Klimaatverandering, een religie?

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor Mortlach » 30 jun 2021 18:52

StillAwake schreef:Dan hoef je in elk geval niet te stoken ;-)
En inderdaad, er vallen de laatste jaren meer warmterecords te noteren dan kouderecords.
Toch ben ik wat huiverig voor de 1-op-1 duiding die dit aan klimaatverandering toeschrijft. Want je ziet steeds meer ontstaan dat kouderecords onderbelicht blijven, en hitterecords als breaking news worden neergezet.
In die zin word ik wel eens klimaatmoe.

Ik ben absoluut geen klimaatscepticus, maar ik ben er wel van overtuigd dat weerssystemen ingewikkelder zijn dan we op dit moment nog kunnen voorspellen.


Kouderecords vallen wat minder op omdat de landen waar ze optreden vaak toch wel op kou zijn ingericht of het op plekken gebeurt waar toch al niemand woont (Yukon, iemand? Kouderecord van -61C en een bevolkingsdichtheid van 0,1/km2) . Tenzij je in Texas woont en het stroomnet het niet aan kan zoals vorig jaar.

En als er iets gebeurt met de Atlantische golfstroom die normaliter warm(er) water aanvoert, dan zullen mensen ineens opmerken dat een groot deel van Europa op dezelfde lengtegraad ligt als Siberië. Kou is wat dat betreft net zo'n groot probleem als hitte.

Is het allemaal veel ingewikkelder dan ik als leek in een forumberichtje kan zetten? Uiteraard. Maar het voorgaande warmterecord voor Canada kwam van bijna 100 jaar geleden, en nu ineens drie jaar op rij een nieuw record en bijna 5 graden warmer dan toen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor StillAwake » 01 jul 2021 08:16

Mortlach schreef:Kouderecords vallen wat minder op omdat de landen waar ze optreden vaak toch wel op kou zijn ingericht of het op plekken gebeurt waar toch al niemand woont (Yukon, iemand? Kouderecord van -61C en een bevolkingsdichtheid van 0,1/km2) . Tenzij je in Texas woont en het stroomnet het niet aan kan zoals vorig jaar.

En als er iets gebeurt met de Atlantische golfstroom die normaliter warm(er) water aanvoert, dan zullen mensen ineens opmerken dat een groot deel van Europa op dezelfde lengtegraad ligt als Siberië. Kou is wat dat betreft net zo'n groot probleem als hitte.

Is het allemaal veel ingewikkelder dan ik als leek in een forumberichtje kan zetten? Uiteraard. Maar het voorgaande warmterecord voor Canada kwam van bijna 100 jaar geleden, en nu ineens drie jaar op rij een nieuw record en bijna 5 graden warmer dan toen.

Europa op de zelfde lengtegraad als Siberië?
Lijkt me heel erg stug ;-)
Op dezelfde breedtegraad zul je bedoelen?

En hoewel je hier absoluut gelijk in hebt (afgezien van lengte en breedte): We hebben ook nog eens te maken met een systeem van westenwinden (door de aardrotatie), waardoor (west)-europa een zeeklimaat heeft, en Siberië een landklimaat.
Dat een dergelijk patroon in de beide Amerika's minder duielijk is heeft er voornamelijk mee te maken dat beide continenten van het westen uit beginnen met een hooggebergte, waardoor het landklimaat al relatief dicht op de kust de overhand krijgt.
In die zin is het vergelijken van breedtegraden een beetje tricky.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor Mortlach » 01 jul 2021 14:07

StillAwake schreef:Europa op de zelfde lengtegraad als Siberië?
Lijkt me heel erg stug ;-)
Op dezelfde breedtegraad zul je bedoelen?


Sorry, ik haal die twee altijd door elkaar. Ik had het zelf nog even nagezocht en nog maak ik die fout :-) Het punt is dat Europa een stuk noordelijker ligt dan mijn gevoel zegt. Ik was er ontzettend over verbaasd dat waar we nu wonen dezelfde breedtegraad heeft als Noord-Spanje.

En hoewel je hier absoluut gelijk in hebt (afgezien van lengte en breedte): We hebben ook nog eens te maken met een systeem van westenwinden (door de aardrotatie), waardoor (west)-europa een zeeklimaat heeft, en Siberië een landklimaat.
Dat een dergelijk patroon in de beide Amerika's minder duielijk is heeft er voornamelijk mee te maken dat beide continenten van het westen uit beginnen met een hooggebergte, waardoor het landklimaat al relatief dicht op de kust de overhand krijgt.
In die zin is het vergelijken van breedtegraden een beetje tricky.


Uiteraard is het allemaal een versimpeling, en je kunt eventuele veranderingen natuurlijk nooit toeschrijven aan 1 factor, maar de golfstroom zal wel enige invloed hebben.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor StillAwake » 01 jul 2021 14:50

Mortlach schreef:Sorry, ik haal die twee altijd door elkaar. Ik had het zelf nog even nagezocht en nog maak ik die fout :-) Het punt is dat Europa een stuk noordelijker ligt dan mijn gevoel zegt. Ik was er ontzettend over verbaasd dat waar we nu wonen dezelfde breedtegraad heeft als Noord-Spanje.
Loop een keer een week op de brug van een schip, dan vergeet je het nooit weer ;-).
Een beetje in dezelfde lijn: ik hoor ook wel eens mensen beweren dat Nederland op het westelijk halfrond ligt. Is ook niet waar...
Maar ik snap je verbazing wel.

Hetzelfde als je vraagt welke Europese hoofdstad het dichts op het middelpunt van de lijn Nordkapp-Gibraltar ligt. Krijg je ook de meest uiteenlopende antwoorden... (juiste antwoord is Kopenhagen)
Mortlach schreef:

Uiteraard is het allemaal een versimpeling, en je kunt eventuele veranderingen natuurlijk nooit toeschrijven aan 1 factor, maar de golfstroom zal wel enige invloed hebben.

De golfstroom heeft heel veel invloed, maar het grootste verschil tussen gebieden op vergelijkbare breedte is vooral dat het zeeklimaat in Europa vrij diep doorgaat door het ontbreken van hooggebergte dwars op de kust (Noorwegen daargelaten).
Beide factoren moet je in beschouwing nemen als je er echt iets zinnigs over wilt zeggen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor Mortlach » 01 jul 2021 15:04

StillAwake schreef:Loop een keer een week op de brug van een schip, dan vergeet je het nooit weer ;-).
Een beetje in dezelfde lijn: ik hoor ook wel eens mensen beweren dat Nederland op het westelijk halfrond ligt. Is ook niet waar...
Maar ik snap je verbazing wel.


Dat laatste wist ik dan wel weer. Greenwich en zo...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor Mortlach » 01 jul 2021 23:24

Dat plaatsje waar het Canadese hitterecord werd gevestigd...

https://twitter.com/i/events/1410440366562496517
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten