Black Lives Matter

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor Marnix » 26 aug 2020 14:37

pindas83 schreef:‘Maar het slachtoffer van buitensporig politiegeweld werd blijkbaar ook gezocht door de politie, meldt Insider. Op 6 juli werd Jacob Blake aangeklaagd voor huisvredebreuk en huishoudelijk en seksueel geweld, criminele feiten die hij op 3 mei zou hebben gepleegd.’

Meer Blake was al 5 jaar een bekende van de politie niet een heel braaf ventje dus. Aldus verschillende media.

Natuurlijk is 7 kogels overdreven maar verplaats je even in de agent. In Amerika is het niet meer dan normaal een wapen te dragen, zeker voor mensen als Blake. (Nee niet zwart per se, maar crimineel)
Dus de agent maakt in split second de afweging of hij het risico neemt dat Mr Blake een pistool of mes uit de auto trekt en hem een kopje kleiner maakt of hij schiet zelf...

Dus het ligt wat genuanceerder dan je doet voorkomen en dat het zielig voor de kinderen is, is vooral aan mr Blake zelf te danken. Of ben je het oneens dat je überhaupt niet in zo’n situatie moet willen komen en dat het ook totaal onnodig is?


Uiteraard ligt het genuanceerder. En als Blake inderdaad geen brave man was zit hij ook fout. En natuurlijk is de achterlijke wapenwetgeving in de VS waardoor de politie ook weer bang en opgefokt is en sneller geneigd is om te schieten mede de oorzaak van dit soort incidenten. Maar dat geeft de politie niet het recht om mensen maar neer te schieten, ook als het geen lieverdjes zijn, omdat het mogelijk zou kunnen zijn dat ze ergens een wapen hebben liggen die ze weer zouden kunnen gebruiken, puur op basis van hypothese.
Maar los daarvan, al vaker hier genoemd. Donkere mensen hebben minder vaak een wapen bij zich dan blanke mensen. Maar worden veel vaker neergeschoten in dit soort situaties. Los van de vraag of iemand een "braaf ventje" is of niet geeft dat wel aan dat welke huidskleur je hebt wel degelijk een rol speelt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor elbert » 27 aug 2020 06:52

Marnix schreef:Maar dat geeft de politie niet het recht om mensen maar neer te schieten, ook als het geen lieverdjes zijn, omdat het mogelijk zou kunnen zijn dat ze ergens een wapen hebben liggen die ze weer zouden kunnen gebruiken, puur op basis van hypothese.
Als je bedenkt dat politieagenten vaker neergeschoten worden dan dat arrestanten ten onrechte door de politie worden neergeschoten, dan nuanceert dat nog een stukje extra.

Ondertussen is CNN wel heel erg in de "er is niets te zien, loop maar door" modus bij de BLM protesten:
Afbeelding
Verder vallen BLM demonstranten mensen bij een restaurant lastig. Als de mensen niet hun vuist omhoog doen (waar ze bijna toe gedwongen worden) uit solidariteit met deze beweging, dan krijgen ze allerlei intimiderend geschreeuw in hun gezicht.

Totalitair clubje.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

MarijnV
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 25 mei 2009 08:27

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor MarijnV » 27 aug 2020 07:16

-
Laatst gewijzigd door MarijnV op 07 jan 2021 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor elbert » 27 aug 2020 07:35

MarijnV schreef:Heb je een bron? Wil ik lezen!
Je kunt de cijfers van de FBI erop nalezen:
https://www.fbi.gov/news/pressrel/press ... ne-of-duty
In 2019 werden er 48 politieagenten vermoord.
In 2019 werden er 30 ongewapende arrestanten neergeschoten door de politie, van de 999 in totaal. Daarvan waren er 20 blank en 10 zwart. Bron1, Bron2.

Het beeld in de media is dat politieagenten lukraak zwarte mensen neerknallen omdat ze racisten zijn. Ook op Refoweb zie ik mensen die dat zomaar kritiekloos voor waar aannemen.
De cijfers spreken toch een iets ander en genuanceerder verhaal. O ja,we moeten ons ook bedenken dat het politiecorps in de VS natuurlijk net zo divers is als de bevolking.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor Marnix » 27 aug 2020 11:36

elbert schreef:Je kunt de cijfers van de FBI erop nalezen:
https://www.fbi.gov/news/pressrel/press ... ne-of-duty
In 2019 werden er 48 politieagenten vermoord.
In 2019 werden er 30 ongewapende arrestanten neergeschoten door de politie, van de 999 in totaal. Daarvan waren er 20 blank en 10 zwart. Bron1, Bron2.

Het beeld in de media is dat politieagenten lukraak zwarte mensen neerknallen omdat ze racisten zijn. Ook op Refoweb zie ik mensen die dat zomaar kritiekloos voor waar aannemen.
De cijfers spreken toch een iets ander en genuanceerder verhaal. O ja,we moeten ons ook bedenken dat het politiecorps in de VS natuurlijk net zo divers is als de bevolking.


- Het beeld is niet dat er lukraak zwarte mensen worden neergeschoten. Wel dat het disproportioneel vaak gebeurt (20 om 10 is gezien de verhoudingen ook disproportioneel
- De linkjes naar de Washington Post kan ik niet lezen. Wel interessant is hoe "gewapend / ongewapend" wordt ingedeeld. Gewapend / ongewapend zijn bepaalt nog niet of het neerschieten van iemand terecht was of niet. Zeker niet in Amerika. Zo kan Blake geclassificeerd, als hij overlijdt, worden als "gewapend slachtoffer" omdat er een men in zijn auto lag maar dit wapen is nooit gebruikt en het is maar de vraag of de intentie om dit te doen er was. Ik snap dat bij zelfverdediging het soms nodig kan zijn om iemand neer te schieten (het liefst uit te schakelen) maar dan moet er wel sprake zijn van zelfverdediging en niet van preventief neerschieten want wie weet wil hij wel een wapen gebruiken. En dan schiet je iemand ook niet 7x in de rug...
- Wie wel eens Amerikaanse politieprogramma's heeft gezien weet dat een groot deel van het probleem zit in de aanpak wat weer met de politiecultuur te maken heeft. Als je dit soort dingen wil voorkomen moet op dat punt ook een hoop veranderen.

Twee interessante studies over dit alles, een over kleur / politiegeweld en een over de combinatie van politiegeweld / geweld tegen politie en wapenbezit:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6080222/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6391295/

paar citaten:

We also found that states with high levels of household gun ownership have somewhat higher rates of police killing unarmed (no firearm) civilians. One reason for this could be that police may be more likely to assume that a person is armed, with a gun, regardless of whether they are actually so armed, especially in situations where police feel compelled, rightly or not, to take action within seconds.

Victims were majority white (52%) but disproportionately black (32%) with a fatality rate 2.8 times higher among blacks than whites. Most victims were reported to be armed (83%); however, black victims were more likely to be unarmed (14.8%) than white (9.4%) or Hispanic (5.8%) victims.

Recent public discourse has focused on racial disparities in legal intervention deaths. The current study found that, consistent with prior research,3,12,16,17,55 black victims were substantially over-represented relative to the U.S. population, comprising 34% of victims but only 13% of Americans,36,56 and with legal intervention death rates 2.8 times higher than those among whites. Black victims were also more likely to be unarmed than whites or Hispanics, and less likely than whites to have evidence suggesting an immediate threat to LE.

Racial inequities in legal intervention fatalities may reflect differences in the way that some LE officers or agencies perceive and interact with black community members and suspects.12,61 Studies have shown that most people hold culturally derived “implicit biases”—automatic, unconscious stereotypes that favor some groups and disfavor others.62 Research on implicit race bias in the U.S. consistently demonstrates a tendency to associate more-favorable concepts with whites and less-favorable concepts with blacks across racial/ethnic groups, although these biases are less common among blacks.62 These biases can impact behavior, even among trained professionals such as physicians.63 Among LE, such biases may be further shaped by the nature of experiences on the job.64,65 For example, based in social-psychological theory, Smith et al.64 argue that disproportionate contact with minority offenders in some communities may lead officers to overestimate the prevalence of negative behaviors among minority group members. Relatedly, studies of “shooter bias” have found that both civilians and LE officers showed a greater tendency to shoot unarmed black men than white men in computer simulations.66–68

Dus nee, niet alle politieagenten zijn racisten, ze schieten niet lukraak op arrestanten etcetera. Maar er is wel een probleem en dat heeft te maken met etniciteit, met wapenbezit in Amerika en de politiecultuur daar. En ja, dat is complex om zomaar op te lossen omdat het zoveel raakvlakken heeft. Maar dat er wat moet veranderen is wel duidelijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor elbert » 27 aug 2020 12:42

Marnix schreef:- Het beeld is niet dat er lukraak zwarte mensen worden neergeschoten. Wel dat het disproportioneel vaak gebeurt (20 om 10 is gezien de verhoudingen ook disproportioneel
Dat komt natuurlijk omdat African Americans ook behoorlijk disproportioneel vertegenwoordigd zijn in de criminaliteitscijfers: ongeveer 50% van alle moorden worden door African Americans gepleegd, zie deze bron. Dat zorgt er ook voor dat dat ook in deze statistieken terug te vinden is, omdat politie dan ook eerder geneigd is om een wapen te trekken.
Ook interessant in deze gegevens is dat van de moorden op African Americans, de meeste daders dat ook zijn.
Marnix schreef:-- De linkjes naar de Washington Post kan ik niet lezen. Wel interessant is hoe "gewapend / ongewapend" wordt ingedeeld. Gewapend / ongewapend zijn bepaalt nog niet of het neerschieten van iemand terecht was of niet. Zeker niet in Amerika. Zo kan Blake geclassificeerd, als hij overlijdt, worden als "gewapend slachtoffer" omdat er een men in zijn auto lag maar dit wapen is nooit gebruikt en het is maar de vraag of de intentie om dit te doen er was.
Nee, de definitie die Washington Post gebruikt, zal Blake dan als ongewapende man classificeren.
Overigens: het feit dat het om enkele tientallen gevallen per jaar gaat (nog steeds enkele tientallen teveel) op een bevolking van meer dan 300 miljoen en op ongeveer 1000 dodelijke aanhoudingen, geeft aan dat het een minder wijdverspreid probleem is, dan uit de media naar voren komt.
Het merkwaardige is dus dat we het hier in Nederland hebben over politiegeweld in de VS, terwijl het geweld in onze Nederlandse straten steeds verder escaleert en we van Amerikaanse toestanden kunnen spreken. Dat vind ik onderhand zorgwekkender dan wat er zich aan de overkant van de plas afspeelt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor pindas83 » 27 aug 2020 20:54

StillAwake schreef:Hoi Pindas83.
Dat kan ik inderdaad.

Het is opvallend hoe sterk vertegenwoordigd rechtse partijen als PVV, FvD, en in vroeger tijden CP86 en NSB (hoewel die laatste politiek gezien eerder tegen extreem links aanhing) zijn op de Bible belt.
Natuurlijk niet allemaal afkomstig uit refo-hoek, maar wel een groot deel van de SGP-kiezer voelt zich aangesproken door de xenofobie en anti-islam gedachte van de PVV.

En hoeveel kiezers een partij als SGP aan Wilders verloren is.

Op dit forum zit ook een behoorlijke groep die in een topic over het gelijk van Wilders redelijk idolaat van de man zijn, en zijn standpunten delen

Op refoweb wordt een opmerking over "bruine drollen" in een redelijk facistische column vergoeilijkt met "hij zal vast iets anders bedoelen", en mag dit blijven staan. Waar veel van de opmerkingen van mensen die dat te ver vonden gaan werden weggemodereerd.

Je kunt een heel topic openen (en die discussie is onder het gewraakte kruipoliestuk ook al wel gevoerd) over de positie van de SGP in de tweede wereldoorlog, en het gegeven dat de partij daar nog steeds niet openlijk afstand van genomen heeft.
Ook de rol van deze partij, en hun enig kamerlid op dat moment in de vervolging van joden is door deze partij nooit reden geweest om daar afstand van te nemen of excuses voor aan te bieden.

Het is nog geen 6 jaar geleden dat ik vanaf de preekstoel (het gaat er nu even niet om dat hier een specifiek genootschap bij gahaald wordt, maar neem van mij aan dat het ter rechter zijde was) heb horen beweren dat de vervloeking van Cham de oorzaak is van de armoede in Afrika.

Xenofobie in de refo-hoek gaat over andere kerken (hoewel slechts weinigen het hardop zullen zeggen zien veel mensen hun eigen genootschap als de meest zuivere vorm (logisch ook, daarom zit je er wellicht ook), andere stromingen binnen het eigen genootschap, andere godsdiensten, andere culturen en andere huidskleuren.
De navelstaarderij die vooral mogelijk is doordat de zuil nog relatief stevig staat leidt opvallend vaak tot veroordeling van anderen, zonder ook maar in de verste verten kennis van zaken te hebben...


Hey StillAwake. Leuk dat je weer eens komt buurten :D

Je zwakt het nu wat af met ‘rechtse partijen’ maar je had over extreem rechtse partijen.
Het is maar net wat je onder extreem rechts schaart denk ik. FvD vind ik geen extreem rechtse partij.
De PVV heeft een vrij links programma muv het vreemdelingenbeleid dan. Ik heb er weinig mee maar ik zou het geen neo nazis willen noemen.
CP86 en NSB is wel erg ver terug maar die kan je er wel onder scharen lijkt me.

Dat van de SGP in de 2e Wereldoorlog wist ik niet. Dat verdient geen schoonheidsprijs inderdaad.

Die bruine drollen opmerking... tja het is een behoorlijk ongelukkig gekozen uitdrukking :-k
Eerlijk gezegd las ik er niet in dat hij zou refereren aan zwarte mensen. Als dat de bedoeling was is het ronduit verwerpelijk, maar ik weet het simpelweg niet.

In het algemeen kan je waarschijnlijk wel stellen dat de reformatorische rechtser zijn dan gemiddeld. Maar een mening hebben over integratie, ontwikkeling van islam in NL etc. maakt je nog geen rechts extremist of rascist is mijn bescheiden mening.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor pindas83 » 27 aug 2020 21:25

elbert schreef:Als je bedenkt dat politieagenten vaker neergeschoten worden dan dat arrestanten ten onrechte door de politie worden neergeschoten, dan nuanceert dat nog een stukje extra.

Ondertussen is CNN wel heel erg in de "er is niets te zien, loop maar door" modus bij de BLM protesten:
Afbeelding
Verder vallen BLM demonstranten mensen bij een restaurant lastig. Als de mensen niet hun vuist omhoog doen (waar ze bijna toe gedwongen worden) uit solidariteit met deze beweging, dan krijgen ze allerlei intimiderend geschreeuw in hun gezicht.

Totalitair clubje.



En dan is dit nog peanuts vergeleken met wat er nog meer gebeurt. In Chicago en Atlanta 15 doden en nog meer gewonden. Onder de doden een 7 en 8 jarig meisje. Het zou je dochter zijn die een kogel in het hoofd mag ontvangen omwille van de BLM agenda.
Hoe kan dit ooit tot iets goeds leiden?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor Marnix » 27 aug 2020 23:39

pindas83 schreef:En dan is dit nog peanuts vergeleken met wat er nog meer gebeurt. In Chicago en Atlanta 15 doden en nog meer gewonden. Onder de doden een 7 en 8 jarig meisje. Het zou je dochter zijn die een kogel in het hoofd mag ontvangen omwille van de BLM agenda.
Hoe kan dit ooit tot iets goeds leiden?


Hoe is dat gelinkt aan de BLM-protesten?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor elbert » 28 aug 2020 06:29

Marnix schreef:Hoe is dat gelinkt aan de BLM-protesten?
Het aantal moorden in de steden waar BLM protesteert (zoals Chicago en Portland), is de afgelopen maanden fors gestegen. Dat heeft mogelijk te maken met politie die minder bezig is om voor veiligheid op straat te zorgen. Immers: BLM wil de politie geen geld meer geven en bovendien is de politie druk met het begeleiden/in toom houden van deze (vaak gewelddadige) demonstraties. Bij deze demonstraties gaan hele wijken in vlammen op.
Bovendien denk ik dat veel Amerikanen voor de zekerheid zichzelf extra bewapenen en daar komen natuurlijk ongelukken van.
Wetteloosheid heeft een prijs en die prijs wordt betaald met mensenlevens.
Er komt niets goeds uit deze demonstraties.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor Marnix » 28 aug 2020 08:56

elbert schreef:Het aantal moorden in de steden waar BLM protesteert (zoals Chicago en Portland), is de afgelopen maanden fors gestegen. Dat heeft mogelijk te maken met politie die minder bezig is om voor veiligheid op straat te zorgen. Immers: BLM wil de politie geen geld meer geven en bovendien is de politie druk met het begeleiden/in toom houden van deze (vaak gewelddadige) demonstraties. Bij deze demonstraties gaan hele wijken in vlammen op.
Bovendien denk ik dat veel Amerikanen voor de zekerheid zichzelf extra bewapenen en daar komen natuurlijk ongelukken van.
Wetteloosheid heeft een prijs en die prijs wordt betaald met mensenlevens.
Er komt niets goeds uit deze demonstraties.


Volgens mij is de link tussen meer moorden en BLM niet aamtoonbaar (en zelfs door diversie sites bestempeld als false news). Zie bijvoorbeeld: https://www.statesman.com/news/20200810 ... r-protests

Dat BLM minder geld voor politie wil (wat idd een bespottelijk idee is want dat gaat het probleem zeker niet oplossen) klopt maar dat is nog niet het geval.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor elbert » 28 aug 2020 10:15

Die sites kunnen het als fake news bestempelen, feit is wel dat het aantal moorden in zowel Chicago als Portland sterk gestegen zijn tegelijk met de protesten. Misschien is het laatste woord er niet over gezegd, maar het is niet onlogisch om een link te leggen.
Bron1, Bron2.

Even los hiervan, deze Democratische volksvertegenwoordiger in de staat Tenessee legt heel goed uit wat het verschil is tussen klassieke strijders tegen racisme (in de lijn van Martin Luther King) en veel van de huidige BLM demonstranten: het is het verschil tussen vreedzame mensen met integriteit en gevaarlijke anarchisten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor Marnix » 28 aug 2020 13:34

elbert schreef:Die sites kunnen het als fake news bestempelen, feit is wel dat het aantal moorden in zowel Chicago als Portland sterk gestegen zijn tegelijk met de protesten. Misschien is het laatste woord er niet over gezegd, maar het is niet onlogisch om een link te leggen.
Bron1, Bron2.

Even los hiervan, deze Democratische volksvertegenwoordiger in de staat Tenessee legt heel goed uit wat het verschil is tussen klassieke strijders tegen racisme (in de lijn van Martin Luther King) en veel van de huidige BLM demonstranten: het is het verschil tussen vreedzame mensen met integriteit en gevaarlijke anarchisten.


Als die link er duidelijk zou zijn zou de politie dat ook als redem aanvoeren, wat duidelijk niet gebeurt. Daarmaast is de stijgende lijn al voor de dood van Floyd zichtbaar. Ook is het vreemd dat je bewust twee steden noemt waar veel protesten zijn terwijl dit een tendens is die in ongeveer alle grote steden zichtbaar is. Als laatste is het ook hoogst opmerkelijk dat er bij allerlei andere criminele praktijken (inbraak, diefstal enzovoorts) juist een daling zichtbaar is, wat nogal vreemd zou zijn als de protesten en het feit dat de politie daar op moet focussen en op andere plekken criminelen dus meer hun gang kunnen gaan een oorzaak zouden zijn. Dat plus het feit dat er geen bewijs voor je bewering is riekt naar een complottheorie die onder Trump-fanaten vast graag wordt geloofd en rondgebazuind, maar nogal teleurstellend dat jij hiermee op de proppen komt waar nieuwssites (ook de neutrale sites) deze link totaal niet leggen. Simpelweg omdat er geen bewijs voor is en het niet aannemelijk is.

Dus hou het gewoon even bij de feiten, er zijn genoeg andere oorzaken mogelijk.

Met het tweede deel ben ik het volledig eens.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor elbert » 31 aug 2020 07:42

Marnix schreef:Als die link er duidelijk zou zijn zou de politie dat ook als redem aanvoeren, wat duidelijk niet gebeurt. Daarmaast is de stijgende lijn al voor de dood van Floyd zichtbaar. Ook is het vreemd dat je bewust twee steden noemt waar veel protesten zijn terwijl dit een tendens is die in ongeveer alle grote steden zichtbaar is. Als laatste is het ook hoogst opmerkelijk dat er bij allerlei andere criminele praktijken (inbraak, diefstal enzovoorts) juist een daling zichtbaar is, wat nogal vreemd zou zijn als de protesten en het feit dat de politie daar op moet focussen en op andere plekken criminelen dus meer hun gang kunnen gaan een oorzaak zouden zijn. Dat plus het feit dat er geen bewijs voor je bewering is riekt naar een complottheorie die onder Trump-fanaten vast graag wordt geloofd en rondgebazuind, maar nogal teleurstellend dat jij hiermee op de proppen komt waar nieuwssites (ook de neutrale sites) deze link totaal niet leggen. Simpelweg omdat er geen bewijs voor is en het niet aannemelijk is.

Dus hou het gewoon even bij de feiten, er zijn genoeg andere oorzaken mogelijk.
Een reden die aangevoerd wordt, is dat het aantal politiemensen op straat afneemt (zie bijvoorbeeld ook in Minneapolis): https://www.mprnews.org/story/2020/08/0 ... olice-near
Er is dus een link tussen het aantal politiemensen op straat en het aantal moorden.
Als er meer demonstraties en rellen zijn, is daar meer politieinzet voor nodig en blijft er minder capaciteit over om voor veiligheid op straat te zorgen. Dat is zeker ook het geval als burgemeesters hun politie minder willen inzetten.
Dus die link is er wel degelijk.
Daar komt nog eens bij dat BLM aanstuurt op het nog verder verminderen van het aantal politieagenten, getuige hun "defund the police" slogans, die door sommige Democratische politici wordt overgenomen, zeker ook in Minneapolis. Als ik een politieagent in Minneapolis was en ik zag dat mijn baan op de tocht zou staan (zoals nu het geval is), dan zou ik wel uitkijken om mijn leven in de waagschaal te stellen om voor veiligheid te zorgen als mijn inzet toch niet gewenst was.
De burgemeester van Portland maakt het wel heel bont door te stellen dat Trump de oorzaak is van de rellen in deze stad, waarbij hij zijn eigen handen in onschuld wast. Degene die verantwoordelijk is voor het reilen en zeilen in Portland is niet Trump (die gaat daar niet over), maar de burgemeester die het geweld maar laat voortetteren. Een hand in eigen boezem zou daarom niet misstaan, zeker niet omdat Democratische prominenten de afgelopen maanden letterlijk tot geweld opriepen.
Verder zorgen de rellen natuurlijk voor massale plunderingen en brandstichtingen, dus je claim dat "inbraak, diefstal enz." afneemt, is wat mij betreft niet zo heel waarschijnlijk.
Dus je kunt zeggen dat ik een complottheorie geloof, het is een kwestie van elementaire logica dat je meer geweld krijgt als je de politie van de straat haalt of ze met andere zaken druk houdt. Criminelen hebben meer gelegenheid om hun gang te gaan.

Maar ik ben ook realist genoeg om te beseffen dat de huidige coronacrisis voor meer spanningen op straat zorgt: onzekerheid, depressie, werkloosheid, economische problemen. Ook dat zorgt voor meer geweld. Dat zie je in de VS en ook in Nederland. Het is per slot van rekening een onzeker jaar. Dus verminderde politieaanwezigheid is een reden, maar het is zeker niet de enige reden. Dat ben ik met je eens.

Overigens: de meeste Amerikanen zijn het gerel nu wel beu en dat zorgt er voor dat Trump de achterstand in de peilingen op Biden de laatste weken een stuk aan het verkleinen is (of misschien zelfs al op voorsprong ligt). Biden ziet dat ook in en kwam gisteren met een statement dat hij tegen elke vorm van geweld is, terwijl hij 3 maanden lang (zo lang duren de rellen in Portland, Seattle en Minneapolis al) daar nauwelijks iets over gezegd heeft. Sterker nog: zijn kandidaat vice-president Kamala Harris steunde in juni zelfs een fonds om relschoppers in Minneapolis financieel en juridisch te ondersteunen, om ze uit de cel te houden. Amerikanen zien dat dubbelhartige gedrag ook en zijn wat dat betreft niet gek. Trump ook niet, want die tamboereert al maanden op de "law and order" trom, waarbij hij de democratische burgemeesters van de steden waar rellen zijn de schuld geeft.
Afijn, alles is politiek nu, zeker in een verkiezingsjaar.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor de passant » 01 sep 2020 09:49

Verwijderd, als er een onderbouwing bij staat is het duidelijk waarom de link is geplaatst


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SophieS en 19 gasten