Klimaatverandering, een religie?

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor elbert » 03 aug 2019 07:45

Zo maar 2 berichtjes in de media van vandaag: dat klimaatbeleid gaat volgens mij uiteindelijk uitlopen op een parlementaire enquête over waar het allemaal mis is gegaan:
Stad (en land) is hard op weg naar een stroominfarct
Nederland gaat aan de vuile warmte (en dat wordt een ramp)
En er is nog veel meer over te zeggen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor elburger » 08 aug 2019 16:47

Klimaat en religie staan m.i. los van elkaar.
Wat ik anderzijds wel kan zeggen is dat God de aarde aan de mens heeft gegeven om die te bebouwen.
Wat doet de mens heden ten dage?
Let wel, dit is mijn gedachtegang he!
De mens pleegt roofbouw op de aarde.
Dat niet alleen in Nederland, maar alom
Men kapt maar bos, men delft maar grondstoffen, men bebouwd maar land met huizen wegen e.d.
Men put de aarde uit door continu landbouwgrond vol te zetten met van alles en nog wat, en als de aarde warmt maar op.
Is dit niet de schuld van de mens?
Willen wij niet allemaal graag een stukje vlees iedere avond op ons bord?
En door dat er "rijkdom" plaats gaat vinden in Afrika, Azië, en waar al niet meer, daar wil de mens ook van profiteren en die willen ook graag een stukje vlees iedere avond.
Niets mis met het "rijk"worden van mensen in Afrika, en elders in de wereld, ik gun het hen van harte.
Waarom zou "rijkdom" alleen weggelegd moeten zijn voor een minderheid van de planeet bewoners?
Ieder mens heeft recht op eten en schoon drinkwater, goede medische zorg enz, enz.
Maar al die "luxe" heeft een prijskaartje.
En nu........, nu komt men tot het besef dat dat prijskaartje betekend dat het hele klimaat op de gehele wereld van slag is.
Superstormen, bosbranden, verschroeide temperaturen, regenbuien met hagelstenen als golfballen, droogte, waterschaarste ( waar ik al een topic over heb geopend een jaar geleden )

God heeft deze aarde aan de mensheid gegeven, en wij gaan er niet goed mee om.
Ook ik niet, want ook ik heb jaren lang graag een stukkje vlees op mijn bord mogen verwelkomen.

En nu vandaag komt er een rapport uit waarin wordt gepleit dat wij maar vegetariër of veganist moeten worden?!
Dan zeg ik, kom op zeg.
Als een ieder eens bij zichzelf te rade gaat dan kan men individueel heel wat voor elkaar krijgen.
Als je de resultaten van ieder individu bij elkaar optelt, dan komt er een mooi cijfer uit, qua besparing van CO2 uitstoot.

Globaal gezien valt er veel meer winst te behalen.
Als er nu eens wat minder bos/oerwoud gekapt zou worden? ( strenge aanpak illegale kap! )
Als men nu eens wat meer kernenergie gaat gebruiken?
Als men nu eens wat beter op de waterhuishouding gaat letten?
Als men nu eens wat minder intensieve veeteelt zou hebben?
enz.... enz, vult u maar aan.

Ik pakte vanavond nog een beetje vla.
Waarom niet weer gewoon in een glazen fles?
waarom airco als men ook luifels voor de ramen kan hebben? ( niet overal toepasbaar uiteraard )
Waarom voor 45 euro naar Londen vliegen?
Vult u maar aan.

Klimaat verandering , een religie?
Nee.
Maar wat ik wel zeker denk te weten is dat God het nooit zo bedoelt heeft, die roofbouw van deze aarde.
Wij gaan er niet goed mee om.
En dan wil men binnen 10 jaar delfstoffen gaan winnen op de maan ( heeft wel niets met de aarde te maken ).
De mens straft zichzelf.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor elbert » 09 aug 2019 09:49

elburger schreef:En nu........, nu komt men tot het besef dat dat prijskaartje betekend dat het hele klimaat op de gehele wereld van slag is.
Superstormen, bosbranden, verschroeide temperaturen, regenbuien met hagelstenen als golfballen, droogte, waterschaarste ( waar ik al een topic over heb geopend een jaar geleden )
Kun je dit ook met cijfers onderbouwen? Want al in Bijbelse tijden waren er perioden die we als "extreem weer" kunnen bestempelen. Ook daar lezen we immers over droogtes en hongersnoden, over overvloedige regen en stormen.
Dus dat is niets nieuws.
Nieuw is wel de gedachte dat als we nu maar minder gaan eten, minder gaan reizen, minder gaan kopen, kortom: minder gaan leven, dat dan deze weersverschijnselen minder vaak voor gaan komen.
Dat is mijns inziens wel degelijk een vorm van seculiere religie. Het wordt ook niet ondersteund door de wetenschap. Het IPCC kan niet aangeven of extreem weer nu vaker of minder vaak voorkomt. De data lijkt erop te wijzen dat het aantal droogtes en orkanen bijvoorbeeld licht afneemt.
Ook de gedachte van ecologische voetafdruk en Earth Day ("we hebben in augustus al onze grondstoffen voor het hele jaar gebruikt") is niet meer dan pseudowetenschappelijke onzin.

Los daarvan geef ik je wel gelijk dat we een stuk efficiënter met de aarde om kunnen gaan. Dus al die bomenkap die voor biomassa wordt gebruikt (zogenaamd voor het klimaat, maar in werkelijkheid voor het geld), zou een stuk minder kunnen. Qua verspilling valt er ook een hoop te winnen.
Helemaal mee eens dus.
Ik heb alleen niet de illusie dat het ons klimaat en/of ons weer gaat beïnvloeden.

O ja, hier ben ik het niet mee eens:
elburger schreef:Als men nu eens wat minder intensieve veeteelt zou hebben?
Minder intensieve landbouw (ik trek het maar breder dan alleen veeteelt), betekent dat je meer land nodig hebt om voor dezelfde hoeveelheid voedsel te zorgen. Dat betekent een groter deel voor landbouw en een minder groot deel voor natuur. Dat lijkt me de verkeerde beweging. Juist omdat we de landbouw steeds intensiever hebben gemaakt, is er meer plaats voor natuur. Dat is zeker in Nederland zo, misschien wel het beste land qua landbouw. We hebben meer landbouwopbrengst per hectare, wat betekent dat er meer oppervlak naar natuur kan gaan. Zo is de wolf weer terug in ons land en ook met andere diersoorten gaat het de goede kant op. Laten we dus niet de boeren de schuld geven van milieuproblematiek. Juist innovatie (meer opbrengst op minder land) is beter voor de natuur. Het omgekeerde juist niet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor elburger » 09 aug 2019 14:45

elbert schreef

Minder intensieve landbouw (ik trek het maar breder dan alleen veeteelt), betekent dat je meer land nodig hebt om voor dezelfde hoeveelheid voedsel te zorgen. Dat betekent een groter deel voor landbouw en een minder groot deel voor natuur. Dat lijkt me de verkeerde beweging. Juist omdat we de landbouw steeds intensiever hebben gemaakt, is er meer plaats voor natuur. Dat is zeker in Nederland zo, misschien wel het beste land qua landbouw. We hebben meer landbouwopbrengst per hectare, wat betekent dat er meer oppervlak naar natuur kan gaan. Zo is de wolf weer terug in ons land en ook met andere diersoorten gaat het de goede kant op. Laten we dus niet de boeren de schuld geven van milieuproblematiek. Juist innovatie (meer opbrengst op minder land) is beter voor de natuur. Het omgekeerde juist niet.


Persoonlijk ben ik van mening dat, indien de boeren schuld treft, die vooral is ontstaan door de mogelijkheden die Den Haag heeft geboden.
Alles moet maar groter, meer, meer , meer.
En ja, een boer/landbouwer wil ook graag brood op de plank en een gehaktbal op het bord.
En ja, een boer die zijn land kan verhuren om op zijn grond zonnepanelen te laten plaatsen, is ook niet gek.
Net zoals zoveel boeren hier over de brug die 1 of meerdere windmolens op hun grond laten zetten.
Kassa.
Niets mis mee?!
Akkergrond vol gooien met zonnepanelen vind ik persoonlijk niet zo'n slimme zet.
De vraag om voedsel zal alleen maar toenemen.
Dat moet ergens geproduceerd worden en waar geproduceerd wordt komt al snel milieu vervuiling om de hoek kijken.
Of dat nu CO2 uitstoot is of landbouwgif.

Nu wil ik nog even ingaan op "jouw" wolf.
Ik heb er geen last van, die wolven zoeken volgens hun natuurlijk instinct een plaats om te verblijven.
Dat die hier en daar overlast gaat geven/geeft, dat staat ook vast, maar daar moet dan maar een oplossing voor worden gevonden ( Land omheinen met schrikdraad bijv. )
Maar Nederland slaat hier en daar ook wel een beetje door.
Overschot aan vossen, roofvogels,met als resultaat een enorme reductie van weidevogels.
Landbouwers en veeteelthouders kunnen doen wat ze willen, de vos e.d. hou je niet tegen zolang die alle vrijheid van de wereld krijgt.
Hier struinen ze in de nacht tuinen af opzoek naar kippen en konijnen.
Ooievaars.
Leuk zeg.
Moet je hier een kijken.
met 20 stuks lopen ze een vogelbroed stilte gebied af en alles wat men vind vreet men op.
Ik heb het wel eens vergeleken met het zoeken naar een vermist persoon, zoals je wel eens op tv ziet.
Netjes op een rij.

Daar waar het met het ene diersoort momenteel heel erg goed gaat, zijn er aan de andere kant van de medaille veel slachtoffers die op den duur dreigen te verdwijnen.
Schuldigen?
......................
.....................
....................
Kan wel wat op gaan schrijven maar ik vermoed dat ik dan niet "wijs"wordt bevonden.
Soms is het beter zoals het spreekwoord luidt: spreken is zilver, zwijgen is goud.".
En ik mag altijd graag de kat op het spek binden.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor hans0166 » 09 aug 2019 19:09

elburger schreef:Overschot aan vossen, roofvogels,met als resultaat een enorme reductie van weidevogels.


ehm nee... de grootste boosdoener: de boeren met hun schaalvergroting en eenzijdigheid van het landschap en geteelde producten, een vogel heeft niet zoveel aan 50 hectare gras, als hij daar voor de rest niets vind... insecten worden vakkundig vergiftigd, er zijn geen ondiepe plassen om te drinken.... en landbouwproducten produceren nauwelijk voedsel voor hen.


elburger schreef:Ooievaars.
met 20 stuks lopen ze een vogelbroed stilte gebied af en alles wat men vind vreet men op


zie bij het eerste... er zijn geen andere plaatsen meer waar ze kunnen jagen, ze moeten wel in een broedgebied... alweer de schaalvergroting die de das omdoet.

elburger schreef:Schuldigen?
......................


wij maken de keuzes, niet de dieren.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor elburger » 10 aug 2019 07:54

hans0166 schreef

ehm nee... de grootste boosdoener: de boeren met hun schaalvergroting en eenzijdigheid van het landschap en geteelde producten, een vogel heeft niet zoveel aan 50 hectare gras, als hij daar voor de rest niets vind... insecten worden vakkundig vergiftigd, er zijn geen ondiepe plassen om te drinken.... en landbouwproducten produceren nauwelijks voedsel voor hen.


Respect voor jouw opvatting, mijn mening wijkt daar duidelijk vanaf.
Als ik hier in Elburg e.o. de dingen bekijk, heb gehoord dan ligt het in deze omgeving niet alleen aan de landbouwers.
Vele grote gebieden "vogelreservaten" waar niet gemaaid wordt tot eind juni, waar drasland in overvloed is, volop water, heide en bossen en weilanden met bebossing.
Ga maar eens met wat mensen van de vogelbescherming praten hier, heb ik gedaan, en men hoort wel degelijk verhalen van het "teveel" aan vossen, roofvogels en ooievaars, eksters, raven en kraaien.

Maar dat is een discussie die ik met jou niet aanga, zoals ik zei, ieder zijn/haar eigen mening.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor hans0166 » 10 aug 2019 10:56

elburger schreef:Vele grote gebieden "vogelreservaten" waar niet gemaaid wordt tot eind juni, waar drasland in overvloed is, volop water, heide en bossen en weilanden met bebossing.
Ga maar eens met wat mensen van de vogelbescherming praten hier, heb ik gedaan, en men hoort wel degelijk verhalen van het "teveel" aan vossen, roofvogels en ooievaars, eksters, raven en kraaien.

Maar dat is een discussie die ik met jou niet aanga, zoals ik zei, ieder zijn/haar eigen mening.


Maar ik ga die discussie niet uit de weg , wat je zegt is helemaal waar en tegelijkertijd helemaal fout :)

WIJ hebben die vogels en dieren gebieden toegewezen die 5% zijn van waar ze oorspronkelijk leefden, en hoe groot ook, het staat niet in verhouding tot wat ze nodig hebben, én ze kunnen de documenten uit Den Haag niet lezen, je mag daar niet wonen, je moet een paar kilometer naar rechts ..

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor elburger » 11 aug 2019 13:13

hans0166 schreef

WIJ hebben die vogels en dieren gebieden toegewezen die 5% zijn van waar ze oorspronkelijk leefden


Helemaal waar!
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor K80 » 11 aug 2019 13:56

Vreselijk vind ik dat, altijd maar de boeren de schuld geven!
Toen ik eind jaren 80 en begin jaren 90 in de ochtend d3 koeien uit de wei ging halen stikte het van de vogels, bv grutto's in overvloed!.
De regels voor boeren zijn alleen maar strenger geworden m.b.t. het milieu en er zijn minder dieren(vee) als in de jaren 80.
Nog steeds zijn de boeren de *censuur*.

Het stikt tegenwoordig van de roofdieren, in de lucht en op de grond. Die teren niet op gras hoor! De kraaien kauwen zijn sinds de jaren 90 beschermt want die waren er te weinig. Nu zijn er veels te veel!
Een hoop boeren hebben al een plasdras, of een strook met wild bloemen langs de akker. Het gros van de boeren weten wel dat ze afhankelijk zijn van de natuur.
Bestrijding middelen zijn ook al bijna allemaal verboden.

Fijn tegen de boeren blijven schoppen en PVDD gaan stemmen.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor elbert » 12 aug 2019 14:28

elburger schreef:Persoonlijk ben ik van mening dat, indien de boeren schuld treft, die vooral is ontstaan door de mogelijkheden die Den Haag heeft geboden.
Alles moet maar groter, meer, meer , meer.
Nou nee. De boerderijen worden dan misschien groter, maar het worden er dan tegelijkertijd ook minder.
Het nettoresultaat is dat er op een kleiner stuk grond meer wordt geproduceerd.
Dat is precies zoals het zou moeten.
Wie denkt dat je met extensieve (biologische) landbouw een groenere wereld krijgt, zit te slapen en heeft zijn/haar sommetjes niet gedaan. Dan heb je meer land nodig om dezelfde hoeveelheid voedsel te produceren.
De boeren worden trouwens veel te snel en zeer ten onrechte als verdachte aangemerkt.
Een BBC verslaggever zei onlangs tegen een Britse boer: "weet u wel dat uw bedrijfstak maar liefst 8% van de broeikasgassen uitstoot?".
Waarop die boer antwoordde: "jazeker, want als we dat niet zouden doen, dan zou 100% van de bevolking van honger omkomen."
Zo is het maar net.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor elburger » 12 aug 2019 16:41

K80 schreef

Vreselijk vind ik dat, altijd maar de boeren de schuld geven!
Toen ik eind jaren 80 en begin jaren 90 in de ochtend d3 koeien uit de wei ging halen stikte het van de vogels, bv grutto's in overvloed!.
De regels voor boeren zijn alleen maar strenger geworden m.b.t. het milieu en er zijn minder dieren(vee) als in de jaren 80.
Nog steeds zijn de boeren de *censuur*.

Het stikt tegenwoordig van de roofdieren, in de lucht en op de grond. Die teren niet op gras hoor! De kraaien kauwen zijn sinds de jaren 90 beschermt want die waren er te weinig. Nu zijn er veels te veel!
Een hoop boeren hebben al een plasdras, of een strook met wild bloemen langs de akker. Het gros van de boeren weten wel dat ze afhankelijk zijn van de natuur.
Bestrijding middelen zijn ook al bijna allemaal verboden.

Fijn tegen de boeren blijven schoppen en PVDD gaan stemmen.


Als iemand nu durft te zeggen dat het mede komt door de PvdD, dan wordt je al snel als een rechtse rakker aangeduid.
Feit blijft dat in deze tijd een klein gedeelte van de mensen de meerderheid met de rug tegen de muur duwt.
En dan spreek ik niet alleen over de natuur, maar ik zovele zaken.
Zwarte Piet mag al niet meer, negerzoenen heten anders,
Wie graag vlees eet krijgt al het etiket opgeplakt van "barbaar"Zo zijn er nog wel meerdere zaken te benoemen.
Maar het is heel gemakkelijk dat men de schuld tegenwoordig maar bij de boeren neerlegt..
Lekker gemakkelijk.
Geen koeien in de wei, teveel stront geproduceerd, geen grazige groene weiden meer, enz, enz.

Ik ken/spreek diverse boeren die heel goed met de natuur omgaan, maar er is een hele kleine minderheid die het liefst de boerderijen ziet verdwijnen.
Allemaal maar veganist worden?
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor elbert » 13 aug 2019 08:18

De plegers van de aanslagen in Nieuw-Zeeland en El Paso waren naast rechts-extremisten ook lieden die de taal van de milieu- en klimaatalarmisten naspraken. Dat laatste kwam niet in het nieuws, maar hier is een deel van het manifest dat de schutter in El Paso achterliet:
Link
Slotzinnen: "Dus de volgende logische stap is het verminderen van het aantal mensen in de VS die hulpbronnen gebruiken. Als we ons van genoeg mensen kunnen ontdoen (d.w.z. doodschieten), dan kan onze manier van leven een stuk duurzamer worden".
Hoezo is dit geen totalitaire religie? Het is gebaseerd op de gedachten van ene Thomas Robert Malthus (een predikant nota bene, zie deze wiki pagina) en een deel van zijn gedachtegoed is nog steeds populair, met name onder milieugroeperingen.
Natuurlijk zullen de meeste milieuactivisten de daden van deze aanslagplegers niet goedkeuren, maar ze tappen wel uit hetzelfde ideologische vaatje: "er zijn teveel mensen op deze aarde die teveel hulpbronnen gebruiken en daar moet wat aan gedaan worden".
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor Marnix » 13 aug 2019 09:43

elbert schreef:De plegers van de aanslagen in Nieuw-Zeeland en El Paso waren naast rechts-extremisten ook lieden die de taal van de milieu- en klimaatalarmisten naspraken. Dat laatste kwam niet in het nieuws, maar hier is een deel van het manifest dat de schutter in El Paso achterliet:
Link
Slotzinnen: "Dus de volgende logische stap is het verminderen van het aantal mensen in de VS die hulpbronnen gebruiken. Als we ons van genoeg mensen kunnen ontdoen (d.w.z. doodschieten), dan kan onze manier van leven een stuk duurzamer worden".
Hoezo is dit geen totalitaire religie? Het is gebaseerd op de gedachten van ene Thomas Robert Malthus (een predikant nota bene, zie deze wiki pagina) en een deel van zijn gedachtegoed is nog steeds populair, met name onder milieugroeperingen.
Natuurlijk zullen de meeste milieuactivisten de daden van deze aanslagplegers niet goedkeuren, maar ze tappen wel uit hetzelfde ideologische vaatje: "er zijn teveel mensen op deze aarde die teveel hulpbronnen gebruiken en daar moet wat aan gedaan worden".


Klopt, maar het maakt dan wel een groot verschil of die mensen de oplossing zien en het verminderen van het aantal mensen op onze planeet, of het verminderen van het gebruik van die hulpbronnen ;-) Die mensen zien wel hetzelfde probleem, maar dat is niet verontrustend. Of het verontrustend is zit hem vooral in welke oplossing men voor die problemen ziet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor elbert » 13 aug 2019 11:21

Marnix schreef:Klopt, maar het maakt dan wel een groot verschil of die mensen de oplossing zien en het verminderen van het aantal mensen op onze planeet, of het verminderen van het gebruik van die hulpbronnen ;-) Die mensen zien wel hetzelfde probleem, maar dat is niet verontrustend. Of het verontrustend is zit hem vooral in welke oplossing men voor die problemen ziet.
Dat is zo, maar feit is wel dat door de bank genomen meer mensen simpelweg ook meer hulpbronnen betekent (en vice versa).
Nu gaat het in de economie (want daar gaat het over) om het efficiënt benutten van schaarse bronnen. Hoe efficienter, hoe beter.
Dan geldt in dit verband: wat is de meest efficiente energiebron?
Het antwoord is: dat is de energiebron die de meeste energie oplevert tegen de minste kosten en met de minste uitstoot.
Concreet gaat het om de energiebron met de hoogste energiedichtheid (hoeveelheid energie per benodigde massa aan brandstof en gebruikte oppervlakte) en nul CO2 uitstoot.
Wat is die energiebron?
Kernenergie, zonder enige twijfel.
Juist daarom vind ik dat de milieubeweging hier zo ernstig de fout in gaat. Want wat prijst de milieubeweging aan? Energiebronnen met een extreem lage energiedichtheid, nl. windmolens en zonnepanelen. Die leveren per hoeveelheid materiaal zo'n beetje de minste energie op en hebben de meeste materialen en oppervlakte nodig, terwijl je met een kilogram nucleaire brandstof het hele land voor een jaar van energie kunt voorzien.
Daarom denk ik dat uiteindelijk (en daar zal wel een jaar of 100 overheen gaan) de wereld massaal kernenergie zal gaan gebruiken. We hebben nu eenmaal veel energie nodig en hebben maar beperkte grondstoffen. Dat betekent dat je energie moet betrekken die onbeperkt voorhanden is. Dat is het geval bij onder andere thorium en, als de techniek eenmaal ontwikkeld is, kernfusie. Maar de weg ernaartoe zal lang zijn en zal hobbels kennen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor MoesTuin » 15 aug 2019 09:14

Nu alles zo te lezen en horen om me heen, het zou best kunnen worden tot een religie het hele klimaat onderwerp....
Het doel....de aarde te redden en behouden....
Tuurlijk moeten we verantwoordelijk om gaan met Gods schepping, maar wat men nu allemaal voor ogen heeft schiet m i door...

In de bijbel staat ook, geen zorgen voor de dag van morgen en dat uiteindelijk de aarde zal vergaan, in geloof verwachten we een nieuwe hemel en aarde....

Je hoort vreemde dingen die niet kloppen

# een supermarkt verkoopt nu speciale plastic zakken om het te scheiden plastic afval in te verzamelen #-o

# een groot gezin heeft in het kader van duurzaamheid een warmtepomp droger gekocht, maar dat ding doet er zo lang over (en op het eind is de was nog klam) dat ze een tweede warmte pompdroger van plan zijn aan te schaffen #-o

# en zo nog wel meer kleinere kromme voorbeelden ....

Weest Nuchter!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten