2e kamer verkiezingen 2021

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Op welke partij heb je vandaag gestemd?

VVD
2
6%
PVV
3
9%
CDA
2
6%
D66
2
6%
GroenLinks
1
3%
SP
0
Geen stemmen
PvdA
0
Geen stemmen
ChristenUnie
6
17%
Partij voor de Dieren
1
3%
50PLUS
0
Geen stemmen
SGP
12
34%
DENK
0
Geen stemmen
FVD
3
9%
Bij1
0
Geen stemmen
JA21
1
3%
Code Oranje
0
Geen stemmen
Volt
1
3%
BBB
1
3%
Anders
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 35

zendeling

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor zendeling » 04 sep 2021 06:54

StillAwake schreef:Ik weet niet of je dat zo kunt stellen.
Sterker nog: mocht Hij dat stemadvies geven, het kon wel eens een heel verrassende uitkomst hebben.
En het zou vat niet op een partij zijn zie het vermoorden van ongeboren kinderen als een verworvenheid ziet...

Ik denk het niet. Jezus was geen religieuze fundamentalist.
Hij verzette zich juist tegen het dogmatisch starre denken.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor meribel » 04 sep 2021 08:06

Ik ben duidelijk niet goed op de hoogte maar kan iemand mij vertellen wáár het verhaal staat dat Jezus over abortus heeft onderwezen?

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor meribel » 04 sep 2021 09:34

Er is ook een kerkelijke groepering trouwens die helemaal
Bijbels heeft onderbouwd welk stemadvies Jezus zou geven;

https://www.jw.org/nl/jehovahs-getuigen ... -neutraal/

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 05 sep 2021 13:58

meribel schreef:Ik ben duidelijk niet goed op de hoogte maar kan iemand mij vertellen wáár het verhaal staat dat Jezus over abortus heeft onderwezen?

Hij was vrij duidelijk over moord.
Dat de naam abortus niet in de bijbel staat maakt niet dat het wel mag...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Mortlach » 05 sep 2021 14:17

meribel schreef:Ik ben duidelijk niet goed op de hoogte maar kan iemand mij vertellen wáár het verhaal staat dat Jezus over abortus heeft onderwezen?


Numeri 5:11-31 :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor meribel » 05 sep 2021 15:37

Mortlach schreef:Numeri 5:11-31 :-)

Interessante tekst zo ook in het oude testament verschil in straf tussen een ongeluk waar iemand dood gaat en iemand een miskraam krijgt. Dat zou vlgs pro choice mensen gelijk moeten zijn


Begrijp me goed ik ben tegen abortus hoor en zou het nooit uitvoeren (zou zeker wel een morning after pil nemen na verkrachting trouwens ) maar ik vind Jezus altijd erg pragmatisch overkomen. Zou alleen geen idee hebben wat hij zou vinden over abortus en vind het bijzonder als mensen claimen dat ze dat wel precies weten

Ik ben dan ook zeker geen voorstander van een verbod op abortus. Wel op goede begeleiding en keuze voor de vrouwen die het overwegen en die bereik je niet als het illegaal is

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Mortlach » 05 sep 2021 16:02

meribel schreef:Interessante tekst zo ook in het oude testament verschil in straf tussen een ongeluk waar iemand dood gaat en iemand een miskraam krijgt. Dat zou vlgs pro choice mensen gelijk moeten zijn

Begrijp me goed ik ben tegen abortus hoor en zou het nooit uitvoeren (zou zeker wel een morning after pil nemen na verkrachting trouwens ) maar ik vind Jezus altijd erg pragmatisch overkomen. Zou alleen geen idee hebben wat hij zou vinden over abortus en vind het bijzonder als mensen claimen dat ze dat wel precies weten


Ik heb jaren in een land gewoond waar abortus illegaal was, Ierland. De mensen gingen dus gewoon naar Liverpool om het daar te laten uitvoeren. De vlucht Dublin-Liverpool stond erom bekend.

Tijdens de campagne om dit verbod uit de grondwet te halen, heb ik heel wat angstaanjagende verhalen van vrouwen gelezen die door deze wet werden getroffen. https://www.facebook.com/InHerIrishShoes

We hebben destijds ook zelf een kind gekregen. De zwangerschap was vanwege de gezondheid van mijn vrouw ontzettend zwaar en een paar keer daadwerkelijk levensbedreigend. Het ging uiteindelijk gelukkig allemaal goed, maar het idee dat een volgende zwangerschap gewoon haar dood zou worden en dat er niks aan zou kunnen worden gedaan, was een vreselijke gedachte.

Nu is er in Texas een nieuwe wet doorgevoerd waarbij alles en iedereen die 'helpt' bij een abortus, tot de taxichauffeur die de vrouw naar de kliniek brengt toe, 10.000 dollar boete kan krijgen. En iedereen die vermoed dat een ander heeft geholpen bij een abortus, mag deze persoon aanklagen. Dus stel jij bent taxichauffeur en je hebt een klant die naar Planned Parenthood gaat (waar ze 'gewone' dingen doen zoals uitstrijkjes en dergelijk). Die taxichauffeur vertelt dat aan jou en jij aan je buurman. Dan kan die buurman die taxichauffeur dus aanklagen. Er zijn zelfs anonieme tiplijnen voor opgezet; de Stasi was er trots op geweest.

Als je tegen abortus bent, dan laat je je als man maar steriliseren. Supersimpele ingreep en omkeerbaar!

Ik ben dan ook zeker geen voorstander van een verbod op abortus. Wel op goede begeleiding en keuze voor de vrouwen die het overwegen en die bereik je niet als het illegaal is


Inderdaad. Met het verbieden van abortus, voorkom je geen abortus. Het blijkt dat als je het abortuscijfer écht omlaag wilt krijgen, uitgebreide seksuele voorlichting en gratis voorbehoedsmiddelen op school de beste manier is. Landen waar dit wordt toegepast, hebben veel lagere abortuscijfers dan landen waar dit niet zo is. Maar het ironische is dan weer dat als je over seksuele voorlichting op scholen begint, de mensen die tegen abortus zijn daar vaak OOK tegen zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Lydia63 » 05 sep 2021 16:14

Ik las vandaag dit bericht, oké in Duitsland maar het is toch ons buurland, gaat dit niet wat ver?

https://cip.nl/87048-duitse-verkiezinge ... -verbieden
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Lydia63 » 05 sep 2021 16:32

Mortlach schreef:Numeri 5:11-31 :-)


Wat 'n onzin om dit Bijbel gedeelte aan te halen in de vraag van:

meribel schreef:Ik ben duidelijk niet goed op de hoogte maar kan iemand mij vertellen wáár het verhaal staat dat Jezus over abortus heeft onderwezen?


Als je niks van de Bijbel begrijpt kun je beter zwijgen, de wetten van het O.T waren niet alle letterlijk geciteerd door Jahweh God, enkel de 10 geboden. aan Mozes de taak om 'n miljoenen volk te leiden, in die tijd! en die cultuur! wat hij niet alleen deed hij had andere leiders, en situaties vanuit die zéér oude tijd, verplaatsen naar het hier en nu komt heel onwetend en onrealistisch over.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Erik1960 » 05 sep 2021 17:13

Lydia63 schreef:Als je niks van de Bijbel begrijpt kun je beter zwijgen,

Als je niks van emoticons begrijpt kun je beter niet reageren op mensen die dat wel doen.

Lydia63 schreef:aan Mozes de taak om 'n miljoenen volk te leiden

Ik weet dat er in de Bijbel regelmatig met getallen gegoocheld wordt, maar lijkt ‘miljoenen’ je niet een tikje overdreven?
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Lydia63 » 05 sep 2021 18:04

Erik1960 schreef:Als je niks van emoticons begrijpt kun je beter niet reageren op mensen die dat wel doen.


Ik weet dat er in de Bijbel regelmatig met getallen gegoocheld wordt, maar lijkt ‘miljoenen’ je niet een tikje overdreven?


Ik voel me vrij om te reageren op wie ik wil, op dit christelijke forum en ik ben hier niet voor de gezelligheid en let dus niet "altijd" op emoticons.
Dan wat je andere vraag betreft:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... duidelijk/

https://cip.nl/72905-hoe-groot-was-het- ... erd-geleid
tot zover, want dit gaat geheel off-topic.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Mortlach » 05 sep 2021 18:34

Lydia63 schreef:Als je niks van de Bijbel begrijpt kun je beter zwijgen, de wetten van het O.T waren niet alle letterlijk geciteerd door Jahweh God, enkel de 10 geboden. aan Mozes de taak om 'n miljoenen volk te leiden, in die tijd! en die cultuur! wat hij niet alleen deed hij had andere leiders, en situaties vanuit die zéér oude tijd, verplaatsen naar het hier en nu komt heel onwetend en onrealistisch over.


O, dus alles buiten de 10 geboden kunnen we naast ons neerleggen als zijnde tijds- en cultuurgebonden? Wat een bijzondere opmerking voor een christen.

Maar goed, ik, die blijkbaar niks van de Bijbel begrijp, weet dan nog net wél dat Jezus geen jota of tittel wilde laten vervallen. Mattheus 5:18 "Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied."

Met direct daarvoor: “Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.

Ook is héél de Bijbel door God ingegeven ter lering en onderwijs. Timoteus 3:16 "Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;"

Maar ja, ik weet uiteraard niks van de Bijbel :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Erik1960 » 05 sep 2021 19:35

Lydia63 schreef:Ik voel me vrij om te reageren op wie ik wil, op dit christelijke forum en ik ben hier niet voor de gezelligheid en let dus niet "altijd" op emoticons.
Dan wat je andere vraag betreft:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... duidelijk/

https://cip.nl/72905-hoe-groot-was-het- ... erd-geleid
tot zover, want dit gaat geheel off-topic.


Dat was me wel duidelijk.
Dank voor je links, ik vind 50.000 inderdaad een aantal dat geloofwaardiger is.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 06 sep 2021 09:53

Mortlach schreef:O, dus alles buiten de 10 geboden kunnen we naast ons neerleggen als zijnde tijds- en cultuurgebonden? Wat een bijzondere opmerking voor een christen.

Maar goed, ik, die blijkbaar niks van de Bijbel begrijp, weet dan nog net wél dat Jezus geen jota of tittel wilde laten vervallen. Mattheus 5:18 "Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied."

Met direct daarvoor: “Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.

Ook is héél de Bijbel door God ingegeven ter lering en onderwijs. Timoteus 3:16 "Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;"

Maar ja, ik weet uiteraard niks van de Bijbel :-)


Sorry maar hier moet ik je toch even terechtwijzen omdat je hier als niet-gelovige toch wel wat dingen mist (wat niet onlogisch is) maar ook omdat je eerst voor de zoveelste keer met Numeri 5 aankomt waar je heel duidelijk je eigen theorie op loslaat (is al eerder over gesproken) en dan vervolgens probeert christenen het in de schoenen te schuiven want Jezus zegt dat er geen tittel of jota van de wet zal vergaan. Nou vind ik het fijn om te zien dat je Jezus woorden steeds serieuzer neemt en steeds meer als leidend wil zien. Maar is het je ooit opgevallen dat christenen zich aan het overoverovergrote deel van wat in Leviticus, Numeri en Deuteronomium staat, niet houden? En weet je waarom dat het geval is? Denk daar eens over na voordat je in de Bijbel gaat zoeken naar dingen waar je christenen mee kan "vangen" en als ze zeggen: Ja maar dat zit heel anders, die wetten gelden niet voor ons ze wil overtuigen dat die wetten toch nog echt wel voor hen gelden. Doet me een beetje denken aan Farizeeën die bij Jezus komen met een vrouw die op overspel is betrapt en zeggen: kijk eens, deze hebben we betrapt en volgens de wet moet ze nu gestenigd worden he. Het antwoord van Jezus is dan niet: Inderdaad want ik ben niet gekomen om de wet af te schaffen en deze moet op iedere tittel en jota worden negeleefd (en de wet rond overspel was meer dan een jota)
Laatst gewijzigd door Marnix op 06 sep 2021 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Lydia63 » 06 sep 2021 12:03

Marnix schreef:Sorry maar hier moet ik je toch even terechtwijzen omdat je hier als niet-gelovige toch wel wat dingen mist (wat niet onlogisch is) maar ook omdat je eerst voor de zoveelste keer met Numeri 5 aankomt waar je heel duidelijk je eigen theorie op loslaat (is al eerder over gesproken) en dan vervolgens probeert christenen het in de schoenen te schuiven want Jezus zegt dat er geen tittel of jota van de wet zal vergaan. Nou vind ik het fijn om te zien dat je Jezus woorden steeds serieuzer neemt en steeds meer als leidend wil zien. Maar is het je ooit opgevallen dat christenen zich aan het overoverovergrote deel van wat in Leviticus, Numeri en Deuteronomium staat, niet houden? En weet je waarom dat het geval is? Denk daar eens over na voordat je in de Bijbel gaat zoeken naar dingen waar je christenen mee kan "vangen" en als ze zeggen: Ja maar dat zit heel anders, die wetten gelden niet voor ons ze wil overtuigen dat die wetten toch nog echt wel voor hen gelden.


Dat is ook precies de reden waarom ik reageerde zoals ik deed, mij gaat dit te ver 'n ongelovige die zich mengt in Bijbelse vragen, en de Bijbel misbruikt voor eigen gewin.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten