Winst Forum voor Democratie

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Optimatus » 24 okt 2022 15:20

Het gaat van kwaad tot erger.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Marnix » 14 nov 2022 10:45

Optimatus schreef:Het gaat van kwaad tot erger.


Zeker, volksvertegenwoordiger en Gideon van Meijeren heeft nu zelfs een "Donald-Trumpie" gedaan, hij zou hier ook graag een bezetting zien zoals bij het Capitool. Maar daar meende hij natuurlijk niets van hij zei dat hij hoopt op een revolutionele beweging waarbij mensen "bij wijze van" naar het parlement trekken en er niet meer weg gaan tot de regering weg is :-) Gelukkig hoop hij wel dat dat kan zonder dat er doden vallen.... :mrgreen: Gelukkig heeft hij het later wat afgezwakt, hij hoopt dat ze voor het gebouw gaan staan ipv er binnendringen want dat mag niet. Maar zo blijkt het Forum voor Democratie weer tegen alles wat democratisch is te zijn. Democratisch gekozen mensen moeten gedwongen worden te vertrekken, maar niet-democratisch gekozen dictators kunnen natuurlijk wel gewoon gesteund worden :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Optimatus » 14 nov 2022 11:46

Het lijkt mij verstandig, deze partij te ontbinden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Marnix » 14 nov 2022 12:03

Optimatus schreef:Het lijkt mij verstandig, deze partij te ontbinden.


Gewoon negeren werkt denk ik beter, ook al is het droevig dat deze clowns vier zetels in de Tweede Kamer bezet houden. Maar die lijn straft zichzelf wel redelijk, ook van binnenuit.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Optimatus » 14 nov 2022 14:22

Er is nog wel iets waar eens naar gekeken moet worden.

Die gluiperige Gideon is niet alleen Kamerlid, maar ook Statenlid en Gemeenteraadslid. Dat moet worden verboden. Je bent of lid van een van de Kamers of het Europees Parlement of Statenlid of lid van een Gemeenteraad, maar combinaties moeten worden verboden. Gemeenten worden gecontroleerd door Provincies en de Provincies door het Rijk. Het moet niet mogelijk zijn dat de slagers hun eigen vlees keuren.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Marnix » 14 nov 2022 14:50

Optimatus schreef:Er is nog wel iets waar eens naar gekeken moet worden.

Die gluiperige Gideon is niet alleen Kamerlid, maar ook Statenlid en Gemeenteraadslid. Dat moet worden verboden. Je bent of lid van een van de Kamers of het Europees Parlement of Statenlid of lid van een Gemeenteraad, maar combinaties moeten worden verboden. Gemeenten worden gecontroleerd door Provincies en de Provincies door het Rijk. Het moet niet mogelijk zijn dat de slagers hun eigen vlees keuren.


Plus dat het in de praktijk vaak lastig te combineren is. Hoeveel raadsvergaderingen denk je dat van Meijeren bijwoont? Maar goed, het OM gaat onderzoek doen naar de uitlatingen van van Meijeren. Mogelijk komen er dus tribunalen.... :roll: :mrgreen:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor elbert » 14 nov 2022 15:01

Marnix schreef:Mogelijk komen er dus tribunalen.... :roll: :mrgreen:
Dat is dus precies wat FvD wil. Hoe meer ophef, hoe liever het ze is.
De beste reactie op weer zo'n provocatie van FvD is een langgerekte gaap of "Gewoon negeren werkt denk ik beter", zoals je zelf aangeeft. Dat, of je maakt ze belachelijk. Sommigen noemen van Meijeren dan ook de complotmarmot. Dat lijkt me wel het niveau waarop FvD benaderd moet worden.
Maar het laatste wat we moeten doen, is er serieus op reageren.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Marnix » 14 nov 2022 16:34

elbert schreef:Dat is dus precies wat FvD wil. Hoe meer ophef, hoe liever het ze is.
De beste reactie op weer zo'n provocatie van FvD is een langgerekte gaap of "Gewoon negeren werkt denk ik beter", zoals je zelf aangeeft. Dat, of je maakt ze belachelijk. Sommigen noemen van Meijeren dan ook de complotmarmot. Dat lijkt me wel het niveau waarop FvD benaderd moet worden.
Maar het laatste wat we moeten doen, is er serieus op reageren.


Ik hink wat dat betreft een beetje op twee gedachten. Ja, negeren / belachelijk maken werkt misschien het beste. Maar tegelijkertijd heeft FVD wat van die blinde volgers die alles maar overnemen. Wat nou als je echt zo'n bestorming zoals bij het capitool zou krijgen? Daarnaast, als mensen strafbare feiten plegen, in hoeverre is "negeren, dan houden ze vanzelf op" dan de beste aanpak? Als ze te ver gaan ze uiteindelijk schorsen omdat ze strafbare dingen doen is dan misschien beter. Het fijn mensen die in het bestuur van ons land zitten. Dus ja, ik ben voor zoveel mogelijk negeren behalve als het gaat om strafbare feiten, dan mag je iemand gewoon aanpakken. Als het strafbaar is heeft het gevolgen en snijdt zo iemand zichzelf in de vingers. En als het niet strafbaar blijkt te zijn kunnen we weer gaan negeren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor elbert » 15 nov 2022 07:42

Marnix schreef:Ik hink wat dat betreft een beetje op twee gedachten. Ja, negeren / belachelijk maken werkt misschien het beste. Maar tegelijkertijd heeft FVD wat van die blinde volgers die alles maar overnemen. Wat nou als je echt zo'n bestorming zoals bij het capitool zou krijgen? Daarnaast, als mensen strafbare feiten plegen, in hoeverre is "negeren, dan houden ze vanzelf op" dan de beste aanpak? Als ze te ver gaan ze uiteindelijk schorsen omdat ze strafbare dingen doen is dan misschien beter. Het fijn mensen die in het bestuur van ons land zitten. Dus ja, ik ben voor zoveel mogelijk negeren behalve als het gaat om strafbare feiten, dan mag je iemand gewoon aanpakken. Als het strafbaar is heeft het gevolgen en snijdt zo iemand zichzelf in de vingers. En als het niet strafbaar blijkt te zijn kunnen we weer gaan negeren.
Als FvDers strafbare feiten plegen, dan is daar het OM voor om dat aan te pakken. Dat betekent dat de politici dan niet braaf hun veroordelingen hoeven op te zeggen, want dat is momenteel een terugkerend ritueel. Ze kunnen dan simpelweg verwijzen naar het OM: "we gaan ervan uit dat het OM wel raad weet met zulke idiote uitspraken". Dan ben je er als politicus klaar mee.
We weten nu wel dat FvD is verworden van een partij die zich oorspronkelijk als een redelijke tegenbeweging opstelde tot een partij waar allerlei complottheorieen en neo-nazistische sympathieen hoogtij vieren en dat dat verwerpelijk is. Dat clubje mensen dat zich nog achter Baudet en co schaart, is sowieso al niet meer voor argumenten vatbaar denk ik en al helemaal niet door politici van gevestigde partijen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Marnix » 15 nov 2022 09:08

elbert schreef:Als FvDers strafbare feiten plegen, dan is daar het OM voor om dat aan te pakken. Dat betekent dat de politici dan niet braaf hun veroordelingen hoeven op te zeggen, want dat is momenteel een terugkerend ritueel. Ze kunnen dan simpelweg verwijzen naar het OM: "we gaan ervan uit dat het OM wel raad weet met zulke idiote uitspraken". Dan ben je er als politicus klaar mee.
We weten nu wel dat FvD is verworden van een partij die zich oorspronkelijk als een redelijke tegenbeweging opstelde tot een partij waar allerlei complottheorieen en neo-nazistische sympathieen hoogtij vieren en dat dat verwerpelijk is. Dat clubje mensen dat zich nog achter Baudet en co schaart, is sowieso al niet meer voor argumenten vatbaar denk ik en al helemaal niet door politici van gevestigde partijen.


Eens, zwijgen is soms goud. En moeilijk, zeker als het om zaken gaat die je eigen veiligheid kunnen raken. Maar als iedereen het zou negeren zou dat wel kunnen werken, probleem is dat er altijd wel iemand er aandacht aan besteed en dan volgt de rest ook vanzelf weer. Zolang het aandacht oplevert blijven dit soort kleuters er ook om vragen.....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor StillAwake » 15 nov 2022 09:36

elbert schreef:Als FvDers strafbare feiten plegen, dan is daar het OM voor om dat aan te pakken. Dat betekent dat de politici dan niet braaf hun veroordelingen hoeven op te zeggen, want dat is momenteel een terugkerend ritueel. Ze kunnen dan simpelweg verwijzen naar het OM: "we gaan ervan uit dat het OM wel raad weet met zulke idiote uitspraken". Dan ben je er als politicus klaar mee.
We weten nu wel dat FvD is verworden van een partij die zich oorspronkelijk als een redelijke tegenbeweging opstelde tot een partij waar allerlei complottheorieen en neo-nazistische sympathieen hoogtij vieren en dat dat verwerpelijk is. Dat clubje mensen dat zich nog achter Baudet en co schaart, is sowieso al niet meer voor argumenten vatbaar denk ik en al helemaal niet door politici van gevestigde partijen.

Wat dat betreft maak ik me er meer zorgen om dat SGP en FvD af en toe (in de media, maar ook in eigen gedrag...) toch wel heel sterk tegen elkaar aan schuren...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Optimatus » 21 nov 2022 11:07

Een voorbeeld van dat schuren is het gedrag van regionale SGP-jongens als De Nooijer en Van der Tang.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor elbert » 22 nov 2022 10:48

Optimatus schreef:Een voorbeeld van dat schuren is het gedrag van regionale SGP-jongens als De Nooijer en Van der Tang.
Dit zijn een paar uitgesproken jongens op twitter. Niet zo belangrijk dus.
Het hangt er trouwens maar vanaf wat je onder schuren verstaat. Als iemand een uitgesproken rechts standpunt inneemt, dan stel ik me voor dat mensen die links zijn ze graag op 1 hoop gooien met FvD. Maar dat is me net even te gemakkelijk en bovendien gevaarlijk. Ik lees dat sommige partijen graag FvD verboden zouden willen zien. Daar heb ik mijn bedenkingen bij, zeker omdat de regels waarbij dat gebeurt voor je het weet opgerekt worden. Want als FvD verboden wordt, dan is de PVV de volgende partij. En als de PVV verboden wordt, dan volgt de SGP. Enzovoorts tot er uiteindelijk maar een paar partijen overblijven die het allemaal met elkaar eens moeten zijn, op wat details na. Dan valt er weinig meer te kiezen. Wat ik hier schets is natuurlijk wat vergezocht, maar ik zie hier wel gevaren in.
Want in de haast om "de democratie te beschermen" zou je die democratie ook de nek om kunnen draaien. Het is bovendien een enorm zwaktebod waarbij partijen die de binding met een deel van het electoraat verloren hebben, blijkbaar niet in staat zijn om die binding te hervinden en daarom dat electoraat maar van hun representanten in het parlement willen ontdoen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Marnix » 22 nov 2022 12:25

elbert schreef:Dit zijn een paar uitgesproken jongens op twitter. Niet zo belangrijk dus.
Het hangt er trouwens maar vanaf wat je onder schuren verstaat. Als iemand een uitgesproken rechts standpunt inneemt, dan stel ik me voor dat mensen die links zijn ze graag op 1 hoop gooien met FvD. Maar dat is me net even te gemakkelijk en bovendien gevaarlijk. Ik lees dat sommige partijen graag FvD verboden zouden willen zien. Daar heb ik mijn bedenkingen bij, zeker omdat de regels waarbij dat gebeurt voor je het weet opgerekt worden. Want als FvD verboden wordt, dan is de PVV de volgende partij. En als de PVV verboden wordt, dan volgt de SGP. Enzovoorts tot er uiteindelijk maar een paar partijen overblijven die het allemaal met elkaar eens moeten zijn, op wat details na. Dan valt er weinig meer te kiezen. Wat ik hier schets is natuurlijk wat vergezocht, maar ik zie hier wel gevaren in.
Want in de haast om "de democratie te beschermen" zou je die democratie ook de nek om kunnen draaien. Het is bovendien een enorm zwaktebod waarbij partijen die de binding met een deel van het electoraat verloren hebben, blijkbaar niet in staat zijn om die binding te hervinden en daarom dat electoraat maar van hun representanten in het parlement willen ontdoen.


Interessante vraag is: Stel, een partij die tegen democratie is dreigt een meederheid van de bevolking achter zich te krijgen. Moet je dan de democratie beschermen door zo'n partij te verbieden of moet je de democratie respecteren omdat dat de stem van het volk is. Of houdt democratie in dat je op democratische wijze uiteindelijk ook een democratie ongedaan kan maken? Welke van de twee weegt dan zwaarder? En dan denken mensen: "Ach dat gaat toch nooit gebeuren" en hopelijk hebben ze daarin gelijk, maar er zijn genoeg voorbeelden te vinden waar dat wel is gebeurd. Leiders die democratisch zijn gekozen maar waar van die democratie weinig meer over is. Niet geheel toevallig is het bekendste voorbeeld een land waar FvD tegenwoordig nogal mee sympathiseert :roll:

Overigens zie ik dat de PVV of de SGP of zo echt niet doen dus ik denk dat je in een democratie best bepaalde richtlijnen kan vaststellen waar een politieke partij aan moet voldoen wat met de aangekondigde WPP van Rutte III dus ook wel lijkt te gaan gebeuren. Ook op financieel gebied, hoe voorkom je bepaalde belangenverstrengelingen en zo. Maar stel, de hoeveelheid rechts-extremisten binnen Nederland neemt fors toe en de FvD gaat steeds meer standpunten uitdragen die overeenkomen met het fascistisch / nazistisch gedachtengoed, moet dat dan nog steeds alle ruimte krijgen omdat je blijkbaar de binding met een deel van je electoraat bent kwijtgeraakt? En je kan wel zeggen dat het in strijd is met de grondwet maar ja, politieke partijen hebben uiteindelijk toch ook de mogelijkheid om de grondwet te veranderen. Beetje extreem voorbeeld, zal niet zo snel gebeuren, maar de achterliggende vraag is wel: Mag je daar grenzen in aanbrengen om de democratie op langere termijn te beschermen? Of is dat ondemocratisch?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Optimatus » 22 nov 2022 18:30

In Duitsland is een partijwet van kracht, die voorschrijft aan welke democratische, organisatorische en financiële eisen een partij moet voldoen alvorens deel te mogen nemen aan verkiezingen.

Dat zou ik voor Nederland geen achteruitgang vinden. Allerminst zelfs.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten