ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor MoesTuin » 09 mar 2020 16:17

DeLange schreef:Dat komt omdat hier maar betrekkelijk weinig mensen echt de liefde van Christus kennen die in ons is. Het is vaak maar een klein waakvlammetje, een bijna droog staande put. Meer is het niet.

gewoon je lichtje laten blijven branden zou ik zeggen, Juist dan......
Verder is het mooie van dit forum al die verschillende inzichten.... kritisch houd je scherp :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2020 16:44

hans0166 schreef:en dat mogen die christenen gewoon zo vinden, dat zegt namelijk ongeveer hetzelfde over hun liefde tot de naaste dan deze uitspraak van jou.


Vraag blijft natuurlijk wel wat de Bijbel hier over leert en als het goed is is dat voor christenen de leidraad. Het lijkt me prima om daar over te discussiëren hier. Over wat God van ons vraagt op dit gebied. En dan is "iedere christen moet kunnen vinden wat hij / zij wil en daar mag je dan als medechristen niks van vinden" wat kort door de bocht. Want de Bijbel leert of het een, of het ander. En dat is natuurlijk genuanceerder dan "iedereen mag komen" of "hou je landsgrenzen gesloten voor iedereen" ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor DeLange » 09 mar 2020 17:24

Doe jullie best. Ik kijk wel toe :D
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor DeLange » 09 mar 2020 17:27

MoesTuin schreef:gewoon je lichtje laten blijven branden zou ik zeggen, Juist dan......
Verder is het mooie van dit forum al die verschillende inzichten.... kritisch houd je scherp :wink:

Ik weet niet of het zin heeft. Een refozwager van me plaatste de oproep van de PVV op zijn facebook pagina, met de oproep om minder geld aan vluchtelingen te geven en dat aan de zorg te geven.
Toen ik hem met Mattheüs 25:31-46 kwam, gaf hij aan met mij overal over te willen hebben, maar niet over het geloof. Ik maak die houding zo vaak bij ze mee, dat ik het nut ervan niet meer in zie, om er nog langer energie in te steken.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor lekkerbek » 09 mar 2020 20:40

@deLange wat ik een beetje mis in je bijdragen is het zelfinzicht. Je hebt behoorlijk wat commentaar op anderen, regelmatig wel terecht, niet altijd.
Waarom altijd schrijven over hoe fout een ander is? De ander kun je niet veranderen, alleen jezelf kun je veranderen.
Ik ben het met je eens dat Bijbels gezien je herbergzaam moet zijn tov anderen. Maar ook dat heeft verschillende kanten. Er zijn namelijk heel wat vluchtelingen die alleen hier zijn om er financieel beter op te worden, niet omdat er oorlog is of andere barre omstandigheden.
En ook al is een houding verkeerd, je kan dan niet zeggen dat ze geen ware christenen zijn. Kijk eens naar de Bijbel, daar zie je toch ook hoe Gods kinderen in zonde kunnen vallen, verkeerde ideeën kunnen hebben? Dat is nu niet anders.
Oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld worde! Ook dát staat in de Bijbel!
Wees mild voor de ander en nauw voor jezelf zeggen de oudsvaders!
Dan ergeren we ons niet aan anderen en zijn we ook anderen niet tot een ergenis.
Ook ik moet hier dagelijks om bidden hoor, ik erger ne steeds weer aan allerlei dingen.
Ik bid dagelijks of ik iets van Zijn Licht mag uitstralen!

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor pindas83 » 09 mar 2020 20:53

DeLange schreef:Wie vluchtelingen om hun moslimachtergrond terug wil sturen en zegt christen te zijn, heeft een balk in zijn oog, een bord voor zijn kop, eelt op zijn hart, staar op de ogen en geknapte trommelvliezen, zodat ze Gods Woord niet kunnen horen, zien, zich eigen maken en praktiseren. Zo iemand heb ik geen verbinding mee. Ik distantieer me daarvan. De PVV en de CU zouden ook niet samen in één kabinet mogen zitten. Licht en duisternis kan niet samen gaan. Gods Woord is helder zat.

Nee, ik heb niks met deze mensen van doen. Ik heb zo iemand al eens mijn huis uit gestuurd en op een vol evangelische bijbelkring waar deze geluiden ter hoge werden gebracht en niemand weerstand bood, ben ik opgestapt, weg gegaan en niet meer terug gekomen.
Ze zullen VAST wel christenen zijn, maar ik wil en kan niet met zulken omgaan.

Die gene die ik had weg gestuurd is nu wel weer welkom, maar ik wil en kan het er met hem niet meer over hebben. Voor dergelijke duistere gedachten is er bij mij geen ruimte voor. Ik vind het satanisch en demonisch. Ja anti christelijk en occult van aard. Het moeite van het debatteren niet waard. Maar omdat deze aarde vergaat, zal ik deze haat wel steeds meer om me heen gaan horen.

Op een dag zijn wij aan de beurt. Slaan Nederlanders op de vlucht en zijn zij ook nergens welkom. Dan weten we, wat voor een gif zwarte duisternis deze gedachten van vluchtelingenhaat in werkelijkheid is en dat dit niet Gods wil is.


Je zou ook gewoon in gesprek kunnen gaan met zo iemand en proberen te ontdekken waardoor het komt dat ze er zo over denken. Misschien is het angst voor het onbekende of misschien denken ze, als je doorvraagt wel veel genuanceerder over dit onderwerp zoals je nu doet voorkomen.
Wat ik al eerder zei, bijna iedereen is voor het opnemen van echte vluchtelingen. Waar wel veel mensen op tegen zijn is het opvangen van mensen die niet uit oorlogsgebied komen en slechts om economische redenen het ergens anders gaan proberen. Dat is een belangrijke nuance.

Wat mij bevreemd is dat je in één van je posts stelt dat je geen moeite heb met New Age, Islam en atheïsme etc.. maar mensen die moeite met vreemdelingen hebben bestempeld als demonisch en occult. Hoe leg je dat uit? Ik vind bijvoorbeeld de New Age-religie behoorlijk occult, jij niet dan?

Verders zou het fijn zijn als je niet doet alsof je hier de enige christen bent en anderen afserveert.
We zijn allemaal op zoek (met alle gebrek weliswaar) naar wat God wil in ons leven.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor benefietdiner » 09 mar 2020 22:17

Afbeelding

zullen we een potje doen :lol:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2020 23:23

Mee eens. De Bijbel roept je op om van je naaste te houden en zelfs om je vijanden lief te hebben.


Dat mogen sommigen zich wel aantrekken op basis van hun houding tov vluchtelingen of moslims. Maar het gaat ook over je houding richting die mensen die er in je ogen onbijbelse standpunten op nahouden.

Van mensen die het met je eens zijn houden is niet zo moeilijk, mensen die het met je oneens zijn liefhebben is een stuk lastiger. En dan ga je vast ook een lastig gesprek over dit soort dingen aan als die liefde oprecht is. Is een bijbelser houding dan “als je dat vindt als christen heb ik een hekel aan je, praat ik niet met je en durf ik je christen-zijn ook wel in twijfel te trekken, sterker nog, ik weet wel zeker dat je dat niet bent dan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor DeLange » 10 mar 2020 22:37

pindas83 schreef:Je zou ook gewoon in gesprek kunnen gaan met zo iemand en proberen te ontdekken waardoor het komt dat ze er zo over denken. Misschien is het angst voor het onbekende of misschien denken ze, als je doorvraagt wel veel genuanceerder over dit onderwerp zoals je nu doet voorkomen.
Wat ik al eerder zei, bijna iedereen is voor het opnemen van echte vluchtelingen. Waar wel veel mensen op tegen zijn is het opvangen van mensen die niet uit oorlogsgebied komen en slechts om economische redenen het ergens anders gaan proberen. Dat is een belangrijke nuance.

Wat mij bevreemd is dat je in één van je posts stelt dat je geen moeite heb met New Age, Islam en atheïsme etc.. maar mensen die moeite met vreemdelingen hebben bestempeld als demonisch en occult. Hoe leg je dat uit? Ik vind bijvoorbeeld de New Age-religie behoorlijk occult, jij niet dan?

Verders zou het fijn zijn als je niet doet alsof je hier de enige christen bent en anderen afserveert.
We zijn allemaal op zoek (met alle gebrek weliswaar) naar wat God wil in ons leven.

Alvast bedankt!


Ik weet wel zeker dat ik het over een andere groep heb. Namelijk wat ik zelf in evangelische kringen hoorde. Namelijk de angst dat de Islam Europa over neemt en dat we door hen vervolgd gaan worden, als gevolg van massa immigratie en de grote gezinnen. Ze zijn daarom tegen de opvang van moslims.
Die angst heb ik echter later ook onder reformatorische schoonfamilieleden gehoord.

Wat New Age en zo betreft, ik heb geen moeite ermee dat ze hier als aanhangers in Nederland wonen. Het zijn gewoon mensen. We moeten er mee samen leven. Hoewel ze een vijand van het kruis zijn, kunnen ze even goed nog tot geloof in Jezus komen. En laten we eerlijk wezen, wij zijn als christenen een minderheid geworden en zo hoort het ook.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor hans0166 » 11 mar 2020 07:46

DeLange schreef:Ik weet wel zeker dat ik het over een andere groep heb. Namelijk wat ik zelf in evangelische kringen hoorde. Namelijk de angst dat de Islam Europa over neemt en dat we door hen vervolgd gaan worden, als gevolg van massa immigratie en de grote gezinnen. Ze zijn daarom tegen de opvang van moslims.
Die angst heb ik echter later ook onder reformatorische schoonfamilieleden gehoord.


en op termijn waarschijnlijk zeer terecht, maar aan de andere kant is verkiezingen houden ons systeem, dit houdt dus in dat er verandering plaats kán vinden.


DeLange schreef:Wat New Age en zo betreft, ik heb geen moeite ermee dat ze hier als aanhangers in Nederland wonen. Het zijn gewoon mensen. We moeten er mee samen leven. Hoewel ze een vijand van het kruis zijn, kunnen ze even goed nog tot geloof in Jezus komen. En laten we eerlijk wezen, wij zijn als christenen een minderheid geworden en zo hoort het ook.


je scheert alles weer wel heel gemakkelijk over één kam. New Age is verweven met het Christendom, veel ideeen worden volledig gedeeld. Net als ook lijnen te vinden zijn met Islam, Hindoe, en nog veel meer religies.. dat is namelijk universeel.
Als je het in vergelijkingen zet, heeft New Age meer met het Christendom, dan evangelisch met Reformatorisch.
En ben wel benieuwd wie "wij" christenen zijn nadat je eerder zo'n beetje iedereen hier afgeserveerd hebt.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor DeLange » 11 mar 2020 07:59

hans0166 schreef:en op termijn waarschijnlijk zeer terecht, maar aan de andere kant is verkiezingen houden ons systeem, dit houdt dus in dat er verandering plaats kán vinden.


Ik volg de lijn van de CU en zie de PVV als een staats gevaarlijke vijand, die God dank nooit aan de macht komt.
Maar los daar van, ik volg wat de bijbel mij leert en ben niet bang voor hun overname. Dat gaat niet gebeuren. Maar jij ziet de moslims kennelijk als jouw vijand. Ik niet. Ik serveer de Islam net zo hard af als de New Age en zie bijden als anti christelijke levensbeschouwingen. Maar ik heb de aanhangers lief en vind dat er voor hen alle ruimte moet zijn in de samenleving, zolang ze ons niet gaan vervolgen.


je scheert alles weer wel heel gemakkelijk over één kam. New Age is verweven met het Christendom, veel ideeen worden volledig gedeeld. Net als ook lijnen te vinden zijn met Islam, Hindoe, en nog veel meer religies.. dat is namelijk universeel.
Als je het in vergelijkingen zet, heeft New Age meer met het Christendom, dan evangelisch met Reformatorisch.
En ben wel benieuwd wie "wij" christenen zijn nadat je eerder zo'n beetje iedereen hier afgeserveerd hebt.


Na al jouw bijdragen vanaf het begin dat wij elkaar hier kennen, kan ik wel zeggen, dat wij geen verwantschap in het geloof hebben. En wat jij bent weet ik niet. In ieder geval zie ik in jou iemand die mij voortdurend afschiet, vanaf het begin. Mij uitlacht, en mij bespot om mijn geloof. Ik zie jou niet als een bijbeltrouwe christen nee. Op de inhoud van de bijbel ben jij hier ook niet ingegaan, wat onder andere Matrix deelde. Je negeert het en dat spreekt voor mij boekdelen.
En ja, ik erger me dan ook aan jou. Ik wantrouw jou tot op het bot. Aardig vind ik jou ook niet.

Ik wil jou ook vriendelijk verzoeken niet meer op mijn bijdragen in te gaan. Ik ervaar jou namelijk als een zeer onaangename gesprekspartner.
Laatst gewijzigd door DeLange op 11 mar 2020 08:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor DeLange » 11 mar 2020 08:22

benefietdiner schreef:Afbeelding

zullen we een potje doen :lol:

Ja doe maar. :D
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor hans0166 » 11 mar 2020 10:56

DeLange schreef:Ik volg de lijn van de CU en zie de PVV als een staats gevaarlijke vijand,


CU is veel gevaarlijker, die schroomt namelijk niet om met de D66 te regeren

DeLange schreef:Maar jij ziet de moslims kennelijk als jouw vijand. Ik niet. Ik serveer de Islam net zo hard af als de New Age en zie bijden als anti christelijke levensbeschouwingen.


geef even aan waar ik dat zeg?

DeLange schreef:Na al jouw bijdragen vanaf het begin dat wij elkaar hier kennen, kan ik wel zeggen, dat wij geen verwantschap in het geloof hebben. In ieder geval zie ik in jou iemand die mij voortdurend afschiet, vanaf het begin. Mij uitlacht, en mij bespot om mijn geloof. Ik zie jou niet als een bijbeltrouwe christen nee. Op de inhoud van de bijbel ben jij hier ook niet ingegaan... Je negeert het en dat spreekt voor mij boekdelen.
En ja, ik erger me dan ook aan jou. Ik wantrouw jou tot op het bot. Aardig vind ik jou ook niet.


... je kunt niet tegen tegengas, je kwam hier al binnen met je evangelisatie drang, en daar heb ik je op aangesproken. Ik lach je niet uit, maak je niet belachelijk, vind het ook helemaal niet zo relevant of ik iemand aardig vind. Ik ken je niet eens, en jij mij niet.
Maar als jij durft te zeggen dat mensen geen christen zijn, diskwalificeer je jezelf volledig. Daarnaast moet je jezelf toch maar even afvragen of wat je hier schrijft wel zo "christelijk" is. En wie is bijbelgetrouw?.. ieder woord kan op tientallen wijzes uitgelegd worden. En het is geen geheim dat ik de bijbel niet van kaft tot kaft als het Woord zie, maar als boek waarin het Woord te vinden is, naast een heleboel aanslibsel..net als in kerken.


DeLange schreef:Ik wil jou ook vriendelijk verzoeken niet meer op mijn bijdragen in te gaan. Ik ervaar jou namelijk als een zeer onaangename gesprekspartner.


als jij zaken op een forum post, moet je er vanuit gaan dat mensen reageren, met je eens, of met je oneens.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor Marnix » 11 mar 2020 11:58

hans0166 schreef:CU is veel gevaarlijker, die schroomt namelijk niet om met de D66 te regeren


Dit soort uitspraken zijn wel kort door de bocht. Dat ben je wel vaker, dat is in discussies ook niet altijd prettig. Ik denk dat het die manier is die soms wat weerstand oproept. Dus als ik je toch wat goed bedoelde feedback mag geven wat je zelf kan doen (los van wat anderen kunnen doen, ik wil jou niet de schuld geven of zo) is het om soms iets minder bot en kort door de bocht te reageren. Dat helpt in discussies denk ik wel.

Overigens is wat je hier zegt jouw mening die ik totaal niet deel. Maar misschien kan je uitleggen waarom je dat vindt. Waarom is het heel gevaarlijk om met D66 te regeren? Met de wetenschap dat het heel waarschijnlijk is dat je anders een regering met D66 en zonder de CU had gehad?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor hans0166 » 11 mar 2020 12:20

Marnix schreef: Waarom is het heel gevaarlijk om met D66 te regeren?


als er in NL één partij is die tegen religie is, voor achter de voordeur, voltooid leven, verbreding van het abortusbeleid, ...dan kun je als je ook maar enige principes hebt als christelijke partij daar niet mee regeren, tenzij je wel erg gesteld bent op het pluche.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten