Presidents/senaat verkiezingen 2020

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8814
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor elbert » 12 nov 2021 07:54

Mortlach schreef:Dat wist iedereen al lang. Dat document is vanaf het begin gezien als onbetrouwbaar.
Nee, dat wist niet iedereen al lang. Dat is ook totaal niet wat ermee gedaan is. De FBI nam het in elk geval serieus genoeg om er FISA warrants voor aan te vragen. Zonder die FISA warrants zou er geen onderzoek geweest zijn. Bovendien werd dit document door de media 4 jaar lang uitgemolken. Dat "golden shower" verhaal over Trump werd toch echt als "bombshell" door allerlei mediakanalen naar buiten gebracht en mensen als Rachel Maddow zaten te kwijlen bij de gedachte alleen al.
Nota bene James Comey (de baas van de FBI), die wist dat Steele dossier een onzinverhaal was, zei doodleuk dat dat golder showerverhaal "zou kunnen".
Mortlach schreef:Ik vroeg me al af of je dit argument zou gebruiken. "Ja, Trump is crimineel, maar dat zou je helemaal niet moeten wéten!"
Dat is niet het argument dat ik gebruik.
Hopelijk weet je dat het aanvragen van een FISA warrant op basis van roddel en achterklap (en zeker als je weet dat het onzin is) op zijn zachtst gezegd niet netjes is en op zijn ergst ronduit crimineel?
Mortlach schreef:Oké. Dat is allemaal inderdaad niet zo netjes en het is goed dat ze dat niet zomaar laten gaan.
Wat als het spoor helemaal leidt naar Hillary Clinton en co?
Mortlach schreef:Joh, dus die contacten tussen de Trump campagne en de Russische ambassadeur, dat plan van die schoonzoon om een 'secure channel' op te zetten via de Russische ambassade, Trump jr die zegt 'If that is what I think it is, I love it' over een meeting met een russische agent met kompromat, dat hele gedoe over Hunter Bidens laptop, dat heeft iedereen allemaal gedroomd? O nee, dat is allemaal echt gebeurd, maar dat hadden we niet mogen weten...
Het lijkt erop dat beide campagnes via de Russen hebben geprobeerd om de andere campagne zwart te maken. Dus niet alleen de Trump campagne, maar ook de Clinton campagne. Dat laatste laat je het liefst onbesproken omdat dat je favoriete kandidaat was, maar voor mij is het het zoveelste teken dat de Amerikaanse politiek zo verziekt is dat als de duivel aanbiedt om met een campagne (Republikeins of Democraat) samen te werken om de andere campagne zwart te maken, dat die campagne daar graag aan mee doet. Het opgraven van "dirt" over de politieke tegenstander is al minstens 30 jaar de normaalste zaak van de wereld. Dat is een trieste zaak.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Mortlach » 12 nov 2021 16:31

elbert schreef:Wat als het spoor helemaal leidt naar Hillary Clinton en co?


Dan moet zij daar ook voor boeten. Dat is wat mij betreft vaak het verschil tussen links en rechts. Links probeert ook de eigen gelederen op het rechte spoor te houden, waar rechts vaak de houding lijkt te hebben dat alles is geoorloofd zolang je maar wint. Het is zelfs een probleem voor de linkerflank, gezien het kan doorslaan in een soort puriteitsfetish waar geen enkele kandidaat goed genoeg is; terwijl rechts straks gewoon weer op de populist zal stemmen die een staatsgreep trachtte te plegen.

Het lijkt erop dat beide campagnes via de Russen hebben geprobeerd om de andere campagne zwart te maken. Dus niet alleen de Trump campagne, maar ook de Clinton campagne. Dat laatste laat je het liefst onbesproken omdat dat je favoriete kandidaat was, maar voor mij is het het zoveelste teken dat de Amerikaanse politiek zo verziekt is dat als de duivel aanbiedt om met een campagne (Republikeins of Democraat) samen te werken om de andere campagne zwart te maken, dat die campagne daar graag aan mee doet.


Tja, dat zeg je nou wel, en misschien heb je gelijk, maar tot nu toe is het alleen Trump die hardop zei dat als een buitenlands iemand iets aanbiedt, je natuurlijk wel luistert en misschien ook maar de FBI zou bellen.

Verder geldt het helaas nog steeds dat waar je mee omgaat, je mee besmet raakt. De uitspraak van Michelle Obama "when they go low, we go high" is helaas wel een beetje naïef tegenwoordig.

Het opgraven van "dirt" over de politieke tegenstander is al minstens 30 jaar de normaalste zaak van de wereld. Dat is een trieste zaak.


Dat zijn we in ieder geval volledig met elkaar eens.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23566
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Marnix » 08 nov 2022 10:31

We kunnen weer een beetje over de Amerikaanse verkiezingen gaan praten en de "democratie" daar . Hadden de meesten gehoopt dat na de nederlaag van Trump in 2020 met de hele soap die vervolgens ontstond in ieder geval ervoor zou zorgen dat de Republikeinen afstand zouden nemen van de lijn van Trump, dan is niets minder waar, men heeft er totaal geen afstand van genomen maar is vol gaan inzetten op het verhaal dat de verkiezingen in 2020 gestolen zouden zijn. 60 procent heeft op zijn stembiljet een naam staan van iemand die de uitslag van 2020 niet als legaal ziet. In een van de cruciale staten, Georgia is een kandaat naar voren geschoven die in alles voldoet aan het profiel van Trump. Geen politieke ervaring, veel schandalen. Hij pleit voor familiewaarden maar heeft zelf 4 kinderen bij 4 vrouwen waarvan hij sommigen nooit ziet, hij is op papier tegen abortus maar gaf recent aan de abortus van twee ex-vriendinnen te hebben betaald. Zijn zoon beschuldigt hem van huiselijk geweld, veelvuldig vreemdgaan en totaal geen oog hebben voor zijn gezin. Hij loog over zijn opleiding en zakelijke succes en raad eens wat: Het is ontzettend spannend tussen hem en de andere kandidaat. Want inmiddels gelooft een meerderheid van de republikeinen, ruim 60 procent de leugen dat Biden de verkiezingen eigenlijk helemaal niet heeft gewonnen maar door fraude aan de macht is gekomen. En Republikeinen die een gematigder geluid laten horen zijn veel een deel al vervangen of weggestemd door kandidaten die een Trump-koers varen. En als de Republikeinse kandidaten wordt gevraagd of ze de uitslag zullen accepteren komt er een vaag antwoord dat erg doet denken aan 2020. Kortom, waarschijnlijk weer nieuwe problemen op komst. Denk aan Kari Lake (Arizona) die hier verschillende keren naar werd gevraagd en iedere keer slechts zei: Ik ga deze verkiezingen winnen de die uitslag zal ik accepteren.

Conclusies:
- Het maakt voor veel amerikanen niet uit hoe of wie er wint, als je eigen partij maar wint.
- Het gaat slecht met de democratie in Amerika

Tot slot nog een mooi filmpje over het manipuleren van verkiezingen door het herverdelen van de kiesdistricten (wat al decennia lang over en weer gebeurt met de vraag: Hoe democratisch is dit stelsel en zou dat niet eens een keer op de schop moeten? Want een groot deel van de problemen ontstaat doordat er maar twee partijen zijn en vanwege het "winner takes it all-principe".

nog een kijktip: God, Jesus Trump
Laatst gewijzigd door Marnix op 08 nov 2022 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor StillAwake » 08 nov 2022 11:47

Marnix schreef:We kunnen weer een beetje over de Amerikaanse verkiezingen gaan praten en de "democratie" daar . Hadden de meesten gehoopt dat na de nederlaag van Trump in 2020 met de hele soap die vervolgens ontstond in ieder geval ervoor zou zorgen dat de Republikeinen afstand zouden nemen van de lijn van Trump, dan is niets minder waar, men heeft er totaal geen afstand van genomen maar is vol gaan inzetten op het verhaal dat de verkiezingen in 2020 gestolen zouden zijn. 60 procent heeft op zijn stembiljet een naam staan van iemand die de uitslag van 2020 niet als legaal ziet. In een van de cruciale staten, Georgia is een kandaat naar voren geschoven die in alles voldoet aan het profiel van Trump. Geen politieke ervaring, veel schandalen. Hij pleit voor familiewaarden maar heeft zelf 4 kinderen bij 4 vrouwen waarvan hij sommigen nooit ziet, hij is op papier tegen abortus maar gaf recent aan de abortus van twee ex-vriendinnen te hebben betaald. Zijn zoon beschuldigt hem van huiselijk geweld, veelvuldig vreemdgaan en totaal geen oog hebben voor zijn gezin. Hij loog over zijn opleiding en zakelijke succes en raad eens wat: Het is ontzettend spannend tussen hem en de andere kandidaat. Want inmiddels gelooft een meerderheid van de republikeinen, ruim 60 procent de leugen dat Biden de verkiezingen eigenlijk helemaal niet heeft gewonnen maar door fraude aan de macht is gekomen. En Republikeinen die een gematigder geluid laten horen zijn veel een deel al vervangen of weggestemd door kandidaten die een Trump-koers varen. En als de Republikeinse kandidaten wordt gevraagd of ze de uitslag zullen accepteren komt er een vaag antwoord dat erg doet denken aan 2020. Kortom, waarschijnlijk weer nieuwe problemen op komst. Denk aan Kari Lake (Arizona) die hier verschillende keren naar werd gevraagd en iedere keer slechts zei: Ik ga deze verkiezingen winnen de die uitslag zal ik accepteren.

Conclusies:
- Het maakt voor veel amerikanen niet uit hoe of wie er wint, als je eigen partij maar wint.
- Het gaat slecht met de democratie in Amerika

Tot slot nog een mooi filmpje over het manipuleren van verkiezingen door het herverdelen van de kiesdistricten met de vraag: Hoe democratisch is dit stelsel en zou dat niet eens een keer op de schop moeten?

Inderdaad frappant dat er door sommige republikeinen niet wordt aangegeven of ze de uitslag zullen accepteren.
Aan de andere kant ook vreemd dat deze vraag alleen aan de republikeinen gesteld wordt, en dat deze vraag niet ook aan de democratische kandidaten voorgelegd wordt. In die zin ook wel een stukje stemmingmakerij van de voornamelijk democratisch gezinde media.

En inderdaad, je haalt er twee republikeinse kandidaten uit die op een nogal bedenkelijk niveau acteren, maar ik vermoed dat er ook democratische kandidaten zijn die roepen: "ik ga gewoon winnen, dus accepteer ik alleen die uitslag". Dat is ook een stukje Amerikaanse retoriek, waarbij vooraf rekening houden met een mogelijk verlies geen airplay verdient.
Zoals een voetbalcoach ook nooit voor de wedstrijd zal aangeven dat hij het verlies wel terecht gaat vinden.

En voor wat betreft de schandalen bij particuliere kandidaten: dat zit aan weerskanten van de politieke scheidslijn. Alleen aan de republikeinse zijde wordt het door de democratische media (en laat onze europese media voornamelijk democratisch gezind zijn...) meer uitvergroot.

Begrijp me goed, ik kan (over het algemeen) meer sympathie opbrengen voor de democraten dan voor de republikeinen, maar ik kijk wel op van het gemak waarmee (in Europa) het moddergooien door de democraten als feit bestempeld wordt, waar het moddergooien van de republikeinen als "liegen" gemarkeerd wordt.

En dat het systeem met de kiesmannen een keer op de schop moet is zeker waar. Maar dit systeem is ergens ook wel weer eerlijk, het voorkomt dat de steden een te grote invloed krijgen, of dat het platteland het juist voor het zeggen heeft.
Dat het een aantal keer (uit mijn hoofd 5) geresulteerd heeft in een president die de popular vote niet had toont ergens juist het succes van dit systeem aan.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23566
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Marnix » 08 nov 2022 12:34

StillAwake schreef:Inderdaad frappant dat er door sommige republikeinen niet wordt aangegeven of ze de uitslag zullen accepteren.
Aan de andere kant ook vreemd dat deze vraag alleen aan de republikeinen gesteld wordt, en dat deze vraag niet ook aan de democratische kandidaten voorgelegd wordt. In die zin ook wel een stukje stemmingmakerij van de voornamelijk democratisch gezinde media.


Dat is natuurlijk niet zo vreemd aangezien het tot nu toe alleen maar Republikeinen zijn geweest (en nog een heleboel ook) die zeggen dat de uitslag van 2020 niet klopte en Trump die terecht niet wilde accepteren en hun kiezers vertellen dat de overwinning gestolen was. En sommigen sorteren er al op voor dat als ze verliezen, dat niet legaal kan zijn. Dus logisch dat je dan alleen aan Republikeinen vraagt of ze een nederlaag wel zullen accepteren en niet aan Democraten aangezien die altijd een nederlaag hebben geaccepteerd, hooguit een keer na een verzoek om een hertelling. Dus dat is vragen naar de bekende weg.

En inderdaad, je haalt er twee republikeinse kandidaten uit die op een nogal bedenkelijk niveau acteren, maar ik vermoed dat er ook democratische kandidaten zijn die roepen: "ik ga gewoon winnen, dus accepteer ik alleen die uitslag". Dat is ook een stukje Amerikaanse retoriek, waarbij vooraf rekening houden met een mogelijk verlies geen airplay verdient.
Zoals een voetbalcoach ook nooit voor de wedstrijd zal aangeven dat hij het verlies wel terecht gaat vinden.


Ja maar als er dan nadrukkelijk wordt gevraagd: "Wat nou als je wel verliest" kan je natuurlijk best zeggen: "Als de verkiezingen eerlijk verlopen en ik minder stemmen krijg accepteer ik dat" in plaats van: "nee ik kan niet verliezen bij een eerlijk verlopen verkiezing". Als je aan een voetbalcoach vraagt "ga je de wedstrijd winnen" zal hij vast zeggen: Jazeker. Maar er wordt niet zo vaak gevraagd: Wat nou als je toch verliest, accepteer je die uitslag dan? Want ik heb zelden een voetbalcoach horen zeggen: We verloren 2-1 maar dat accepteren we niet. Hooguit: Je maar de scheidsrechter maakte een fout, ze hadden geen penalty moeten krijgen en wij wel. Zoiets. Daar kan je over discussiëren maar dat is een ander niveau. Dan gaat het om interpretatie van de regels. Bij de verkiezingen zijn de regels heel duidelijk en er is door meerdere mensen geteld, het aantal stemmen is helder. Dat is meer te vergelijken met een coach die zegt: Als wij een wedstrijd verliezen is dat omdat de scheids is omgekocht door de tegenstander. Want de persoon in kwestie heeft dit zowel over verkiezingen in het verleden als in de toekomst (of nu in het heden) gezegd.

En voor wat betreft de schandalen bij particuliere kandidaten: dat zit aan weerskanten van de politieke scheidslijn. Alleen aan de republikeinse zijde wordt het door de democratische media (en laat onze europese media voornamelijk democratisch gezind zijn...) meer uitvergroot.


Uiteraard maar het draait vooral om Trump, mensen zeggen ook: "Hij heeft geen ervaring maar Trump helpt hem wel" en de rest zijn vooral marionetten die het met hem eens zijn. Het maakt niet uit of je goed bent of niet, wat je reputatie is, als je maar de leider volgt. De critici zijn grotendeels monddood gemaakt. Die koers is zorgelijk aangezien de Republikeinse partij op die manier een beetje een FvD-partij aan het worden is als je snapt wat ik bedoel... waarbij liegen en ethische grenzen overgaan geen enkel probleem is, als het het grote doel maar heiligt.

Begrijp me goed, ik kan (over het algemeen) meer sympathie opbrengen voor de democraten dan voor de republikeinen, maar ik kijk wel op van het gemak waarmee (in Europa) het moddergooien door de democraten als feit bestempeld wordt, waar het moddergooien van de republikeinen als "liegen" gemarkeerd wordt.


Ongeacht de voorkeur van journalisten moet er gewoon naar feiten worden gekeken en feit is dat Trump die verkiezingen in 2020 heeft verloren maar de meerderheid van de Republikeinse politici roept dat dat een gestolen overwinning was, die niet legaal is. Feit is ook dat zo'n tweederde van de Republikeinen dat inmiddels gelooft en de partij heel duidelijk de koers vaart om de verkiezingen van 2020 als illegaal aan te merken. Daarnaast zijn al die Pro-trump-politici die naar voren zijn geschoven ook al twijfel aan het zaaien voor de mogelijke uitslag van deze verkiezingen. En ze gewonen dingen vanaf het podium roepen als:

"De waarheid is dat Joe Biden de verkiezingen niet heeft gewonnen," herhaalt Lake overal waar ze komt op campagne, "en als jij denkt van wel, dan ben jij de complotdenker."

Dan is het niet zo'n lastige vraag of de democratie onder druk staat en van welke kant dat komt. Tenzij het verhaal echt klopt dat er een complot is. Dat is feitelijk gezien wel een beetje de keuze: Of er is echt sprake van een complot en de verkiezingen zijn gestolen, of wat er nu gebeurt in de Republiekijnse partij is echt ondemocratisch en ook een gevaar voor de democratie. Ik weet dat de media wat links georiënteerd is als ik berichtgeving lees, maar desondanks is wat er gebeurt wel zorgwekkend voor de toekomst van Amerika. In de verwijdering die er ontstaat tussen links en rechts, tussen conservatief en progressief komt de democratie zelf onder druk te staan. En dat is een brede tendens die je niet alleen in Amerika ziet, ook in Nederland en op andere plekken.

En dat het systeem met de kiesmannen een keer op de schop moet is zeker waar. Maar dit systeem is ergens ook wel weer eerlijk, het voorkomt dat de steden een te grote invloed krijgen, of dat het platteland het juist voor het zeggen heeft.
Dat het een aantal keer (uit mijn hoofd 5) geresulteerd heeft in een president die de popular vote niet had toont ergens juist het succes van dit systeem aan.


Vraag is alleen hoe democratisch het is als je met minder stemmen toch president wordt. Als een meerderheid voor jou stemt en een minderheid voor een ander, waarom zou de stem van de minderheid dan leidend zijn? Blijkbaar worden dan juist de niet-stedelijke inwoners serieuzer genomen? En als dat dan met het vaststellen van de kiesdistricten weer iedere keer wordt geprobeerd te beïnvloeden, is het dan zo succesvol? Het zijn politieke spelletjes waarmee je persident kan worden, ipv dat de kiezer het voor het zeggen heeft.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor StillAwake » 08 nov 2022 20:11

Marnix schreef:Dat is natuurlijk niet zo vreemd aangezien het tot nu toe alleen maar Republikeinen zijn geweest (en nog een heleboel ook) die zeggen dat de uitslag van 2020 niet klopte en Trump die terecht niet wilde accepteren en hun kiezers vertellen dat de overwinning gestolen was. En sommigen sorteren er al op voor dat als ze verliezen, dat niet legaal kan zijn. Dus logisch dat je dan alleen aan Republikeinen vraagt of ze een nederlaag wel zullen accepteren en niet aan Democraten aangezien die altijd een nederlaag hebben geaccepteerd, hooguit een keer na een verzoek om een hertelling. Dus dat is vragen naar de bekende weg.
Het was welliswaar niet de partijtop van de democraten, maar na de verkiezing van Trump (vs Hillary) waren er toch aardig wat democraten die de verkiezingsuitslag niet accepteerden, en waren er ook rellen.
Ook Al Gore zijn verlies tegen Bush junior is niet door de volledige partij onderschreven.
In die zin was Trump de eerste kandidaat die zelf zijn nederlaag weigerde toe te geven (Hoewel Hillary Clinton ook bleef hameren op de door haar gewonnen polular vote).

Met je eens dat de republikeinen daar echt in zijn doorgeslagen, maar het stellen van de vraag impiceert al dat de kandidaat de verkiezing van zijn concurrent niet zou accepteren.
En ergens kan ik me voorstellen dat je, mocht je deze vraag krijgen, je er antwoord op weigert te geven, of iets roept in de trant van: "daar hoef ik niet over na te denken, ik win toch". Als jij keer op keer deze vraag zou krijgen (en je opponent niet) zou jij wellicht ook het evident juiste antwoord niet meer willen geven. Ik kan me bij mijzelf in elk geval wel voorstellen dat ik dan ook een ontwijkend antwoord zou geven. Niet omdat ik niet voor een nederlaag zou openstaan, maar meer omdat een domme vraag ook een dom antwoord vereist.
En nogmaals: als de vraag maar aan één kamp gesteld wordt impilceert dat dat de vraagsteller aan de integriteit van de bevraagde twijfelt. Dus in die zin: Ik snap de zorg van de vraagsteller, maar snap ook dat het een vraag is die beter niet, of beter aan iedereen gesteld kan worden.

Ik ben bepaald geen republikein, maar het wordt op dit moment een beetje als een verzameling Trump-addepte tokkies gezien wordt. En laten we eerlijk zijn, daarmee grofweg de helft van het land tot tokkie verklaren helpt ook niet.
Ik ben bepaald geen republikein, maar de diepe tegenstelling die op dit moment door de Amerikaanse politiek loopt is wellicht de schuld van de republikeinen (althans, hun partijtop), maar wordt absoluut versterkt door de reactie van de democraten, door bijvoorbeeld de vraagstelling: "what if you lose..."
Marnix schreef:

Ja maar als er dan nadrukkelijk wordt gevraagd: "Wat nou als je wel verliest" kan je natuurlijk best zeggen: "Als de verkiezingen eerlijk verlopen en ik minder stemmen krijg accepteer ik dat" in plaats van: "nee ik kan niet verliezen bij een eerlijk verlopen verkiezing".
Ik snap je punt, maar als dat alleen aan jou gevraagd wordt, en daarmee feitelijk wordt geimpliceerd dat je tegenstander hoger staat op de integriteitsladder, kan ik me goed voorstellen dat iemand deze vraag weigert te beantwoorden. Waarmee ik niet zeg dat dat goed of verstandig is, maar wel begrijpelijk.
Marnix schreef:Als je aan een voetbalcoach vraagt "ga je de wedstrijd winnen" zal hij vast zeggen: Jazeker. Maar er wordt niet zo vaak gevraagd: Wat nou als je toch verliest, accepteer je die uitslag dan? Want ik heb zelden een voetbalcoach horen zeggen: We verloren 2-1 maar dat accepteren we niet. Hooguit: Je maar de scheidsrechter maakte een fout, ze hadden geen penalty moeten krijgen en wij wel. Zoiets.
Volledig met je eens dat na het verlies een coach (of Trump...) dat hort te accepteren. Maar de vraag vooraf stellen is zo'n grote motie van wantrouwen dat ik me kan voorstellen dat de vraag geen zinnig antwoord krijgt. En laten we eerlijk zijn, als de interviewer wel het juiste antwoord had gekregen was er net zo lang doorgevraagd tot er wel een foutief antwoord gegeven zou worden.
Marnix schreef:Daar kan je over discussiëren maar dat is een ander niveau. Dan gaat het om interpretatie van de regels. Bij de verkiezingen zijn de regels heel duidelijk en er is door meerdere mensen geteld, het aantal stemmen is helder. Dat is meer te vergelijken met een coach die zegt: Als wij een wedstrijd verliezen is dat omdat de scheids is omgekocht door de tegenstander. Want de persoon in kwestie heeft dit zowel over verkiezingen in het verleden als in de toekomst (of nu in het heden) gezegd.
Hoewel de verkiezingen in de VS niet zo heel helder zijn met die kiesmannen en dergelijke (ze zouden een VAR moeten hebben...) is het inderdaad volslagen helder wanneer iemand de verkiezingen wint of verliest. En dat Trump (en in een eerder stadium, zij het kortstondig, Al Gore) het verlies niet direct geaccepteerd heeft, desnoods met de uitspraak: in 2024 ben ik weer terug, is inderdaad een blamage. Zal ik ook nooit ontkennen.
Maar we hebben het hier over een casus van iemand die vooraf moet gaan verklaren aan een verslaggevere of diegene de wet zal respecteren. Nogmaals: ik snap dat daar een dergelijk antwoord op zou komen. Als dat in Nederland gezegd zou worden door een politicus zou er om gelachen worden, en zou het niet zo uitvergroot zijn als nu.
Marnix schreef:

Uiteraard maar het draait vooral om Trump, mensen zeggen ook: "Hij heeft geen ervaring maar Trump helpt hem wel" en de rest zijn vooral marionetten die het met hem eens zijn. Het maakt niet uit of je goed bent of niet, wat je reputatie is, als je maar de leider volgt. De critici zijn grotendeels monddood gemaakt. Die koers is zorgelijk aangezien de Republikeinse partij op die manier een beetje een FvD-partij aan het worden is als je snapt wat ik bedoel... waarbij liegen en ethische grenzen overgaan geen enkel probleem is, als het het grote doel maar heiligt.
Daar heb je absoluut een punt. Aan de andere kant snap ik ook wel weer dat Trump naar boven is komen drijven ten opzicht van Hillary Clinton, de Clintonclan stond ook niet als schandaalvrij te boek.
Dat Trump daarin in alles de overtreffende trap geworden is is inderdaad te bizar voor woorden, maar de republeinse partij is groter dan Trump (zoals de democratische partij groter is dan Clinton was).
En ik snap heel goed dat je een link legt met FvD, maar het probleem is in de VS dat er eigenlijk geen alternatief is als je voor bepaalde zaken wilt staan.
Iedereen die rechts van het Amerikaanse midden zit is feitelijk veroordeeld tot de Republicans, omdat dat tweepartijensysteem beide partijen gijzelt.
Door het tweepartijensysteem zal er nooit een coalitieregering ontstaan, en betekent een nieuwe partij op links versnippering van de democraten, met een gegarandeerde republikeinse president (gesteld dat het dan tussen drie kandidaten zou gaan), en zou een partij op rechts de republikeinse partij splijten en de democraten automatisch de grootste maken. In die zin is een tweepartijensysteem een erg slecht idee. Iemanmd die overtuigd republikein is, maar niks op heeft met Trump kan zich feitelijk alleen nog maar van stemming onthouden. En of dat nu de essentie van democratie is vraag ik me ook ten stelligste af.
Sterker nog, ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat veel democraten zo klaar waren met de clintonclub dat ze zich (omdat de verkiezingsuitslag toch al wel duidelijk leek) onthouden hebben van stemming, of zelfs voor de op papier kansloze Trump gestemd hebben. Dat Trump feitelijk verkozen is doordat zijn concurrent een kandidaat met een luchtje naar voren schoof.
Marnix schreef:Ongeacht de voorkeur van journalisten moet er gewoon naar feiten worden gekeken en feit is dat Trump die verkiezingen in 2020 heeft verloren maar de meerderheid van de Republikeinse politici roept dat dat een gestolen overwinning was, die niet legaal is.
Klopt. Besef echter wel dat dat diezelfde media waren die tot vervelens toe zijn blijven roepen dat Trump onterecht verkozen was door Russische inmenging. Met je eens dat Trump Biden's winst ruiterlijk had moeten toegeven, maar besef wel dat zijn eigen verkiezing ook aangevochten is gebleven (vanuit de democraten en vanuit de media).
Trump was een volslagen malloot (al zou ik er niet eens van opkijken als hij over twee jaar gewoon weer president is), maar het kinderlijke gedrag wat hem verweten wordt door de media is door dizelfde media ook op Trump lossgelaten. En in die zin heb ik de indruk dat het hele politieke systeem (van links tot rechts) in Amerika aan een grondige herziening toe is.
Marnix schreef: Feit is ook dat zo'n tweederde van de Republikeinen dat inmiddels gelooft en de partij heel duidelijk de koers vaart om de verkiezingen van 2020 als illegaal aan te merken. Daarnaast zijn al die Pro-trump-politici die naar voren zijn geschoven ook al twijfel aan het zaaien voor de mogelijke uitslag van deze verkiezingen. En ze gewonen dingen vanaf het podium roepen als:

"De waarheid is dat Joe Biden de verkiezingen niet heeft gewonnen," herhaalt Lake overal waar ze komt op campagne, "en als jij denkt van wel, dan ben jij de complotdenker."

Dan is het niet zo'n lastige vraag of de democratie onder druk staat en van welke kant dat komt. Tenzij het verhaal echt klopt dat er een complot is. Dat is feitelijk gezien wel een beetje de keuze: Of er is echt sprake van een complot en de verkiezingen zijn gestolen, of wat er nu gebeurt in de Republiekijnse partij is echt ondemocratisch en ook een gevaar voor de democratie.
Volledig met je eens, maar besef wel dat dit al langer bezig is dan sinds het verlies van Trump. De hele Rusland connectie (waar overigens de EU gewoon in de campagnekas van Clinton gestort had...) die al dan niet terecht uitvergroot en tot vervelens toe herhaald werd was feitelijk net zo complotgeorienteerd...
Marnix schreef:Ik weet dat de media wat links georiënteerd is als ik berichtgeving lees, maar desondanks is wat er gebeurt wel zorgwekkend voor de toekomst van Amerika. In de verwijdering die er ontstaat tussen links en rechts, tussen conservatief en progressief komt de democratie zelf onder druk te staan. En dat is een brede tendens die je niet alleen in Amerika ziet, ook in Nederland en op andere plekken.
Zeker waar! maar doordat in Europa geen tweepartijenstelsels meer bestaan zullen de meest estreme krachten in een specifieke partij gebundeld zijn. Dat is zorgwekkend, maar beheersbaar. In het Amerikaanse tweepartijenstelsel houdt dat dus automatisch in dat, mocht er een extremist opstaan, de enige weg naar de top via één van de twee grootste partijen is. En dat hebben we met Trmup zeker gezien.
Marnix schreef:


Vraag is alleen hoe democratisch het is als je met minder stemmen toch president wordt. Als een meerderheid voor jou stemt en een minderheid voor een ander, waarom zou de stem van de minderheid dan leidend zijn? Blijkbaar worden dan juist de niet-stedelijke inwoners serieuzer genomen? En als dat dan met het vaststellen van de kiesdistricten weer iedere keer wordt geprobeerd te beïnvloeden, is het dan zo succesvol? Het zijn politieke spelletjes waarmee je persident kan worden, ipv dat de kiezer het voor het zeggen heeft.

Totaal ondemocratisch. Maar het stelsel is nu eenmaal op deze wijze opgezet (net als in NL met de eerste kamer overigens, wat ook een getrapte verkiezing is) om te voorkomen dat stad of platteland de alleenheerschappij krijgt. En aangezien het maar zelden gebeurd is dat opeenvolgende presidenten dezelfde politieke kleur hadden werkt dat systeem blijkbaar goed. Niet democratisch, maar het mechanisme waarvoor het in het leven geroepen is functioneert dus blijkbaar.

En het is pas twee keer gebeurd dat een president opstond zonder de popular vote sinds het tweepartijenstelsel (uit mijn hoofd, ik meende dat er in totaal 5 geweest zijn, maar dat de hele 20e eeuw dit probleem niet voorgevallen is maar ik kon het zo gauw niet vinden), en dat mede hierdoor de presidenten redelijk om en om door de partijen geleverd worden, we moeten het probleem dus ook niet groter maken dan het is.
Zorgelijker zou wellicht zijn als het tweepartijenstelsel standhoudt, en door een "eerlijker" telwijze één van de partijen per definitie de president gaat leveren.
In dat geval zit je heef dicht tegen een éénpartijstelsel aan. En daar zijn mijns inziens nog geen zinnige resulteaten van bekend.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor StillAwake » 08 nov 2022 20:17

Excuus, dat zijn heel veel typefouten, en dat is op een smartphone moeilijk bij te werken...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23566
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Marnix » 08 nov 2022 21:50

StillAwake schreef:Het was welliswaar niet de partijtop van de democraten, maar na de verkiezing van Trump (vs Hillary) waren er toch aardig wat democraten die de verkiezingsuitslag niet accepteerden, en waren er ook rellen.
Ook Al Gore zijn verlies tegen Bush junior is niet door de volledige partij onderschreven.
In die zin was Trump de eerste kandidaat die zelf zijn nederlaag weigerde toe te geven (Hoewel Hillary Clinton ook bleef hameren op de door haar gewonnen polular vote).

Met je eens dat de republikeinen daar echt in zijn doorgeslagen, maar het stellen van de vraag impiceert al dat de kandidaat de verkiezing van zijn concurrent niet zou accepteren.
En ergens kan ik me voorstellen dat je, mocht je deze vraag krijgen, je er antwoord op weigert te geven, of iets roept in de trant van: "daar hoef ik niet over na te denken, ik win toch". Als jij keer op keer deze vraag zou krijgen (en je opponent niet) zou jij wellicht ook het evident juiste antwoord niet meer willen geven. Ik kan me bij mijzelf in elk geval wel voorstellen dat ik dan ook een ontwijkend antwoord zou geven. Niet omdat ik niet voor een nederlaag zou openstaan, maar meer omdat een domme vraag ook een dom antwoord vereist.
En nogmaals: als de vraag maar aan één kamp gesteld wordt impilceert dat dat de vraagsteller aan de integriteit van de bevraagde twijfelt. Dus in die zin: Ik snap de zorg van de vraagsteller, maar snap ook dat het een vraag is die beter niet, of beter aan iedereen gesteld kan worden.


Het is vaker voorgekomen dat een uitslag ter discussie stond en via rechtzaken meerdere hertellingen plaatsvonden. Maar nadat de juridische kant volledig was afgehandeld feliciteerde Al Gore Bush. En Hillary idem dito, ook al verdiende het allemaal niet de schoonheidsprijs en ging het niet van harte. Ik vind dat van een andere categorie dan wanneer je als partij massaal, twee jaar na dato de uitslag als legaal, gefraudeerd blijft bestempelen.

Ik ben bepaald geen republikein, maar het wordt op dit moment een beetje als een verzameling Trump-addepte tokkies gezien wordt. En laten we eerlijk zijn, daarmee grofweg de helft van het land tot tokkie verklaren helpt ook niet.


Dat woord heb ik ook niet gebruikt. Probleem is dat je maar twee opties hebt en de polarisarie er daar zo ingebakken zit dat veel mensen denken: dan maar een republikein die dingen roept die niet kloppen….

Ik ben bepaald geen republikein, maar de diepe tegenstelling die op dit moment door de Amerikaanse politiek loopt is wellicht de schuld van de republikeinen (althans, hun partijtop), maar wordt absoluut versterkt door de reactie van de democraten, door bijvoorbeeld de vraagstelling: "what if you lose..."


Het zijn geen democraten maar journalisten die dat vragen. Omdat ze al signalen hebben dat ze de uitslag dan niet willen erkennen. Dus doe niet alsof het een soort democratische negatieve discriminatie is. Als ikeen sportwedstrijd verlies en vervolgens de boel kort en klein sla en bij mijn volgende wedstrijd vraagt een journalist: “stel dat je weer verliest, wat doe je dan?” lijkt het me ook vreemd als ik vervolgens heel verongelijkt ben omdat die vraag wel aan mijn wordt gesteld maar niet aan mijn tegenstander. En doe alsof die de ander hoger opmde integriteitsladder plaatst dan ik. Want ik heb het recent nog gedaan en daarmee heb ik aanleiding gegeven voor zo’n vraag. En in het geval van Kari Lake kondigde ze van tevoren al tussen de regels al een beetje zoiets aan dus logisch dat een journalist dan deze vraag even aan haar stelt en niet aan mensen die doen wat normaal is in een democratie: gewoon accepteren als je tegenstander meer stemmen haalt dan jij.

En ik snap heel goed dat je een link legt met FvD, maar het probleem is in de VS dat er eigenlijk geen alternatief is als je voor bepaalde zaken wilt staan.
Iedereen die rechts van het Amerikaanse midden zit is feitelijk veroordeeld tot de Republicans, omdat dat tweepartijensysteem beide partijen gijzelt.
Door het tweepartijensysteem zal er nooit een coalitieregering ontstaan, en betekent een nieuwe partij op links versnippering van de democraten, met een gegarandeerde republikeinse president (gesteld dat het dan tussen drie kandidaten zou gaan), en zou een partij op rechts de republikeinse partij splijten en de democraten automatisch de grootste maken. In die zin is een tweepartijensysteem een erg slecht idee. Iemanmd die overtuigd republikein is, maar niks op heeft met Trump kan zich feitelijk alleen nog maar van stemming onthouden. En of dat nu de essentie van democratie is vraag ik me ook ten stelligste af.


Precies. Het is een beetje alsof je moet kiezen tussen D66 en FVD. Die laatste partij zou dan toch heel veel stemmen krijgen vanuit een gedachte van: alles behalve D66!

Sterker nog, ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat veel democraten zo klaar waren met de clintonclub dat ze zich (omdat de verkiezingsuitslag toch al wel duidelijk leek) onthouden hebben van stemming, of zelfs voor de op papier kansloze Trump gestemd hebben. Dat Trump feitelijk verkozen is doordat zijn concurrent een kandidaat met een luchtje naar voren schoof. Klopt. Besef echter wel dat dat diezelfde media waren die tot vervelens toe zijn blijven roepen dat Trump onterecht verkozen was door Russische inmenging. Met je eens dat Trump Biden's winst ruiterlijk had moeten toegeven, maar besef wel dat zijn eigen verkiezing ook aangevochten is gebleven (vanuit de democraten en vanuit de media).
Trump was een volslagen malloot (al zou ik er niet eens van opkijken als hij over twee jaar gewoon weer president is), maar het kinderlijke gedrag wat hem verweten wordt door de media is door dizelfde media ook op Trump lossgelaten. En in die zin heb ik de indruk dat het hele politieke systeem (van links tot rechts) in Amerika aan een grondige herziening toe is. Volledig met je eens, maar besef wel dat dit al langer bezig is dan sinds het verlies van Trump. De hele Rusland connectie (waar overigens de EU gewoon in de campagnekas van Clinton gestort had...) die al dan niet terecht uitvergroot en tot vervelens toe herhaald werd was feitelijk net zo complotgeorienteerd... Zeker waar! maar doordat in Europa geen tweepartijenstelsels meer bestaan zullen de meest estreme krachten in een specifieke partij gebundeld zijn. Dat is zorgwekkend, maar beheersbaar. In het Amerikaanse tweepartijenstelsel houdt dat dus automatisch in dat, mocht er een extremist opstaan, de enige weg naar de top via één van de twee grootste partijen is. En dat hebben we met Trmup zeker gezien.
Totaal ondemocratisch. Maar het stelsel is nu eenmaal op deze wijze opgezet (net als in NL met de eerste kamer overigens, wat ook een getrapte verkiezing is) om te voorkomen dat stad of platteland de alleenheerschappij krijgt. En aangezien het maar zelden gebeurd is dat opeenvolgende presidenten dezelfde politieke kleur hadden werkt dat systeem blijkbaar goed. Niet democratisch, maar het mechanisme waarvoor het in het leven geroepen is functioneert dus blijkbaar.

En het is pas twee keer gebeurd dat een president opstond zonder de popular vote sinds het tweepartijenstelsel (uit mijn hoofd, ik meende dat er in totaal 5 geweest zijn, maar dat de hele 20e eeuw dit probleem niet voorgevallen is maar ik kon het zo gauw niet vinden), en dat mede hierdoor de presidenten redelijk om en om door de partijen geleverd worden, we moeten het probleem dus ook niet groter maken dan het is.
Zorgelijker zou wellicht zijn als het tweepartijenstelsel standhoudt, en door een "eerlijker" telwijze één van de partijen per definitie de president gaat leveren.
In dat geval zit je heef dicht tegen een éénpartijstelsel aan. En daar zijn mijns inziens nog geen zinnige resulteaten van bekend.


Gevaar is natuurlijk dat als je de wet niet wil accepteren als politicus, je wanneer je voldoende macht hebt die dan maar gewoon aan gaat passen. Dat zie je in tal van landen gebeuren, denk bijvoorbeeld aan China en Rusland. Pas de wet aan en je kan gewoon aan de macht blijven. Voor 8 jaar? Ach, dat is ook aan te passen. In Amerika kan je ook gewoon een uitslag niet erkennen en als je macht genoeg hebt wordt die uiteindelijk ook verworpen. Vorige keer waren er Republikeinen die Trumps verzoek om “extra stemmen te vinden” naast zich neerlegden maar die zijn inmiddels grotendeels vervangen door mensen die meegaan in het complot van Trump.

Lastige van het tweepartijenstelsel is natuurlijk dat dit helemaal niet wettelijk is vastgelegd, er mogen best meer partijen meedoen maar die komen gewoon nooit van de grond en het systeem van “winner takes it all” speelt daarin weer een grote rol. Want krijg je als partij nooit de kans om je in de praktijk te profileren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor StillAwake » 09 nov 2022 09:02

Marnix schreef:Het is vaker voorgekomen dat een uitslag ter discussie stond en via rechtzaken meerdere hertellingen plaatsvonden. Maar nadat de juridische kant volledig was afgehandeld feliciteerde Al Gore Bush. En Hillary idem dito, ook al verdiende het allemaal niet de schoonheidsprijs en ging het niet van harte. Ik vind dat van een andere categorie dan wanneer je als partij massaal, twee jaar na dato de uitslag als legaal, gefraudeerd blijft bestempelen.



Dat woord heb ik ook niet gebruikt. Probleem is dat je maar twee opties hebt en de polarisarie er daar zo ingebakken zit dat veel mensen denken: dan maar een republikein die dingen roept die niet kloppen….



Het zijn geen democraten maar journalisten die dat vragen. Omdat ze al signalen hebben dat ze de uitslag dan niet willen erkennen. Dus doe niet alsof het een soort democratische negatieve discriminatie is. Als ikeen sportwedstrijd verlies en vervolgens de boel kort en klein sla en bij mijn volgende wedstrijd vraagt een journalist: “stel dat je weer verliest, wat doe je dan?” lijkt het me ook vreemd als ik vervolgens heel verongelijkt ben omdat die vraag wel aan mijn wordt gesteld maar niet aan mijn tegenstander. En doe alsof die de ander hoger opmde integriteitsladder plaatst dan ik. Want ik heb het recent nog gedaan en daarmee heb ik aanleiding gegeven voor zo’n vraag. En in het geval van Kari Lake kondigde ze van tevoren al tussen de regels al een beetje zoiets aan dus logisch dat een journalist dan deze vraag even aan haar stelt en niet aan mensen die doen wat normaal is in een democratie: gewoon accepteren als je tegenstander meer stemmen haalt dan jij.



Precies. Het is een beetje alsof je moet kiezen tussen D66 en FVD. Die laatste partij zou dan toch heel veel stemmen krijgen vanuit een gedachte van: alles behalve D66!



Gevaar is natuurlijk dat als je de wet niet wil accepteren als politicus, je wanneer je voldoende macht hebt die dan maar gewoon aan gaat passen. Dat zie je in tal van landen gebeuren, denk bijvoorbeeld aan China en Rusland. Pas de wet aan en je kan gewoon aan de macht blijven. Voor 8 jaar? Ach, dat is ook aan te passen. In Amerika kan je ook gewoon een uitslag niet erkennen en als je macht genoeg hebt wordt die uiteindelijk ook verworpen. Vorige keer waren er Republikeinen die Trumps verzoek om “extra stemmen te vinden” naast zich neerlegden maar die zijn inmiddels grotendeels vervangen door mensen die meegaan in het complot van Trump.

Lastige van het tweepartijenstelsel is natuurlijk dat dit helemaal niet wettelijk is vastgelegd, er mogen best meer partijen meedoen maar die komen gewoon nooit van de grond en het systeem van “winner takes it all” speelt daarin weer een grote rol. Want krijg je als partij nooit de kans om je in de praktijk te profileren.

Ik ben het volledig met je eens, maar het valt me wel op dat in diverse Europese media de republikeinen "Election deniers" worden genoemd.
Niet enkele republikeinen, maar dat het bijna een synoniem geworden is.
En dat is bepaald niet juist, het is feitelijk alleen (een deel van) de kliek direct om Trump die daarmee aangesproken zou mogen worden (en of Kari Lake daarbij hoort gaan we snel ontdekken).

En als ik hier vanmorgen op de radio hoor dat ze verschillende Noren in de VS interviewen over hun mening over de uitslag klinkt dat heel plausibel.
Als vervolgens blijkt dat het om 5 leden van de democratische partij gaat (en een dem-stemmer die geen lid was) kan ik me neit aan de indruk onttrekken dat de berichtgeving niet heel objectief is.
En dan kun je zeggen "Dat is Noorwegen", maar ik zat in Nederland toen Biden verkozen werd, en daar zag je feitelijk hetzelfde gebeuren.

En dat is mijn punt.
Nergens tracht ik het gedrag van mensen die de democratie niet accepteren, of met buitenwettelijke middelen naar hun hand trachten te zetten te verdedigen of goed te praten.
Maar het stoort me wél dat de democraten als zegen voor de democratie, en de republikeinen als gevaar voor de wereldvrede worden neergezet.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8814
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor elbert » 09 nov 2022 09:31

Marnix schreef:Dat is natuurlijk niet zo vreemd aangezien het tot nu toe alleen maar Republikeinen zijn geweest (en nog een heleboel ook) die zeggen dat de uitslag van 2020 niet klopte en Trump die terecht niet wilde accepteren en hun kiezers vertellen dat de overwinning gestolen was. En sommigen sorteren er al op voor dat als ze verliezen, dat niet legaal kan zijn. Dus logisch dat je dan alleen aan Republikeinen vraagt of ze een nederlaag wel zullen accepteren en niet aan Democraten aangezien die altijd een nederlaag hebben geaccepteerd, hooguit een keer na een verzoek om een hertelling. Dus dat is vragen naar de bekende weg.
Dit is echt onjuist. Democraten hebben Trump na zijn verkiezingsoverwinning in 2016 altijd als een "illegitimate president" gezien en hem nooit als president geaccepteerd. Hillary Clinton herhaalde die uitspraak in 2019, dus het is echt niet zo dat de kous na de verkiezingsuitslag voor de Democraten af was. En het is niet alleen Clinton die dat zei, ook oud-president Carter en vele andere Democraten zeiden dat. Ze hebben hun nederlaag in 2016 echt niet geaccepteerd.

Ik ben het dus eens met StillAwake:
StillAwake schreef:Nergens tracht ik het gedrag van mensen die de democratie niet accepteren, of met buitenwettelijke middelen naar hun hand trachten te zetten te verdedigen of goed te praten.
Maar het stoort me wél dat de democraten als zegen voor de democratie, en de republikeinen als gevaar voor de wereldvrede worden neergezet.
Beide partijen zorgen ervoor dat de democratie in de VS in gevaar komt doordat ze twijfel zaaien over de uitslagen en hun tegenstander demoniseren. Het is ontaard in een felle stammenstrijd waarbij nauwelijks nog ruimte is voor samenwerking, wat vroeger veel gebruikelijker was.

Overigens lijken de midterm verkiezingen een gemengd beeld op te leveren: de Republikeinse winst is veel minder groot dan ze hadden gehoopt of verwacht. Met name de MAGA kandidaten die door Trump zijn aangewezen, doen het niet goed. Dat is voor mij een teken dat het Trumpisme op zijn retour is en dat vind ik een goede zaak. De Republikeinen doen er dan ook goed aan om een ander dan Trump in 2024 naar voren te schuiven als presidentskandidaat, maar het zou me niets verbazen als hij het toch weer gaat proberen.
Positief is wat mij betreft dat de Amerikaanse steun voor Oekraine door deze uitslag intact blijft. Zowel de Democraten als de gematigde Republikeinen zijn voor die steun, terwijl de MAGA Republikeinen die steun wilden beperken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23566
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Marnix » 09 nov 2022 09:55

StillAwake schreef:Ik ben het volledig met je eens, maar het valt me wel op dat in diverse Europese media de republikeinen "Election deniers" worden genoemd.
Niet enkele republikeinen, maar dat het bijna een synoniem geworden is.
En dat is bepaald niet juist, het is feitelijk alleen (een deel van) de kliek direct om Trump die daarmee aangesproken zou mogen worden (en of Kari Lake daarbij hoort gaan we snel ontdekken).


Dat is niet alleen in Europese media, dat is ook in de veel Amerikaanse media. Maar ik zie het probleem niet zo. Verkiezings-ontkenners wil gewoon zeggen: Mensen die de uitslag van de laatste verkiezingen niet erkennen. Lijkt me een behoorlijk feitelijke weergave van de werkelijkheid. We hebben het toch ook gewoon over corona-ontkenners als het gaat om mensen die beweren dat corona niet bestaat?

Wat Kari Lake betreft, ze staat achter maar houdt hoop. Natuurlijk heeft ze al wel dingen geroepen als: Als we vanavond winnen (en dat gaat we!) is het eerste wat ik zal doen: Arizona weer eerlijke verkiezingen geven! Want daar hebben jullie recht op! :roll:

En als ik hier vanmorgen op de radio hoor dat ze verschillende Noren in de VS interviewen over hun mening over de uitslag klinkt dat heel plausibel.
Als vervolgens blijkt dat het om 5 leden van de democratische partij gaat (en een dem-stemmer die geen lid was) kan ik me neit aan de indruk onttrekken dat de berichtgeving niet heel objectief is.
En dan kun je zeggen "Dat is Noorwegen", maar ik zat in Nederland toen Biden verkozen werd, en daar zag je feitelijk hetzelfde gebeuren.


De media is gemiddeld wat links ja (afhankelijk van wat je leest / kijkt / volgt). Daar ben ik het mee eens. En ik snap dat de balans iets meer richting democratisch gaat omdat je nieuws ook gericht is op je (doorgaans wat progressievere) Nederlandse klanten. Maar ik ben het absoluut met je eens dat ze daar hier soms in doorslaan.

En dat is mijn punt.
Nergens tracht ik het gedrag van mensen die de democratie niet accepteren, of met buitenwettelijke middelen naar hun hand trachten te zetten te verdedigen of goed te praten.
Maar het stoort me wél dat de democraten als zegen voor de democratie, en de republikeinen als gevaar voor de wereldvrede worden neergezet.


Mee eens. Overigens is dat ook wel een beetje de erfenis van Donald Trump, eerder gebeurde het in zekere mate ook wel omdat Europa wat progressiever is dan Amerika, maar wel in veel mindere mate. Dankzij Trump, wat hij deed, zei en hoe hij met de laatste verkiezingen omging en hoe de meerderheid van de Republikeinen daar nog steeds achter staan is dit veel erger geworden, want we zijn in Nederland ook democratisch en iedereen voelt dat de lijn van Trump, waarin veel meer Republikeinen hem zijn gaan volgen dan was verwacht, de democratie juist onder druk zet. Maar ik ben het met je eens dat de media desondanks wel hoor en wederhoor moeten plegen en dus ook beide groepen aan het woord moeten laten.

Wat de verkiezingen zelf betreft is het op sommige plekken enorm spannend. Georgia is net als in 2020 weer ontzettend spannend (11500 stemmen verschil op 3,8 miljoen stemmen) en zo zijn er nog een aantal. Ik denk dat de Democraten de Senaat houden maar de Republikeinen het Huis pakken maar nog niets is zeker.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor StillAwake » 09 nov 2022 10:19

Marnix schreef:Dat is niet alleen in Europese media, dat is ook in de veel Amerikaanse media. Maar ik zie het probleem niet zo. Verkiezings-ontkenners wil gewoon zeggen: Mensen die de uitslag van de laatste verkiezingen niet erkennen. Lijkt me een behoorlijk feitelijke weergave van de werkelijkheid. We hebben het toch ook gewoon over corona-ontkenners als het gaat om mensen die beweren dat corona niet bestaat?

Het probleem zit hem er in dat iedere stemmer die niet op de democraten stemt op deze wijze weggezet wordt als tegenstander van de democratie, en als ontkenner van de uitslag (die er nog niet eens is).
En dat terwijl veel democraten juist de verkiezingsresultaten van 2000 en die van 2016 zijn blijven ontkennen.
Door de republikeinen massal te framen als mensen die de uitslag toch wel gaan ontkennen ben je dan bepaald niet eerlijk bezig.
Ten eerste omdat de volledige ambtstermijn van Trump gekenmerkt werd door democraten die de uitslag betwisten, ten tweede omdat je hiermee grofweg de helft van de stemmers als onbetrouwbaar wegzet (terwijl het feitelijk alleen om een relatief kleine groep om Trump heen gaat), en daarnaast omdat al vooraf gezegd wordt dat figuren als Trump, Lake en consorten de uitslagen niet zullen gaan erkennen (iets wat wellicht klopt, maar pas achteraf vast te stellen zal zijn).

De ellende is dat de Amerikaanse politiek (aan weerskanten van het spectrum) volledig aan het polariseren is.
En door het wat vreemde "winner-takes-it-all-principle" krijg je inderdaad geen mogelijkheid van het tweepartijenstelsel af te stappen.
En besef wel dat in alle staten die niet als "swing state" te boek staan feitelijk een éénpartijstelsel ontstaan is.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23566
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Marnix » 09 nov 2022 10:24

elbert schreef:Dit is echt onjuist. Democraten hebben Trump na zijn verkiezingsoverwinning in 2016 altijd als een "illegitimate president" gezien en hem nooit als president geaccepteerd. Hillary Clinton herhaalde die uitspraak in 2019, dus het is echt niet zo dat de kous na de verkiezingsuitslag voor de Democraten af was. En het is niet alleen Clinton die dat zei, ook oud-president Carter en vele andere Democraten zeiden dat. Ze hebben hun nederlaag in 2016 echt niet geaccepteerd.

Ik ben het dus eens met StillAwake:
Beide partijen zorgen ervoor dat de democratie in de VS in gevaar komt doordat ze twijfel zaaien over de uitslagen en hun tegenstander demoniseren. Het is ontaard in een felle stammenstrijd waarbij nauwelijks nog ruimte is voor samenwerking, wat vroeger veel gebruikelijker was.


En ik ben het daar dus deels mee eens. De Democraten zijn ook niet altijd zo netjes, Clinton heeft zich zeker ook een slechte verliezer getoond, maar ik vind het wel van een iets andere categorie dan een president die functionarissen (inclusief de Vicepresident) onder druk zet om extra stemmen te vinden, indirect verantwoordelijk is voor de bestorming van het Capitool door zonder onderbouwing te zeggen dat ze op dat moment bezig zijn de verkiezingen te stelen, de overwinning uit te roepen terwijl er geen uitslag bekend is en je achterstaat in de tussenstand, op te roepen om het tellen van legitieme stemmen te stoppen. Zoals ik al zei, de verdeeldheid is dankzij Trump zoveel groter geworden dan het daarvoor was.

Overigens lijken de midterm verkiezingen een gemengd beeld op te leveren: de Republikeinse winst is veel minder groot dan ze hadden gehoopt of verwacht. Met name de MAGA kandidaten die door Trump zijn aangewezen, doen het niet goed. Dat is voor mij een teken dat het Trumpisme op zijn retour is en dat vind ik een goede zaak. De Republikeinen doen er dan ook goed aan om een ander dan Trump in 2024 naar voren te schuiven als presidentskandidaat, maar het zou me niets verbazen als hij het toch weer gaat proberen.
Positief is wat mij betreft dat de Amerikaanse steun voor Oekraine door deze uitslag intact blijft. Zowel de Democraten als de gematigde Republikeinen zijn voor die steun, terwijl de MAGA Republikeinen die steun wilden beperken.


Ik hoop inderdaad dat het op zijn retour is want de Republikeinen hebben in het verleden prima presidenten voortgebracht die goed heel Amerika konden vertegenwoordig. Overigens, wat die andere kandidaat betreft, er is na vandaag één kandidaat flink naar voren gekomen en dat is Ron DeSantis die de verkiezingen voor senator in het het normaal altijd spannende Florida met overmacht won. Dat was tijdens de campagne al een beetje duidelijk geworden. Uiteraard heeft Trump al gereageerd door te zeggen dat het een grote fout zou zijn als DeSantis zich kandidaat zou stellen voor de presidentsverkiezingen van 2024:

Donald Trump has warned Florida's Governor Ron DeSantis against running for president in 2024, saying doing so would harm the Republican Party.
"I think he would be making a mistake. I think the base would not like it," the former president told Fox News.
He also threatened to release unflattering information about the 44-year-old, without providing details.
"If Mr DeSantis were to announce a presidential bid, Mr Trump said he would reveal "things about him that won't be very flattering - I know more about him than anybody - other than, perhaps, his wife".
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23566
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Marnix » 09 nov 2022 10:33

StillAwake schreef:Het probleem zit hem er in dat iedere stemmer die niet op de democraten stemt op deze wijze weggezet wordt als tegenstander van de democratie, en als ontkenner van de uitslag (die er nog niet eens is).
En dat terwijl veel democraten juist de verkiezingsresultaten van 2000 en die van 2016 zijn blijven ontkennen.
Door de republikeinen massal te framen als mensen die de uitslag toch wel gaan ontkennen ben je dan bepaald niet eerlijk bezig.
Ten eerste omdat de volledige ambtstermijn van Trump gekenmerkt werd door democraten die de uitslag betwisten, ten tweede omdat je hiermee grofweg de helft van de stemmers als onbetrouwbaar wegzet (terwijl het feitelijk alleen om een relatief kleine groep om Trump heen gaat), en daarnaast omdat al vooraf gezegd wordt dat figuren als Trump, Lake en consorten de uitslagen niet zullen gaan erkennen (iets wat wellicht klopt, maar pas achteraf vast te stellen zal zijn).


Nee hoor, er wordt duidelijk onderscheid gemaakt tussen republikeinen die de uitslag van de verkiezingen erkennen en die ze ontkennen. Alleen de laatste worden "Election Deniers" genoemd en dat is feitelijk gewoon juist. Je wil dus zeggen dat je de feiten niet mag benoemen omdat mensen daar niet tegen kunnen? Overigens is het geen kleine groep, op 60 procent van de stembiljetten was een naam te vinden van iemand die openlijk de uitslag van de verkiezing als illegaal heeft bestempeld.

De ellende is dat de Amerikaanse politiek (aan weerskanten van het spectrum) volledig aan het polariseren is.
En door het wat vreemde "winner-takes-it-all-principle" krijg je inderdaad geen mogelijkheid van het tweepartijenstelsel af te stappen.
En besef wel dat in alle staten die niet als "swing state" te boek staan feitelijk een éénpartijstelsel ontstaan is.


Precies. Daarom, het stelsel heeft in het verleden redelijk goed gewerkt maar door de polarisatie is die tijd een beetje voorbij. Wat ik wil bijzonder vind is hoe spannend de verkiezingen met maar twee partijen toch altijd weer zijn. De twee partijen houden zich vooralsnog nog steeds heel erg in evenwicht en dat verandert ook niet heel snel want heel veel kiezers blijven hun hele leven lang hetzelfde stemmen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor StillAwake » 09 nov 2022 10:53

Marnix schreef:Nee hoor, er wordt duidelijk onderscheid gemaakt tussen republikeinen die de uitslag van de verkiezingen erkennen en die ze ontkennen. Alleen de laatste worden "Election Deniers" genoemd en dat is feitelijk gewoon juist. Je wil dus zeggen dat je de feiten niet mag benoemen omdat mensen daar niet tegen kunnen? Overigens is het geen kleine groep, op 60 procent van de stembiljetten was een naam te vinden van iemand die openlijk de uitslag van de verkiezing als illegaal heeft bestempeld.
Die nuance mis ik bij bijvoorbeeld CNN (wat in Europa gezien wordt als een redelijk objectief Amerikaans medium) ten enen male.
Daar wordt de hele republikeinse partij op deze wijze weggezet.
Marnix schreef:
Precies. Daarom, het stelsel heeft in het verleden redelijk goed gewerkt maar door de polarisatie is die tijd een beetje voorbij. Wat ik wil bijzonder vind is hoe spannend de verkiezingen met maar twee partijen toch altijd weer zijn. De twee partijen houden zich vooralsnog nog steeds heel erg in evenwicht en dat verandert ook niet heel snel want heel veel kiezers blijven hun hele leven lang hetzelfde stemmen.

Dat klopt, maar de VS heeft feitelijk geen tweepartijenstelsel.
Het tweepartijenstelsel geld feitelijk alleen voor de "swing states" (en daardoor ook federaal).
In verreweg de meeste staten zijn de verkiezingen gewoon een formaliteit, al ver voor de verkiezingen is te zeggen welke partij de zetels/kiesmannen van deze staat wegsleept.
Het heeft lang gefunctioneerd, maar of het echt goed gewerkt heeft kun je je afvragen.
Aangezien de presidenten zo ongeveer om en om door de partijen geleverd zijn krijg je (als je er negatief naar wilt kijken) de indruk dat de proteststemmers feitelijk de doorslag geven.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten