2e kamer verkiezingen 2021

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Op welke partij heb je vandaag gestemd?

VVD
2
6%
PVV
3
9%
CDA
2
6%
D66
2
6%
GroenLinks
1
3%
SP
0
Geen stemmen
PvdA
0
Geen stemmen
ChristenUnie
6
17%
Partij voor de Dieren
1
3%
50PLUS
0
Geen stemmen
SGP
12
34%
DENK
0
Geen stemmen
FVD
3
9%
Bij1
0
Geen stemmen
JA21
1
3%
Code Oranje
0
Geen stemmen
Volt
1
3%
BBB
1
3%
Anders
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 35

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 09 okt 2020 12:05

Marnix schreef:Ik denk dat die samenstelling wel aardig goed is ingeschat ja. Er zijn heel veel partijen en maar heel weinig mogelijkheden. Natuurlijk kan er nog van alles gebeuren in de komende periode maar de peilingen geven nu aan:
Tja, dat kwartetten met partijen is tijdens de campagne en daarna natuurlijk heel interessant, maar ik vind het zelf interessanter of er inhoudelijk nog iets verandert na de verkiezingen. Alles overziend denk ik dat er dus vrijwel niets gaat veranderen. Men hobbelt maar wat voort op dezelfde weg, de coalitie verliest elke keer meer steun van de bevolking, wat resulteert in een coalitie met nog meer partijen dan voor de verkiezingen. Meer van hetzelfde: daar komt het eigenlijk op neer.
Want de issues die ik noemde (klimaat, migratie, EU, woningnood, lastenverzwaring enz.) zijn bij de bevolking helemaal niet zo populair, maar in Den Haag gaat men er (vaak onder druk van externe partijen zoals de EU, of gedwongen door zelf opgelegde keurslijven) wel mee door.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 10 okt 2020 21:19

elbert schreef:Tja, dat kwartetten met partijen is tijdens de campagne en daarna natuurlijk heel interessant, maar ik vind het zelf interessanter of er inhoudelijk nog iets verandert na de verkiezingen. Alles overziend denk ik dat er dus vrijwel niets gaat veranderen. Men hobbelt maar wat voort op dezelfde weg, de coalitie verliest elke keer meer steun van de bevolking, wat resulteert in een coalitie met nog meer partijen dan voor de verkiezingen. Meer van hetzelfde: daar komt het eigenlijk op neer.
Want de issues die ik noemde (klimaat, migratie, EU, woningnood, lastenverzwaring enz.) zijn bij de bevolking helemaal niet zo populair, maar in Den Haag gaat men er (vaak onder druk van externe partijen zoals de EU, of gedwongen door zelf opgelegde keurslijven) wel mee door.


En toch houdt het denk ik wel redelijk het midden van wat de Nederlander wil. Dat sommigen wat meer een rechts of een links beleid willen begrijp ik maar logische om in het midden uit te komen dan. Dat de coalitie wat inlevert klopt maar dat zie je heel vaak, want het is bij het sluiten van een regeerakkoord geven en nemen, je kan als partij wat onzichtbaar worden. VVD en CU doen het goed maar D66 en CDA lijken flink te verliezen. En PVDA lijkt te profiteren. Maar geen schokkende verschuivingen dus vast ook niet wat betreft de koers van de regering.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 13 okt 2020 07:46

Marnix schreef:En toch houdt het denk ik wel redelijk het midden van wat de Nederlander wil.
Wil de gemiddelde Nederlander meer windmolens in zijn achtertuin, minder boeren, meer geld en soevereiniteit naar de EU en meer mensen uit andere landen die ook een woning zoeken?
Ik vraag me dat toch echt af hoor. Als je deze vragen in een opiniepeiling aan mensen voorlegt, dan krijg je heel andere antwoorden.
Ik denk eerder dat mensen op middenpartijen stemmen bij gebrek aan beter (overigens wel steeds minder), dan vanwege enthousiasme voor wat die partijen uiteindelijk doen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 13 okt 2020 09:34

elbert schreef:Wil de gemiddelde Nederlander meer windmolens in zijn achtertuin, minder boeren, meer geld en soevereiniteit naar de EU en meer mensen uit andere landen die ook een woning zoeken?
Ik vraag me dat toch echt af hoor. Als je deze vragen in een opiniepeiling aan mensen voorlegt, dan krijg je heel andere antwoorden.
Ik denk eerder dat mensen op middenpartijen stemmen bij gebrek aan beter (overigens wel steeds minder), dan vanwege enthousiasme voor wat die partijen uiteindelijk doen.


Ze willen in ieder geval wel meer groene stroom, minder stikstofuitstoot, zijn doorgaans pro-EU en willen een wat meer humanitair asielbeleid dwz niet iedereen toelaten maar wel vluchtelingen. Het is maar hoe je de vragen formuleert he.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 13 okt 2020 10:28

Marnix schreef:Ze willen in ieder geval wel meer groene stroom, minder stikstofuitstoot, zijn doorgaans pro-EU en willen een wat meer humanitair asielbeleid dwz niet iedereen toelaten maar wel vluchtelingen. Het is maar hoe je de vragen formuleert he.
Het gaat er denk ik vooral om hoe diep je doorvraagt bij deze vragen. Want als je het zo formuleert zoals je doet, zou ik er ook ja op kunnen zeggen.
Maar als je wat doorvraagt naar wat dit in de praktijk betekent, dan worden mensen minder positief.
Dus als je me vraagt: wil je meer groene stroom? Dan zeg ik: ja, ik wil meer kernenergie (want dat is CO2 vrij) en tegen zonnepanelen heb ik ook geen bezwaar, maar windmolens en biomassa wil ik absoluut niet.
Of: wil je minder stikstofuitstoot? Dan zeg ik: in principe wel, zolang het maar niet ten koste gaat van de boeren en werkgelegenheid.
Of: ben je voor de EU? Dan zeg ik: ja, maar ik wil geen transferunie en geen overdracht van extra soevereiniteit en extra contributie. Doe dan maar opt-outs.
enz.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 17 dec 2020 13:23

Het rapport over de affaire rond de kinderopvangtoeslagen is gepresenteerd. De conclusies liegen er niet om:
- de getroffen ouders is ongekend onrecht aangedaan. Sommigen zijn door de overheid nagenoeg de vernieling in geholpen.
- de grondbeginselen van de rechtsstaat zijn geschonden.
- de informatievoorziening was niet op orde en had geen prioriteit (denk aan het doelbewust achterhouden van Wob stukken).
Er is sprake van falen op zowat alle niveau's: kabinet (ministers), Tweede Kamer (op een paar oplettende kamerleden als Omtzigt en Leijten na) en zelfs rechters.

Op basis van dit rapport ontkomt de huidige regering er volgens mij niet aan om op te stappen. Niet dat het feitelijk veel zal veranderen (op 17 maart zijn er toch al verkiezingen), maar qua signaal zou het wel zo zuiver zijn. De hoofdverantwoordelijke is uiteindelijk wel de minister-president Rutte en betekent het een smet op zijn blazoen. Want dit speelde zich af onder de 3 kabinetten waar hij leiding aan gaf.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 17 dec 2020 15:15

elbert schreef:Het rapport over de affaire rond de kinderopvangtoeslagen is gepresenteerd. De conclusies liegen er niet om:
- de getroffen ouders is ongekend onrecht aangedaan. Sommigen zijn door de overheid nagenoeg de vernieling in geholpen.
- de grondbeginselen van de rechtsstaat zijn geschonden.
- de informatievoorziening was niet op orde en had geen prioriteit (denk aan het doelbewust achterhouden van Wob stukken).
Er is sprake van falen op zowat alle niveau's: kabinet (ministers), Tweede Kamer (op een paar oplettende kamerleden als Omtzigt en Leijten na) en zelfs rechters.

Op basis van dit rapport ontkomt de huidige regering er volgens mij niet aan om op te stappen. Niet dat het feitelijk veel zal veranderen (op 17 maart zijn er toch al verkiezingen), maar qua signaal zou het wel zo zuiver zijn. De hoofdverantwoordelijke is uiteindelijk wel de minister-president Rutte en betekent het een smet op zijn blazoen. Want dit speelde zich af onder de 3 kabinetten waar hij leiding aan gaf.


Inderdaad niet mals. Ik denk niet dat het tot het vertrek van het huidige kabinet zal leiden, inderdaad omdat er bijna verkiezingen zijn, er zal allicht ook worden aangevoerd dat in deze tijd het niet handig is om een demissionair kabinet te hebben (en dat is denk ik ook wel waar). Maar sowieso zal men diep door het stof moeten gaan, er veel moeten veranderen en gaat dit op individeel niveau denk ik ook wel consequenties hebben.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 17 dec 2020 16:30

Marnix schreef:Inderdaad niet mals. Ik denk niet dat het tot het vertrek van het huidige kabinet zal leiden, inderdaad omdat er bijna verkiezingen zijn, er zal allicht ook worden aangevoerd dat in deze tijd het niet handig is om een demissionair kabinet te hebben (en dat is denk ik ook wel waar). Maar sowieso zal men diep door het stof moeten gaan, er veel moeten veranderen en gaat dit op individeel niveau denk ik ook wel consequenties hebben.
Er is wel een precedent: het kabint Paars-2 moest ook vlak voor de verkiezingen aftreden naar aanleiding van het Srebrenica rapport (in 2002). Het kan dus wel. Bovendien heeft de Tweede Kamer tot de verkiezingen in maart nog maar 4 weken aan vergadertijd ingepland. Nu is men tot 11 januari op reces (hoezo coronacrisis?), dan 4 weken vergaderen en dan 6 weken campagnetijd.
Wat mij betreft mag dit politieke statement dus wel gemaakt worden.
Verder moet er inderdaad een hoop veranderen, zoals het afschaffen van de Rutte doctrine die erop neerkomt dat men op ministeries zo min mogelijk aan informatie richting de Tweede Kamer stuurt, wat op gespannen voet staat met artikel 68 van de grondwet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 21 dec 2020 07:51

Hier het interview in Buitenhof met Omtzigt (CDA) en Leijten (SP) over de toeslagenaffaire:

Dit liegt er niet om. De regering heeft op alle (dus ook illegale) manieren deze kamerleden tegengewerkt met het doel om de waarheid te verdoezelen. Op basis alleen al hiervan dient het kabinet op te stappen.
Dat terwijl de bodem van deze beerput nog niet eens bereikt is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Katlheen » 21 dec 2020 11:30

Je gaat je toch langzaam aan afvragen of er geen strafrechtelijke vervolging kan worden ingesteld tegen bewindsvoerders, maar vooral tegen ambtenaren. Deze hele casus is een grof schandaal.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Hodia
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 09 apr 2020 10:19

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Hodia » 24 dec 2020 10:12

Wat er ook te gebeuren staat, wie er ook zijn/haar verantwoording wil/durft te nemen, de kiezers kunnen hun stem laten gelden in maart. Wat ik wel vermoed is dat deze zaak verschuivingen zal geven is het stemgedrag van veel mensen.
1 Cor 1 vs 31b: Die roemt, roeme in den Heere.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 24 dec 2020 11:20

Hodia schreef:Wat er ook te gebeuren staat, wie er ook zijn/haar verantwoording wil/durft te nemen, de kiezers kunnen hun stem laten gelden in maart. Wat ik wel vermoed is dat deze zaak verschuivingen zal geven is het stemgedrag van veel mensen.


In de laatste peilingen lijkt dit nog niet echt het geval te zijn. Het kan zijn dat dit alsnog gaat gebeuren als het rapport wordt besproken en de gevolgen duidelijk worden maar tot nu toe lijkt het er niet op dat dit bijvoorbeeld de VVD zetels gaat kosten. Wat de laatste peilingen laten zien:

- CDA lijkt weer uit het dal te krabbelen met Wopke Hoekstra als nieuwe lijsttrekker
- FvD is zoals verwacht ingestort en staat nu op een zetel of 4.
- PVV profiteert daar uiteraard van en krijgt de 2e plaats steviger in handen
- PVDA groeit meer wat ten koste gaat van SP / GroenLinks

Als met al voor de huidige coalitie redelijk goed nieuws, ondanks dat D66 wat inlevert en het afwachten is of de opleving van het CDA blijvend is lijkt een meerderheid van de coalitie op basis van de huidige cijfers goed mogelijk. Vraag is dan wel of alle coalitiepartners ook verder willen, CU heeft bijvoorbeeld al aangegeven een hogere prijs te gaan vragen voor meeregeren, D66 lijkt door deelname aan de coalitie in te leveren. Als een van beiden afhaakt lijkt er voor het PVDA weer een rol weggelegd, voor het VVD denk ik ook een beste linkse coalitiepartner. Een centrumrechtse coalitie (VVD, CDA, PVV) zou een andere mogelijkheid zijn maar ik denk dat de kans dat de PVV gaat meeregeren nog steeds niet zo groot is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Veendam » 25 dec 2020 16:30

Het is allemaal nog de vraag hoe de verkiezingen zullen verlopen.

Een aantal vragen die er betrekking op hebben:
Wat wordt er gedaan met de toeslagenpuinhoop en de mensen die daar verantwoordelijk voor waren ?
Wat gaan ondernemers doen die eerder VVD stemden en nu de zaak hebben moeten dichtgooien ?

Wat is de uitkomst van de coronasteun bij de bedrijven ?
Gaan ze alsnog failliet en wie krijgt daar dan de schuld van, en hoe snel moeten zelfstandigen de steun (lees LENING) terug betalen.

Eerdmans en Nanninga zijn een partij begonnen: Gaat dit ten koste van de FvD of ook van de PVV en de VVD ?
Wat is de verschuiving binnen de CU richting de SGP en hoeveel invloed heeft dit op de totaal uitkomst ?

Komen mensen nog massaal in opstand tegen de corona maatregelen waar steeds meer en meer Nederlandse artsen fel tegen zijn ?
Hoeveel mensen laten zich zo maar inenten omdat de politiek dit wil ?

Gaat er net zoals in de VS wellicht een optie komen om thuis te stemmen en dan per post of gaan ze wat proberen om te kunnen stemmen met gebruik van DigiD ? Ja echt zo weinig mogelijk verlplaatsingen.


Voor wie wil gaan stemmen realiseer je dan wel 1 ding: In de wet staat dat in een stemlokaal geen mondkapjesplicht van toepassing is, net zoals een rechtbank waar het niet verplicht is.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor hans0166 » 25 dec 2020 17:38

Veendam schreef:Het is allemaal nog de vraag hoe de verkiezingen zullen verlopen.

Een aantal vragen die er betrekking op hebben:
Wat wordt er gedaan met de toeslagenpuinhoop en de mensen die daar verantwoordelijk voor waren ?
Wat gaan ondernemers doen die eerder VVD stemden en nu de zaak hebben moeten dichtgooien ?

Wat is de uitkomst van de coronasteun bij de bedrijven ?
Gaan ze alsnog failliet en wie krijgt daar dan de schuld van, en hoe snel moeten zelfstandigen de steun (lees LENING) terug betalen.

Eerdmans en Nanninga zijn een partij begonnen: Gaat dit ten koste van de FvD of ook van de PVV en de VVD ?
Wat is de verschuiving binnen de CU richting de SGP en hoeveel invloed heeft dit op de totaal uitkomst ?

Komen mensen nog massaal in opstand tegen de corona maatregelen waar steeds meer en meer Nederlandse artsen fel tegen zijn ?
Hoeveel mensen laten zich zo maar inenten omdat de politiek dit wil ?

Gaat er net zoals in de VS wellicht een optie komen om thuis te stemmen en dan per post of gaan ze wat proberen om te kunnen stemmen met gebruik van DigiD ? Ja echt zo weinig mogelijk verlplaatsingen.


Voor wie wil gaan stemmen realiseer je dan wel 1 ding: In de wet staat dat in een stemlokaal geen mondkapjesplicht van toepassing is, net zoals een rechtbank waar het niet verplicht is.


zoals de peilingen tot nu toe laten zien ( kan nog veranderen natuurlijk) :

we nemen een glas, doen nog een plas en alles bleef zoals het was

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 26 dec 2020 23:02

Veendam schreef:Het is allemaal nog de vraag hoe de verkiezingen zullen verlopen.


Klopt dat had ik ook boven mijn reactie gezet.

Een aantal vragen die er betrekking op hebben:
Wat wordt er gedaan met de toeslagenpuinhoop en de mensen die daar verantwoordelijk voor waren ?
Wat gaan ondernemers doen die eerder VVD stemden en nu de zaak hebben moeten dichtgooien ?


Dat is even afwachten. In de eerste peilingen lijken de consequenties erg mee te vallen voor de partijen. Maar dat zou als dit besproken wordt kunnen veranderen.

Wat is de uitkomst van de coronasteun bij de bedrijven ?
Gaan ze alsnog failliet en wie krijgt daar dan de schuld van, en hoe snel moeten zelfstandigen de steun (lees LENING) terug betalen.


Dat ligt eraan hoe snel corona onder controle is. Als bedrijven alsnog failliet gaan weet ik niet of je daar makkelijk de regering de schuld van kan geven, alsof andere regeringen dat hadden kunnen voorkomen.

Eerdmans en Nanninga zijn een partij begonnen: Gaat dit ten koste van de FvD of ook van de PVV en de VVD ?
Wat is de verschuiving binnen de CU richting de SGP en hoeveel invloed heeft dit op de totaal uitkomst ?


Ligt eraan hoeveel voet ze aan de grond krijgen. Tot nu toe nog niet zoveel, lijkt nog redelijk een gevecht in de marge te zijn om een paar zetels. Wat CU / SGP betreft snap ik je vraag niet.


Komen mensen nog massaal in opstand tegen de corona maatregelen waar steeds meer en meer Nederlandse artsen fel tegen zijn ?
Hoeveel mensen laten zich zo maar inenten omdat de politiek dit wil ?


Heeft weinig met politiek te maken. En verreweg de meeste artsen steunen het huidige beleid. En de meeste mensen die zich laten inenten doen dat omdat dat je beschermt tegen het virus. Niet omdat de regering het wil. Nee er komt geen grote opstand, vooral af en toe wat debielen die op fluitjes blazen en pannen slaan met een lepel :-)

Gaat er net zoals in de VS wellicht een optie komen om thuis te stemmen en dan per post of gaan ze wat proberen om te kunnen stemmen met gebruik van DigiD ? Ja echt zo weinig mogelijk verlplaatsingen.


Men lijkt hier heel terughoudend mee te zijn. Hooguit voor de meest kwetsbare doelgroep.

Voor wie wil gaan stemmen realiseer je dan wel 1 ding: In de wet staat dat in een stemlokaal geen mondkapjesplicht van toepassing is, net zoals een rechtbank waar het niet verplicht is.


Lekker belangrijk en off-topic.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten