2e kamer verkiezingen 2021

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Op welke partij heb je vandaag gestemd?

VVD
2
6%
PVV
3
9%
CDA
2
6%
D66
2
6%
GroenLinks
1
3%
SP
0
Geen stemmen
PvdA
0
Geen stemmen
ChristenUnie
6
17%
Partij voor de Dieren
1
3%
50PLUS
0
Geen stemmen
SGP
12
34%
DENK
0
Geen stemmen
FVD
3
9%
Bij1
0
Geen stemmen
JA21
1
3%
Code Oranje
0
Geen stemmen
Volt
1
3%
BBB
1
3%
Anders
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 35

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 19 mar 2021 09:58

Over abortus: Nederland heeft de meest liberale abortuswet van Europa. Een ongeboren kind mag hier tot 24 weken zwangerschap worden geaborteerd.
Let wel: er zijn kinderen geboren na 22 weken zwangerschap die deze vroeggeboorte hebben overleefd.
Ik begrijp heel goed dat het in de huidige politieke en maatschappelijke context niet mogelijk is om abortus geheel en al uit te bannen (hoewel ik dat graag zou willen), maar het is goed dat ook een niet-christelijke partij als JA21 dit punt op de agenda wil zetten. Die 24 weken is veel te ruim (het gaat immers om het doden van levensvatbare kinderen) en het parlement zou er goed aan doen om die grens te beperken tot bijv. 20 of 16 weken, zoals in andere Europese landen. In de praktijk gaan artsen overigens uit van 22 weken, maar het lijkt me goed om wettelijk meer marge in te bouwen. De ontwikkeling in de neonatologie staat immers niet stil.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 19 mar 2021 13:35

Mortlach schreef:En wie is dat ook alweer? Toen ik uit Nederland vertrok was Balkenende nog premier, dus het is even geleden.

Jesse Klaver. Heeft jarenlang niks anders gedaan dan te proberen op Trudeau te lijken ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 19 mar 2021 13:40

Mortlach schreef:Misschien, maar ik wil er toch nog iets over kwijt. De reden dat de reden me niks uitmaakt, is dat als je de reden wél laat uitmaken, je altijd mensen zult houden voor wie de reden nooit ernstig genoeg is. Het is vaak toch al een enorm verdrietig proces en het laatste wat je dan nodig hebt is een groep mensen die zegt 'nee, jij bent niet gehandicapt genoeg, niet arm genoeg, je gezin is nog niet groot genoeg, jouw risico op overlijden of levenslange handicap is niet groot genoeg."

De andere kant op werkt dit hellend vlak ook.
Er worden ook kinderen geaborteerd omdat de moeder nog een wereldreis op haar bucketlist had staan, omdat het qua carriere niet uitkwam, omdat het huis niet groot genoeg was.
Extreme voorbeelden inderdaad, maar niet minder extreem dan de regel dat in Nederland levensvatbare kinderen gedood mogen worden omdat het de ouders beter uitkomt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Mortlach » 19 mar 2021 15:02

DeDwaler schreef:Juist, daarom zei ik ook dat we naast iemand moeten gaan staan en niet erboven. Laten we zorgen dat mensen dat enorm verdrietige proces bespaard blijft, want dat is een last die ze hun hele leven met zich mee zullen moeten dragen.


In de praktijk blijkt echter alleen dat het toch vaak uitmondt in boven iemand staan...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Mortlach » 19 mar 2021 15:05

elbert schreef:Over abortus: Nederland heeft de meest liberale abortuswet van Europa. Een ongeboren kind mag hier tot 24 weken zwangerschap worden geaborteerd.
Let wel: er zijn kinderen geboren na 22 weken zwangerschap die deze vroeggeboorte hebben overleefd.
Ik begrijp heel goed dat het in de huidige politieke en maatschappelijke context niet mogelijk is om abortus geheel en al uit te bannen (hoewel ik dat graag zou willen), maar het is goed dat ook een niet-christelijke partij als JA21 dit punt op de agenda wil zetten. Die 24 weken is veel te ruim (het gaat immers om het doden van levensvatbare kinderen) en het parlement zou er goed aan doen om die grens te beperken tot bijv. 20 of 16 weken, zoals in andere Europese landen. In de praktijk gaan artsen overigens uit van 22 weken, maar het lijkt me goed om wettelijk meer marge in te bouwen. De ontwikkeling in de neonatologie staat immers niet stil.


Ik vraag me oprecht af hoe vaak het voorkomt dat iemand 6 maanden zwanger is en dan ineens zegt "hé, ik wil dit eigenlijk helemaal niet." Het lijkt me dat het in dit geval veel vaker gaat om niet-levensvatbare foetussen met allerlei aangeboren aandoeningen zoals het niet ontwikkelen van hersenen. Gevallen die sowieso ontzettend triest zijn, en waar de overheid zich mijns inziens niet te veel mee moet bemoeien want ik ben ervan overtuigd dat dat niet bepaald helpt.
Laatst gewijzigd door Mortlach op 19 mar 2021 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Mortlach » 19 mar 2021 15:06

StillAwake schreef:Jesse Klaver. Heeft jarenlang niks anders gedaan dan te proberen op Trudeau te lijken ;-)


Ah, okee, zoals ik al zei, het zakt allemaal een beetje weg na 10 jaar.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor pindas83 » 19 mar 2021 19:49

StillAwake schreef:Jesse Klaver. Heeft jarenlang niks anders gedaan dan te proberen op Trudeau te lijken ;-)


Ehmm... Barack Obama toch? Hij had zo n beetje letterlijk Obama ‘a speech gejat een aantal jaar terug en daarmee geconfronteerd doodleuk zeggen: “Ja, ik heb ook min of meer hetzelfde leven geleid als Obama.” :lol: =D>

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 19 mar 2021 22:51

Mortlach schreef:Ik vraag me oprecht af hoe vaak het voorkomt dat iemand 6 maanden zwanger is en dan ineens zegt "hé, ik wil dit eigenlijk helemaal niet." Het lijkt me dat het in dit geval veel vaker gaat om niet-levensvatbare foetussen met allerlei aangeboren aandoeningen zoals het niet ontwikkelen van hersenen. Gevallen die sowieso ontzettend triest zijn, en waar de overheid zich mijns inziens niet te veel mee moet bemoeien want ik ben ervan overtuigd dat dat niet bepaald helpt.


In 2018 vond 18 procent van de afbrekingen plaats in het tweede trimester.
In klinieken (90 procent) is 7% van de afbrekingen in week van week 18-24, in ziekenhuizen is dat 18%)

Het komt dus wel degelijk voor, ook al zijn de meesten er wel eerder mee. Op ruim 30000 abortussen per jaar is het toch om duizenden baby's. Met een overlevingskans. Wat trouwens ook een rare regel is want als je een kind uit de baarmoeder haalt is de kans dat het het overleeft misschien niet groot maar het idee is dan ook dat dat kind daar blijft zitten. Als je een baby ergens neerlegt is de kans dat het blijft leven ook 0...

En ja die 24 weken heeft ook vast te maken met de 20-weken-echo waar ernstige complicaties kunnen worden vastgesteld. Maar als je kind een hazenlip heeft en je wil dat niet kan dat ook een reden zijn....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor MoesTuin » 21 mar 2021 10:17

Mark Rutte heeft het keurig gedaan en mooi zo n overtuigende uitslag.
Sigrid Kaag heeft het ook goed gedaan maar ben ik wat minder van gecharmeerd...
Maar goed....Mark zal nu wel een relatie met Sigrid aan moeten gaan..... :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 21 mar 2021 10:59

MoesTuin schreef:Mark Rutte heeft het keurig gedaan en mooi zo n overtuigende uitslag.
Sigrid Kaag heeft het ook goed gedaan maar ben ik wat minder van gecharmeerd...
Maar goed....Mark zal nu wel een relatie met Sigrid aan moeten gaan..... :wink:


Ja bijzonder, zoveel fouten maken en dan toch goed presteren. Ik denk aan zowel Rutte als Baudet. Wat dat betreft is corona een “reddingsboei” voor Rutte want als er geen corona was geweest had de VVD denk ik flink verloren. Gelukkig komt er aan Corona een keer een einde en ook aan Rutte als president en dan stort de partij van het kapitalisme waarbij de rijken vooral rijker worden vanzelf een keer in. Er is hoop.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 22 mar 2021 07:47

pindas83 schreef:Ehmm... Barack Obama toch? Hij had zo n beetje letterlijk Obama ‘a speech gejat een aantal jaar terug en daarmee geconfronteerd doodleuk zeggen: “Ja, ik heb ook min of meer hetzelfde leven geleid als Obama.” :lol: =D>

Klopt, maar Trudeau is tot op zekere hoogte ook iemand die een kopie van Obama tracht te zijn.
Daarbij lijkt Klaver meer op Trudeau dan op Obama... (vooral fysiek)
Laatst gewijzigd door StillAwake op 22 mar 2021 08:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 22 mar 2021 07:57

Marnix schreef:Ja bijzonder, zoveel fouten maken en dan toch goed presteren. Ik denk aan zowel Rutte als Baudet. Wat dat betreft is corona een “reddingsboei” voor Rutte want als er geen corona was geweest had de VVD denk ik flink verloren. Gelukkig komt er aan Corona een keer een einde en ook aan Rutte als president en dan stort de partij van het kapitalisme waarbij de rijken vooral rijker worden vanzelf een keer in. Er is hoop.

Was Mark Rutte maar president.
Maar helaas: hij is "slechts" minister-president.

En ik geloof toch echt niet dat Rutte ook zonder Corona niet gewoon de winnaar zou zijn geweest.
In dat geval zou een Kaag veel meer op inhoud aan de tand gevoeld zijn (en door de mand gevallen zijn).
Op de linkervleugel is de versplintering dermate groot dat daar electoraal ook geen bedreiging ligt.
Baudet heeft garen gesponnen bij Corona, maar ook dat zou weggevallen zijn.

Ik geloof echt wel dat het anders geweest zou zijn zonder Corona. Misschien met het CDA als grootste partij, maar niet met een wezelijk andere formatiepuzzel.
De Jonge had het als lijsttrekker van het CDA beter gedaan als Hoekstra (zeker als hij in het Corona-dossier niet een modderfiguur was blijven slaan).
Kaag zou het minder hebben gedaan omdat de campagne te lang zou zijn geweest om zich anders voor te doen dan ze is.
Baudet zou gemarginaliseerd zijn als hij niks had om tegenaan te schoppen.
Klaver, Ploumen en Marijnissen zouden onderling teveel zijn blijven bekvechten om een serieuze bedreiging te zijn.
De versplintering op links zou niet minder geweest zijn.
De versplintering op rechts is traditioneel minder groot, en door de uitsluiting van Wilders is de VVD feitelijk het enige ziniige alternatief aan de rechterkant van het spectrum.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 22 mar 2021 11:11

-
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 22 mar 2021 11:12

StillAwake schreef:Was Mark Rutte maar president.
Maar helaas: hij is "slechts" minister-president.

En ik geloof toch echt niet dat Rutte ook zonder Corona niet gewoon de winnaar zou zijn geweest.
In dat geval zou een Kaag veel meer op inhoud aan de tand gevoeld zijn (en door de mand gevallen zijn).
Op de linkervleugel is de versplintering dermate groot dat daar electoraal ook geen bedreiging ligt.
Baudet heeft garen gesponnen bij Corona, maar ook dat zou weggevallen zijn.

Ik geloof echt wel dat het anders geweest zou zijn zonder Corona. Misschien met het CDA als grootste partij, maar niet met een wezelijk andere formatiepuzzel.
De Jonge had het als lijsttrekker van het CDA beter gedaan als Hoekstra (zeker als hij in het Corona-dossier niet een modderfiguur was blijven slaan).
Kaag zou het minder hebben gedaan omdat de campagne te lang zou zijn geweest om zich anders voor te doen dan ze is.
Baudet zou gemarginaliseerd zijn als hij niks had om tegenaan te schoppen.
Klaver, Ploumen en Marijnissen zouden onderling teveel zijn blijven bekvechten om een serieuze bedreiging te zijn.
De versplintering op links zou niet minder geweest zijn.
De versplintering op rechts is traditioneel minder groot, en door de uitsluiting van Wilders is de VVD feitelijk het enige ziniige alternatief aan de rechterkant van het spectrum.


Ja, ik snap de opmerking van Cohen wel dat links opnieuw zou moeten beginnen om samen een goede linker partij neer te zetten. Ipv al die kleine clubjes. Door de versplintering werken ze zelf in de hand dat ze kleiner worden en minder invloed kijgen. CDA, ik blijf erbij dat ze Omzicht hadden moeten kiezen. Dan was het CDA ook weer met meer een partij geworden voor mensen die verandering willen, die de politiek te elitair en te afstandelijk vinden.

Vooralsnog profiteren de partijen die zich redelijk in het midden vinden (D66 als centrumlinkse partij en VVD als centrumrechtse partij) van de verplintering op links en rechts. Hoe het was gelopen als er geen corona was geweest, geen idee. Ik denk dat de VVD dan wel harder afgerekend was op de toeslagenaffaire en een aantal andere zaken, nu is Rutte vooral nog poulaire vanwege zijn leidinggeven en als crisismanager en daarom was de campagne ook helemaal daarop gebouwd, Rutte als sterke kapitein die ons door deze storm leidt en daarna in rustiger water brengt. Desondanks is de kans dat VVD weer de grootste was geworden natuurlijk best reëel geweest.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 22 mar 2021 11:15

Marnix schreef:Ja, ik snap de opmerking van Cohen wel dat links opnieuw zou moeten beginnen om samen een goede linker partij neer te zetten. Ipv al die kleine clubjes. Door de versplintering werken ze zelf in de hand dat ze kleiner worden en minder invloed kijgen. CDA, ik blijf erbij dat ze Omzicht hadden moeten kiezen. Dan was het CDA ook weer met meer een partij geworden voor mensen die verandering willen, die de politiek te elitair en te afstandelijk vinden.

Vooralsnog profiteren de partijen die zich redelijk in het midden vinden (D66 als centrumlinkse partij en VVD als centrumrechtse partij) van de verplintering op links en rechts. Hoe het was gelopen als er geen corona was geweest, geen idee. Ik denk dat de VVD dan wel harder afgerekend was op de toeslagenaffaire en een aantal andere zaken, nu is Rutte vooral nog poulaire vanwege zijn leidinggeven en als crisismanager en daarom was de campagne ook helemaal daarop gebouwd, Rutte als sterke kapitein die ons door deze storm leidt en daarna in rustiger water brengt. Desondanks is de kans dat VVD weer de grootste was geworden natuurlijk best reëel geweest.

Met je eens dat Omtzigt de partij had moeten leiden, maar hij verloor de interne verkiezing van De Jonge.
Ik weet niet of dat buiten Corona om anders zou zijn geweest, maar ik vermoed dat ook dan De Jonge boven was komen drijven (Omtzigt is op een bepaalde manier ook een luis in de pels van die partij...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten