Presidents/senaat verkiezingen 2020

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Mortlach » 05 jan 2021 17:14

Vandaag de senaatsverkiezingen voor Georgia (iemand gisteren de Trump rally gezien? Gestoorder dan ooit!) en morgen de telling door het huis van afgevaardigden. Op dat laatste event lijken de mensen die niet tegen hun verlies kunnen nu volledig te hebben ingezet. Het zal weer een kans worden om te oefenen met omgaan met teleurstellingen. De rol van het huis is in deze enkel ministerieel, als het ware een notaris. De staten hebben de uitslag immers allemaal al officieel gecertificeerd. Het feit dat er over de telling kan worden gedebateerd komt omdat er een verkiezing was in 1876 of zo waarin NIET alle staten officieel gecertificeerde kiesmannen naar het HvA hadden gestuurd, maar dat is hier dus niet het geval. Het idee dat Pence de overwinning uberhaupt zomaar aan Trump zou kunnen overhandigen, als ware het een slager die zijn eigen vlees keurt, is belachelijk - alleen al omdat als dat mogelijk zou zijn, dat echt wel eens eerder zou zijn geprobeerd.

Ik vermoed dat Trump na morgen een stuk minder tevreden zal zijn met Pence - wat hij ook al aankondigde tijdens die rally (lees, dat covid superspreader even) gisteren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor de passant » 05 jan 2021 23:06

Mortlach schreef:Vandaag de senaatsverkiezingen voor Georgia (iemand gisteren de Trump rally gezien? Gestoorder dan ooit!) en morgen de telling door het huis van afgevaardigden. Op dat laatste event lijken de mensen die niet tegen hun verlies kunnen nu volledig te hebben ingezet. Het zal weer een kans worden om te oefenen met omgaan met teleurstellingen. De rol van het huis is in deze enkel ministerieel, als het ware een notaris. De staten hebben de uitslag immers allemaal al officieel gecertificeerd.

Ik vermoed dat Trump na morgen een stuk minder tevreden zal zijn met Pence - wat hij ook al aankondigde tijdens die rally (lees, dat covid superspreader even) gisteren.


Farron Cousins van "The Ring of Fire"zegt iets soortgelijks:"Mike Pence was interrupted by a heckler who kept yelling at Pence to quote, do the right thing."

"I guess Mike Pence is in such a horrible position right now.".

"Mike Pence is either going to do the right thing, not the right thing that this heckler said, but do the right thing and just do his job and certify it and sign it and say, okay, we're done. And then flee the country."

"His job is to oversee it, his job, not to determine what's real and what isn't. We already know what's real. And what isn't there have been recounts. There have been verifications. Every step along this process has been followed the way it is supposed to be followed. Each state has different procedures and the States carried out those procedures trumps people were allowed to oversee. They got that. No matter what Republicans say it did happen. There is nothing to contest. There is nothing to overturn and there is no reason and no evidence for Mike Pence to do anything other than to walk in there, sit for a few hours, sign off on it and ride off into the sunset."

Mike Pence zit in een weinig benijdenswaardige positie, wat hij ook doet, hij zal altijd mensen boos maken , daarom kan hij gewoon maar het beste doen wat hij vplgens de amerikaanse constitutie moet doen, gewoon als een "notaris"de procedure afdraaien en daarna snel wegwezen op "vakantie".

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor elbert » 06 jan 2021 08:38

Het ziet ernaar uit dat de 2 senaatszetels van Georgia naar de Democratische kandidaten gaan, op basis van de huidige stand van zaken, die een nipte voorsprong voor beiden geven. Dat betekent dat in de Senaat er nu een 50-50 verhouding komt tussen Democraten en Republikeinen. Dit is een grote overwinning voor Biden, omdat bij stakende stemmen de stem van de vice-president (Kamala Harris) de doorslag zal geven. Dit betekent dat de komende 2 jaar in elk geval Biden een groot deel van zijn agenda (m.n. klimaat-, belasting- en diversiteitsmaatregelen) door het Congres kan krijgen.
Mortlach schreef:Je hebt altijd gezegd dat Trump die weigert te vertrekken niet zal gebeuren, maar hoe dichter we bij de 20ste komen, hoe meer realistisch dat scenario begint te lijken.
Nee, na vandaag is het afgelopen. Trump zal natuurlijk zeggen dat hij eigenlijk gewonnen heeft en dat de verkiezingen gestolen zijn, maar hij zal wel vertrekken op de 20e.
Mortlach schreef:HIER is het volledige gesprek tussen Trump en de gouverneur van Georgia, Raffensperger. De clips die ik eerder plaatste doen het geen recht...
Inderdaad. De media hebben dit gesprek nogal uit hun context getrokken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Marnix » 06 jan 2021 09:46

:roll:
elbert schreef:Het ziet ernaar uit dat de 2 senaatszetels van Georgia naar de Democratische kandidaten gaan, op basis van de huidige stand van zaken, die een nipte voorsprong voor beiden geven. Dat betekent dat in de Senaat er nu een 50-50 verhouding komt tussen Democraten en Republikeinen. Dit is een grote overwinning voor Biden, omdat bij stakende stemmen de stem van de vice-president (Kamala Harris) de doorslag zal geven. Dit betekent dat de komende 2 jaar in elk geval Biden een groot deel van zijn agenda (m.n. klimaat-, belasting- en diversiteitsmaatregelen) door het Congres kan krijgen.
Nee, na vandaag is het afgelopen. Trump zal natuurlijk zeggen dat hij eigenlijk gewonnen heeft en dat de verkiezingen gestolen zijn, maar hij zal wel vertrekken op de 20e.


Daar ga ik ook vanuit, ook Trump weet dat het alternatief is dat hij terwijl hij zijn bureaustoel wanhopig omklemt terwijl hij het Witte Huis uit wordt gebonjourd en dat is geen aantrekkelijk beeld voor iemand met zo’n ego.

Ook een reden waarom het als partij gevaarlijk is om een narcist als presidentskandidaat te kiezen: ze denken doorgaans aan zichzelf. Ook als dat ten koste van de partij gaat. Het is denk ik mede aan Trump zijn houding te danken als beide zetels verloren gaan, tenminste, daar lijkt het op, het is nof wel afwachten, ik wil niet ala Trump iemand tot winnaar uitroepen voor daar duidelijkheid over is... en dat heeft dan verstrekkende gevolgen. Dat is overigens niet zielig voor de Republikeinen of hun senatoren in Georgia want die hebben totaal geen afstand genomen van Trump z’n gedrag en houding. Ik vraag me alleen af hoe goed die uitslag is voor het al zo verdeelde Amerika als de Democraten niet alle vrijheid hebben die er is. De linkerflank zal dat namelijk ook aangrijpen om heel linkse ideeen er doorheen te willen krijgen. Nu hebben ze de kans. Voor Biden een uitdaging, zonder de meerderheid in het Senaat is hij vleugellam, met meerderheid zal het voor hem lastiger worden om verbindend te zijn, de president van alle Amerikanen, niet alleen wie op hem stemden, zoals hij in zijn verkiezingstoespraak zei.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Marnix » 06 jan 2021 10:31

Two Republicans die and go to heaven.
They ask God if he'd answer one question.
"Of course," God says.
“How did the Democrats rig the election in 2020?”
"It wasn't rigged," God replied.
The Republicans look at one another and say "This conspiracy goes even higher than we thought!"
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Mortlach » 06 jan 2021 20:29

Pro-trump demonstranten hebben Capitol Hill bestormd en zijn het HvA binnengedrongen. Ben benieuwd of het een soort Reichstag gaat worden. Het zou me niet verbazen.

Het lijkt voorlopig nog enigszins rustig. Vergelijk het eens met de protesten van BLM door (voornamelijk) Afroamerikanen die bloedig werden neergeslagen. Waar is het traangas en de rubberkogels nu? Waar zijn de paramilitairen met riot gear? O, natuurlijk, dit zijn blanken dus dan hoeft dat allemaal niet.

Het "grappige" is dat de Republikeinse politici maar blijven roepen "Ja, maar 75 miljoen mensen hebben op Trump gestemd! Hun stem moet worden gehoord!" Ja, en hun stem IS gehoord. Alleen klonken de stemmen van de 81 miljoen mensen die op Biden hebben gestemd luider. Dat heb je wel eens in een democratie.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Marnix » 06 jan 2021 21:12

Mortlach schreef:Pro-trump demonstranten hebben Capitol Hill bestormd en zijn het HvA binnengedrongen. Ben benieuwd of het een soort Reichstag gaat worden. Het zou me niet verbazen.

Het lijkt voorlopig nog enigszins rustig. Vergelijk het eens met de protesten van BLM door (voornamelijk) Afroamerikanen die bloedig werden neergeslagen. Waar is het traangas en de rubberkogels nu? Waar zijn de paramilitairen met riot gear? O, natuurlijk, dit zijn blanken dus dan hoeft dat allemaal niet.

Het "grappige" is dat de Republikeinse politici maar blijven roepen "Ja, maar 75 miljoen mensen hebben op Trump gestemd! Hun stem moet worden gehoord!" Ja, en hun stem IS gehoord. Alleen klonken de stemmen van de 81 miljoen mensen die op Biden hebben gestemd luider. Dat heb je wel eens in een democratie.


Tja en niemand die kan stellen dat Trump niet de aanstichter hiervan is. Hij heeft zijn volgelingen opgeroepen te vechten, ze iedere keer voorgehouden dat de verkiezingen gestolen zijn, door fraude gewonnen. Als waar zou zijn wat hij allemaal beweert (en er zijn helaas mensen die dat zonder bewijs aannemen) zou dit soort achterlijk gedrag nog te begrijpen zijn ook. Kortom, waar sommigen hier vinden dat het allemaal wel meevalt en de Democraten ook geen lieverdjes zijn wordt maar weer duidelijk dat hier veel meer aan de hand is. Ook al roept Trump nu dat de politie zijn steun heeft en geweld niet de manier is (eerder vandaag klonken er andere geluiden) hij roept de mensen niet op om het Capitool te verlaten.

Edit: eindelijk heeft hij de mensen in het Capitool opgeroepen om te vertrekken.
Laatst gewijzigd door Marnix op 06 jan 2021 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Mortlach » 06 jan 2021 21:22

Marnix schreef:Tja en niemand die kan stellen dat Trump niet de aanstichter hiervan is. Hij heeft zijn volgelingen opgeroepen te vechten, ze iedere keer voorgehouden dat de verkiezingen gestolen zijn, door fraude gewonnen. Als waar zou zijn wat hij allemaal beweert (en er zijn helaas mensen die dat zonder bewijs aannemen) zou dit soort achterlijk gedrag nog te begrijpen zijn ook. Kortom, waar sommigen hier vinden dat het allemaal wel meevalt en de Democraten ook geen lieverdjes zijn wordt maar weer duidelijk dat hier veel meer aan de hand is. Ook al roept Trump nu dat de politie zijn steun heeft.


Dat laatste is natuurlijk een wassen neus om te kunnen ontkennen dat dit zijn plan was. De politie krijgt dit echt niet opgelost, maar inzet van de National Guard is afgewezen door het Pentagon (waarvan Trump de uiteindelijke leider is).

Ik zie ook niet hoe ze dit vandaag nog oplossen en dan doorgaan met stemmen certificeren alsof er niets is gebeurd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor tulp » 06 jan 2021 22:59

Ik vind het vooral beangstigend dat deze mensen ervan overtuigd zijn dat de verkiezingen gestolen zijn. Redelijkheid wordt gewantrouwd en hun feiten verkrijgen ze Donald Trump en via algoritmen van Facebook. Daar is geen speld meer tussen te krijgen.
Hij zal goede dingen gedaan hebben maar hij is een volksmenner en door het klimaat wat hij geschapen heeft, wegen de baten voor mij niet op tegen de kosten.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor irmo » 06 jan 2021 23:19

Ze zijn een beetje gek geworden daar, geloof ik. Ik ben zeer benieuwd wat voor moois er nou weer van gaat komen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Marnix » 06 jan 2021 23:25

:cry:
tulp schreef:Ik vind het vooral beangstigend dat deze mensen ervan overtuigd zijn dat de verkiezingen gestolen zijn. Redelijkheid wordt gewantrouwd en hun feiten verkrijgen ze Donald Trump en via algoritmen van Facebook. Daar is geen speld meer tussen te krijgen.
Hij zal goede dingen gedaan hebben maar hij is een volksmenner en door het klimaat wat hij geschapen heeft, wegen de baten voor mij niet op tegen de kosten.


Klopt, je ziet dit steeds vaker. Viruswaanzin, Deep State, 5G, Trump.... steeds meer mensen volgen blind alternatieve geluiden, complotten etcetera. Een groot deel van de republikeinen staat nog steeds achter Trump ondanks dat hij een gevaar is voor de democratie, dit vuur telkens aanwakkert en dingen blijft roepen zonder enige vorm van onderbouwing.

Ik ben benieuwd hoe dit allemaal verder gaat.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Mortlach » 06 jan 2021 23:42

Marnix schreef::cry:

Klopt, je ziet dit steeds vaker. Viruswaanzin, Deep State, 5G, Trump.... steeds meer mensen volgen blind alternatieve geluiden, complotten etcetera. Een groot deel van de republikeinen staat nog steeds achter Trump ondanks dat hij een gevaar is voor de democratie, dit vuur telkens aanwakkert en dingen blijft roepen zonder enige vorm van onderbouwing.

Ik ben benieuwd hoe dit allemaal verder gaat.


Heb je dat filmpje dat Trump even snel op Twitter plempte gezien?

"De verkiezingen zijn ons ontnomen" was letterlijk zijn openingszin. Verder was het "Go home, we love you, you are special, go home". Je kunt er zeker van zijn dat zijn meute vooral dat stukje in het midden hoort.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Marnix » 07 jan 2021 00:02

Mortlach schreef:Heb je dat filmpje dat Trump even snel op Twitter plempte gezien?

"De verkiezingen zijn ons ontnomen" was letterlijk zijn openingszin. Verder was het "Go home, we love you, you are special, go home". Je kunt er zeker van zijn dat zijn meute vooral dat stukje in het midden hoort.


Ja het was een slappe oproep waarbij hij eerst voor de 1000e keer zijn illusie moest vertellen voordat hij tot het punt kwam. Geen fikse veroordeling maar heel begripvol: ik snap jullie woede en die is terecht, ik hou van jullie.... maar dit is niet de juiste manier. En zo trad de politie ook op. Als dit een BLM-demonstratie was geweest was het er waarschijnlijk nu al een stuk minder vriendelijk aan toe gegaan, een paar maanden geleden zag je toch andere beelden.

Het is een schande voor Amerika wat vandaag is gebeurd en wat de afgelopen weken is gebeurd. De tijd dat Amerika het grote voorbeeld was op het gebied van democratie en beschaving was al voorbij, al wisten ze dat in Amerika nog niet allemaal.... maar nu is dat helemaal duidelijk. Dit en wat er de laatste tijd gebeurt, is nieuws wat je misschien uit andere landen verwacht maar niet in Amerika. In plaats van Amerika weer groot te maken zie ik het tegenovergestelde in beeld.

Gelukkig zie je nu ook wel wat scheurtjes ontstaan in de Republikeinse Partij en zijn er wel wat meer kritische geluiden, niet alleen richting de betogers maar ook richting Trump zelf. Zijn reactie op Pence die weigert hem met een veto te helpen speelt daarin ook een rol. Zijn slappe reactie naar de demonstranten op Capitol Hill (door Ivanka patriotten genoemd) helpt ook niet echt. Ook wat dat betreft spannend om te kijken hoe dit verder gaat, ook in eigen partij is door Trump veel verdeeldheid gezaaid. En ik denk dat dat nog wel toe gaat nemen. Trump verdedigt de aanvallen nu op Twitter. Dit krijg je ervan als ik verlies / de uitslag me niet bevalt / ik
heb verloren maar dat kan niet dus is het fraude. Eigen schuld, hadden jullie mij maar als winnaar moeten aanwijzen. Ik ben benieuwd wat de gevolgen voor Trump zijn in zijn korte tijd die hij nog als president heeft...... (waar hij gezien zijn huidige mentale condities al helemaal niet meer zou moeten zitten, het blijkt maar weer hoe gevaarlijk dat is) en daarna.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Mortlach » 07 jan 2021 01:34

Het is nauwelijks voor te stellen dat ze Trump de laatste twee weken laten uitzitten. 25ste amendement of een supersnelle impeachement. Er zijn opties, maar niets doen zie ik echt niet gebeuren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Mortlach » 07 jan 2021 05:21

Ik kijk uit naar het bericht van Elbert waarin hij aangeeft dat die meute die het HvA bestormde eigenlijk allemaal Antifa waren die zich voordeden als Trump supporters om Trump zwart te maken, want dat is het excuus dat Fox News et al heeft verzonnen. Congreslid en Trumps schoothondje Matt Gaetz begon er ook al over. Nou, dan moet het wel waar zijn, toch?

Elbert? :wink:


Voorlopige dodental van deze opstand: 4. 1 vrouw doodgeschoten door de politie en 3 medische noodgevallen waarbij geen hulp kon worden verleend om begrijpelijke redenen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten