2e kamer verkiezingen 2021

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Op welke partij heb je vandaag gestemd?

VVD
2
6%
PVV
3
9%
CDA
2
6%
D66
2
6%
GroenLinks
1
3%
SP
0
Geen stemmen
PvdA
0
Geen stemmen
ChristenUnie
6
17%
Partij voor de Dieren
1
3%
50PLUS
0
Geen stemmen
SGP
12
34%
DENK
0
Geen stemmen
FVD
3
9%
Bij1
0
Geen stemmen
JA21
1
3%
Code Oranje
0
Geen stemmen
Volt
1
3%
BBB
1
3%
Anders
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 35

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 13 mar 2021 10:04

Erik1960 schreef:In mijn ogen toont de geschiedenis aan dat er ook tussen volgelingen van God grote verschillen zijn in het denken over abortus. En dat al eeuwen lang. De benadering 'het mag niet want het is tegen Gods wil' is alleen al om die reden onhoudbaar. Je kunt niet méér zeggen dan 'ik wil het niet want het is in mijn ogen tegen Gods wil'.


Misschien hier een daar op individueel niveau maar een overgrote meerderheid was altijd tegen abortus en is dat nog steeds. Of je nou aan de linkerflank of rechterflank staat, van katholiek tot evangelisch en dat was vroeger nog meer. Het is dus niet dat de meningen er erg over verschillen.

Verder is het natuurlijk een wat vreemd verhaal want over alles waar iemand anders denkt dan wat je in de Bijbel leest mag je dan niet meer zeggen: Dit is de Bijbelse lijn, dit zegt God in zijn woord.

Je zou het ook een samenvatting mogen noemen. In elk geval is de formulering wat actiever dan het aloude 'gij zult niet'.
Ja, de samenleving zal gelukkiger worden van de dingen die je noemt. Maar Christenen hebben nogal eens de neiging dat het dan wel op hún manier moet. Het belang van rust is niet omstreden, maar wel dat we dat allemaal tegelijk en alleen op zondag moeten doen. En over doden en geluk: ik heb mijn schoonmoeder in de laatste 8 jaar van haar leven niet gelukkiger gezien dan op de dag dat ze haar leven waardig aan haar Schepper kon teruggeven.


Logisch want dat wilde ze zelf. Dat vind ik niet te vergelijken met abortus waar het leven wat beeindigd wordt daar totaal niets over kan zeggen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 13 mar 2021 10:05

Erik1960 schreef:Jaaaa... toen was t leven nog overzichtelijk... sgp/gpv/ar/chu/kvp/pvda/cpn/vvd. Ieder zijn eigen zuil. En een stuk minder mannetjes-makerij.


Een stuk verdeelder ook. Dan heb ik liever een christen-unie
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Talmid
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 feb 2021 09:46
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Talmid » 13 mar 2021 12:02

Waarde lezers.
Over verkiezingen wordt zoveel gesproken, bovenal zoveel in het vooruitzicht gesteld, dat de honing niet zoeter kan zijn. Een christen stemt op een christelijke partij?
Een arbeider op een linkse partij?
Boeren op VVD of CDA?
Beloften worden gemaakt maar onder invloed van formatie gesprekken genaamd; water bij de wijn doen, en zijn niet vanzelf sprekend meer.
Ik mag ulieden meedelen dat ik wel ga stemmen masr dat mijn stem nog niet vastligt.
CU, SGP of maar eens een heel andere kant op zoals BBB, lijst 23.
U denkt misschien, BBB?
Ja, BoerenBurgers omdat ik de boeren een warm hart toedraag. Harde werkers voor, velen van hen, een slavenloon, omdat men slaaf is van de grootgrutters.
Arbeiders met liefde voor hun vee, met liefde voor hun land en gewas.
Dus niet op een christenpartij?
Het is nog geen maandag.

Tot slot een vraag.
Bidt u voor volk en Vaderland, koningshuis en regering?
Ik wel, niet dagelijks, maar dat men die regeren moeten héél ietsjes van Salomo' s wijsheid mochten bekomen.

Gezegende zondag aan vriend en vijand.
Ani Ma'amin

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor hans0166 » 13 mar 2021 13:23

Talmid schreef:Waarde ...


het gebruik van oud Nederlands is niet zo heel erg, maar het inconsequent toepassen maakt het geheel een beetje lachwekkend.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Mortlach » 13 mar 2021 14:24

Marnix schreef:Ik mis hier even iedere context?


Ik meen dat "het verschrompelen van de schoot" (= baarmoeder) een abortus inhoudt.


[/quote]
Tja ik ben het daar ook niet mee eens maar het is toch totaal niet verrassend of nieuw dat een orthodoze christen zegt dat de SGP de enige goede keuze is. Ik kom overigens uit een kerk waar men dat vroeger ook gewoon over “hun partij” (de GPV) zei.[/quote]

Niet verrassend an sich, maar wel dat zo stellig wordt beweerd dat het de énige optie is. Niet "in het eigen gemoed verzekerd, etc" maar keihard "als je wat anders stemt ben je geen echte Christen"
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 13 mar 2021 14:25

Talmid schreef:Waarde lezers.
Over verkiezingen wordt zoveel gesproken, bovenal zoveel in het vooruitzicht gesteld, dat de honing niet zoeter kan zijn. Een christen stemt op een christelijke partij?
Een arbeider op een linkse partij?
Boeren op VVD of CDA?
Beloften worden gemaakt maar onder invloed van formatie gesprekken genaamd; water bij de wijn doen, en zijn niet vanzelf sprekend meer.
Ik mag ulieden meedelen dat ik wel ga stemmen masr dat mijn stem nog niet vastligt.
CU, SGP of maar eens een heel andere kant op zoals BBB, lijst 23.
U denkt misschien, BBB?
Ja, BoerenBurgers omdat ik de boeren een warm hart toedraag. Harde werkers voor, velen van hen, een slavenloon, omdat men slaaf is van de grootgrutters.
Arbeiders met liefde voor hun vee, met liefde voor hun land en gewas.
Dus niet op een christenpartij?
Het is nog geen maandag.

Tot slot een vraag.
Bidt u voor volk en Vaderland, koningshuis en regering?
Ik wel, niet dagelijks, maar dat men die regeren moeten héél ietsjes van Salomo' s wijsheid mochten bekomen.

Gezegende zondag aan vriend en vijand.


Waarde Talmid, ik mag u meedelen dat ik u succes wens met het maken van een weloverwogen keuze. Tevens mag ik u vertellen dat mijn stem zal gaan naar de ChristenUnie en wel op de nummer 14 Bina Chirino omdat ze vrouw is en daarvan zijn er te weinig in de politiek en op een onverkiesbare plek staat en omdat ze jong is en gekleurd, beiden ondervertegenwoordigd in de Kamer.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 13 mar 2021 14:27

Mortlach schreef:Ik meen dat "het verschrompelen van de schoot" (= baarmoeder) een abortus inhoudt.




Volgens mij staat nergens dat ze niet zwanger is maar dat ze het niet meer zou kunnen worden. Verder kan ik met zo’n Bijbelgedeelte ook niet veel en hoort het bij het oude verbond wat vervangen is en daar ben ik soms erg blij mee.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Erik1960 » 13 mar 2021 15:18

Marnix schreef:.Verder is het natuurlijk een wat vreemd verhaal want over alles waar iemand anders denkt dan wat je in de Bijbel leest mag je dan niet meer zeggen: Dit is de Bijbelse lijn, dit zegt God in zijn woord.


Mijn moeite zit in het woordje ‘de’, omdat daarmee een claim wordt gelegd die ons niet past.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Hodia
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 09 apr 2020 10:19

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Hodia » 13 mar 2021 15:33

Hans0166 merkte op

het gebruik van oud Nederlands is niet zo heel erg, maar het inconsequent toepassen maakt het geheel een beetje lachwekkend.


Hans, ben jij nu zo''n afzeiker?
Bij velen lever jij commentaar die nergens opslaat. Ook nu weer tegenover Talmit.
Het lijkt wel alsof jij een antipathie tegen bepaalde mensen hebt.
Als jij stelt christelijk te zijn, wat ik niet ga ontkennen, gedraag je dan ook eens christelijk tegenover iedereen. Kritiek leveren prima, maar wel gefundeerde kritiek en geen "afzeik"kritiek.

Als je inhoudelijk niets te vermelden heb, doe dan niet zo achterlijk.

Zal wel gecensureerd worden maar ik moet dit even kwijt.
Deze persoon gaat soms te ver.
1 Cor 1 vs 31b: Die roemt, roeme in den Heere.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor hans0166 » 13 mar 2021 16:23

Hodia schreef: doe dan niet zo achterlijk.


nee dát is christelijke taal..

overigens stel ik nergens "christelijk" te zijn, maar ook niet schijnheilig .. jij zeikt ook andere christenen af in je eenzijdige historische verhandelingen.. is dus blijkbaar inherent aan de stroming waar iemand inzit.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Prisma23 » 13 mar 2021 18:02

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Mortlach » 13 mar 2021 21:52

Marnix schreef:Volgens mij staat nergens dat ze niet zwanger is maar dat ze het niet meer zou kunnen worden. Verder kan ik met zo’n Bijbelgedeelte ook niet veel en hoort het bij het oude verbond wat vervangen is en daar ben ik soms erg blij mee.


Het klopt dat er staat dat ze het niet meer kan worden (ook vrij grof als straf trouwens, gedwongen sterilisatie), maar na overspel is er altijd kans dat ze op dat moment al zwanger IS, dus tenzij je gelooft dat God ingrijpt als ware bij het offer van Isaak zie ik niet hoe een vrucht die verschrompeling zou moeten overleven.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 13 mar 2021 22:48

Klopt, maar dan moet er wel een vrucht zijn.

Erik1960 schreef:Mijn moeite zit in het woordje ‘de’, omdat daarmee een claim wordt gelegd die ons niet past.


Als we op detailniveau gaan praten ben ik het roerend met je eens. Bijvoorbeeld als het gaat over wat je wel of niet doet op zondag, liturgisch geneuzel, dat soort dingen. Als je dan je eigen manier als de enige juiste verkondigt heb ik daar ook moeite mee. Maar als iemand zegt: “je mag best een moord plegen, of vreemdgaan of stelen” wordt het natuurlijk een heel ander verhaal. Dan zeg je niet: ja dat zeg je wel maar dat is jouw interpretatie, een ander ziet dat misschien anders. En in de hoeveelheid verdeeldheid over een onderwerp (en in christelijke kringen is men vrij unaniem hierover) laat wel iets zien over hoeveel ruimte er voor interpretatie is bij dit onderwerp.

Maar goed we dwalen wat af.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Talmid
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 feb 2021 09:46
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Talmid » 14 mar 2021 15:11

hans0166
Hodia


Beste Hans,
Of ik wil beginnen met " Waarde", of met beste of waar dan ook mee, dat mag ik beslissen, dat mag u beslissens, het is onze keuze.
Waarde is voor mij iets wat respect betoond aan de lezers.
Dat u mij daarom lachwekkend vindt getuigd van weinig respect voor mij.
En na 3 opmerkingen geschreven te hebben en mij dan inconsequent te noemen omdat ik , waarde, gebruik vind ik nogal snel om te veroordelen.
Ik hecht er belang aan om mijn medelezers met ,Waarde, te begroeten.
Dat zou natuurlijk heel goed kunnen, echter, na 4 opmerkingen te hebben geschreven mag ik er toch vanuitgaan dat u mij niet kent.
Mij nu al beoordelen, wel ik kan en wil niemand beoordelen na 4 reacties.

Hodia, ik kan wel voor mijzelf opkomen.
Het is helaas zo dat er wel eens strijd is over een geschreven iets.
Maar laat ons respectvol naar elkander toe zijn, anders is de christelijkheid ver te zoeken, of men moet niet christelijk zijn, dan is het verklaarbaar.

Laat ik nu stoppen met enige woorden uit Ps. 33: " Welgelukzalig is het volk, dat Hij zich ten erve verkoren heeft. De Heere schouwt uit den hemel, en ziet alle mensenkinderen. Hij ziet uit van Zijn vaste woonplaats op alle inwoners der aarde. Hij formeert hun aller hart; Hij let op al hun werken".
Ani Ma'amin

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 15 mar 2021 10:33

Talmid schreef:Beste Hans,
Of ik wil beginnen met " Waarde", of met beste of waar dan ook mee, dat mag ik beslissen, dat mag u beslissens, het is onze keuze.
Waarde is voor mij iets wat respect betoond aan de lezers.
Dat u mij daarom lachwekkend vindt getuigd van weinig respect voor mij.
En na 3 opmerkingen geschreven te hebben en mij dan inconsequent te noemen omdat ik , waarde, gebruik vind ik nogal snel om te veroordelen.
Ik hecht er belang aan om mijn medelezers met ,Waarde, te begroeten.
Dat zou natuurlijk heel goed kunnen, echter, na 4 opmerkingen te hebben geschreven mag ik er toch vanuitgaan dat u mij niet kent.
Mij nu al beoordelen, wel ik kan en wil niemand beoordelen na 4 reacties.

Hodia, ik kan wel voor mijzelf opkomen.
Het is helaas zo dat er wel eens strijd is over een geschreven iets.
Maar laat ons respectvol naar elkander toe zijn, anders is de christelijkheid ver te zoeken, of men moet niet christelijk zijn, dan is het verklaarbaar.

Laat ik nu stoppen met enige woorden uit Ps. 33: " Welgelukzalig is het volk, dat Hij zich ten erve verkoren heeft. De Heere schouwt uit den hemel, en ziet alle mensenkinderen. Hij ziet uit van Zijn vaste woonplaats op alle inwoners der aarde. Hij formeert hun aller hart; Hij let op al hun werken".



Voel je niet aangevallen. Wat het is, we schrijven hier geen poetische brieven naar elkaar of zo. We praten gewoon met elkaar, zeggen wat, reageren ergens op. Vergelijk het met een gewoon gesprek. En dan hoeven we echt niet telkens te beginnen met "waarde lezers" of dingen zeggen als "Ik mag ulieden mededelen dat". Zo zou je denk ik ook niet praten tegen me als je me op straat tegen zou komen :-) Ik twijfel er niet aan dat je het goed bedoelt maar dat geldt ook voor deze feedback.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten