Black Lives Matter

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor Mortlach » 16 jun 2020 15:08

elbert schreef:Van ieder persoon waarvan een standbeeld is opgericht, geldt dat ze zwarte bladzijden in hun geschiedenis hebben. Iedereen die een goede biografie over deze personen raadpleegt, weet dat.


Maar niet iedereen doet dat, die zien alleen een door de overheid in stand gehouden standbeeld van een held en het is niet zo alsof die biografie aan een kettinkje aan de sokkel vastzit ter naslag. Je hoeft die beelden niet allemaal om te smelten van mij, maar zet ze dan in een museum waar meer ruimte is voor context en nuance.

Er zitten duistere motieven en een duistere ideologie achter en dat is de reden waarom ik er niet achter kan staan.


Sorry, maar dit komt een beetje over als dat soort christenen die achter elke dikke boom Satan zien staan.

Als je wat beter kijkt, zie je er zwaarbewapende militanten van Antifa en BLM rondlopen, zie o.a. dit.


Ik zie alleen een paar Amerikanen die hun grondrechten uitoefenen.

Maar goed, HIER een foto van "zwaarbewapende militieleden" die letterlijk het regeringsgebouw in Michigan bezet houden. Fascisme ten top! Spreek je je daar ook over uit? Waarom werd er tegen deze lui niet opgetreden, werd de national guard niet ingeschakeld?

Verder is het de bedoeling dat je als blanke 10 dollar geeft aan een donkergekleurd persoon om je "white privilege" af te kopen. Een soort van raciale aflaat dus.


Wat een bijzondere voorstelling van dat filmpje. Luister nou eens goed naar wat deze persoon zegt. Er is geen dwang, dit is een experiment. Als je al moeite hebt om $10 weg te geven, hoe reageer je dan als je land/macht moet opgeven? Een mogelijkheid tot zelfonderzoek dus. Doet me eigenlijk vooral denken aan de uitspraak van de Boeddha dat als je wilt oefenen met geven, je met je ene hand iets aan de andere hand moet geven.

Maar goed, het blijkt wel dat jij en andere mensen aan jouw kant van het spectrum dit zo negatief mogelijk proberen af te schilderen. Ik hoorde een dag of wat geleden Carl Rove op Fox news beweren dat het er een soort Mogadishu was. Volslagen belachelijk, die vergelijking.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor pindas83 » 16 jun 2020 20:45

K80 schreef:Ja prima dat wat erkend wordt. Maar heel je eigen geschiedenis gaan verloochenen gaat mij te ver. Excuses maken ook goed, maar eeuwig het boetekleed aantrekken hoeft ook niet.
We nemen de naoorlogse generatie Duitsers toch ook niets meer kwalijk?
Of de Japaners die na 45 geboren zijn?
Of die verschrikkelijke Spanjaarden die hier tekeer zijn gegaan in de 80 jarige oorlog?

Dat er in de VS zoveel mis is en zelfs ver in de 20ste eeuw ongelijkheid was in veel staten kunnen wij hier in Nederland niets aan doen. Hier hebben wel bordjes gestaan bij parken "voor Joden verboden", maar nog nooit "voor Negers verboden".
Dat is daar over de grote plas heel anders geweest.


Wat eigenlijk ook een vorm van racisme is is dat er van mensen excuses wordt gevraagd voor iets wat hun voorvaderen zouden hebben misdaan. Dus op basis van afkomst iemand iets kwalijk nemen.

Het is gewoon triest te zien dat de Nederlandse traditie en cultuur om zeep geholpen moet worden door dit soort extremisme. Ik ken verschillende mensen die op Curaçao wonen of hebben gewoond en die zwarte mensen daar schminken zichzelf nog zwarter met Sinterklaas.
En een schik dat ze hebben.. Het kan dus wel maar volgens een paar niet en die mogen dus blijkbaar bepalen wat wij wel en niet mogen hier.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor Mortlach » 16 jun 2020 21:58

pindas83 schreef:Wat eigenlijk ook een vorm van racisme is is dat er van mensen excuses wordt gevraagd voor iets wat hun voorvaderen zouden hebben misdaan. Dus op basis van afkomst iemand iets kwalijk nemen.


Wat ik zo bijzonder vind, is dat er blijkbaar vrij veel gelovigen zijn die moeite hebben met het concept erfzonde. Als ik tegen een christen zeg "waar heb ik vergeving voor nodig? Ik was er toch niet bij toen die zondeval plaatsvond," dan vermoed ik toch niet dat die gelovige zegt "stik, je hebt helemaal gelijk! Jij hebt geen vergeving nodig!"

Nee, excuses vragen én geven (en ernaar handelen) is een moment waar het geleden leed toen en nu kan worden gedeeld en genezen. Niemand neemt het jou persoonlijk kwalijk dat 300 jaar geleden West-Europeanen zich bezighielden met moreel abjecte slavernij. Net zo min dat iemand MIJ kwalijk neemt dat Adam en Eva in zonde zijn gevallen. Maar dat is nu eenmaal wel gebeurd en dat heeft gevolgen en daarom moeten we daar iets mee. Blijkbaar volgens de christelijke theologie.

De relatie tussen hen en ons is beschadigd door zaken in het verleden en moet worden hersteld. Wij kunnen wel zeggen "ik heb die schade toch niet persoonlijk aangericht, waarom moet ik haar dan herstellen?" Nou, omdat de schade anders niet wordt hersteld. Als wij het niet doen, wie dan wel?
Maar mensen voelen zich direct ontzettend aangevallen en bedreigd, want misschien moeten we wel iets inleveren! Weet je, als wat we moeten inleveren wat misselijkmakende grappen en rechtsongelijkheid is, dan verliezen we daar echt niet veel aan.

De roep om reparatie is in sommige gevallen ook gewoon niet haalbaar. Kijk naar het Britse rijk en India, naar hoeveel welvaart het Verenigd Koninkrijk in de jaren dat het in India de scepter zwaaide uit dat land heeft geperst. Dat is berekend op ongeveer 45 BILJOEN (45.000 miljard) pond. Het GDP van het VK is ongeveer 2 biljoen pond, dus zou het VK 20 jaar lang de volledige economische output moeten terugbetalen. Dat is zinloos en onmogelijk. Dus zijn er stemmen om 1 pond per jaar te betalen, voor het aantal jaren dat India onder Brits beheer stond, bijna 100 jaar.

Natuurlijk gaat het dan niet om het geld, het gaat om de bewustwording, om aandacht voor het leed, om erkenning dat India generaties lang op achterstand is geplaatst door wat het VK heeft gedaan. Een kans om dichter bij elkaar te komen omdat leed dat door de ene partij vergeten is of ontkend wordt, de andere partij zal blijven achtervolgen.

Een goed boek hierover is Inglorious Empire van Shashi Taroor. Aanrader.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor hans0166 » 17 jun 2020 09:40

https://tpo.nl/2020/06/17/briefje-van-jan-aan-de-blanke-nederlanders/


Ik ben hélemaal klaar met dat gezeik over ‘institutioneel racisme’ in Nederland.
Wij móeten Zwarte Piet in een ander kleurtje schminken.
Wij móeten onszelf een spiegel voorhouden.
Wij móeten schuld bekennen voor dingen die wij, noch onze eigen voorouders, kleurlingen hebben gedaan.
Wij móeten ‘blank’ opeens ‘wit’ noemen.
Wij móeten de namen van gebakjes veranderen.
Wij móeten de politie ontwapenen.
Wij móeten alle boeken verbranden waarin de zwarte medemens geen directeur, maar werknemer is.
Wij móeten alle films en televisieseries verwijderen die mensen van kleur eventueel zouden kunnen kwetsen.
Wij móeten alle musea ontdoen van schilderijen waarop blanken de bovenliggende partij zijn.
Wij móeten toegeven dat we racisten zijn.
Wij móeten onze kinderen gastlessen laten geven door criminele activisten die als illegaal naar Nederland kwamen uit een keurig land als Ghana en die hier alle kansen kregen om een fatsoenlijke opleiding te volgen en echt werk te zoeken.
Wij móeten voetbalclubs verketteren die Ron Jans aanstellen als trainer omdat hij een liedje met daarin het woord ‘nigger’ meezong in de kleedkamer.
Wij móeten -wacht maar af!- herstelbetalingen gaan doen aan nakomelingen van slaven.
Wij móeten kapot geïndoctrineerd worden door de publieke omroepen en de kranten tot we werkelijk gaan geloven dat kleurlingen in dit land achterin de bus moeten zitten op weg naar de slavendrijvers en hun plantages.
Wij móeten namen van tunnels, straten, gebouwen en organisaties veranderen.
Wij móeten het ‘een mooi voorbeeld van democratie van onderaf’ vinden als tuig van Black Lives Matter en Antifa standbeelden gaat neerhalen.
Wij móeten het normaal vinden dat we bedreigd worden met geweld als we meedoen aan een verkleedpartij.
Wij móeten het Engelstalige oorlogsjargon van de Black Panthers aanhoren.
Wij móeten “ourselves educaten”.
Wij móeten verhalen over ‘aanslagen’ door ‘groepen rechtsextremisten’ geloven en heel erg verontwaardigd doen, ook als we op onze klompen (mag dat nog, klompen?) aanvoelen dat er eigenlijk geen moer aan de hand was?
Wij móeten meer Tara Singh Varma’s en John Leerdammen in de Tweede Kamer kiezen ter vervanging van de blanke overheersers.
Wij móeten knielen voor activisten van kleur.
Wij móeten dit.
Wij móeten dat.
Wij móeten zus.
Wij móeten zo.

Wij moeten helemaal níks.

Ja, wij moeten ons houden aan Artikel 1 van de Grondwet.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor pindas83 » 17 jun 2020 10:23

Mortlach schreef:Wat ik zo bijzonder vind, is dat er blijkbaar vrij veel gelovigen zijn die moeite hebben met het concept erfzonde. Als ik tegen een christen zeg "waar heb ik vergeving voor nodig? Ik was er toch niet bij toen die zondeval plaatsvond," dan vermoed ik toch niet dat die gelovige zegt "stik, je hebt helemaal gelijk! Jij hebt geen vergeving nodig!"

Nee, excuses vragen én geven (en ernaar handelen) is een moment waar het geleden leed toen en nu kan worden gedeeld en genezen. Niemand neemt het jou persoonlijk kwalijk dat 300 jaar geleden West-Europeanen zich bezighielden met moreel abjecte slavernij. Net zo min dat iemand MIJ kwalijk neemt dat Adam en Eva in zonde zijn gevallen. Maar dat is nu eenmaal wel gebeurd en dat heeft gevolgen en daarom moeten we daar iets mee. Blijkbaar volgens de christelijke theologie.

De relatie tussen hen en ons is beschadigd door zaken in het verleden en moet worden hersteld. Wij kunnen wel zeggen "ik heb die schade toch niet persoonlijk aangericht, waarom moet ik haar dan herstellen?" Nou, omdat de schade anders niet wordt hersteld. Als wij het niet doen, wie dan wel?
Maar mensen voelen zich direct ontzettend aangevallen en bedreigd, want misschien moeten we wel iets inleveren! Weet je, als wat we moeten inleveren wat misselijkmakende grappen en rechtsongelijkheid is, dan verliezen we daar echt niet veel aan.

De roep om reparatie is in sommige gevallen ook gewoon niet haalbaar. Kijk naar het Britse rijk en India, naar hoeveel welvaart het Verenigd Koninkrijk in de jaren dat het in India de scepter zwaaide uit dat land heeft geperst. Dat is berekend op ongeveer 45 BILJOEN (45.000 miljard) pond. Het GDP van het VK is ongeveer 2 biljoen pond, dus zou het VK 20 jaar lang de volledige economische output moeten terugbetalen. Dat is zinloos en onmogelijk. Dus zijn er stemmen om 1 pond per jaar te betalen, voor het aantal jaren dat India onder Brits beheer stond, bijna 100 jaar.

Natuurlijk gaat het dan niet om het geld, het gaat om de bewustwording, om aandacht voor het leed, om erkenning dat India generaties lang op achterstand is geplaatst door wat het VK heeft gedaan. Een kans om dichter bij elkaar te komen omdat leed dat door de ene partij vergeten is of ontkend wordt, de andere partij zal blijven achtervolgen.

Een goed boek hierover is Inglorious Empire van Shashi Taroor. Aanrader.


Jij slaat iemand om de oren met iets waar hij zelf niet eens in gelooft. Ik vind het sowieso geen vergelijk.

Het is al eerder genoemd maar wij gaan de Duitsers van nu er (als het goed is) ook niet meer op aankijken dat hun opa’s misschien wel onze opa’s het leven zuur hebben gemaakt. Terwijl dat nog iets verser in het geheugen staat
. En ik hoef ook geen excuses van hen.
Je mag het ook wel eens van de andere kant belichten. Veel van deze mensen leiden hier een welvarend bestaan dankzij een land waar de mensen niet te beroerd zijn om de handen uit de mouwen te steken. Zelfs als je niks kan of wil kan je hier te eten krijgen.
Misschien is een bedankje aan de autochtone Nederlander eerder op z’n plaats dan een excuus andersom.

Verder met dat tientje wat je een neger zou moeten geven is natuurlijk zot. Ik snap wat hij probeert te zeggen maar ik zou me juist beledigd voelen als iemand met een zwijmelverhaal mij probeert een tientje te geven. Ga toch weg man.. ](*,)
Vanaf 100 ging zou ik er over nadenken :D

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor elburger » 17 jun 2020 10:45

Jan en alleman heeft terecht de mond vol als het gaat over racisme. Dat hoort hier in Nederland, in de wereld niet thuis. BLM heeft een slapende vulkaan wakker geschut. Blank, zwart, geel, bruin, homo, lesbisch, genderneutraal, moslim, Jood, christen, atheïst, enz, enz
In wereldsteden, steden, dorpen gaat men de straten, pleinen op. Ook in Nederland. Heb de afgelopen dagen eens rondgevraagd bij vrienden. En of men nu Jood is of homo, het gescheld, gesis, denigrerende opmerkingen is alleen maar toegenomen sinds BLM. O ja, hebt u dit misschien zelf al gehoord:" wacht maar tot wij de baas zijn". Natuurlijk, het zijn maar jochies, maar je vraagt je wel af, BLM...weten ze wel waar ze het over hebben. BLM is iets wat ontstond in de VS, maar de KERN is racisme.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor hans0166 » 17 jun 2020 11:31

elburger schreef: BLM is iets wat ontstond in de VS, maar de KERN is racisme.


de kern in de BLM USA is systemisch racisme, dat is iets anders dan elkaar naroepen.
Het onderwerp is gekaapt en naar de EU gebracht waar dat probleem ook wel speelt, maar in véél mindere mate. Ook is hier de rechtsgang veel toegankelijker en neutraler dan in de USA.
Tegen racisme: Ja
BLM naar hier transponeren? ...nee.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor johannes1 » 17 jun 2020 11:40

hans0166 schreef:de kern in de BLM USA is systemisch racisme,

En toch kiest men daar een zwarte president. hoezo systematisch?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor hans0166 » 17 jun 2020 12:03

johannes1 schreef:En toch kiest men daar een zwarte president. hoezo systematisch?


even goed lezen, het woord systematisch gebruik ik niet. Systemisch = verspreid in alle lagen van bestuur, regelgeving, sociaal etc..etc...
Bovendien dat kiezen daar gaat ietwat anders dan hier, en ook Obama heeft op dit gebied, en ook wel andere, niets veranderd/voor elkaar gekregen.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor johannes1 » 17 jun 2020 12:08

Je hebt gelijk, beter lezen :D

Maar voor de rest blijft het hetzelfde. Hoe systemisch racisme men ook zal zijn. Als zwarte maak je toch kans op iets groots. En iets klaar spelen op dit gebied blijft een illusie, want jodenhaat is nog steeds niet verbannen uit onze samenleving, angst/haat gevoelens t.o.v. islam kan niemand uitbannen. De huidskleur in de problematiek haat/rascisme/angst speelt geen rol in het uitbannen er van.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)


Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor Mortlach » 17 jun 2020 13:02

pindas83 schreef:Jij slaat iemand om de oren met iets waar hij zelf niet eens in gelooft. Ik vind het sowieso geen vergelijk.


Ik wil direct toegeven dat de vergelijking niet 100% is, maar het past wel in het thema van het forum. En nee, ik geloof niet dat er een zondeval is geweest. Dat er slavernij en kolonialisme is geweest, daar zijn we het toch wel over eens?

Het is al eerder genoemd maar wij gaan de Duitsers van nu er (als het goed is) ook niet meer op aankijken dat hun opa’s misschien wel onze opa’s het leven zuur hebben gemaakt. Terwijl dat nog iets verser in het geheugen staat
. En ik hoef ook geen excuses van hen.


Toch is dat nog niet eens zo heel lang geleden. ik herinner me nog genoeg wrok en flauwe grappen over Duitsers in de jaren '80. (Eerst mijn opa's fiets terug!). Maar goed, het helpt natuurlijk wel dat we weten dat de Duitse overheid het boetekleed heeft aangetrokken, excuses heeft gemaakt en dat er in het Duitse onderwijs heel veel aandacht voor is. Stel je voor dat de Duitse regering vanaf 1946 had gezegd "ja, maar dat waren de Nazi's, daar hebben wij niks mee te maken, dus die excuses kun je wel vergeten! Hoe durf je dat van ons te eisen, racist!"

Ik vermoed dat e.e.a. dan toch wat lastiger was geweest. We kijken de Duitsers van nu er niet meer op aan OMDAT zij zo veel werk hebben verzet om de relatie te herstellen.

Je mag het ook wel eens van de andere kant belichten. Veel van deze mensen leiden hier een welvarend bestaan dankzij een land waar de mensen niet te beroerd zijn om de handen uit de mouwen te steken. Zelfs als je niks kan of wil kan je hier te eten krijgen.
Misschien is een bedankje aan de autochtone Nederlander eerder op z’n plaats dan een excuus andersom.


Echt? Dank u meneer voor de kruimels die van uw tafel vallen? Wil je echt een koekje omdat wij als samenleving hebben besloten mensen niet te laten verhongeren? Trouwens, alsof allochtone Nederlanders niet hard werken, vaak werk doen waar wij autochtonen ons te goed voor voelen.

Verder met dat tientje wat je een neger zou moeten geven is natuurlijk zot. Ik snap wat hij probeert te zeggen maar ik zou me juist beledigd voelen als iemand met een zwijmelverhaal mij probeert een tientje te geven. Ga toch weg man.. ](*,)
Vanaf 100 ging zou ik er over nadenken :D


Je snapt wat hij duidelijk probeert te maken, daar gaat het om.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor Mortlach » 17 jun 2020 13:16

johannes1 schreef:Je hebt gelijk, beter lezen :D

Maar voor de rest blijft het hetzelfde. Hoe systemisch racisme men ook zal zijn. Als zwarte maak je toch kans op iets groots.


Alleen is die kans in de praktijk behoorlijk kleiner dan die van blanken. Hoeveel westerse multinationals worden bestuurd door niet-blanken of vrouwen?

Wist je dat de gemiddelde welvaartsverdeling in de VS zo is dat voor elke 100 dollar aan vermogen dat een blank gezin bezit, een zwart gezin ongeveer 8 dollar heeft? Dus volhouden dat zwart en blank gelijke kansen heeft, is bizar. Zijn er uitzonderingen? Uiteraard, maar daar op wijzen en zeggen "Zie, er is helemaal geen probleem!" werkt natuurlijk niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor Mortlach » 17 jun 2020 13:25

hans0166 schreef:Wij móeten -wacht maar af!- herstelbetalingen gaan doen aan nakomelingen van slaven.


Ik heb al laten zien met het Groot-Britannië - India voorbeeld dat dit compleet onrealistisch is en dat weten de Indiërs ook wel en dat dit dus hooguit iets symbolisch zou zijn. Maar symbolen zijn krachtige zaken, dus wie weet.

Maar bedenk je eens, als je kijkt naar ex-koloniën en denkt "joh, waarom is het daar zo' armoe?" dat dat misschien wel iets te maken heeft met die 45 BILJOEN die destijds uit dat land is geperst wat het dus niet in zichzelf kon investeren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Black Lives Matter

Berichtdoor johannes1 » 17 jun 2020 13:29

Hoeveel jonge mensen hebben die kans? Ook maar heel weinig, maar daardoor worden ze niet gediscrimineerd. Ook minister Powell was geen blanke, maar ook hij heeft een hoge positie bekleed. En zo heb ja natuurlijk meer die op hoge posities hebben gezeten.

Die ongelijkheid zie je overigens in landen in Afrika juist andersom. Het lijkt dat degene met grootste bevolking (qua kleur) de betere posities innemen/krijgen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten