Klimaatverandering, een religie?

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor Chaya » 31 jul 2019 16:25

De rijken en beroemden der aarde hebben zich verzameld in een luxueus Italiaans resort om over diezelfde aarde een stevig woordje te wisselen. Immers: klimaatverandering. Dat zij ondertussen in vervuilende privéjets daarheen vliegen, lijkt hen niet te deren.

De lijst van genodigden voor Google Camp - een driedaags event dat zich richt op het tegengaan van klimaatverandering - is indrukwekkend, weet Page Six.

Zoveel inzet en betrokkenheid mag prachtig lijken, totdat men de som van The Post onder ogen krijgt. Deze krant berekende het aantal vluchten dat hiervoor van Los Angeles naar Palermo in Italië zou vliegen, waar het Google Camp plaatsvindt. De 114 vluchten (!) zouden samen een geschatte 100.000 kilogram CO2 uitstoten.
bron: Telegraaf

Alles rondom milieu en klimaat lijkt wel een nieuwe religie te worden.
Wat een hypocrisie.

Worden jullie ook niet moe van al dit soort berichten?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor MoesTuin » 31 jul 2019 16:49

Klimaat is wat mij betreft zeker geen religie aan het worden.
Wees nuchter hierin....
Ik trek me er weinig van aan eigenlijk...
Het beheerst mijn leven zeker niet, papier scheiden wij als enigste en batterijen, maar de rest gaat op de grote hoop....

Ik ben van mening dat dat hele klimaat top gedoe nergens op slaat
Ze moeten een stap ervoor al beginnen ....

Stop met al die voorverpakte geschilde en gewassen aardappelen en groenten e.d. in al dat plastic verpakt.
enz...enz....

Neem een moestuin en verbouw je eigen groenten en fruit (zonder bestrijdingsmiddelen) en dat smaakt ook nog zoveel voller en lekkerder...

Er is vast nog veel meer over te zeggen.... :D
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor Mortlach » 31 jul 2019 20:58

Chaya schreef:De rijken en beroemden der aarde hebben zich verzameld in een luxueus Italiaans resort om over diezelfde aarde een stevig woordje te wisselen. Immers: klimaatverandering. Dat zij ondertussen in vervuilende privéjets daarheen vliegen, lijkt hen niet te deren.

De lijst van genodigden voor Google Camp - een driedaags event dat zich richt op het tegengaan van klimaatverandering - is indrukwekkend, weet Page Six.

Zoveel inzet en betrokkenheid mag prachtig lijken, totdat men de som van The Post onder ogen krijgt. Deze krant berekende het aantal vluchten dat hiervoor van Los Angeles naar Palermo in Italië zou vliegen, waar het Google Camp plaatsvindt. De 114 vluchten (!) zouden samen een geschatte 100.000 kilogram CO2 uitstoten.
bron: Telegraaf

Alles rondom milieu en klimaat lijkt wel een nieuwe religie te worden.
Wat een hypocrisie.

Worden jullie ook niet moe van al dit soort berichten?


Ja, maar niet om dezelfde reden, denk ik. De opmerking dat met een privéjet naar een klimaattop wordt gevlogen, is immers niet nieuw. Dat deed een Nederlandse historicus tijdens de laatste top in Davos namelijk ook al dus erg origineel is het niet van The Post.

Maar het klimaat baart me zorgen. Elke wetenschappelijke standaard is ondertussen ruim gepasseerd: menselijk gedrag heeft invloed op het klimaat, dat staat nu wel vast. En we hebben nog 30 jaar om een oplossing te vinden want in dit tempo doorgaan, betekent in 2050 dat het systeem zelfversterkend wordt en het dan dus zelfs als we volledig stoppen met uitstoten, op hol zal slaan. Ik ga 2050 nog meemaken, Deo volente; mijn kinderen sowieso. En dus maak ik me daar best zorgen om. Ze zullen tegen die tijd best een mouw weten te passen aan de nieuwe omstandigheden, maar het is vooral de klimaatmigratie waar ik grote problemen verwacht. De wat armere landen met een grote bevolking die niet de techniek of het geld hebben om dijken te bouwen of hun landbouw om te vormen, maar die wel miljoenen (miljarden?) mensen hebben die dan dus naar andere oorden zullen moeten verhuizen.

Ook de hittegolf over Europa afgelopen week trekt nu verder naar het noorden, richting Groenland waar een geschatte 100 gigaton ijs EXTRA zal smelten bovenop was 'normaal' is voor de tijd van het jaar. Genoeg om het zeeniveau op aarde meetbaar te verhogen. een kwart millimeter, maar toch.

Wat dit met religie te maken heeft, ontgaat me trouwens wel volledig.

Ik zou ook even die 100.000 kg checken, want volgens een website is dat helemaal niet zo heel erg veel.
http://www.yousustain.com/footprint/how ... =100000+kg

De 747 waarmee wij volgende week naar Canada gaan, levert al 2 keer zo veel CO2 op voor die ene vlucht. 100.000 kg CO2 is ook voldoende voor de productie van 7000 kg rundvlees. Ik zou die waarde dus nog even checken. Misschien bedoelen ze 100.000 ton.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor coby6 » 31 jul 2019 22:12

Jezus komt gauw terug.
Het is gewoon een teken van de eindtijd volgens mij.
https://www.google.com/amp/s/www.pembro ... arming/amp

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor coby6 » 31 jul 2019 22:30

MoesTuin schreef:Klimaat is wat mij betreft zeker geen religie aan het worden.
Wees nuchter hierin....
Ik trek me er weinig van aan eigenlijk...
Het beheerst mijn leven zeker niet, papier scheiden wij als enigste en batterijen, maar de rest gaat op de grote hoop....

Ik ben van mening dat dat hele klimaat top gedoe nergens op slaat
Ze moeten een stap ervoor al beginnen ....

Stop met al die voorverpakte geschilde en gewassen aardappelen en groenten e.d. in al dat plastic verpakt.
enz...enz....

Neem een moestuin en verbouw je eigen groenten en fruit (zonder bestrijdingsmiddelen) en dat smaakt ook nog zoveel voller en lekkerder...

Er is vast nog veel meer over te zeggen.... :D

Heb het geprobeerd, een grote bak met aarde op het balkon en zaad. Was vergeten dat de konijnen dol zijn op graven. Er is nooit iets van op gekomen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor Marnix » 31 jul 2019 22:47

Met privejets gaan (ook al stoten die niet zoveel uit) is idd wat stom. Men had op z’n minst even met elkaar kunnen carpoolen. Gelukkig hebben die mensen ruim voldoende geld om dat te compenseren en veel meer te doen.
Maar dat doet niets af aan het feit dat de opwarming zorgwekkend is en dat er snel actie nodig is. In Nederland was de warmst gemeten temperatuur tot vorige week 38,6 graden en die meting is al ietwat dubieus. En nu hebben we 3x op rij 40+ gehad. Maar verder valt het allemaal best mee met de opwarming hoor....

Als een probleem urgent is krijg je veel actie (en reactie) en dat zie je nu gebeuren. Je kan er in doorslaan maar dat het veel aandacht krijgt zegt meer iets over de noodzakelijkheid dan dan het een soort religie voor mensen is geworden
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor K80 » 01 aug 2019 06:44

Hoe zit het eigenlijk met de ozonlaag en zure regen.
Met die termen met je dood gegooid en je hoort er niets meer van.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor hans0166 » 01 aug 2019 09:17

coby6 schreef:Het is gewoon een teken van de eindtijd volgens mij.


noem eens een tijd in het hele bestaan van de aarde dat er geen tekenen als deze van de eindtijd waren?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor Mortlach » 01 aug 2019 09:56

K80 schreef:Hoe zit het eigenlijk met de ozonlaag en zure regen.
Met die termen met je dood gegooid en je hoort er niets meer van.


Inderdaad, omdat er destijds tal van drastische maatregelen zijn genomen om die problemen aan te pakken. Lood uit de benzine, geen CFK's meer in je spuitbussen en koelkasten, uitstootbeperkingen, roetfilters, etc, etc. En dan blijkt dat als je de omstandigheden ernaar maakt, de aarde zich inderdaad op bepaalde aspecten weet te herstellen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor Chaya » 01 aug 2019 10:21

Mortlach schreef:Wat dit met religie te maken heeft, ontgaat me trouwens wel volledig.

Het lijkt of het een nieuwe religie is, ook gezien de "sterren" die er op af komen.
Je kunt geen krant openslaan of het gaat erover.
En iedereen wijst naar elkaar, ons wordt bijna een schuldgevoel aangepraat omdat onze eco footprint veel te groot is.
We douchen te lang, we gebruiken teveel gas, we vliegen te vaak......
K80 schreef:Hoe zit het eigenlijk met de ozonlaag en zure regen.

Dat kwam dan weer door de deo en de koelkasten en die zijn intussen aangepast. :wink:
We kunnen als rijke westerse landen van alles verzinnen, er worden inmiddels miljoenen bomen geplant, hoorde ik in het nieuws, ook in de warme Afrikaanse landen.
Maar tegelijk gaat de kap van het oerwoud door, hele voetbalvelden gaan plat.
Ik zag de enorme poolvlakte waarin hevige branden woeden. Dat schijnt elk jaar zo te zijn (hoorden we nooit iets van) maar nu is het eerder in het jaar en is de plek groter, omdat het zo droog is daar.

Maar de aarde zag er aan het begin van onze jaartelling toch ook niet hetzelfde uit als nu?
En warmere tijden werden afgewisseld met ijstijden, dat kun je o.m. in de Noordelijke provincies zien.

Natuurlijk heeft onze leefstijl wel ermee te maken. We kunnen niet ongestraft maar alles in de lucht uitstoten.
Maar de consument wordt aangesproken, terwijl er tegelijk van alles en nog wat gewoon doorgaat.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor coby6 » 01 aug 2019 12:05

hans0166 schreef:noem eens een tijd in het hele bestaan van de aarde dat er geen tekenen als deze van de eindtijd waren?

Ik zag laatst iets dat het toch wel heel extreem was de laatste eeuw, dat weer, maar kan het niet meer vinden. Het was eerder ook wel, maar lokaal.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor coby6 » 01 aug 2019 12:15


Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor Mortlach » 01 aug 2019 12:18

Chaya schreef:Het lijkt of het een nieuwe religie is, ook gezien de "sterren" die er op af komen.
Je kunt geen krant openslaan of het gaat erover.
En iedereen wijst naar elkaar, ons wordt bijna een schuldgevoel aangepraat omdat onze eco footprint veel te groot is.
We douchen te lang, we gebruiken teveel gas, we vliegen te vaak......


Ik zie nog steeds niet wat dat met religie te maken heeft. Niemand bidt tot het broeikaseffect, niemand gaat elke zondag naar een speciaal gebouw om over de ontbossing van de Amazone te horen; niemand verwacht dat de zeespiegelstijging morele regels afgeeft.

En ik moet zeggen, omdat ik het gisteren heb opgezocht weet ik nu dus dat een vlucht van een 474 tussen Europa en Amerka ruim 200.000 kilo CO2 produceert. Elke dag, voor elk vliegtuig. Daar schrik ik best van. We maken sowieso al geen 'pretvluchten' en dat zal straks niet anders zijn.

En natuurlijk gaat het erover, het is twee voor twaalf. Het lijkt me momenteel verschrikkelijk om klimaatwetenschapper te zijn: je moet je een soort Cassandra voelen: je waarschuwt en je waarschuwt en niemand luistert,

Dat kwam dan weer door de deo en de koelkasten en die zijn intussen aangepast. :wink:


Wat maar weer aangeeft dat we als mensheid best dingen kunnen doen en veranderen.

We kunnen als rijke westerse landen van alles verzinnen, er worden inmiddels miljoenen bomen geplant, hoorde ik in het nieuws, ook in de warme Afrikaanse landen.
Maar tegelijk gaat de kap van het oerwoud door, hele voetbalvelden gaan plat.
Ik zag de enorme poolvlakte waarin hevige branden woeden. Dat schijnt elk jaar zo te zijn (hoorden we nooit iets van) maar nu is het eerder in het jaar en is de plek groter, omdat het zo droog is daar.


Ik geloof dat er is uitgerekend dat de ergste effecten zijn te voorkomen door een BILJOEN bomen te planten. Miljoenen bomen is dus een goed begin maar we hebben een miljoen^kwadraat bomen nodig.

Die branden in Siberië zijn inderdaad veel heftiger dan ooit, over een veel groter gebied.

Maar de aarde zag er aan het begin van onze jaartelling toch ook niet hetzelfde uit als nu?
En warmere tijden werden afgewisseld met ijstijden, dat kun je o.m. in de Noordelijke provincies zien.

Natuurlijk heeft onze leefstijl wel ermee te maken. We kunnen niet ongestraft maar alles in de lucht uitstoten.
Maar de consument wordt aangesproken, terwijl er tegelijk van alles en nog wat gewoon doorgaat.


De concentratie CO2 is sinds het ONTSTAAN van de mens niet zo hoog geweest. Ik weet dat je er een wat andere tijdslijn op nahoudt, maar wetenschappelijk gezien is het 400.000 jaar. Ja, er zijn natuurlijke schommelingen met ijstijden (hoewel niet echt sinds het begin van de jaartelling, daarvoor is de periode te kort). Maar goed, tijdens een ijstijd is de concentratie CO2 200 delen per miljoen (ppm) , tijdens een warme periode 280 ppm. Momenteel is de CO2 420 PPM!

https://climate.nasa.gov/climate_resour ... n-dioxide/

sinds het jaar 0 is de concentratie alleen maar omhoog gegaan.

Omdat je als consument best invloed hebt als je je stem zou laten horen - massaal dan, uiteraard en dat is het lastige. Of protestacties om zaken via de politiek gedaan te krijgen. Een nieuwe levensstijl aannemen is lastig, dat moet haast per generatie gebeuren en daar is gewoon geen tijd meer voor. Aan de andere kant zeggen wij er onze verhuis ook weer niet voor af, dat is dan weer een prijs die wij niet bereid zijn te betalen. Misschien had dat wel gemoeten, ik weet het niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor Chaya » 01 aug 2019 12:23

Mortlach schreef:Ik zie nog steeds niet wat dat met religie te maken heeft. Niemand bidt tot het broeikaseffect, niemand gaat elke zondag naar een speciaal gebouw om over de ontbossing van de Amazone te horen; niemand verwacht dat de zeespiegelstijging morele regels afgeeft.

Okay, dan zal ik er wel een bron bijzoeken. :D

Het klimaat is de nieuwe religie van de moderne mens
Het klimaat is onvoorspelbaar voor de mens en dat is al een tijdje zo. Zo is volgens klimaatwetenschapper Stacey Carolin en haar team, verbonden aan de Oxford Universiteit, de befaamde Sumer-beschaving in het Midden-Oosten vierduizend jaar geleden ingestort vanwege droogte die drie eeuwen aanhield. En nu door de opwarming van de aarde ons fragiele polderlandschap onder water dreigt te komen staan, reageren Nederlanders op dezelfde wijze als de Sumers van vierduizend jaar geleden: Een god aanbidden, de zonde uitbannen en offers brengen.
https://www.hpdetijd.nl/2019-01-06/nieu ... gie-polder

Het christendom heeft men ingeruild voor een seculiere geloofsvariant: klimaatreligie, aldus Paul Schermers. De ’klimaatevangelisten’ zijn milieugoeroes zoals Al Gore, Ed Nijpels, Jesse Klaver en Diederik Samsom.
https://www.telegraaf.nl/watuzegt/29103 ... we-religie


Religie speelt in de huidige Nederlandse samenleving een beperkte rol. In de klimaatdiscussie blijkt echter dat het debat ideologisch geladen is. Het gaat om meer dan alleen vermindering van de uitstoot van CO2 en verduurzaming van energie. De fundamentele vraag is hoe mensen in deze wereld staan.
https://www.rd.nl/opinie/klimaatdiscuss ... -1.1556583

Zowel links als rechts is het dus met me eens.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor Mortlach » 01 aug 2019 12:30

Tja, ik blijf het een onzinnige vergelijking vinden. Ik begrijp wel waarom men het probeert, want als men het accepteert, heb je een 'toolbox' met taal en begrippen en concepten die men instinctief begrijpt. Het is handig, maar daarom nog niet waar.

Neem bijvoorbeeld dat 'zonde uitbannen' en 'offers brengen' uit het hp de tijd stukje. Het is taal die je begrijpt, die aanspreekt. We hebben de zonde van gelode benzine inderdaad uitgebannen en stoppen geen drijfgassen meer in onze spuitbussen. Een stukje minder vlees eten is een groot 'offer'; goh, wat begrijpen we dan precies wat je bedoelt. En toch is het net zo makkelijk in een niet-religieus jasje te steken: er is een probleem; de oplossing vergt gedragsaanpassing.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten