Presidents/senaat verkiezingen 2020

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Marnix » 25 jan 2021 11:13

Ook op het gebied van Covid worden tal van stappen genomen (Maatregelen, Task Force, distributie van vaccins waar onder Trump nog helemaal geen plan voor was etcetera. En op het gebied van eenheid heeft Biden zich in de afgelopen weken al meer gezegd dan Trump in de afgelopen 4 maanden. Dus raar om er een paar "linkse besluiten" uit te halen (nogmaals, vooral dingen die al waren uitgevoerd en die Trump heeft teruggedraaid) en stellen dat hij er wel belangrijker dingen zijn om je mee bezig te houden, terwijl die belangrijke dingen ook volop de aandacht hebben. (vandaar dat ik het even zuur rechts geluid noemde omdat je je heel erg focust op een paar linkse besluiten en doet alsof dat is waar men zich vooral mee bezig houdt en de rest geen aandacht krijgt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor elbert » 25 jan 2021 11:44

Marnix schreef:Ook op het gebied van Covid worden tal van stappen genomen (Maatregelen, Task Force, distributie van vaccins waar onder Trump nog helemaal geen plan voor was etcetera. En op het gebied van eenheid heeft Biden zich in de afgelopen weken al meer gezegd dan Trump in de afgelopen 4 maanden. Dus raar om er een paar "linkse besluiten" uit te halen (nogmaals, vooral dingen die al waren uitgevoerd en die Trump heeft teruggedraaid) en stellen dat hij er wel belangrijker dingen zijn om je mee bezig te houden, terwijl die belangrijke dingen ook volop de aandacht hebben. (vandaar dat ik het even zuur rechts geluid noemde omdat je je heel erg focust op een paar linkse besluiten en doet alsof dat is waar men zich vooral mee bezig houdt en de rest geen aandacht krijgt.
De vraag is inderdaad wel in hoeverre Biden zich bindt aan de extreme linkerkant van zijn eigen partij. Als ik president was, zou ik in zijn positie zoveel mogelijk een middenkoers varen. Dat heeft de steun van de meerderheid van de bevolking en heeft bovendien het voordeel dat je er enkele gematigde Republikeinen mee over de streep kunt trekken om voor sommige voorstellen te stemmen. Bijvoorbeeld Republikeinse congresleden uit het noordoosten of het westen van de VS zijn daar gevoelig voor. Op de lange termijn geeft dat ook betere kansen voor een succesvolle herverkiezingscampagne.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Marnix » 25 jan 2021 15:01

elbert schreef:De vraag is inderdaad wel in hoeverre Biden zich bindt aan de extreme linkerkant van zijn eigen partij. Als ik president was, zou ik in zijn positie zoveel mogelijk een middenkoers varen. Dat heeft de steun van de meerderheid van de bevolking en heeft bovendien het voordeel dat je er enkele gematigde Republikeinen mee over de streep kunt trekken om voor sommige voorstellen te stemmen. Bijvoorbeeld Republikeinse congresleden uit het noordoosten of het westen van de VS zijn daar gevoelig voor. Op de lange termijn geeft dat ook betere kansen voor een succesvolle herverkiezingscampagne.


Natuurlijk. Even los van de verdeeldheid binnen Amerika en dat je eenheid ook wel echt belangrijk kan vinden is er ook een strategische kant. Biden zal hier een beetje tussen moeten schipperen. Hij kan de linkerflank van zijn partij niet negeren (die hebben alleen geen linksere partij om naar uit te kunnen wijken, dat scheelt) en moet wel een beetje in het midden blijven om ook gematigde Republikeinen te vriend te houden. Maar hij staat al bekend als gematigde Democraat dus ik verwacht dat hem dat ook wel aardig gaat lukken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor elbert » 27 jan 2021 11:49

Marnix schreef:Natuurlijk. Even los van de verdeeldheid binnen Amerika en dat je eenheid ook wel echt belangrijk kan vinden is er ook een strategische kant. Biden zal hier een beetje tussen moeten schipperen. Hij kan de linkerflank van zijn partij niet negeren (die hebben alleen geen linksere partij om naar uit te kunnen wijken, dat scheelt) en moet wel een beetje in het midden blijven om ook gematigde Republikeinen te vriend te houden. Maar hij staat al bekend als gematigde Democraat dus ik verwacht dat hem dat ook wel aardig gaat lukken.
Toch hebben Democraten een wetsvoorstel ingediend die het mogelijk maakt om Amerikanen grootschalig te gaan volgen. Dat roept allerlei vragen op en voor Democraten aan de rechterkant van hun partij (zoals het voormalig congreslid en presidentskandidate Tulsi Gabbard) gaat dit toch ook echt te ver. Want voordat we het weten heb je een politiestaat waarbij iedereen hetzelfde moet denken en zeggen. Aan Biden is steeds meer te zien dat hij op zijn oude dag toch echt wat gezondheidsissues heeft (ook op mentaal vlak), dus ik vraag me af in hoeverre hij krachtig weerstand kan bieden aan die extreem-linkse vleugel, zeker omdat zijn vice-president daar ook mee sympathiseert.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Marnix » 27 jan 2021 12:41

elbert schreef:Toch hebben Democraten een wetsvoorstel ingediend die het mogelijk maakt om Amerikanen grootschalig te gaan volgen. Dat roept allerlei vragen op en voor Democraten aan de rechterkant van hun partij (zoals het voormalig congreslid en presidentskandidate Tulsi Gabbard) gaat dit toch ook echt te ver. Want voordat we het weten heb je een politiestaat waarbij iedereen hetzelfde moet denken en zeggen. Aan Biden is steeds meer te zien dat hij op zijn oude dag toch echt wat gezondheidsissues heeft (ook op mentaal vlak), dus ik vraag me af in hoeverre hij krachtig weerstand kan bieden aan die extreem-linkse vleugel, zeker omdat zijn vice-president daar ook mee sympathiseert.


Een beetje wat wij met de sleepwet hebben gehad?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor elbert » 27 jan 2021 14:33

Marnix schreef:Een beetje wat wij met de sleepwet hebben gehad?
Dit gaat wat verder. Aan de linkerkant van het politieke spectrum heb je politic die pleiten voor het deprogrammeren van mensen. Dat gaat als een boemerang terugkomen, zeker als je daarvoor justitie en geheime diensten in gaat zetten. Mensen komen pas op andere gedachten als ze overtuigd worden door argumenten en niet als de overheid ze daartoe wil dwingen. Dat is vrij elementair in een democratie.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Marnix » 27 jan 2021 15:36

Ik ken de exacte inhoud van het wetsvoorstel niet dus kan er weinig zinnigs over zeggen. Ik denk dat het een geval is van "wat ken en wat mag", de sleepwet had een vergelijkbare discussie. Straks kunnen ze alles van ons zien en volgen. Maar in de praktijk wordt het alleen ingezet als het nodig is voor veiligheidsredenen. Wat ook de reden van dit voorstel is vermoed ik, om in situaties zoals op 6 januari (wat niets te maken had met de grondrechten maar alleen maar met het massaal overtreden van wat mag) te kunnen optreden. Maar goed, is neem aan dat het congres daar over mag besluiten. En daar heeft extreem links niet de meerderheid.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor elbert » 29 jan 2021 10:11

In dit topic fulmineer ik regelmatig tegen Critical (Race) Theory. Ik kan me voorstellen dat dit wat abstract klinkt. Om een voorbeeld te geven waartoe dit kan leiden, geef ik deze link naar een school in Los Angeles waar men "Community Building" sessies houdt. Hoe doet men dat? Nou, door apartheid en rassenscheiding opnieuw in te voeren. Er zijn speciale sessies voor blanken, voor zwarten, voor latino's, voor LGBTQIA+-ers en voor joden. Stel je eens voor dat we dit op Nederlandse scholen zouden doen: ondenkbaar en hopelijk blijft dat ook zo, al doet een partij als Bij1 verwoede pogingen in die richting.
President Trump had het van overheidswege subsidieren van scholen die Critical Race Theory onderwijzen verboden (omdat het ingaat tegen Amerikaanse waarden zoals gelijkheid), maar de nieuwe president heeft dit verbod weer ongedaan gemaakt. Blijkbaar is het tegenwoordig weer normaal om onderscheid te maken op ras (racisme dus), dit alles onder het mom van diversiteit en inclusiviteit. Ook racisme met de beste bedoelingen blijft racisme.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor StillAwake » 22 mar 2021 11:34

@Mortlach.
Hoe zie jij, als volgeling van om het even welke democratische kandidaat dan ook, de waarschuwing van Biden om bedrijven die aan Nordstream2 werken te boycotten en te sanctioneren?

Ik weet wel wat je geroepen zou hebben als Trump iets dergelijks gedaan zou hebben...

Wat vind je van de ruzie-achtige toon die hij tegen China aanslaat? Toen Trump iets dergelijks deed was je mening vrij uitgesproken.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Mortlach » 22 mar 2021 14:50

StillAwake schreef:@Mortlach.
Hoe zie jij, als volgeling van om het even welke democratische kandidaat dan ook, de waarschuwing van Biden om bedrijven die aan Nordstream2 werken te boycotten en te sanctioneren?

Ik weet wel wat je geroepen zou hebben als Trump iets dergelijks gedaan zou hebben...

Wat vind je van de ruzie-achtige toon die hij tegen China aanslaat? Toen Trump iets dergelijks deed was je mening vrij uitgesproken.


Sorry, maar wat is dit voor een belachelijk agressief toontje, zéker in een topic waar ik al 2 maanden niks meer aan heb bijgedragen? Je zult het me moeten vergeven dat ik op deze manier absoluut geen zin heb om hierop te reageren. Niet dat het nodig is, want je weet blijkbaar toch al precies wat ik zou gaan zeggen. Best knap want ik heb geen idee waar het verder over gaat en van Nordstream heb ik ook nog nooit gehoord. De groeten verder!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor StillAwake » 22 mar 2021 15:15

Mortlach schreef:Sorry, maar wat is dit voor een belachelijk agressief toontje, zéker in een topic waar ik al 2 maanden niks meer aan heb bijgedragen? Je zult het me moeten vergeven dat ik op deze manier absoluut geen zin heb om hierop te reageren. Niet dat het nodig is, want je weet blijkbaar toch al precies wat ik zou gaan zeggen. Best knap want ik heb geen idee waar het verder over gaat en van Nordstream heb ik ook nog nooit gehoord. De groeten verder!

Mortlach, zie PB.
Ik was me niet bewust van agressie in mijn toon, maar mocht ik de verkeerde toon getroffen hebben (ja dus...) mijn oprechte excuses.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Mortlach » 22 mar 2021 16:09

Wederzijdse miscommunicatie blijkbaar. Zand erover!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor elbert » 23 mar 2021 08:54

Ondertussen wil het met die migranten aan de grens niet bepaald vlotten. Er zitten nu meer migranten vast aan de grens met Mexico, waaronder veel kinderen, dan er onder de vorige regering (die daarvoor zwaar bekritiseerd werd) vastzaten. Biden had beloofd dit aan te pakken, maar een feitelijke uitnodiging aan migranten vorig jaar om toch vooral naar de VS te komen zonder dat de regering opvangcapaciteit heeft, is natuurlijk vragen om moeilijkheden. Nu zegt Biden dat de migranten "op dit moment" maar niet moeten komen.
Uit arren moede gaan regeringsfunctionarissen nu naar Mexico en Guatemala om die landen te verzoeken om de migranten daar maar tegen te houden, eigenlijk niet veel anders dan wat de vorige regering deed.
Afbeelding
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor elbert » 13 aug 2021 14:47

Ik herinner me nog dat hier boos werd gereageerd toen de vorige president van de VS overhaast Amerikaanse troepen van de Turks-Syrische grens weghaalde. "Onverantwoord!" en "dit wordt een bloedbad" was toen de teneur, met als ondertoon dat dit toch weer een voorbeeld was van hoe enorm slecht deze president was.
Dat viel achteraf nog wel mee, omdat er uiteindelijk een deal werd gesloten met de Turken.
Nu haalt zijn opvolger (Biden) de Amerikaanse troepen terug uit Afghanistan en wordt het land binnen no-time weer veroverd door de Taliban. Het zou me niets verbazen als op 11 september (precies 20 jaar na de aanslagen in de VS) de Taliban hun triomfantelijke terugkeer in Kabul gaan verwezenlijken. Dat zou zeker ironisch zijn.
In elk geval is de inzet in Afghanistan, waarbij ook Nederlandse militairen streden en het leven lieten, compleet voor niets geweest. Net zoals alle buitenlandse legers voor hen (denk aan de Britten, de Sovjets enz) blazen nu ook de westerse troepen de aftocht.
Wat zeggen de media? Niet zoveel. We speculeren erover dat de Taliban misschien wel milder zijn geworden. Dat denk ik niet: ik denk dat veel Afghanen hun leven niet zeker zijn bij deze overwinningen van de Taliban.
Maar bij een andere president waren we wellicht wat kritischer geweest over deze beslissing.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Marnix » 14 aug 2021 15:34

elbert schreef:Ik herinner me nog dat hier boos werd gereageerd toen de vorige president van de VS overhaast Amerikaanse troepen van de Turks-Syrische grens weghaalde. "Onverantwoord!" en "dit wordt een bloedbad" was toen de teneur, met als ondertoon dat dit toch weer een voorbeeld was van hoe enorm slecht deze president was.
Dat viel achteraf nog wel mee, omdat er uiteindelijk een deal werd gesloten met de Turken.
Nu haalt zijn opvolger (Biden) de Amerikaanse troepen terug uit Afghanistan en wordt het land binnen no-time weer veroverd door de Taliban. Het zou me niets verbazen als op 11 september (precies 20 jaar na de aanslagen in de VS) de Taliban hun triomfantelijke terugkeer in Kabul gaan verwezenlijken. Dat zou zeker ironisch zijn.
In elk geval is de inzet in Afghanistan, waarbij ook Nederlandse militairen streden en het leven lieten, compleet voor niets geweest. Net zoals alle buitenlandse legers voor hen (denk aan de Britten, de Sovjets enz) blazen nu ook de westerse troepen de aftocht.
Wat zeggen de media? Niet zoveel. We speculeren erover dat de Taliban misschien wel milder zijn geworden. Dat denk ik niet: ik denk dat veel Afghanen hun leven niet zeker zijn bij deze overwinningen van de Taliban.
Maar bij een andere president waren we wellicht wat kritischer geweest over deze beslissing.


Ik kan me ook nog herinneren dat je Trump toen prees over zijn vredelievendheid, dat hij een stuk minder oorlogszuchtig was dan andere presidenten. Ik neem aan dat je deze credits nu ook aan Biden toekent om zelf niet zet zo goed subjectief over te komen? ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten