2e kamer verkiezingen 2021

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Op welke partij heb je vandaag gestemd?

VVD
2
6%
PVV
3
9%
CDA
2
6%
D66
2
6%
GroenLinks
1
3%
SP
0
Geen stemmen
PvdA
0
Geen stemmen
ChristenUnie
6
17%
Partij voor de Dieren
1
3%
50PLUS
0
Geen stemmen
SGP
12
34%
DENK
0
Geen stemmen
FVD
3
9%
Bij1
0
Geen stemmen
JA21
1
3%
Code Oranje
0
Geen stemmen
Volt
1
3%
BBB
1
3%
Anders
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 35

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Veendam » 13 feb 2021 22:38

Prisma23 schreef:Tamelijk loze opmerking, zie bijvoorbeeld de Linker Wang.

Over de Linker Wang
De Linker Wang is de werkgroep voor religie en politiek van GroenLinks en staat voor politiek met compassie. De Linker Wang wil vanuit religieuze en levensbeschouwelijke bronnen de compassie met mens en leefomgeving omzetten in politiek handelen. We doen dat door te informeren en door gesprek te faciliteren.


https://www.linkerwang.nl/


Wat verstaat die linker wang dan onder religieus ? Dat zal van alles en nog wat zijn dus inclusief boedha en mohammed en daar zit ik niet echt op te wachten eerlijk gezegt. Dat levensbeschouwelijk klinkt ook niet erg als dat ze voor de Kerk van Jezus Christus zijn, maar alleen een soort vergaarbak met van alles en nog wat.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor hans0166 » 14 feb 2021 09:41

Prisma23 schreef:zie bijvoorbeeld de Linker Wang.


:lol:

dan nog liever een volledige D66 regering... dan wéét je tenminste wat je krijgt. Volledige uitlevering aan de EU, religie alleen achter de voordeur en een spuitje op demand ...
|:)|

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor MoesTuin » 14 feb 2021 10:05

elbert schreef:Er zijn een hoop politici die een betere opvolger van Rutte zijn momenteel dan Rutte. Rutte laten zitten betekent dat je een heleboel onverkwikkelijke zaken (incompetentie, machtsmisbruik, het structureel niet of verkeerd informeren van de Tweede Kamer, rassendiscriminatie enz. enz.) wel prima vindt. Zijn houdbaarheidsdatum is al ver overschreden en hoewel hij dat volgens beproefd recept probeert weg te lachen, of over appjes in een andere politieke partij begint (alsof er in de VVD dit soort appjes niet waren), zijn er inmiddels zoveel schandalen geweest waar hijzelf voor verantwoordelijk is, dat ik niet begrijp dat mensen niet op iemand met een wat schoner blazoen stemmen.
Of eigenlijk begrijp ik het wel: stemmen op Rutte geeft een bepaalde zekerheid. Het is de zekerheid van het kwaad dat je kent en dat te prefereren is boven het kwaad dat je vreest.
Maar dat is hoe dan ook ongezond. Daarom ben ik er wel voor om een maximumtermijn aan het ambt van premier te zetten, net zoals een Amerikaanse president ook maar 2 termijnen kan dienen. Dat voorkomt dat 1 persoon een te grote invloed krijgt in een land.
Als puntje bij paaltje komt, valt dat linkse blok weer uit elkaar. Dat is in het verleden al zo vaak gebeurd.

Maar we zitten voorafgaand aan de verkiezingen dus het bekende Haagse spelletje te spelen: wie gaat met wie? Niet over de vraag: wat willen we eigenlijk in dit land en hoe gaan we dat bereiken? Dat is pure armoede.
Maar aangezien Rutte dus regeren over rechts uitsluit, weten we wel wat hij wil: een regering met VVD, CDA, D66, CU en PvdA. Dat betekent concreet: meer klimaat- en stikstofbeleid, minder boeren, hogere belastingen, meer immigratie, meer woningnood, meer overdracht aan soevereiniteit aan de EU. En dan moet ik nog maar zien of we snel van corona af zijn, want wat dat betreft doet Nederland het bedroevend. Dus ik denk dat we ook meer werkloosheid en faillissementen aan het rijtje toe kunnen voegen.


Dat zijn juist voor mij allemaal de redenen dat ik op Mark Rutte stem vanwege zijn ervaring de afgelopen jaren en ik al die anderen dit (nog) niet zie doen....

Makkelijk roepen aan de zij lijn, maar ga er maar eens aan staan....

Mevr Sigrid Kaag D66 bijvoorbeeld waant zich al MP en ruikt het pluche en voert hieronder een toneelstukje uit met een imitatie stem van prinses Beatrix....wat denkt ze wel niet...



Al die kleine partijen hou ik niet van....veels te veel van...
PVV en Forum ook grote woorden en vechten zich intern vervolgens stuk...

Wat mij betreft 1 linkse partij en rechtse partij en 1 midden partij....laten we zeggen.... PvdA CDA VVD....
Ik hou in alles van het midden....dus voor mij VVD :D
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor hans0166 » 14 feb 2021 14:10

MoesTuin schreef:Dat zijn juist voor mij allemaal de redenen dat ik op Mark Rutte stem vanwege zijn ervaring de afgelopen jaren en ik al die anderen dit (nog) niet zie doen....



incompetentie, machtsmisbruik, het structureel niet of verkeerd informeren van de Tweede Kamer, rassendiscriminatie enz. enz. ....?

nou nou...

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor MoesTuin » 14 feb 2021 15:47

hans0166 schreef:incompetentie, machtsmisbruik, het structureel niet of verkeerd informeren van de Tweede Kamer, rassendiscriminatie enz. enz. ....?

nou nou...

ach....wie er ook zit...dat hou je toch....dat is van alle tijden....
Daarom hou ik denk ik ook helemaal niet van politiek :D
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 15 feb 2021 08:21

pindas83 schreef:Het ‘Build back better’ verhaal dus wanneer er een volgend kabinet Rutte komt. Omwille van Corona en straks het klimaat wordt de burger en het MKB uitgekleed, mooi vooruitzicht.

Ik baal ervan dat het enige echte tegengeluid op het huidige beleid van FVD komt. Ik ben geen fan van Baudet maar aan de andere kant... van de rest ook niet echt, alleen P. Omtzicht dan, die lijkt wel integer.
Precies dit dus: de globale elite ziet zijn kans schoon om een beleid op te tuigen waarbij de gewone burgers buitenspel staan en belangengroepen met een hoop geld hun zin krijgen. Het idee van het World Economic Forum waarbij men letterlijk zegt: "in 2030 you will own nothing, but you will be happy". Dat we straks niets bezitten geloof ik daarbij eerder dan dat we er gelukkig mee zijn.
Bovendien zou dat Build Back Better verhaal weleens gepaard kunnen gaan met hyperinflatie, waardoor ons spaargeld en onze pensioenen straks niets meer waard zullen zijn.
Ik hoop niet dat dit uitkomt, maar het zou zomaar kunnen. Gezien het feit dat veel bedrijven op omvallen staan door de coronacrisis, voorzie ik in elk geval wel een zware recessie.

Moestuin schreef:Dat zijn juist voor mij allemaal de redenen dat ik op Mark Rutte stem vanwege zijn ervaring de afgelopen jaren en ik al die anderen dit (nog) niet zie doen....
Een voorbeeld: mijn bank heeft ook een enorme ervaring als zitplek, maar die is inmiddels zo versleten dat ik er niet meer met goed fatsoen op kan zitten, wat nu?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor hans0166 » 15 feb 2021 09:16

elbert schreef: Gezien het feit dat veel bedrijven op omvallen staan door de coronacrisis, voorzie ik in elk geval wel een zware recessie.


die recesssie is er onderhuids al, en dat bedrijven nog niet omgevallen zijn is alleen te danken aan de verlenging en uitbreiding van het steunpakket..deze maskeert de belabberde situatie van de huidige economie.
ALS de vaccinaties goed gaan en we naar een "normaal" terug gaan (wat in mijn ogen niet normaal was maar een grote graai, vreet en heb cultuur) krijgen we de echte impact te zien... het zál betaald moeten worden.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 15 feb 2021 09:20

hans0166 schreef:incompetentie, machtsmisbruik, het structureel niet of verkeerd informeren van de Tweede Kamer, rassendiscriminatie enz. enz. ....?

nou nou...

En wie gaat het beter doen?
Is het niet van alle tijden dat politieke tegenstanders de regering van dit soort zaken beschuldigen?
En incompetentie: voornamelijk op het dossier corona blijkt het RIVM niet heel competent te zijn. Is Rutte niet direct te verwijten.
En in het stikstofdossier blijkt Schouten uitermate incompetent te zijn geweest, maar ook dat is met de kennis van nu makkelijker te zeggen dan toen het opspeelde (hoewel iedereen met middelbare school natuurkunde had kunnen weten dat we geen stikstofprobleem hadden, maar dat de bouw en het verkeer een NOx probleem hadden (stikstofoxide), waar de landbouw met een totaal andere stikstofverbinding vocht (ammonia). Dat dat op 1 hoop geveegd is is kwalijk (en daart mag het RIVM zich ook wel eens voor gaan schamen)
Machtsmisbruik: ligt voornamelijk bij Grapperhaus, maar ligt niet structureel bij deze regering. En als je doelt op de toeslagenaffaire: daarin heeft heel de kamer fout gezeten, en niet zozeer alleen Rutte.
Het structureel verkeerd informeren van de kamer: die moet je uitleggen... Waar heeft deze premier structureler desinformatie verspreid (en dan hebben we het niet over kennis die achteraf onjuist bleek te zijn, maar op dat moment door alle ingewijden als juist beschouwd werd.
Rassendiscriminatie: dat lag voornamelijk bij de belastingdienst, en degene die daar politiek verantwoordelijk voor was/is is Ascher.

En nogmaals: wie gaat het beter doen?
Er zitten maximaal 5 competente en integere mensen in de tweede kamer...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 15 feb 2021 09:24

hans0166 schreef:die recesssie is er onderhuids al, en dat bedrijven nog niet omgevallen zijn is alleen te danken aan de verlenging en uitbreiding van het steunpakket..deze maskeert de belabberde situatie van de huidige economie.
ALS de vaccinaties goed gaan en we naar een "normaal" terug gaan (wat in mijn ogen niet normaal was maar een grote graai, vreet en heb cultuur) krijgen we de echte impact te zien... het zál betaald moeten worden.

Die recessie is 99% het gevolg van corona, en het coronabeleid. En, hoewel ik best mijn vraagtekens heb bij het beleid op dat vlak: ik geloof niet dat een andere regering andere dingen gedaan zou hebben, aangezien de ons omringende lande ook een dergelijk beleid voeren.

En leg eens uit: de grote graai, vreet en heb cultuur: wat bedoel je daarmee?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 15 feb 2021 09:44

StillAwake schreef:Is het niet van alle tijden dat politieke tegenstanders de regering van dit soort zaken beschuldigen?
Maar natuurlijk.
StillAwake schreef:En incompetentie: voornamelijk op het dossier corona blijkt het RIVM niet heel competent te zijn. Is Rutte niet direct te verwijten.
Als kabinet en als minister president ben je verantwoordelijk voor het hele beleid. Een minister kan zich nimmer verschuilen achter ambtenaren, zeker niet omdat Rutte meerdere keren heeft aangegeven om blind te varen op het RIVM, wat politiek gezien een verkeerde keuze was.
StillAwake schreef:Het structureel verkeerd informeren van de kamer: die moet je uitleggen... Waar heeft deze premier structureler desinformatie verspreid (en dan hebben we het niet over kennis die achteraf onjuist bleek te zijn, maar op dat moment door alle ingewijden als juist beschouwd werd.
Het gaat erom dat de premier een cultuur heeft gecreeerd waarbij men niet eens geinteresseerd was in de waarheid en ook geen moeite deed om die te achterhalen en met de Tweede Kamer te delen. Het primaire belang was om geen politieke schade op te lopen. Daarom zijn niet voor niets meerdere ministers (met name bij Justite) moeten aftreden. Voorbeelden zijn de bonnetjesaffaire bij de Teevendeal, de Groninger gassoap, de toeslagenaffaire enz. Mede daarom krijgt het volgende kabinet maar liefst 3 parlementaire enquetes voor de kiezen: over het coronabeleid, de toeslagenaffaire en het Groningse gas. Op elk van die affaires kan Rutte alsnog struikelen als premier, ook als premier van een nieuw kabinet.
StillAwake schreef:Machtsmisbruik: ligt voornamelijk bij Grapperhaus, maar ligt niet structureel bij deze regering. En als je doelt op de toeslagenaffaire: daarin heeft heel de kamer fout gezeten, en niet zozeer alleen Rutte.
Rassendiscriminatie: dat lag voornamelijk bij de belastingdienst, en degene die daar politiek verantwoordelijk voor was/is is Ascher.
Rutte stond aan de basis van zowel de toeslagenaffaire als de discriminatie die daarbij kwam kijken. In 2007 oordeelde de rechter al dat Rutte als staatssecretaris van Sociale Zaken zich schuldig maakte aan rassendiscriminatie. Precies hetzelfde deed zich voor bij de toeslagenaffaire. Toeval? Nee natuurlijk niet. Het beleid dat al was ingezet in 2007 werd onder de kabinetten Rutte gewoon voortgezet. Dat er een ander poppetje minister of staatssecretaris werd, doet daar niets aan af.
StillAwake schreef:En nogmaals: wie gaat het beter doen?
Er zitten maximaal 5 competente en integere mensen in de tweede kamer...
Komt het even goed uit dat er verkiezingen zijn over een maand! Dan kunnen er meer competente en integere mensen in de TK gekozen worden en hoeven we het niet meer met eenoog Rutte te doen. Of is het idee dat Rutte de enige persoon in Nederland is die premier kan zijn? Echt niet! Ik ben namelijk van mening dat er vele capabele mensen zijn die het beter kunnen doen dan Rutte. Zeker als je je afvraagt: wat heeft deze premier nou eigenlijk bereikt de afgelopen 10 jaar? Mij schiet niet veel te binnen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 15 feb 2021 09:52

elbert schreef:Komt het even goed uit dat er verkiezingen zijn over een maand! Dan kunnen er meer competente en integere mensen in de TK gekozen worden en hoeven we het niet meer met eenoog Rutte te doen. Of is het idee dat Rutte de enige persoon in Nederland is die premier kan zijn? Echt niet!

Ik help het je hopen, maar ik heb niet de indruk dat de lijsten die de meeste partijen gaan indienen een toename van de integriteit gaan bewerkstelligen.
En lijsttrekkers die integer zijn zijn helemaal zeldzaam: ik zou vooralsnog alleen Gert Jan Seegers het voordeel van de twijfel gunnen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor hans0166 » 15 feb 2021 09:56

StillAwake schreef:En wie gaat het beter doen?



psssttt... was een citaat uit een post Elbert

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor hans0166 » 15 feb 2021 10:01

StillAwake schreef:Die recessie is 99% het gevolg van corona, en het coronabeleid. En, hoewel ik best mijn vraagtekens heb bij het beleid op dat vlak: ik geloof niet dat een andere regering andere dingen gedaan zou hebben, aangezien de ons omringende lande ook een dergelijk beleid voeren.


en je punt is?

StillAwake schreef:En leg eens uit: de grote graai, vreet en heb cultuur: wat bedoel je daarmee?


de algemene westerse , europese/amerikaanse cultuur. .. niet zo heel moeilijk volgens mij.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 15 feb 2021 10:04

elbert schreef:Maar natuurlijk.
Daarmee valt een hoop gekonkel van zijn politieke tegenstanders dus automatisch onder "politieke tegenstandertje pesten", en is daarmee nauwelijks serieus te nemen.
elbert schreef:Als kabinet en als minister president ben je verantwoordelijk voor het hele beleid. Een minister kan zich nimmer verschuilen achter ambtenaren, zeker niet omdat Rutte meerdere keren heeft aangegeven om blind te varen op het RIVM, wat politiek gezien een verkeerde keuze was.
Blindvaren op het RIVM was achteraf de verkeerde keuze. Maar met de kennis die op dat moment voorhanden was leek Van Dissel een wijs en integer man. Achteraf dingen roepen is nogal makkelijk. En of een premier zich neit kan verschuilen achter ambtenaren: pas als die ambtenaren volledige openheid van zaken hadden gegeven (wat dus niet is gebeurd) zou je hem moreel verantwoordelijk kunnen achten.
elbert schreef:Het gaat erom dat de premier een cultuur heeft gecreeerd waarbij men niet eens geinteresseerd was in de waarheid en ook geen moeite deed om die te achterhalen en met de Tweede Kamer te delen. Het primaire belang was om geen politieke schade op te lopen. Daarom zijn niet voor niets meerdere ministers (met name bij Justite) moeten aftreden. Voorbeelden zijn de bonnetjesaffaire bij de Teevendeal, de Groninger gassoap, de toeslagenaffaire enz. Mede daarom krijgt het volgende kabinet maar liefst 3 parlementaire enquetes voor de kiezen: over het coronabeleid, de toeslagenaffaire en het Groningse gas. Op elk van die affaires kan Rutte alsnog struikelen als premier, ook als premier van een nieuw kabinet.
Daar heb je gelijk in, maar besef alsjeblieft wel dat de gassoap al onder Kok is ingezet. En het coronabeleid: in de ons omringende landen wordt niet echt een beter beleid gevoerd ofzo, zo heel veel smaken waren er ook niet.
elbert schreef:Rutte stond aan de basis van zowel de toeslagenaffaire als de discriminatie die daarbij kwam kijken. In 2007 oordeelde de rechter al dat Rutte als staatssecretaris van Sociale Zaken zich schuldig maakte aan rassendiscriminatie. Precies hetzelfde deed zich voor bij de toeslagenaffaire. Toeval? Nee natuurlijk niet. Het beleid dat al was ingezet in 2007 werd onder de kabinetten Rutte gewoon voortgezet. Dat er een ander poppetje minister of staatssecretaris werd, doet daar niets aan af.
Daar heb je een punt, maar besef wel dat het strengere beleid voornamelijk is afgedwongen door de tweede kamer.
elbert schreef:Komt het even goed uit dat er verkiezingen zijn over een maand! Dan kunnen er meer competente en integere mensen in de TK gekozen worden en hoeven we het niet meer met eenoog Rutte te doen. Of is het idee dat Rutte de enige persoon in Nederland is die premier kan zijn? Echt niet!

Ik denk dat er veel meer mensen zijn die een goed premier zouden kunnen zijn. Ik zie ze alleen niet op de lijsten van om het even welke partij ook staan.
Buiten de politiek weet ik echt wel een paar namen van uitermate geschikte personen, maar in Den Haag lopen ze over het algemeen niet rond.
Maar noen gerust de namen van die politici waarvan jij gelooft dat ze zowel:
a) integer zijn (maakt niet uit bij welke partij)
b) lijsttrekker zijn (omdat de meeste partijen hun lijsttrekker als premier zouden inzetten als ze de kans kregen)
c) een geschikt leider zijn.
d) een partij leiden die kans maakt op het leveren van de premier"

Ik denk dat je bij A maximaal 5 namen kunt noemen, waarvan er bij B maximaal 1 overblijft...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 15 feb 2021 10:04

hans0166 schreef:psssttt... was een citaat uit een post Elbert

Excuus, dan heb ik verkeerd gelezen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten