CU uber alles of valt het kabinet?

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

CU uber alles of valt het kabinet?

Berichtdoor DeLange » 24 nov 2019 22:34

Het volgende was er in het nieuws over de huidige spanningen binnen het kabinet:https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnenland/coalitie-verkeert-in-zwaar-weer-onderlinge-irritaties-nemen-toe/ar-BBXfRkz?MSCC=1574627955&ocid=spartandhp
Staat het kabinet op omvallen of lijkt het een crises waarin David CU de Goliath Coalitie weet te verslaan met hun ethische en christelijk-sociale standpunten? Gaat de Abortus toch op de schop en de winkels weer op zondag sluiten? Krijgen we vanuit deze chaos waarin een rijk welvarend EU land zichzelf om zeep lijkt te helpen in een stikstofcrisis, een wonderbaarlijke christelijke bestuurderspartij die geheel aan de macht lijkt te komen? Is dit het antwoord op onze gebeden? Of is dit alles meer een opmaat naar veel meer ellende in dit land?
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Yoshi

Re: CU uber alles of valt het kabinet?

Berichtdoor Yoshi » 24 nov 2019 22:49

Het kabinet staat op vallen. Althans dat liet een kamerlid van de coalitie doorschemeren aan mij.

Wat we daarna krijgen ligt aan de uitslag van de verkiezingen. Gaan GroenLinks en D66 winnen maak je borst dan maar nat. Dan gaat er zeker een keiharde recessie komen en dan mogen we blij zijn als het daarbij blijft.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: CU uber alles of valt het kabinet?

Berichtdoor irmo » 24 nov 2019 23:05

Wat mij betreft kan het in elkaar donderen. En die recessie komt er sowieso wel.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: CU uber alles of valt het kabinet?

Berichtdoor elbert » 25 nov 2019 08:48

Ik denk dat de huidige coalitiepartijen er alles aan zullen doen om het tot maart 2021 uit te zingen. De peilingen zijn voor alle 4 de partijen niet florissant. Maar ik vraag me ook af of zo doormodderen voor deze partijen winst op gaat leveren. Waarschijnlijk niet: de seinen qua economie en milieubeleid staan op oranje of rood en er is flinke onvrede in de maatschappij.
Opiniepeiler Maurice de Hond voorspelt in elk geval een flink verlies voor de VVD bij de volgende verkiezingen. Om dat te voorkomen zou deze partij er beter aan doen om het kabinet nu te laten vallen. Maar ik denk niet dat ze dat zullen doen. De VVD verliest momenteel kiezers aan de PVV en FVD. Het probleem met premier Rutte is dat hij over zijn electorale houdbaarheidsdatum heen begint te raken en dat hij zelf dat waarschijnlijk nog niet door heeft. Zijn voorgangers (Balkenende, Kok, Lubbers) hadden daar ook last van: ze zaten zo lang in het torentje dat ze de voeling met wat er in de samenleving speelde kwijt raakten, met als gevolg groot verlies voor hun partijen bij de verkiezingen. Op dat punt zit de VVD van Rutte nu ook.
Qua beleid zijn er momenteel 2 richtingen waar het land op kan. Nu versimpel ik het maar even, maar ik denk wel dat het hierop neerkomt: linksaf met Klaver of rechtsaf met Baudet. Linksaf betekent meer klimaat- en milieubeleid en geen beperking van immigratie en rechtsaf betekent precies het omgekeerde. Het kabinet kiest momenteel voor de variant linksaf, waardoor Klaver momenteel min of meer met de regering meestemt. Het valt te bezien of de coalitiepartijen bij de campagnes voor de verkiezingen die lijn blijven volgen.
Maar we zijn nog niet zo ver. Wie de opiniepeilingen volgt, ziet een nog verdere versplintering van het electorale landschap, waardoor het nog moeilijker wordt om straks een coalitie te vormen. Voeg daarbij de situatie in de Eerste Kamer en het wordt helemaal een puzzel.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: CU uber alles of valt het kabinet?

Berichtdoor Marnix » 25 nov 2019 11:52

Met uitzondering van de CU, die zijn stabiel in de peilingen, zelfs met een zetel winst. Wat Rutte betreft wel eens, die is alweer zolang premier dat een keer een frisse wind wel goed zou zijn. Zeker aangezien de kans nog steeds erg groot is dat de VVD toch weer de grootste partij wordt bij een volgende verkiezing, ondanks het verlies. Wat dat betreft wordt het inderdaad "linksaf of rechtsaf" bij een volgende verkiezing maar de versplintering is denk ik te groot om heel ver naar links of rechts af te wijken. Overigens vraag ik me af of "Linksaf met Klaver" niet eerder linksaf met PVDA wordt. Die partij lijkt behoorlijk uit het dal te klimmen en is in de peilingen momenteel zelfs de tweede partij van Nederland.

En verder is het natuurlijk niet nieuw dat partijen in tijden dat er minder populaire beslissingen genomen moeten worden, worden afgerekend op het feit dat ze op dat moment regeren. En de oppositiepartijen roepen natuurlijk dat het allemaal anders en beter kan maar als ze zelf gaan regeren zal ongetwijfeld hetzelfde gebeuren. Wat dat betreft is oppositie voeren heel makkelijk maar wat je belooft in praktijk brengen is wel een grotere uitdaging. En mensen lopen makkelijk achter leiders aan die zeggen wat ze graag willen horen maar als ze gaan regeren worden hun volgelingen waarschijnlijk ook wel weer teleurgesteld.

Maar wat de versplintering betreft, helemaal mee eens, ik roep dat ook al een poosje. Vroeger had je de "grote 3" waardoor je altijd wel redelijk snel een coalitie kon van drie, soms zelfs twee partijen kon vormen. Maar de grote partijen worden kleiner, de kleine partijen wat groter en dan komen er ook nog steeds partijen bij. In 1986 had je bijvoorbeeld 9 partijen die minstens 1 zetel haalden, nu zijn dat er 13. De grootste 2 partijen hadden samen 106 zeteld, de grootste 3 133. Beetje extreem voorbeeld maar nu hebben de grootste 2 partijen 52 zetels, de grootste 3 partijen 71 zetels en dan lijkt het bij de komende verkiezingen nog meer te verplinteren. Je moet dan al bijna naar in ieder geval 5 partijen om een coalitie te kunnen vormen en zelfs dan is je coalitie niet erg stabiel.

Nou ben ik geen voorstander van het Amerikaanse systeem met maar 2 partijen of een Brits systeem, maar zoals het nu is is het ook niet echt gezond. Maar ja, dat is niet heel makkelijk te realiseren. Met een kiesdrempel van bijvoorbeeld 10 zetels los je het probleem nog niet echt op want het probleem zit hem vooral in de "middenmoot". Er zijn gewoon heel veel partijen met 5-20 zetels.

DeLange schreef:Het volgende was er in het nieuws over de huidige spanningen binnen het kabinet:https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnenland/coalitie-verkeert-in-zwaar-weer-onderlinge-irritaties-nemen-toe/ar-BBXfRkz?MSCC=1574627955&ocid=spartandhp
Staat het kabinet op omvallen of lijkt het een crises waarin David CU de Goliath Coalitie weet te verslaan met hun ethische en christelijk-sociale standpunten? Gaat de Abortus toch op de schop en de winkels weer op zondag sluiten? Krijgen we vanuit deze chaos waarin een rijk welvarend EU land zichzelf om zeep lijkt te helpen in een stikstofcrisis, een wonderbaarlijke christelijke bestuurderspartij die geheel aan de macht lijkt te komen? Is dit het antwoord op onze gebeden? Of is dit alles meer een opmaat naar veel meer ellende in dit land?


- Ik denk niet dat abortus op de schop gaat, hooguit wordt de wens van D66 om alles nog meer te versoepelen tegengehouden.
- Winkels gaan echt niet meer dicht op zondag
- Stellen dat Nederland zich om zeep lijkt te helpen is wel wat zwartgallig. Onze welvaart houdt echt niet op met een paar nieuwe klimaatregels
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: CU uber alles of valt het kabinet?

Berichtdoor Veendam » 25 nov 2019 12:10

Jaren geleden wilde Wim Kok vooral veel geld weggeven aan mensen aan de lagere inkomenskant. Toen kwam hij in een kabinet met de CDA maar werd Wim Kok minister van financien en zelf verantwoordelijk voor het geld. Hij kon dus niet geldzomaar blijven weggeven anders had hij als minister van Financien en groot probleem.

Daarom mijn idee: Verdeel alle ministersposten en zo onder meerdere partijen in de kamer, zodat iedereen ergens verantwoordelijk voor is.
Laat het beleid voor alles gewoon tot stand komen door op alle facetten akkoorden te krijgen met wisselende samenstelling steeds een meerderheid te krijgen.

Voorbeeld: D66 zegt de onderwijspartij te zijn, maar maak ze verantwoordelijk voor onderwijs binnen de regels die er nu zijn en laat ze dat doen met het geld dat beschikbaar is. Kijk dan maar eens wat er overblijft van D66 als " de partij voor onderwijs ".

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: CU uber alles of valt het kabinet?

Berichtdoor elbert » 25 nov 2019 12:27

Marnix schreef:Met uitzondering van de CU, die zijn stabiel in de peilingen, zelfs met een zetel winst.
Volgens de laatste IPSOS peiling staat ook de CU op verlies en dat verbaast me niets. Deze partij is GroenLinks met de Bijbel geworden en niet de nuchtere christelijke partij die vroeger de RPF en het GPV allebei wel waren. https://eenvandaag.avrotros.nl/panels/o ... -7-zetels/
Marnix schreef:Wat dat betreft wordt het inderdaad "linksaf of rechtsaf" bij een volgende verkiezing maar de versplintering is denk ik te groot om heel ver naar links of rechts af te wijken. Overigens vraag ik me af of "Linksaf met Klaver" niet eerder linksaf met PVDA wordt. Die partij lijkt behoorlijk uit het dal te klimmen en is in de peilingen momenteel zelfs de tweede partij van Nederland.
Wat je nu ziet is dat de regering qua beleid de richting "linksaf" heeft gekozen. Deze regering steunt voor haar voorstellen op de linkse partijen (GL en PvdA) in de Eerste Kamer. Men gaat dus al linksaf en dat zal de inzet van de komende verkiezingen worden. De vraag is of we nog meer milieuregels willen en of immigratie (meer dan 100.000 nieuwe Nederlanders alleen al dit jaar erbij ) ongebreideld door kan gaan. Overigens kan een groei op beide vlakken niet ongestoord doorgaan: je kunt niet tegelijkertijd meer milieuregels hebben en meer immigratie (wat een aanslag op de sociale zekerheid betekent, want in de bijstand zijn immigranten oververtegenwoordigd). Dat is vragen om moeilijkheden: nu al ligt de bouw stil, terwijl de bevolking groeit richting de 25 miljoen eind deze eeuw. Er moeten keuzes gemaakt worden. In een land als Denemarken hebben de sociaal-democraten (de Deense PvdA) bijvoorbeeld voor een streng immigratiebeleid gekozen. In Nederland is men nog niet zo ver: hier denken sommige partijen dat alles tegelijk mogelijk is.
Marnix schreef:En verder is het natuurlijk niet nieuw dat partijen in tijden dat er minder populaire beslissingen genomen moeten worden, worden afgerekend op het feit dat ze op dat moment regeren. En de oppositiepartijen roepen natuurlijk dat het allemaal anders en beter kan maar als ze zelf gaan regeren zal ongetwijfeld hetzelfde gebeuren. Wat dat betreft is oppositie voeren heel makkelijk maar wat je belooft in praktijk brengen is wel een grotere uitdaging. En mensen lopen makkelijk achter leiders aan die zeggen wat ze graag willen horen maar als ze gaan regeren worden hun volgelingen waarschijnlijk ook wel weer teleurgesteld.
Dat is op zich juist, maar ik denk toch echt dat als rechtsere partijen aan het bewind komen, je een ander beleid krijgt, met name op de 2 punten die ik hierboven noemde.
Marnix schreef:Onze welvaart houdt echt niet op met een paar nieuwe klimaatregels
Feit is dat de koopkracht de afgelopen jaren niet is gegroeid (eerder gedaald), terwijl de economie wel is gegroeid. Dat heeft mede te maken met een hogere lastendruk door o.a. milieu maatregelen (bijv. de forse verhoging van de energiebelasting). Nog meer klimaatregels betekent ook meer druk op de koopkracht, de welvaart en de werkgelegenheid. De sprookjes van sommige partijen dat we in een groen walhalla ook nog eens extra economische groei krijgen, zijn precies dat: sprookjes.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: CU uber alles of valt het kabinet?

Berichtdoor elbert » 26 nov 2019 09:17

Even een aantal schandalen/miskleunen op een rij:

Staatssecretaris Snel misleidde Kamer in toeslagenaffaire, hield documenten achter
Hennis informeerde Rutte 'vermoedelijk' over burgerdoden, geen aantallen genoemd (Rutte zegt het zich niet te herinneren, hoogst onwaarschijnlijk)
‘Miljardensubsidies (11,4 miljard) voor biomassa zijn weggegooid geld’
De Wilders files: een politiek proces (het ministerie van Justitie en Veiligheid is in de 3 kabinetten Rutte een complete janboel gebleken)
Natuur merkt niets van stikstofmaatregelen (Om nog maar te zwijgen over het feit dat de regering deze "stikstofcrisis" had kunnen voorkomen door net als andere Europese landen veel minder strenge regels toe te passen)

De lijst is nog veel langer, dit is alleen van de laatste paar weken.
Er zijn kabinetten om minder gevallen en dan te bedenken dat de coalitie in de Tweede Kamer slechts op 75 zetels steunt en in de Eerste Kamer een minderheid vormt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: CU uber alles of valt het kabinet?

Berichtdoor elburger » 28 nov 2019 17:39

CU.

Helaas zie ik heel weinig van die C.
Dat spijt mij
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Yoshi

Re: CU uber alles of valt het kabinet?

Berichtdoor Yoshi » 29 nov 2019 07:33

Helaas gaat de CU staatssecretaris ook verkeerd om met de Indische kwestie zag ik vanochtend in de beelden uit de kamer. Vreemd dat men in dit land zo de mond vol heeft over inclusiviteit en men zegt tegen discriminatie te zijn en tegelijkertijd de Indische gemeenschap al decennia in het gezicht spuugt.

Volgend jaar vieren we als Nederland schijnbaar 75 vrede. Ik heb maar weinig te vieren, slechts wonden die weer opengereten worden door de toenemende aanvallen vanuit de politiek en NPO op mijn familiegeschiedenis.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: CU uber alles of valt het kabinet?

Berichtdoor Veendam » 29 nov 2019 08:32

Het PFAS probleem is opgelost hoor.
Gewoon de norm weer hoger zetten en opgelost is het probleem.

Nu maar hopen dat ze niet weer de norm gaan verlagen anders ontstaat het probleem weer in 1 keer.

Yoshi

Re: CU uber alles of valt het kabinet?

Berichtdoor Yoshi » 29 nov 2019 08:39

Veendam schreef:Het PFAS probleem is opgelost hoor.
Gewoon de norm weer hoger zetten en opgelost is het probleem.

Nu maar hopen dat ze niet weer de norm gaan verlagen anders ontstaat het probleem weer in 1 keer.

Ik mag hopen dat de hoge heren en dames in den haag hier iets van geleerd hebben.

Normen op basis van activistische ideologie in plaats van realiteit levert problemen op. En wetten zijn niet slechts richtlijnen of wensdenken maar kunnen afgedwongen worden.

Dit hele debacle doe mij meer en meer denken dat ze in den haag slechts een toneelspel aan het spelen zijn en volstrekt niet weten waar ze nu eigenlijk mee bezig zijn en voor wie. In de tussentijd plegen mensen zelfmoord, huwelijken gaan kapot en duizenden zitten onnodig thuis vanwege Haagse regeldrift.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: CU uber alles of valt het kabinet?

Berichtdoor Marnix » 30 nov 2019 15:42

De vraag is vooral of de regels nodig zijn of niet. Je kan wel wat gaan schuiven met de norm maar de vraag is welke norm goed is voor ons land en de wereld. En dat kan je niet maar afzetten tegen hoeveel groei en welvaart er is. Dan vergeet je dat er in het verleden al veel groei is geweest en de welvaart is gestegen maar vaak wel ten koste van natuur en milieu. Maat daar willen we natuurlijk niets van inleveren.

elburger schreef:CU.

Helaas zie ik heel weinig van die C.
Dat spijt mij


Zucht, lekker makkelijk scoren weer he met van die rechste oneliners...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: CU uber alles of valt het kabinet?

Berichtdoor elburger » 30 nov 2019 16:01

Marnix schreef

Zucht, lekker makkelijk scoren weer he met van die rechste oneliners..


Ten eerste ben ik niet rechts.
Ten 2e zegt een "oneliner" net zoveel als een hele reeks regels.
Ten 3e ben ik ledenlid van de SGP.
Ten 4e mag ik voor mijn mening uitkomen en ik kan staven waarom de C van CU "verwaterd"
Ten 5e maak ik hier geen woorden meer aan vuil, wan ik ben of rechts of een "zware".
En die "zware" kunnen toch niets goed doen.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: CU uber alles of valt het kabinet?

Berichtdoor Marnix » 30 nov 2019 22:24

Je mag er van alles van vinden maar totaal offtopic met zo’n losse kreet komen is idd makkelijk scoren. Als mensen zonder argumenten op de SGP gaan afgeven heb jij daar net zo goed moeite mee. ;-)

Maar door dit soort opmerkingen ontstaat juist de aversie tegen “rechts”. Alles wat lichter is dan ze zelf zijn wordt lekker makkelijk veroordeeld. De CU, de EO, kerkverbanden. Het is allemaal maar niks, totaal niets christelijks te vinden. Maar gelukkig is men zelf nog vroom.... en vervolgens klagen als er kritiek komt op het oordelen...
Laatst gewijzigd door Marnix op 02 dec 2019 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten