Antisemitisme

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Dogar

Re: Antisemitisme

Berichtdoor Dogar » 01 aug 2020 11:58

Maar waarom ? Is haat tegen Palastijnen of Maltezen geen haat dan ? Heel wat Joden zijn zelf antisemieten. Haat tegen specidiek Joden vind ik niet meer of minder erg dan jegens welke groep dan ook. Haat hegens een specifiek persoon die je wat heeft aangedaan ? Niet wenselijk maar goed te begrijpen. maar dan maar een heel volk haten ? Het gaat er bij mij niet in.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Antisemitisme

Berichtdoor Jesaja40 » 01 aug 2020 15:09

Dogar merkt op:

Maar waarom ? Is haat tegen Palastijnen of Maltezen geen haat dan ? Heel wat Joden zijn zelf antisemieten. Haat tegen specidiek Joden vind ik niet meer of minder erg dan jegens welke groep dan ook. Haat hegens een specifiek persoon die je wat heeft aangedaan ? Niet wenselijk maar goed te begrijpen. maar dan maar een heel volk haten ? Het gaat er bij mij niet in.


Soms liggen zaken net even iets anders en mag je het woord antisemitisme ook op een heel andere wijze uitleggen. Hier gaat het niet over een haat, dat is nimmer goed. Vele volkeren, ook christenen hebben er echt alles voor over gehad om mijn volk uit te roeien. Wat is er overgebleven van de oude grieken en Romeinen? Wat is er overgebleven van de Perzen en de Egyptenaren? Allemaal zijn zij opgegaan in de vergetelheid. Hun trotse bouwwerken staan nu als ruïnes waar toeristen zich aan vergapen. Die goede oudheid wordt er wel eens gezegd, ja ja, dat waren gouden tijden voor de verdrukkers en de vernietigers.

Eerlijk gezegd hervindt Israël zich opnieuw in het land waarin zij ruim 3500 jaar geleden zich mochten vestigen. Het land wordt herbouwd en bewoond en is levendig. Natuurlijk zijn er archeologische restanten die het historische bewijs leveren dat Israël daar heeft gewoond. Welvarend, modern en een democratisch land, waar omliggende landen met jaloerse blikken naar kijken.

De rondom liggende volkeren gunnen ons dit kleine stukje land niet wat zo welvarend is. Zij steken veel geld in wapens en invloed om zo Israël te kunnen vernietigen. Zij hebben geen enkel besef dat zij daarmee strijden tegen de Eeuwige.

Etnisch gezien bestaat het Palestijnse volk niet eens, het is een samenraapsel uit Libiërs, Algarijnen, Jordaniërs, zelfs Nederlandse meelopers en waar dan ook vandaan. Hun grote leider was een geboren Egyptenaar. Nimmer zijn zij een volk geweest maar nomaden die uitgekotst werden in hun geboorteland. De vele miljarden steungelden komen niet ten goede van deze groep Palestijnen, het geld, ook van de EU wordt gebruikt voor propaganda en het vullen van de bankrekeningen van de leiders. Voor de bühne zijn zij sociaal voor hun achterban. De werkelijkheid is dat slecht een fractie van die miljarden wel op hun plaats komt.

Hoe is de verhouding van Israël tegenover de minderheden die op hun grondgebied wonen en werken? Zij krijgen als zij werken voor Israëlische ondernemingen een keurige beloning, medische voorzieningen wordt hen niet onthouden. Waarom dan een groot hek/muur in Israël? Dat zal u ongetwijfeld een doorn in het oog zijn. De reden is heel simpel, maar ja, aanvaard u het ook? Ter bescherming van onschuldige burgers die keer op keer aanslagen plegen. De vele raketten, inmiddels over de 100.000 die worden afgevuurd op Israël zijn heldendaden in de ogen van hen die de Palestijnen openlijk steunen. Wat stelt Israël daar tegenover? Mogen zij hun burgers beschermen? Of moeten wij ons maar afslachten omdat de Palestijnen dat wensen en nog steeds in hun handvest hebben staan.

Hoe naïef zijn velen die geen oog voor de werkelijkheid hebben. Zij fixeren zich maar op een ding: macht en bezit. De omliggende landen, die zoveel ruimte om zich heen hebben maken geen dollar over, laat staan bieden de Palestijn de ruimte om daarin te wonen. Solidair? Nou in het Midden-Oosten is dat beslist niet het geval, tenzij er eenzijdige belangen bij zijn. Het buurland Jordanië heeft 50% analfabeten en wil dat bewust zo houden. Kennis is macht en daar zijn leiders bang voor. De tactiek van de gegroepeerde Palestijnen is desinformatie verspreiden en haat kweken. Dat begint al in het schaarse basisonderwijs. Zo kweek je de haat en bereidt men de jeugd voor om "zogenaamd" gewapend verzet. Ouders offeren hun kinderen op en laten hen ophitsen voor vrijheidsstrijd. Vrijheid van wat vraag ik mij af? Kom nu niet aan met een Palestijnse staat, die heeft nimmer bestaan. Alhoewel de leugen behoorlijk door deze wereld heen gaat.

Waar gaat het ten diepste om? Is dat niet de haat tegen de Eeuwige Die Israël laat wonen in het land waar zij oorspronkelijk hebben gewoond?

Ja, maar, die arme Palestijnen dan? Die wonen er al vele honderden jaren. O ja? Dat waren economische vluchtelingen of lieden die het niet meer uit konden houden in hun eigen land. In eerste instantie wilden men profiteren van de infrastructuur en het aangename klimaat. Gewoon vrijbuiters en rovers die maar een ding voor ogen hadden: rijk worden en aanzien verkrijgen. Deze aard van de oosterling is overgeslagen naar de gehele wereldbevolking.

En u praat over haat waar u geen kant mee op kan?
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Dogar

Re: Antisemitisme

Berichtdoor Dogar » 01 aug 2020 15:44

En ? IS dat relevant in de zin van mijn opmerking. Dat de term hoewel veel gebezigd wat ongelukkig is ? Maar goed het is niet zo dat ¨Israel¨ door de eeuwen heen een soort koorknaapjes vereniging is geweest en als enige ¨volk¨ ter aarde een geheel schone lei hebben wel ? Waren het niet zelf ooit Nomaden ? Net als iedereen eigenlijk.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Antisemitisme

Berichtdoor dalethvav » 03 aug 2020 21:40

Dogar schreef:Maar waarom ? Is haat tegen Palastijnen of Maltezen geen haat dan ?

Jazeker wel, elke haat, tegen welke bevolkingsgroep dan ook, is per definitie af te keuren.

Dogar schreef:Heel wat Joden zijn zelf antisemieten.

Zeker er zijn, net als onder andere bevolkingsgroepen, ook Joden die een vorm van zelfhaat ten toon spreiden. Wat dat betreft zijn het net mensen. Omdat als argument te gebruiken lijkt het me dan ook minder relevant, omdat dit dus niet alleen de Joden geldt.

Dogar schreef:Haat tegen specidiek Joden vind ik niet meer of minder erg dan jegens welke groep dan ook. Haat hegens een specifiek persoon die je wat heeft aangedaan ? Niet wenselijk maar goed te begrijpen.

Toch is antisemitime een uniek verschijnsel in vergelijking met andere vormen van haat.
Iemand die dit ooit goed heeft weten te verwoorden is de Canadees Irwin Cotler (bron: Likud-NL). Toch niet eerste de beste als je z'n CV leest.
N.a.v een vergadering van de VN over het wereldwijde antisemitisme schreef hij het volgende (daarin komt ook uw eerste vraag aan de orde).
Vanwege het belang en de helderheid van zijn boodschap citeer ik hem hieronder nagenoeg onverkort:

"Sommigen stelden zelfs de vraag: “Waarom je uitsluitend op antisemitisme richten? Zijn er geen andere vormen van haat, discriminatie en intolerantie die net zozeer onderzocht dienen worden?”
Het is duidelijk dat die er zijn. Inderdaad, als minister van Justitie en de procureur-generaal van Canada, gaf ik opdracht tot een Nationaal Juridisch Initiatief om racisme en haat te bestrijden. En de regering waar ik deel van uitmaakte startte een Nationaal Actieplan hiervoor.

Vervolgens noemt Cotler zes punten waarmee hij het unieke karakter van het wereldwijde antisemitisme duidt:

1.
"Antisemitisme is niet alleen de oudste en meest duurzame vorm van haat – een die veel verschillende gedaanten heeft aangenomen in de tijd – maar het is een radicale haat die aanleiding heeft gegeven tot catastrofisch lijden, zowel voor Joden als voor al diegenen die zijn besmet door het virus van antisemitisme."

Antisemitisme is idd al zo'n 4000 jaar oud, en komt voor onder (extreem) links; (extreem) rechts; christenen; moslims en seculieren.

2.
"Antisemitisme is een vorm van racisme, dat een mondiale dimensie heeft, zodanig dat men het zelfs aantreft in landen zonder Joden.
Simpel gezegd, er is wereldwijd geen andere kwetsbare minderheid het doelwit van een racistisch virus dat – zoals beschreven in de Verklaring van Londen inzake de bestrijding van antisemitisme – niet alleen haat tegen joden propageert, maar ook tegen Israël als de Jood onder de naties."

Met name het laatste zinnetje "Israël als Jood onder de naties" is actueler dan ooit (zie ook de punten 3 en 4 hieronder).

3.
"Antisemitisme wordt gekenmerkt door wijdverbreide, door landen gesanctioneerde – en zelfs door landen georganiseerde – opruiing en haat, met inbegrip van het aanzetten tot genocide.
Joden zijn het enige lid van de internationale gemeenschap, die het slachtoffer zijn van discriminatie door landen en van het aanzetten tot genocide op een wereldwijde schaal."

4.
"Er is geen andere vorm van racisme die wordt goedgepraat met wereldwijde normen en waarden.
Dit betreft met name de dekmantel van de Verenigde Naties, het gezag van het internationaal recht, de cultuur van mensenrechten en de strijd tegen racisme.
Dit kenmerk van antisemitisme is bijvoorbeeld te zien in de resolutie van de VN “Zionisme is Racisme”, die door wijlen de Amerikaanse senator Daniel Moynihan werd beschreven als: “de gruwel van het antisemitisme door het internationaal recht te laten sanctioneren.”
Wat een dergelijk antisemitisme zo verfijnd en verraderlijk maakt, is het gebruik maakt van de taal van de mensenrechten, het internationaal recht en de mantel van de VN om de onderliggende haat te maskeren."

Ter onderstreping van Cotlers punten 3 en 4:
Israël is altijd een vast agendapunt (agendapunt 7) bij de VN-menserechtenraad, waarbij IL alleen maar bekritiseerd wordt. Dit in tegenstelling tot landen als b.v. N-Korea, China, Saoedi-Arabië en Syrië om maar eens wat landen te noemen. Met deze houding wordt antisemitisme door de internationale gemeenschap zo niet gefaciliteerd, dan toch op z'n minst gevoed.
Zomaar een voorbeeld van het obsessieve gedrag van de VN-Mensenrechtenraad als het de veroordelingen van landen betreft in één jaar: Israel 20x; Iran 1x; Syria 1x; NKorea 1x; Crimea 1x; Myanmar 1x; US 1x; Algeria 0x; China 0x; Iraq 0x; Pakistan 0x; Qatar 0x; Saudi 0x; Somalia 0x; Turkey 0x; Venezuela 0x; Zimbabwe 0x (bron: Hillel Neuer van de UN Watch).

5.
"Er is een dramatische escalatie van het aantal antisemitische aanvallen op Joden, Joodse bezittingen en Joodse instellingen geweest.
Deze pandemie van haat is vastgelegd in de hoogste statistieken van antisemitische daden in 2014, sinds het bijhouden daarvan begon, als gevolg van het om zich heen grijpen van haatmisdrijven tegen Joden in uiteenlopende landen als het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, België en Zweden. Zelfs in de VS en Canada, wordt een onevenredig groot aantal haatmisdrijven tegen religieuze minderheden gepleegd tegen Joden."

6.
"We zijn getuige van een opstanding van alle laster van het klassieke antisemitisme.
Hieronder vallen ‘De protocollen van de Wijzen van Zion’, de tsaristische vervalsing die verkondigt dat een internationale Joodse samenzwering uit is op de wereldheerschappij. Dit is al meer dan honderd jaar de meest verspreide, aanhoudende en verderfelijke groepslaster. Tegenwoordig wordt deze leugen die niet wil sterven, onderbouwd met schandalige samenzweringstheorieën en opruiing, gericht tegen zowel de Joden als de “internationale zionistische samenzwering” in Israël.
Zo worden Joden beschuldigd achter de aanslagen van 9/11 te zitten; worden Joodse artsen beschuldigd van het infecteren van Palestijnen met het aidsvirus; krijgen Joodse wetenschappers de schuld voor de uitbraak van de vogelgriep; wordt een Joodse astronaut beschuldigd van de explosie van de Columbia spaceshuttle; worden Joden beschuldigd van de publicatie van de Deense spotprenten van Mohammed en van de pauselijke “ontheiliging” van de islam; krijgen joden de schuld van de oorlog in Irak en van de genocide in Darfur.
Deze walgelijke erfenis is overgedragen aan Israël en de "internationale zionistische samenzwering", zodat nu de Joodse staat de schuld krijgt toebedeeld voor alle rampen zoals die eerst aan de Joden werd gegeven.
Sterker nog, wij zijn getuige van een opstanding van alle laster van het klassieke antisemitisme: die van Godsmoord, het bloedsprookje, het economische complot, de beschuldiging van de vergiftiging van de waterbronnen, de leugen van de protocollen en de hypocriete leugen van de ontkenning van de Holocaust. Die leugen bestaat tegelijk met beschuldigingen dat de Joden nazi’s zijn, net als tegelijk en parallel dat niet alleen Joden hiervan beschuldigd worden, maar ook de Joodse staat."

Cotler eindigt met het volgende:

"De tijd is gekomen, niet alleen om het alarm te luiden tegen deze kritische massa van haat, maar ook om op te treden om het te bestrijden.
Zoals de geschiedenis ons maar al te goed heeft geleerd: het begint misschien met de Joden, maar het zal niet eindigen bij de Joden."


Dogar schreef:maar dan maar een heel volk haten ? Het gaat er bij mij niet in.

Toch is dit wel wat er t.a.v. het Joodse volk gebeurt. Zie hierboven.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Antisemitisme

Berichtdoor dalethvav » 04 aug 2020 07:46

T.a.v. het door Cotler in punt 3 en 4 genoemde (zie vorige post). Een helder voorbeeld van vandaag:
N.a.v. het op 2 aug. door het AD geplaatste nep nieuws waarin IL de schuld kreeg van de dood van 2 Palestijnse baby's (geschreven door Tonny van der Mee). twitterde ons antisemitische Haagse raadslid Arnoud van Doorn het volgende:

"Gelukkig bestaat er een hel. En als er ooit een legitieme islamitische oproep komt om Palestina te bevrijden dan ben ik de eerste om die kant op te gaan."
(Inmiddels gemeld bij het CIDI en bij Twitter.)

Hier pleit dus een zittend raadslid (!) voor het 'Judenrein' maken van 'Palestina' n.a.v. een nep-bericht in het AD waarmee het AD mede schuldig/veroorzaker is van antisemitische tweets. En welke instantie doet hier wat tegen? Wordt van Doorn geschorst? Waar blijft het OM nu? Iedereen blijft op z'n handen zitten en vind het wel best want ach, Israël/Joden.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Dogar

Re: Antisemitisme

Berichtdoor Dogar » 04 aug 2020 08:21

Die maakt hier en daar nog wel een paar absolute statements. Het vervelende voor hem is dan wel dat er maar 1 voorbeeld nodig is om zijn stelling dan onderuit te halen.

Oudste vorm van haat ? Ik ben heel benieuwd hoe deze rakker dan denkt dat hard te maken....

Ik doelde niet op zelfhaat ik doelde op haat jegens andere Semieten. Het beloofde land werd mede ter vuur en ter zwaard veroverd. Gesanctioneerd of niet het blijft geen frisse zaak BV.

Ik ken geen land of volk op deze aardkloot met een lelieblank blazoen en de hamd mag best tevens diep in eigen boezem gestoken worden.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Antisemitisme

Berichtdoor dalethvav » 04 aug 2020 10:57

Dogar schreef:Die maakt hier en daar nog wel een paar absolute statements. Het vervelende voor hem is dan wel dat er maar 1 voorbeeld nodig is om zijn stelling dan onderuit te halen.

Ik zou zeggen: Kom per punt eens met zo'n voorbeeld? Iets beweren zonder het verder aan te tonen is niet echt sterk.

Dogar schreef:Oudste vorm van haat ? Ik ben heel benieuwd hoe deze rakker dan denkt dat hard te maken....

Probeer eens aan te tonen dat er een oudere vorm van haat is.

Dogar schreef:Ik doelde niet op zelfhaat ik doelde op haat jegens andere Semieten. Het beloofde land werd mede ter vuur en ter zwaard veroverd. Gesanctioneerd of niet het blijft geen frisse zaak BV.

Nogmaals (zie ook de eerdere geposte definitie van antisemitsme), iedereen (er)kent de definitie van antisemitisme en weet wat ermee bedoeld wordt. ga er nu niet nóg eens proberen een semantische discussie van te maken: antisemitisme=Jodenhaat.

Dogar schreef:Ik ken geen land of volk op deze aardkloot met een lelieblank blazoen en de hamd mag best tevens diep in eigen boezem gestoken worden.

Klopt, maar ik ken geen land land of volk op deze aardkloot dat zo obsessief de maat genomen wordt dan IL (zie stemgedrag van de diverse VN-organisaties). Als u nog zo'n land weet dat zo gedemoniseerd wordt mag u dat noemen. Ik ben oprecht benieuwd.
Over het 'de hand in eigen boezem steken': Binnen de Israëlische rechtspraak worden bewezen daders van b.v. price tags of militairen die zich hebben misdragen gewoon veroordeeld en gestraft.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Antisemitisme

Berichtdoor dalethvav » 05 aug 2020 12:55

Nog maar eens een voorbeeld hoe antisemitisme, kennelijk door alles en iedereen, gevoed wordt:

Bas Belder een een twitterde vanmorgen:

"Vind het ronduit schokkend dat na Op1NPO nu ook RD gerucht colporteert dat Israel achter explosie Beiroet schuil kan gaan. Dit keer via Libanese dominee annex parlementslid die kritiekloos corrupt/mafioos regime van alle nationale rampen vrijpleit. Journalistiek dieptepunt!"

Dit n.a.v. onderstaande tweet van het RD:

"Parlementslid Libanon: Ik bid dat hier geen oorlog uit voortkomt http://rd.nl/1.1685086"
Afbeelding
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Antisemitisme

Berichtdoor dalethvav » 18 aug 2020 12:48

Belgische krant noemt Joodse wijk Antwerpen ‘coronavirus village’

Afbeelding

Het Belgisch dagblad Le Soir plaatste 7 aug. een cartoon van Pierre Kroll, die vaker is beschuldigd van antisemitisme.
Een orthodox-joodse man fietst in de buurt van een toeristenbus zonder een gezichtsmasker, waarvan er verschillende op de grond rond de bus te zien zijn. Een tekst boven de buschauffeur luidt: “Na de dierentuin, gaan we rondtoeren in ‘Coronavirus Village’.”

Hoe houd je het antisemitisme levend.....
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Antisemitisme

Berichtdoor dalethvav » 19 aug 2020 12:40

Viaduct Wildervanksterdallen beklad met hakenkruizen en antisemitische teksten:

Afbeelding

(Bron: NIW)
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Antisemitisme

Berichtdoor dalethvav » 19 aug 2020 12:54

'Heil Hitler' en 'Juden' geklad op een huis in Lyon van een Joodse eigenaar. (bron: Jerusalem Post)

"It could have been a story from back in the 1940s, but this one happened on August 19, 2020, in the city center of Lyon, France." aldus de J.P.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Antisemitisme

Berichtdoor dalethvav » 26 aug 2020 12:39

Antisemisme: Het blijft een in veel vormen voorkomend door en door demonisch verschijnsel.

Afbeelding
Bron: The Algemeiner

Afbeelding
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Antisemitisme

Berichtdoor dalethvav » 15 sep 2020 15:44

Vorige week in het RD een goed artikel (moedig van dr. C.P. ce Boer om het concreet te benoemen) over antisemitisme in de geref. gezindte: "We kunnen constateren dat ondanks Auschwitz, ondanks de stichting van de staat Israël, ondanks de toenemende aandacht voor het Joodse volk en het prachtige werk onder de Joden in onze achterban, er nog steeds een theologische onderstroom bestaat die met een beroep op bijvoorbeeld Matteüs 27:5 een gedachtegoed aanhangt en verdedigt dat antisemitisch is."
Bron: RD.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Antisemitisme

Berichtdoor dalethvav » 22 okt 2020 15:58

De Protestantse Kerk in Nederland (PKN) erkent dat het voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft bijgedragen aan een klimaat van antisemitisme in Nederland. "Wij schoten tekort in spreken en zwijgen, in doen en laten, in houding en gedachten."

Dat staat in een verklaring die PKN-voorman René de Reuver op 8 november zal uitspreken bij de herdenking van de Kristallnacht, de grote nazi-pogrom in 1938 tegen Joden in heel Duitsland.

Trouw citeert uit de verklaring, en een woordvoerder van de PKN bevestigt dat De Reuver de woorden die in de krant worden geciteerd, zal uitspreken. Ze zegt verder dat de Joodse gemeenschap de verklaring zeer op prijs stelt en dat de tekst met hen is afgestemd, "zodat het echt recht doet aan wat er leeft in de Joodse gemeenschap".

Eddo Verdoner van het Centraal Joods Overleg zei in het NOS Radio 1 Journaal dat er nauw overleg is geweest. Drie jaar geleden is er voor het eerst over gepraat.

De Reuver zal in zijn verklaring niet spreken van excuses omdat dat "geen kerkelijk woord" is. In plaats daarvan wordt schuld beleden tegenover de Joodse gemeenschap. Schuld is volgens hem het diepste woord dat je voor falen kunt gebruiken. "We distantiëren ons niet van het verleden, nemen onze verantwoordelijkheid en erkennen onze fouten."

Voedingsbodem antisemitisme
In de verklaring erkent De Reuver "dat de kerk mede de voedingsbodem heeft bereid waarin het zaad van het antisemitisme kon groeien". Hij benadrukt dat individuele kerkleden of plaatselijke gemeenten het in de oorlog vaak heel goed gedaan hebben. Maar het 'instituut kerk' had veelal niet de moed "om voor de Joodse inwoners van ons land positie te kiezen".

De voorman van de PKN noemt de schuldbelijdenis niet vrijblijvend en spreekt van consequenties voor de toekomst. Wat dat concreet betekent, kan niet uit de citaten in Trouw worden opgemaakt. De Reuver zegt wel dat "je terugkijkt met het oog op heden en toekomst. Dit heeft gevolgen voor de relaties nu, we moeten ons nu ook inzetten tegen antisemitisme." Volgens de perswoordvoerder zal de schuldbelijdenis "in historisch en theologisch perspectief worden geplaatst.

De PKN werd in 2004 gevormd door de Hervormde, de Gereformeerde en de Lutherse kerk.

Ook andere stromingen in protestants Nederland komen met een schuldbelijdenis, bleek gisteren uit een gemeenschappelijke verklaring. Er is een handreiking opgesteld voor een "speciale zondag van verootmoediging en schuldbelijdenis", meldt het Reformatorisch Dagblad."

Bron: Trouw
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten