2e kamer verkiezingen 2021

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Op welke partij heb je vandaag gestemd?

VVD
2
6%
PVV
3
9%
CDA
2
6%
D66
2
6%
GroenLinks
1
3%
SP
0
Geen stemmen
PvdA
0
Geen stemmen
ChristenUnie
6
17%
Partij voor de Dieren
1
3%
50PLUS
0
Geen stemmen
SGP
12
34%
DENK
0
Geen stemmen
FVD
3
9%
Bij1
0
Geen stemmen
JA21
1
3%
Code Oranje
0
Geen stemmen
Volt
1
3%
BBB
1
3%
Anders
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 35

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Katlheen » 17 mar 2021 10:33

Ik moet nog stemmen. Ik ben er nog niet helemaal uit wat het gaat worden.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 17 mar 2021 10:37

Katlheen schreef:Ik moet nog stemmen. Ik ben er nog niet helemaal uit wat het gaat worden.


Stemwijzer al gedaan? ps. Naast dat de nr 14 van CU vrouw is is ze ook nog eens katholiek ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Katlheen » 17 mar 2021 10:40

Meerdere stemwijzers gedaan, en nee, de CU kwam daar helemaal niet uit in de top 5, dus dat wordt een no go;-)

En voor mij maakt het geslacht niet uit van de kandidaat of de religieuze achtergrond. Op een vrouw stemmen omdat ze vrouw is vind ik verwerpelijk en seksistisch.
Twee partijen hebben de voorkeur, nog maar eens even de standpunten naast elkaar leggen.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 17 mar 2021 10:48

elbert schreef:Je mag het een vreemd verhaal vinden, maar dat maakt het nog niet per se onwaar of leugenachtig. Weet je dan wel precies hoe het zit? Ik denk het niet.
Bovendien is de Nashville verklaring geen onderdeel van het SGP programma, dus is dit een zijspoor en zeker geen reden waarom ik op de SGP stem.
Dat de SGP niet jouw partij is, is prima. Datzelfde heb ik met het CDA. Ik vind Omtzigt een prima parlementarier en ik wens hem veel succes met het controleren van Rutte IV (dat zal nodig zijn), maar ik vind zijn partij een ramp en daarom stem ik er niet op.

Ik heb nergens gesteld dat de SGP niet "mijn partij" is. Ik draag ze een warm hart toe (en zeker Van der Vlies had ik indertijd best hoog zitten).
Het Kersten-dingetje (en vooral het idee dat ze nooit afstand van bepaalde standpunten hebben genomen) houdt me principieel tegen om er op te stemmen.
En iemand die met een heel warrig verhaal ontkent iets getekend te hebben, terwijl zijn handtekening er toch echt staat heet in het normale leven een leugenaar.
En of ik precies weet hoe het zit: nee.
Ik weet wel dat hij eerst zei getekend te hebben, daarna zei niet getekend te hebben, daarna zei wel getekend te hebben (maar alleen voor de juistheid van de vertaling), daarna zei alleen getekend te hebben voor de wenselijkheid van de vertaling.

Als ik toegeef dat ik een ruit kapot gevoetbald heb (is me als kind wel eens overkomen), vervolgens zeg dat ik er niet bij was, vervolgens zeg dat ik er wel bij was, en de bal wel richting de ruit geschopt heb, maar dat de ruit eigenlijk zelf kapot ging, en daarna met een of ander verhaal kom dat ik er wel bij was, maar dat we zonder bal aan het voetballen waren, en dat de kapotte ruit dus niet aan mij lag: hoe noem jij zo'n verhaal?
En hoe noem je mij als ik dat verhaal ophang?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 17 mar 2021 10:50

Marnix schreef:Stemwijzer al gedaan? ps. Naast dat de nr 14 van CU vrouw is is ze ook nog eens katholiek ;-)

Ik vind het altijd ingewikkeld als mensen aangeven op een vrouw te stemmen.
Het zou om de capaciteiten moeten gaan, en niet om het geslacht.

Als je aangeeft op de eerste vrouw op de lijst te stemmen kijkt iedereen je begripvol aan.
Als je aangeeft om juist op de eerste man op de lijst te stemmen kijkt iedereen je meewarig aan.

Terwijl het principiële verschil me ontgaat.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Katlheen » 17 mar 2021 11:54

Dat vind ik dus ook. Capaciteiten zijn belangrijker dan geslacht.

Ik hoor net van vrouwlief dat ze op Omtzigt heeft gestemd.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor lammetje » 17 mar 2021 12:02

Oh haha ik als vrouw vind het gewoon leuk om op een vrouw te stemmen. Dit keer niet gedaan maar eerder al wel regelmatig de eerste vrouw van 'mijn partij'. Gewoon, omdat ik het leuk vind dat ze ook een stem krijgt. Soms kijk ik of er iemand tussen staat die ik persoonlijk ken. Dan krijgt die mijn stem, zolang ik achter de partij sta, maakt het mij weinig uit wie van die partij mijn stem krijgt. Ik verwacht van iedereen in je rijtje dat ze capabel genoeg zijn. Het gaat in eerste instantie om de partij zelf hé, ze gaan onderling maar uitvechten wie wat mag doen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 17 mar 2021 12:41

StillAwake schreef:Ik vind het altijd ingewikkeld als mensen aangeven op een vrouw te stemmen.
Het zou om de capaciteiten moeten gaan, en niet om het geslacht.

Als je aangeeft op de eerste vrouw op de lijst te stemmen kijkt iedereen je begripvol aan.
Als je aangeeft om juist op de eerste man op de lijst te stemmen kijkt iedereen je meewarig aan.

Terwijl het principiële verschil me ontgaat.



Kathleen schreef:Dat vind ik dus ook. Capaciteiten zijn belangrijker dan geslacht.

Ik hoor net van vrouwlief dat ze op Omtzigt heeft gestemd.


Natuurlijk zijn capaciteiten belangrijk, ik stem niet blind op iemand omdat die persoon een vrouw is of omdat ze er leuk uitziet of zo. Ik stem op een vrouw van een partij met een goed programma, die zelf ook een goed en duidelijk verhaal heeft en die ik capabel acht. Maar ik vind dat vrouwen erg ondervertegenwoordigd zijn, ook in de politiek en dat meer vrouwen in de politiek een meerwaarde zou zijn voor de politiek zelf en de besturing van het land. De Tweede Kamer moet toch de vertegenwoordiging van het volk zijn? Dat voor 50 procent uit mannen en vrouwen bestaat? Terwijl vrouwen minstens zo geschikt zijn als Kamerlid. Dus ik maak deze keuze bewust, ook met het oog op capaciteiten en waar de Tweede Kamer in de breedte beter van zou worden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Katlheen » 17 mar 2021 12:51

Nou ja, zojuist gestemd. Het is JA21 geworden.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 17 mar 2021 13:16

Elbert kan je niet een poll aan dit bericht hangen? Das misschien wel leuk voor de beeldvorming.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 17 mar 2021 13:21

Marnix schreef:Natuurlijk zijn capaciteiten belangrijk, ik stem niet blind op iemand omdat die persoon een vrouw is of omdat ze er leuk uitziet of zo. Ik stem op een vrouw van een partij met een goed programma, die zelf ook een goed en duidelijk verhaal heeft en die ik capabel acht. Maar ik vind dat vrouwen erg ondervertegenwoordigd zijn, ook in de politiek en dat meer vrouwen in de politiek een meerwaarde zou zijn voor de politiek zelf en de besturing van het land. De Tweede Kamer moet toch de vertegenwoordiging van het volk zijn? Dat voor 50 procent uit mannen en vrouwen bestaat? Terwijl vrouwen minstens zo geschikt zijn als Kamerlid. Dus ik maak deze keuze bewust, ook met het oog op capaciteiten en waar de Tweede Kamer in de breedte beter van zou worden.

Ben je dan ook voorstander van meer vrouwen bij de vuilophaaldienst?
Moet de fifty-fifty-verdeling ook worden nagestreefd onder smeden, zeelieden en CV-monteurs?
En moeten typische vrouwenbolwerken als de zorg, het basisonderwijs en de interieurverzorging ook fifty-fifty verdeeld worden?

Vaak (ik zeg niet dat jij dat doet) hoor ik mensen met een licht feministische inslag klagen over weinig vrouwen aan de top, terwijl je er vrijwel niemand over hoort dat timmerlieden, loodgieters, lassers, vuil-ophalers en verhuizers over het algemeen ook man zijn.
Met andere woorden: je hoort ze wel over het "glazen plafond", maar over de "glazen vloer" die er ergens ook ligt hoor je niemand.

Zodoende, ik stem liever een capabele man, dan een incapabele vrouw, en liever een capabele vrouw dan een incapabele man.
Het is alleen opvallend dat veel vrouwelijke politici (in het bijzonder de vrouwelijke lijsttrekkers) van hun vrouw-zijn ongeveer het speerpunt van hun campagne hebben gemaakt.
Dan hebben ze het dus zelf over hun geslacht in plaats van hun capaciteiten. Zegt genoeg (en verklaart ook waarom Ploumen gisteren af ging als een gieter, waarom Kaag zelden inhoudelijk wordt, en waarom Sylvana Simons uberhaupt de politiek in is gegaan).
Eigenlijk is Marijnissen de enige die ik niet vaak op dat gedrag betrap (en die ik, hoewel ik het zelden met de SP eens ben, daadwerkelijk capaciteiten toedicht. Capaciteiten die ik Ploumen en Kaag nog niet in de strijd heb horen gooien).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 17 mar 2021 13:46

Marnix schreef:Elbert kan je niet een poll aan dit bericht hangen? Das misschien wel leuk voor de beeldvorming.
Gedaan. 8) Ik heb alle partijen die kans maken op een zetel toegevoegd. De partij waar ik op gestemd heb staat voorlopig fier aan kop. :lol:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Chaya » 17 mar 2021 14:06

elbert schreef:Gedaan. 8) Ik heb alle partijen die kans maken op een zetel toegevoegd. De partij waar ik op gestemd heb staat voorlopig fier aan kop. :lol:

En nu nog hoger. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 17 mar 2021 14:17

elbert schreef:Gedaan. 8) Ik heb alle partijen die kans maken op een zetel toegevoegd. De partij waar ik op gestemd heb staat voorlopig fier aan kop. :lol:

ik heb m ook ingevuld!
Ik vraag me af in hoeverre deze vier stemmen tot dusverre een representatief beeld geven van de landelijke verkiezingen ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Chaya » 17 mar 2021 14:22

StillAwake schreef:ik heb m ook ingevuld!
Ik vraag me af in hoeverre deze vier stemmen tot dusverre een representatief beeld geven van de landelijke verkiezingen ;-)

Nu is het nog te traceren. :wink:
Maar ik denk niet dat het een dwarsdoorsnede wordt hoor.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten

cron