ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor DeLange » 05 mar 2020 23:05

hans0166 schreef:als je dat extreem rechts noemt denk ik dat je daarmee veel te ver gaat. De meeste mensen roepen zoiets omdat hetgeen gebeurt buiten hun macht ligt en er in werkelijkheid eigenlijk helemaal nog niet mee in aanraking geweest zijn, een angstreactie voor het onbekende wat zo'n vreemd volk meebrengt.

Ik noem dat extreem recht. Voor de opkomst van Pim Fortuyn waren dergelijke denkbeelden alleen voor extreem rechtse lui. Christenen die voor het sluiten van grenzen zijn voor moslims, zijn in mijn ogen dat en in ieder geval fout bezig. Ik erger me er in ieder geval kapot aan. Ik vind het zelfs heel gevaarlijk. Neem Syrië. Compleet verwoest. Mensen slaan op de vlucht. Waar is het mededogen en erbarmen bij deze christenen?
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor hans0166 » 06 mar 2020 10:39

DeLange schreef: Waar is het mededogen en erbarmen bij deze christenen?


hoeveel vluchtelingen heb jij in huis?
[edit even verklaren]

min of meer retorisch bedoeld, het geven van geld is namelijk vaak het afkopen van een slecht gevoel van onmacht om echt iets te doen.
Vele goede doelen blinken uit in een geweldig mooi systeem om behoorlijke som af te romen van de inkomsten.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor elburger » 06 mar 2020 13:18

Persoonlijk voel ik mij aangesproken door DeLange als extremist. Oke, dan ben ik een christelijke extremist!
Ben wel iets gewend als lid van een "zwarte kousenkerk gemeenschap". Maar om nu alles maar gelijk het stempel "extremist" te geven. Schrijf niet ergens over als je de klok hebt horen luiden. Extremisme plak je niet zomaar op een mens, op groepen mensen. En dan valt het sinds Fortuin ook op dat een individu met rechtse ideen, gelijk een extremist is. Heerlijk zoals Jan en alleman daar dan bovenop duikt. Links voorop.
En, daarbij kan deze opmerking van jouw als een ergenis worden betiteld maar maak dan een topic op politiek.

Als christen probeer ik zo goed mogelijk Gods geboden te onderhouden, maar he....... ik ben niet onfeilbaar.
Weet je wat God ons voorschrijft?
Heb uw naaste lief als uw zelf!
Men zou bijv. kunnen beginnen met niet te stigmatiseren.
Volgens mij een heel gemakkelijk punt als het gaat om uw naaste lief te hebben.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor DeLange » 06 mar 2020 15:38

Jullie voelen je dus aangesproken. Dat is goed. Denk dan goed na over wat je kiest. Jezus zei: "het kloppende hart van de wetten en de profeten is, behandel een ander zo, zoals je graag zelf behandeld wilt worden."
Dus, zo redenerende, als ik een moslim uit Syrië was en op de vlucht naar Nederland en zou daar van een christen te horen krijgen dat ik niet welkom ben, dan zou ik zeker niks met zijn geloof te maken willen hebben.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor hans0166 » 06 mar 2020 16:05

DeLange schreef:Jullie voelen je dus aangesproken.


helemaal niet, ik probeer alleen maar om jouw overdreven en onterechte beschuldiging te duiden.

En die moslim is sowieso niet geinteresseerd in bekering tot het christendom.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor Marnix » 06 mar 2020 17:11

hans0166 schreef:helemaal niet, ik probeer alleen maar om jouw overdreven en onterechte beschuldiging te duiden.

En die moslim is sowieso niet geinteresseerd in bekering tot het christendom.


Dat laatste is natuurlijk irrelevant. De Bijbel roept niet op om alleen hen lief te hebben die geïnteresseerd zijn in je boodschap, ideologie of levensstijl. En met liefde geef je dan een beter signaal af dan met haat, zelfs aan je vijanden.

Maar 'als uw vijand honger heeft, geef hem dan te eten, als hij dorst heeft, geef hem dan te drinken. Dan stapelt u gloeiende kolen op zijn hoofd'. Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Of om het met dr Martin Luther King te zeggen:” Hate cannot drive out hate. Only love can.”

Dat los van de vraag of zo iemand je vijand is die je haat.

Overigens wel volledig met je eens dat het onterecht is om alles wat rechts is als extreem rechts te bestempelen. Zo is het terug willen dringen van immigratie niet extreem rechts. Het wordt pas extreem als je mensen wil weigeren op basis van hun huidskleur, afkomst of geloof.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor elburger » 06 mar 2020 17:28

DeLange schreef

Jullie voelen je dus aangesproken


Ja, ik voel mij aangesproken.
Maar waarschijnlijk in een totaal andere context als wat jij er van maakt.
Ik heb nog geen enkele SGP' er gekend die extremistische denkbeelden erop na houdt.
Wat jij doet is mensen in een hokje plaatsen, dewelke jouw het beste uitkomt.
Ik luister graag naar zware preken, waarin Gods liefde voor zondaren word gepredikt.
Maar ik hoor ook graag de vermaningen!
Helaas is het in heel veel kerkgenootschappen zo dat over bekering gepreekt mag worden, maar o wee, als een dominee over hel en verdoemenis preekt, dan is de kerk snel leeg.
Beste mensen, Gods Woord bestaan uit de verkondiging van het genadeverbond maar zeer zeker ook uit de vermaning.
Zou er - indien men dat niet geloofd - er maar eens goed de Bijbel op na slaan.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor DeLange » 06 mar 2020 19:16

Beste Elburger, wat heeft dat met opvangen van vluchtelingen te maken en waar had ik het over de SGP? Ik ga er van uit dat de SGP als christelijke partij wel voor opvang van echte vluchtelingen is.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor DeLange » 06 mar 2020 19:16

Marnix schreef:Dat laatste is natuurlijk irrelevant. De Bijbel roept niet op om alleen hen lief te hebben die geïnteresseerd zijn in je boodschap, ideologie of levensstijl. En met liefde geef je dan een beter signaal af dan met haat, zelfs aan je vijanden.

Maar 'als uw vijand honger heeft, geef hem dan te eten, als hij dorst heeft, geef hem dan te drinken. Dan stapelt u gloeiende kolen op zijn hoofd'. Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Of om het met dr Martin Luther King te zeggen:” Hate cannot drive out hate. Only love can.”

Dat los van de vraag of zo iemand je vijand is die je haat.

Overigens wel volledig met je eens dat het onterecht is om alles wat rechts is als extreem rechts te bestempelen. Zo is het terug willen dringen van immigratie niet extreem rechts. Het wordt pas extreem als je mensen wil weigeren op basis van hun huidskleur, afkomst of geloof.

Mee eens
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor DeLange » 06 mar 2020 19:20

hans0166 schreef:helemaal niet, ik probeer alleen maar om jouw overdreven en onterechte beschuldiging te duiden.

En die moslim is sowieso niet geinteresseerd in bekering tot het christendom.

Het is precies wat Matrix zegt. En we hadden in onze vorige kerk ook ex moslims gedoopt. Ze zijn er wel.
Maar los daar van, ook moslims mogen hier in Nederland van mij best net als de atheïsten bestaan. Ook katholieken en joden :D

Ik heb er geen probleem mee en vind dat we echte vluchtelingen in ons land onderdak moeten blijven bieden. In welke vorm dan ook, dat is een andere discussie.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor pindas83 » 06 mar 2020 21:58

DeLange schreef:Het is precies wat Matrix zegt. En we hadden in onze vorige kerk ook ex moslims gedoopt. Ze zijn er wel.
Maar los daar van, ook moslims mogen hier in Nederland van mij best net als de atheïsten bestaan. Ook katholieken en joden :D



Sympathiek! Eigenlijk iedereen mag er dus zijn onder het mom van vrijheid van meningsuiting/religie behalve de de zogenaamde ’extreem rechtse christenen’

DeLange schreef:
Ik heb er geen probleem mee en vind dat we echte vluchtelingen in ons land onderdak moeten blijven bieden. In welke vorm dan ook, dat is een andere discussie.


Dat vind bijna iedereen hoor.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor Marnix » 06 mar 2020 22:10

pindas83 schreef:Sympathiek! Eigenlijk iedereen mag er dus zijn onder het mom van vrijheid van meningsuiting/religie behalve de de zogenaamde ’extreem rechtse christenen’



Dat vind bijna iedereen hoor.


Iedereen die elkaar in waarde laat mag er zijn. Waar “extreem” ergens voor staat is dat meestal niet het geval. Ongeacht of het extreem links, extreem rechts of extreem religieus is. Ik denk niet dat Delange moslim-extremisten in ons land wil. Net als bijna iedereen. Maar dat is wat anders dan “we willen geen vluchtelingen van welk soort in ons land” of “vluchtelingen, prima, als het maar geen moslims zijn. Dat is allemaal trouwens verankerd in onze grondwet, dat extremisme en extremisten hier niet thuishoren en dat je geen onderscheid maakt op basis van huidskleur, geslacht, seksuele voorkeur of religie”.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor DeLange » 06 mar 2020 22:21

pindas83 schreef:Sympathiek! Eigenlijk iedereen mag er dus zijn onder het mom van vrijheid van meningsuiting/religie behalve de de zogenaamde ’extreem rechtse christenen’

Ze mogen van mij hier nooit de macht over nemen.

Dat vind bijna iedereen hoor.

Nee hoor. Ik heb christenen ontmoet die geen Islamitische vluchtelingen in Nederland willen hebben.
Laatst gewijzigd door DeLange op 06 mar 2020 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor DeLange » 06 mar 2020 22:23

Marnix schreef:Iedereen die elkaar in waarde laat mag er zijn. Waar “extreem” ergens voor staat is dat meestal niet het geval. Ongeacht of het extreem links, extreem rechts of extreem religieus is. Ik denk niet dat Delange moslim-extremisten in ons land wil. Net als bijna iedereen. Maar dat is wat anders dan “we willen geen vluchtelingen van welk soort in ons land” of “vluchtelingen, prima, als het maar geen moslims zijn. Dat is allemaal trouwens verankerd in onze grondwet, dat extremisme en extremisten hier niet thuishoren en dat je geen onderscheid maakt op basis van huidskleur, geslacht, seksuele voorkeur of religie”.

En dat moet zo blijven, want dat is deel van ons land, dat er godsdienstvrijheid is.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor hans0166 » 07 mar 2020 07:14

Marnix schreef:Dat laatste is natuurlijk irrelevant.


dat was een reactie op mr deLange die de interesse van de moslim naar het christendom aanvoerde. Ik bedoel ermee te zeggen dat 99.9% van de immigranten daar helemaal niet mee bezig is. En ook nooit zal worden, want er zijn inmiddels ook zo'n beetje voor iedere smaak moskeeen beschikbaar.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten