Black Lives Matter

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor naamloos » 10 aug 2020 12:20

elbert schreef:Was het maar waar dat dit niet om een structureel probleem gaat.
Hier een overzichtskaartje van alle steek- en schietincidenten dit jaar. Vandaag noteren we de 477e steekpartij van dit jaar. Noem dat maar niet structureel.
Oké, start ook een 'beweging' zou ik zeggen. Ik ben niet tegen hoor.

Eigenlijk bedoelde ik de problemen die voortkomen uit het discrimineren van groepen (ras geslacht geaardheid).
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor elbert » 10 aug 2020 12:51

naamloos schreef:Eigenlijk bedoelde ik de problemen die voortkomen uit het discrimineren van groepen (ras geslacht geaardheid).
Problemen die voortkomen uit een mislukte integratie (zoals meer geweld en intimidatie op straat) zijn helaas ook structureel van aard.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor naamloos » 10 aug 2020 13:16

elbert schreef:Problemen die voortkomen uit een mislukte integratie (zoals meer geweld en intimidatie op straat) zijn helaas ook structureel van aard.
Jawel, maar mensen discrimineren op ras, geslacht geaardheid hoeven niet eens iets te doen om in de problemen te komen. Gewoon, omdat ze bestaan.
Structurele problemen zijn er genoeg in de wereld, maar volgens mij gaat het in dit topic over racisme en discrimineren.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor elbert » 11 aug 2020 06:45

naamloos schreef:Jawel, maar mensen discrimineren op ras, geslacht geaardheid hoeven niet eens iets te doen om in de problemen te komen. Gewoon, omdat ze bestaan.
Je bedoelt dus ook de discriminatie van zogenaamde "witte mensen" die volgens BLM fout zijn vanwege het enkele feit dat ze blank zijn?
Ik denk dat we er met zijn allen goed aan doen om mensen te beoordelen op hun gedrag (of zoals MLK zei: "the content of their character") in plaats van op huidskleur.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor benefietdiner » 11 aug 2020 07:23

elbert schreef:Je bedoelt dus ook de discriminatie van zogenaamde "witte mensen" die volgens BLM fout zijn vanwege het enkele feit dat ze blank zijn?
Ik denk dat we er met zijn allen goed aan doen om mensen te beoordelen op hun gedrag (of zoals MLK zei: "the content of their character") in plaats van op huidskleur.

Dat denk ik ook maar dat heeft een opgaaf.
Ik woon hier in een stadswijk waar relatief veel Marokkanen wonen die crimineel gedrag vertonen.
Als er hier wat gebeurd schrijft men het al snel toe aan: ‘onze getinte medelanders’.
De beschuldiging schrijft men alvast toe aan hun gedrag zonder dat daarvoor bewijzen zijn en laten deze mensen nu ook getint zijn.
Je begrijpt wellicht dat gedrag en huidskleur moeilijk los te koppelen is.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor naamloos » 11 aug 2020 11:27

elbert schreef:Je bedoelt dus ook de discriminatie van zogenaamde "witte mensen" die volgens BLM fout zijn vanwege het enkele feit dat ze blank zijn?
Ik heb echt niet alles van BLM gevolgd. Maar inderdaad, als zij stellen dat blanken fout zijn puur en alleen omdat ze blank zijn, dan bedoel ik dat ja.
elbert schreef:Ik denk dat we er met zijn allen goed aan doen om mensen te beoordelen op hun gedrag (of zoals MLK zei: "the content of their character") in plaats van op huidskleur.
Dat lijkt mij een prima plan. (Al neemt dat niet weg dat ik vind dat er officiele excuses moeten komen.)
Dus dat zou dan moeten gaan inhouden dat 'Mo en Ali' evenveel kans hebben op een baan als Jan en Marietje als er geen persoonlijke aanwijzingen zijn van slecht gedrag. Dat zwarten niet bij voorbaat gewantrouwd en geprofileerd worden alleen omdat ze zwart zijn enz. enz.
Niemand meer op achterstand puur en alleen vanwege zijn/haar identiteit zoals ras, geslacht, geaardheid.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor pindas83 » 11 aug 2020 18:46

Fijn dat er nog mensen zijn die niet naïef hun ogen sluiten en bagataliseren wat er in dit land gaande is.
Dat geneuzel of Ali wel of geen knappe baan kan krijgen zal me een grote worst zijn eerlijk gezegd als ik die narigheid zie en lees.

Er wordt een jonge gast in koele bloede neergeknald omdat hij opstaat tegen onrecht. Maar dat is niet structureel genoeg. Er moet er elke week 25 omgelegd worden dan kan je er over gaan praten.
Hoeveel incidenten willen we hebben voordat het structureel genoeg is om te zien dat we een probleem in dit land hebben met diverse generaties allochtonen die niets, maar dan ook niets hebben met de Nederlandse cultuur, normen en waarden.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor naamloos » 11 aug 2020 22:24

pindas83 schreef:Er wordt een jonge gast in koele bloede neergeknald omdat hij opstaat tegen onrecht. Maar dat is niet structureel genoeg. Er moet er elke week 25 omgelegd worden dan kan je er over gaan praten.
Pfft, lekker bezig zeg! Alsof ik zou vinden dat misdaad niet bestreden hoeft te worden tenzij het op grote schaal gebeurt.
Of steek en schietincidenten nou wel of niet structureel zijn, ik zie graag dat het aangepakt wordt en de daders een gepaste straf krijgen.
Ik heb alleen maar gezegd dat het bij mijn weten niet om een structureel probleem gaat wanneer iemand 5 kogels door zijn hoofd geschoten krijgt omdat ie iemand ergens op aanspreekt. (al heb ik over dat verhaal ook al verschillende versies gehoord, maar dat terzijde)
Als het toch meer structureel is dan ik dacht dan heb ik me daarin vergist, maar daar volgt totaal niet uit dat ik die dingen bagatiliseer en je pas op mag treden als het structureel is.

En verder blijf ik erbij dat het oneerlijk is om mensen te beoordelen op hun identiteit ipv op hun gedrag en kwaliteiten.
Dat noemde ik een structueel probleem, wat naar mijn mening in een andere catagorie valt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor naamloos » 12 aug 2020 08:21

pindas83 schreef:Dat geneuzel of Ali wel of geen knappe baan kan krijgen zal me een grote worst zijn eerlijk gezegd als ik die narigheid zie en lees.
Makkelijk praten voor wie zelf geen last heeft van discriminatie waardoor ie geen (knappe) baan kan krijgen.
Nee hoor, de problemen van Mo en Ali doen er niet toe omdat er ergere problemen zijn.
Kijk, op die manier gaan we die ergere problemen niet oplossen. Veel eerder worden ze daar groter door.

Ter illustratie: als jij bij de politie aangifte doet omdat je beroofd bent, neem je dan genoegen met een antwoord als 'dat geneuzel zal me eerlijk gezegd een grote wordt wezen want er gebeuren ergere dingen, moord of verkrachting ofzo.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor K80 » 13 aug 2020 16:55

Werkelijk gebeurt. Bij een maat van mij, ,had bij hem op het HBO een Marokaan in de klas. Die vertelde hoeveel moeite hij had, vanwege zijn achtergrond om een stage plek te krijgen. Verders een redelijk verwesterde jongen. Heel naar natuurlijk.
Toen ze het een keer over relatie en trouwen begonnen, zei hij gelijk dat hij geen meisje wilde wat in Nederland was opgegroeid. Die waren veels te westers en wijs. Nee ze moest uit Maroko komen en niet daar uit de stad, maar ééntje van het platteland. Die zijn mooi gedwee.
Daar kreeg mijn maat toch wel veel jeuk van en heeft hem ook verteld dat hij nooit meer iets over discriminatie moest zeggen.

Viel me van de week op het strand op dat er ook een paar moslim gezinnen waren. De mannen met teenslippers, hempie en korte broek, de vrouwen.... helemaal compleet ingepakt. Man wat erg voor ze. Kan me niet voorstellen dat ze dit zelf willen.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor pindas83 » 13 aug 2020 18:57

naamloos schreef:Makkelijk praten voor wie zelf geen last heeft van discriminatie waardoor ie geen (knappe) baan kan krijgen.
Nee hoor, de problemen van Mo en Ali doen er niet toe omdat er ergere problemen zijn.
Kijk, op die manier gaan we die ergere problemen niet oplossen. Veel eerder worden ze daar groter door.

Ter illustratie: als jij bij de politie aangifte doet omdat je beroofd bent, neem je dan genoegen met een antwoord als 'dat geneuzel zal me eerlijk gezegd een grote wordt wezen want er gebeuren ergere dingen, moord of verkrachting ofzo.



Ik heb makkelijk praten, (ook al heb ik geen knappe baan :wink: ), maar jij ook.
Of ben jij werkgever van een bedrijf en neem jij met regelmaat Marrokanen in dienst, en wil je zeggen dat het zo ongeveer het beste is wat je bedrijf ooit had kunnen overkomen?

Het is onzin dat discriminatie op de arbeidsmarkt oorzaak is van de narigheid. Het is een eerder een gevolg van.
Ter illustratie;
Wanneer Mo niet zo’n grote bek heeft en niet 20x per jaar ziek is kan Mo het prima uithouden bij z’n werkgever en collegae.
Gaat hij misschien geen rottigheid op straat uithalen met een schoudertasje, en wordt hij net als elke andere werkende Nederlander gewoon gewaardeerd en geaccepteerd.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor pindas83 » 13 aug 2020 19:06

K80 schreef:Werkelijk gebeurt. Bij een maat van mij, ,had bij hem op het HBO een Marokaan in de klas. Die vertelde hoeveel moeite hij had, vanwege zijn achtergrond om een stage plek te krijgen. Verders een redelijk verwesterde jongen. Heel naar natuurlijk.
Toen ze het een keer over relatie en trouwen begonnen, zei hij gelijk dat hij geen meisje wilde wat in Nederland was opgegroeid. Die waren veels te westers en wijs. Nee ze moest uit Maroko komen en niet daar uit de stad, maar ééntje van het platteland. Die zijn mooi gedwee.
Daar kreeg mijn maat toch wel veel jeuk van en heeft hem ook verteld dat hij nooit meer iets over discriminatie moest zeggen.

Viel me van de week op het strand op dat er ook een paar moslim gezinnen waren. De mannen met teenslippers, hempie en korte broek, de vrouwen.... helemaal compleet ingepakt. Man wat erg voor ze. Kan me niet voorstellen dat ze dit zelf willen.


Aan de andere kant zou een stadse en iets wereldwijzere meid er ook niet intrappen. Die voelt de bui al hangen en laat zich geen hoofddoek omvouwen.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor naamloos » 14 aug 2020 07:48

pindas83 schreef:Ik heb makkelijk praten, (ook al heb ik geen knappe baan ), maar jij ook.
Of ben jij werkgever van een bedrijf en neem jij met regelmaat Marrokanen in dienst, en wil je zeggen dat het zo ongeveer het beste is wat je bedrijf ooit had kunnen overkomen?

Ik zou sowieso geen werkgever willen zijn, niks voor mij. Ik heb altijd het idee dat werknemers meer rechten hebben dan werkgevers, en je komt er makkelijker aan dan dat je er vanaf komt. Het kost een heleboel doekoes en als je het niet meer op kunt brengen heb je nog steeds je verplichtingen.
Maar als ik een werkgever zou zijn dan zou ik kijken naar kwaliteiten en proberen zoveel mogelijk te weten te komen over het gedrag.
Als fb en insta niet afgesschermd zijn kan dat een aardig hulpmiddel zijn. En de referenties natuurlijk.
Maar ik zou nooit gaan selecteren op ras.
Iemand aannemen op grond van kwaliteit en gedrag lijkt me goed voor het bedrijf.
Daarbij heb ik ook nog zoiets als ''behandel de ander zoals je zelf behandeld wilt worden.''
Nou, ik zou niet beoordeeld willen worden op het gedrag van een ander, dus waarom zou ik zoiets dan wel bij een ander doen?
Kwaliteit en gedrag zijn heel redelijke rechtvaardige voorwaarden, een sollicitant afwijzen op het gedrag van een ander is onrechtvaardig.

pindas83 schreef:Het is onzin dat discriminatie op de arbeidsmarkt oorzaak is van de narigheid. Het is een eerder een gevolg van.
Nee dat is geen onzin. Maar ik wil best toegeven dat het een wisselwerking kan zijn.
In ieder geval ben ik er van overtuigt dat negativiteit negativiteit voortbrengt, dus die negative spiraal kun je niet doorbreken door in negativiteit te volharden. Je maait wat je zaait, aan beide kanten.

pindas83 schreef:Ter illustratie;
Wanneer Mo niet zo’n grote bek heeft en niet 20x per jaar ziek is kan Mo het prima uithouden bij z’n werkgever en collegae.
Gaat hij misschien geen rottigheid op straat uithalen met een schoudertasje, en wordt hij net als elke andere werkende Nederlander gewoon gewaardeerd en geaccepteerd.

Hetzelfde geldt voor Nederlanders met een grote bek die zich bij een kater en iedere snottebel ziek melden. Die de kantjes eraf lopen en spullen van de baas meenemen. Of nog gekker, zich ziek melden en ondertussen even zwart bijklussen zodat ze dubbel geld krijgen.
Je doet net alsof dergelijk wangedrag alleen aan Marrokanen is voorbehouden, maar als jij de rest de kost moet geven heb je wel een heel erg knappe baan nodig om dat te bekostigen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

MarijnV
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 25 mei 2009 08:27

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor MarijnV » 14 aug 2020 08:41

-
Laatst gewijzigd door MarijnV op 07 jan 2021 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor elbert » 18 aug 2020 07:41

Vroeger ging de stem van zwarte Amerikanen vrijwel automatisch naar de Democraten. Maar tegenwoordig is dat steeds minder het geval. Deze dame die voor de Republikeinen op de lijst staat, maakt in een campagnefilmpje duidelijk waarom:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten