2e kamer verkiezingen 2021

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Op welke partij heb je vandaag gestemd?

VVD
2
6%
PVV
3
9%
CDA
2
6%
D66
2
6%
GroenLinks
1
3%
SP
0
Geen stemmen
PvdA
0
Geen stemmen
ChristenUnie
6
17%
Partij voor de Dieren
1
3%
50PLUS
0
Geen stemmen
SGP
12
34%
DENK
0
Geen stemmen
FVD
3
9%
Bij1
0
Geen stemmen
JA21
1
3%
Code Oranje
0
Geen stemmen
Volt
1
3%
BBB
1
3%
Anders
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 35

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 29 dec 2020 09:57

Marnix schreef:In de laatste peilingen lijkt dit nog niet echt het geval te zijn. Het kan zijn dat dit alsnog gaat gebeuren als het rapport wordt besproken en de gevolgen duidelijk worden maar tot nu toe lijkt het er niet op dat dit bijvoorbeeld de VVD zetels gaat kosten.
Een groot deel van de mensen bepaalt pas in de laatste week voor de verkiezingen op wie ze gaan stemmen, dus peilingen zijn nu nog niet zo heel belangrijk.
Het is in elk geval wel zo dat 3 kopstukken uit de toeslagenaffaire lijsttrekker zijn bij de verkiezingen: Rutte, Asscher en Hoekstra. Aangezien de conclusies van het rapport vernietigend zijn, moet ik nog maar zien of ze dat alle drie blijven en zou het een schande zijn als er hier geen consequenties aan vast zitten. In januari zullen we hier vast meer over horen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 13 jan 2021 15:18

Het is inmiddels januari en de regering Rutte heeft op dit moment deze verdedigingslinie:
- in december ging men niet aftreden, want men moest eerst nadenken over het toeslagenrapport.
- in januari gaat men ook niet aftreden want dan had men dit in december moeten doen.
Kortom: de regering (met name premier Rutte) was sowieso niet van plan om consequenties te verbinden aan het rapport over de toeslagenaffaire en misbruikt de coronasituatie als excuus om missionair te blijven.
Overigens is de kans groot dat sommige coalitiepartners (bijv. CU en D66) dit toch wat te gortig wordt en het kabinet volgende week alsnog aftreedt, zeker als een motie van wantrouwen de steun van de voltallige oppositie krijgt.
Mocht dat gebeuren, dan denk ik dat het kabinet op het gebied van coronabeleid toch grotendeels missionair blijft, omdat dat nu eenmaal noodzakelijk is. Aftreden is wel een signaal van de politiek dat het doorheeft dat hier op grove schaal iets enorm verkeerd is gegaan richting veel burgers.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 13 jan 2021 15:36

elbert schreef:Het is inmiddels januari en de regering Rutte heeft op dit moment deze verdedigingslinie:
- in december ging men niet aftreden, want men moest eerst nadenken over het toeslagenrapport.
- in januari gaat men ook niet aftreden want dan had men dit in december moeten doen.
Kortom: de regering (met name premier Rutte) was sowieso niet van plan om consequenties te verbinden aan het rapport over de toeslagenaffaire en misbruikt de coronasituatie als excuus om missionair te blijven.
Overigens is de kans groot dat sommige coalitiepartners (bijv. CU en D66) dit toch wat te gortig wordt en het kabinet volgende week alsnog aftreedt, zeker als een motie van wantrouwen de steun van de voltallige oppositie krijgt.
Mocht dat gebeuren, dan denk ik dat het kabinet op het gebied van coronabeleid toch grotendeels missionair blijft, omdat dat nu eenmaal noodzakelijk is. Aftreden is wel een signaal van de politiek dat het doorheeft dat hier op grove schaal iets enorm verkeerd is gegaan richting veel burgers.

Maar zitten we in deze corona-periode op een demissionair kabinet te wachten?
Je zou zeggen van niet.
Of dat misbruik is van de corona-situatie: jouw woorden. Ik verbaas me er juist de andere kant op over dat de verkiezingen niet uitgesteld worden.

Bovendien, de oppositie wil graag dar er verantwoordelijkheid genomen wordt, maar oppositielid Asher blijft buiten schot.
Ik heb niet de indruk dat (afgezien van Omzigt en Leijten) om het even welke politieke partij in Nederland dit heel serieus neemt.
Natuurlijk willen ze dat het kabinet aftreedt (wat de oppositie vrijwel altijd wil), maar inhoudelijk heb ik niet de indruk dat de politiek zich er echt druk om maakt. Wat geroep voor de buhne, meer niet...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 13 jan 2021 16:15

StillAwake schreef:Maar zitten we in deze corona-periode op een demissionair kabinet te wachten?
Je zou zeggen van niet.
Of dat misbruik is van de corona-situatie: jouw woorden. Ik verbaas me er juist de andere kant op over dat de verkiezingen niet uitgesteld worden
Dit kabinet is over een week of 2 a 3 demissionair (ik dacht begin februari), omdat de Tweede Kamer dan op reces gaat i.v.m. de verkiezingscampagne. Dus aftreden heeft alleen symbolische gevolgen, maar is qua politiek signaal wel belangrijk. Voor het coronabeleid maakt het dus nauwelijks iets uit.
Of de verkiezingen uitgesteld worden (bijvoorbeeld tot juni): het zou me niets verbazen, maar tot nog toe heb ik daar geen politici over gehoord. Om de verkiezingen uit te stellen (dat kan, maximaal voor een jaar) is een aangenomen wet door het parlement nodig.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor StillAwake » 13 jan 2021 17:15

elbert schreef:Dit kabinet is over een week of 2 a 3 demissionair (ik dacht begin februari), omdat de Tweede Kamer dan op reces gaat i.v.m. de verkiezingscampagne. Dus aftreden heeft alleen symbolische gevolgen, maar is qua politiek signaal wel belangrijk. Voor het coronabeleid maakt het dus nauwelijks iets uit.
Of de verkiezingen uitgesteld worden (bijvoorbeeld tot juni): het zou me niets verbazen, maar tot nog toe heb ik daar geen politici over gehoord. Om de verkiezingen uit te stellen (dat kan, maximaal voor een jaar) is een aangenomen wet door het parlement nodig.

Dat is helemaal juist.
Maar ik vraag me wel af hoe ze dat gaan doen ivm corona. In hoeverre kan een demissionair kabinet een lockdown verzwaren?
Ik begreep dat sowieso een heel klein deel van de Nederlanders nu voorstander is van het aftreden van het kabinet.
Wat dat betreft denk ik dat veel mensen de corona-pandemie belangrijker vinden als de politieke gevolgen van de toeslagenaffaire.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 14 jan 2021 09:42

StillAwake schreef:Dat is helemaal juist.
Maar ik vraag me wel af hoe ze dat gaan doen ivm corona. In hoeverre kan een demissionair kabinet een lockdown verzwaren?
Ik begreep dat sowieso een heel klein deel van de Nederlanders nu voorstander is van het aftreden van het kabinet.
Wat dat betreft denk ik dat veel mensen de corona-pandemie belangrijker vinden als de politieke gevolgen van de toeslagenaffaire.


Ja, ik denk dat het uiteindelijk geen gevolgen voor het kabinet gaat hebben, vooral voor individuele bewindslieden (edit: Asscher is inmiddels de eerste). Zoals Elbert al zeil, het zou vooral een symbolische stap zou zijn zonder concrete gevolgen. Toch vraag ik me wel af of het geen gevolgen zal hebben voor het beleid (de kamer gaat misschien met reces maar men kan het Corona-gebeuren niet (weer) een poos op pauze zetten, dat moet doorgaan. En nou kan dat wel als het kabinet demissionair is, ik ben alleen wel benieuwd of dat nog invloed heeft op het draagvlak voor de maatregelen. En qua corona gaan de komende maanden, tot dat het warm wordt, wel spannend worden lijkt het. De engelse variant die waarschijnlijk steeds actiever wordt en dus cijfers die weer flink gaan oplopen, mogelijk extra maatregelen nodig, ondertussen moet het vaccinatieprogramma goed lopen enzovoorts.

Dus ik weet niet of het zetten van een symbolische dan handig is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 14 jan 2021 10:32

Lodewijk Asscher treedt terug als lijsttrekker voor de PvdA vanwege de toeslagenaffaire. Ploumen is zijn voorlopige opvolger, maar dat is geen stemmentrekker. Aboutaleb of Arib lijken me betere opties.
Het terugtreden van Asscher betekent dat de druk op het kabinet om ook terug te treden alleen maar groter wordt, want Asscher was zeker niet de enige verantwoordelijke op dit dossier.
Marnix schreef:Toch vraag ik me wel af of het geen gevolgen zal hebben voor het beleid (de kamer gaat misschien met reces maar men kan het Corona-gebeuren niet (weer) een poos op pauze zetten, dat moet doorgaan. En nou kan dat wel als het kabinet demissionair is, ik ben alleen wel benieuwd of dat nog invloed heeft op het draagvlak voor de maatregelen.
Ik verwacht dat de Tweede Kamer het kabinet qua coronamaatregelen wel een grote vrijheid zal gunnen. Dat zal ook wel moeten. Maar het zou wel kunnen dat sommige (steviger) maatregelen op meer weerstand zullen stuiten, zoals een avondklok, wat vooral een psychologisch drukmiddel richting de bevolking is, die veel protest oproept.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 14 jan 2021 11:34

elbert schreef:Lodewijk Asscher treedt terug als lijsttrekker voor de PvdA vanwege de toeslagenaffaire. Ploumen is zijn voorlopige opvolger, maar dat is geen stemmentrekker. Aboutaleb of Arib lijken me betere opties.
Het terugtreden van Asscher betekent dat de druk op het kabinet om ook terug te treden alleen maar groter wordt, want Asscher was zeker niet de enige verantwoordelijke op dit dossier.
Ik verwacht dat de Tweede Kamer het kabinet qua coronamaatregelen wel een grote vrijheid zal gunnen. Dat zal ook wel moeten. Maar het zou wel kunnen dat sommige (steviger) maatregelen op meer weerstand zullen stuiten, zoals een avondklok, wat vooral een psychologisch drukmiddel richting de bevolking is, die veel protest oproept.


Je hebt kans dat de groep mensen die de maatregelen toch al niets vinden zoiets hebben van: Wat heeft een opgestapte regering mij dan nog te verplichten. Naast dat het demissionaire kabinet de ruimte moet blijven krijgen om beleid te maken (wat inderdaad niet zal veranderen op Corona-vlak) moet er ook voldoende draagvlak zijn dat anderen het uitvoeren.

Wat de avondklok betreft wel mee eens, niet te handhaven dus het zal vooral de mensen raken die zich toch al netjes aan de regels houden. En als die regels niet scherp genoeg zijn moet je daar wat mee doen, niet met een avondklok mensen die de hele dag thuis zitten te werken en 's avonds nog even een rondje willen fietsen of lopen gaan dwingen om binnen te blijven.

Maar goed ik verwacht zelf dus dat het alleen persoonlijke gevolgen heeft, niet voor het kabinet zelf. Het huidige kabinet heeft er ook niet zoveel mee te maken, het is onder een erder kabinet en het zijn een aantal bewindslieden die hebben gefaald, opstappen zou vooral symbolisch zijn en ik hou niet zo van symboolpolitiek dus ik zou het ook wel voldoende vinden als het bij persoonlijke consequenties blijft.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 14 jan 2021 12:25

Marnix schreef:Het huidige kabinet heeft er ook niet zoveel mee te maken, het is onder een erder kabinet en het zijn een aantal bewindslieden die hebben gefaald, opstappen zou vooral symbolisch zijn en ik hou niet zo van symboolpolitiek dus ik zou het ook wel voldoende vinden als het bij persoonlijke consequenties blijft.
Het huidige kabinet heeft er weldegelijk ook alles mee te maken, niet alleen op het persoonlijke vlak (Rutte, Wiebes, Hoekstra), maar ook beleidsmatig: de beruchte notitie van Palmen werd onder dit kabinet doelbewust onder de pet gehouden (en wel 2 keer: in 2017 en 2019) en valt onder het onjuist en onvolledig informeren van de Tweede Kamer, ondanks herhaaldelijk aandringen door kamerleden. Overigens is nog steeds niet alles boven tafel en hebben kamerleden nog steeds het idee dat niet alles wordt verteld. Ook vandaag blijft journalist Pieter Klein doorgraven in de doofpot. Dan heb ik het nog niet over de slachtoffers, die ondanks mooie beloften voor het merendeel nog geen cent terug hebben gezien. Er staat zelfs nog niks over op papier.
Als de coronacrisis er niet was geweest, dan ben ik er van overtuigd dat dit kabinet allang had moeten opstappen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 14 jan 2021 14:48

elbert schreef:Het huidige kabinet heeft er weldegelijk ook alles mee te maken, niet alleen op het persoonlijke vlak (Rutte, Wiebes, Hoekstra), maar ook beleidsmatig: de beruchte notitie van Palmen werd onder dit kabinet doelbewust onder de pet gehouden (en wel 2 keer: in 2017 en 2019) en valt onder het onjuist en onvolledig informeren van de Tweede Kamer, ondanks herhaaldelijk aandringen door kamerleden. Overigens is nog steeds niet alles boven tafel en hebben kamerleden nog steeds het idee dat niet alles wordt verteld. Ook vandaag blijft journalist Pieter Klein doorgraven in de doofpot. Dan heb ik het nog niet over de slachtoffers, die ondanks mooie beloften voor het merendeel nog geen cent terug hebben gezien. Er staat zelfs nog niks over op papier.
Als de coronacrisis er niet was geweest, dan ben ik er van overtuigd dat dit kabinet allang had moeten opstappen.


Hoe zit dat precies met Memo Palmen? Die is nog door door de dienst zelf telkens achtergehouden? Ja, ook treurig dat na "schuldbesef" er nog steeds geen snelle acties zijn gedaan. Vraag blijft in hoeverre een heel kabinet hiervoor verantwoordelijk is, wanneer een team moet opstappen en wanneer een persoon of een aantal personen.

Edit: maar het gaat er toch meer op lijken dat het toch gaat gebeuren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Katlheen » 15 jan 2021 11:52

Ik denk dat het kabinet wel gaat aftreden om de simpele reden van de verkiezingen. Als ze nu aftreden kunnen ze zeggen dat ze hun verantwoordelijkheid hebben genomen en dat het geen issue hoeft te zijn in de campagne. Blijven ze zitten, dan krijgen ze het in de campagne continue voor hun voeten gegooid.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Katlheen » 15 jan 2021 14:01

En ja, het kabinet is opgestapt.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Bessensap
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2019 17:43

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Bessensap » 15 jan 2021 14:21

Katlheen schreef:En ja, het kabinet is opgestapt.


En terecht...
Nu hoop ik dat Rutte zijn verantwoordelijkheid ook neemt...

Is niet mijn doel om hem publiekelijk aan de schandpaal te nagelen maar er zijn duizenden gezinnen de dupe geworden.
Huis uit gezet, schulden, kinderen die opgroeien in armoede..
Het is niet een klein foutje met minimale gevolgen.
Sommige Nederlanders zullen hier de rest van hun leven door achtervolgd worden..

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 16 jan 2021 02:07

Bessensap schreef:En terecht...
Nu hoop ik dat Rutte zijn verantwoordelijkheid ook neemt...

Is niet mijn doel om hem publiekelijk aan de schandpaal te nagelen maar er zijn duizenden gezinnen de dupe geworden.
Huis uit gezet, schulden, kinderen die opgroeien in armoede..
Het is niet een klein foutje met minimale gevolgen.
Sommige Nederlanders zullen hier de rest van hun leven door achtervolgd worden..


Dat gebeurt dus niet. Ik denk ook niet dat dat moet of dat het meerwaarde zou hebben. Het gebeurde onder de verantwoordelijkheid van Rutte maar veelal niet met zijn medeweten en het is dan wat makkelijk om te zeggen: als minister-president ben je eindverantwoordelijk dus als
er dan dingen grondig fout gaan in je kabinet moet je gewoon de politiek verlaten. Als je zelf grove fouten maakt, helemaal mee eens. Ik heb wel het idee dat dat nu extra gedacht wordt omdat het kabinet toch bijna aan het eind van de termijn zit waardoor de inpact van opstappen minder groot is / lijkt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Erik1960 » 16 jan 2021 10:45

Ik las een artikel in NRC waarin beschreven wordt waarom Rutte niet verder kan. Ben het daar eigenlijk wel mee eens: hij kan wel door als demissionair minister-president, maar hij zou moeten terugtreden als lijsttrekker voor de VVD. Er is onder zijn leiding en zijn verantwoordelijkheid en onder invloed van de naar hem genoemde doctrine zoveel schade aangericht, dat een stap terug onvermijdelijk is. Door dat niet te doen, bevestigt hij het beeld dat de persoon Mark Rutte niet bestaat. En dat is nou net de kern wat er mis ging in de toeslagenaffaire: de mens telde niet meer mee.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten