ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor Chaya » 03 nov 2020 14:57

Ik heb mensen in mijn direkte omgeving die terecht zouden mogen klagen, omdat zij echt veel moeiten en tegenslagen hebben.
Maar ze doen het niet.
En zou ik dan bij hen moeten komen om zoiets onbeduidends als een gemiste skivakantie of een avondje uit?
Ik zou niet durven.
tulp schreef:Door gevoel te erkennen, houd je het kleiner.

Ja dat is waar.
Zo werkt het ook bij een fobie. De angst erkennen dat het er is, dan kun je die angst tegemoet treden, er een aantal keren doorheen gaan en dan blijkt het uit te doven.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor StillAwake » 03 nov 2020 15:39

Chaya schreef:Nou vooruit, nog maar eentje.
Ik klaagde dat ik geen schoenen had, totdat ik iemand zag die geen voeten had.
Chinese wijsheid.
Nu genoeg gezeurd mannen, we gaan weer door. :-({|=

Mooie uitspraak, maar kijk wel uit dat je dingen die voor jou niet zoveel waarde hebben niet gaat beschouwen alsof ze voor een ander ook waardeloos zouden moeten zijn.
We zitten nu eenmaal in een lockdown, en daar mogen we allemaal van balen.
Dat anderen nog harder geraakt worden is zeker waar, maar deze tijd raakt iedereen, en iedereen moet daarin een nieuw evenwicht vinden.
En door er even stevig van te balen geef je het ook voor jezelf een plek.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor StillAwake » 03 nov 2020 15:43

tulp schreef:Grappig: hoe meer tegengas je geeft, hoe meer de ander uit gaat leggen waarom hij wel even mag balen.
3x uitleggen dat je even mag balen gaat er dan uitzien alsof het heel erg groot is. :roll:

Dat merk ik bij mijn eigen man ook: het werkt veel beter om zijn gevoel te erkennen (dat is vervelend zeg!), ook al doet het mij niks. Hij heeft zich gehoord gevoeld, kan het vervolgens naast zich neerleggen en dooorrrrr!
Ik kan gerust zeggen dat ik dit door schade en schande geleerd heb en dat ik veel profijt van deze les heb en mijn man ook. :D
Door gevoel te erkennen, houd je het kleiner.

zit wat in, maar het klinkt nu niet alsof "eerlijkheid" een groot goed is in jullie relatie.
Wellicht komt het anders over dan je het schrijft, maar het klinkt wat vreemd...
Als ik ergens mee zit, maar ik weet dat het mijn vrouw niks doet: dan hoef ik het met haar niet te delen.
En als zij ergens van baalt wat mij totaal niet interesseert kan ze beter een vriendin bellen dan dat ze haar hart lucht bij mij, die haar probleem niet ziet of serieus neemt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor tulp » 03 nov 2020 17:41

Ja mogelijk komt het anders over of pak jij het anders op dan ik het bedoel want ik begrijp niet hoe je er bij komt dat 'eerlijkheid' geen groot goed zou zijn in onze relatie.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor Marnix » 03 nov 2020 20:38

Ach, zo werkt het wel vaker StillAwake, die aanpak ken ik ook wel van cursussen over klantcontact enzo die ik ooit heb gevolgd. Overigens is het als het goed is ook niet oneerlijk. Het gaat er niet om dat je zegt: “wat erg” terwijl je het niet meent maar je erkent dat het voor iemand anders wel vervelend kan zijn, ook al vind je dat zelf niet. Iemands gevoel erkennen is iets anders dan doen alsof je het begrijpt terwijl dat niet zo is want dan erken je helemaal niets behalve je eigen gevoel.

Want dat kan je vinden maar als een ander het wel vervelend is is dat een feit. En dan is “ach klaag niet, wees blij dat je nog leeft en eten hebt en gezond bent” leuk bedoeld maar best ongevoelig. Want blijkbaar is je eigen gevoel dan de enige maatstaf en mogen anderen iets wat jij niet erg vindt, niet erg vinden.

En dat probeer ik Chaya en Elburger uit te leggen. Plus dat het niet zozeer gaat om een skivakantie of een feestje, sinterklaas, Kerst maar om sociale bijeenkomsten. En dat je die als sociale mensen best mag missen. En ook dan is een overtreffende trap van het probleem “wees blij dat je nog vrienden hebt, sommige mensen zijn past echt eenzaam” ook wat bot. Je kan ook gewoon erkennen dat dit nu allemaa niet kunnen voor mensen als een gemis kan voelen.

Het is sowieso een nogal klassiek Nederlands ding: niet zeuren, het kan altijd erger.... gewoon maar doorgaan. Negeer je pijn maar, stop het lekker weg. Maar je mag (en dat is ook een Bijbelse les) best wel eens klagen. Wat iets anders is dan verzanden in zelfmedelijden, bij de pakken gaan neerzitten enzovoorts.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor StillAwake » 03 nov 2020 21:26

tulp schreef:Ja mogelijk komt het anders over of pak jij het anders op dan ik het bedoel want ik begrijp niet hoe je er bij komt dat 'eerlijkheid' geen groot goed zou zijn in onze relatie.

fijn dat je het anders bedoeld dan hoe ik het las.
Ik las het als: ik doe even alsof het me ook interesseert, en als hij zijn ei kwijt is ga ik over tot de orde van de dag.
Vandaar dat ik om verduidelijking vroeg...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor StillAwake » 03 nov 2020 21:38

Marnix schreef:Ach, zo werkt het wel vaker StillAwake, die aanpak ken ik ook wel van cursussen over klantcontact enzo die ik ooit heb gevolgd. Overigens is het als het goed is ook niet oneerlijk. Het gaat er niet om dat je zegt: “wat erg” terwijl je het niet meent maar je erkent dat het voor iemand anders wel vervelend kan zijn, ook al vind je dat zelf niet. Iemands gevoel erkennen is iets anders dan doen alsof je het begrijpt terwijl dat niet zo is want dan erken je helemaal niets behalve je eigen gevoel.
Dat heeft Tulp net rechtgezet. Overigens vind ik dat in een klantcontact nog wat anders dan in een relatie, maar dat kan aan mij liggen.
Marnix schreef:Want dat kan je vinden maar als een ander het wel vervelend is is dat een feit. En dan is “ach klaag niet, wees blij dat je nog leeft en eten hebt en gezond bent” leuk bedoeld maar best ongevoelig. Want blijkbaar is je eigen gevoel dan de enige maatstaf en mogen anderen iets wat jij niet erg vindt, niet erg vinden.
Iets wat me in Nederland vaak opvalt: Ik hou niet van wintersport, dus jij kunt best zonder. Ik heb nog nooit in een voetbalstadion gezeten, dus het is voor jou ook niet belangrijk. "Ik" als maatstaf.
Marnix schreef:En dat probeer ik Chaya en Elburger uit te leggen. Plus dat het niet zozeer gaat om een skivakantie of een feestje, sinterklaas, Kerst maar om sociale bijeenkomsten. En dat je die als sociale mensen best mag missen. En ook dan is een overtreffende trap van het probleem “wees blij dat je nog vrienden hebt, sommige mensen zijn past echt eenzaam” ook wat bot. Je kan ook gewoon erkennen dat dit nu allemaa niet kunnen voor mensen als een gemis kan voelen.
Om sociale bijeenkomsten, en om de lichtpuntjes in en momenteel nogal grijs bestaan.
Marnix schreef:Het is sowieso een nogal klassiek Nederlands ding: niet zeuren, het kan altijd erger.... gewoon maar doorgaan. Negeer je pijn maar, stop het lekker weg.
Vind je dat Nederlands? Ik juist niet. In Scandinavië leeft die gedachte nog veel sterker. Ook in Rusland (toegegeven: mijn ervaringen daar zaten vooral in het Scandinavisch deel) is het echt onderdeel van de volksaard. In Nederland ontaard dit soort denken (zie je ook in dit topic gebeuren) in klagen over het klagen van de klagers, die daar dan vervolgens weer op reageren met feitelijk dezelfde redenatie waarmee ze net (al dan niet terecht) om de oren zijn geslagen. Het levert een interessante symmetrie op in topics als deze.
Marnix schreef:Maar je mag (en dat is ook een Bijbelse les) best wel eens klagen. Wat iets anders is dan verzanden in zelfmedelijden, bij de pakken gaan neerzitten enzovoorts.
Klopt, maar klagen in een topic als deze is wellicht ook iets anders dan je problemen met je intimi bespreken...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor Marnix » 03 nov 2020 21:57

Hm ja. Tijd voor een nieuwe ergernis ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor irmo » 05 nov 2020 14:45

Hmm ja. Ik heb een nieuwe.

Wat een slecht stukje in het Rd van vandaag:

https://www.rd.nl/opinie/rooms-katholie ... -1.1710937

Ik weet niet wat die in de tijd dat ze katholiek was heft geleerd, maar dan had ze wel wat meer onderzoek mogen doen. Oppervlakkig, theologisch onjuist en vol van haar eigen negatieve mening. Jammer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor Marnix » 05 nov 2020 16:22

irmo schreef:Hmm ja. Ik heb een nieuwe.

Wat een slecht stukje in het Rd van vandaag:

https://www.rd.nl/opinie/rooms-katholie ... -1.1710937

Ik weet niet wat die in de tijd dat ze katholiek was heft geleerd, maar dan had ze wel wat meer onderzoek mogen doen. Oppervlakkig, theologisch onjuist en vol van haar eigen negatieve mening. Jammer.


Welke dingen kloppen er volgens jou niet? Kan je de 3 belangrijkste noemen? Dat vind ik wat lastig uit zo'n heel artikel af te leiden. Want ik lees ook wel weer herkenbare dingen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor hans0166 » 05 nov 2020 17:16

Marnix schreef:Welke dingen kloppen er volgens jou niet? Kan je de 3 belangrijkste noemen? Dat vind ik wat lastig uit zo'n heel artikel af te leiden. Want ik lees ook wel weer herkenbare dingen.


1- er is geen katholiek die, enigzins op de hoogte is, die zou zeggen dat er uit het bloed in een reliek uit zichzelf een heilzame werking uitgaat.

2.Jezus wordt niet door Paus en Maria vertegenwoordigt

3.Rooms Catholisisme is niet besmettelijk, je krijgt het niet van luisteren naar theologen of kloosterbezoek.
(ik heb pas nog wat in de koran gelezen... ben echt geen moslim geworden)

4. Bijbel en Schriftstudie is in de RK een zeer hoogstaande wetenschap dit itt wat het protestantisme nog altijd uitdraagt en probeert te laten geloven.

5. het is Schrift én Traditie, niet de een nog de ander alleen.

6. Katholieken zijn niet onzekerder in hun geloof dan protestanten. Het afblijven van oa vele reformatorischen bij het avondmaal ... wie is er nou onzeker?... het "misschientje" is door het protestantisme uitgevonden.

8. eigenlijk het beginpunt van het artikel... formuliergebeden en woordenschat .. Calvijn was er een groot voorstander van! ....die vrije oeverloze gebeden waren een doorn in het oog... en wat te denken van de tale kanaans .. nog onbegrijpelijker dan het romeins missaal.

(voorbeeld van een officieel gedeelte van zo'n formuliergebed in de vieringen sinds de 70 er jaren in gebruik:

Machtige God, met alle eerbied noemen wij uw naam,die Gij gegeven hebt aan wat er leeft en ademhaalt.De hemel en het land, het licht van deze dag,een ook wijzelf, God, zijn er dankzij U,die al van mensen houdt voor zij geboren zijn.Wij noemen U van harte onze God en Vader, die doet wat Gij zegt en ons in leven houdt,die naar ons zoeken blijft tot Gij ons in den vreemde vindt,omwille van uw Zoon, de eerste van ons allen.In stad en land, in mensen en machten,in levenden en doden wordt Gij vermoed en uitgesproken,tot deze aarde eens de stad van vrede is,het nieuwe Jeruzalem, waar alle leed geleden isen al ons kwaad vergeten....Heer onze God,Gij zijt heilig en goed –en zo bekend met ons dat onze namen staan geschreven in uw hand.Geen mens zult Gij vergeten dank zij Jezus Christus,de Zoon van uw genade, die Gij hebt voortgebracht en uitgezonden hebt om tranen te drogen van mensen die geslagen zijn, om het hart te helen van mensen die gebroken zijn,om brood te worden voor vandaag en de vrede zelf te zijn.Wij danken U dat Hij ons ruimte geeft en vrijheid schept.Wij danken U dat Hij de naam geworden isvoor heel ons leven ten einde toe....

is dat onduidelijk en gebrekkig.? )

Dit zijn er een paar voorbeelden van verkeerde info na gewoon even doorlezen, theologisch is er vast nog veel meer te zeggen.

Deze mevrouw etaleert haar eigen onkunde en blijkbaar haat tegen haar oude nest. Het valt me nog mee dat de Heidelberger met de vervloekte paapsche mis er niet bijgesleept wordt.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor irmo » 05 nov 2020 18:03

Marnix schreef:
Welke dingen kloppen er volgens jou niet? Kan je de 3 belangrijkste noemen? Dat vind ik wat lastig uit zo'n heel artikel af te leiden. Want ik lees ook wel weer herkenbare dingen.


Ik Zie dat Hans me al voor is geweest. Ik vul nog even aan:

1) In de katholieke kerk is er geen ruimte voor twijfel - Zeker wel! Ik mag altijd aan alles en overal over twijfelen en daar vervolgens een egesprek over aan gaan, verrijkend juist!
2) Een vormloze wazige voorstelling - Nee, alsof het protestantisme zo lekker duidelijk is. Ik heb iig nog vragen zat.
3) Gewennig aan de Roomse godsdienst? Het is geen besmettelijke ziekte ofzo
4) Katholieken aanbidden geen beelden. Nooit gedaan ook.
5) Stilte is de enige manier om God te ontmoeten? Sinds wanneer?
6) Heiligen helpen niet mee aan de verlossing. Gewoon niet.
7) het doen van goede werken komt voort uit het horen van het Evangelie en de navolging van Jezus. Ik denk dat deze dame dat nog niet helemaal snapt ofzo.
8) alleen maar rituelen zien en ee gebrekkige inhoudelijke kennis hebben - Katholieken geven ook catechisatie hoor. Kun je naar hartelust studeren.
9) Jezus oordeelt ook op de Jongste Dag. Wordt ook in het protestantisme geleerd, misschien heeft ze wat gemist in haar lessen.
10) De mens wordt door het geloof gerechtvaardigd, ipv goede werken. Dit leren protestanten en katholieken hetzelfde.
11) Ik hoef niet te hertalen als ik de Bijbel lees. Nergens voor nodig
12) het afweermechanisme in de laatste alinea - Is ee in elke geloofsgemeenschap. Ook protestanten stoten mensen af die veel vragen stellen en een ander geloof aanhangen. Als je te lang blijft hangen zonder je aan de protestantse leer aan te conformeren wordt je er niet zo goed uitgegooid en genengeerd. En mishandeld en monddood gemaakt. Enzovoort.


Kortom, een waardeloos artikel. Jammer dat er niet is geschreven door iemand die wel wist wat hij of zij het over heeft. Dit is gewoon een beetje moddergooien van protestanten naar katholieken, gewoon omdat het kan. Gemiste kans.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor Marloes1g » 05 nov 2020 20:25

Mijn lieve Irmo, Ik als jarenlange ervaringsdeskundige in de roomse kerk raad jou aan toch iets ijveriger te studeren . Ik ga niet alle punten weerleggen maar google eens op Andy Penne die als pastoor/priester een website en heeel veel filmpjes gemaakt heeft over de dagelijkse praktijken van de roomse kerk.
Je gaat je echt verbazen want de helft is jou nog niet aangezegd merk ik wel :-({|=

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor irmo » 05 nov 2020 22:12

Marloes1g schreef:Mijn lieve Irmo, Ik als jarenlange ervaringsdeskundige in de roomse kerk raad jou aan toch iets ijveriger te studeren . Ik ga niet alle punten weerleggen maar google eens op Andy Penne die als pastoor/priester een website en heeel veel filmpjes gemaakt heeft over de dagelijkse praktijken van de roomse kerk.
Je gaat je echt verbazen want de helft is jou nog niet aangezegd merk ik wel :-({|=


Ik heb zn website eens doorgelezen, op jouw aanraden. Leuke webstek wel. Voor alle filmpjes heb ik nu helaas geen tijd.
Ik sta nog steeds achter alle punten die ik hierboven heb opgesomd.

Dus als je het niet goed vind, misschien kun je er dan toch eens op ingaan?

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: ergenissen - welke dan ook- en wat er tegen te doen?

Berichtdoor hans0166 » 06 nov 2020 10:53

Marloes1g schreef:Je gaat je echt verbazen want de helft is jou nog niet aangezegd merk ik wel :-({|=


ik verbaas me eigenlijk veel meer dat je zonder enige weerlegging als "ervaringsdeskundige" iets poneert en verwijst naar de website van een belgische pastoor. (er mankeert echt niet zoveel aan zijn filmpjes)

Kom dan met punten, liefst wel met meer onderbouwing dan de bron van deze posts.. dat artikel in RD is gewoon bagger.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten

cron