Wetenschap en leven na de dood

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor DeLange » 17 jan 2020 11:31

Mortlach schreef:De beste opmerking hierover die ik ooit meekreeg was dat iedereen die zegt gereincarneerd te zijn altijd Cleopatra of een of andere hotemetoot was en nooit Cleopatra's wasvrouw.

Iemand vertelde mij dat ze in haar vorige leven als joods meisje in de concentratiekamp omkwam en dat begreep ze, want een leven ervoor had ze iemand vermoord en nu in dit leven is ze christen geworden. Dus haar eerdere levens zou geen succes zijn geweest. :?
Maar ik zit dan in de eerste plaats met hoe dat met het christelijke geloof te combineren is. Ik weet gewoon niet wat ik erbij denken moet. Ik laat het in het midden. Het is haar ervaring, geloof en overtuiging. Ik heb van mijn vrouw geleerd, dat ik ook niet overal wat van hoef te vinden en dat werkt dan prima. Ik vind er gewoon niks van :D
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor Dorpeling » 23 jan 2020 09:47

Mortlach schreef:Dat soort anecdotes zijn niet meer dan dat, onbetrouwbare verhalen. Daarbij hebben mensen met een geloof dat over een leven na de dood spreekt, natuurlijk een dijk van een bias om dit soort verhalen te WILLEN geloven.

En daarnaast houdt het voor de wetenschap gewoon op op het moment dat er niets meer te meten valt. Dat idee van 'onstoffelijke bewustzijns', daar valt niks aan te meten, dat is gewoon bovennatuurlijk.


Heerlijk, die nuchtere taal.. :D
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor naamloos » 23 jan 2020 10:53

Dorpeling schreef:Heerlijk, die nuchtere taal..
Alleen omdat het niet wetenschappelijk te bewijzen is, net als Bijbelverhalen, God en de Bijbel als woord van God enzo.
Dat volgt er nl. uit als je heerlijk, nuchter en consequent doorredeneert. :lol:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor Dorpeling » 23 jan 2020 15:14

naamloos schreef:Alleen omdat het niet wetenschappelijk te bewijzen is, net als Bijbelverhalen, God en de Bijbel als woord van God enzo.
Dat volgt er nl. uit als je heerlijk, nuchter en consequent doorredeneert. :lol:


Voor het bestaan van God hoef je alleen maar om je heen te kijken. Als je het dan nog niet ziet, ben je compleet blind.
Bovendien is de Bijbel wél bewezen, het Woord bewijst namelijk zichzelf. En spreekt zichzelf ook nergens tegen, nog een bewijs.
Daarnaast worden regelmatig (archeologische) vondsten gedaan die de Bijbelse gebeurtenissen bevestigen.

Met een gezonde portie nuchterheid (en aanwezige wetenschappelijke ondersteuning) is dat vast te stellen.

Dus je vergelijking gaat een beetje mank.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor Mortlach » 23 jan 2020 15:37

Dorpeling schreef:Bovendien is de Bijbel wél bewezen, het Woord bewijst namelijk zichzelf. En spreekt zichzelf ook nergens tegen, nog een bewijs.


Uhhh...Reed Jezus op 1 of op 2 ezels toen hij Jeruzalem binnenkwam? 1 volgens Marcus en Lucas, maar 2 tegelijkertijd volgens Mattheus.

Daarnaast worden regelmatig (archeologische) vondsten gedaan die de Bijbelse gebeurtenissen bevestigen.


Ja, duh, bepaalde plaatsen hebben in de oudheid écht bestaan en daar vind je dan resten van. Dat is wel even heel wat anders dan dat "Bijbelse gebeurtenissen" zouden worden bevestigd. Of je bedoelt die lui die om de zoveel jaar de Ark van Noach weer eens vinden, maar deze keer éééécht hoor...

Neem bijvoorbeeld Jericho. Die plaats heeft echt bestaan en ja, er waren imposante stadsmuren. Die zijn inderdaad gevonden. Echter, Jericho heeft meerdere keren bestaan. Dat gebeurt wel vaker, een locatie die geschikt is om een stad te vestigen, verandert vaak niet. Dus als de oude stad verlaten is, wordt er vaak later op dezelfde plek een nieuwe stad gebouwd. En dat is in het geval van Jericho ten minste 3 20 keer gebeurd, meestal met tussenpozen van honderden jaren. En wat blijkt, net op het moment dat de Bijbel over Jericho schrijft en de wonderbaarlijke val van de stadsmuren, was daar géén stad. De schrijver baseerde dat verhaal op de mythen/de geschiedenis.

Ook de Egyptische stad die door Jozef(?) wordt aangewezen als graanopslag is gevonden. Het was absoluut géén graanopslagplaats maar een militair fort.

Je moet dus heel erg goed uitkijken voordat je wetenschap voor je karretje probeert te spannen en ook met uitspraken dat de wetenschap de Bijbel bevestigd. Want de correcte reactie is dan "ja, soms klopt er inderdaad wel eens iets, maar..."
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor naamloos » 23 jan 2020 15:55

Dorpeling schreef:Voor het bestaan van God hoef je alleen maar om je heen te kijken. Als je het dan nog niet ziet, ben je compleet blind.
Bovendien is de Bijbel wél bewezen, het Woord bewijst namelijk zichzelf. En spreekt zichzelf ook nergens tegen, nog een bewijs.
Daarnaast worden regelmatig (archeologische) vondsten gedaan die de Bijbelse gebeurtenissen bevestigen.

Met een gezonde portie nuchterheid (en aanwezige wetenschappelijke ondersteuning) is dat vast te stellen.

Dus je vergelijking gaat een beetje mank.
Dat dacht ik niet. Het is niet wetenschappelijk te bewijzen of God wel of niet bestaat. Kwestie van geloof.
Verder, als ik om me heen kijk kom ik geen pratende slangen en ezelinnen tegen, ik zie geen ijzer drijven, er wordt niemand genezen door andermans zweetdoek, ik zie geen gespleten zee, kom geen dieren tegen die een paar keer dood gaan (eerst door de veepest, toen door de hagel en tenslotte gingen de paarden voor de derde keer dood door verdrinking in de zee). Ik ben nog nooit een kruikje olie tegen gekomen waar veeeeel meer uitkwam dan er in paste, ik heb nooit mensen in het vuur zien lopen en er ongedeert weer uit zien komen, levend uit een leeuwenkuil zien komen, iemand uit de gevangenis zien ontsnappen waarbij de handboeien vanzelf afvielen en de poorten zich uit zichzelf openden .... enz. enz. enz. Geen van dergelijke verhalen zijn wetenschappelijk te bewijzen.
En als er eens een wetenschappelijke archeologische vonst is, dan bewijst dat geenszins dat de rest van de Bijbel dus ook waar is.
De Bijbel die zichzelf bewijst? Dat is een cirkelredenering. De Bijbel is waar omdat de Bijbel dat zelf zegt.
Verder spreekt de Bijbel zichzelf regelmatig tegen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor benefietdiner » 23 jan 2020 16:22

Mortlach schreef:Uhhh...Reed Jezus op 1 of op 2 ezels toen hij Jeruzalem binnenkwam? 1 volgens Marcus en Lucas, maar 2 tegelijkertijd volgens Mattheus.

Onzin.
Het was trouwens geen ezel maar een ezelin met veulen.
Hij heeft waarschijnlijk op het veulen gezeten en om te bewijzen dat het een veulen was was de ezelin (moeder) er bij.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor benefietdiner » 23 jan 2020 16:32

naamloos schreef:Verder spreekt de Bijbel zichzelf regelmatig tegen.
waar?
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... ated=false

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor Mortlach » 23 jan 2020 16:42

benefietdiner schreef:Onzin.
Het was trouwens geen ezel maar een ezelin met veulen.
Hij heeft waarschijnlijk op het veulen gezeten en om te bewijzen dat het een veulen was was de ezelin (moeder) er bij.


Ongetwijfeld, maar dat staat er echter niet.

The disciples went and did just as Jesus directed them. They brought the donkey and the colt; then they laid their robes on them, and He sat on them.

Natuurlijk bestaat dit 'probleem' omdat er een profetie uit Zakaria(?) moest worden vervuld. Dat krijg je als de schrijvers van het NT bekend zijn met het OT :-)

In de NVB is dit trouwens handig weggemasseerd met: "en ze lieten Jezus daarop plaatsnemen" is een stuk neutraler maar ik vraag me af of de grondtaal dit verantwoordt. Iemand die het Grieks kent zal het wel weten te vertellen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor K80 » 23 jan 2020 18:15




Heb je gelezen wat er in die link staat? Zo kan je alles recht praten wat krom is.
Vandaag is het gisteren van morgen.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor K80 » 23 jan 2020 18:24

Dorpeling schreef:Voor het bestaan van God hoef je alleen maar om je heen te kijken. Als je het dan nog niet ziet, ben je compleet blind.
Bovendien is de Bijbel wél bewezen, het Woord bewijst namelijk zichzelf. En spreekt zichzelf ook nergens tegen, nog een bewijs.
Daarnaast worden regelmatig (archeologische) vondsten gedaan die de Bijbelse gebeurtenissen bevestigen.

Met een gezonde portie nuchterheid (en aanwezige wetenschappelijke ondersteuning) is dat vast te stellen.

Dus je vergelijking gaat een beetje mank.


Tja. Vaak wordt de wetenschap en archeologie aan de kant gezet als niet waar. Koolstof datering klopt natuurlijk niet want iets kan geen honderd duizend jaar zijn. Zo oud is de aarde niet volgens de bijbel.
Als er dan een vondst wordt gedaan waar over geschreven is in de bijbel, halen ze dezelfde wetenschap erbij om te bewijzen dat de bijbel klopt.

De dinosauriërs is ook zo'n geval. De wetenschap zegt dat die miljoenen jaren geleden zijn uitgestorven.
Maar schijnbaar hebben ze toch in de ark gezeten? Tegelijk met mensen geleefd? Probeer dat maar een slim kind uit te leggen zonder dat die achter zijn oren gaat krabben.


Je geloofd in de Bijbel. Helemaal goed, maar je kan niet zeggen dat het bewezen is.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor hans0166 » 23 jan 2020 18:30

Mortlach schreef:Ongetwijfeld, maar dat staat er echter niet.

The disciples went and did just as Jesus directed them. They brought the donkey and the colt; then they laid their robes on them, and He sat on them.

Natuurlijk bestaat dit 'probleem' omdat er een profetie uit Zakaria(?) moest worden vervuld. Dat krijg je als de schrijvers van het NT bekend zijn met het OT :-)

In de NVB is dit trouwens handig weggemasseerd met: "en ze lieten Jezus daarop plaatsnemen" is een stuk neutraler maar ik vraag me af of de grondtaal dit verantwoordt. Iemand die het Grieks kent zal het wel weten te vertellen.


dit zegt ISA:

Afbeelding

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor K80 » 23 jan 2020 18:57

Wat is ISA?

Vertaal programma of zo?
Vandaag is het gisteren van morgen.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor Dorpeling » 23 jan 2020 23:40

Mortlach schreef: (…)
Je moet dus heel erg goed uitkijken voordat je wetenschap voor je karretje probeert te spannen en ook met uitspraken dat de wetenschap de Bijbel bevestigd. Want de correcte reactie is dan "ja, soms klopt er inderdaad wel eens iets, maar..."

naamloos schreef: Dat dacht ik niet. Het is niet wetenschappelijk te bewijzen of God wel of niet bestaat. Kwestie van geloof.(…)


K80 schreef: (...)
Je geloofd in de Bijbel. Helemaal goed, maar je kan niet zeggen dat het bewezen is.


Nou moe, wat een reacties weer.. ik heb echt geen tijd om op ieder apart te gaan reageren, daarom @Mortlach, @naamloos en @K80:

Allereerst, er is ongetwijfeld veel wetenschap wat botst met de Bijbel. Ik zei ook dat er wetenschappelijke ondersteuning is, daarmee bedoelend dat er ook wetenschappers zijn die de waarheid van de Bijbel niet kunnen ontkennen.
Zoals het feit dat wetenschappers de conclusie hebben getrokken dat het universum door een plotseling begin is ontstaan. Dat komt overeen met de schepping (al zal dat niet de uitleg zijn die iedereen er aan willen geven, ze zijn het dáár wel over eens).

En bepaalde wetenschap die we nu hebben, komt overeen met dingen die allang in de Bijbel stonden. Lange tijd werd gedacht dat de aarde plat was, maar Job zei al dat 'de aarde aan niets hangt'. En Jesaja heeft het over een ronde aarde. Het belang van het isoleren van zieke mensen begrepen ze al in de Bijbelse tijd. De invloed van emoties op onze gezondheid staan al in Spreuken (een blij hart zal een medicijn goed maken; maar een verslagen geest zal het gebeente verdrogen). Enz, enz.

En vondsten, er zullen vast vondsten gedaan zijn waarvan de oorsprong niet duidelijk is of later toch anders dan gedacht. Mortlach noemt er een aantal, maar daartegenover staat dat er ook veel vondsten gedaan zijn die de Bijbelse inhoud wél onderstrepen. Hiermee doelend op bijvoorbeeld kleitabletten met inscripties, munten en resten van gebouwen. Een aardige lijst vind je bijvoorbeeld op
http://www.franklinterhorst.nl/Archeolo ... Bijbel.htm

En dan zou je je af kunnen vragen of je dan gelooft wat je graag wilt geloven. Misschien wel, maar dat is het niet alleen, het staat voor mij niet los van elkaar. Deze gegevens bevestigen mijn geloof alleen maar dat het niet anders kán dan dat God bestaat. En dat geloof ik niet alleen, ik weet het zeker. Omdat ik Hem ervaar in mijn hart en leven, omdat Hij me kracht geeft als ik dat niet heb, omdat Hij me vasthoudt wanneer ik weer eens verdwaal, als alles voor mij een raadsel is, weet Hij wat goed voor mij is.

En wanneer ik dan om me heen kijk en die bijzondere, wonderlijke schepping zie, die nooit door mensenhanden gemaakt en door mensen uitgedacht kan zijn, met al die minuscule kleine perfecte details, ons DNA, de werking van spieren en pezen, het hart en de bloedsomloop, de blaadjes van een roos, enz, enz, dan is dat nogmaals een bevestiging dat er een hogere Goddelijke Macht moet bestaan. Dat is voor mij geen vraag, maar een zeker weten.

En dat is m.i. van een heel ander niveau en niet te vergelijken met wat hier bediscussieerd wordt. BDE, tweede levens; met als bewijs de verhalen van medemensen. Dus nogmaals, een manke vergelijking.

Voor naamloos, je noemt een hele rits wonderen uit het OT. Bedenk dat ze toen nog geen Bijbel hadden, nu wel. Heb je nog meer nodig?

En voor K80, of dino's in de ark gezeten hebben weet ik niet. Misschien waren ze daarvóór al uitgestorven? Maar wat denk je van leeuwen en tijgers? Die zaten ook samen met mensen in 1 ark, en ook met dieren die ze verrukkelijk vinden, zoals schapen en herten. En katten waren er, samen met muizen, enz enz. Alleen, denk je dat God niet machtig genoeg was om ervoor te zorgen dat ze elkaar niet uitmoorden?

Mortlach, natuurlijk zat Jezus niet op 2 ezels. Hij zat op het veulen, en het moederdier liep er bij. Wat benefietdiner ook al aangaf.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wetenschap en leven na de dood

Berichtdoor naamloos » 24 jan 2020 08:43

Dorpeling schreef:En dan zou je je af kunnen vragen of je dan gelooft wat je graag wilt geloven. Misschien wel, maar dat is het niet alleen, het staat voor mij niet los van elkaar. Deze gegevens bevestigen mijn geloof alleen maar dat het niet anders kán dan dat God bestaat. En dat geloof ik niet alleen, ik weet het zeker. Omdat ik Hem ervaar in mijn hart en leven, omdat Hij me kracht geeft als ik dat niet heb, omdat Hij me vasthoudt wanneer ik weer eens verdwaal, als alles voor mij een raadsel is, weet Hij wat goed voor mij is.

En wanneer ik dan om me heen kijk en die bijzondere, wonderlijke schepping zie, die nooit door mensenhanden gemaakt en door mensen uitgedacht kan zijn, met al die minuscule kleine perfecte details, ons DNA, de werking van spieren en pezen, het hart en de bloedsomloop, de blaadjes van een roos, enz, enz, dan is dat nogmaals een bevestiging dat er een hogere Goddelijke Macht moet bestaan. Dat is voor mij geen vraag, maar een zeker weten.
Prima hoor het geloven, ervaren, daardoor bevestigt te worden en zeker te weten.
Maar even 'heerlijk nuchter' gezegd: dat zijn geen argumenten voor de wetenschap.

Dorpeling schreef:En dat is m.i. van een heel ander niveau en niet te vergelijken met wat hier bediscussieerd wordt. BDE, tweede levens; met als bewijs de verhalen van medemensen. Dus nogmaals, een manke vergelijking.
1. Dit gaat helemaal niet tegen de Bijbel in want die leert ook een leven na dit leven.
2. Helemaal geen manke vergelijking. In de Bijbel staan ook verhalen van mensen over dromen waarin God tot hen sprak.
Daar worden wel vreemdere dingen verteld als de BDE's. Bij BDE's is een en ander noch wel te controleren in tegenstelling tot de Bijbelverhalen.
Bij het eerste vindt je het 'heerlijk nuchter' als dat afgedaan wordt als anekdotes en onbetrouwbare verhalen, maar bij het tweede komt er een ander maatje aan te pas.
Nogmaals, geen manke vergelijking. Je hebt geen enkel wetenschappelijk bewijs. Jou 'bewijs' is geloof en ervaring waardoor je tot bevestiging en zeker weten komt; mede door wat je om je heen ziet en vooral door de Bijbel die je -als je dezelfde maatstaven hanteert als bij de BDE's- evengoed kan afdoen als anekdotes en onbetrouwbare verhalen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten