Black Lives Matter

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Black Lives Matter

Berichtdoor elburger » 09 jun 2020 08:03

BLM, je hoort en ziethet de hele dag op radio en TV.
Geen discussie programma of het gaat over racisme.
In de VS is de bom ontpoft, de geest uit de fles, na de dood van Floyd door onnodig blank politiegeweld.
Nu is er in de VS officieel sinds de jaren 60 een eind gekomen aan racisme maar het is er nog volop.
Zwarte Amerikanen vertegenwoordigen de grootste groep mensen die in armoede leven, de grootste groep die verblijven in gevangenissen, en zo zijn er veel meer voorbeelden van het achtergesteld worden.
Racisme tiert welig in de VS, maar ook elders in de wereld. Het racisme is niet alleen kleur gebonden, ook etnisch. Kijk naar de olierijke landen in Arabië, daar worden mensen uit Bangladesh uitgebuit,Thailand en zo meer.
Zo zwart wit als het lijkt is het niet. Afkomst, religie, kaste, geaardheid, leeftijd, ziekte, en zo zijn er meer voorbeelden van racisme te noemen. Of noemt men het, wat netter klinkt, discriminatie.

BLM, er zullen dingen moeten veranderen, gaan veranderen, maar het zal in de VS een sluimerende veenbrand blijven.
Voor God is iedereen gelijk, ik hoop dat allen die zich christen noemen dit kenbaar maken door woord en daad.
Ongeacht welke huidskleur men heeft!


Ik verwacht van Mortlach hier wel zijn visie op, aangezien hij er aardig dicht in de buurt woont :wink: . Ik zelf ga binnenkort een discussie via live verbindingen houden met vrienden en bekenden uit Alaska, Texas, N- Carolina en Frisco.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: BLM

Berichtdoor Marnix » 09 jun 2020 09:14

Wat is je vraag of discussiepunt? Volgens mij kan iedereen zich hier wel aardig in vinden?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: BLM

Berichtdoor elburger » 09 jun 2020 10:45

Marnix schreef

Wat is je vraag, discussiepunt.........


Algemeen, Marnix.
Ik ben benieuwd of er iemand een andere invalshoek heeft.
Ik kan het hele BLM gebeuren ook terugvoeren naar eind 1900, begin 2000. Maar waarom zou ik altijd gelijk mijn standpunten op tafel gooien? Ik ben gewoon benieuwd of er ook anderen zijn die verder ( terug ) denken als de afgelopen weken. Ik had mijn inleiding veel scherper kunnen maken, zonder te discrimineren, maar kijk gewoon wat voor reacties er uitvoort komen.

Het is natuurlijk aan de beheerder(s) om een topic te verwijderen.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: BLM

Berichtdoor elbert » 09 jun 2020 13:15

elburger schreef:BLM, je hoort en ziethet de hele dag op radio en TV.
Geen discussie programma of het gaat over racisme.
In de VS is de bom ontpoft, de geest uit de fles, na de dood van Floyd door onnodig blank politiegeweld.
Even ter illustratie van het onderstreepte: dit zijn de 4 agenten die betrokken waren bij de dood van Floyd.
Afbeelding
Het is inderdaad politiegeweld en geweld dat goed onderzocht en waar nodig bestraft moet worden, maar het is wel een iets genuanceerder verhaal dan "blanke agent doodt zwarte arrestant en is een typisch voorbeeld van systematisch blank racisme".
Die nuance hoor ik niet in het verhaal wat BLM vertelt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: BLM

Berichtdoor Marnix » 09 jun 2020 14:02

elbert schreef:Even ter illustratie van het onderstreepte: dit zijn de 4 agenten die betrokken waren bij de dood van Floyd.
Afbeelding
Het is inderdaad politiegeweld en geweld dat goed onderzocht en waar nodig bestraft moet worden, maar het is wel een iets genuanceerder verhaal dan "blanke agent doodt zwarte arrestant en is een typisch voorbeeld van systematisch blank racisme".
Die nuance hoor ik niet in het verhaal wat BLM vertelt.


Het was wel de meest blanke die Floyd doodde... overigens zegt de foto natuurlijk niet zoveel, alsof racisme alleen voorkomt van blanke mensen naar niet-blanke mensen. Overigens klopt het plaatje niet, Kueng staat er 2x op en Lane (de andere blanke agent) is er op weggelaten.

Een wat duidelijker plaatje:

Afbeelding

Zet daar een foto van Floyd naast en dan kan je de rest niet of nauwelijks gekleurd noemen. Maar wat mij betreft prima om "blank racisme" te vervangen door "racisme"
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: BLM

Berichtdoor Mortlach » 09 jun 2020 15:02

Wat ik ervan begrepen heb, zijn de protesten begonnen vanwege het overdadige politiegeweld tegen zwarten. Merk op dat dit niets zegt over de huidskleur/afkomst van de agenten. Dat de protesten zich sindsdien hebben ontwikkeld naar meer algemene frustratie over racisme doet daar niets aan af.

En ik vind het bijzonder ironisch dat de politie op protesten tegen politiegeweld reageert met meer geweld. Niet voor niets zijn er op diverse plaatsen plannen in de maak om de geldkraan voor de politiediensten dicht te draaien; geen 'speeltjes' meer die ze na de oorlog in Irak goedkoop op de kop wisten te tikken. De politie heeft echt geen tanks/gepantserde humvee's nodig, maar als ze die eenmaal hebben, zullen ze die ook gebruiken. Het is ook een beetje cru om te zien dat er geen geld is voor onderwijs, verslavingszorg, geestelijke gezondheid, outreachprogramma's, wijkprogramma's, etc, terwijl de politie zo veel geld krijgen dat ze niet weten wat ze ermee aanmoeten.

Een van de problemen is blijkbaar ook dat als een agent in plaats A wordt ontslagen vanwege overdadig geweld, hij in plaats B 20 kilometer verderop gewoon weer aan de slag kan. Een landelijke zwarte lijst aanleggen zou dit probleem kunnen voorkomen.

Ik las gisteren een tweet van iemand die ooit met een jeugdvriend die politie was, mee mocht rijden tijdens een nachtpatrouille. Blijkt dat agenten zich zo vervelen dat ze op zoek gaan naar dingen te doen. Als ze over de radio horen dat een collega iemand heeft staande gehouden, gaan ze er allemaal met zwaailicht en sirene op af. Met als gevolg dat een doodnormale verkeersstop nogal intimiderend wordt als er ineens niet 1 maar 4 of 5 agenten om je heen staan. In het verhaal wat de man vertelde, eindigde dit met de aangehoudene die met een verlopen rijbewijs rondreed - hij kwam net uit de gevangenis en had nog geen tijd gehad om het te vernieuwen - die zo onder druk werd gezet dat hij zich begon te verzetten, waarna hij dus werd gearresteerd en omdat hij 'on probation' was, hij weer voor een paar jaar terug de bak in ging; voor een verlopen rijbewijs waar hij normaal gesproken enkel een waarschuwing voor zou hebben gehad.

Dat zijn dus het soort zaken waartegen men protesteert en waarom het politiesysteem moet worden omgevormd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: BLM

Berichtdoor Mortlach » 09 jun 2020 17:14

Het gaat trouwens ook niet om George Floyd alleen, die moord is toevallig gefilmd.

https://en.wikipedia.org/wiki/Shooting_ ... nna_Taylor

Op 13 maart rond middernacht drongen politie zonder uniform het huis van Breonna Taylor binnen op zoek naar mensen die werden verdacht van het verkopen van drugs vanuit een huis 10 km verderop. De politie gebruikte een zogenaamde en controversiële "no knock warrant" wat gewoon precies is wat het zegt: de politie breekt de deur open en stormt naar binnen zonder zich te identificeren. De partner van Breonna deed waar Amerikanen zo trots op zijn: zichzelf verdedigen met een vuurwapen tegen onbekende inbrekers. Met als gevolg dat de politie OOK het vuur opent en Breonna werd met 8 van de 20 afgevuurde kogels in haar bed fataal doorzeeft.

O, en de mannen die de politie zocht, waren eerder die nacht al in hechtenis genomen.

Een enorm drama allemaal, natuurlijk. Maar waar de protesten zo om draaien is dat de betrokken agenten op betaald verlof zijn geplaatst terwijl de zaak wordt onderzocht. Niet "gearresteerd voor moord", maar "betaald thuiszitten" terwijl de groep die de moord pleegt zichzelf onderzoekt. De FBI is ondertussen ook ingeschakeld.

Dat is dus waarom mensen Black Lives Matter roepen. Omdat je als Afro-Amerikaan door de politie kunt worden doodgeschoten terwijl je slaapt en er dan in eerste instantie NIETS met de schutters gebeurt.

En nu ik toch aan het posten ben: na de dood van George Floyd werd er door de stad een officiële autopsie verricht. De conclusies: Nee, Mr. Floyd is niet om het leven gekomen omdat een politieagent 8 minuten en 41 seconden met zijn knie op Floyd's nek zat; nee, het waren onderliggende aandoeningen zoals hartklachten en vermoedelijk ook drugs. Dat was de officiële conclusie. Want Afro-Amerikanen hebben nu eenmaal meer gezondheidsklachten (omdat je niet naar de dokter kunt als je arm bent) en gebruiken drugs en alcohol. Had niks met de politie te maken.

De 'second opinion' die namens de Floyd-familie is uitgevoerd, maakte gehakt van dat eerste rapport. Natuurlijk is Floyd door verstikking omgebracht. Maar het geeft te denken; hoeveel andere fatale slachtoffers van politiegeweld zijn door deze patholoog-anatoom verdoezeld? Ik zou eisen dat ALLE rapporten die deze persoon in zijn leven heeft ingediend, worden herzien. Niet dat dat gaat gebeuren, maar ook daarom roept men Black Lives Matter!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: BLM

Berichtdoor Mortlach » 09 jun 2020 18:00

"Police Brutality" is trouwens geen exclusief probleem voor Afro-Amerikanen. Buiten het feit dat dit duidelijk te zien is op alle clips op Twitter waar politie op ongewapende, vreedzame protestanten loopt te rammen, hier een ander voorbeeld.

Afbeelding

https://en.wikipedia.org/wiki/Shooting_of_Daniel_Shaver

Dat de politie werd ingeschakeld was terecht, zij het achteraf gezien onnodig. Maar als je het verslag leest, met de verschillende, tegenstrijdige orders die tegen de op de grond liggende Daniel werden geroepen, was het absoluut niet nodig om wapens af te vuren.

Het feit dat de agent in kwestie werd ontslagen, maar later weer werd aangenomen zodat hij tenminste zijn $30k pensioen per jaar kon claimen, is een gotspe!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: BLM

Berichtdoor Marnix » 10 jun 2020 13:41

Interessant om te kijken:

EO deelt ervaringen van racisme in 'Ook Hier' en via #ookhier

“Ook hier wonen mensen die het gevoel hebben dat ze niet volledig meetellen. Ook hier is racisme, ook hier is discriminatie.” Dat zei minister-president Mark Rutte tijdens een persconferentie afgelopen week. In het nieuwe dagelijkse tv-programma 'Ook Hier' en met #ookhier op sociale media wil de EO deze week de verhalen over alledaags racisme hoor- en zichtbaar maken. Van vanavond tot en met vrijdag zijn is het programma 'Ook Hier' te zien om 21.15 uur op NPO 2.

Marcello: ‘Racisme is een pijn die je moeilijk uit kunt leggen. Het is als liefdesverdriet. Je snapt het alleen als je het zelf meemaakt.’


https://visie.eo.nl/artikel/2020/06/nie ... -nederland
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: BLM

Berichtdoor elbert » 10 jun 2020 14:12

Marnix schreef:Het was wel de meest blanke die Floyd doodde
"De meest blanke."
Ik weet niet of ik nu moet lachen of huilen.

Het hele punt is natuurlijk niet de huidskleur van de agenten of van de slachtoffers. Het punt is politiegeweld en niet alleen tegen de zwarte bevolking. Om een voorbeeld te geven: deze blanke man (Tony Timpa) werd 4 jaar geleden op een vergelijkbare manier gedood als George Floyd.
Het is ook niet beperkt tot de VS alleen. In NL hebben we de zaak Mitch Henriquez.
Hoewel deze gevallen niet de norm zijn (de meeste politieagenten doen gewoon goed hun werk en verreweg de meeste doden vallen door geweld tussen burgers onderling), dient dit soort grensoverschrijdend gedrag van politie natuurlijk zwaar gestraft te worden. Verder dient gekeken te worden wat de politie wel en niet mag doen. De nekklem bijvoorbeeld is een gevaarlijke manier gebleken om arrestanten in bedwang te houden.
Daarbij is de oplossing natuurlijk niet om de politie af te schaffen (een compleet gestoord plan) of het budget omlaag te brengen. Dan vraag je gewoon om meer criminaliteit en meer doden.
Hier dient nuchter over nagedacht te worden en gekeken moet worden wat nuttig en verstandig is. Aan ideologische stokpaardjes, het kapen van de discussie door belangengroepen en politieke partijen en nog erger: mob rule (de wet van de jungle) hebben we helemaal niets.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: BLM

Berichtdoor Marnix » 10 jun 2020 15:14

elbert schreef:"De meest blanke."
Ik weet niet of ik nu moet lachen of huilen.

Het hele punt is natuurlijk niet de huidskleur van de agenten of van de slachtoffers. Het punt is politiegeweld en niet alleen tegen de zwarte bevolking. Om een voorbeeld te geven: deze blanke man (Tony Timpa) werd 4 jaar geleden op een vergelijkbare manier gedood als George Floyd.
Het is ook niet beperkt tot de VS alleen. In NL hebben we de zaak Mitch Henriquez.
Hoewel deze gevallen niet de norm zijn (de meeste politieagenten doen gewoon goed hun werk en verreweg de meeste doden vallen door geweld tussen burgers onderling), dient dit soort grensoverschrijdend gedrag van politie natuurlijk zwaar gestraft te worden. Verder dient gekeken te worden wat de politie wel en niet mag doen. De nekklem bijvoorbeeld is een gevaarlijke manier gebleken om arrestanten in bedwang te houden.
Daarbij is de oplossing natuurlijk niet om de politie af te schaffen (een compleet gestoord plan) of het budget omlaag te brengen. Dan vraag je gewoon om meer criminaliteit en meer doden.
Hier dient nuchter over nagedacht te worden en gekeken moet worden wat nuttig en verstandig is. Aan ideologische stokpaardjes, het kapen van de discussie door belangengroepen en politieke partijen en nog erger: mob rule (de wet van de jungle) hebben we helemaal niets.


Gelemaal mee eens, politiegeweld is er sowieso een probleem. En natuurlijk zijn er ook hier voorbeelden te noemen. Maar daarmee kan je politiegeweld op basis van ras of het extreme hoge aantal zaken in de VS niet wegwuiven. Ik verwees al eerder naar deze site:

https://mappingpoliceviolence.org/

Black people are:
24% of those killed despite being only 13% of the population.
3x more likely to be killed by police than white people (oke misschien netjes om dat niet naar boven af te ronden en op 2,5x te zetten.)
1.3x more likely to be unarmed compared to white people.

8 of the 100 largest city police departments kill black men at than the US murder rate.

En vergeleken met Nederland: hier vallen jaarlijks gemiddeld 10 doden door ingrijpen van de politie, in Amerika ligt dat rond de 1000. Amerika heeft ongeveer 19x zoveel inwoners. Niet om daarmee een situatie als bij Henriquez minder een probleem os maar in Amerika is het wel een groter probleem. Dat heeft natuurlijk ook te maken met het achterlijke wapenbeleid daar...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: BLM

Berichtdoor elburger » 10 jun 2020 16:03

Feit is dat men georganiseerd de straat op gaat als er een zwarte amerikaan sterft door politie geweld.
Hier in Rotterdam hebben wij dat ook gekend met, Henriquez?
Ook hier was er protest, maar niet georganiseerd zoals in Amerika.

Let wel, de eerste beste keer dat er hier een zwarte sterft door politie geweld is het hier ook georganiseerd, daar zorgt misschien de "groep" kick out.... wel voor.
Ik vind het afschuwelijk wat er allemaal gebeurd in de VS, betreffende het geweld van agenten.
Maar dit racisme neigt op sommige punten wel erg naar extremisme........
De KKK is racistisch, de White Power beweging ook, maar aan de kant van de zwarte bevolking bestaan die soort bewegingen ook.
Daar hoort men niets over.
Dat vind ik dan treurig,
[b]Racisme hoort nergens thuis, en of het nu blank- , zwart- , moslim extremisme is,, aanpakken die hap!
[/b]
( ik weet dat ik nu heel scherp ben, maar men moet open durven zijn over problemen van racisme en zo zwart wit als men denkt dat het is, is het niet )


Nog even vermelden dat ik helemaal tegen de maatregel ben om gegevens vrij ta gaan geven van politie agenten ( ergens in de VS ) als men een klacht tegen die agent heeft.
Hiermee zet men ten 1e de privacy op het spel van die agent, maar ten 2e staat die man ( bij wijze van spreken ) op een dodenlijst.
Totaal onwenselijk!
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: BLM

Berichtdoor Mortlach » 10 jun 2020 16:13

elbert schreef:Het hele punt is natuurlijk niet de huidskleur van de agenten of van de slachtoffers. Het punt is politiegeweld en niet alleen tegen de zwarte bevolking. Om een voorbeeld te geven: deze blanke man (Tony Timpa) werd 4 jaar geleden op een vergelijkbare manier gedood als George Floyd.
Het is ook niet beperkt tot de VS alleen. In NL hebben we de zaak Mitch Henriquez.


Ja, maar hier hebben we één zaak; in Amerika gebeurt dit gemiddeld zo'n drie keer per dag, zelfs gecorrigeerd voor bevolkingsaantal is dat exorbitant veel. Hoewel er geen harde cijfers zijn, want wettelijk gezien mag dit niet worden vastgelegd, wat ook weer precies het probleem aangeeft.

Hoewel deze gevallen niet de norm zijn (de meeste politieagenten doen gewoon goed hun werk en verreweg de meeste doden vallen door geweld tussen burgers onderling), dient dit soort grensoverschrijdend gedrag van politie natuurlijk zwaar gestraft te worden. Verder dient gekeken te worden wat de politie wel en niet mag doen. De nekklem bijvoorbeeld is een gevaarlijke manier gebleken om arrestanten in bedwang te houden.
Daarbij is de oplossing natuurlijk niet om de politie af te schaffen (een compleet gestoord plan) of het budget omlaag te brengen. Dan vraag je gewoon om meer criminaliteit en meer doden.


Wist je dat als een Afro-Amerikaan in de VS wordt vermoord door iemand die hij/zij niet kent, de kans 83% is dat de moordenaar een politieagent is? En het probleem is dat 'grensoverschrijdend gedrag' dus niet of nauwelijks wordt bestraft omdat er zoiets bestaat als 'qualified immunity'; in bepaalde gevallen is de politie immuun voor rechtsvervolging en dat wordt al tijden ontzettend misbruikt. Daarbij komt ook nog eens dat het publiek een enorm vertrouwen heeft in de politie; we verwachten dat ze de waarheid vertellen, etc. Dus als er al een rechtszaak komt, is de kans groot dat de jury de politie gelooft en vrijspreekt.

Wat is er mis met het budget omlaag brengen? Ik heb liever dat ze de $$$ die dan vrijkomen uitgeven aan verslavingszorg of daklozenopvang dan dat de politie nog maar een paar gepantserde humvees koopt. Uit experimenten in steden waar de politie inderdaad is hervormd en vervangen door sociale diensten, blijkt dat het aantal misdaden en doden omlaag gaat trouwens, en niet omhoog. Maar ja, er zijn altijd mensen die denken dat iedereen meteen mensen gaan vermoorden of verkrachten en de enige reden dat ze het niet doen is angst voor de politie.

Hier dient nuchter over nagedacht te worden en gekeken moet worden wat nuttig en verstandig is. Aan ideologische stokpaardjes, het kapen van de discussie door belangengroepen en politieke partijen en nog erger: mob rule (de wet van de jungle) hebben we helemaal niets.


"Daarbij is de oplossing natuurlijk niet om de politie af te schaffen (een compleet gestoord plan) of het budget omlaag te brengen. Dan vraag je gewoon om meer criminaliteit en meer doden". Dit ideologische stokpaardje uitgezonderd?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor Mortlach » 10 jun 2020 16:29

elburger schreef:Daar hoort men niets over.
Dat vind ik dan treurig,


Ik weet niet welke media jij consumeert, maar je kunt daar echt meer dan je lief is over horen als je de juiste kanalen volgt.

[b]Racisme hoort nergens thuis, en of het nu blank- , zwart- , moslim extremisme is,, aanpakken die hap!
[/b]
( ik weet dat ik nu heel scherp ben, maar men moet open durven zijn over problemen van racisme en zo zwart wit als men denkt dat het is, is het niet )


Het probleem is dat als een afro-amerikaan zijn of haar ervaringen probeert te delen, de meeste blanken mensen direct in een stuip schieten en roepen "Ja, maar IK ben toch niet racistisch!". Mensen voelen zich meteen ontzettend aangevallen. Of racisme wordt gewoon keihard verdedigd als er wordt gedreigd een 'traditie' enigszins te hervormen. De hoeveelheid drek die de Efteling over zich heen kreeg toen ze een paar poppetjes in het Carnaval Festival veranderde...

Kijk ook eens naar wat er afgelopen week in Bristol, VK gebeurde. Een standbeeld van een van de grootste slavenhandelaars uit de geschiedenis werd door protestanten van de sokkel gerukt en in de haven gekieperd. (officieel 'struikelde en viel' het standbeeld, trouwens). En mensen kwamen in het geweer hoor, dat we 'de geschiedenis zouden uitwissen'; 'ach, dat is al zo lang geleden!'' 'ach, hoe leren we de kinderen dan over de geschiedenis!" en meer van die onzin-argumenten. We hebben toch ook geen standbeelden van Hitler omdat we bang zijn dat we hem anders vergeten?

Nog even vermelden dat ik helemaal tegen de maatregel ben om gegevens vrij ta gaan geven van politie agenten ( ergens in de VS ) als men een klacht tegen die agent heeft.
Hiermee zet men ten 1e de privacy op het spel van die agent, maar ten 2e staat die man ( bij wijze van spreken ) op een dodenlijst.
Totaal onwenselijk!


Misschien, maar dat moet wel intern beschikbaar zijn zodat een agent die in plaats A wordt ontslagen wegens excessief geweld niet vrolijk in plaats B weer aan de slag kan.

Er is een ontzettend goede oplossing trouwens: lichaamscamera's! Gewoon elke agent een camera opplakken. Dat doen ze nu al wel steeds meer, maar het blijkt dat er agenten zijn die die camera's soms uitschakelen en hey, dan is er ineens een arrestant in elkaar gebeukt; geen idee hoe dan kon, maar de agent zegt dat hij zich bedreigd voelde en ja, die agent zou toch niet liegen? Nee, we kunnen dat verder niet onderzoeken, want de privacy van die agent is heilig!

En dodenlijst, dodenlijst, je kunt ook overdrijven. De meeste mensen staan echt niet te springen om andere mensen te gaan lopen vermoorden. Mensen willen gewoon gerechtigheid en accepteren het prima als er voldoende straf wordt opgelegd door de daartoe gemachtigde instanties.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor elburger » 11 jun 2020 07:23

Mortlach schreef

En dodenlijst, dodenlijst, je kunt ook overdrijven.


Ik chargeer een beetje, maar ik vrees wel degelijk voor wraakacties tegenover politieagenten die de fout zijn ingegaan en wiens identiteit bekend gemaakt wordt.
Vanmorgen kwam het nieuws binnen dat het standbeeld van Columbus in Minneapolis is neergehaald, en dat er bijv in België en het VK ook standbeelden zijn weggehaald/vernield door mensen die tegen racisme zijn.
Hier in Nederland zijn ook diverse standbeelden van WIC en VOC mensen. Moeten die nu ook maar weg?
Als er een film gemaakt wordt, mag dan een persoon met een andere dan blanke huidskleur de slechterik niet meer spelen?
Mogen reclames ook maar op 50/50 worden?
Men slaat totaal door, vind ik.
Gaat men de Nederlandse cultuur ontdoen aan hen die welvaart brachten?
Oke, o.a. door slavenhandel, maar er zijn excuses gemaakt, wat wil men nog meer?
Geen negerzoenen meer, geen zwarte Piet, wat volgt?

Ik ga het nog scherper stellen.
Wat gebeurde er in Zimbabwe?
Wat is men van plan in Zuid Afrika?
Toch zaken waarover men wel eens mag gaan nadenken.
Ik chargeer he.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SophieS en 24 gasten