kobalt

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: kobalt

Berichtdoor StillAwake » 19 nov 2019 13:37

Hoewel ik gestopt ben met refoweb en ook nauwelijks meer meelees werd ik gewezen op dit topic.
Hier wil ik toch even op reageren, en wel omdat ik 1 van de betrokken ingenieurs ben.
Hoewel in het BBC item (als we ehtzelfde item voor ogen hebben) nogal wat onzin verkondigd werd kloppen de hoofdlijnen vrij redelijk.

Wat aangaat de zaken die in dit topic genoemd worden het volgende:

-De verstoring van het bodemleven:
We weten meer van het oppervlak van de Maan, en zelfs van de oppervlakte van Mars dan van het leven in de diepzee. Mochten er onder water stofwolken ontstaan dan hebben we werkelijk geen idee welke invloed dat op het lokale ecosysteem heeft.
Dat is ook de reden dat er vooral gezocht wordt naar mogelijkheden waarbij er geen bodemmateriaal (in elk geval zo min mogelijk) in beroering gebracht wordt.
Iets wat overigens in toenemende mate geldt voor alles wat op de bodem gedaan wordt, vertroebeling van het water wordt steeds meer een item, ook in vergunningsverlening. Zelfs in de haven van Rotterdam hebben ze nu regels aangaande de vertroebeling .

-De grootte van de installatie
Er wordt nu gedacht aan een systeem ter grote van een stationwagen. Heel wat meer dan de 45km/h wagen die genoemd werd. Opschalen zal waarschijnlijk echter inhouden een groter aantal units, en niet zozeer grotere units. Dit vanwege het feit dat het moeilijk is om grote objecten op dergelijke dieptes te controleren. We hebben het namelijk over dieptes waar je met een staalkabel neit eens meer kan komen, omdat hij zou breken onder eigen gewicht.

-De invloed op het klimaat.
Er werd hierboven gesteld dat 70% van de aarde oceaan is. Dat klopt wel ongeveer, maar dat houdt bepaald niet in dat 70% dan ook diepzee is. De hoeveelheid diepzee is niet zo groot, en het is ongeveer het laatste ongerepte deel van de wereld wat we nog hebben. En vanwege het feit dat we het leven daar niet kennen moeten we onnoemelijk voorzichtig zijn. En aangezien de eerste projecten binnen teritoriale wateren plaats zullen vinden wordt daar behoorlijk op toegezien.
Vooralsnog lijkt het er op dat de diepzee trager herstelt dan het leven in gebieden waar de invloed van de zon nog merkbaar is.

-Kobalt
Op zich inderdaad een materiaal waarnaar gezocht wordt, maar vooralsnog is mangaan het belangrijkste doel. Als we dat beheersen kunnen we verder zoeken. Mangaan is iets gemakkelijker te winnen, ligt iets minder diep, en is een handige testcase om naar nog grotere waterdieptes te gaan.
Kobalt is inderdaad orde 7 keer zo zwaar als zand, maar voor de minerale knollen die daar liggen geldt dat niet (dan zouden ze ook onder het sediment liggen...).

Er werd een vergelijking gemaakt met pulsvissen, maar dat gebeurt in ondiep water, waarvan we (in elk geval de hoofdlijnen) van het bodemleven kennen. Niet te vergelijken met 6km waterdiepte dus...
Overigens is bij pulsvissen aangetoond dat het milieu-aspect ondergeschikt is aan politieke belangen...
Laatst gewijzigd door StillAwake op 20 nov 2019 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: kobalt

Berichtdoor irmo » 19 nov 2019 21:04

StillAwake! Ik heb je gemist! Kom je terug? *kijkt lief*

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: kobalt

Berichtdoor StillAwake » 20 nov 2019 09:38

irmo schreef:StillAwake! Ik heb je gemist! Kom je terug? *kijkt lief*

Hoi Irmo, deze vraag lijkt me off-topic... ;-)
Maar ik zal hem roch beantwoorden, ik ben per slot van rekening de beroerdste niet...

Ik ga er niet vanuit dat ik terugkom, ik mis het eigenlijk niet...
Het viel me steeds vaker op dat de discussies ontaarden in het uitwisselen van domheid en onwetendheid, in plaats van dat de geest gescherpt werd.
Welliswaar waren daar een hoop uitzonderingen op, maar de laatste discussie die ik voerde op dit forum (met een panellid...) verliep op een dermate kwetsende en oordelende manier dat ik er helemaal klaar mee ben...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: kobalt

Berichtdoor elburger » 20 nov 2019 15:35

StiilAwake schreef


......... heel veel......


lij dat iemand iets schrijft die verstand van deze ontwikkeling heeft.
Ik ga niet corrigeren omdat ik een "betweter" wens te zijn, enkel dit kleine aandachtspunt.
Die grootte van een 45 km auto is hetgeen ik schatte toen ik het item zag op de BBC.
Men is dus druk doende om een grote versie te ontwikkelen.

Maar los daarvan gaat het mij hierom dat ik verwacht dat "mijnbouw" op de bodem van die onmetelijke oceaan, mi.i alleen maar leidt tot catastrofale ontwikkelingen voor de flora en fauna, op den duur.

Ik ben deze topic niet gestart om een betweter of milieu goeroe te zijn, maar enkel om mede leesgenoten hier te wijzen welk "onheil" er allemaal nog over ons heen komt.

Dan wil ik nu gelijk nog even dit vermelden, wel niet over kobalt maar minstens zo verontrustend en belangrijk.
"overstap elektrisch rijden onder druk door schaarste grondstoffen".

Kort samengevat komt het hier op neer dat er te weinig zeldzame metalen zijn om de komende tien jaarr te voldoen aan de vraag naar elektrische auto's.
Nu kan ik wel gaan typen maar lees dit item maar eens.

https://www.rtlz.nl/tech/artikel/4928141/overstap-elektrisch-rijden-onder-druk-door-schaarste-grondstoffen

Trouwens iets wat menigeen al op zn klompen voelde aankomen
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: kobalt

Berichtdoor irmo » 21 nov 2019 16:41

StillAwake schreef:Hoi Irmo, deze vraag lijkt me off-topic... ;-)
Maar ik zal hem roch beantwoorden, ik ben per slot van rekening de beroerdste niet...

Ik ga er niet vanuit dat ik terugkom, ik mis het eigenlijk niet...
Het viel me steeds vaker op dat de discussies ontaarden in het uitwisselen van domheid en onwetendheid, in plaats van dat de geest gescherpt werd.
Welliswaar waren daar een hoop uitzonderingen op, maar de laatste discussie die ik voerde op dit forum (met een panellid...) verliep op een dermate kwetsende en oordelende manier dat ik er helemaal klaar mee ben...



Jammer....Ik vond jouw bijdrages altijd interessant en prettig om te lezen.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten