(politiek) extremisme

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: (politiek) extremisme

Berichtdoor elbert » 18 jun 2019 13:47

Marnix schreef:Nederland of het westen is niet moreel superieur masr we zijn wel verreweg het rijkst, hebben de meeste welvaart. En dat vraagt ook om het nemen van verantwoordelijkheden en het geven van het goede voorbeeld. Niet als land maar als “eerste wereld”.
Je bent bekend met het spreekwoord: "de weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen"? Dat is volgens mij ook hier het geval. Je kunt met de beste bedoelingen actie ondernemen en dan achteraf tot de conclusie komen dat het als een boemerang heeft gewerkt.
Wij "moeten" het goede voorbeeld geven. Hoe moeten we dat dan doen? Volgens de goegemeente van klimaatminnend Nederland is dat door massaal zonnepanelen en windmolens neer te zetten en allemaal aan de elektrische auto te gaan.
Dat dit A) geen enkel probleem oplost en B) allerlei andere problemen oplevert waardoor het middel erger blijkt te zijn dan de kwaal, daarover denkt men dan überhaupt niet eens na. Men "heeft het goede voorbeeld gegeven, joehoe", maar dat is niets meer dan deugsignaleren.
In het geval van zonnepanelen, windmolens en elektrische auto's zou je kunnen kijken naar de milieuschade die die dingen opleveren (behoorlijk veel voor wie zich erin verdiept) en naar de toename van armoede die het oplevert.
Dan zwijg ik nog maar over de biomassa die tot enkele jaren geleden werd gepromoot door milieuorganisaties: we kappen bossen om en verstoken dat in steenkoolcentrales. Dat biomassa nog smeriger is dan steenkool, dat zag men toen nog niet in, alhoewel iemand met een beetje kennis van biologie en natuurkunde je dat natuurlijk toen al kon voorrekenen.
Nog zoiets: we moeten allemaal aan de warmtepomp. Dat zo'n ding onbetaalbaar is voor de meeste mensen en bovendien ook nog eens een lager rendement heeft dan een gewone HR CV ketel, is iets waar een kniesoor op let. De politiek let daar in elk geval niet op.

Een vergelijkbaar iets was gisteren in het nieuws. Minister Schouten van landbouw zei onomwonden dat voedsel te goedkoop was geworden en dat om duurzamer te worden, het voedsel dus duurder zou moeten worden. Voor mensen die moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen, suggereerde ze dat die maar naar supermarkten moeten gaan waar het eten dat daar verkocht wordt, tegen de houdbaarheidsdatum aanzit of zelfs over die datum heen is.
Kortom: heb je weinig te besteden? Jammer, maar de kans dat je een voedselvergiftiging oploopt is sinds begin dit jaar (vergeet de BTW verhoging op etenswaren niet) een stuk groter geworden in dit land, met dank aan de "goede bedoelingen" van het kabinet.
Dit is geen beleid wat je moet willen, zeker niet als minister van een christelijke partij.
Voedsel moet niet duurder worden. Punt. Als je dat als uitgangspunt neemt, dan pas moet je kijken hoe zaken als milieu e.d. verbeterd kunnen worden. Dat kan nl. ook zonder alles duurder te maken.
Marnix schreef:Als je naar het klimaat kijkt zie je dat de aarde opwarmt. Dat kan toeval zijn, natuurlijke schommelingen... maar een hoop mensen hebben toch het idee dat bijvoorbeeld CO2-uitstoot toch wel bijdraagt aan een warmer wordend klimaat en bijbehorend smeltende poolkappen etc. Dat hoef ik je volgens mij niet uit te leggen. Als het aantal bomen op aarde halveert en de co2-uitstoot verdubbelt ga je mij niet wijsmaken dat dat geen gevolgen heeft voor het klimaat. De enige discussie is of de situatie nu al zo is dat het klimaat erdoor verandert en de aarde dus opwarmt. Of dat ons handelen daar nu nog geen invloed op heeft.
Je hoort mij helemaal niet zeggen dat menselijk handelen geen invloed heeft op het milieu of het klimaat (en nogmaals: dat zijn 2 verschillende zaken). De vraag is wel of elk menselijk handelen dat daar iets aan probeert te doen of dat probeert te voorkomen, verstandig is. Het meeste is dat nl. niet en dat komt omdat de mensen die met die ideeën komen vaak totaal niet ter zake kundig zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: (politiek) extremisme

Berichtdoor elburger » 25 jun 2019 08:01

Waar men weinig tot niets over hoort, mbt de opwarming van de aarde en de daardoor stijgende co2 stijging is het vrijkomen van co2 uit de permafrost.
In Siberië en het Noord Amerikaanse continent dooit de permafrostlaag snel in de zomer, waardoor er enorme hoeveelheden co2 vrijkomen.
Men hoort daar bar weinig over, helaas, zou ik zeggen want dit is een tikkende tijdbom.
Kernenergie is wat dat betreft een prima oplossing en in de tussen liggende tijd is men m.i. wel instaat om voor het kernafval een goede oplossing te vinden. Wil ik daarbij nog deze opmerking plaatsen dat de allermodernste techniet voor kernenergie veel minder vervuilend is dan de hedendaagse kernenergie.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Biblebeltkeel
Mineur
Mineur
Berichten: 146
Lid geworden op: 06 jan 2022 09:50

Re: (politiek) extremisme

Berichtdoor Biblebeltkeel » 06 jan 2022 14:24

elburger schreef:Ik verbaas mij al enige tijd over het "accepteren" van ( politiek ) extremisme.
En dan vooral over het gebrek aan zelf visie van vele politieke leiders, t.o.v. veroordelen van extremisme.
Als de PVV één of andere kreet eruit gooit die neigt naar extremisme staan de gehele politieke wereld in Nederland op zijn kop.
Soms terecht, soms onterecht.
Als linkse extremisten iets doen wordt dat doorgaans stilzwijgend "geaccepteerd".
Als dierenorganisaties een extreme ideologie voeren ( zoals deze week in NB gebeurde ) is er een kleine verontwaardiging.
Ik heb zelf door een dierenactivist horen vertellen dat "veel" boeren een haat hebben voor hun dieren.
Geen enkele politieke partij die hierover enige vorm van kritiek liet horen.
Een CDA'er is tijdens die bezetting naar die boerenfamilie gegaan om steun en medeleven te tonen, maar is niet in dialoog gegaan met de actievoerders.
Dit onder het mom van; er waren veel buitenlanders bij en het werd mij afgeraden door de politie.
Hij heeft tenminste zijn gezicht laten zien, maar de veroordeling van vele politieke leiders was zeer lauw.
En waarom hoorde ik de PvdD deze actie niet veroordelen?
Wel, deze partij die "veel" goed werk doet, is de luis in de pels van veel boeren.
Men maakt het de land en tuinbouwers en boeren niet gemakkelijk.

Extremisme in iedere vorm is verwerpelijk, helaas is een tegen geluid laten horen in Nederland vaak verbonden aan een "oogkleppen syndroom".
Ongeacht wie er extremisme verspreid, wij moeten daar tegen optreden, het aan de kaak stellen.
Als men dat niet doet, verloochenen wij onze christelijke waarden en normen.
het wordt tijd dat wij er allemaal gaan tegen optreden.
Dit stuk, ga ik ook insturen naar mijn politieke partij, want ook daar is het soms erg stil.


Extremisme is subjectief. Ik vind het extremistisch dat de boerka word gepromoot maar ze zwarte piet willen slopen en zelfs illegaal willen maken.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: (politiek) extremisme

Berichtdoor StillAwake » 06 jan 2022 15:43

Biblebeltkeel schreef:Extremisme is subjectief. Ik vind het extremistisch dat de boerka word gepromoot maar ze zwarte piet willen slopen en zelfs illegaal willen maken.

Al in mijn jeugd werd de burka gepromoot.
Ik weet nog dat mijn jongste broer op school naar "de familie burkapappa" keek.
Raar was dat eigenlijk. Als je alles kunt worden wat je wilt ga je toch niet in zo'n stomme tekenfilm spelen??
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: (politiek) extremisme

Berichtdoor Prisma23 » 06 jan 2022 15:49

Biblebeltkeel schreef:Extremisme is subjectief. Ik vind het extremistisch dat de boerka word gepromoot maar ze zwarte piet willen slopen en zelfs illegaal willen maken.

Zijn er boerka's op de Veluwe? Hier in de Randstad zie ik eigenlijk nooit boerka's.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: (politiek) extremisme

Berichtdoor StillAwake » 06 jan 2022 15:52

elbert schreef:Nog zoiets: we moeten allemaal aan de warmtepomp. Dat zo'n ding onbetaalbaar is voor de meeste mensen en bovendien ook nog eens een lager rendement heeft dan een gewone HR CV ketel, is iets waar een kniesoor op let. De politiek let daar in elk geval niet op.

Ik kan me best heel redelijk vinden in je betoog, maar kun je mij vertellen waar ik een CV-ketel kan kopen met een hoger rendement dan mijn warmtepomp?
Volgens mij is het plafondrendement (op bovenwaarde) van een CV ketel per definitie 100% (110% op onderwaarde), terwijl een warmtepomp een COP haalt van 4.8 (480% rendement als je het zo wilt noemen).
Het ketenrendement van de elektriciteit uit je stopcontact is in Nederland momenteel ongeveer 42%, waarmee ik voor een warmtepomp toch echt op een factor anderhalf tot twee keer het rendement van een HR-ketel zit.

En ik snap ook wel dat een HR ketel op warmwatervraag iets beter acteert dan een warmtepomp (vandaar ook dat ik het hier hybride heb opgebouwd), maar dat een warmtepomp een lager rendement heeft dan een CV-ketel is volgens mij klinkklare nonsens.
Laatst gewijzigd door StillAwake op 06 jan 2022 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Biblebeltkeel
Mineur
Mineur
Berichten: 146
Lid geworden op: 06 jan 2022 09:50

Re: (politiek) extremisme

Berichtdoor Biblebeltkeel » 06 jan 2022 15:54

Prisma23 schreef:Zijn er boerka's op de Veluwe? Hier in de Randstad zie ik eigenlijk nooit boerka's.


Als je uit je dorp gaat naar de stad zie je boerka's. We komen wel meer dan in het dorp.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: (politiek) extremisme

Berichtdoor Prisma23 » 06 jan 2022 15:56

Biblebeltkeel schreef:Als je uit je dorp gaat naar de stad zie je boerka's. We komen wel meer dan in het dorp.


Dank voor de tip, ik woon in een stad. Maar ik moet straks nog boodschappen doen en loop dan langs een moskee, ik zal eens goed opletten!

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: (politiek) extremisme

Berichtdoor StillAwake » 06 jan 2022 15:58

Biblebeltkeel schreef:Als je uit je dorp gaat naar de stad zie je boerka's. We komen wel meer dan in het dorp.

Ik kom regelmatig in een klein stadje in de buurt van mijn huis (Rotterdam heet het, maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met de grote steden op de Veluwe) en zie daar nooit burka's eigenlijk.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Biblebeltkeel
Mineur
Mineur
Berichten: 146
Lid geworden op: 06 jan 2022 09:50

Re: (politiek) extremisme

Berichtdoor Biblebeltkeel » 06 jan 2022 16:02

StillAwake schreef:Ik kom regelmatig in een klein stadje in de buurt van mijn huis (Rotterdam heet het, maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met de grote steden op de Veluwe) en zie daar nooit burka's eigenlijk.


Oh misschien kom je in de verkeerde wijken. In Utrecht en Amersfoort zie je ze wel. Daarnaast is een hoofddoek ook extremisme wat door de staat onze keel word doorgedrukt.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: (politiek) extremisme

Berichtdoor StillAwake » 06 jan 2022 16:21

Biblebeltkeel schreef:Oh misschien kom je in de verkeerde wijken. In Utrecht en Amersfoort zie je ze wel. Daarnaast is een hoofddoek ook extremisme wat door de staat onze keel word doorgedrukt.

Ik ken Rotterdam behoorlijk goed, maar zou zo gauw niet echt een wijk weten waar dat veel voorkomt.
Wellicht de Tarwewijk, maar ook daar is het uiterst zeldzaam.
Amersfoort ben ik onlangs geweest, en heb het daar ook niet gezien.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: (politiek) extremisme

Berichtdoor Marnix » 06 jan 2022 16:22

Biblebeltkeel schreef:Oh misschien kom je in de verkeerde wijken. In Utrecht en Amersfoort zie je ze wel. Daarnaast is een hoofddoek ook extremisme wat door de staat onze keel word doorgedrukt.


Ja die mensen moeten van de staat hoofddoekjes op. Daarom doen ze het! En op de Veluwe heb je dat ook, met hoeden en rokken. Allemaal extremisme dat de Staat doordrukt en ze oplegt :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Biblebeltkeel
Mineur
Mineur
Berichten: 146
Lid geworden op: 06 jan 2022 09:50

Re: (politiek) extremisme

Berichtdoor Biblebeltkeel » 06 jan 2022 16:30

Marnix schreef:Ja die mensen moeten van de staat hoofddoekjes op. Daarom doen ze het! En op de Veluwe heb je dat ook, met hoeden en rokken. Allemaal extremisme dat de Staat doordrukt en ze oplegt :-)


Hoeden zijn alleen voor de kerk en refos worden gediscrimineerd want ze zijn blank. Moslims worden voorgetrokken.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 490
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: (politiek) extremisme

Berichtdoor Erik1960 » 06 jan 2022 16:37

ik moet er om lachen dat een gesprek uit 2019 door een losse opmerking weer nieuw leven ingeblazen wordt. Het brengt me ook een deja-vu... Haaibaai
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 490
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: (politiek) extremisme

Berichtdoor Erik1960 » 06 jan 2022 16:40

Biblebeltkeel schreef:Daarnaast is een hoofddoek ook extremisme wat door de staat onze keel word doorgedrukt.

voor sommige kelen zou een doorgedrukte hoofddoek totaal niet verkeerd zijn.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten