Black Lives Matter

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor Pcrtje » 19 jun 2020 21:34

Mortlach schreef:Dat hoeft ook allemaal niet preventief wat mij betreft, maar als mensen zich uitspreken en zeggen dat ze er echt door worden gekwetst, dan is het goed om te luisteren en te handelen om naar die medemens om te zien. Dus als iemand of een groep vertelt hoe ze het ervaren dat er een standbeeld van een slavenhandelaar op het marktplein staat, dan luisteren we. Net zo goed luisteren we iemand vertelt over de Julius Caesar straat, al vermoed ik dat die groep nogal wat kleiner of zelfs 0 zal zijn.
Mortlach, er heerst onder sommige Irakezen en andere Arabieren nog steeds een vorm van wrok jegens Mongolen vanwege Dzjengis Khan, die in 1258 Bagdad plunderde. Tot hoe ver wil je terugrekenen? De slavernij waar Nederlanders een rol in hadden is ook al honderden jaren geleden; volgens jouw redenering kunnen mensen zich ook daardoor niet meer gekwetst voelen.

Mortlach schreef:Ik heb altijd een beetje het gevoel dat mensen integreren zeggen terwijl ze assimileren bedoelen, maar jij maakt hopelijk die nuance wél. Om te integreren moet de samenleving wel ruimte geven. En sorry, maar ik weiger aan te nemen dat ALLE allochtonen, of in ieder geval de groep waar je op doelt in drugs handelen.
Nee, ik zeg niet dat alle allochtonen in drugs handelen. (Heb ik ook niet gezegd, lees maar terug.) Wat ik wel zeg is dat er bevolkingsgroepen zijn die weigeren te integreren. Sommige groepen hebben die neiging sterker dan andere.

In Enschede hebben we een syrisch-orthodoxe of Aramese minderheid en in sommige steden ook mensen met een Vietnamese achtergrond. Daar hebben we geen omkijken naar. Zij respecteren onze rechtstaat, draaien normaal mee in onze samenleving en nemen grotendeels onze normen en waarden over, zonder daarmee hun volledige culturele identiteit op te geven (dus geen assimileren).

Mortlach schreef:Er is misschien eerlijk toegang tot onderwijs, maar voor de arbeidsmarkt ligt dat helaas wel wat anders. Er zijn immers niet voor niets groepen die willen dat solliciteren voortaan anoniem gaat, want zodra het algoritme dat de CV's beoordeeld Rachid ziet in plaats van Karel, wordt het al direct afgewezen.
Eerlijk? Ik zou van sommige bevolkingsgroepen ook geen sollicitant aannemen als ik een werkgever was. Je loopt gewoon een groter risico op diefstal en andere narigheid als je Mo of Ali aanneemt in plaats van Henk of Ingrid. Daarmee zeg ik niet dat het niet sneu of triest is dat het inderdaad gebeurt, maar wel begrijpelijk.

Dit is een van de reacties van stagebegeleiders die meededen aan een onderzoek:
    "Dit jaar was er een winkel waar ik geen Marokkaanse jongen meer kon plaatsen. Het was een tassenwinkel die drie keer bestolen was door een stagiair met een Marokkaanse achtergrond, die eigenaar was er klaar mee. Die man had het echt geprobeerd, maar die wil niet meer. Ik snap dat ook wel." (Bron: NOS.)

Stel dat jij een openbaar kinderdagverblijf hebt waar veel Joodse kinderen komen, dan is het aannemen van iemand met een islamitische achtergrond gewoon vragen om problemen. Nogmaals: mensen hebben er zelf een verantwoordelijkheid in om verandering aan te brengen.

Mortlach schreef:Ik zou het anders toch best vervelend vinden als ik continu zou worden "gecontroleerd" vanwege mijn blauwe ogen terwijl mijn vrienden met bruine ogen gewoon mogen doorlopen (en dat zij die trein dus wél halen, en ik niet). Dan zou ik me toch vrij snel als tweederangs burger gaan voelen.
Op zich wel een goed voorbeeld. Vaker gecontroleerd worden maakt iemand niet een tweederangsburger. Dat mensen zich zo kunnen voelen zou inderdaad kunnen, maar dat is iets anders. Een vuurwerkinspecteur inspecteert ook niet elke winkel maar controleert alleen zaken waar men (vermoedelijk) vuurwerk verkoopt.

Mortlach schreef:Ja, en? Een strafblad is toch niet meteen een vrijbrief voor de politie om je maar onbeperkt lastig te kunnen vallen? 10 jaar geleden een keer een fiets gestolen en nu nog steeds die extra "aandacht"? Dat lijkt mij inderdaad wel iets om over te klagen. En drugs, nou, poe, dat is me wat! Om hoeveel ton heroïne ging het?
Verliepen kleine vergrijpen niet na een paar jaar? En: extra controleren =/= lastigvallen.

Mortlach schreef:O, maar dat is bijna gelijk aan het argument dat ik best een camera in je huis mag hangen als je toch niets te verbergen hebt.
Natuurlijk is dat niet zo niet. Thuis doe ik niets strafbaars.

Mortlach schreef:Mogelijk, ja, alles is mogelijk. Daarnaast kan een bevolkingsgroep niks kiezen, alleen individuen.
Individuen kiezen wel voor bevolkingsgroepen. Als jij elke vrijdag van je imam hoort dat de westerse samenleving verwerpelijk is en je daarvan afzijdig dient te houden...

Mortlach schreef:En nogmaals, in hoeverre geven die cijfers een vertekend beeld? Als je een groep veel vaker controleert dan de ander, dan zul je inderdaad meer vinden. Maar dat wil niet zeggen dat die groep ook de meeste drugs verhandelen; alleen dat ze vaker worden gecontroleerd.
Onzin, man. Als je 100 Schiermonnikogers controleert zul je veel minder vinden dan wanneer je 100 Bijlmer-inwoners controleert.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor pindas83 » 19 jun 2020 21:40

Mortlach schreef:Daar gaan we weer. "deze mensen" en "hun eigen gemeenschap"; en ondertussen maar roepen dat ze moeten integreren. Maar als er iets fout gaat, dan zijn "ze" ineens weer anders.

Wat heeft de hardwerkende allochtoon ermee te maken dat er aan de andere kant van de stad/het land jongeren die toevallig dezelfde etnische achtergrond hebben wat narigheid uithalen? Wat kan die persoon daar precies aan doen? Ik hoef toch ook niet 'te raden te gaan in mijn eigen gemeenschap' als een blanke verslaafde mijn fiets jat? Het is gewoon met twee maten meten.


Als het systematisch een probleem zou zijn zou het de mens sieren om dat wél te doen en een wellicht een bijdrage te leveren in verbetering van de situatie ipv met het beschuldigde vingertje te wijzen.

[quote="Mortlach"]

En soms wordt er 'racisme' geroepen omdat er gewoon racisme is; je moet de verhalen eens zien op Twitter en Facebook van blanke mensen die hun jeugdervaringen opsommen - van vandalisme tot winkeldiefstal, zelfs rijden onder invloed en openlijke geweldigpleging en met hen gebeurt er niets. Serieus. Een blanke vrouw vertelt hoe ze ooit is staande gehouden voor rijden onder invloed, maar gelukkig was een van de bijrijders nuchter genoeg en mocht hij het stuur overnemen van de agent. Als iemand met een donkere huidskleur dit probeert, heeft hij/zij meteen levenslang een strafblad en als hij/zij nog eens door de politie wordt vermoord, noemt iedereen hem/haar een crimineel.[/qurote{

Dat is een veronderstelling die je ook helemaal niet hard kunt maken. Maar als het op Facebook staat..tja wie ben ik dan hè?!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor Mortlach » 19 jun 2020 22:07

Pcrtje schreef:Mortlach, er heerst onder sommige Irakezen en andere Arabieren nog steeds een vorm van wrok jegens Mongolen vanwege Dzjengis Khan, die in 1258 Bagdad plunderde. Tot hoe ver wil je terugrekenen? De slavernij waar Nederlanders een rol in hadden is ook al honderden jaren geleden; volgens jouw redenering kunnen mensen zich ook daardoor niet meer gekwetst voelen.


Waarom zouden jij of ik degenen zijn die zouden mogen bepalen wanneer anderen zich gekwetst voelen en of dat 'redelijk' is of niet? Dat is persoonlijk en niet per se tijdsgebonden. Sterker nog, de houding en het handelen in de tussentijd heeft daar een behoorlijk grote invloed op. Maar wat je heel vaak ziet gebeuren is dat de nabestaanden van de daders tegen de nabestaanden van de slachtoffers zeggen dat die zich niet meer gekwetst zouden moeten voelen. Zo werkt dat uiteraard niet.

Nee, ik zeg niet dat alle allochtonen in drugs handelen. (Heb ik ook niet gezegd, lees maar terug.) Wat ik wel zeg is dat er bevolkingsgroepen zijn die weigeren te integreren. Sommige groepen hebben die neiging sterker dan andere.


Ja, en dat is als samenleving soms lastig en het levert veel wrijving op. Dat begrijp ik best. In Ierland heb je de zogenaamde Irish Travellers waar altijd heel veel om te doen is. Maar wat wil je dan? Hoe wil je hen dwingen?

Eerlijk? Ik zou van sommige bevolkingsgroepen ook geen sollicitant aannemen als ik een werkgever was. Je loopt gewoon een groter risico op diefstal en andere narigheid als je Mo of Ali aanneemt in plaats van Henk of Ingrid. Daarmee zeg ik niet dat het niet sneu of triest is dat het inderdaad gebeurt, maar wel begrijpelijk.


Goed, maar dat is dus wel je reinste discriminatie. En omdat Mo en Ali geen eerlijk werk kunnen vinden, maar ook niet van een uitkering willen leven, gaan ze maar drugs verkopen. Wat hen vervolgens ook weer kwalijk wordt genomen. Wat is het alternatief? En nee, "hand in eigen boezem, bij de eigen gemeenschap te raden gaan" is echt geen optie, want het duurt generaties voordat dergelijke vooroordelen afzwakken.

Dit is een van de reacties van stagebegeleiders die meededen aan een onderzoek:
    "Dit jaar was er een winkel waar ik geen Marokkaanse jongen meer kon plaatsen. Het was een tassenwinkel die drie keer bestolen was door een stagiair met een Marokkaanse achtergrond, die eigenaar was er klaar mee. Die man had het echt geprobeerd, maar die wil niet meer. Ik snap dat ook wel." (Bron: NOS.)

Stel dat jij een openbaar kinderdagverblijf hebt waar veel Joodse kinderen komen, dan is het aannemen van iemand met een islamitische achtergrond gewoon vragen om problemen. Nogmaals: mensen hebben er zelf een verantwoordelijkheid in om verandering aan te brengen.


Nee. Iedereen heeft een eigen verantwoordelijkheid, maar is niet verantwoordelijk voor de buurman? Ben jij je broeders hoeder?

Op zich wel een goed voorbeeld. Vaker gecontroleerd worden maakt iemand niet een tweederangsburger. Dat mensen zich zo kunnen voelen zou inderdaad kunnen, maar dat is iets anders. Een vuurwerkinspecteur inspecteert ook niet elke winkel maar controleert alleen zaken waar men (vermoedelijk) vuurwerk verkoopt.


die vergelijking gaat totaal niet op en dat weet je zelf vast ook wel. En met 'gecontroleerd' bedoel ik eventueel mee naar het bureau omdat je je identiteitspapieren niet bij hebt, een paar uur vast in de cel omdat je werd verward met iemand anders met donker haar en een bomberjack; nogmaals, als het jou regelmatig zou overkomen, dan zou je dat ook vrij snel beu zijn, vermoed ik.

Verliepen kleine vergrijpen niet na een paar jaar? En: extra controleren =/= lastigvallen.


Wel als het stelselmatig en enkel op basis van de huidkleur gebeurt.

Natuurlijk is dat niet zo niet. Thuis doe ik niets strafbaars.


Nee? Maar de straat gebeurt er wel eens wat, dus is het niet meer dan redelijk dat ook in JOUW huiskamer een camera komt. Ga anders maar binnen je eigen gemeenschap te raden om het probleem zelf aan te pakken. Tot die tijd, smile!

Individuen kiezen wel voor bevolkingsgroepen. Als jij elke vrijdag van je imam hoort dat de westerse samenleving verwerpelijk is en je daarvan afzijdig dient te houden...


Hmmm, net een dominee uit een van de zwaardere gemeenten dus...

Onzin, man. Als je 100 Schiermonnikogers controleert zul je veel minder vinden dan wanneer je 100 Bijlmer-inwoners controleert.


Goed voorbeeld. Ik herinner me dat een aantal jaren terug een scheepslading sportschoenen overboord sloeg en dat die over de hele noordzeekust aanspoelden. Dus werd er massaal gejut, wat dus illegaal is. Werd daar wat aan gedaan? Nee, sterker nog, er was een website opgezet om paren schoenen bij elkaar te krijgen. Iemand Adidas maatje 44? Ik heb een linker Nike maat 40! Dat soort vergrijpen worden dus gewoon toegelaten, toegejuichd zelfs!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor Mortlach » 19 jun 2020 22:10

pindas83 schreef:Als het systematisch een probleem zou zijn zou het de mens sieren om dat wél te doen en een wellicht een bijdrage te leveren in verbetering van de situatie ipv met het beschuldigde vingertje te wijzen.


En wanneer heb jij voor het laatst een bijdrage geleverd aan de systematische fietsendiefstal in studentensteden? Vind je het redelijk dat ik dat van je eis?


Dat is een veronderstelling die je ook helemaal niet hard kunt maken. Maar als het op Facebook staat..tja wie ben ik dan hè?!


ALs het nou bij 1 verhaal was gebleven, dan had ik je helemaal gelijk gegeven. Maar na tig van dit soort anekdotes waarbij niemand reden heeft om te liegen, sterker nog, ze bekennen gewoon misdaden, dan begint er zich toch een bepaald patroon te vormen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor elburger » 20 jun 2020 10:22

Het hele podium van BLM, wordt in NL onderuit gehaald door lieden die volgens mij totaal geen benul hebben wat een en ander inhoudt. Gisteren weer in Hoorn waar een grote groep alleen maar kwam om te rellen. Ik word zo moe van dat soort gasten die om verschillende gaan " protesteren". Radicalen, anarchisten, voetbalhooligans, links en rechts, BLM is voor hen een reden tot relschoppen.

Deze week beelden gezien uit Frankrijk, ik meen Marseille en Parijs en gisteren uit Brussel waar agenten het helemaal zat zijn. Als een blanke agent een kleurling aanhoud is hij/zij een racist en als een zwarte agent het doet is hij een verrader. Wat triest allemaal.

Maar wij zijn er nog niet, na zwarte piet, de negerzoenen, uncle Ben, volgt er nog veel meer. Bestaan er trouwens nog jodenkoeken?

Maar waar ik geen enkele reactie over heb gelezen is het feit dat ik heb geschreven dat de Jodenhaat er nog steeds is, dat homo's nog steeds worden getreiterd. Maar selectief reageren past menigeen beter. Zo was het, zo is het en zo blijft het.

PS. Ik ben het trouwens ook wel eens zat om te reageren , maar dat doe ik dan meer om niet te verzanden in een ellenlange discussie die kant nog wal.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor elburger » 20 jun 2020 10:39

[quote="elburger"]Het hele podium van BLM, wordt in NL onderuit gehaald door lieden die volgens mij totaal geen benul hebben wat een en ander inhoudt. Gisteren weer in Hoorn waar een grote groep alleen maar kwam om te rellen. Ik word zo moe van dat soort gasten die om verschillende gaan " protesteren". Radicalen, anarchisten, voetbalhooligans, links en rechts, BLM is voor hen een reden tot relschoppen.

Deze week beelden gezien uit Frankrijk, ik meen Marseille en Parijs en gisteren uit Brussel waar agenten het helemaal zat zijn. Als een blanke agent een kleurling aanhoud is hij/zij een racist en als een zwarte agent het doet is hij een verrader. Wat triest allemaal.

Maar wij zijn er nog niet, na zwarte piet, de negerzoenen, uncle Ben, volgt er nog veel meer. Bestaan er trouwens nog jodenkoeken?
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor Pcrtje » 20 jun 2020 12:50

Na al die jaren hebben we toch iets kunnen vinden waarover wij van mening verschillen, Mortlach. ;-) Nouja, ik denk dat ik het wat dit onderwerp betreft vroeger ook meer of zelfs helemaal met je eens was; inmiddels ben ik van mening veranderd. Ik heb niet zo'n zin om nog langer door te discussiëren. Mijn standpunt heb ik verdedigd. Ik wil nog wel even hierop reageren:

Mortlach schreef:Goed, maar dat is dus wel je reinste discriminatie.
Ik denk niet dat discriminatie inherent slecht is. Discrimineren = onderscheid maken of (in wat specifiekere zin) achterstellen. In heel veel gevallen is het juist goed om te discrimineren. We discrimineren op leeftijd als we vinden dat kinderen niet mogen autorijden of alcohol mogen kopen; we discrimineren op geslacht als we strenge eisen stellen aan de elitetroepen van het leger en we discrimineren op religie als we op een Joodse school geen moslimleraren aannemen. Als dat niet zou gebeuren is dat vragen om problemen. Discriminatie is alleen in specifieke gevallen verkeerd.

Mortlach schreef:En omdat Mo en Ali geen eerlijk werk kunnen vinden, maar ook niet van een uitkering willen leven, gaan ze maar drugs verkopen.
Je weet zelf ook dat dit een drogreden is, Mortlach. Iedereen kan werk vinden in Nederland, misschien alleen niet altijd het werk dat ze op het oog hebben. Er zit een hoop tussen de felbegeerde baan en in drugs handelen.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor Mortlach » 20 jun 2020 15:03

elburger schreef:Het hele podium van BLM, wordt in NL onderuit gehaald door lieden die volgens mij totaal geen benul hebben wat een en ander inhoudt. Gisteren weer in Hoorn waar een grote groep alleen maar kwam om te rellen. Ik word zo moe van dat soort gasten die om verschillende gaan " protesteren". Radicalen, anarchisten, voetbalhooligans, links en rechts, BLM is voor hen een reden tot relschoppen.


Kijk, het 'gevaar' van een legitieme demonstratie beschrijven met de ergste elementen is dat die demonstranten dan dus de gehele politiemacht mogen beschrijven met de ergste elementen. Want anders spreekt daar nogal wat hypocrisie uit. De overweldigende meerderheid van de demonstranten is gewoon vreedzaam, spreekt zich uit tegen politiegeweld en/of is solidair met de demonstranten in Amerika. Ik neem ook nog steeds aan dat de meerderheid van de politieagenten goede mensen zijn die die baan hebben omdat ze hun gemeenschap en de mensen in die gemeenschap willen helpen en beschermen. Laten we niet enkel op de rotste appels wijzen, daar schiet niemand wat mee op. Waarmee ik uiteraard niet bedoel dat excessief politiegeweld niet moet worden aangekaart.

Aan de andere kant heb ik uit verschillende media vernomen dat er ik geloof zes tot nu toe zwarte mannen zijn gevonden die aan een boom hingen. In alle zes gevallen zou dat om zelfmoord gaan, volgens de lokale politie, en dus specifiek geen lynching. Gelooft iemand dat? Sowieso verhangen zwarte mannen zich niet aan bomen vanwege dat lynching-verleden en nu, tijdens een periode van enorme spanningen rond raciale ongelijkheid zouden er ineens meerdere zijn?

Maar dat is dus precies waarom mensen Black Lives Matter schreeuwen. Omdat anders een haatsmisdrijf en moord door de politie wordt weggemoffeld.

Maar wij zijn er nog niet, na zwarte piet, de negerzoenen, uncle Ben, volgt er nog veel meer. Bestaan er trouwens nog jodenkoeken?


Echt, je maakt het niet gemakkelijker je serieus te blijven nemen. In de eerste plaats al omdat dit private bedrijven zijn die met hun merken mogen doen wat ze willen. En ik weet niet of dat iets typisch Nederlands is, die ontzettende woede als er ook maar IETS wordt veranderd. Maakt het echt uit? De zoenen van Buijs zijn precies hetzelfde als de negerzoenen van Buijs van vorig jaar.

Ook hier in Noord-Amerika worden bepaalde problematische merken aangepast. Quacker Oats doet haar merk Aunt Jemima in de ban omdat ze naar eigen zeggen "herkennen dat de afbeelding is gebaseerd op een rassenstereotype. En als je het plaatje ziet, dan is dat ook wel behoorlijk duidelijk en ik zou zeggen "hoog tijd!" De siroop zal met het nieuwe logo toch nog wel lekker smaken hoor.

Nu de Washington Redskins nog...
Laatst gewijzigd door Mortlach op 20 jun 2020 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor Mortlach » 20 jun 2020 15:13

Pcrtje schreef:Na al die jaren hebben we toch iets kunnen vinden waarover wij van mening verschillen, Mortlach. ;-) Nouja, ik denk dat ik het wat dit onderwerp betreft vroeger ook meer of zelfs helemaal met je eens was; inmiddels ben ik van mening veranderd. Ik heb niet zo'n zin om nog langer door te discussiëren. Mijn standpunt heb ik verdedigd. Ik wil nog wel even hierop reageren:


Ja, ik stond zelf ook te denken of ik nog wilde reageren, want we komen hier toch niet uit en zoals je misschien nog wel herinnert, heb ik al eerder een vriendschap verloren vanwege dit onderwerp. Dat doe ik liever niet nog een keer.

Ik denk niet dat discriminatie inherent slecht is. Discrimineren = onderscheid maken of (in wat specifiekere zin) achterstellen. In heel veel gevallen is het juist goed om te discrimineren. We discrimineren op leeftijd als we vinden dat kinderen niet mogen autorijden of alcohol mogen kopen;


Toch is dat niet hetzelfde, dat begrijp je hopelijk zelf ook wel.

we discrimineren op geslacht als we strenge eisen stellen aan de elitetroepen van het leger


Onterecht, blijkt toch steeds vaker. Ik las laatst een bericht over een vrouwelijke kandidaat voor een van de meest eliteplekken in de Amerikaanse strijdmachten, niet de Navy Seals maar zoiets dergelijks De groene baretten, blijkbaar. Tijdens de laatste oefening die zou bepalen of ze lid zouden worden of niet, viel een van haar mannelijke collega's en brak die zijn enkel. Dus die vrouw tilt die man op haar schouders en draagt hem 12 km naar de eindstreep. Je zou toch niet moeten durven om dan nog tegen die persoon te zeggen dat ze ongeschikt is. Maar het is een geweldig voorbeeld: je stelt strenge eisen; prima! Maar dan kun je geen nee zeggen als blijkt dat er vrouwen zijn die aan die eisen voldoen.

en we discrimineren op religie als we op een Joodse school geen moslimleraren aannemen. Als dat niet zou gebeuren is dat vragen om problemen. Discriminatie is alleen in specifieke gevallen verkeerd.


Religieuze scholen zijn lastig en zorgen voor allerlei uitzonderingen net zoals er altijd gedoe is al Scholen met de Bijbel hun seksuele voorlichting moeten aanpassen omdat er tegenwoordig ook homo's bestaan.

De specifieke gevallen waarin discriminatie verkeerd is, staan helder uitgewerkt in de grondwet.

Je weet zelf ook dat dit een drogreden is, Mortlach. Iedereen kan werk vinden in Nederland, misschien alleen niet altijd het werk dat ze op het oog hebben. Er zit een hoop tussen de felbegeerde baan en in drugs handelen.


Iedereen kan werk vinden, maar Marokkanen niet in die tassenwinkel die je noemde. En ik ben het met je eens dat dat begrijpelijk is, maar dat maakt het voor de goudeerlijke kandidaat echt niet makkelijker te accepteren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor elburger » 20 jun 2020 17:32

Zwarten hangen zichzelf niet op. Hieruit blijkt maar weer eens het suggestieve schrijven van jou, Mortlach. Maar al te vaak schop jij met jouw linkerbeen tegen alles wat rechts is. Hakt op alles wat maar enigzins blauw is. Draaid om feitelijkheden heen die je niet uitkomen.

Feit is dat een bepaalde groep mensen , de minderheid, het wel eens zal zeggen wat moet inzake discriminatie donker gekleurde mensen
Feit is dat Joden steeds erger worden gediscrimineerd, maar daar mag ik niet overschrijven want dat zwijg je stil.
Ik heb het wel gehad met dat hypocriete gedoe van jou en sommige anderen hier.
Shalom!
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor Tante Pollewop » 20 jun 2020 21:09

Ik begrijp eigenlijk niet zo goed dat racisme onderwerp van discussie is.
Laten we nou eens heel goed luisteren naar de mensen waar het om gaat en ons afvragen of wij bijdragen aan de ongelijkheid.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor Pcrtje » 20 jun 2020 21:26

Mortlach schreef: en zoals je misschien nog wel herinnert, heb ik al eerder een vriendschap verloren vanwege dit onderwerp. Dat doe ik liever niet nog een keer.
Mortlach, maak je niet druk. Even goede vrienden, ook als we eens (voor het eerst :p) grondig van mening verschillen.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor Mortlach » 21 jun 2020 00:14

elburger schreef:Zwarten hangen zichzelf niet op. Hieruit blijkt maar weer eens het suggestieve schrijven van jou, Mortlach. Maar al te vaak schop jij met jouw linkerbeen tegen alles wat rechts is. Hakt op alles wat maar enigzins blauw is. Draaid om feitelijkheden heen die je niet uitkomen.


Het feit is dat de bevolking op de politie moet kunnen vertrouwen en dat vertrouwen in Amerika volledig terecht naar de mallemoer is. Dat heeft niks met links of rechts te maken. Als de politie iemand neerschiet en vervolgens illegaal alle beelden van surveillancecamera's opeist en vernietigt, dan doen ze dat echt niet omdat ze bang zijn dat mensen zien dat alles volgens het boekje ging.

Ook een arrestant die met haar handen geboeid op haar rug zichzelf blijkbaar met een pistool door het goofd wist te schieten; moet wel een slangenmens zijn geweest, zo lenig.

Als je als zwarte familie een van je zoons in een boom ziet hangen en de politie weigert het te onderzoeken en wijst het reflexmatig als zelfmoord aan, dan zou ik ook stampij maken.

Feit is dat een bepaalde groep mensen , de minderheid, het wel eens zal zeggen wat moet inzake discriminatie donker gekleurde mensen
Feit is dat Joden steeds erger worden gediscrimineerd, maar daar mag ik niet overschrijven want dat zwijg je stil.
Ik heb het wel gehad met dat hypocriete gedoe van jou en sommige anderen hier.
Shalom!


Volgens mij heb ik het nooit over Joden gehad, zei het als vergelijking. Ik zou echt niet weten hoe ik daar hypocriet zou zijn. Je mag het me uitleggen hoor, want ik sta er voor open. Joodse levens doen er net zo veel toe als Zwarte levens.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor hans0166 » 21 jun 2020 14:17

elburger schreef:Feit is dat Joden steeds erger worden gediscrimineerd, maar daar mag ik niet overschrijven want dat zwijg je stil.


er is twee weken geleden nog een topic over geopend, maar daar was jij niet te vinden, en dit topic gaat over BLM

https://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?f=1&t=32071

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor elbert » 22 jun 2020 07:53

Mortlach schreef:Maar niet iedereen doet dat, die zien alleen een door de overheid in stand gehouden standbeeld van een held en het is niet zo alsof die biografie aan een kettinkje aan de sokkel vastzit ter naslag. Je hoeft die beelden niet allemaal om te smelten van mij, maar zet ze dan in een museum waar meer ruimte is voor context en nuance.
Verreweg de meeste mensen die langs een standbeeld lopen, denken niet eens na wie het is of aan wat die persoon gedaan heeft. Hooguit denken ze: "wat een mooi/lelijk ding". Degenen die nu deze beeldenstorm ontketenen, hebben vaak geen idee over wie het gaat. Zo is bijv. het standbeeld van Piet Hein beklad, iemand die helemaal niets met slavernij te maken had. Sterker nog: hij heeft slaven bevrijd. Over Jan Pieterszoon Coen kun je weinig goeds vertellen en ik snap best dat over zijn standbeeld discussie is.
In elk geval: het bekladden of vernielen van standbeelden is wat mij betreft een "no go". Daarover moet een democratisch besluit genomen worden, waarbij wat mij betreft enige bescheidenheid over de eigen morele verhevenheid nodig is, plus enige distantie over hoe we naar het verleden kijken. Kunnen we nog accepteren dat de samenleving en de denkbeelden vroeger anders waren dan nu en dat ze in de toekomst ook anders zullen zijn?
Mortlach schreef:Sorry, maar dit komt een beetje over als dat soort christenen die achter elke dikke boom Satan zien staan.
Nou, nee. De ideologie achter BLM is goed gedocumenteerd en is vrij duidelijk. Uit eigen zeggen zijn de medeoprichters "trained marxists", dus het is al duidelijk uit welke hoek die wind waait. Nog even ten overvloede: marxisme heeft de afgelopen eeuw nog meer doden op haar geweten dan het nazisme en dat was al moeilijk te overtreffen. Verder is duidelijk dat BLM zich baseert op Critical Race Theory, wat een pseudowetenschappelijke theorie is (met zijn wortels in het marxisme) met totalitaire trekken. Een long-read over de problemen met deze theorie kun je hier vinden, plus de redenen waarom het een heel slecht plan is om er racisme en discriminatie mee aan te pakken. Het vermoedelijke resultaat is namelijk een rassenstrijd en dat is precies wat we niet moeten willen.
Mortlach schreef:Maar goed, HIER een foto van "zwaarbewapende militieleden" die letterlijk het regeringsgebouw in Michigan bezet houden. Fascisme ten top! Spreek je je daar ook over uit? Waarom werd er tegen deze lui niet opgetreden, werd de national guard niet ingeschakeld?
Maar natuurlijk spreek ik me daar tegen uit. Ik ben tegen elke vorm van fascisme, of het nu links fascisme is, of rechts fascisme. Het is precies dezelfde wolf, in welke ideologische schaapskleren die zich ook hult.
Waarom er niet ingegrepen is? Misschien omdat het gemeentebestuur net zo incompetent is (of op dezelfde manier ideologisch vooringenomen is) als in Seattle?
Mortlach schreef:Wat een bijzondere voorstelling van dat filmpje. Luister nou eens goed naar wat deze persoon zegt. Er is geen dwang, dit is een experiment. Als je al moeite hebt om $10 weg te geven, hoe reageer je dan als je land/macht moet opgeven?
Ik heb normaal helemaal geen moeite om geld weg te geven, maar wel als ik het zou moeten doen uit raciale motieven. Ik geef geen geld aan anderen enkel op basis van iemands huidskleur. Dat is het punt hier. Degenen die zich op die manier presenteren als anti-racisten, zijn het vooral zelf.
Mortlach schreef:Maar goed, het blijkt wel dat jij en andere mensen aan jouw kant van het spectrum dit zo negatief mogelijk proberen af te schilderen. Ik hoorde een dag of wat geleden Carl Rove op Fox news beweren dat het er een soort Mogadishu was. Volslagen belachelijk, die vergelijking.
Dat laatste ben ik met je eens. Dit is het politiek uitbuiten ervan. Het is wel zo dat daar alle aanleiding voor gegeven wordt.
Want kijk, dit is dus ook volslagen belachelijk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten