Presidents/senaat verkiezingen 2020

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Marnix » 09 nov 2022 11:37

StillAwake schreef:Die nuance mis ik bij bijvoorbeeld CNN (wat in Europa gezien wordt als een redelijk objectief Amerikaans medium) ten enen male.
Daar wordt de hele republikeinse partij op deze wijze weggezet.


Niet helemaal mee eens weer, ook CNN brengt die nuance wel aan, waarbij ik uiteraard niet zo ontkennen dat CNN enorm pro-democrats is want dat is wel heel duidelijk. Overigens, dat is juist door het tweepartijenstelsel heel erg het geval, je kan vrijwel alle media in Amerika opdelen in pro-democraten en pro-republikeinen (en in Europa wordt meer van die eerste overgenomen). Sommigen zijn daarin wat gematigder dan anderen maar je bent in Amerika of het een, of het ander en daardoor zie je dat dat in de media ook wel doorwerkt. Ik denk dat er niet veel republikeinen bij CNN werken en niet veel democraten bij Fox News. Dat is omdat je zo weinig keuze hebt heel erg in alles verweven. In Nederland is dat (sinds de ontzuiling) veel minder het geval dan wanneer je twee partijen zou hebben.

Dat klopt, maar de VS heeft feitelijk geen tweepartijenstelsel.
Het tweepartijenstelsel geld feitelijk alleen voor de "swing states" (en daardoor ook federaal).
In verreweg de meeste staten zijn de verkiezingen gewoon een formaliteit, al ver voor de verkiezingen is te zeggen welke partij de zetels/kiesmannen van deze staat wegsleept.
Het heeft lang gefunctioneerd, maar of het echt goed gewerkt heeft kun je je afvragen.
Aangezien de presidenten zo ongeveer om en om door de partijen geleverd zijn krijg je (als je er negatief naar wilt kijken) de indruk dat de proteststemmers feitelijk de doorslag geven.


Klopt, het is een heel klein deel van de kiezers van wie de stem relevant is. Dan vind ik het systeem dat we hier hebben een stuk beter, hoewel we hier tegenwoordig wel weer heel veel partijen hebben, dat zou wel weer iets mogen. Maar je ziet ook, zeker als verschil zit tussen het huis en senaat dat het door de polarisatie steeds lastig wordt om beleid door te voeren wat vervolgens ook wordt goedgekeurd, in Nederland is het dan wat makkelijker om te zoeken naar een meerderheid omdat je meer partijen hebt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor elbert » 09 nov 2022 14:25

Marnix schreef:Ik hoop inderdaad dat het op zijn retour is want de Republikeinen hebben in het verleden prima presidenten voortgebracht die goed heel Amerika konden vertegenwoordig. Overigens, wat die andere kandidaat betreft, er is na vandaag één kandidaat flink naar voren gekomen en dat is Ron DeSantis die de verkiezingen voor senator in het het normaal altijd spannende Florida met overmacht won. Dat was tijdens de campagne al een beetje duidelijk geworden. Uiteraard heeft Trump al gereageerd door te zeggen dat het een grote fout zou zijn als DeSantis zich kandidaat zou stellen voor de presidentsverkiezingen van 2024:

Donald Trump has warned Florida's Governor Ron DeSantis against running for president in 2024, saying doing so would harm the Republican Party.
"I think he would be making a mistake. I think the base would not like it," the former president told Fox News.
He also threatened to release unflattering information about the 44-year-old, without providing details.
"If Mr DeSantis were to announce a presidential bid, Mr Trump said he would reveal "things about him that won't be very flattering - I know more about him than anybody - other than, perhaps, his wife".
DeSantis is inderdaad de rivaal waar Trump bang voor moet zijn, omdat hij populair is onder de Republikeinen (volgens sommige opiniepeilingen zelfs populairder dan Trump) en bovendien succesvolle ervaring heeft in het regeren van zijn staat Florida. Daarom komt Trump ook met dit soort "dreigementen", waarvan ik nog maar moet zien of die iets betekenen (waarschijnlijk niet).
Overigens is DeSantis net zo rechts als Trump, maar wel een stuk bekwamer in het uitoefenen van een overheidsfunctie.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Marnix » 09 nov 2022 15:07

elbert schreef:DeSantis is inderdaad de rivaal waar Trump bang voor moet zijn, omdat hij populair is onder de Republikeinen (volgens sommige opiniepeilingen zelfs populairder dan Trump) en bovendien succesvolle ervaring heeft in het regeren van zijn staat Florida. Daarom komt Trump ook met dit soort "dreigementen", waarvan ik nog maar moet zien of die iets betekenen (waarschijnlijk niet).
Overigens is DeSantis net zo rechts als Trump, maar wel een stuk bekwamer in het uitoefenen van een overheidsfunctie.


Klopt. Je ziet overigens nu ook wel meer van dit soort signalen vanuit de Republikeinse partij komen. Die hebben toch een mindere dag achter de rug dan de meesten gehoopt hadden en men ziet ook dat er een aantal Republikeinen uit het MAGA-kamp het niet goed hebben gedaan en langzamerhand begint er kritiek te klinken. Natuurlijk in de eerste plaats van republikeinen:

Voormalig press secretary van Trump Sarah Matthews zei zojuist:

"I think last night was the biggest indicator that Donald Trump should not be the Republican nominee in 2024. He cost Republicans winnable seats by boosting poor quality candidates," said Matthews, former deputy White House press secretary under President Trump.

En Republikein Duncan (Georgia):

"I think it sends a message to the country, along with other states, that this is a pivot point for the Republican Party. This is a time that Donald Trump is, no doubt, in the rear view mirror. It's time to move on with the party, it's time to move on with candidate quality," Duncan added. "If they would have just woke up 12 months ago and stopped taking [Trump's] lead and took the lead of what real Republicans, real Republican policies mattered, we'd be in a different place."

Maar ik denk dat je dit de komende tijd meer gaat horen. Trump-vertrouweling Vance bedankte een hele rits mensen na zijn overwinning in Ohio, maar Trump kwam niet in het rijtje voor.

Voor de balans zal ik ook even naar een Fox-berichtje wijzen: Conservatives point finger at Trump after underwhelming election results.
Hopelijk gaat dit ook daadwerkelijk gebeuren. De Republikeinen verdienen een betere kandidaat. De Democraten trouwens ook :mrgreen:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Optimatus » 09 nov 2022 15:13

Op zich zou het fijn zijn als Trump tot in lengte van dagen zou gaan golfen en nooit meer voor een camera zou verschijnen.

Echter, wat hij gezaaid heeft, woekert voort en DeSantis komt op mij over als een geraffineerde man, die echter ook bepaalde ideeën etaleert die door Trump de wind mee hebben gekregen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor StillAwake » 09 nov 2022 16:02

Marnix schreef:De Republikeinen verdienen een betere kandidaat. De Democraten trouwens ook :mrgreen:

Het verbaasde me bij de afgelopen twee presidentsverkiezingen ook weer.
Zo'n groot land, zo veel potentiele kandidaten, maar de drie presidentskandidaten waar ze mee op de proppen komen doen vermoeden dat het om het bestuur van de lokale visvereniging gaat...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Marnix » 09 nov 2022 16:13

Optimatus schreef:Op zich zou het fijn zijn als Trump tot in lengte van dagen zou gaan golfen en nooit meer voor een camera zou verschijnen.

Echter, wat hij gezaaid heeft, woekert voort en DeSantis komt op mij over als een geraffineerde man, die echter ook bepaalde ideeën etaleert die door Trump de wind mee hebben gekregen.


Ja, hij doet Trump na en lijkt in veel zaken wel wat op hem, maar doet dat allemaal wel wat subtieler, hoewel er ook critici zijn die hem bestempelen als een "Trump maar dan mét hersenen, dus nog veel gevaarlijker :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Optimatus » 10 nov 2022 12:25

Zou die nieuwe senator voor Pennsylvania een mogelijke presidentskandidaat zijn?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Marnix » 10 nov 2022 14:46

Optimatus schreef:Zou die nieuwe senator voor Pennsylvania een mogelijke presidentskandidaat zijn?


Het wordt hier en daar geopperd. Nog vier jaar Biden is misschien ook niet heel verstandig als hij slecht blijft scoren, het zou wel de Democraten wel eens flink tegen kunnen werken dan. En hij is natuurlijk vrij oud. Maar ik heb geen idee hoe goed hij inhoudelijk is en of hij dus geschikt is. Maar ook Harris scoort niet best dus het is wel iets waar ze serieus over na moeten denken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Optimatus » 14 nov 2022 11:47

Van Harris had ik inderdaad ook meer verwacht. Ze is niet zo heel erg zichtbaar (althans, ik zie haar weinig in reguliere NL media, al zit ik er niet dagelijks bovenop (geen woordgrap)).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Marnix » 17 nov 2022 12:00

StillAwake schreef:Ik ben het volledig met je eens, maar het valt me wel op dat in diverse Europese media de republikeinen "Election deniers" worden genoemd.
Niet enkele republikeinen, maar dat het bijna een synoniem geworden is.
En dat is bepaald niet juist, het is feitelijk alleen (een deel van) de kliek direct om Trump die daarmee aangesproken zou mogen worden (en of Kari Lake daarbij hoort gaan we snel ontdekken).


Nog even hierop terugkomend. Of Kari Lake een "2020-election denier" was was al bekend. Hoe het het met huidige verkiezingen zou gaan was nog even afwachten. Maandag werd na een spannende strijd democraat Katie Hobbs uitgeroepen tot winnaar door oa AP, Fox en CNN en alle andere media. Tot nu toe heeft ze haar verlies nog niet toegegeven maar heel veel tweets gestuurd over misstanden tijdens de verkiezingen, fraude etcetera. Ze heeft de uitslag afgedaan als "BS" en is nog aan het overwegen of ze stappen gaat ondernemen. Zou niet verkeerd zijn want daarmee vergroot te de verdeeldheid binnen de partij alleen maar meer, wat uiteindelijk denk ik ten koste gaat van de MAGA-beweging. Maar het blijkt maar weer dat de inschatting dat ze de uitslag niet zomaar zou erkennen wel aardig klopte. Er zal nu van beide flanken binnen haar partij wel druk worden uitgeoefend om de uitslag aan de vechten of juist naast zich neer te leggen. Uiteraard heet Trump op Truth Network al gepost dat ze bestolen is van de overwinning. De gematigde Republikeinen voegen juist druk uit om de uitslag te accepteren omdat de laatste tijd wel duidelijk geworden is dat dit soort gedrag van de rechterflank juist schade aan de partij toebrengt.

https://www.nytimes.com/2022/11/15/us/p ... icans.html
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor StillAwake » 18 nov 2022 08:54

Marnix schreef:Nog even hierop terugkomend. Of Kari Lake een "2020-election denier" was was al bekend. Hoe het het met huidige verkiezingen zou gaan was nog even afwachten. Maandag werd na een spannende strijd democraat Katie Hobbs uitgeroepen tot winnaar door oa AP, Fox en CNN en alle andere media. Tot nu toe heeft ze haar verlies nog niet toegegeven maar heel veel tweets gestuurd over misstanden tijdens de verkiezingen, fraude etcetera. Ze heeft de uitslag afgedaan als "BS" en is nog aan het overwegen of ze stappen gaat ondernemen. Zou niet verkeerd zijn want daarmee vergroot te de verdeeldheid binnen de partij alleen maar meer, wat uiteindelijk denk ik ten koste gaat van de MAGA-beweging. Maar het blijkt maar weer dat de inschatting dat ze de uitslag niet zomaar zou erkennen wel aardig klopte. Er zal nu van beide flanken binnen haar partij wel druk worden uitgeoefend om de uitslag aan de vechten of juist naast zich neer te leggen. Uiteraard heet Trump op Truth Network al gepost dat ze bestolen is van de overwinning. De gematigde Republikeinen voegen juist druk uit om de uitslag te accepteren omdat de laatste tijd wel duidelijk geworden is dat dit soort gedrag van de rechterflank juist schade aan de partij toebrengt.

https://www.nytimes.com/2022/11/15/us/p ... icans.html

Helaas, je had inderdaad volledig gelijk.
Ik had nog goede hoop dat het een vorm van verkiezingsretoriek was, op zijn Amerikaans: "verliezen is geen optie".
Helaas kreeg jij gelijk...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Marnix » 19 apr 2023 08:39

elbert schreef:- CNN heeft dit te zeggen over Tucker Carlson van Fox News: ""He is part of the illness, a propagandist, a liar, a parasite." Kortom: reken maar dat ook TV persoonlijkheden en TV zenders weggewerkt zullen worden


Op dit punt hebben ze dan toch nog een klein beetje gelijk gekregen. :mrgreen:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor elbert » 19 apr 2023 13:21

Marnix schreef:Op dit punt hebben ze dan toch nog een klein beetje gelijk gekregen. :mrgreen:
Inderdaad, dat moet ik toegeven. Carlson liegt, ook als hij weet dat hij leugens verkondigt. Dat is bijzonder kwalijk. Uit de schikking tussen Fox News en Dominion valt op te maken dat de aantijgingen van Dominion kloppen: men wist dat wat er uitgezonden werd over de vermeende verkiezingsfraude in 2020 niet klopte, maar men verkondigde het toch omdat het kijkers trok.
Dat gaat door tot vandaag de dag. Zo citeerde Carlson vorige week zonder blikken of blozen door de Russen gefotoshopte documenten waaruit zou moeten blijken dat Oekraine de oorlog aan het verliezen is. De niet-gefotoshopte versie laat een heel ander beeld zien, nl. dat de verliezen van de Russen een stuk hoger zijn dan van Oekraine.
Blijkbaar is de mediacultuur en ook de politieke cultuur in de VS zo verziekt dat doelbewust leugens worden verspreid als dat zo uitkomt.
Bah. :x
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Marnix » 19 apr 2023 14:17

elbert schreef:Inderdaad, dat moet ik toegeven. Carlson liegt, ook als hij weet dat hij leugens verkondigt. Dat is bijzonder kwalijk. Uit de schikking tussen Fox News en Dominion valt op te maken dat de aantijgingen van Dominion kloppen: men wist dat wat er uitgezonden werd over de vermeende verkiezingsfraude in 2020 niet klopte, maar men verkondigde het toch omdat het kijkers trok.
Dat gaat door tot vandaag de dag. Zo citeerde Carlson vorige week zonder blikken of blozen door de Russen gefotoshopte documenten waaruit zou moeten blijken dat Oekraine de oorlog aan het verliezen is. De niet-gefotoshopte versie laat een heel ander beeld zien, nl. dat de verliezen van de Russen een stuk hoger zijn dan van Oekraine.
Blijkbaar is de mediacultuur en ook de politieke cultuur in de VS zo verziekt dat doelbewust leugens worden verspreid als dat zo uitkomt.
Bah. :x


Wat het meest storend is is dat vermoedelijk de kijker, nu is gebleken dat Fox News nogal onbetrouwbaar is, dat waarschijnlijk helemaal niet af gaat straffen. Het is niet zo dat men massaal bij Fox gaat weglopen nu is gebleken dat het bewust leugens verspreidt, dat steeds meer sensatie-media geworden is. Want zolang ze maar "nieuws" laten horen die de achterban wil horen blijven ze vrolijk kijken. En het geloven. En dat zal aan de Democratische kant misschien ook niet zo heel veel anders zijn hoor. Het is meer de mediacultuur en de politieke cultuur die verziekt is, de kijkers gaan er in mee. Maar ja, de journalistiek zou de waakhond van de samenleving moeten zijn in plaats van de schoothond... :roll:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2023 13:54

Ondertussen gaan we ons langzamerhand weer opmaken voor nieuwe verkiezingen met aan Republikeinse zijde als topfavoriet dezelfde man, die nog steeds stelt dat de verkiezingen die hij verloor gemanipuleerd worden, die niet wil zeggen of hij hoopt dat Oekraine of Rusland de oorlog daar wint, schuldig is bevonden aan smaad en misbruik en volgens onderzoek de drijvende kracht as achter de bestormingen op 6 januari na de verkiezingen. Beetje zoals bij Rutte maar dan nog veel erger: Van alles kunnen doen maar de achterban vindt het blijkbaar allemaal prima :roll:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten