Presidents/senaat verkiezingen 2020

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor elbert » 18 jan 2021 07:33

de passant schreef:Als je nog niet door hebt wat er vorige week woensdag gebeurd is , misschien kan dit je dan duidelijk maken
Dat was me al duidelijk. Maar ik begrijp niet waarom je me dit nog een keer wil laten zien, nadat ik meld dat ik elke vorm van politiek geweld afwijs.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Mortlach » 18 jan 2021 22:30

Parler doet het blijkbaar weer, nu gehost door een Russisch bedrijf, want joh, wat kan daar nou verkeerd gaan, nietwaar?


nog 44 uur te gaan...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Marnix » 19 jan 2021 11:23

Ik ben benieuwd, spannend wel, hopen dat het goed gaat. Gelukkig was de bestorming van het Capitool wel een wake-up call en is er enorm veel beveiliging, maar je weet maar nooit met die gekken in een land waar wapens zo makkelijk te krijgen zijn. Hopelijk geen zware incidenten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Mortlach » 19 jan 2021 16:41

Marnix schreef:Ik ben benieuwd, spannend wel, hopen dat het goed gaat. Gelukkig was de bestorming van het Capitool wel een wake-up call en is er enorm veel beveiliging, maar je weet maar nooit met die gekken in een land waar wapens zo makkelijk te krijgen zijn. Hopelijk geen zware incidenten.


Ze kunnen zich in ieder geval niet meer beroepen op hun eeuwenlange traditie van een vreedzame machtsoverdracht, want als je preventief 25.000 militairen nodig hebt om de nieuwe president te beschermen tegen de burgers, is dat niet meer vreedzaam te noemen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor elbert » 19 jan 2021 17:11

Mortlach schreef:Ze kunnen zich in ieder geval niet meer beroepen op hun eeuwenlange traditie van een vreedzame machtsoverdracht, want als je preventief 25.000 militairen nodig hebt om de nieuwe president te beschermen tegen de burgers, is dat niet meer vreedzaam te noemen.
Het is in elk geval opvallend dat er nu meer militairen in Washington D.C. zijn gelegerd dan in Irak en Afghanistan samen. :-k

Ook opvallend: de muur aan de grens met Mexico is iets waar nogal wat politici tegen zijn, maar een muur rond het Capitool is blijkbaar wel een aanvaarde oplossing.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Katlheen » 19 jan 2021 18:08

Ze kunnen zich in ieder geval niet meer beroepen op hun eeuwenlange traditie van een vreedzame machtsoverdracht, want als je preventief 25.000 militairen nodig hebt om de nieuwe president te beschermen tegen de burgers, is dat niet meer vreedzaam te noemen.


De vraag is of dat nodig is. Kan best dat er niets gebeurt. Als ze nu die 25.000 militairen eerder dit jaar hadden ingezet bij andere rellen, daar waren ze nodig geweest.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor elbert » 20 jan 2021 15:04

Trump heeft inmiddels het Witte Huis verlaten. Terugkijkend op 4 jaar Trump kunnen we zeggen dat het een onrustige rit is geweest, met mislukkingen (die hebben we hier uitgebreid besproken) en ook successen.
Op Trump is in elk geval van toepassing wat de Amerikaanse zanger Frank Sinatra zong: "I did it my way". :wink:
Over zijn successen gesproken, tot zijn belangrijkste successen reken ik de Abraham akkoorden: de vredesovereenkomsten tussen Israel en 4 Arabische landen: de VAE, Bahrein, Marokko en Soedan. We kunnen daar kleinerend over doen (Trump is niet de eerstverantwoordelijke voor het totstandkomen van deze overeenkomsten, dat zijn allereerst die landen zelf), maar het is wel een belangrijke stap naar vrede in de rest van het Midden-Oosten.
Hopelijk is dat iets wat blijvend is en zien we meer rust en vredesakkoorden in het Midden-Oosten. Dat zorgt er hopelijk ook voor dat er geen Amerikaanse soldaten meer naar het Midden-Oosten hoeven te worden gezonden. Trump is dan ook geen nieuwe oorlogen begonnen.

Vandaag begint een nieuw hoofdstuk in de Amerikaanse geschiedenis. Voor de nieuwe regering Biden is het de belangrijkste taak om de vrede en vrijheid in het eigen gepolariseerde land te bewaren. Hopelijk slaagt deze nieuwe regering daar in en wordt de tweedeling in de Amerikaanse politiek overbrugd door bruggenbouwers uit beide partijen. Maar zoals gezegd: gerust ben ik daar nog niet op.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor StillAwake » 20 jan 2021 16:23

elbert schreef:Trump heeft inmiddels het Witte Huis verlaten. Terugkijkend op 4 jaar Trump kunnen we zeggen dat het een onrustige rit is geweest, met mislukkingen (die hebben we hier uitgebreid besproken) en ook successen.
Op Trump is in elk geval van toepassing wat de Amerikaanse zanger Frank Sinatra zong: "I did it my way". :wink:
Over zijn successen gesproken, tot zijn belangrijkste successen reken ik de Abraham akkoorden: de vredesovereenkomsten tussen Israel en 4 Arabische landen: de VAE, Bahrein, Marokko en Soedan. We kunnen daar kleinerend over doen (Trump is niet de eerstverantwoordelijke voor het totstandkomen van deze overeenkomsten, dat zijn allereerst die landen zelf), maar het is wel een belangrijke stap naar vrede in de rest van het Midden-Oosten.
Hopelijk is dat iets wat blijvend is en zien we meer rust en vredesakkoorden in het Midden-Oosten. Dat zorgt er hopelijk ook voor dat er geen Amerikaanse soldaten meer naar het Midden-Oosten hoeven te worden gezonden. Trump is dan ook geen nieuwe oorlogen begonnen.

Vandaag begint een nieuw hoofdstuk in de Amerikaanse geschiedenis. Voor de nieuwe regering Biden is het de belangrijkste taak om de vrede en vrijheid in het eigen gepolariseerde land te bewaren. Hopelijk slaagt deze nieuwe regering daar in en wordt de tweedeling in de Amerikaanse politiek overbrugd door bruggenbouwers uit beide partijen. Maar zoals gezegd: gerust ben ik daar nog niet op.

Een bijzonder onrustige rit, waarbij Trump als zijn grootste succes kan aanvoeren dat hij als 1 van de weinige presidenten geen nieuwe oorlogen is ingestapt of is gestart.
Verder ben ik van zijn presidentschap niet erg onder de indruk, en ik denk dan ook niet dat hij als een groot president de boeken in zal gaan.
Maar laten we eerlijk zijn: de meeste presidenten die wel als grote staatslieden de boeken ingegaan zijn zijn dat over het algemeen meer op uitstraling, dan op datgene wat ze daadwerkelijk gedaan of bereikt hebben....
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Mortlach » 20 jan 2021 17:29

StillAwake schreef:Verder ben ik van zijn presidentschap niet erg onder de indruk, en ik denk dan ook niet dat hij als een groot president de boeken in zal gaan.


Dat is nogal een understatement. Ik geloof dat hij door historici al wordt gezien als slechtste president ooit, erger dan Andrew Johnson
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor StillAwake » 20 jan 2021 17:37

Mortlach schreef:Dat is nogal een understatement. Ik geloof dat hij door historici al wordt gezien als slechtste president ooit, erger dan Andrew Johnson

ik las in Aftonbladet (ik kan helaas het artikel niet meer vinden (en dat was voor de capitool-rellen voor de duidelijkheid) Dat Trump bijzonder hoog scoorde op lijstjes van de slechtste president ooit, maar ook hoog op lijstjes van de beste president ooit.
Blijkbaar was zijn presidentschap iets waar iedereen een mening over had, en waarvan niemand zoiets had van" gaat wel".

In mijn ogen 1 van de slechtste presidenten ooit, maar vergelijkingen met presidenten uit een ver verleden is onzinnig. Van de eerste presidenten werd niet alles wat ze zeiden gedocumenteerd, en dat alleen al maakt ze onvergelijkbaar.
Bovendien is het nu, direct na zijn presidentschap, onmogelijk te zeggen (ook door historici) hoe de geschiedenis hem zal gaan zien.
Hij heeft geen oorlog opgestart, en wellicht levert dat hem, over een aantal decennia, ooit de titel "meest vreedzame president" op.
Geschiedenis wordt altijd geschreven door de winnaars, en zodoende is het niet te zeggen welke belichting van zijn presidentschap de heersende visie zal gaan worden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Mortlach » 20 jan 2021 17:42

StillAwake schreef:Hij heeft geen oorlog opgestart, en wellicht levert dat hem, over een aantal decennia, ooit de titel "meest vreedzame president" op.


Nah, dat zie ik zo gauw nog niet gebeuren of zijn we 6 januari nu al vergeten?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor StillAwake » 20 jan 2021 18:31

Mortlach schreef:Nah, dat zie ik zo gauw nog niet gebeuren of zijn we 6 januari nu al vergeten?

Daarmee is (ook als je 6 januari meetelt) het aantal mensen wat onder Trump "sneuvelt" (is in het 6 januari geval niet helemaal de juiste term) historisch laag.
Zo groot is 6 januari nu ook weer niet geworden (gelukkig) dat het vergelijkbaar is met een oorlog...
Bovendien heeft Trump hier niet toe besloten, en moet je best een beetje puzzelen om zijn "go to the Capitol" als een oproep tot dit type rellen te interpreteren.
Nogmaals: ik denk dat het 1 van de slechtste presidenten ooit geweest is, maar besef dat de geschiedenis uiteindelijk zaken uit zal lichten die we nu als randzaken zien, en dat 6 januari uiteindelijk een voetnoot wordt van de geschiedenis (als het uberhaupt de geschiedenisboeken ingaat).
Hoeveel mensen kunnen je zonder google vertellen wie Marinus van der Lubbe was?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Marnix » 20 jan 2021 19:01

StillAwake schreef:ik las in Aftonbladet (ik kan helaas het artikel niet meer vinden (en dat was voor de capitool-rellen voor de duidelijkheid) Dat Trump bijzonder hoog scoorde op lijstjes van de slechtste president ooit, maar ook hoog op lijstjes van de beste president ooit.
Blijkbaar was zijn presidentschap iets waar iedereen een mening over had, en waarvan niemand zoiets had van" gaat wel".

In mijn ogen 1 van de slechtste presidenten ooit, maar vergelijkingen met presidenten uit een ver verleden is onzinnig. Van de eerste presidenten werd niet alles wat ze zeiden gedocumenteerd, en dat alleen al maakt ze onvergelijkbaar.
Bovendien is het nu, direct na zijn presidentschap, onmogelijk te zeggen (ook door historici) hoe de geschiedenis hem zal gaan zien.
Hij heeft geen oorlog opgestart, en wellicht levert dat hem, over een aantal decennia, ooit de titel "meest vreedzame president" op.
Geschiedenis wordt altijd geschreven door de winnaars, en zodoende is het niet te zeggen welke belichting van zijn presidentschap de heersende visie zal gaan worden.



Ja het is “you love him or you hate him”, er zit voor amerikanen vaak weinig tussenin.

Maar ik denk dat je verhaal aardig zou kloppen als de afgelopen 2,5e maand buiten beschouwing gelaten zou worden. Met zijn gedrag van de laatste maanden heeft hij er denk ik voor gezorgd dat hij vooral daaraan herinnerd zal worden, als degene die de verkiezingsuitslag niet wilde geloven, ter discussie stelde en zo de democratie onderuit probeerde te halen. En aan zijn lompe twittergedrag. Tenminste, zo zullen neutrale mensen hem denk ik vooral herinneren. In Amerika zullen democraten hem nu vast als een botte hark met lak aan de democratie herinneren en veel republikeinen zullen hem als een best goede president herinneren. Maar even kijken wat er blijft hangen maar ik kan me niet voorstellen dat ik over een paar jaar denk: ah het was eigenlijk best een goede president :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor StillAwake » 20 jan 2021 19:10

Marnix schreef:Ja het is “you love him or you hate him”, er zit voor amerikanen vaak weinig tussenin.

Maar ik denk dat je verhaal aardig zou kloppen als de afgelopen 2,5e maand buiten beschouwing gelaten zou worden. Met zijn gedrag van de laatste maanden heeft hij er denk ik voor gezorgd dat hij vooral daaraan herinnerd zal worden, als degene die de verkiezingsuitslag niet wilde geloven, ter discussie stelde en zo de democratie onderuit probeerde te halen. En aan zijn lompe twittergedrag. Tenminste, zo zullen neutrale mensen hem denk ik vooral herinneren. In Amerika zullen democraten hem nu vast als een botte hark met lak aan de democratie herinneren en veel republikeinen zullen hem als een best goede president herinneren. Maar even kijken wat er blijft hangen maar ik kan me niet voorstellen dat ik over een paar jaar denk: ah het was eigenlijk best een goede president :-)

Ik denk ook niet dat hij als een grote de boeken ingaat.
Maar de laatste maanden zullen uiteindelijk slechts een voetnoot zijn.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Marnix » 20 jan 2021 22:19

StillAwake schreef:Ik denk ook niet dat hij als een grote de boeken ingaat.
Maar de laatste maanden zullen uiteindelijk slechts een voetnoot zijn.


Dat vraag ik me sterk af. Voorlopig niet. Misschien over een heel lange tijd maar dan is de voetnoot nog steeds een kwart van de totale tekst of zo :roll:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten