Winst Forum voor Democratie

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor coby6 » 21 mar 2019 15:17

Yoshi schreef:Ook Rutte heeft een visie. Rutte is echter realistisch en weet dat hij compromissen moet sluiten in de politiek. Mensen hebben schijnbaar genoeg van compromissen en gaan naar de zijkanten van het politiek spectrum waar lekker gebrald wordt en men stampvoetend en compromisloos kan roeptoeteren. Het recept voor nog meer onvrede bij het volk over de politiek.

Als ik deze vent zie, zou ik spontaan op Rutte gaan stemmen. Die is tenminste normaal.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Pcrtje » 21 mar 2019 15:33

Nu de FvD na deze verkiezingen zo groot is geworden wilde ik me even verdiepen in zijn standpunten en ik las onder andere dit op de webzijde:

    "Europa’, de Europese beschaving en Europese samenwerking zijn zeer belangrijk en Forum voor Democratie is daar dan ook erg voor. Precies daarom zijn we tegen de EU. De EU is grenzeloos uitgedijd en verworden tot een volstrekt ondemocratische moloch. Het is een achterhaald bestuursmodel; een kartel bovenop het kartel. Forum voor Democratie is van mening dat de EU onhervormbaar is en is daarom voorstander van een referendum over het lidmaatschap van de Europese Unie.

    De wijze waarop de uitzichtloze mislukte Euro in stand wordt gehouden is schandalig en kost ons steeds meer miljarden – terwijl de economieën in Zuid-Europa erdoor vernietigd worden. De open grenzen leiden tot ongecontroleerde immigratie en een hoger risico op terreuraanslagen en het buitenlands beleid van de EU stortte ons meermaals in roekeloos avonturisme (zoals bijvoorbeeld het dramatische Associatieverdrag met Oekraïne, dat een burgeroorlog en een conflict met Rusland veroorzaakte).

    Het is tijd om te stoppen met de muntunie en de open grenzen, en daarna de EU te verlaten. We willen samenwerken en handel drijven – en dat kan uitstekend via de Europese Vrijhandelsassociatie, eventueel via lidmaatschap van de Europese Economische Ruimte, en uiteraard via tal van andere internationale verdragen. Maar de EU, de open grenzen en de euro: daar moeten we vanaf."


  • Bron: https://forumvoordemocratie.nl/standpun ... opese-unie

Ik heb weinig kaas gegeten van economie. Kan een van jullie me hier iets over uitleggen? Waarom precies vindt Baudet dat de Euro mislukt is? Wordt die mening gedeeld door economen en andere vakgeleerden? Is het economisch gezien verstandig uit de Eurozone te stappen en de gulden weer in te voeren? Wat zouden de gevolgen daarvan zijn?
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor StillAwake » 21 mar 2019 15:44

Dorpeling schreef: gerommel met 'feiten' om het gelijk aan zijn kant te krijgen,

Noem mij 1 politicus die dit niet doet.
Eentje maar...

Lukt niet vermoed ik...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Veendam » 21 mar 2019 15:48

Pcrtje schreef:
Ik heb weinig kaas gegeten van economie. Kan een van jullie me hier iets over uitleggen? Waarom precies vindt Baudet dat de Euro mislukt is? Wordt die mening gedeeld door economen en andere vakgeleerden? Is het economisch gezien verstandig uit de Eurozone te stappen en de gulden weer in te voeren? Wat zouden de gevolgen daarvan zijn?


Voor de euro hadden de landen allemaal verschillende munteenheden. Met name de zwakkere landen zoals Spanje Portugal Italië en Griekenland konden daardoor zorgen dat ze wel dingen konden uitvoeren naar het buitenland omdat ze hun dingen goedkoper konden maken door simpel de waarde van hun munteenheid lager te maken in verhouding tot de duitse mark en de gulden en zo.
Nu kunnen ze dat niet meer en het gevolg is dat hun producten relatief duur zijn geworden.
Vroeger waren de loonkosten lager maar dat moeten ze nu ook in Euro 's betalen.

Daardoor is het dus te duur voor andere landen om spullen van hun te kopen en heeft het gevolg toegeslagen, namelijk meer werkloosheid in die landen. Daardoor krijgen die landen minder belasting binnen en lopen de tekorten op bij hun.
Maar Europa wil die landen in de Eurozone houden omdat ze anders moeten toegeven dat de Euro gefaald heeft en daarom moet ook Nederland bijvoorbeeld heel veel geld uitlenen aan Griekenland omdat anders de economie daar om gaat vallen.
Wij moeten dusgeld betalen om de economie van de zwakkere landen overeind te houden.

De Euro op zich zoals het was ingevoerd was wel goed, namelijk als REKENEENHEID en heeft alleen maar VOORDELEN.
De Euro als betaalmiddel en als gezamenlijke munt zoals nu heeft alle nadelen ook.

Nederland is te klein om als enigste weer een andere munt in te voeren, maar kijk naar Engeland, die kunnen wel uit de EU stappen omdat ze zelf nog de Britse Pond hebben.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Veendam » 21 mar 2019 15:50

StillAwake schreef:Noem mij 1 politicus die dit niet doet.
Eentje maar...

Lukt niet vermoed ik...


Simpel, de lijsttrekker van de SGP.
Bijna iedereen in de tweede kamer is het oneens met hem maar iedereen zegt ook daar dat hij betrouwbaar is.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Veendam » 21 mar 2019 15:52

coby6 schreef:Als ik deze vent zie, zou ik spontaan op Rutte gaan stemmen. Die is tenminste normaal.


En dat is de grote valkuil van veel mensen met de politiek, als ze iemand zien zeggen ze nee daar ga ik niet op stemmen of bij Jesse Klaver van oww die heeft een goede uitstraling dus daar stem ik op.
Ook al ziet iemand er niet uit je moet altijd kijken wat hun programma is waar ze voor staan en dus niet naar het koppie.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor StillAwake » 21 mar 2019 15:53

Pcrtje schreef:Nu de FvD na deze verkiezingen zo groot is geworden wilde ik me even verdiepen in zijn standpunten en ik las onder andere dit op de webzijde:

    "Europa’, de Europese beschaving en Europese samenwerking zijn zeer belangrijk en Forum voor Democratie is daar dan ook erg voor. Precies daarom zijn we tegen de EU. De EU is grenzeloos uitgedijd en verworden tot een volstrekt ondemocratische moloch. Het is een achterhaald bestuursmodel; een kartel bovenop het kartel. Forum voor Democratie is van mening dat de EU onhervormbaar is en is daarom voorstander van een referendum over het lidmaatschap van de Europese Unie.

    De wijze waarop de uitzichtloze mislukte Euro in stand wordt gehouden is schandalig en kost ons steeds meer miljarden – terwijl de economieën in Zuid-Europa erdoor vernietigd worden. De open grenzen leiden tot ongecontroleerde immigratie en een hoger risico op terreuraanslagen en het buitenlands beleid van de EU stortte ons meermaals in roekeloos avonturisme (zoals bijvoorbeeld het dramatische Associatieverdrag met Oekraïne, dat een burgeroorlog en een conflict met Rusland veroorzaakte).

    Het is tijd om te stoppen met de muntunie en de open grenzen, en daarna de EU te verlaten. We willen samenwerken en handel drijven – en dat kan uitstekend via de Europese Vrijhandelsassociatie, eventueel via lidmaatschap van de Europese Economische Ruimte, en uiteraard via tal van andere internationale verdragen. Maar de EU, de open grenzen en de euro: daar moeten we vanaf."


  • Bron: https://forumvoordemocratie.nl/standpun ... opese-unie

Ik heb weinig kaas gegeten van economie. Kan een van jullie me hier iets over uitleggen? Waarom precies vindt Baudet dat de Euro mislukt is? Wordt die mening gedeeld door economen en andere vakgeleerden? Is het economisch gezien verstandig uit de Eurozone te stappen en de gulden weer in te voeren? Wat zouden de gevolgen daarvan zijn?

Het probleem is dat er in Zuid-Europa een andere stijl van monetair denken heerst dan in Noord Europa.
Populair gezegd, in Noord Europa wordt de inflatie zo laag mogelijk gehouden, en werd het bijdrukken van geld niet als oplossing gezien.
In Zuid-Europa was inflatie geen probleem, daardoor gaven mensen meer uit, wat de economie draaiende hield. Bijdrukken was eens in de zoveel tijd nodig om het systeem levensvatbaar te houden.

Beide systemen werken prima (al kun je je voorkeuren hebben).
De Euro overlapt echter twee zones met een verschillende monetaire visie. En dat schuurt enorm.

Vandaar ook dat er wel eens voorgesteld wordt een Noord-Euro en een Zuid-Euro in te voeren.

In mijn optiek zou die splitsing het beste zijn (al ben ik geen econoom), terug naar de gulden is erg sentimenteel, maar ik denk niet dat het dat brengt wat voorstanders ervan hopen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor StillAwake » 21 mar 2019 15:55

Veendam schreef:Simpel, de lijsttrekker van de SGP.
Bijna iedereen in de tweede kamer is het oneens met hem maar iedereen zegt ook daar dat hij betrouwbaar is.

Van der Staaij bedoel je?
(Verwijderd door moderator, is al vele malen uitgelegd hoe het zit.)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Veendam » 21 mar 2019 16:09

StillAwake schreef:Van der Staaij bedoel je?


Daar is mij niets over bekend, ik volg niet alle details in de politiek

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Speedy » 21 mar 2019 16:10

StillAwake schreef:Van der Staaij bedoel je?.


Zelfs niet de diverse verklaringen die zijn afgegeven?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor StillAwake » 21 mar 2019 16:12

Speedy schreef:Zelfs niet de diverse verklaringen die zijn afgegeven?

Neen.
Zeker niet aangezien sommige van die verklaringen elkaar tegenspraken.
Dat is overigens in dit topic off-topic, daarover is in het bewuste topic al genoeg gezegd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor coby6 » 21 mar 2019 16:20

Veendam schreef:En dat is de grote valkuil van veel mensen met de politiek, als ze iemand zien zeggen ze nee daar ga ik niet op stemmen of bij Jesse Klaver van oww die heeft een goede uitstraling dus daar stem ik op.
Ook al ziet iemand er niet uit je moet altijd kijken wat hun programma is waar ze voor staan en dus niet naar het koppie.

Dat is toch hartstikke onbetrouwbaar zo'n figuur. Hoop mooi geklets. Ja hoor. Dank je de koekoek. Ik vertrouw het voor geen meter.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor elbert » 21 mar 2019 16:29

Yoshi schreef:Ook Rutte heeft een visie.
"Voor visie moet je bij de oogarts zijn."
Letterlijk citaat van de minister-president.
Ik snap best dat je compromissen moet sluiten.
Maar een politicus die compleet tegengestelde plannen verdedigt, heeft geen visie. In elk geval niet een visie die consistent en geloofwaardig is.
Paar voorbeelden:
- "windmolens draaien op subsidie". Dat horen we Rutte niet meer zeggen. In plaats daarvan worden windmolenboeren nu rijkelijk gesubsidieerd i.v.m. klimaat en de energietransitie.
- "ik ben tot in mijn tenen overtuigd van het nut van het afschaffen van de dividendbelasting". Nee, na 1 telefoontje van de topman van Unilever bleek dat ook wel mee te vallen.
- "ik ben voor fors lagere lasten". 8 jaar later is de lastendruk hoger dan ervoor.
- "geen cent naar Griekenland". Later: miljarden naar Griekenland.
- "ik ben heel kritisch over de EU". Nu: "ik ben van mening veranderd over de EU, ik ben pro-Europa".

Nogmaals: ik snap best dat er compromissen moeten worden gesloten, maar je kunt ook teveel rubber in de ruggengraat hebben.
Rutte is meer een manager dan een visionair. Dat heeft zijn voordelen, zeker als je coalities moet sluiten, maar heeft ook nadelen, zeker op de lange termijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Chaya » 21 mar 2019 16:50

elbert schreef:Nou, hij had het over de uil van Minerva. Dat is wat anders dan "Minerva gebral".

Ik had het niet over die uil, die betekenis had ik inmiddels opgezocht. Maar het leek wel een brallende student van Minerva.
Wollig taalgebruik, gaat hij ervan uit dat al zijn kiezers een universitaire opleiding hebben?

Toen hij net in the picture kwam, vond ik het wel een interessante nieuwkomer. Maar gaandeweg kreeg ik er een beetje naar gevoel van, zeker na die bespottelijke naaktfoto aan de rand van het zwembad.
Ik houd op zich wel van authentieke figuren, die tikje dwars zijn, niet als grijze muis in het Binnenhof sluipen, maar de man vertoont narcistische trekjes.

Ik las op twitter dat de doventolken het heel moeilijk hebben om deze speech te vertalen in doventaal.

En religieus? Welke religie moet ik dan aan denken, als hij zegt dat we meerdere ijstijden hebben overleefd, mammoeten hebben gevloerd. Hoeveel jaren zijn wij op deze aarde volgens hem?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor coby6 » 21 mar 2019 16:54

elbert schreef:"Voor visie moet je bij de oogarts zijn."
Letterlijk citaat van de minister-president.

:lol:


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 18 gasten