Black Lives Matter

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor Chaya » 13 jun 2020 12:33

Ik erger me intussen aan de overdreven reacties, in de diverse media.
Er kunnen nu opeens geen afleveringen van kinderseries, of andere series meer uitgezonden, omdat ze racistisch zouden zijn.
Net als sommigen liedjes niet meer gezongen mogen worden.
Boektitels die veranderd moeten worden.
Zelfs een aflevering van Fawlty Towers is verwijderd.
We zijn al van de negerzoenen, de blanke vla, de jodenkoeken af, whats next?

Slaat dit niet teveel door? Net als de MeToo discussie?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor elburger » 13 jun 2020 14:03

Chaya schreef

Slaat dit niet teveel door?


Dit is nog maar het begin, Chaya.
Alles waaraan nu een kritische noot wordt gegeven aan alles wat niet blank is, is racisme.
Zwarte schurken in films, te weing zwarte acteurs, noem maar op. Excuses voor slavenhandel is niet meer genoeg, nee alles wat daaraan herinnerd moet van de straat, mag niet meer vernoemd worden.
Te zot voor woorden. Ik zou de stukken hier van elbert ook maar eens lezen. Dit is georkestreerd.
Niet alleen in de VS, ook in NL. En helaas is de NPO nu de spreekbuis van de activisten. Links NL ten top.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor Mortlach » 13 jun 2020 15:34

Chaya schreef:Ik erger me intussen aan de overdreven reacties, in de diverse media.
Er kunnen nu opeens geen afleveringen van kinderseries, of andere series meer uitgezonden, omdat ze racistisch zouden zijn.
Net als sommigen liedjes niet meer gezongen mogen worden.
Boektitels die veranderd moeten worden.
Zelfs een aflevering van Fawlty Towers is verwijderd.
We zijn al van de negerzoenen, de blanke vla, de jodenkoeken af, whats next?

Slaat dit niet teveel door? Net als de MeToo discussie?


Je zingt maar een eind weg. Niemand houd je toch tegen?

Weet je, toen ik klein was, was ik enorm fan van de stripserie Urbanus. Echt jeugdsentiment. Nu heb ik vorig jaar de stapel bij mijn moeder van zolder gehaald om ze nog eens opnieuw te lezen (voor het eerst in pakweg 25 jaar) en man, man, man, ik kan het echt niet meer. Vroeger herkende ik het racisme niet of was ik er ongevoelig voor, ik had er immers zelf geen last van en als je het voor vorig jaar had gevraagd of die strips racistisch waren, had ik waarschijnlijk "ach, misschien een beetje" gezegd. Nu dus niet meer. Ik heb de hele reeks van ongeveer 50 stripboeken in de kliko gekieperd.

Ook het sinterklaasliedje "Daar wordt aan de deur geklopt" zing ik niet voor mijn dochter, vanwege de regel "ook al ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed"; de implicatie is dat dit normaal gesproken niet het geval is. Doorslaan? Ik vind van niet.

De Fawlty Towers aflevering is geschrapt vanwege het veelvuldige gebruik van het N-woord door een van de personages in de originele aflevering die in het verleden al bewerkt is om de ergste excessen weg te halen. Ik geef de BBC groot gelijk dat ze menen dat daar geen plaats voor is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor Mortlach » 13 jun 2020 15:42

elburger schreef:Dit is nog maar het begin, Chaya.
Alles waaraan nu een kritische noot wordt gegeven aan alles wat niet blank is, is racisme.
Zwarte schurken in films, te weing zwarte acteurs, noem maar op.


Wat een flauwekul dat zwarte acteurs geen schurken meer zouden mogen spelen. Dat verzin je echt ter plekke. Aan de andere kant moet je eens kijken naar de reacties toen bleek dat Idris Elba de rol van Heimdall zou gaan vervullen in de Thor films. Het huis was te klein; een zwarte Noorse god? Onaanvaardbaar! Die fantasiefiguren waren echt allemaal blank! Ook toen het gerucht ging dat hij de rol van James Bond zou krijgen, weer hetzelfde. Kan niet want zwart en de fictionele James Bond is niet zwart!

De filmmaker die Mad Max: Fury Road maakte, deed ooit een andere film waarin het script vroeg om een menigte van 1000 man. Het castingbureau leverde 1000 blanke mannen en begreep niet was het probleem was. Sindsdien schrijft deze filmmaker in het script "een menigte van 1000 man, waarvan ongeveer helft vrouw is en een kwart niet-blank". Blijkbaar is dat nodig.


Excuses voor slavenhandel is niet meer genoeg, nee alles wat daaraan herinnerd moet van de straat, mag niet meer vernoemd worden.
Te zot voor woorden. Ik zou de stukken hier van elbert ook maar eens lezen. Dit is georkestreerd.
Niet alleen in de VS, ook in NL. En helaas is de NPO nu de spreekbuis van de activisten. Links NL ten top.


Je zou als Jood maar aan de Holocauststraat wonen... Waarom is dit zo lastig te begrijpen voor mensen?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor naamloos » 13 jun 2020 16:32

Chaya schreef:Ik erger me intussen aan de overdreven reacties, in de diverse media.
Er kunnen nu opeens geen afleveringen van kinderseries, of andere series meer uitgezonden, omdat ze racistisch zouden zijn.
Net als sommigen liedjes niet meer gezongen mogen worden.
Boektitels die veranderd moeten worden.
Zelfs een aflevering van Fawlty Towers is verwijderd.
We zijn al van de negerzoenen, de blanke vla, de jodenkoeken af, whats next?

Slaat dit niet teveel door? Net als de MeToo discussie?
Ik vind het Me Too verhaal helemaal niet teveel doorslaan.
Wat mij betreft kunnnen er wat dat betreft ook heel wat liedjes en films de prullenbak in.
Goed om eens grote schoonmaak te houden als het om dergelijke onderwerpen gaat.
Mortlach schreef:Je zou als Jood maar aan de Holocauststraat wonen... Waarom is dit zo lastig te begrijpen voor mensen?
Jammer dat er geen like-knop is hier!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor Pcrtje » 13 jun 2020 17:07

Chaya schreef:Ik erger me intussen aan de overdreven reacties, in de diverse media.
Er kunnen nu opeens geen afleveringen van kinderseries, of andere series meer uitgezonden, omdat ze racistisch zouden zijn.
Net als sommigen liedjes niet meer gezongen mogen worden
elburger schreef:Alles waaraan nu een kritische noot wordt gegeven aan alles wat niet blank is, is racisme.
Chaya en Elburger, het komt niet vaak voor maar het moet nu wel even gezegd worden: ik ben het ditmaal met jullie eens.

Mortlach schreef:Je zou als Jood maar aan de Holocauststraat wonen... Waarom is dit zo lastig te begrijpen voor mensen?
Rare vergelijking. De holocaust is geen persoon met zowel goede als slechte daden. Dit is hetzelfde als zeggen dat Nederlanders er problemen mee zouden moeten hebben als ze aan de Julius Caesarstraat of Napoleonstraat wonen. Deze twee mensen zijn ook niet lief tegen onze voorouders geweest.

Ik ben trots op onze voorouders (en Zwarte Piet). Michiel de Ruyter, Jan Pieterszoon Coen, Peter Stuyvesant... Helden van hun tijd die om hun grote daden een standbeeld verdienen. Dat zij ook minder leuke dingen op hun kerfstok hebben maakt niet uit: geen enkele persoon uit de geschiedenis zou de toets van onze huidige ethiek kunnen doorstaan. Dat geldt ook voor Ghandi, Moeder Theresa, koningin Wilhelmina, enz. enz. enz. Hoe zal men over 200 jaar over onze tijdgenoten oordelen?
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor Mortlach » 13 jun 2020 17:41

Pcrtje schreef:
Rare vergelijking. De holocaust is geen persoon met zowel goede als slechte daden.


Prima, pak de Hitlerstraat. Ja, vermoordde miljoenen mensen maar was zo'n goed openbaar spreker...

Dit is hetzelfde als zeggen dat Nederlanders er problemen mee zouden moeten hebben als ze aan de Julius Caesarstraat of Napoleonstraat wonen. Deze twee mensen zijn ook niet lief tegen onze voorouders geweest.


En toch is er verschil. "Wij" Nederlanders lijden niet meer door de daden van Napoleon of Julius Caesar; wij zijn niet meer achtergesteld. En daarom is het voor ons makkelijker om er geen problemen mee te hebben, het heeft immers geen gevolgen - en trouwens, als er een aantal mensen tegen zijn, dan veranderen we het gewoon want dat kan.

Ik ben trots op onze voorouders (en Zwarte Piet). Michiel de Ruyter, Jan Pieterszoon Coen, Peter Stuyvesant... Helden van hun tijd die om hun grote daden een standbeeld verdienen. Dat zij ook minder leuke dingen op hun kerfstok hebben maakt niet uit: geen enkele persoon uit de geschiedenis zou de toets van onze huidige ethiek kunnen doorstaan. Dat geldt ook voor Ghandi, Moeder Theresa, koningin Wilhelmina, enz. enz. enz. Hoe zal men over 200 jaar over onze tijdgenoten oordelen?


Kijk, het feit dat ik niet direct weet waar ik bij de Ruyter etc. aan moet denken, geeft al aan dat dat deel van de geschiedenis mij niet meer raakt, nooit heeft geraakt. Op dezelfde manier weten de meeste mensen simpelweg niet dat Ghandi en M.Theresa ook nare kanten hadden, en als ze erover horen, dan is de reactie vaak "ach, is dat alles, dat raakt mij toch niet?"

Ik heb geen enkel probleem met Zwarte Piet, enkel met de manier waarop hij momenteel wordt uitgebeeld.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor Pcrtje » 15 jun 2020 08:46

Mortlach schreef:Prima, pak de Hitlerstraat. Ja, vermoordde miljoenen mensen maar was zo'n goed openbaar spreker...
Hitler is uiteraard geen held voor ons. Onze 17de-eeuwse voorouders wel. In onzes lands hoogtijdagen hebben zij onze landsbelangen verdedigd waar wij deels nu weer de vruchten van plukken. (En daarmee hebben zij ook dingen gedaan die wij honderden jaren later slecht achten. Zo gaat dat nu eenmaal in de geschiedenis.) Mongolen hebben Dzjengis khan, de Italianen hun keizers en de Azteken Motecuhzoma; en blijkbaar hebben donkere Amerikanen nu hun George Floyd, die (hypocriet genoeg) een ordinaire crimineel was maar nu ook op een voetstuk wordt gezet als vredelievende filantroop.

Mortlach schreef:En toch is er verschil. "Wij" Nederlanders lijden niet meer door de daden van Napoleon of Julius Caesar; wij zijn niet meer achtergesteld.
Er zijn nog dagelijks Nederlanders die lijden onder Napoleons keuzes. Zijn keuze voor de KvK, de verloren familieleden, enz. De keuzen van Julius Caesar zijn langer geleden, maar ook hebben een onuitwisbare stempel gedrukt op de manier waarop wij nu ons leven leiden.

Mortlach schreef:en trouwens, als er een aantal mensen tegen zijn, dan veranderen we het gewoon want dat kan.
Zolang Marokkanen enorm oververtegenwoordigd zijn in onze criminaliteitscijfers heb ik er niets op tegen dat we aan etnisch profileren doen. De overheid is er om ons te beschermen. Als bevolkingsgroepen het onrechtvaardig vinden dat er etnisch geprofileerd wordt, hebben zij daar een eigen verantwoordelijkheid in om hun gedrag aan te passen zodat etnisch profileren niet meer nodig wordt.

Mortlach schreef:Kijk, het feit dat ik niet direct weet waar ik bij de Ruyter etc. aan moet denken, geeft al aan dat dat deel van de geschiedenis mij niet meer raakt, nooit heeft geraakt. Op dezelfde manier weten de meeste mensen simpelweg niet dat Ghandi en M.Theresa ook nare kanten hadden, en als ze erover horen, dan is de reactie vaak "ach, is dat alles, dat raakt mij toch niet?"
In Vlissingen wordt dat nog wel anders beleefd. Maar wat vind je dan? Mogen we ook geen Ghandistraat en Moeder-Theresagasthuizen meer hebben? En moet het standbeeld van Michiel de Ruyter ook verdwijnen?
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor Mortlach » 15 jun 2020 16:54

Pcrtje schreef:Hitler is uiteraard geen held voor ons. Onze 17de-eeuwse voorouders wel. In onzes lands hoogtijdagen hebben zij onze landsbelangen verdedigd waar wij deels nu weer de vruchten van plukken. (En daarmee hebben zij ook dingen gedaan die wij honderden jaren later slecht achten. Zo gaat dat nu eenmaal in de geschiedenis.)


Ja, en dat erkennen en dat gevolgen laten hebben, dat is belangrijk. Erkennen dat die hoogtijdagen over de ruggen en lijken van anderen gingen. Een goed voorbeeld is Koning der Belgen, Leopold II. Daar staat het in België vol met standbeelden mee, prachtige paleizen en andere monumentale gebouwen. Iets om als Belg trots op te zijn. Het kleine België heel even als wereldmacht. Ben je bekend met hoe Leo de Congo runde? Zo niet, dan kan ik je het boek King Leopold's Ghost: A Story of Greed, Terror and Heroism in Colonial Africa van Adam Hochschild van harte aanbevelen.

Ik kan me niet voorstellen dat je Belg zou zijn, dit verhaal kent en dan naast iemand van Centraal-Afrikaanse afkomst gaat staan en zegt dat je daar trots op bent.

Mongolen hebben Dzjengis khan, de Italianen hun keizers en de Azteken Motecuhzoma; en blijkbaar hebben donkere Amerikanen nu hun George Floyd, die (hypocriet genoeg) een ordinaire crimineel was maar nu ook op een voetstuk wordt gezet als vredelievende filantroop.


Wat bijzonder. Als ik erop wijs dat mensen standbeelden van criminelen verdedigen, buitelt iedereen over me heen, maar van het slachtoffer van politiegeweld moet blijkbaar wel even worden gezegd dat hij 'ordinaire crimineel' was.

Er zijn nog dagelijks Nederlanders die lijden onder Napoleons keuzes. Zijn keuze voor de KvK, de verloren familieleden, enz. De keuzen van Julius Caesar zijn langer geleden, maar ook hebben een onuitwisbare stempel gedrukt op de manier waarop wij nu ons leven leiden.


Sorry, maar ik geloof geen moment dat jij mensen kunt vinden die oprecht tegen mij zouden zeggen dat ze te lijden hebben onder de gevolgen van de heerschappij van Napoleon en die dat leed concreet kunnen maken.

Zolang Marokkanen enorm oververtegenwoordigd zijn in onze criminaliteitscijfers heb ik er niets op tegen dat we aan etnisch profileren doen.


Maar zie je ook dat je dan in een vicieuze cirkel terecht komt? Marokkanen zijn oververtegenwoordigd, dus wordt er etnisch geprofileerd, dus neemt het aandeel van Marokkanen in de criminaliteit verder toe, dus heftiger profileren, etc.

De overheid is er om ons te beschermen. Als bevolkingsgroepen het onrechtvaardig vinden dat er etnisch geprofileerd wordt, hebben zij daar een eigen verantwoordelijkheid in om hun gedrag aan te passen zodat etnisch profileren niet meer nodig wordt.


Hoe werkt dat? Als je etnisch wordt geprofileerd - d.w.z. de politie pakt je op vanwege je huidskleur, welke verantwoordelijkheid heb je dan? Serieus! Blanke jongeren mogen wel op een bankje in het park zitten, maar zwarten niet, ook al doen ze verder niks? De overheid is er toch ook om hen te beschermen? Of tellen die mensen nu eenmaal wat minder mee?

In Vlissingen wordt dat nog wel anders beleefd. Maar wat vind je dan? Mogen we ook geen Ghandistraat en Moeder-Theresagasthuizen meer hebben? En moet het standbeeld van Michiel de Ruyter ook verdwijnen?


Kijk, het feit dat ik niet direct weet wat Michiel de Ruyter zou hebben uitgevreten, geeft al aan dat ik dus een blinde vlek heb voor de narigheid in onze eigen geschiedenis. Ik zal e.e.a. misschien eens opzoeken. Ik moet trouwens wel zeggen dat ik de bezwaren tegen Ghandi en MT soms wat vergezocht vind, hoewel tegen Ghandi meer dan MT, maar in overduidelijke gevallen als Leopold II van België, nee, daar zouden geen straten naar moeten worden vernoemd. Onder zijn bewind stierven naar schatting tussen de 1 en 15 miljoen Congolezen en dat zou hem mogelijk een grotere massamoordenaar maken dan Hitler.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor K80 » 15 jun 2020 21:44

Ik wordt er eerlijk gezegd een beetje moe van.
Wij moeten nu sorry zeggen voor ons slavernij verleden, volgend jaar, over 10 jaar, over 50 jaar en over een eeuw weer.
Het zal onderhand wel een keer goed zijn zeker.
Altijd en eeuwig in die slachtoffer rol.

Ja, het is allemaal niet netjes gegaan in het verleden, maar dat was ook een heel andere tijd. Net of de Hollanders met netten negroïde mensen aan het vangen waren in Afrika. Verreweg de meeste zijn verkocht door rivaliserende stammen als ze weer oorlog hadden onder elkaar.

Als je de gemiddelde Afro Amerikaan vraagt of hij liever had gehad dat hun bet, bet, bet betovergrootvader niet als slaaf naar de VS was gekomen, dan zal hij stiekem zeggen dat hij toch wel blij is dat hij in de VS woont en niet daar in Afrika.

Luitenant Admiraal Generaal De Ruyter, Bestevaer , dankzij hem zijn we geen Engelse kolonie geworden. Beste Admiraal van zijn tijd. Mooi standbeeld in Vlissingen op de kade, speciaal eens gaan kijken. Jammer dat de Duitsers een afbeelding van hem hebben gebruikt op een wervingsposter van de Waffen SS.


Piet Hein is ook taboe begreep ik, jammer.

Piet Hein, Piet Hein!
Zijn daden benne groot,
Zijn daden benne groot
Hij heeft gewonnen de Zilveren Vloot!

Moet zodadelijk ook de defileermars van de Koninklijke Marine er aan geloven zeker!
Luister maar eens een keer, dan begrijp je wat ik bedoel. Prachtig.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor Mortlach » 15 jun 2020 22:00

K80 schreef:Ik wordt er eerlijk gezegd een beetje moe van.
Wij moeten nu sorry zeggen voor ons slavernij verleden, volgend jaar, over 10 jaar, over 50 jaar en over een eeuw weer.
Het zal onderhand wel een keer goed zijn zeker.
Altijd en eeuwig in die slachtoffer rol.


Tja, als het bij woorden blijft en daar geen daden uit voortvloeien, dan blijf je dit houden inderdaad. En als mensen daar al moe van worden, stel je dan eens voor al 400 jaar lang als tweederangsburger te moeten meedoen in een maatschappij.

Ja, het is allemaal niet netjes gegaan in het verleden, maar dat was ook een heel andere tijd.


tot wel 15 miljoen doden in één land is toch wel iets meer dan 'niet netjes'?

Net of de Hollanders met netten negroïde mensen aan het vangen waren in Afrika. Verreweg de meeste zijn verkocht door rivaliserende stammen als ze weer oorlog hadden onder elkaar.


Alsof de eindeloze vraag voor gratis plantage-arbeid aan de andere kant van de wereld het aanbod niet stimuleerde.

Als je de gemiddelde Afro Amerikaan vraagt of hij liever had gehad dat hun bet, bet, bet betovergrootvader niet als slaaf naar de VS was gekomen, dan zal hij stiekem zeggen dat hij toch wel blij is dat hij in de VS woont en niet daar in Afrika.


Oei, oei oei, dat is een gevaarlijke manier van redeneren. Zo van als de Holocaust niet had plaatsgevonden zou de staat Israel nu niet bestaan dus stiekem zijn de joden daar wel blij mee? Of denk aan de Ieren die nu toch allemaal netjes Engels spreken in plaats van dat onontcijferbare Gaellic. Daardoor kunnen ze nu goed meedoen in de wereldeconomie, alleen maar voordelen! Wat gek dat die Joden en Ieren niet gewoon wat dankbaarder zijn zeg!

En trouwens, bet-bet-bet-bet? Het laatste slavenschip naar Amerika voer in 1860. Voor iemand uit 1980 is dat 120 jaar geleden dus zeg 4 generaties, geen 7, alsof het wat uitmaakt, trouwens.

Luitenant Admiraal Generaal De Ruyter, Bestevaer , dankzij hem zijn we geen Engelse kolonie geworden.


Tja, misschien waren wij nu veel gelukkiger geweest als dat wél was gebeurd.

Beste Admiraal van zijn tijd. Mooi standbeeld in Vlissingen op de kade, speciaal eens gaan kijken. Jammer dat de Duitsers een afbeelding van hem hebben gebruikt op een wervingsposter van de Waffen SS.

Piet Hein is ook taboe begreep ik, jammer.

Piet Hein, Piet Hein!
Zijn daden benne groot,
Zijn daden benne groot
Hij heeft gewonnen de Zilveren Vloot!

Moet zodadelijk ook de defileermars van de Koninklijke Marine er aan geloven zeker!
Luister maar eens een keer, dan begrijp je wat ik bedoel. Prachtig.


Weet je, wat mij betreft wordt de geschiedenis verrijkt met nuance, niet verminderd. Ja, het maakt zaken wel wat ingewikkelder, maar zaken uit het verleden gewoon negeren/wegdrukken komt op een gegeven moment een keer terug. Die moeilijke kanten gewoon erkennen lijkt mij veel verstandiger.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor K80 » 15 jun 2020 22:19

Ja prima dat wat erkend wordt. Maar heel je eigen geschiedenis gaan verloochenen gaat mij te ver. Excuses maken ook goed, maar eeuwig het boetekleed aantrekken hoeft ook niet.
We nemen de naoorlogse generatie Duitsers toch ook niets meer kwalijk?
Of de Japaners die na 45 geboren zijn?
Of die verschrikkelijke Spanjaarden die hier tekeer zijn gegaan in de 80 jarige oorlog?

Dat er in de VS zoveel mis is en zelfs ver in de 20ste eeuw ongelijkheid was in veel staten kunnen wij hier in Nederland niets aan doen. Hier hebben wel bordjes gestaan bij parken "voor Joden verboden", maar nog nooit "voor Negers verboden".
Dat is daar over de grote plas heel anders geweest.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor Mortlach » 15 jun 2020 22:56

K80 schreef:Ja prima dat wat erkend wordt. Maar heel je eigen geschiedenis gaan verloochenen gaat mij te ver.


Verloochen je die geschiedenis JUIST niet door het wel te hebben over de successen, maar expliciet niet over de fouten?

Excuses maken ook goed, maar eeuwig het boetekleed aantrekken hoeft ook niet.
We nemen de naoorlogse generatie Duitsers toch ook niets meer kwalijk?
Of de Japaners die na 45 geboren zijn?
Of die verschrikkelijke Spanjaarden die hier tekeer zijn gegaan in de 80 jarige oorlog?


Nee, maar jij woont toch niet in Japan waar je vanwege je afkomst, taalachterstand en cultuur moeite hebt om van alle kansen in die samenleving te profiteren? Dat is toch een cruciaal verschil? Wij wonen in ons eigen land waar wij aan de top staan. Dan is het gemakkelijk te vergeven en te vergeten. Als je met hangen en wurgen onder aan de laagste sport van de maatschappelijke ladder hangt, moet het lastig verkroppen zijn dat de mensen die op je vingers staan, eisen dat je er niet meer over begint.

Dat er in de VS zoveel mis is en zelfs ver in de 20ste eeuw ongelijkheid was in veel staten kunnen wij hier in Nederland niets aan doen. Hier hebben wel bordjes gestaan bij parken "voor Joden verboden", maar nog nooit "voor Negers verboden".
Dat is daar over de grote plas heel anders geweest.


Nee, maar we hielden die mensen wel in dierentuinen. https://en.wikipedia.org/wiki/Human_zoo om maar eens wat te noemen.

In Amerika is de situatie heel anders ja, en niemand vraagt het de mensen hier die situatie daar op te lossen. Dat zou ook van de gekke zijn. Maar dit is wel een kans om naar binnen te kijken en te zien waar het ook bij ons allemaal nog wél misgaat, en dat betekent vooral veel luisteren, luisteren naar de verhalen en ervaringen van mensen, ook als je je daardoor voelt aangevallen of als het je ongemakkelijk laat voelen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor hans0166 » 16 jun 2020 08:13

Mortlach schreef:Verloochen je die geschiedenis JUIST niet door het wel te hebben over de successen, maar expliciet niet over de fouten?

Nee, maar jij woont toch niet in Japan waar je vanwege je afkomst, taalachterstand en cultuur moeite hebt om van alle kansen in die samenleving te profiteren? Dat is toch een cruciaal verschil? Wij wonen in ons eigen land waar wij aan de top staan. Dan is het gemakkelijk te vergeven en te vergeten. Als je met hangen en wurgen onder aan de laagste sport van de maatschappelijke ladder hangt, moet het lastig verkroppen zijn dat de mensen die op je vingers staan, eisen dat je er niet meer over begint.

Nee, maar we hielden die mensen wel in dierentuinen. https://en.wikipedia.org/wiki/Human_zoo om maar eens wat te noemen.

In Amerika is de situatie heel anders ja, en niemand vraagt het de mensen hier die situatie daar op te lossen. Dat zou ook van de gekke zijn. Maar dit is wel een kans om naar binnen te kijken en te zien waar het ook bij ons allemaal nog wél misgaat, en dat betekent vooral veel luisteren, luisteren naar de verhalen en ervaringen van mensen, ook als je je daardoor voelt aangevallen of als het je ongemakkelijk laat voelen.


Het is wel eens een keer goed geweest. Die constante SJW taal die over ieder land uitgegoten wordt is meestal zeer sterk overdreven. De BLM is gebaseerd op Amerikaanse feiten. Laat het ook daar.
In Nederland zijn meer dan genoeg wetten die racisme en discriminatie aan kunnen pakken.
Ik vind het een idioterie om maar schulden aangepraat te krijgen die niemand aan meegewerkt heeft. Het lijkt wel een religie met een eigen erfzonde, alleen er is geen doop om het af te wassen, je zult er gewoon heel je leven voor moeten buigen en voeten wassen. Want het is nooit genoeg.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8816
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor elbert » 16 jun 2020 09:25

Mortlach schreef:Goed, het is een onderwerp dat me nauw aan het hart gaat en dus reageer ik iets emotioneler dan normaal. Ik zou het wel fijn vinden als je stopt me weg te zetten als een soort linkse gekkie en met het badinerende toontje.

Over Fawlty Towers. Die serie is niet verwijderd vanwege "don't mention the war" maar omdat in de aflevering het personage van The Major meerdere keren het N-woord gebruikt. Nu schijnt dat al 15 jaar geleden zo te zijn bewerkt dat die regels niet meer te horen zijn, en ik weet niet precies waarom dit nu verwijderd is want alleen de opgeschoonde versie werd sindsdien uitgezonden. Maar ik ben het er wel mee eens dat dit soort zaken niet op tv thuishoort. Zelfs niet als je er grappen over probeert te maken.
Wie deze aflevering van Fawlty Towers heeft bekeken, weet dat dit satire is en deze satire bovendien een aantal stereotypen (ook racistische stereotypen) aan de kaak stelt. Dit weg willen halen is wat dat betreft een vorm van een dermate doorgeslagen politieke correctheid dat het in het tegendeel verkeert. John Cleese (toch niet bepaald iemand waar ik het altijd mee eens ben) zegt hier dit over:
“The Major [in Fawlty Towers] was an old fossil left over from decades before. We were not supporting his views, we were making fun of them, If they can’t see that, if people are too stupid to see that, what can one say?'
Iedereen die deze aflevering gezien heeft, komt tot dezelfde conclusie. Kortom: de censuurdrift is zo groot, dat zelfs links-progressieve programma's van 30-40 jaar geleden door de shredder moeten.

Nu hebben christenen in het verleden altijd geprotesteerd tegen godslasterlijke programma's. Het ging hen daarbij vaak niet eens over hun eigen gevoelens, maar om het gegeven dat God er in bespottelijk werd gemaakt. Daar is vrijwel nooit naar geluisterd, integendeel. Christenen werden weggezet als bekrompen lieden die niet tegen een grapje konden. Ook nu nog zie je dat caberetiers liever christenen (of beter gezegd: hun geloof) belachelijk maken dan dat van moslims (hoe zou dat toch komen? Heeft het er misschien mee te maken dat christenen minder gewelddadig zijn?) Maar nu zie je dat sommige satire met terugwerkende kracht onder een vergrootglas komt omdat mensen zich daar 40 jaar na dato gekwetst door voelen. Ik vind dat op zijn zachtst gezegd opmerkelijk.
Mortlach schreef:Dat private bedrijven en instellingen mensen willen ontslaan die racistische opmerkingen de ether in slingeren, vind ik verder ook niet gek. Dan zoeken die lui maar een andere baan waarin dat geen probleem is. Vaak is er namelijk nog wel iets meer aan de hand dan alleen "het geven van een mening".
Maar denk je nu werkelijk dat mensen alleen worden ontslagen omdat ze racistische opmerkingen maken? Als dat zo zou zijn, was het geen probleem en zou ik het niet aankaarten. Mensen worden ontslagen omdat ze heel redelijke, maar kritische opmerkingen maken over de BLM beweging. De ideologie achter die beweging is namelijk totalitair van aard. Deze professor wordt nl. bedreigd met ontslag omdat hij kritisch is over deze beweging. Een andere (zwarte) professor aan de Berkeley universiteit moest een ingezonden brief anoniem versturen, uit vrees dat hij anders ontslagen wordt vanwege zijn mening. Misschien goed om eens na te lezen, hij maakt heel valide punten. Een rake zin wat mij betreft: "Black lives only matter when whites take them". Want de hypocrisie die je in het Westen hierover nu ziet, is stuitend als je bedenkt dat slavernij ook nu nog bestaat, maar dan vooral in China, India en Afrika (het gaat hier om tientallen miljoenen mensen). Je hoort er niets over. Ook het WK voetbal dat in Qatar wordt georganiseerd, is alleen mogelijk gemaakt door een moderne vorm van slavernij waarbij mensen in mensonterende toestanden de stadions moesten bouwen. Maar ondertussen wordt er wel gejuicht als Oranje in zo'n stadion scoort.
Die private bedrijven die nu allemaal zo druk zijn om BLM te ondersteunen, hebben daarbij natuurlijk ook hun eigen belangen. Want dat de winkels van kleine ondernemers (ook zwarte ondernemers!) kort en klein worden geslagen, komt hen goed uit. Minder concurrentie, zodat je straks naar de Walmart moet om je spullen te halen i.p.v. bij die ondernemers. Dit satirische filmpje slaat wat dat betreft de spijker op de kop.

Lees ook waarom een lerares werd ontslagen omdat ze haar mening gaf op Facebook.
Kortom: hier is veel meer aan de hand dan het ontslaan van mensen die racistische uitspraken doen. Hier is sprake van een vorm van dictatuur: je bent het met de BLM beweging eens, of er staat je een hoop narigheid te wachten. Dit is totalitair denken, waarbij kritische geluiden worden gesmoord. Op deze manier gaan we richting de DDR en dat zijn enge ontwikkelingen.
Mortlach schreef:En het verleden wegpoetsen? Nee, dat is natuurlijk niet te bedoeling, maar we hoeven niet de schoften van het verleden te blijven vereren. Zeker niet als er mensen echt door worden gekwetst. Je mag van mij een beeld van een slavenhandelaar in je tuin zetten als je dat echt wilt, maar het is een probleem als de overheid hier aan gaat lopen meebetalen.

Washington en Jefferson zijn belangrijke figuren met een nogal donkere pagina in hun geschiedenis. Je zou kunnen zeggen dat standbeelden dat juist proberen te verdoezelen door de aandacht daarvan af te richten.
Van ieder persoon waarvan een standbeeld is opgericht, geldt dat ze zwarte bladzijden in hun geschiedenis hebben. Iedereen die een goede biografie over deze personen raadpleegt, weet dat. Als je alleen standbeelden wilt van mensen die dat niet hebben, dan blijft er niemand over. Nu zou ik dat als protestant niet zo erg vinden, want wij protestanten hebben het niet zo op beelden, maar het is wel zo dat deze beeldenstorm alles in zich heeft van een eenzijdige aanval op de westerse geschiedenis en cultuur, waarbij de hypocrisie aan alle kanten ervanaf druipt. Er zitten duistere motieven en een duistere ideologie achter en dat is de reden waarom ik er niet achter kan staan.
Mortlach schreef:Ik heb even gekeken naar Seattle en ik zie eigenlijk alleen een soort gezellige braderie/wijkfeest en een overgenomen politiebureau. Niet bepaald de 'zwaargewapende milities' waardoor je je leven niet zeker bent.
Als je wat beter kijkt, zie je er zwaarbewapende militanten van Antifa en BLM rondlopen, zie o.a. dit. Verder is het de bedoeling dat je als blanke 10 dollar geeft aan een donkergekleurd persoon om je "white privilege" af te kopen. Een soort van raciale aflaat dus.
Je mag dit allemaal prima vinden, maar ik heb niks met raciale politiek.
Verder hoop ik net als jij dat dit met een sisser afloopt.
Mortlach schreef:Ik ben verder trouwens Nederlands genoeg dat ook ik uit ben op een compromis, maar we hebben het wel over mensenlevens. Het compromis kan toch niet zijn "ja, de politie doodt te veel afro-amerikanen, dat moet minder, dus hoeveel mag nog wel?"
Politiegeweld is iets waarnaar gekeken moet worden, maar de gedachte dat de zwarte bevolking in de VS systemisch wordt achtergesteld, krijgt ook kritiek vanuit de eigen Afro-Amerikaanse gemeenschap. Het ligt allemaal niet zo simpel als dat het wordt voorgesteld. Daarom vind ik deze opmerkingen van prominenten uit deze gemeenschap van wijsheid getuigen (en ook door academici als Thomas Sowell). Zijn er dus geen problemen meer? Nee, die bestaan nog wel natuurlijk, maar het idee dat je een rassenstrijd moet ontketenen (en dat is wat BLM feitelijk doet) om er iets aan te doen, is compleet de verkeerde manier om naar verbetering te komen.
Mortlach schreef:Hetzelfde geldt voor het bestaansrecht en de menselijkheid van homo's, transmannen en -vrouwen en dergelijke. Het is geen verschil van mening of zij bestaansrecht hebben of niet; of ook zij recht hebben op een leven zonder angst en tegenwerking van de overheid
Wat dit laatste betreft is er goed nieuws. Het Hooggerechtshof in de VS (gedomineerd door conservatieven, zoals je weet) heeft bepaald dat mensen om hun geaardheid en sekse niet kunnen worden ontslagen of niet worden aangenomen. Dus wat dat betreft hoef je ook van de conservatieven niet zoveel te vrezen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten