Klimaatverandering, een religie?

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor Marnix » 26 aug 2019 11:25

Waar het mij om ging is om de opmerking: "God is almachtig dus zorgt wel dat het goed komt en daarom dus we hoeven zelf niets te doen" te ontkrachten. Dat onze kennis beperkt is kan kloppen. Dat het niet 100% zeker is of menselijk handelen de oorzaak is misschien ook nog wel. We hebben alleen niet echt de tijd om dat uitgebreid te blijven onderzoeken totdat we daar meer over kunnen zeggen en tussendoor maar niets doen. Want als de mens de opwarming wel veroorzaakt door wat ze uitstoot moet daar wel wat aan gebeuren. En los van de opwarming is dat sowieso wel gezond. Dat men daarin niet altijd de juiste keuzes maakt is een tweede, ik juich van harte toe dat men zo efficient mogelijke keuzes daarin maakt, waarbij je het meeste bereikt, tegen de minste kosten. Want water proberen in te dammen met bankbiljetten lijkt me inderdaad niet echt een goed plan ;-) Maar niets doen en dan met vrome praatjes komen dat God wel voor de aarde zorgt en we dus ook niets hoeven te doen lijkt me ook geen goed idee. Daar ging het me om.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor elbert » 26 aug 2019 11:31

@Marnix: het is niet waar dat we "niets doen". Klimaatbeleid staat sinds 1990 op de agenda en heeft wereldwijd al honderden miljarden euro's gekost. Duitsland heeft het inmiddels 500 miljard gekost en in Nederland al tientallen miljarden.
Wat is het resultaat?
Een paar procent extra "duurzame energie".
Resultaat op de investering: te klein om in getallen uit te drukken.
Dat is alles.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor elbert » 29 aug 2019 12:48

De PvdA-er Paul Bordewijk (gepromoveerd chemicus) en met instemming geciteerd door oud-minister Ronald Plasterk (eveneens PvdA) geeft dit overzicht van effectieve klimaatmaatregelen (kernenergie dus): http://www.deleunstoel.nl/home.php?col= ... el_id=5802
Maar zegt daarbij:
Afbeelding
Hier wordt het dus een religieus verhaal: het afdwingen van een andere levensstijl in naam van het klimaat zonder dat het klimaat er ook maar iets mee opschiet, komt niet voort uit zorg voor het klimaat, maar uit een (seculiere) ideologie.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

welling82

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor welling82 » 30 aug 2019 02:46

Soms lijkt het er wel op, dat ik moe mag krijgen te worden van de constante stroom aan berichten over klimaatverandering en zogenaamde goede bedoelingen daaromtrent en hoe die zogenaamde goede bedoelingen vaak weer spreekwoordelijk in het water dreigen te vallen of al gevallen zijn.

Toch behoort dat niet.

Want de wereld veranderd, continue, vanaf de zondeval. De wereld ligt in het kwaad vanaf de zondeval, het kwaad is de leugen die ook satanas heet. Door de zondeval is het kwaad in de wereld gekomen, zo behoort men God daar ook zeker niet de schuld van te denken te kunnen geven.

De Waarheid (en het Licht der kennis der Waarheid en het Woord der Waarheid) veranderd daarentegen niet; alles is (was, nog steeds en in de toekomst) voor God, door God en tot God, voor Wie en door Wie en tot Wie alle dingen zijn.

En in de Schrift, het Woord der Waarheid, staat ook het veranderende onderdeel wat tegenwoordig klimaatverandering wordt genoemd beschreven. Al lange tijd, volgens de zogenaamde 'dode zee rollen' wordt 'klimaatverandering' al duizenden jaren voorzegd.

Dat de zon bijvoorbeeld op zeker ogenblik zeven maal meer schijnt.

Dat de wereld veranderd heeft te doen met het constante wroeten waarbij het kwaad onder God meent te kunnen uitkomen, zich boven God meent te kunnen verheffen en daar de wereld meent in te kunnen meeslepen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2019 09:24

welling82 schreef:Soms lijkt het er wel op, dat ik moe mag krijgen te worden van de constante stroom aan berichten over klimaatverandering en zogenaamde goede bedoelingen daaromtrent en hoe die zogenaamde goede bedoelingen vaak weer spreekwoordelijk in het water dreigen te vallen of al gevallen zijn.

Toch behoort dat niet.

Want de wereld veranderd, continue, vanaf de zondeval. De wereld ligt in het kwaad vanaf de zondeval, het kwaad is de leugen die ook satanas heet. Door de zondeval is het kwaad in de wereld gekomen, zo behoort men God daar ook zeker niet de schuld van te denken te kunnen geven.

De Waarheid (en het Licht der kennis der Waarheid en het Woord der Waarheid) veranderd daarentegen niet; alles is (was, nog steeds en in de toekomst) voor God, door God en tot God, voor Wie en door Wie en tot Wie alle dingen zijn.

En in de Schrift, het Woord der Waarheid, staat ook het veranderende onderdeel wat tegenwoordig klimaatverandering wordt genoemd beschreven. Al lange tijd, volgens de zogenaamde 'dode zee rollen' wordt 'klimaatverandering' al duizenden jaren voorzegd.

Dat de zon bijvoorbeeld op zeker ogenblik zeven maal meer schijnt.

Dat de wereld veranderd heeft te doen met het constante wroeten waarbij het kwaad onder God meent te kunnen uitkomen, zich boven God meent te kunnen verheffen en daar de wereld meent in te kunnen meeslepen.



Er zijn ook genoeg voorbeelden waarbij veranderingen wel een positieve uitwerking hadden. Dat God alles in de hand houd ontslaat ons niet van de opdracht om voor de schepping te zorgen die Adam en Eva al horend mochten krijgen te ontvangen :-)

En dat de zondeval negatieve gevolgen heeft voor de schepping en dat dat ook is aangekondigd wil niet zeggen dat we niet de opdracht hebben om voor de schepping te zorgen. We mogen uitkijken naar de nieuwe schepping en tegelijkertijd ook voor de schepping van nu zorgdragen. God roept ons daartoe op.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

welling82

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor welling82 » 30 aug 2019 12:00

Marnix schreef:Er zijn ook genoeg voorbeelden waarbij veranderingen wel een positieve uitwerking hadden. Dat God alles in de hand houd ontslaat ons niet van de opdracht om voor de schepping te zorgen die Adam en Eva al horend mochten krijgen te ontvangen :-)

En dat de zondeval negatieve gevolgen heeft voor de schepping en dat dat ook is aangekondigd wil niet zeggen dat we niet de opdracht hebben om voor de schepping te zorgen. We mogen uitkijken naar de nieuwe schepping en tegelijkertijd ook voor de schepping van nu zorgdragen. God roept ons daartoe op.


Probeert u hier nu te zeggen dat waar de Schrift van het verval spreekt, het tenondergaan van de wereld, dat nota bene klimaatverandering een positieve uitwerking krijgt?

Zelfs wat wetenschap genoemd wordt vind dat nu al grotendeels niet, voor de mensheid c.q. de wereld.

Want omdat alles voor God en door God en tot God is, en behoort te zijn, ongeacht of het al of niet in het voordeel van de wereld zal wezen, krijgt het uiteraard een positieve uitwerking. Namelijk; voor God en door God en tot God, Die al lange lange tijd zonder uitzondering gelijk krijgt aangaande o.a. dat de wereld -die in het kwaad ligt- vervalt, ook dat ter eeuwige ere Gods!

En waar krijgt God geen gelijk, Hij is immers de Waarheid, het Woord der Waarheid en het Licht der kennis der Waarheid. Ook zogenoemde klimaatverandering krijgt Hem niet klein, Die de Grootheid, de Goedheid en de Wijsheid is!

De zondeval ontslaat mensen niet van de opdrachten en regels die door God gegeven zijn. God vereist echter niet dat mensen namens anderen lijden. Het is wat dat betreft huid voor huid, ieder voor zich. Er is geen enkel mens die een ander kan bekeren, er is niemand die de Rechter kan vervangen.

De Schrift beschrijft ook de volgende zaken;

Spreuken 1:33 Maar die naar Mij hoort, zal zeker wonen, en hij zal gerust zijn van de vreze des kwaads.

Prediker 3:22 Dies heb ik gezien, dat er niets beters is, dan dat de mens zich verblijde in zijn werken, want dat is zijn deel; want wie zal hem daarhenen brengen, dat hij ziet, hetgeen na hem geschieden zal?

Niets zal echter Gods schepping ooit negatieve gevolgen kunnen brengen. De mens krijgt 'de boelen op het hoofd', velen ter veroordeling, sommigen mogen het ter lering krijgen. En God, als mede Zijn schepping, zal niemand kunnen benadelen.

Voor de schepping kan een mens niet zorgen, dat doet God. Een mens krijgt mogelijkheden om dagelijks zich behoorlijk te gedragen, een mens krijgt mogelijkheden om het 'wit na te jagen', om het goede te zoeken, niet om het kwade te zoeken.

Dat mensen van nature, vanaf de zondeval, in plaats van het goede te zoeken met de mogelijkheden die nog steeds gegeven worden, naar alle kwaad neigen en niet in staat blijken te zijn tot enig goed, laat zien hoe ernstig de gevolgen van de zondeval zijn, ook dat de zondaar zich behoort te bekeren.

Ook bekeerden stapelen nog dagelijks de schuld op, alleen mogen zij de Borg krijgen, niet als beloning vanwege zogenaamde goede daden, maar door Zijn genade, want al het goede is van God, God doet alle goede daden en God geeft al het goede en God maakt de paden recht.

Zo wordt de mens opgeroepen om zich te bekeren tot God, en alle zorgen aan God over te laten en ook God alles te laten regelen, daar behoort niets van de mens zelf tussen, ook niet de pretentie om te kunnen zorgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor Marnix » 09 nov 2020 23:08

elbert schreef:@Marnix: het is niet waar dat we "niets doen". Klimaatbeleid staat sinds 1990 op de agenda en heeft wereldwijd al honderden miljarden euro's gekost. Duitsland heeft het inmiddels 500 miljard gekost en in Nederland al tientallen miljarden.
Wat is het resultaat?
Een paar procent extra "duurzame energie".
Resultaat op de investering: te klein om in getallen uit te drukken.
Dat is alles.


Item in Zondag met Lubach gezien over “van het gas af”. Moest nog ff aan je denken. Kwamen wel wat punten van jou in terug.

https://m.youtube.com/watch?v=-ivYFiYkUWo
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor elbert » 10 nov 2020 09:21

Marnix schreef:Item in Zondag met Lubach gezien over “van het gas af”. Moest nog ff aan je denken. Kwamen wel wat punten van jou in terug.

https://m.youtube.com/watch?v=-ivYFiYkUWo
Ik heb het item gezien en Lubach heeft gelijk, ook over kernenergie trouwens. Van het gas af is een ideologisch gedreven beleidspunt geworden wat helemaal niet logisch is als je kijkt naar wat het nu oplevert. Klimaat- en energiebeleid is iets wat niet aan de ideologen van Urgenda en Greenpeace moet worden overgelaten, maar waar met een nuchtere blik naar gekeken moet worden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor Marnix » 10 nov 2020 10:23

elbert schreef:Ik heb het item gezien en Lubach heeft gelijk, ook over kernenergie trouwens. Van het gas af is een ideologisch gedreven beleidspunt geworden wat helemaal niet logisch is als je kijkt naar wat het nu oplevert. Klimaat- en energiebeleid is iets wat niet aan de ideologen van Urgenda en Greenpeace moet worden overgelaten, maar waar met een nuchtere blik naar gekeken moet worden.


SSST niet zo hard dat K-woord roepen, ben je gek geworden! ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor Chaya » 10 nov 2020 11:22

Marnix schreef:Item in Zondag met Lubach gezien over “van het gas af”. Moest nog ff aan je denken. Kwamen wel wat punten van jou in terug.

https://m.youtube.com/watch?v=-ivYFiYkUWo

Ik heb het gistermiddag even bekeken, briljant.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Elketongzalbelijden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jan 2021 19:15

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor Elketongzalbelijden » 08 jan 2021 00:35

off topique-smile

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor Mortlach » 29 jun 2021 17:04

Net een stukje gelezen over het zogenaamde "wet bulb" fenomeen, de combinatie van temperatuur en luchtvochtigheid waarbij water niet meer van de bol van een thermometer verdampt, of van een menselijk lichaam.

Wij reguleren onze lichaamstemperatuur door verdamping van zweet. Als er geen zweet meer verdampt, kun je je lichaamstemperatuur dus niet meer regelen en aangezien we intern warmte produceren, gaat je temperatuur in dat geval dus net zo lang omhoog totdat je eraan sterft, in sommige gevallen al binnen een paar uur.

https://twitter.com/mateosfo/status/140 ... 50277?s=19

Het was een fenomeen dat tot voor kort vrij zeldzaam was, maar door de opwarming en de meer extreme zomers komt het nu vaker voor zoals bijvoorbeeld in Pakistan waar de temperatuur 52C aantikt.

https://www.telegraph.co.uk/global-heal ... s-highest/

De verwachting is dat het halverwege deze eeuw zo'n groot probleem gaat worden dat hele gebieden onbewoonbaar zullen zijn omdat "wet bulb" situaties dagen zo niet weken zullen duren, met duizenden doden per dag als gevolg.

Maar er is geen klimaatcrisis hoor...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor Haaibaai » 29 jun 2021 17:54

Maar er is geen klimaatcrisis hoor.


Die is er ook niet,het klimaat gaat gewoon zijn gang zoals altijd in de eeuwen der eeuwen.

Er is een mensencrisis mensen die maar wat doen met de ons toevertrouwde rijkdommen der Aarde die tot de Jongste dag kunnen vol staan.Maar dat deden de Romeinen al niet voor niets is Noord Afrika een woestijn.

Ook Brazilie is goed bezig met het weg kappen van het regenwoud en over een 30 jaar is het daar huilen geblazen;ook woestijn.

O ja klimaatsverandering heeft men altijd al gehad.Maar voor de hedendaagse mens moet alles maakbaar zijn......MISPOES [-X [-X ](*,)
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor Mortlach » 30 jun 2021 13:49

Gisteren een warmterecord voor Canada. In een plaatsje aan de westkust was het 49,5 graden!

https://nos.nl/artikel/2387315-49-5-gra ... s-als-vuur
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor StillAwake » 30 jun 2021 18:24

Mortlach schreef:Gisteren een warmterecord voor Canada. In een plaatsje aan de westkust was het 49,5 graden!

https://nos.nl/artikel/2387315-49-5-gra ... s-als-vuur

Dan hoef je in elk geval niet te stoken ;-)
En inderdaad, er vallen de laatste jaren meer warmterecords te noteren dan kouderecords.
Toch ben ik wat huiverig voor de 1-op-1 duiding die dit aan klimaatverandering toeschrijft. Want je ziet steeds meer ontstaan dat kouderecords onderbelicht blijven, en hitterecords als breaking news worden neergezet.
In die zin word ik wel eens klimaatmoe.

Ik ben absoluut geen klimaatscepticus, maar ik ben er wel van overtuigd dat weerssystemen ingewikkelder zijn dan we op dit moment nog kunnen voorspellen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten