ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor Marnix » 01 nov 2020 09:56

elburger schreef:@marnix

Die laatste zin van jouw zegt al genoeg.
Jij kent mij niet, jij leest mij niet goed en hebt jouw oordeel over mij al weer klaar.

Mijn vrouw en ik hebben corona gehad en lijden daar nu nog zwaar onder, ruim 6 maanden later. Ik sprak over mensen om mij heen, maar ik kap met het mijzelf verdedigen tegenover anderen die oordelen, niet goed lezen of gewoonweg op elburger moeten reageren. En nu volgt geen excuus. Ik ben het ff zat.


Triest. Ik vraag me oprecht af waarom mensen niet mogen klagen omdat gezellige feestelijkheden in december niet door mogen gaan. Ik ga die dingen ook wel missen en baal ervan dat corona ons zo beperkt. Maar blijkbaar moeten we het allemaal maar met je eens zijn en wordt een andere mening niet toegestaan hier... misschien moet dan je iets beter nadenken voor je allerlei dingen zegt als je er niet tegen kan als vervolgens iemand het niet met je eens is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor pindas83 » 01 nov 2020 22:05

Chaya schreef:Ik erger me soms aan onvriendelijk of onbeschoft winkelpersoneel.
Wasmiddel, 3e gratis, combineren mogelijk.
Ik controleer de kassabon, gewone prijs gehanteerd.
Dus naar de servicebalie.
Ja mevrouw, u heeft 3 verschillende geuren, daarom is de korting er niet af.
Maar het is hetzelfde merk.
Ja maar u moet 3 dezelfde nemen.
Waarom staat er dan: combineren mogelijk?
Uhhhhh dat weet ik ook niet, maar zo is het ingevoerd in de computer, dus ik kan u geen geld teruggeven.
Chef erbij.
Mevrouw heeft gelijk. Er is iets fout gegaan.
Scan ze opnieuw en geef mevrouw het teveel betaalde terug.
Foutje van 7 euro, ten bate van de klant.
Het woord sorry kwam niet over zijn lippen.
Ik heb hem daarna trouwens nooit meer gezien.
Hij had blijkbaar ook genoeg van die miepers aan zijn balie. :roll:


:lol: die verrekte AH ook altijd

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor Chaya » 02 nov 2020 11:40

Marnix schreef:Waarom mag er niet geklaagd worden dan? Ik vind bij tegenspoed zeggen “je moet niet klagen, wees blij dat je gezond bent en nog een hoop dingen wel kan doen” wat makkelijk. Dat je als familie geen feest samen kan vieren, dat je niet samen kan komen, misschien wel eenzaam bent nu mag toch best een gemis zijn? Mogelijk heb je er zelf niet zoveel mee en vind je het daarom zelf niet zo’n gemis?

Dat geklaag over dit soort trivialiteiten vind ik ook een ergernis.
Dat is echt iets van deze tijd denk ik.
Zeker de jongeren zijn zo gewend om te krijgen wat ze hebben willen en wel nu.
Er zijn dit weekend weer diverse illegale party"s beëindigd door de politie. Ze hebben overal lak aan, hun leven moet gewoon doorgaan.
Het is egoïsme.
Ik krijg de indruk dat men in de tweede wereldoorlog minder klaagde dan nu.
We zijn een verwend volk geworden dat niet met tegenslagen om kan gaan.
In maart stond iedereen te klappen buiten, nu moeten de artsen en verpleegkundigen zich beschermen tegen agressieve lieden. Die het ziekenhuis wel even komen verbouwen.
De wereld wordt onleefbaar als het zo doorgaat.
In plaats dat we elkaar steunen en bemoedigen, wordt er geklaagd dat we niet op skivakantie kunnen, of geen pakjesavond zouden kunnen vieren.
Mensen die echt eenzaam zijn, hoor je niet hoor Marnix, zij dragen hun lot in stilte!!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor StillAwake » 02 nov 2020 13:32

Chaya schreef:Dat geklaag over dit soort trivialiteiten vind ik ook een ergernis.
Dat is echt iets van deze tijd denk ik.
Zeker de jongeren zijn zo gewend om te krijgen wat ze hebben willen en wel nu.
Er zijn dit weekend weer diverse illegale party"s beëindigd door de politie. Ze hebben overal lak aan, hun leven moet gewoon doorgaan.
Het is egoïsme.
Ik krijg de indruk dat men in de tweede wereldoorlog minder klaagde dan nu.
We zijn een verwend volk geworden dat niet met tegenslagen om kan gaan.
In maart stond iedereen te klappen buiten, nu moeten de artsen en verpleegkundigen zich beschermen tegen agressieve lieden. Die het ziekenhuis wel even komen verbouwen.
De wereld wordt onleefbaar als het zo doorgaat.
In plaats dat we elkaar steunen en bemoedigen, wordt er geklaagd dat we niet op skivakantie kunnen, of geen pakjesavond zouden kunnen vieren.
Mensen die echt eenzaam zijn, hoor je niet hoor Marnix, zij dragen hun lot in stilte!!

Natuurlijk kun je je ergeren aan bepaalde trivialiteiten.
Aan de andere kant: als mensen inmiddels al bijna 8 maanden zitten te wachten op een hoopgevende stip op de horizon kan ik me goed voorstellen dat men het erg jammer vindt dat bepaalde feestelijkheden ineens anders ingekleed moeten worden
Ik zie kerst ook nog wel in het water vallen als familiefeest, evenals oudjaar.
En persoonlijk (hoewel ik er niet over klaag) vind ik dat ontzettend jammer.
En of er in de tweede wereldoorlog minder geklaagd werd: ik weet het niet, ik denk dat over 75 jaar ook vooral de flauwe grappen, de saamhorigheid in Maart en het feest nadat alle beperkingen zullen worden opgeheven herinnerd zullen worden, en niet zozeer het geklaag.

En natuurlijk hebben mensen die toch al eenzaam waren et nog zwaarder. Maar het feit dat een ander het nog zwaarder heeft dan jij resulteert er neit in dat je niet mag balen van je eigen situatie.
Dat we het met zijn allen moeilijk vinden heeft denk ik ook voor een groot deel te maken met het ontbreken van die stip op de horizon.
Te maken met het feit dat mensen echt geen idee hebben hoe lang ze nog in deze situatie zitten.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor Chaya » 02 nov 2020 14:07

StillAwake schreef:Natuurlijk kun je je ergeren aan bepaalde trivialiteiten.
Aan de andere kant: als mensen inmiddels al bijna 8 maanden zitten te wachten op een hoopgevende stip op de horizon kan ik me goed voorstellen dat men het erg jammer vindt dat bepaalde feestelijkheden ineens anders ingekleed moeten worden
Ik zie kerst ook nog wel in het water vallen als familiefeest, evenals oudjaar.
En persoonlijk (hoewel ik er niet over klaag) vind ik dat ontzettend jammer.
En of er in de tweede wereldoorlog minder geklaagd werd: ik weet het niet, ik denk dat over 75 jaar ook vooral de flauwe grappen, de saamhorigheid in Maart en het feest nadat alle beperkingen zullen worden opgeheven herinnerd zullen worden, en niet zozeer het geklaag.

En natuurlijk hebben mensen die toch al eenzaam waren et nog zwaarder. Maar het feit dat een ander het nog zwaarder heeft dan jij resulteert er neit in dat je niet mag balen van je eigen situatie.
Dat we het met zijn allen moeilijk vinden heeft denk ik ook voor een groot deel te maken met het ontbreken van die stip op de horizon.
Te maken met het feit dat mensen echt geen idee hebben hoe lang ze nog in deze situatie zitten.

Het gaat erom dat er gezamenlijk tegen een vijand werd gevochten, de Duitsers en nu het virus.
Maar steeds meer mensen hebben maling aan de voorschriften.

Wij zijn opgevoed met: Niet klagen, maar dragen en God bidden om kracht.
Als je alles verwacht van maatregelen en mensen, sja, dan zul je vergeefs zoeken naar die stip.
Dan snap ik dat het leven één grote teleurstelling is geworden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor StillAwake » 02 nov 2020 14:15

Chaya schreef:Het gaat erom dat er gezamenlijk tegen een vijand werd gevochten, de Duitsers en nu het virus.
Maar steeds meer mensen hebben maling aan de voorschriften.

Wij zijn opgevoed met: Niet klagen, maar dragen en God bidden om kracht.
Als je alles verwacht van maatregelen en mensen, sja, dan zul je vergeefs zoeken naar die stip.
Dan snap ik dat het leven één grote teleurstelling is geworden.

Ook in die periode was het merendeel van de mensen al weer gestopt met strijden tegen de bezetter.
Wat dat betreft moet je ook de hoeveelheid verzet tegen de Nazi's niet overromantiseren.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor Chaya » 02 nov 2020 15:59

StillAwake schreef:Ook in die periode was het merendeel van de mensen al weer gestopt met strijden tegen de bezetter.
Wat dat betreft moet je ook de hoeveelheid verzet tegen de Nazi's niet overromantiseren.

Het gaat om de saamhorigheid. Dat bedoelde ik.
Men maakte er onder de omstandigheden het beste van.
En de situatie was toen heel wat nijpender dan nu!
Verreweg de meeste mensen hebben een warm huis, eten en drinken. Ze kunnen alleen niet op skivakantie of kerst vieren in een restaurant.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor Marnix » 02 nov 2020 16:22

Chaya schreef:Dat geklaag over dit soort trivialiteiten vind ik ook een ergernis.
Dat is echt iets van deze tijd denk ik.
Zeker de jongeren zijn zo gewend om te krijgen wat ze hebben willen en wel nu.
Er zijn dit weekend weer diverse illegale party"s beëindigd door de politie. Ze hebben overal lak aan, hun leven moet gewoon doorgaan.
Het is egoïsme.
Ik krijg de indruk dat men in de tweede wereldoorlog minder klaagde dan nu.
We zijn een verwend volk geworden dat niet met tegenslagen om kan gaan.
In maart stond iedereen te klappen buiten, nu moeten de artsen en verpleegkundigen zich beschermen tegen agressieve lieden. Die het ziekenhuis wel even komen verbouwen.
De wereld wordt onleefbaar als het zo doorgaat.
In plaats dat we elkaar steunen en bemoedigen, wordt er geklaagd dat we niet op skivakantie kunnen, of geen pakjesavond zouden kunnen vieren.
Mensen die echt eenzaam zijn, hoor je niet hoor Marnix, zij dragen hun lot in stilte!!


Kijk, als mensen de hele dag alleen maar lopen te klagen en te zeuren ben ik het er helemaal mee eens. Aan de andere kant hoef je ook niet alles maar gewoon te vinden en weg te wuiven met een "ach we mogen blij zijn dat we eten en drinken hebben en een dak boven ons hoofd". Natuurlijk ben ik daar blij mee waar dat wil toch niet zeggen dat je samenzijn, contact, vriendschap, familie, kerkdiensten enzovoorts niet mag missen? Mensen zijn van nature sociale wezens met sociale behoeften en als dat flink wordt gelimiteerd mag je dat best niet leuk vinden. Daar mag je best van balen. En dat af en toe ook benoemen. Wat heel wat anders is dan maar lekker illegaal feestjes organiseren, agressief zijn naar zorgpersoneel etcetera.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor StillAwake » 03 nov 2020 08:58

Chaya schreef:Het gaat om de saamhorigheid. Dat bedoelde ik.
Men maakte er onder de omstandigheden het beste van.
En de situatie was toen heel wat nijpender dan nu!
Verreweg de meeste mensen hebben een warm huis, eten en drinken. Ze kunnen alleen niet op skivakantie of kerst vieren in een restaurant.

Ook de saamhorigheid die er toen was is door de geschiedenis wel enigszins aangedikt.
Verreweg het grootste deel van de Nederlanders probeerde zich zo min mogelijk van de oorlog aan te trekken.
Wat dat betreft zijn de parallellen best te trekken.

En inderdaad, de situatie nu is totaal niet te vergelijken met toen, maar om daaruit te concluderen dat mensen zich er niet aan mogen ergeren gaat wellicht ook wat ver.
Er is altijd wel iemand te bedenken die het nog slechter heeft, maar daarom mag je er best van balen als je je skivakantie in rook ziet opgaan, als je kerst (wat voor veel mensen een hoogtepunt in het jaar is) anders moet gaan invullen als je gewend was en gewenst had.
Mogen mensen er best een triest gevoel van krijgen als ze St Nicolaas niet met familie en vrienden kunnen vieren, mogen we er best van balen dat kerkdiensten hun vertrouwde vorm even kwijt zijn, dat je niet bij een kroegje een biertje kunt gaan drinken, dat je je verjaardag in klein comité moet vieren en dat angst de maatschappij regeert...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor Chaya » 03 nov 2020 12:40

@Marnix en @StillAwake, Als ik deze klagers tegenkom zeg ik; Ontberen doet waarderen :D
Het gekke is dat ik juist die mensen hoor klagen die eigenlijk niets te klagen hebben.
En zoveel mensen maken er onder de omstandigheden het beste van.
Alles was zo gewoon en vanzelfsprekend, maar dat is het toch niet?
Ik vind het juist fijn dat die skivakanties niet doorgaan, misschien kan de natuur zich eens wat herstellen op de bergen.
Ik begrijp ook niet hoe mensen dit kunnen betalen, want het is een dure vakantie.
En we staan pas aan het begin van een crisis....... En geen rente op het spaargeld, dus het schiet niet hard op.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor StillAwake » 03 nov 2020 13:24

Chaya schreef:@Marnix en @StillAwake, Als ik deze klagers tegenkom zeg ik; Ontberen doet waarderen :D
Het gekke is dat ik juist die mensen hoor klagen die eigenlijk niets te klagen hebben.
Dat klopt, maar als mensen het goed hebben mogen ze nog steeds balen van de leuke dingen waar ze zin in hadden die hen door de neus geboord worden.
Ik merk het aan mijzelf ook: ik heb niks te klagen (en ik probeer het dan ook niet te doen), maar dat bepaalde zaken waar je je erg op verheugd had wegvallen geeft nou eenmaal een triestig gevoel...
Chaya schreef:En zoveel mensen maken er onder de omstandigheden het beste van.
Dat klopt, maar daarom mag je toch best balen van het feit dat je de lichtpuntjes in je leven anders moet invullen?
Ik merk het bij mijzelf ook: ik hou dit nog maanden vol, maar als ik komende zomer niet op vakantie kan gaat het toch pijn doen. En dat is een luxe-probleem, maar wel iets waar je last van hebt. Geen stip op de horizon zegmaar. Ik kan ook makkelijk 80-100 uur per week werken (kwam regelmatig voor). Dat was prachtig vorl te houden als je een einddatum had. Maar als je geen einddatum hebt hou je dat niet lang vol.
Chaya schreef:Alles was zo gewoon en vanzelfsprekend, maar dat is het toch niet?
klopt, maar mensen werken gemiddeld genomen hard, en leven voor bepaalde hoogtepunten. Als die wegvallen is dat slikken.
Chaya schreef:Ik vind het juist fijn dat die skivakanties niet doorgaan, misschien kan de natuur zich eens wat herstellen op de bergen.
Ik begrijp ook niet hoe mensen dit kunnen betalen, want het is een dure vakantie.
Voor de natuur is het wellicht wel goed. Ook het feit dat er nu minder gereisd wordt is voor de natuur wel prettig.
En of het een dure vakantie is: vast wel. Maar als jij heel je bestedingspatroon om een wintersportvakantie heen zou bouwen kon jij het ook.
En nu we niet uit eten kunnen, geen concerten kunnen bezoeken, niet 's avonds met een paar vrienden kunnen doorzakken in een kroegje en vakanties veel soberder inkleden houden we ineens geld over. Althans: mijn spaarrekening is nog nooit zo gegroeid ;-)
Chaya schreef:En we staan pas aan het begin van een crisis....... En geen rente op het spaargeld, dus het schiet niet hard op.

Dus sparen heeft niet veel nut voor bepaalde mensen.
Investeren in je woning (heb je nu ook tijd voor) dan maar...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor Marnix » 03 nov 2020 13:47

Chaya schreef:@Marnix en @StillAwake, Als ik deze klagers tegenkom zeg ik; Ontberen doet waarderen :D
Het gekke is dat ik juist die mensen hoor klagen die eigenlijk niets te klagen hebben.
En zoveel mensen maken er onder de omstandigheden het beste van.
Alles was zo gewoon en vanzelfsprekend, maar dat is het toch niet?
Ik vind het juist fijn dat die skivakanties niet doorgaan, misschien kan de natuur zich eens wat herstellen op de bergen.
Ik begrijp ook niet hoe mensen dit kunnen betalen, want het is een dure vakantie.
En we staan pas aan het begin van een crisis....... En geen rente op het spaargeld, dus het schiet niet hard op.



Dat is het toch juist? Ontberen doet waarderen? Als mensen weinig sociale contacten kunnen hebben, geen feesten, geen gezellig samenzijn etcetera ga je het juist extra waarderen. Omdat je het mist. En waarom klagen mensen wel eens daarover? Ook daarom: Omdat ze wat ze waarderen
missen. Dat staat los van "het beste ervan maken naar de omstandigheden, dat doe ik ook wel. Wat geld betreft, dat heeft te maken met je inkomen, bestedingsbudget, hoeveel vaste lasten je hebt etcetera. Wij hebben een relatief lage hypotheek, bewust gekozen omdat we graag geregeld om vakantie willen en andere leuke dingen doen. In coronatijd niet zoveel leuke dingen kunnen doen (gelukkig wel op vakantie) dus dan gaat het met de spaarrekening wel goed. Maar geld maakt niet gelukkig. Geef mij maar wat meer mogelijkheden om weer samen te kunnen zijn met mensen. Dat mis is het meeste.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor Chaya » 03 nov 2020 14:28

Nou vooruit, nog maar eentje.
Ik klaagde dat ik geen schoenen had, totdat ik iemand zag die geen voeten had.
Chinese wijsheid.
Nu genoeg gezeurd mannen, we gaan weer door. :-({|=
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor Marnix » 03 nov 2020 14:50

Chaya schreef:Nou vooruit, nog maar eentje.
Ik klaagde dat ik geen schoenen had, totdat ik iemand zag die geen voeten had.
Chinese wijsheid.
Nu genoeg gezeurd mannen, we gaan weer door. :-({|=


Haha ja, het kan altijd erger.... Maar of dat nou een goed argument tegen een jammerklacht is... ;-) Misschien moeten we dit topic sowieso maar sluiten dan, want een ergernis benoemen is ook een vorm van klagen :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor tulp » 03 nov 2020 14:53

Grappig: hoe meer tegengas je geeft, hoe meer de ander uit gaat leggen waarom hij wel even mag balen.
3x uitleggen dat je even mag balen gaat er dan uitzien alsof het heel erg groot is. :roll:

Dat merk ik bij mijn eigen man ook: het werkt veel beter om zijn gevoel te erkennen (dat is vervelend zeg!), ook al doet het mij niks. Hij heeft zich gehoord gevoeld, kan het vervolgens naast zich neerleggen en dooorrrrr!
Ik kan gerust zeggen dat ik dit door schade en schande geleerd heb en dat ik veel profijt van deze les heb en mijn man ook. :D
Door gevoel te erkennen, houd je het kleiner.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten