A.B.C. en bovenwinds

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

A.B.C. en bovenwinds

Berichtdoor elburger » 19 mei 2020 13:36

A.B.C. wat is daar mee?
Aruba, deel van het koninkrijk der Nederlanden als land
Bonaire, een gemeente van het koninkrijk der Nederlanden.
Curaçao, deel van het koninkrijk der Nederlanden als land
De bovenwindse eilanden zijn
Sint Eustatius, Saba en Sint Maarten.
Sint Maarten is deel van het koninkrijk der Nederlanden als land.
Sint Eustatius, Saba en Bonaire hebben een aparte status binnen Nederland als gemeente, ook wel genoemd Carraibisch Nederland.

Mijn vraag, discussiepunt is, in hoeverre moet Nederland geld geven, mag Nederland bemoeien met de financieen van Curaçao. Genoeg discussie dacht ik.
Ik kom tot dit punt omdat men graag hulp wil, maar geen bemoeienis van Nederland.
Valt dit te rijmen?
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: A.B.C. en bovenwinds

Berichtdoor elburger » 26 jun 2020 07:57

De situatie op Curaçao dreigt volledig uit de hand te lopen. Protesten en al enige plunderingen zijn de laatste dagen aan de orde van de dag. Oorzaak is het bijna failliet van Curaçao. Door de coronacrisis zijn de inkomsten bijna geheel weggevallen. Nederland geeft noodhulp maar dit is niet genoeg Curaçao wil meer geld. Daar stelt NL dan weer voorwaarden aan, wat m.i. terecht is. Curaçao heeft altijd gevonden dat NL zich teveel met het bestuur van het eiland bemoeid, maar indien men daar de zaak wil normaliseren zal er toch meer toegevelijkheid moeten komen van het eiland bestuur. Maar...NL moet noodhulp blijven keveren en als de politie het niet alleen afkan moet NL de daar gestationeerde mariniers, op vraag, maar inzetten om vernielingen en plunderingen te voorkomen.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: A.B.C. en bovenwinds

Berichtdoor elburger » 27 jun 2020 10:44

Nederlandse mariniers gaan de autoriteiten op Curaçao helpen de orde te herstellen. Net zoals bij zoveel demostraties worden de rellen georkestreerd door mensen die komen om te rellen en te plundrren. Men ziet dit ook o.a. bij de BLM protesten, kampioenschaps feesten en ook tegen corona maatregelen. In dit geval worden de protesten aangegrepen om te rellen/ plunderen door bendes.

Jammerlijk dat de met goede bedoelingen protesterende mensen in een kwaad daglicht worden gesteld door plunderende bendes, extreme activitisten en anti globalisten, en linkse- en rechtse activisten.

Goed dat Nederland hier een deel van de verantwoordelijkheid invult.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: A.B.C. en bovenwinds

Berichtdoor elburger » 29 jun 2020 10:06

Er ligt € 370 miljoen klaar voor de overzeese eilanden. Nederland wil echter als voorwaarde voor de steun dat de ambtenaren 12,5% loon inleveren. Dat vind men, bemoeizucht. In hoeverre heeft NL gelijk in deze?
Bekend is dat de corruptie hoogtij viert op diverse eilanden.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: A.B.C. en bovenwinds

Berichtdoor Marnix » 29 jun 2020 10:46

Lijkt me niet meer dan logisch, om aan het geven wat geld ook eisen te stellen. En de meeste eisen zijn niet eens nieuw.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: A.B.C. en bovenwinds

Berichtdoor elburger » 29 jun 2020 20:30

@Marnix

Daar ben ik het volkomen mee eens. Echter, in ogenschouw nemende dat met name de bewindvoerders op Curaçao vorig jaar tehoop liepen bij de Nederlandse bemoeienissen met het beleid op Curaçao, en Nedeland zich niet met hun zaken moet bemoeien, vind ik het vreemd dat men nu wel tientallen miljoenen wenst, maar nog steeds de financieën zelf wil beheren, cq uitgeven. Nederland is goed als het gaat om te financiëren, maar zeggenschap om bijv. de belastingen te hervormen zijn niet gewenst.
Begrijp mij niet verkeerd, ik sta 100% achter hulp, maar wel daar waar het het hardst nodig is en niet in zakken van " duistere figuren". Dit is trouwens ook iets wat Antillianen in Nederland onderschrijven.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron