordleijkheid zie krijgen) en wellicht Segers (averwacht ik niet dat de CU ooit in de top 3 van grootste partijen tereht zal komen.

Ik heb Rutte niet bijster hoog zitten, maar moet wel toegeven dat hij er redelijk in slaagt boven de partijen te staan.
En dat hij had moeten opstappen: volledig mee eens. Maar je zult aan mw Kaag gaan zien at opstappen in Den haag alleen maar betekent dat je in de volgende kabinetsperiode geweeon weer terug bent waar je vooral zelf vindt dat je hoort.

En natuurlijk is het logisch dat er veel incapabele mensen in de kamer rondzwerven.
In het bedrijfsleven krijg je nou eenmaal meer betaald, waardoor de echte talenten zich daar wel gaan ontplooien.
Het is toch van de gekken dat een kamerlid 8.431,26 euro bruto per maand krijgt, terwijl jij en ik daar bij wijze van spreken ons bed niet voor zouden uitkomen.
Het is toch belachelijk dat een premier met heel veel meer verantwoordelijkheden minder op zijn rekening krijgt bijgeschreven als een afdelingsmanager van een groot bedrijf.

Dan moet je het niet raar vinden dat de meeste mensen die echt goed in hun vak zijn een baan in het bedrijfsleven ambieren, waar ze minder verantwoordelijkheden dragen en meer betaald krijgen.
If you pay peanuts, you get monkeys...
Laatst gewijzigd door StillAwake op 17 sep 2021 13:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 17 sep 2021 13:27

Minister Bijleveld van Defensie kreeg net als Kaag een motie van afkeuring aan het broekpak, maar zij bleef zitten. Daar is men bij de CDA achterban niet blij mee. Dat is terecht wat mij betreft, want Defensie had de zaakjes ook niet op orde bij de evacuatie uit Afghanistan. De kans zit erin dat ze vandaag of morgen alsnog opstapt.
We hebben een kabinet met brekebenen.
StillAwake schreef:Dat ik vind dat hij de meest geschikte premierskandidaat is is gebaseerd op de historische praktijk dat de premier altijd uit 1 van de 2 grootste partijen komt, en ik daar niemand zie met de uitstraling de premier van alle Nederlanders te kunnen en willen zijn.
Wellicht met uitzondering van Aboutaleb (al denk ik dat een marokkaans premier en een pvda-premier beide vooralsnog niet logisch zijn...) en Omtzigt (die ik echter als éénmansfractie niet gauw regeringsverantwoordleijkheid zie krijgen) en wellicht Segers (averwacht ik niet dat de CU ooit in de top 3 van grootste partijen tereht zal komen.
Omtzigt zelf pleit voor een buitenparlementair kabinet (een zakenkabinet dus), waarbij de partijbazen (Rutte, Hoekstra en Kaag) allemaal in de Tweede Kamer gaan zitten.
Hoe sympathiek ik dit idee ook vind, gezien de bewezen incompetentie van de huidige politieke kaste, ik acht het weinig realistisch. Rutte is er de man niet naar om de sleutels van het torentje uit handen te geven.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 17 sep 2021 13:29

elbert schreef:Minister Bijleveld van Defensie kreeg net als Kaag een motie van afkeuring aan het broekpak, maar zij bleef zitten. Daar is men bij de CDA achterban niet blij mee. Dat is terecht wat mij betreft, want Defensie had de zaakjes ook niet op orde bij de evacuatie uit Afghanistan. De kans zit erin dat ze vandaag of morgen alsnog opstapt.
We hebben een kabinet met brekebenen.

Sterker nog: we hebben een demissionair kabinet met brekebenen...
Besef wel dat al de kabinetsleden die nu onder vuur liggen al een keer met het hele kabinet gevallen zijn ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2021 13:54

StillAwake schreef:Ik voel me absoluut niet geroepen om de advocaat van Rutte te zijn, ik vind namelijk al langer dat hij veel eerder had moeten aftreden.
En ik ben het met je eens dat Rutte bepaald niet de meest betrouwbare factor van het binnenhof is.
Wél heb ik gezegd dat ik niemand in de politiek klaar zie staan om hem op te volgen als premier. Dat zegt niets over hem (hoewel de 11 jaar ervaring die hij inmiddels heeft zeker behulpzaam is bij het minder capabel overkomen van zijn concurrenten), maar het zegt meer iets over de rest van de partijleiders, dat er (bijna?) niet 1 bij zit waarvan je je kunt voorstellen dat diegene ooit premier wordt.

Dat ik vind dat hij de meest geschikte premierskandidaat is is gebaseerd op de historische praktijk dat de premier altijd uit 1 van de 2 grootste partijen komt, en ik daar niemand zie met de uitstraling de premier van alle Nederlanders te kunnen en willen zijn.
Wellicht met uitzondering van Aboutaleb (al denk ik dat een marokkaans premier en een pvda-premier beide vooralsnog niet logisch zijn...) en Omtzigt (die ik echter als éénmansfractie niet gauw regeringsverantwoordleijkheid zie krijgen) en wellicht Segers (averwacht ik niet dat de CU ooit in de top 3 van grootste partijen tereht zal komen.

Ik heb Rutte niet bijster hoog zitten, maar moet wel toegeven dat hij er redelijk in slaagt boven de partijen te staan.
En dat hij had moeten opstappen: volledig mee eens. Maar je zult aan mw Kaag gaan zien at opstappen in Den haag alleen maar betekent dat je in de volgende kabinetsperiode geweeon weer terug bent waar je vooral zelf vindt dat je hoort.

En natuurlijk is het logisch dat er veel incapabele mensen in de kamer rondzwerven.
In het bedrijfsleven krijg je nou eenmaal meer betaald, waardoor de echte talenten zich daar wel gaan ontplooien.
Het is toch van de gekken dat een kamerlid 8.431,26 euro bruto per maand krijgt, terwijl jij en ik daar bij wijze van spreken ons bed niet voor zouden uitkomen.
Het is toch belachelijk dat een premier met heel veel meer verantwoordelijkheden minder op zijn rekening krijgt bijgeschreven als een afdelingsmanager van een groot bedrijf.

Dan moet je het niet raar vinden dat de meeste mensen die echt goed in hun vak zijn een baan in het bedrijfsleven ambieren, waar ze minder verantwoordelijkheden dragen en meer betaald krijgen.
If you pay peanuts, you get monkeys...


Mee eens, Rutte laat geregeld flinke steken vallen maar doet ook wel dingen goed. Het klinkt wat armoedig maar er zullen er een hoop zijn die het er nog slechter vanaf zouden brengen. Ik ben dus niet alleen maar kritisch. Maar naast capabel moet een premier ook betrouwbaar zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten