Black Lives Matter

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor de passant » 18 aug 2020 09:05

Verwijderd - Off topic

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor pindas83 » 18 aug 2020 20:39

naamloos schreef:Ik zou sowieso geen werkgever willen zijn, niks voor mij. Ik heb altijd het idee dat werknemers meer rechten hebben dan werkgevers, en je komt er makkelijker aan dan dat je er vanaf komt. Het kost een heleboel doekoes en als je het niet meer op kunt brengen heb je nog steeds je verplichtingen.
Maar als ik een werkgever zou zijn dan zou ik kijken naar kwaliteiten en proberen zoveel mogelijk te weten te komen over het gedrag.
Als fb en insta niet afgesschermd zijn kan dat een aardig hulpmiddel zijn. En de referenties natuurlijk.
Maar ik zou nooit gaan selecteren op ras.
Iemand aannemen op grond van kwaliteit en gedrag lijkt me goed voor het bedrijf.
Daarbij heb ik ook nog zoiets als ''behandel de ander zoals je zelf behandeld wilt worden.''
Nou, ik zou niet beoordeeld willen worden op het gedrag van een ander, dus waarom zou ik zoiets dan wel bij een ander doen?
Kwaliteit en gedrag zijn heel redelijke rechtvaardige voorwaarden, een sollicitant afwijzen op het gedrag van een ander is onrechtvaardig.


Wat ik dus al zei: jij hebt dus ook makkelijk praten.


naamloos schreef:
Nee dat is geen onzin. Maar ik wil best toegeven dat het een wisselwerking kan zijn.
In ieder geval ben ik er van overtuigt dat negativiteit negativiteit voortbrengt, dus die negative spiraal kun je niet doorbreken door in negativiteit te volharden. Je maait wat je zaait, aan beide kanten.



Oké je hebt een punt. Eentje dan :D

naamloos schreef:
Hetzelfde geldt voor Nederlanders met een grote bek die zich bij een kater en iedere snottebel ziek melden. Die de kantjes eraf lopen en spullen van de baas meenemen. Of nog gekker, zich ziek melden en ondertussen even zwart bijklussen zodat ze dubbel geld krijgen.
Je doet net alsof dergelijk wangedrag alleen aan Marrokanen is voorbehouden, maar als jij de rest de kost moet geven heb je wel een heel erg knappe baan nodig om dat te bekostigen.


Deze groepen zorgen voor onevenredig veel problemen zowel op het werk als op de straat. Dat mag je misschien niet leuk vinden, maar zo is het wel.
Dat ontkennen maakt je ongeloofwaardig of wereldvreemd, of beide.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor naamloos » 18 aug 2020 22:37

pindas83 schreef:Wat ik dus al zei: jij hebt dus ook makkelijk praten.
Ja dat zei je al. :mrgreen: En nu?

- Als jij een goedwillende opgeleide Marrokaan zou zijn en geen baan kan krijgen (of vooruit, alleen een rotbaan waar je niet voor geleerd hebt) alleen omdat, hoe was het ook weer, 20 % van de Marrokanen hun eigen brood niet verdient en 4 % niet deugt, dan geloof ik er eerlijk gezegd geen barst van dat je het dan nog geneuzel zou noemen wat je verder een grote wordt zou zijn.
(Ik had een link gegeven met de cijfers. Maar die stond je niet aan omdat er op het eind, jammer genoeg, een niet zo leuke opmerking staat.
Maar daarmee heb je de cijfers niet weerlegt, dat kun je beter doen ze niet kloppen, daar hebben we meer aan.)
- Als ik zeg dat ik, als ik werkgever zou zijn, mensen zou uitkiezen op grond van kwaliteit en gedrag dan kun jij dat op jouw beurt in twijfel trekken.
Ik ben zzp'er. Ik moet altijd hopen dat ik mijn geld krijg (van allochtoon of autochtoon) maar ik heb nog nooit een Marrokaan afgewezen.
pindas83 schreef:Deze groepen zorgen voor onevenredig veel problemen zowel op het werk als op de straat. Dat mag je misschien niet leuk vinden, maar zo is het wel.
Dat ontkennen maakt je ongeloofwaardig of wereldvreemd, of beide.
Heb ik dat ontkent dan? (Als je tenminste de 'goedaardige' criminaliteit van autochtonen die, jouw woorden, toch echt van een andere orde zijn niet meerekent maar bij autochtonen dan weer wel) Dit heb ik gezegd over rascisme en discriminatie "Buiten dat je meer vindt als je in een bepaalde groep meer zoekt, is het natuurlijk ook nog eens zo dat negatieve verwachtingen negatieve resultaten oplevert.
Zo werkt dat psychisch nou eenmaal. Positieve benadering werkt beter dan negatieve benadering.
Door de negatieve benadering in stand te houden werk je mee aan een neerwaartse spiraal." (pagina 8 )
En verder ben ik door gegaan over discriminatie. Dat ik probleemgedrag zie als een gevolg van rascisme, discriminatie en vooroordelen.
En dat ging nog steeds over die groepen die MEER probleemgedrag vertonen, dus niet AL het probleemgedrag komt daaruit voort. (dat heb ik nog nader toegelicht omdat je me niet begreep) Je weet wel, een koe is een dier maar niet elk dier is een koe.
Dat ze een andere cultuur hebben en niet (goed) intergreren zal ook best meespelen, maar -zonder dat te ontkennen- heb ik het over de dingen gehad die wij zelf kunnen doen nl. niet discrimineren. (en neeeee, ook geen blanken discrimineren of Israëliërs of wie dan ook)

En dan vlieg jij in brand omdat ik het zinloos geweld van de horlogedief bij Amsterdam niet structureel noemde (en rascisme wel, en dat er tegen zulk soort structurele dingen 'bewegingen' zijn), en Elbert haalt er meteen alle structurele schiet- en steekpartijen bij.
Ik had toch de indruk dat de meeste schiet en steekpartijen een achtergrond hebben zoals dronken caffeeruzies, criminele afrekeningen, of in de relationele sfeer enzo.
Maar nogmaals, of (zinloos) geweld nou structureel is of niet, ik heb nooit en nergens beweerd dat je er pas over mag gaan praten als er eerst een stuk of 25 omgelegd worden. En start gerust ook een 'beweging' op.

Maar goed, ik trek me terug uit dit wespennest-topic. Ik heb gezegd wat ik zeggen wilde, en niets in dit topic heeft me van gedachten doen veranderen. En de gedachten die jij me toeschrijft neem ik niet voor mijn rekening.

Edit, nog even wat toegevoegd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

MarijnV
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 25 mei 2009 08:27

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor MarijnV » 24 aug 2020 14:44

-
Laatst gewijzigd door MarijnV op 07 jan 2021 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor Marnix » 24 aug 2020 16:05

MarijnV schreef:Gezien het feit dat de witblanke column van Kruipolie nog steeds online staat:

Heeft iemand misschien een verklaring voor het feit dat agenten het nodig vinden om een zwarte man die in zijn auto wil stappen waar zijn kinderen achterin zitten zeven keer in de rug te schieten?

Ja, ik weet dat de agenten op een melding van huiselijk geweld afkwamen. Ja, het filmpje toont dat ie niet meewerkt met de agenten. Maar is zeven kogels in de rug VOOR HET OOG VAN ZIJN KINDEREN proportioneel geweld?

https://edition.cnn.com/2020/08/24/us/kenosha-police-shooting-jacob-blake/index.html

Ik gok zo dat Kruipolie met plezier naar het filmpje zal kijken. Dit komt dichtbij het 'afmaken van negerkoningen'.


- Natuurlijk hebben lezers hier daar geen andere verklaring voor dan dat in een deel van de Amerikaanse bevolking dat gewoon zit ingebakken.
- Natuurlijk is het buitensporig geweld
- Ondanks dat ik ook wel wat moeite heb met de column van Kruipolie keurt hij nergens het geweld tegen burgers of specifiek gekleurde burgers zoals bij Floyd en in deze situatie goed. De bewering dat Kruipolie met plezier naar dit soort filmpjes kijkt slaat nergens op.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

MarijnV
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 25 mei 2009 08:27

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor MarijnV » 24 aug 2020 17:03

-
Laatst gewijzigd door MarijnV op 07 jan 2021 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.



MarijnV
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 25 mei 2009 08:27

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor MarijnV » 24 aug 2020 20:52

-
Laatst gewijzigd door MarijnV op 07 jan 2021 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor hans0166 » 25 aug 2020 08:58

MarijnV schreef:en wordt gezegd dat excuses voor 'ons' aandeel in het slavernijverleden wel degelijk op hun plaats zijn.



volgens mij lezen wij verschillende artikelen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor Marnix » 25 aug 2020 12:44

In het eerste artikel lees je het wel, in het tweede artikel niet. Wat betreft de excuses. In beide artikel wordt stelling genomen tegen racisme maar ik denk dat dat niet zo bijzonder is, dat zijn de meesten wel. Juist daarom hebben sommige mensen moeite met het maken van excuses want "ik ben toch geen racist?"
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor StillAwake » 25 aug 2020 15:47

Marnix schreef:- Natuurlijk hebben lezers hier daar geen andere verklaring voor dan dat in een deel van de Amerikaanse bevolking dat gewoon zit ingebakken.
- Natuurlijk is het buitensporig geweld
- Ondanks dat ik ook wel wat moeite heb met de column van Kruipolie keurt hij nergens het geweld tegen burgers of specifiek gekleurde burgers zoals bij Floyd en in deze situatie goed. De bewering dat Kruipolie met plezier naar dit soort filmpjes kijkt slaat nergens op.

Niet alleen bij de Amerikaanse bevolking, maar ook in onze eigen kringen (getuige een aantal reacties op de column van "kruipolie" en de column zelf) is racisme eerder de standaard dan we willen toegeven.
Ook bij veel refo's (opvallend vaak juist daar, getuige de sympathie voor extreem rechts juist in die hoek) zit dit ingebakken. Erg makkelijk om naar Amerika te wijzen, maar ons eigen land en onze eigen zuil buiten beschouwing te laten.

Ik ben met je eens dat het aan de hand van het stuk van kruipolie niet te zeggen is dat kruipolie met plezier naar dit soort filmpjes kijkt. Maar geef toe: uit het stuk blijkt ook bepaald niet dat hij er niet met plezier naar kijkt.
Het valt in zijn optiek onder het wegspoelen van "bruine drollen" vermoed ik zomaar...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor pindas83 » 25 aug 2020 19:39

MarijnV schreef:Gezien het feit dat de witblanke column van Kruipolie nog steeds online staat:

Heeft iemand misschien een verklaring voor het feit dat agenten het nodig vinden om een zwarte man die in zijn auto wil stappen waar zijn kinderen achterin zitten zeven keer in de rug te schieten?

Ja, ik weet dat de agenten op een melding van huiselijk geweld afkwamen. Ja, het filmpje toont dat ie niet meewerkt met de agenten. Maar is zeven kogels in de rug VOOR HET OOG VAN ZIJN KINDEREN proportioneel geweld?

https://edition.cnn.com/2020/08/24/us/kenosha-police-shooting-jacob-blake/index.html

Ik gok zo dat Kruipolie met plezier naar het filmpje zal kijken. Dit komt dichtbij het 'afmaken van negerkoningen'.


‘Maar het slachtoffer van buitensporig politiegeweld werd blijkbaar ook gezocht door de politie, meldt Insider. Op 6 juli werd Jacob Blake aangeklaagd voor huisvredebreuk en huishoudelijk en seksueel geweld, criminele feiten die hij op 3 mei zou hebben gepleegd.’

Meer Blake was al 5 jaar een bekende van de politie niet een heel braaf ventje dus. Aldus verschillende media.

Natuurlijk is 7 kogels overdreven maar verplaats je even in de agent. In Amerika is het niet meer dan normaal een wapen te dragen, zeker voor mensen als Blake. (Nee niet zwart per se, maar crimineel)
Dus de agent maakt in split second de afweging of hij het risico neemt dat Mr Blake een pistool of mes uit de auto trekt en hem een kopje kleiner maakt of hij schiet zelf...

Dus het ligt wat genuanceerder dan je doet voorkomen en dat het zielig voor de kinderen is, is vooral aan mr Blake zelf te danken. Of ben je het oneens dat je überhaupt niet in zo’n situatie moet willen komen en dat het ook totaal onnodig is?

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor pindas83 » 25 aug 2020 19:43

StillAwake schreef:Niet alleen bij de Amerikaanse bevolking, maar ook in onze eigen kringen (getuige een aantal reacties op de column van "kruipolie" en de column zelf) is racisme eerder de standaard dan we willen toegeven.
Ook bij veel refo's (opvallend vaak juist daar, getuige de sympathie voor extreem rechts juist in die hoek) zit dit ingebakken. Erg makkelijk om naar Amerika te wijzen, maar ons eigen land en onze eigen zuil buiten beschouwing te laten.

Ik ben met je eens dat het aan de hand van het stuk van kruipolie niet te zeggen is dat kruipolie met plezier naar dit soort filmpjes kijkt. Maar geef toe: uit het stuk blijkt ook bepaald niet dat hij er niet met plezier naar kijkt.
Het valt in zijn optiek onder het wegspoelen van "bruine drollen" vermoed ik zomaar...


Sympathie voor extreem rechts juist in reformatorische hoek? Kan je statement onderbouwen SA? :-k

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor StillAwake » 26 aug 2020 11:27

pindas83 schreef:Sympathie voor extreem rechts juist in reformatorische hoek? Kan je statement onderbouwen SA? :-k

Hoi Pindas83.
Dat kan ik inderdaad.

Het is opvallend hoe sterk vertegenwoordigd rechtse partijen als PVV, FvD, en in vroeger tijden CP86 en NSB (hoewel die laatste politiek gezien eerder tegen extreem links aanhing) zijn op de Bible belt.
Natuurlijk niet allemaal afkomstig uit refo-hoek, maar wel een groot deel van de SGP-kiezer voelt zich aangesproken door de xenofobie en anti-islam gedachte van de PVV.

En hoeveel kiezers een partij als SGP aan Wilders verloren is.

Op dit forum zit ook een behoorlijke groep die in een topic over het gelijk van Wilders redelijk idolaat van de man zijn, en zijn standpunten delen

Op refoweb wordt een opmerking over "bruine drollen" in een redelijk facistische column vergoeilijkt met "hij zal vast iets anders bedoelen", en mag dit blijven staan. Waar veel van de opmerkingen van mensen die dat te ver vonden gaan werden weggemodereerd.

Je kunt een heel topic openen (en die discussie is onder het gewraakte kruipoliestuk ook al wel gevoerd) over de positie van de SGP in de tweede wereldoorlog, en het gegeven dat de partij daar nog steeds niet openlijk afstand van genomen heeft.
Ook de rol van deze partij, en hun enig kamerlid op dat moment in de vervolging van joden is door deze partij nooit reden geweest om daar afstand van te nemen of excuses voor aan te bieden.

Het is nog geen 6 jaar geleden dat ik vanaf de preekstoel (het gaat er nu even niet om dat hier een specifiek genootschap bij gahaald wordt, maar neem van mij aan dat het ter rechter zijde was) heb horen beweren dat de vervloeking van Cham de oorzaak is van de armoede in Afrika.

Xenofobie in de refo-hoek gaat over andere kerken (hoewel slechts weinigen het hardop zullen zeggen zien veel mensen hun eigen genootschap als de meest zuivere vorm (logisch ook, daarom zit je er wellicht ook), andere stromingen binnen het eigen genootschap, andere godsdiensten, andere culturen en andere huidskleuren.
De navelstaarderij die vooral mogelijk is doordat de zuil nog relatief stevig staat leidt opvallend vaak tot veroordeling van anderen, zonder ook maar in de verste verten kennis van zaken te hebben...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten