Wetenschap en leven na de dood

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor benefietdiner » 26 jan 2020 12:29

naamloos schreef:Dat komt omdat je jet 2 maatjes meet.
Bij BDE'e ben je het er mee eens dat het anecdotes zijn en niet meer dan dat, onbetrouwbare verhalen.
Bij jouw geloof in God en de Bijbelverhalen telt je eigen ervaring opeens wél mee want je zegt @ Dorpeling: "En dat geloof ik niet alleen, ik weet het zeker. Omdat ik Hem ervaar in mijn hart en leven."
Dan zijn het opeens geen anekdotes en onbetrouwbare verhalen.
Geloof en ervaring zijn geen bewijzen voor wetenschap, en daar was je het mee eens v.w.b. BDE's.
Nou, het zijn evenmin bewijzen voor God en Bijbelverhalen. Ook niet als er zogenaamd ondersteunend bewijs vanuit de wetenschap bijkomt dat, naar jouw zeggen, voor jou niet los van elkaar staat, je geloof bevestigd en een ultiem bewijs is voor het bestaan van God.
Maar de "bewijzen" voor de BDE's -dat wat op natuurlijke manier te checken is - dat moet weer wél op wetenschappelijk niveau bewezen worden anders telt het niet mee en valt het onder onbetrouwbare verhalen.

@naamloos

Dat zeker weten van Dorpeling is alleen individueel of persoonlijk.

Je kunt jou persoonlijk geloof in het verlossende werk van Jezus nooit aan een ander overbrengen als die persoon, aan wie je jou geloof wilt overbrengen, niet weet wat verlossing in Jezus inhoud of nooit beleeft heeft.
Dan blijft je op verschillende niveaus met elkaar discussiëren. Wat ik dus waarschijnlijk met een mevrouw hier op het forum heb.

*Zoals ik zei heb ik 30 jaar mijn BDE ervaring / beleving niet aan een ander kunnen overbrengen. Ik vertelde het wel aan de dokter en anesthesist (omdat ik dacht dat die dat wel zouden weten, helaas) maar ze wezen mij af met de mededeling dat het hallucinaties enz. waren terwijl ik zeker wist dat dat niet het geval was. Ik dacht regelmatig hoe kom ik ooit uit zo’n tegenfase….. totdat…… totdat je iemand ontmoet met de zelfde BDE beleving. Dan vallen alle puzzelstukje op zijn plaats.

Zo is het ook met geloof.

Dorpeling weet niet wat een BDE is. Daarom wijst Dorpeling het ook van de hand als anekdotes enz. wat ik wel kan begrijpen (zie mijn tweede alinea*). Dorpeling heeft geen persoonlijk beleving met BDE. Desniettegenstaande kan Dorpeling wel een beleeft geloof hebben wat zo zeker is dat Dorpeling kan zeggen 'ik weet het zeker'.

Ik schrijf dit niet om het voor Dorpeling op te nemen of te verdedigen maar dacht hem wel te begrijpen en aan te voelen.

.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor naamloos » 27 jan 2020 10:27

benefietdiner schreef:@naamloos

Dat zeker weten van Dorpeling is alleen individueel of persoonlijk.

Je kunt jou persoonlijk geloof in het verlossende werk van Jezus nooit aan een ander overbrengen als die persoon, aan wie je jou geloof wilt overbrengen, niet weet wat verlossing in Jezus inhoud of nooit beleeft heeft.
Dan blijft je op verschillende niveaus met elkaar discussiëren. Wat ik dus waarschijnlijk met een mevrouw hier op het forum heb.
Mijn discussue met Dorpeling lag niet op het vlak van een persoonlijk geloof in het verlossende werk van Jezus en de zekerheid daarvan.
Ze had het over de wetenschap (pagina 3 do jan 23, 2020 11:40 pm). Zij was het die geloof en wetenschap met elkaar vermengd.
benefietdiner schreef:*Zoals ik zei heb ik 30 jaar mijn BDE ervaring / beleving niet aan een ander kunnen overbrengen. Ik vertelde het wel aan de dokter en anesthesist (omdat ik dacht dat die dat wel zouden weten, helaas) maar ze wezen mij af met de mededeling dat het hallucinaties enz. waren terwijl ik zeker wist dat dat niet het geval was. Ik dacht regelmatig hoe kom ik ooit uit zo’n tegenfase….. totdat…… totdat je iemand ontmoet met de zelfde BDE beleving. Dan vallen alle puzzelstukje op zijn plaats.

Zo is het ook met geloof.

Dorpeling weet niet wat een BDE is. Daarom wijst Dorpeling het ook van de hand als anekdotes enz. wat ik wel kan begrijpen (zie mijn tweede alinea*). Dorpeling heeft geen persoonlijk beleving met BDE.
Ik heb ook nooit een persoonlijke BDE gehad, maar dat vind ik geen reden om het in de categorie van onbetrouwbare verhalen te plaatsen.
Ik hoef niet alles te eerst zelf te ervaren of te snappen voor ik het geloof.
Redelijke argumenten kunnen me overtuigen. Als de feiten die te controleren zijn kloppen met de verhalen vind ik het redelijk om ze te geloven.
Er zijn veel BDE's, ook van kleine kinderen, die dingen weten die ze onmogelijk konden weten die met de feiten kloppen.
Ze hebben dingen gezien terwijl hun hersens niets meer deden, het hart stilstond en hun ogen afgeplakt waren die gewoon bleken te kloppen.
Sommige dingen spelen zich in de directe omgeving af (ze zien zichzelf van bovenaf op het bed liggen, horen wat er gezegd wordt en zien wat er geberud). Als het langer duurt zijn er ook dingen die zich na de tunnel afspelen, zoals het ontmoeten van mensen die die dood zijn enzo.
Zou een enkeling nou met dergelijke verhalen aankomen zou ik er wellicht aan twijfelen, maar dat is niet zo.
benefietdiner schreef:Desniettegenstaande kan Dorpeling wel een beleeft geloof hebben wat zo zeker is dat Dorpeling kan zeggen 'ik weet het zeker'.
Zeker kan dat, dat bestrijd ik nergens. Maar dan hebben we het niet over wetenschappelijke bewijzen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor Chaya » 28 jan 2020 13:00

DeLange schreef:Opmerkelijke artikel:
https://gfcnieuws.com/dood-gaan-wij-nie ... VFine5J7ZA

Hoe kijken jullie hier naar?

Ik kijk nergens naar. We hebben Gods Woord die het ons vertelt.
En zoals het voor de mensen beschikt is dat zij eenmaal moeten sterven en dat daarna het oordeel volgt! Hebr. 9

Dan kloppen al die zogenaamde bewijzen dus niet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor MoesTuin » 28 jan 2020 14:13

Chaya schreef:Ik kijk nergens naar. We hebben Gods Woord die het ons vertelt.
En zoals het voor de mensen beschikt is dat zij eenmaal moeten sterven en dat daarna het oordeel volgt! Hebr. 9

Dan kloppen al die zogenaamde bewijzen dus niet.


Dat klopt, het is inderdaad in dat artikel en de onderzoeken niet gebaseerd op Geloof...
Dat is de grootste valkuil inderdaad.

Enkel in Geloof in de Heer Jezus zijn we verzekerd van het Eeuwige Leven.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor Dorpeling » 28 jan 2020 14:51

naamloos schreef: Bij BDE'e ben je het er mee eens dat het anecdotes zijn en niet meer dan dat, onbetrouwbare verhalen.
Bij jouw geloof in God en de Bijbelverhalen telt je eigen ervaring opeens wél mee want je zegt @ Dorpeling: "En dat geloof ik niet alleen, ik weet het zeker. Omdat ik Hem ervaar in mijn hart en leven."
Dan zijn het opeens geen anekdotes en onbetrouwbare verhalen.
(…)
Maar de "bewijzen" voor de BDE's -dat wat op natuurlijke manier te checken is - dat moet weer wél op wetenschappelijk niveau bewezen worden anders telt het niet mee en valt het onder onbetrouwbare verhalen.


Dat is niet waar naamloos, ik heb nergens beweerd dat BDE's 'onbetrouwbare' verhalen zijn. Mijn opmerking op Mortlach betekend niet direct dat hij mijn gedachten verwoord, ik vond zijn reactie een nuchtere verademing tussen de bijdrages over vermeende reincarnaties enzo. Waar ik dan overigens echt niet in geloof. Vervolgens was jíj het die het vervolgens met 'geloof' ging vergelijken, dat dan ook voor de Bijbel, God en de bijbelverhalen geldt. Wat voor mij overigens niet te bij elkaar te krijgen is, zie ook hieronder.

benefietdiner schreef:
Waar ik op doel is ‘geloof overdragen’ aan een ander.

Ik trok BDE gelijk aan geloof in die zin dat het individueel van toepassing is.


Daar zit een waarheid in; het is inderdaad individueel. Mijn geloof kan voor een ander onzin zijn, en andersom. Dat zie je in dit topic wel weer.

Waarschijnlijk heb jij geen BDE ervaring gehad en daarom kan je er wel ‘over spreken’ maar er niet ‘uit spreken’ omdat je het in die zin niet kent.


Dorpeling weet niet wat een BDE is. Daarom wijst Dorpeling het ook van de hand als anekdotes enz. wat ik wel kan begrijpen (zie mijn tweede alinea*). Dorpeling heeft geen persoonlijk beleving met BDE. Desniettegenstaande kan Dorpeling wel een beleeft geloof hebben wat zo zeker is dat Dorpeling kan zeggen 'ik weet het zeker'.
Ik schrijf dit niet om het voor Dorpeling op te nemen of te verdedigen maar dacht hem wel te begrijpen en aan te voelen.


Dorpeling is een 'haar'. :)

Wat ik duidelijk probeer te maken, is dat ik een 'BDE' of 'geloof in God' gewoon niet op dezelfde hoogte kan krijgen.
Ik heb het niet gehad over wel of geen persoonlijke BDE.
(hier gewist, pers. info)
Maar het doet verder niets af of toe aan mijn overtuiging dat er een God is, en een leven na de dood waarin onze staat voor eeuwig is beslist. Want dat weet ik ook zo, verder 'bewijs' als verhalen van anderen of onderzoeken over BDE's etc. hoef ik daar niet voor. Want ook al zou een BDE waar zijn, dan nog is er geen enkel bewijs dat het leven na de dood ook datgene is wat zo iemand ervan maakt. Er is niemand terug gekeerd om te vertellen wat 'sterven' echt inhoudt. Dat staat wel in de Bijbel (waar ik veel meer waarde aan hecht); 'de rijke man sloeg zijn ogen op, zijnde in de pijn'. Een eeuwig leven of een eeuwige dood.
Wat ik al zei, deze twee dingen kan ik gewoon niet bij elkaar krijgen. Ze staan voor mij zóver bij elkaar vandaan, het ene is een 'ervaring' maar het andere van levensbelang!
Laatst gewijzigd door Dorpeling op 31 jan 2020 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor benefietdiner » 28 jan 2020 14:55

DeLange schreef:Opmerkelijke artikel:
https://gfcnieuws.com/dood-gaan-wij-nie ... VFine5J7ZA

Hoe kijken jullie hier naar?
Chaya schreef:Ik kijk nergens naar. We hebben Gods Woord die het ons vertelt.
En zoals het voor de mensen beschikt is dat zij eenmaal moeten sterven en dat daarna het oordeel volgt! Hebr. 9


Dan kloppen al die zogenaamde bewijzen dus niet.
MoesTuin schreef:Dat klopt, het is inderdaad in dat artikel en de onderzoeken niet gebaseerd op Geloof...
Dat is de grootste valkuil inderdaad.

Enkel in Geloof in de Heer Jezus zijn we verzekerd van het Eeuwige Leven.

Ik heb BDE beleeft zoals de schrijvers van dat artikel in positieve zin beschrijven. Dat wil niet zeggen dat er geen negatieve ervaringen zijn met BDE, die zijn er weldegelijk.

@ Chaya. Gods Woord verteld ons ook door middel van Paulus dat hij dergelijk mens die christen was ontmoet had in 2 Korinthiërs 12:2-5
2 Ik ken een mens in Christus, voor veertien jaren (of het geschied zij in het lichaam, weet ik niet, of buiten het lichaam, weet ik niet, God weet het), dat de zodanige opgetrokken is geweest tot in den derden hemel; 3 En ik ken een zodanig mens (of het in het lichaam, of buiten het lichaam geschied zij, weet ik niet, God weet het) 4 Dat hij opgetrokken is geweest in het paradijs, en gehoord heeft onuitsprekelijke woorden, die het een mens niet geoorloofd is te spreken. 5 Van den zodanige zal ik roemen,

Laat ik er dit van zeggen: er staat wel iets van in de Bijbel genoteerd.

Vraagje: waarom noemt Paulus dat in Korinthiërs 12:2-5 als het geen waarde zou hebben?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor Chaya » 28 jan 2020 15:25

benefietdiner schreef:Laat ik er dit van zeggen: er staat wel iets van in de Bijbel genoteerd.
Vraagje: waarom noemt Paulus dat in Korinthiërs 12:2-5 als het geen waarde zou hebben?

Jawel, dat weet ik, maar de Bijbel staat er niet vol mee.
Dat Lazarus en het dochtertje van Jaïrus zelfs uit de dood zijn opgewekt, is niet geschreven om dat nog eens te proberen.

Ik heb er ook wel een eigen gedachte over. We worden overspoeld met beelden. Soms zie ik beelden die ik helemaal niet wil zien.
Ik stond laatst voor de deur bij iemand, had gebeld en wachtte tot er open gedaan werd. Ik kon zo op het enorme TV scherm kijken alwaar
ik rare wezens zag voortstrompelen.
Later thuis zei 1 van mijn kinderen dat dan vast The Walking dead was.
Weet je dat die beelden keer op keer in mijn hoofd opdoemden, het was ergerlijk en beangstigend. :-?
Ik zag ze slechts een paar seconden.
Misschien heeft niet iedereen hier last van, maar ik dus duidelijk wel.

En het zou zomaar kunnen dat beelden dus bij een BDE terugkeren.
Of als iemand onder invloed van medicatie of drugs is.
Ik weet niet wat ik ermee moet als ik van iemand lees dat hij zichzelf boven de tafel zag zweven, toen hij geopereerd werd.
Ik ben als kind bijna verdronken en zag toen ook allerlei beelden voorbij komen.
Hoe komt dat?? En wat is het??
Wat weet de neurobiologie nog steeds niet over de werking van hersenen? Het meeste is dus niet te verklaren.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor benefietdiner » 28 jan 2020 16:59

Chaya schreef:Jawel, dat weet ik, maar de Bijbel staat er niet vol mee.
Dat Lazarus en het dochtertje van Jaïrus zelfs uit de dood zijn opgewekt, is niet geschreven om dat nog eens te proberen.

Ik heb er ook wel een eigen gedachte over. We worden overspoeld met beelden. Soms zie ik beelden die ik helemaal niet wil zien.
Ik stond laatst voor de deur bij iemand, had gebeld en wachtte tot er open gedaan werd. Ik kon zo op het enorme TV scherm kijken alwaar
ik rare wezens zag voortstrompelen.
Later thuis zei 1 van mijn kinderen dat dan vast The Walking dead was.
Weet je dat die beelden keer op keer in mijn hoofd opdoemden, het was ergerlijk en beangstigend. :-?
Ik zag ze slechts een paar seconden.
Misschien heeft niet iedereen hier last van, maar ik dus duidelijk wel.

En het zou zomaar kunnen dat beelden dus bij een BDE terugkeren.
Of als iemand onder invloed van medicatie of drugs is.
Ik weet niet wat ik ermee moet als ik van iemand lees dat hij zichzelf boven de tafel zag zweven, toen hij geopereerd werd.
Ik ben als kind bijna verdronken en zag toen ook allerlei beelden voorbij komen.
Hoe komt dat?? En wat is het??
Wat weet de neurobiologie nog steeds niet over de werking van hersenen? Het meeste is dus niet te verklaren.

Ik dacht dat je geen beelddenker was maar nu begin ik toch te twijfelen. :mrgreen:

Jou antwoord over BDE’ers is duidelijk. Dergelijke antwoorden heb ik 30 jaar lang gehad op mijn BDE en daarom nooit verteld.

Toch wil ik er met voorzichtigheid op zeggen dat jou mening gelijk is aan mensen die zeggen dat een mens geen ‘ziel’ heeft maar alleen een ‘brein’ onder andere: Herman Philipse en Dick Swaab.

Google maar eens op deze mensen dan zal je het vast niet met hen eens zijn.

Het is wel een magere reactie wat je geeft op mijn ‘vraagje’, je schreef: 'de Bijbel staat er niet vol mee’ en ‘dat Jezus uit de doden opwekt’. Ik zie geen verband met BDE. Eigenlijk geen respons op mijn vraagje toch?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor naamloos » 28 jan 2020 17:24

Dorpeling schreef:Dat is niet waar naamloos, ik heb nergens beweerd dat BDE's 'onbetrouwbare' verhalen zijn. Mijn opmerking op Mortlach betekend niet direct dat hij mijn gedachten verwoord, ik vond zijn reactie een nuchtere verademing tussen de bijdrages over vermeende reincarnaties enzo. Waar ik dan overigens echt niet in geloof. Vervolgens was jíj het die het vervolgens met 'geloof' ging vergelijken, dat dan ook voor de Bijbel, God en de bijbelverhalen geldt. Wat voor mij overigens niet te bij elkaar te krijgen is, zie ook hieronder.
Welke bijdrages over vermeende reïncarnaties enzo? In de link die de Lange plaatste staat er niet 1, en daarna hebben alleen Benefiet en ik wat over BDE's gedeeld. Dat ging ook niet over reïncarnatie! Het gaat over het voortbestaan van het bewustzijn. (niks onbijbels trouwens)
Je hebt inderdaad niet letterlijk gezegd dat je het met de inhoud van de reactie van Mortlach eens bent, maar toen ik zei wat er inhoudelijk uit zijn reactie volgt ging je daar eveneens inhoudelijk op in. Dan had je beter kunnen zeggen dat het je puur om de nuchtere taal ging.
Ik heb nu de indruk dat je de zaak zo zit te framen dat jij veilig aan de zijlijn komt te staan.
Hoe dan ook, het verandert verder inhoudelijk niets aan mijn mening, alleen dat dat gedeelte (eventueel) niet op jou van toepassing was.

Chaya schreef:Ik kijk nergens naar. We hebben Gods Woord die het ons vertelt.
En zoals het voor de mensen beschikt is dat zij eenmaal moeten sterven en dat daarna het oordeel volgt! Hebr. 9

Dan kloppen al die zogenaamde bewijzen dus niet.
1. En wanneer is daarna? Staat er niet bij hé!
2. Om even in te gaan op het voorbeeld wat ik op pagina 1 gaf: dat persoon y dood was klopt niet? Zo ja, hoe verklaar je dat?
Het is geen wetenschappelijk bewijs, maar kloppen doet het wel hoor.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor MoesTuin » 28 jan 2020 21:00

scherp gezien Naamloos.
Nu je dit zo opmerkt is er wel wat voor te zeggen inderdaad aangaande dit topic onderwerp.
Want het Oordeel volgt dacht ik pas op de dag van de Wederkomst van Christus als de doden zullen opstaan en voor God de Rechter allen zullen moeten verschijnen....

Wat er daar tussen is / gebeurd, tussen het moment van de dood en het Oordeel
Is dat bekend?
Dat weet ik zo nu even niet....

Dan komen we bij dit topic onderwerp wellicht uit, maar dat is echt onbekend gebied voor mij
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor benefietdiner » 28 jan 2020 22:09

MoesTuin schreef:scherp gezien Naamloos.
Nu je dit zo opmerkt is er wel wat voor te zeggen inderdaad aangaande dit topic onderwerp.
Want het Oordeel volgt dacht ik pas op de dag van de Wederkomst van Christus als de doden zullen opstaan en voor God de Rechter allen zullen moeten verschijnen....

Wat er daar tussen is / gebeurd, tussen het moment van de dood en het Oordeel
Is dat bekend?
Dat weet ik zo nu even niet....

Dan komen we bij dit topic onderwerp wellicht uit, maar dat is echt onbekend gebied voor mij

De rechterstoel van Christus is voor alle gelovige in Christus een overwinningsstoel waar de lauwerkrans zal worden uitgedeeld als je sterft.

De Rechterstoel van Christus (bema-stoel) heeft niets met de zonden van de gelovigen te doen. Onze zonden werden beoordeeld aan het kruis in de persoon en het lichaam van de Heer Jezus Christus. (Kolossenzen 2:13-14 en Titus 2:11-15) Daarom is de kwestie van ‘zonde’ voor de ware gelovige geregeld voor tijd en eeuwigheid.

De rechterstoel (krisis-stoel) voor de ongelovige.

Ds. M.M. van Campen heeft hierover een prachtige preek uitgesproken die eens moet luisteren zeer aanbevolen.
https://stream161.kerkomroep.nl/pages/a ... 20-016.mp3

Als je wil lezen zie hier: https://www.allaboutgod.com/dutch/rechterstoel.htm
of hier: https://appie.abspoel.nl/de-rechterstoel-van-christus/

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor Dorpeling » 29 jan 2020 10:25

naamloos schreef: Welke bijdrages over vermeende reïncarnaties enzo?


Ik beken dat ik toen nog niet het hele forum doorgespit had, jij hebt het inderdaad niet over reincarnatie. Maar in de reactie boven bewuste van Mortlach schrijft de Lange oa 'iemand vertelde mij dat ze in haar vorige leven als joods meisje in de concentratiekamp omkwam en dat begreep ze, want een leven ervoor had ze iemand vermoord en nu in dit leven is ze christen geworden...' en geciteerd wordt in hetzelfde bericht: 'de beste opmerking hierover die ik ooit meekreeg was dat iedereen die zegt gereincarneerd te zijn altijd Cleopatra of een of andere hotemetoot was en nooit Cleopatra's wasvrouw', zie 17 januari 2020 11:31.

Je hebt inderdaad niet letterlijk gezegd dat je het met de inhoud van de reactie van Mortlach eens bent, maar toen ik zei wat er inhoudelijk uit zijn reactie volgt ging je daar eveneens inhoudelijk op in. Dan had je beter kunnen zeggen dat het je puur om de nuchtere taal ging.
Ik heb nu de indruk dat je de zaak zo zit te framen dat jij veilig aan de zijlijn komt te staan.

Ik ging inderdaad inhoudelijk op die van jou in omdat je een vergelijking maakte die m.i niet opging, nl die van God en Zijn Woord. Daar móést ik gewoon op reageren. Okee, tot hiertoe mijn 'verantwoording'. Verder mag je denken wat je wilt, alleen zou je kunnen weten dat ik niet vies ben van een flinke discussie, dus ook deze aanname begrijp ik niet direct. Misschien niet altijd direct van het 'negatieve' uitgaan?

1. En wanneer is daarna? Staat er niet bij hé!


MoesTuin schreef:scherp gezien Naamloos.
Nu je dit zo opmerkt is er wel wat voor te zeggen inderdaad aangaande dit topic onderwerp.
Want het Oordeel volgt dacht ik pas op de dag van de Wederkomst van Christus als de doden zullen opstaan en voor God de Rechter allen zullen moeten verschijnen....

Wat er daar tussen is / gebeurd, tussen het moment van de dood en het Oordeel
Is dat bekend?
Dat weet ik zo nu even niet....

Dan komen we bij dit topic onderwerp wellicht uit, maar dat is echt onbekend gebied voor mij


De Bijbel leert ons wel dat de gelovigen direct na het sterven met hun ziel naar de hemel gaan en ongelovigen naar de hel. Daar zullen ze zijn tot de oordeelsdag, waarop de ziel met het lichaam verenigd wordt.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor naamloos » 29 jan 2020 11:28

Dorpeling schreef:Ik beken dat ik toen nog niet het hele forum doorgespit had, jij hebt het inderdaad niet over reincarnatie. Maar in de reactie boven bewuste van Mortlach schrijft de Lange oa 'iemand vertelde mij dat ze in haar vorige leven als joods meisje in de concentratiekamp omkwam en dat begreep ze, want een leven ervoor had ze iemand vermoord en nu in dit leven is ze christen geworden...' en geciteerd wordt in hetzelfde bericht: 'de beste opmerking hierover die ik ooit meekreeg was dat iedereen die zegt gereincarneerd te zijn altijd Cleopatra of een of andere hotemetoot was en nooit Cleopatra's wasvrouw', zie 17 januari 2020 11:31.
Die reactie kwam veeeeel later, op pagina 3.Die van Mortlach was de 5-de op pagina 1.
Dorpeling schreef:Ik ging inderdaad inhoudelijk op die van jou in omdat je een vergelijking maakte die m.i niet opging, nl die van God en Zijn Woord. Daar móést ik gewoon op reageren. Okee, tot hiertoe mijn 'verantwoording'. Verder mag je denken wat je wilt, alleen zou je kunnen weten dat ik niet vies ben van een flinke discussie, dus ook deze aanname begrijp ik niet direct. Misschien niet altijd direct van het 'negatieve' uitgaan?
Ik ga normaal gesproken niet van het negatieve uit. Maar ik probeer op mijn manier ook gewoon nuchter te zijn, en ik vind het redelijk om aan te nemen dat een reactie op een discussieforum gewoon over de inhoud gaat.
Kijk, die reactie van Mortlach over de zenuw van de hersenen naar de strot met een omweg via het hart, bij een giraf wel 15 meter is ook lekker nuchter. Maar ik vermoed dat je dat vanwege de inhoud dan nooit zou zeggen. Alvast sorry als ik het mis heb.
En als je dan ook nog zegt dat die nuchtere reactie tussen de bijdrages over reïncarnaties (m.v.) enzo (?) zo'n verademing is, tja ... dan neem ik het maar met een korreltje zout. Er stond er precies 1 op, lang na de uitspraak van Mortlach.
En wat betreft mijn discussie-ervaring met jou heb ik niet echt de indruk gekregen dat je niet vies zou zijn van een flinke discussie.
Je reageert vaak niet op mijn argumenten, of je zegt dat je er nog op terug komt wat ook (nog) niet doet.
Om misverstanden te voorkomen: ja je moet helemaal zelf uitmaken hoe, waar en wanneer je wel of niet reageert.
Dorpeling schreef:De Bijbel leert ons wel dat de gelovigen direct na het sterven met hun ziel naar de hemel gaan en ongelovigen naar de hel. Daar zullen ze zijn tot de oordeelsdag, waarop de ziel met het lichaam verenigd wordt.
De BDE's vertellen ons over een situatie die mij behoorlijk hemels in de oren klinkt. Sommigen, waaronder kinderen, vertellen ook dat ze Jezus hebben gezien.
Vaak zeggen ze dat er eigenlijk geen woorden zijn om hun ervaringen te omschrijven over acceptatie, liefde, prachtige muziek en kleuren enzo.
Ze zeggen dat alle woorden afbreuk doen aan de hoe hun ervaringen waren. Hmm, waar heb ik zoiets meer gehoord?
En bij de hel-ervaraingen is het precies andersom.
Dit wil niet zeggen dat ik alles wat vertelt wordt letterlijk geloof maar ik neem het wel serieus.
En alles samen wijst in een bepaalde richting die óók heel goed in de Bijbelse boodschap past.

En verder: Een natuurlijk lichaam wordt ​gezaaid, een geestelijk lichaam wordt opgewekt. Er is een natuurlijk lichaam en er is een geestelijk lichaam. https://vangenesistotopenbaringen.com/2 ... lichaam-2/
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor Chaya » 29 jan 2020 12:15

naamloos schreef:1. En wanneer is daarna? Staat er niet bij hé!

Dat is ook niet van belang, want zo de boom valt, blijft hij liggen immers.
Bovendien bestaat in de eeuwigheid het begrip tijd niet meer.
naamloos schreef:Om even in te gaan op het voorbeeld wat ik op pagina 1 gaf: dat persoon y dood was klopt niet? Zo ja, hoe verklaar je dat?
Het is geen wetenschappelijk bewijs, maar kloppen doet het wel hoor.

Ik heb werkelijk geen idee.
Weet je naamloos, ik heb dit al in mijn dromen. Ik verbind mensen soms met elkaar die in werkelijkheid nooit bij elkaar konden komen, omdat ze in een verschillend tijdperk leven.
Hoe kan dat? Ik heb een tijdlang medicatie geslikt waarbij de bijwerking was: levendig dromen (Montelukast) daar waarschuwde de arts ook voor. Maar ik zei, dat doe ik sowieso al en nu ik gestopt ben, nog steeds. Onder invloed van M. werd het wel wat gruwelijker soms. Er kan geen antwoord gevonden worden op mijn vraag: hoe kan een medicijn wat werkt op de luchtwegen nu zoveel invloed hebben ons onderbewuste??
benefietdiner schreef:Google maar eens op deze mensen dan zal je het vast niet met hen eens zijn.

Ik hoef niet te googlen, want ik heb een zeer brede interesse voor allerlei zaken, dus ik ken deze mensen al. Zoals ik ook prof. Scherder met veel belangstelling volg.
Nogmaals, zij zijn niet het einde van alle tegenspraak.
benefietdiner schreef:De rechterstoel van Christus is voor alle gelovige in Christus een overwinningsstoel waar de lauwerkrans zal worden uitgedeeld als je sterft.

De Rechterstoel van Christus (bema-stoel) heeft niets met de zonden van de gelovigen te doen. Onze zonden werden beoordeeld aan het kruis in de persoon en het lichaam van de Heer Jezus Christus. (Kolossenzen 2:13-14 en Titus 2:11-15) Daarom is de kwestie van ‘zonde’ voor de ware gelovige geregeld voor tijd en eeuwigheid.

Laat jij je maar in slaap sussen dan.
De Boeken gaan open bij alle mensen en de schapen en de bokken zullen dan gescheiden worden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor DeLange » 29 jan 2020 13:37

MoesTuin schreef:Dat klopt, het is inderdaad in dat artikel en de onderzoeken niet gebaseerd op Geloof...
Dat is de grootste valkuil inderdaad.

Enkel in Geloof in de Heer Jezus zijn we verzekerd van het Eeuwige Leven.

Ik snap niets van wat jullie nu beweren.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten