(politiek) extremisme

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: (politiek) extremisme

Berichtdoor elburger » 06 jan 2022 16:46

Biblebeltkeel schreef

Extremisme is subjectief. Ik vind het extremistisch dat de boerka word gepromoot maar ze zwarte piet willen slopen en zelfs illegaal willen maken.



Ook op deze opmerking ga ik niet in.
Laat ik nog deze opmerking maken, misschien zit u op een ander forum als u had gedacht/gewild?
Nogmaals

Een gezegend 2022 toegewenst❕
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: (politiek) extremisme

Berichtdoor elbert » 07 jan 2022 14:51

StillAwake schreef:Ik kan me best heel redelijk vinden in je betoog, maar kun je mij vertellen waar ik een CV-ketel kan kopen met een hoger rendement dan mijn warmtepomp?
Volgens mij is het plafondrendement (op bovenwaarde) van een CV ketel per definitie 100% (110% op onderwaarde), terwijl een warmtepomp een COP haalt van 4.8 (480% rendement als je het zo wilt noemen).
Het ketenrendement van de elektriciteit uit je stopcontact is in Nederland momenteel ongeveer 42%, waarmee ik voor een warmtepomp toch echt op een factor anderhalf tot twee keer het rendement van een HR-ketel zit.

En ik snap ook wel dat een HR ketel op warmwatervraag iets beter acteert dan een warmtepomp (vandaar ook dat ik het hier hybride heb opgebouwd), maar dat een warmtepomp een lager rendement heeft dan een CV-ketel is volgens mij klinkklare nonsens.
Je hebt rendement en je hebt rendement, dus waar hebben we het over? Jij hebt het over COP en ketenrendement. Ik heb het over financieel rendement.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: (politiek) extremisme

Berichtdoor StillAwake » 07 jan 2022 15:58

elbert schreef:Je hebt rendement en je hebt rendement, dus waar hebben we het over? Jij hebt het over COP en ketenrendement. Ik heb het over financieel rendement.

Ik schatte je in (ik ging er van uit dat je een natuurkundige achtergrond hebt) als iemand die het over het thermisch rendement had.
Vooral ook omdat het financieel rendement niet zo'n heel zinnig iets is om over te filosoferen.
Om de simpele reden dat een financieel rendement in de beginfase van een ontwikkeling altijd de verkeerde kant op zal rollen.
Je hebt nu eenmaal early adaptors nodig om een nieuw systeem in de markt te zetten, en pas als de meest basale R&D kosten geadresseerd zijn zul je naar een financieel rendabel iets toe gaan.

Ik heb een warmtepomp aangeschaft, maar ik besef hee lgoed dat ik blij mag zijn als ik in de komende 10 jaar break even draai. En dat ik, als ik break even draai, dat te danken heb aan de subsidie.
Maar jij beseft net zo goed als ik dat de volgende generatie warmtepompen financieel al rendabeler zullen zijn.
En dat die volgende generatie er alleen maar komt omdat dat een doorontwikkeling is van de huidige techniek.

Energetisch is een warmtepomp (zelfs als je het ketenrendement vanaf de gascentrale tot je vloerverwarmin meerekent) nu al rendabeler dan een HR+ ketel.
Momenteel is een warmtepomp nog te duur, maar naarmate er daar meer vban gebouwd gaan worden en we meer standaardisatie zullen zien zal dat ook veranderen.

Je ziet het al met EV's. Waar de eerste generatie onbetaalbaar was komt de huidige derde generatie in de buurt van wat een particulier zich kan veroorloven.
Je zag het met hybrides: waar de eerste generatie zelfs een hoger verbruik noteerde dan de diesel-concurrent zijn de huidge generaties relatievf betaalbaar, en energetisch efficienter.
Je hebt het zelfs gezien met de eerste generatie CV-ketels. Ze waren duurder, en thermisch presteerden ze slechter dan de klassieke allesbrander. Toch kom je die laatste alleen nog maar tegen omdat het zo gezellig was, en is de CV inmiddels goedkoper en rendabeler.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: (politiek) extremisme

Berichtdoor elbert » 12 jan 2022 11:23

StillAwake schreef:Ik schatte je in (ik ging er van uit dat je een natuurkundige achtergrond hebt) als iemand die het over het thermisch rendement had.
Vooral ook omdat het financieel rendement niet zo'n heel zinnig iets is om over te filosoferen.
Om de simpele reden dat een financieel rendement in de beginfase van een ontwikkeling altijd de verkeerde kant op zal rollen.
Je hebt nu eenmaal early adaptors nodig om een nieuw systeem in de markt te zetten, en pas als de meest basale R&D kosten geadresseerd zijn zul je naar een financieel rendabel iets toe gaan.

Ik heb een warmtepomp aangeschaft, maar ik besef hee lgoed dat ik blij mag zijn als ik in de komende 10 jaar break even draai. En dat ik, als ik break even draai, dat te danken heb aan de subsidie.
Maar jij beseft net zo goed als ik dat de volgende generatie warmtepompen financieel al rendabeler zullen zijn.
En dat die volgende generatie er alleen maar komt omdat dat een doorontwikkeling is van de huidige techniek.
Tja, ik ben in de eerste plaats een zuinige Nederlander en daarna pas iemand met een opleiding in de techniek. :wink:
Er is sinds ik dit schreef (in juni) wel iets veranderd qua financieel rendement: de gasprijs is heel fors gestegen.
Daardoor ben ik me gezien de hoge gasprijs aan het orienteren op een hybride warmtepomp. Gelukkig heb ik nog 2 jaar een vast contract voor de gasprijs, maar als na die 2 jaar de gasprijs nog zo hoog is als nu, is het gezien de subsidies financieel waarschijnlijk aantrekkelijk om mijn CV installatie om te bouwen tot een hybride systeem. Dus ik sta er niet heel dogmatisch in, maar kijk naar wat voor mij als klant het beste uitkomt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: (politiek) extremisme

Berichtdoor ajl » 12 jan 2022 14:12

elbert schreef:Tja, ik ben in de eerste plaats een zuinige Nederlander en daarna pas iemand met een opleiding in de techniek. :wink:
Er is sinds ik dit schreef (in juni) wel iets veranderd qua financieel rendement: de gasprijs is heel fors gestegen.
Daardoor ben ik me gezien de hoge gasprijs aan het orienteren op een hybride warmtepomp. Gelukkig heb ik nog 2 jaar een vast contract voor de gasprijs, maar als na die 2 jaar de gasprijs nog zo hoog is als nu, is het gezien de subsidies financieel waarschijnlijk aantrekkelijk om mijn CV installatie om te bouwen tot een hybride systeem. Dus ik sta er niet heel dogmatisch in, maar kijk naar wat voor mij als klant het beste uitkomt.


Ik begreep wel dat het voor het merendeel van de huizen ( en met name de huizen gebouwd voor 2000) niet rendabel is om over te stappen op een warmtepomp, omdat deze huizen niet voldoende geïsoleerd zijn. Om voldoende rendement uit de warmtepomp te halen moet de isolatie optimaal zijn.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: (politiek) extremisme

Berichtdoor StillAwake » 12 jan 2022 14:55

ajl schreef:Ik begreep wel dat het voor het merendeel van de huizen ( en met name de huizen gebouwd voor 2000) niet rendabel is om over te stappen op een warmtepomp, omdat deze huizen niet voldoende geïsoleerd zijn. Om voldoende rendement uit de warmtepomp te halen moet de isolatie optimaal zijn.

Deels waar, maar ook een oudere woning is meestal qua isolatie op zo'n punt te krijgen dat een warmtepomp voldoet.
Overigens hebben zowel elbert als ondergetekende het over een hybryde systeem, waarbij de CV-ketel nog steeds de momenten van onvoldoende vermogen invult.

Wt belangrijker is (in mijn ogen) is hoe je verwarming er nu uitziet. Als je nog radiatoren uit de negentiennoach hebt is dat bijvoorbeeld een dingetje.
Een warmtepomp verwarmt met een relatief lage temperatuur. Dat houdt in dat een vloerverwarming of een te groot gekozen radiator prima voldoet, maar een kleine radiator niet.
En in dat geval moet je dus én je huis beter isoleren (wat meestal wel aan te raden is, en ook wel terugverdiend wordt), én de verwarming door heel het huis heen aanpassen (wat, zeker bij een overstap op vloerverwarming nogal bewerkelijk is).
Ik heb de indruk dat om deze reden steeds vaker gekozen wordt voor een airco-systeem op de bovenverdieping, en een (hybride)warmtepomp beneden.

Overigens is een aircosysteem technisch een warmtepompsysteem.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: (politiek) extremisme

Berichtdoor StillAwake » 12 jan 2022 14:59

elbert schreef:Tja, ik ben in de eerste plaats een zuinige Nederlander en daarna pas iemand met een opleiding in de techniek. :wink:
Er is sinds ik dit schreef (in juni) wel iets veranderd qua financieel rendement: de gasprijs is heel fors gestegen.
Daardoor ben ik me gezien de hoge gasprijs aan het orienteren op een hybride warmtepomp. Gelukkig heb ik nog 2 jaar een vast contract voor de gasprijs, maar als na die 2 jaar de gasprijs nog zo hoog is als nu, is het gezien de subsidies financieel waarschijnlijk aantrekkelijk om mijn CV installatie om te bouwen tot een hybride systeem. Dus ik sta er niet heel dogmatisch in, maar kijk naar wat voor mij als klant het beste uitkomt.

Hier exact dezelfde situatie, een hybride warmtepomp geplaatst in de hoop er met subsidies kostendekkend uit te komen.
Helaas zal dat waarschijnlijk niet gaan lukken, ik ga mijn huis namelijk verkopen...
Ik ben vrij ver in de onderhandeling voor een lap grond voor de bouw van een andere woning, dus ik ga er vanuit dat ik over een jaar een bord in de tuin zet...
Er staat nog een huis op het lapje grond, maar dat gooien we plat ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: (politiek) extremisme

Berichtdoor Marnix » 13 jan 2022 09:08

Ik ben nog wel even benieuwd waar dat lapje grond ergens ligt (mag ivm privacy heel globaal hoor :-) )

StillAwake schreef:Deels waar, maar ook een oudere woning is meestal qua isolatie op zo'n punt te krijgen dat een warmtepomp voldoet.
Overigens hebben zowel elbert als ondergetekende het over een hybryde systeem, waarbij de CV-ketel nog steeds de momenten van onvoldoende vermogen invult.

Wat belangrijker is (in mijn ogen) is hoe je verwarming er nu uitziet. Als je nog radiatoren uit de negentiennoach hebt is dat bijvoorbeeld een dingetje.
Een warmtepomp verwarmt met een relatief lage temperatuur. Dat houdt in dat een vloerverwarming of een te groot gekozen radiator prima voldoet, maar een kleine radiator niet.
En in dat geval moet je dus én je huis beter isoleren (wat meestal wel aan te raden is, en ook wel terugverdiend wordt), én de verwarming door heel het huis heen aanpassen (wat, zeker bij een overstap op vloerverwarming nogal bewerkelijk is).
Ik heb de indruk dat om deze reden steeds vaker gekozen wordt voor een airco-systeem op de bovenverdieping, en een (hybride)warmtepomp beneden.

Overigens is een aircosysteem technisch een warmtepompsysteem.


Vaak zijn het starters of mensen met een niet zo hoog inkomen die in de oudere huisjes wonen. Dan kan je het allicht terugverdienen maar ze hebben doorgaans niet het geld om hun huis van energielabel F of zo flink omhoog te trekken want dan heb je naast isolatie van vloer en spouw (als die mogelijkheid er al is, moet je wel een spouw hebben en voldoende ruimte onder je vloer) en ramen / kozijnen en nieuwe radiatoren en dan kan je eens aan de hybride warmtepomp gaan denken. Of je dat terugverdient is de vraag als mensen niet van plan 10 jaar in het huis te blijven en los daarvan, zelfs jij haalt je warmtepomp er blijkbaar maar met moeite uit. En vaak hebben ze het geld er gewoon niet voor liggen. Dat een investering zich op termijn wel weer terugverdient is dus niet altijd een goed argument voor mensen. Zelfde idee als met een electrische auto, uiteindelijk is het wel goedkoper maar veel mensen kunnen momenteel de aanschafwaarde niet ff betalen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: (politiek) extremisme

Berichtdoor StillAwake » 13 jan 2022 09:42

Marnix schreef:Ik ben nog wel even benieuwd waar dat lapje grond ergens ligt (mag ivm privacy heel globaal hoor :-) )



Vaak zijn het starters of mensen met een niet zo hoog inkomen die in de oudere huisjes wonen. Dan kan je het allicht terugverdienen maar ze hebben doorgaans niet het geld om hun huis van energielabel F of zo flink omhoog te trekken want dan heb je naast isolatie van vloer en spouw (als die mogelijkheid er al is, moet je wel een spouw hebben en voldoende ruimte onder je vloer) en ramen / kozijnen en nieuwe radiatoren en dan kan je eens aan de hybride warmtepomp gaan denken. Of je dat terugverdient is de vraag als mensen niet van plan 10 jaar in het huis te blijven en los daarvan, zelfs jij haalt je warmtepomp er blijkbaar maar met moeite uit. En vaak hebben ze het geld er gewoon niet voor liggen. Dat een investering zich op termijn wel weer terugverdient is dus niet altijd een goed argument voor mensen. Zelfde idee als met een electrische auto, uiteindelijk is het wel goedkoper maar veel mensen kunnen momenteel de aanschafwaarde niet ff betalen.

Ik heb een stuk grond met een oud huis gekocht in Norheimsund.
Norheimsund ligt aan het Hardangerfjord, en is vooral bekend vanwege de waterval Steinsdalsfossen (drie kwartier wandelen vanaf ons aanstaand huis).
De laatste details zijn nog niet ingevuld, maar dat betreft feitelijk alleen de datum van overdracht.
Het ligt direct aan het water, komt helemaal goed!!
Het was het huis van een oud-collega uit mijn Stavanger tijd.
Toen ik in de kerstperiode daar was liet ik bij die collega vallen dat we emigratie overwogen, en naar een huis gingen kijken.
We waren net terug in Nederland toen hij belde dat hij besloten had om zijn huis te verkopen, en of het niks voor ons was...

Ging ineens heel erg snel...
Maar wel heel blij mee!

In het dorp (daar noemen ze het een stad) zijn de meest basale voorzieningen aanwezig, qua kerk, school, winkels en dergelijke.
Wel krijgen de kinderen Noors-talig onderwijs (Nynorsk), dus dat wordt even wennen.
Mijn vrouw gaat daar een baan zoeken...

Wat betreft het warmtepompverhaal: ik denk dat je het er ook wel uithaalt als je er korter woont, dan komt het gewoon in je woningwaarde terug.
Maar inderdaad, je moet het geld wel hebben liggen, en ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat heeft.
En inderdaad, als je geen spouwmuur hebt wordt het lastiger (al heeft een vriend van mij dat wél gedaan, steenwol tegen de muren en een gipsen voorzetwand), maar dan maak je je kamers wel kleiner.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: (politiek) extremisme

Berichtdoor Marnix » 13 jan 2022 11:47

StillAwake schreef:Ik heb een stuk grond met een oud huis gekocht in Norheimsund.
Norheimsund ligt aan het Hardangerfjord, en is vooral bekend vanwege de waterval Steinsdalsfossen (drie kwartier wandelen vanaf ons aanstaand huis).
De laatste details zijn nog niet ingevuld, maar dat betreft feitelijk alleen de datum van overdracht.
Het ligt direct aan het water, komt helemaal goed!!
Het was het huis van een oud-collega uit mijn Stavanger tijd.
Toen ik in de kerstperiode daar was liet ik bij die collega vallen dat we emigratie overwogen, en naar een huis gingen kijken.
We waren net terug in Nederland toen hij belde dat hij besloten had om zijn huis te verkopen, en of het niks voor ons was...

Ging ineens heel erg snel...
Maar wel heel blij mee!

In het dorp (daar noemen ze het een stad) zijn de meest basale voorzieningen aanwezig, qua kerk, school, winkels en dergelijke.
Wel krijgen de kinderen Noors-talig onderwijs (Nynorsk), dus dat wordt even wennen.
Mijn vrouw gaat daar een baan zoeken...


Heerlijk, ik ben wel een beetje jaloers nu. Maar dan zit je wel een eind van Stavanger af nog. Nooit daar geweest, Eidfjord en Vossevangen wel. En ik wil nog wel een keer naar Folgefonna toe.

Wat betreft het warmtepompverhaal: ik denk dat je het er ook wel uithaalt als je er korter woont, dan komt het gewoon in je woningwaarde terug.
Maar inderdaad, je moet het geld wel hebben liggen, en ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat heeft.
En inderdaad, als je geen spouwmuur hebt wordt het lastiger (al heeft een vriend van mij dat wél gedaan, steenwol tegen de muren en een gipsen voorzetwand), maar dan maak je je kamers wel kleiner.


Of het in de woningwaarde terugkomt is altijd maar de vraag volgens mij. Wij hebben (huis van 1928) overigens wel een spouw, niet heel breed maar breed genoeg. Zit sinds maandag glaswol in, bevalt goed want los van verbruik minder kou langs de muur en we zitten met de bank tegen de buitenmuur (hoekhuis) aan. En het dempt ook nog een beetje het geluid, dat is ivm een weg vlakbij wel een fijne bijkomstigheid. En sinds dinsdag zit er ook isolatie tegen de vloer. Maar de cv is net 3 jaar oud, de badkamer is net vervangen plus nog wat andere dingen dus de warmtepomp moet nog maar ff wachten denk ik. :-)
Laatst gewijzigd door Marnix op 13 jan 2022 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: (politiek) extremisme

Berichtdoor StillAwake » 13 jan 2022 12:16

Marnix schreef:Heerlijk, ik ben wel een beetje jaloers nu. Maar dan zit je wel een eind van Stavanger af nog. Nooit daar geweest, Eidfjord en Vossevangen. En ik wil nog wel een keer naar Folgefonna toe.

Bergen heeft een luchthaven (en dat is het belangrijkst voor mij)
het is inderdaad nog iets meer dan 5 uur rijden naar Stavanger, idee is dat ik op maandag naar Stavanger ga, daar twee nachten slaap, en woensdagavond weer naar huis rij, en verder vanuit huis werk.
Dat wil zeggen, in de tijd dat ik aan de wal werk.
Ik ga per 1 maart naar een schema toe van 6 weken kantoor/thuiswerken/offshore op afroep, 6 weken offshore, 6 weken thuis/vrij.
Concreet houdt dat in dat ik per jaar 30 nachten in Stavanger ben (ik heb daar een appartement via mijn werkgever), en zo'n 15 weken per jaar op zee zit.
Tot nader order, want ook in Bergen is werk zat, en heb ik wat contacten.
Ik hoop daar over een jaar een eigen toko te starten als scheepsbouwkundig adviseur, en dan ben ik helemaal vrij in mijn tijdsbesteding...
Maar first things first, eerst maar eens gaan bouwen, en dan zien we wel verder.


Voordeel van de coronatijd is dat thuiswerken steeds meer geaccepteerd is.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: (politiek) extremisme

Berichtdoor Marnix » 13 jan 2022 12:36

StillAwake schreef:Bergen heeft een luchthaven (en dat is het belangrijkst voor mij)
het is inderdaad nog iets meer dan 5 uur rijden naar Stavanger, idee is dat ik op maandag naar Stavanger ga, daar twee nachten slaap, en woensdagavond weer naar huis rij, en verder vanuit huis werk.
Dat wil zeggen, in de tijd dat ik aan de wal werk.
Ik ga per 1 maart naar een schema toe van 6 weken kantoor/thuiswerken/offshore op afroep, 6 weken offshore, 6 weken thuis/vrij.
Concreet houdt dat in dat ik per jaar 30 nachten in Stavanger ben (ik heb daar een appartement via mijn werkgever), en zo'n 15 weken per jaar op zee zit.
Tot nader order, want ook in Bergen is werk zat, en heb ik wat contacten.
Ik hoop daar over een jaar een eigen toko te starten als scheepsbouwkundig adviseur, en dan ben ik helemaal vrij in mijn tijdsbesteding...
Maar first things first, eerst maar eens gaan bouwen, en dan zien we wel verder.

Voordeel van de coronatijd is dat thuiswerken steeds meer geaccepteerd is.


Inderdaad. Klinkt goed, hou me maar op de hoogte en als ik weer een keer door Noorwegen rondtrek stuur ik je wel een berichtje. Ik neem aan dat de whiskyverzameling gewoon meegaat want dat is daar goud waard :-D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: (politiek) extremisme

Berichtdoor StillAwake » 13 jan 2022 12:48

Marnix schreef:Inderdaad. Klinkt goed, hou me maar op de hoogte en als ik weer een keer door Noorwegen rondtrek stuur ik je wel een berichtje. Ik neem aan dat de whiskyverzameling gewoon meegaat want dat is daar goud waard :-D

Die gaat zeker mee ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast