Winst Forum voor Democratie

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Yoshi

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Yoshi » 21 mar 2019 17:04

elbert schreef:"Voor visie moet je bij de oogarts zijn."
Letterlijk citaat van de minister-president.

Rutte heeft net zoals alle andere politici een visie op van alles en nog wat. Slechts een manier om met een lach en beleefd een antwoord te ontwijken en opties voor onderhandeling open te houden.
Ik snap best dat je compromissen moet sluiten.
Maar een politicus die compleet tegengestelde plannen verdedigt, heeft geen visie. In elk geval niet een visie die consistent en geloofwaardig is.
Paar voorbeelden:
- "windmolens draaien op subsidie". Dat horen we Rutte niet meer zeggen. In plaats daarvan worden windmolenboeren nu rijkelijk gesubsidieerd i.v.m. klimaat en de energietransitie.
- "ik ben tot in mijn tenen overtuigd van het nut van het afschaffen van de dividendbelasting". Nee, na 1 telefoontje van de topman van Unilever bleek dat ook wel mee te vallen.
- "ik ben voor fors lagere lasten". 8 jaar later is de lastendruk hoger dan ervoor.
- "geen cent naar Griekenland". Later: miljarden naar Griekenland.
- "ik ben heel kritisch over de EU". Nu: "ik ben van mening veranderd over de EU, ik ben pro-Europa".

Je snapt dus niet dat je compromissen moet sluiten en dat je die soms tegen je zin in moet verdedigen tegenover de opposite.
Nogmaals: ik snap best dat er compromissen moeten worden gesloten, maar je kunt ook teveel rubber in de ruggengraat hebben.
Rutte is meer een manager dan een visionair. Dat heeft zijn voordelen, zeker als je coalities moet sluiten, maar heeft ook nadelen, zeker op de lange termijn.

Polderen heeft voor Nederland veel voordelen gehad. Verantwoording nemen en soms andere dingen dan in je programma staan uitvoeren om tot een werkbare regering te komen ook.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor coby6 » 21 mar 2019 17:15

Yoshi schreef:Allereerst is deze uitslag bijzonder spijtig voor de provinciale staten. Deze partij zal maar de grootste partij geworden zijn in je provincie. Daar ben je dan mooi klaar mee. Een x aantal figuren zonder enig provinciaal programma die er met elkaar nog moeten zien uit te komen, ervaring moeten opdoen in de provinciale staten. De kans is levensgroot dat vele FvD fracties in de provinciale staten binnen 1 of 2 jaar compleet met elkaar overhoop liggen en zich afsplitsen. Want FvD heeft nooit nagedacht over provinciale aangelegenheden laat staan eensgezinde meningen over x of y.

Maar goed 'het volk' wil dit schijnbaar, dan kunnen ze het krijgen ook.

En dan die speech... Had zo bij van Kooten en de Bie mee kunnen doen.

https://twitter.com/Marius21871546/stat ... eacties%2F

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Marnix » 21 mar 2019 17:32

StillAwake schreef:Vooralsnog moet Baudet eerst de Provinciale Staten maar eens gaan bemannen. Daarna wordt pas daadwerkelijk gekozen wie er in de Eerste kamer komt.
Aan de andere kant: is de versplintering nu echt groter geworden? Het aantal fracties is gelijk gebleven.
OSF is eruit gevallen, en Forum is erin gekomen.


OSF had wel iets minder zetels dan FvD. Die zetels komen bij andere partijen vandaan dus het aantal fracties is niet groter geworden, alleen worden (en dat is een trend die je al langer ziet) de grote fracties kleiner, waardoor je steeds meer partijen nodig gaat krijgen voor een meerderheid (en over 2 jaar ook voor een coalitie) wat het allemaal wel ingewikkeld maakt. Vroeger had je bijna altijd wel een coalitie van 3 partijen, tegenwoordig heb je er 4 of 5 nodig. Voor een meerderheid in de 1e kamer dus ook.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor K80 » 21 mar 2019 17:40

Ben blij dat ik dit topic ben gestart. Wordt lekker gediscussieerd!
13 zetels ja, poe het is nogal wat.
Het is een feit dat veel regeringspartijen compromissen moeten sluiten, maar dit komt door ons kiesstelsel waardoor er te veel partijen zijn. Daardoor moeten er te veel partijen in een coalitie. Hoe meer er in zitten, des te meer iedereen water bij de wijn moet doen. Daarom is in her verleden meerdere partijen samenvoegen gedaan. Zoals bij het CDA en PVDA om een grotere macht positie te krijgen. Nu stikt het weer van de partijtjes.
Waardeloos natuurlijk als iemand in de kamer zit en uit de fractie stapt, dat hij in de kamer mag zitten onder een nieuw opgestarte partij. Zoals Denk, PVV, Rita Verdonk en nog andere. Dit zou niet mogen. Die zetel moet aan een ander partijlid worden overgedragen.
Daarnaast zou het Duitse systeem met een kiesdrempel beter zijn. Niet minimaal 5 zetels?, dan doe je bij de volgende definitieve stemronde niet mee.
Dat is dan pech voor BV de SGP, maar dat zou gelijk er voor zorgen dat partijen gaan fuseren. Zoals bv de SGP met CU en GL met de SP en PVDA.
Zullen mensen vast niet met me eens zijn, maar dat zou voor regeringen zorgen die uit 2 partijen bestaat die dan wel een verkiezing beloften waar kunnen maken.
En nee, 2 partij politiek zoals in de VS en in zekere mate de UK is ook niets. Dat is dan gelijk alles of niks.

Gr
Laatst gewijzigd door K80 op 21 mar 2019 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Veendam » 21 mar 2019 17:53

Chaya schreef:Ik had het niet over die uil, die betekenis had ik inmiddels opgezocht. Maar het leek wel een brallende student van Minerva.
Wollig taalgebruik, gaat hij ervan uit dat al zijn kiezers een universitaire opleiding hebben?

Toen hij net in the picture kwam, vond ik het wel een interessante nieuwkomer. Maar gaandeweg kreeg ik er een beetje naar gevoel van, zeker na die bespottelijke naaktfoto aan de rand van het zwembad.
Ik houd op zich wel van authentieke figuren, die tikje dwars zijn, niet als grijze muis in het Binnenhof sluipen, maar de man vertoont narcistische trekjes.

Ik las op twitter dat de doventolken het heel moeilijk hebben om deze speech te vertalen in doventaal.

En religieus? Welke religie moet ik dan aan denken, als hij zegt dat we meerdere ijstijden hebben overleefd, mammoeten hebben gevloerd. Hoeveel jaren zijn wij op deze aarde volgens hem?


Hij zei 300.000 jaar in zijn toespraak.
Inderdaad narcistische trekjes zijn bij hem wel waar te nemen maar blijft een punt dat hij dingen wil waar ik het wel mee eens ben op zich, maar vertrouwen doe ik hem echt niet.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor MoesTuin » 21 mar 2019 21:30

K80 schreef:Ben blij dat ik dit topic ben gestart. Wordt lekker gediscussieerd!
13 zetels ja, poe het is nogal wat.
Het is een feit dat veel regeringspartijen compromissen moeten sluiten, maar dit komt door ons kiesstelsel waardoor er te veel partijen zijn. Daardoor moeten er te veel partijen in een coalitie. Hoe meer er in zitten, des te meer iedereen water bij de wijn moet doen. Daarom is in her verleden meerdere partijen samenvoegen gedaan. Zoals bij het CDA en PVDA om een grotere macht positie te krijgen. Nu stikt het weer van de partijtjes.
Waardeloos natuurlijk als iemand in de kamer zit en uit de fractie stapt, dat hij in de kamer mag zitten onder een nieuw opgestarte partij. Zoals Denk, PVV, Rita Verdonk en nog andere. Dit zou niet mogen. Die zetel moet aan een ander partijlid worden overgedragen.
Daarnaast zou het Duitse systeem met een kiesdrempel beter zijn. Niet minimaal 5 zetels?, dan doe je bij de volgende definitieve stemronde niet mee.
Dat is dan pech voor BV de SGP, maar dat zou gelijk er voor zorgen dat partijen gaan fuseren. Zoals bv de SGP met CU en GL met de SP en PVDA.
Zullen mensen vast niet met me eens zijn, maar dat zou voor regeringen zorgen die uit 2 partijen bestaat die dan wel een verkiezing beloften waar kunnen maken.
En nee, 2 partij politiek zoals in de VS en in zekere mate de UK is ook niets. Dat is dan gelijk alles of niks.

Gr


Inderdaad....
daar moet echt iets aan gaan veranderen.
Of gewoon maximaal 5 partijen....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor K80 » 21 mar 2019 21:34

Daar zou een grondwet wijziging voor moeten komen. Je begrijpt dat dit met alle huidige partijen zeer moeilijk, zeg maar onmogelijk is.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor MoesTuin » 21 mar 2019 21:41

Helaas!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor StillAwake » 22 mar 2019 08:32

K80 schreef:Daar zou een grondwet wijziging voor moeten komen. Je begrijpt dat dit met alle huidige partijen zeer moeilijk, zeg maar onmogelijk is.

Deze wens, een kiesdrempel, wordt door veel mensen gewenst om te voorkomen dat kleine extremistische groepen de kamers halen.
Als FvD 1 ding aangetoond heeft is dat een kiesdrempel dat niet tegenhoudt. De kiesdrempel zouden ze echt wel gehaald hebben...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Yoshi

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Yoshi » 22 mar 2019 08:48

StillAwake schreef:Deze wens, een kiesdrempel, wordt door veel mensen gewenst om te voorkomen dat kleine extremistische groepen de kamers halen.
Als FvD 1 ding aangetoond heeft is dat een kiesdrempel dat niet tegenhoudt. De kiesdrempel zouden ze echt wel gehaald hebben...

Met kiesdrempel hadden ze niet in de 2e kamer gekomen en dus geen podium gekregen als opmaat voor afgelopen verkiezingen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor elbert » 22 mar 2019 09:12

Yoshi schreef:Rutte heeft net zoals alle andere politici een visie op van alles en nog wat. Slechts een manier om met een lach en beleefd een antwoord te ontwijken en opties voor onderhandeling open te houden.
Dat snap ik, maar als ik bij mezelf na ga wat de visie van onze minister president is, dan kom ik op: "Nederland is een fantastisch land en als u maar VVD stemt, dan houden we dat zo".
Meer kan ik na 8 jaar Rutte echt niet bedenken. Het kan aan mij liggen, maar ik vind het wat magertjes.
Yoshi schreef:Je snapt dus niet dat je compromissen moet sluiten en dat je die soms tegen je zin in moet verdedigen tegenover de opposite.
Dat snap ik weldegelijk, maar als je een compromis moet sluiten, zeg dan ook: "het is niet mijn eerste keus, maar dit is de enige optie die we hebben om tot een gezamenlijk standpunt te komen". En blijf bij je originele uitgangspunt bij de eerstvolgende mogelijkheid om dat aan de kiezer voor te leggen.
Yoshi schreef:Polderen heeft voor Nederland veel voordelen gehad. Verantwoording nemen en soms andere dingen dan in je programma staan uitvoeren om tot een werkbare regering te komen ook.
Ook dat begrijp ik en betwist ik niet. Het punt is dat je op een gegeven moment zoveel compromissen sluit dat je eigen geluid erdoor verwatert. Voor wat betreft de VVD is het duidelijk dat het onderhand een eenmanspartij is geworden (Rutte) en dat in elk geval voor mij niet meer duidelijk is waar deze partij voor staat. Dat heeft ook te maken met hoe lang je aan de macht bent en hoezeer je daaraan hecht. Het CDA is in verval gekomen, omdat men zichzelf als onmisbaar beschouwde voor een regering. Dat was op het laatst het enige waar ze nog voor stonden. Geen wonder dat de kiezer daar op een gegeven moment doorheen prikte.
Chaya schreef:Ik had het niet over die uil, die betekenis had ik inmiddels opgezocht. Maar het leek wel een brallende student van Minerva.
Wollig taalgebruik, gaat hij ervan uit dat al zijn kiezers een universitaire opleiding hebben?

Toen hij net in the picture kwam, vond ik het wel een interessante nieuwkomer. Maar gaandeweg kreeg ik er een beetje naar gevoel van, zeker na die bespottelijke naaktfoto aan de rand van het zwembad.
Ik houd op zich wel van authentieke figuren, die tikje dwars zijn, niet als grijze muis in het Binnenhof sluipen, maar de man vertoont narcistische trekjes.

Ik las op twitter dat de doventolken het heel moeilijk hebben om deze speech te vertalen in doventaal.

En religieus? Welke religie moet ik dan aan denken, als hij zegt dat we meerdere ijstijden hebben overleefd, mammoeten hebben gevloerd. Hoeveel jaren zijn wij op deze aarde volgens hem?
Is Baudet narcistisch? Ja, dat denk ik wel, net als het overgrote deel van alle politici.
Is hij elitair? Ja, dat ook. De man houdt van Chopin, ergert zich aan de muziekkeuze van collega politici, ergert zich aan de moderne kunst en architectuur enz. Hij koketteert daar een beetje mee ook.
Ondanks dat elitaire weet hij wel de gewone man aan te spreken: hij is op zijn minst authentiek, heeft een eigen verhaal, kan dat goed verwoorden en dat spreekt mensen aan.
Is hij religieus? Nou, hij is geen christen, dat is wel duidelijk. Hij staat wel sympathiek tegen het zgn. cultuurchristendom. Je zou hem een cultureel conservatief kunnen noemen: hij heeft oog voor de wortels van de Europese beschaving (de Grieks-Romeinse cultuur, christendom enz.) en wil dat blijven koesteren. Hij vindt dat Europa in verval is door globalistische krachten in Europa en dat er een renaissance van die oude cultuur moet komen. Dat zou je zijn religie kunnen noemen.
K80 schreef:Het is een feit dat veel regeringspartijen compromissen moeten sluiten, maar dit komt door ons kiesstelsel waardoor er te veel partijen zijn.
Dit is wel de makke van de Nederlandse democratie. Er zijn zoveel partijen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Dat gaat ook niet heel snel veranderen. Bij de verkiezingen van deze week was er mijns inziens wel een duidelijke keuze: nl. tussen Groen-Linksbeleid en de afwijzing ervan door FvD. Dat kwam omdat de andere partijen (zeker op het gebied van klimaat) tegen Groen Links aanschurkten. Vandaar dat FvD zo groot is geworden: veel mensen zien het beleid van Groen Links niet zitten en vrezen voor hun portemonnee. Mijns inziens is die vrees terecht.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor StillAwake » 22 mar 2019 09:33

Yoshi schreef:Met kiesdrempel hadden ze niet in de 2e kamer gekomen en dus geen podium gekregen als opmaat voor afgelopen verkiezingen.

Mee eens, maar je hebt indertijd aan LPF, PVV, D66, en GL gezien dat een nieuwe partij met redelijk extreme standpunten ook zonder dat podium enorm groot kan worden bij eerste deelname.
Bovendien heeft een kiesdrempel tot gevolg dat de standpunten van kleine groepen helemaal niet meer gehoord worden.
Dat zie je in Duitsland, er ontstaat een soort dictatuur van de meerderheid, waarin de minderheden zich helemaal niet meer gehoord voelen, waardoor juist de meer extreme partijen (AFD bijvoorbeeld) veel kiezers trekken, omdat het een vergaarbak wordt van iedereen die het om welke reden dan ook niet met de heersende elite eens is.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor elburger » 22 mar 2019 10:01

Deze winst, al hoewel niet zo groot, was wel te voorzien.
De Nederlanders stemmers zijn het gekrakeel een beetje zat onze zittende volksvertegenwoordigers.
Echter, ik acht de kan reel dat er en "cordon sanitaire" t.o.v. FVd zal plaatsvinden.
Dit gebeurd reeds sinds Rutte 2 met het PVV.
Een en ander moet, echter kan men niet loskoppelen van elkaar.
Daar waar de PVV als uiterst rechts te boek staat, probeert links Nederland het FvD in de zelfde hoek neer te zetten.
Beluister/bekijk maar eens de analyses, dewelke na de verkiezingen betreffende FvD verschijnen.
Links Nederland probeert FvD als een uiterst rechtse organisatie neer te zetten.
Ook legt men de nadruk erop dat het merendeel van de stemmers op FvD laag opgeleiden zijn en vooral ouderen ( 35+ ).
Ik ben zeer benieuwd hoe men om zal gaan met deze grote partij.
Men zal graag gebruik maken van de zetels van FvD als het de 1e kamer uitkomt, maar het allerliefst doet men geen zaken met deze partij.

Mijn gevoel zegt dat Rutte de weg die hij nu is ingeslagen - verbond met groen links - richting de volgende 2e Kamerverkiezingen zal veranderen in een voorkeur voor FvD.
Als VVD dan wil blijven regeren zal het dan, m.i. een kabinet gaan worden van FvD/VVD/CDA, met misschien nog een kleine partij erbij.
Alles zal de komende 2 jaar gaan afhangen hoe FvD zich zal gaan manifesteren, en of links Nederland FvD het predicaat van rechts/extreem rechts zal kunnen gaan opplakken.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Yoshi

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Yoshi » 22 mar 2019 10:13

Als CDA'er zou ik niet willen dat het CDA hieraan meedoet. Schreeuwen langs de lijn levert schijnbaar veel meer op. Het zou goed zijn voor het CDA om maar weer eens oppositie te voeren. Een tijdje te gaan doen. Een jaar of 8. Eens kijken of de Nederlanders de schreeuwers dan weer zat zijn.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor K80 » 22 mar 2019 10:34

In de toekomst xou een coalitie van het CDA, VVD en FvD wel het dichtste bij elkaar liggen.
Een midden rechts kabinet.
Logischer dan een kabinet waar GL en VVD bij elkaar zitten.
Vandaag is het gisteren van morgen.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten