Winst Forum voor Democratie

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor StillAwake » 21 mar 2019 11:17

Speedy schreef:en je vergeet de verandering onder en in de mensen. Hoe kan het dat de voorman van FvD de etiquetten zo voor staat, maar zelf te laat komt bij de herdenking in de tweede kamer van het Utrecht gebeuren. Ik heb diverse mensen gevraagd hoe het komt dat ze op FvD stemmen: ondanks het amper een bijdrage in de Tweede Kamer te geven, onbeschaafd richting de minister president is, de Naam van God te pas en on te pas gebruiken, voor abortus is, etc etc. Reacties van de mensen: het interesseert ons niet, er moet wat gebeuren tegen de kosten van het klimaatgebeuren, er moet wat gebeuren tegen immigratie, tegen europa ..... Dan kan je denk ik wel de conclusie trekken dat het proteststemmen zijn en dat men verder het niet eens interesseert.

Natuurlijk zijn het proteststemmen.
Maar dat houdt niet in dat men geen punt heeft....
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8816
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor elbert » 21 mar 2019 11:19

StillAwake schreef: Lijkt me stug. De meeste stemmers hebben weinig gemerkt van de stijging van de lastendruk, omdat ze te jong zijn om de trend daarin daadwerkelijk in hun portemonee te voelen,
De kabinetten Rutte zitten er nu 8 jaar. De meeste stemmers zijn boven de 26 en merken die lastendruk stijging weldegelijk.
StillAwake schreef:Zou kunnen, maar persoonlijk geloof ik niet de de FvD kiezer massaal zit te wachten op referenda. En dat Europa verlaten na de Brexit-perikelen voor mensen als een zinnige optie overkomt geloof ik niet zo.
Ik denk niet dat een Nexit er in zit inderdaad, maar een veel hardere opstelling tegen Europa is weldegelijk populair. Dat is ook het geval in andere landen (bijv. Italië en de landen in oost Europa). Ik denk ook dat er een grote groep mensen is die zit te wachten op referenda. In Zwitserland werkt dat systeem tot volle tevredenheid. Dat is voor nogal wat mensen het ideaal.
StillAwake schreef:Noem mij 1 betrouwbaar politicus (in de Tweede Kamer, lokaal zullen ze best bestaan). Dat is in elk geval de visie van de meeste kiezers (en daar kan ik me nog wel in vinden ook).
Dat klopt, maar politici hebben daarom dan ook een houdbaarheidsdatum. Die van Pechtold verstreek vorig jaar (na een paar schandalen). Die van Rutte nadert ook met rasse schreden.
StillAwake schreef:Ik denk dat niemand ontkent dat FvD een goede campagne gevoerd heeft. Toch heeft het weigeren de campagne stop te zetten veel onbegrip veroorzaakt. Als ze dat anders hadden aangepakt waren ze wellicht nog groter geweest.
Ik vond dat ook een misplaatste keuze, maar ik denk niet dat het veel invloed op de uitslag heeft gehad. Zoals Speedy terecht opmerkt: sommige mensen kan dat niet zoveel schelen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor K80 » 21 mar 2019 11:39

De aanslag in Utrecht kan juist mensen een duwtje in de rug gegeven hebben om juist op de FvD te stemmen.
Het niet stoppen van de campagne heeft lijkt me, geen invloed op mensen gehad om er niet op te stemmen.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor StillAwake » 21 mar 2019 12:50

K80 schreef:De aanslag in Utrecht kan juist mensen een duwtje in de rug gegeven hebben om juist op de FvD te stemmen.
Het niet stoppen van de campagne heeft lijkt me, geen invloed op mensen gehad om er niet op te stemmen.

Het is onderzocht, en maar weinig mensen hebben de aanslag laten meewegen in hun stem.
Bovendien hebben mensen die het wel hebben laten meewegen soms ook de keuze gemaakt (uit angst dat anderen de aanslag zouden meewegen ten faveure van rechts) om wat meer links van hun comfort-zone te stemmen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Dorpeling » 21 mar 2019 13:11

Niet blij mee. Maar goed, ze moeten zich eerst nog maar eens zien te bewijzen.

Mooie woorden en dingen beloven kan iedereen wel. Dat hebben we vaker gezien.
Nakomen blijkt vaak wat lastiger...
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Chaya » 21 mar 2019 13:15

Dorpeling schreef:Niet blij mee. Maar goed, ze moeten zich eerst nog maar eens zien te bewijzen.

Mooie woorden en dingen beloven kan iedereen wel. Dat hebben we vaker gezien.
Nakomen blijkt vaak wat lastiger...

Ik hoorde gisteravond grote woorden, Minerva gebral.
Eerst maar eens zien of het hem lukt om alle zetels door bekwame mensen te laten bezetten.
Ik begreep dat je bij FvD een eigen mening erop na mag houden, die desnoods tegen de partij ingaat, dus dat kan nog leuk worden.
T.B. lijkt me niet echt een man waar je mee in de clinch moet liggen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor StillAwake » 21 mar 2019 13:15

Dorpeling schreef:Niet blij mee. Maar goed, ze moeten zich eerst nog maar eens zien te bewijzen.

Mooie woorden en dingen beloven kan iedereen wel. Dat hebben we vaker gezien.
Nakomen blijkt vaak wat lastiger...

inmiddels 13 zetels voor FvD (gesteld dat ze de Provinciale staten kunnen bemannen).
Bizar toch wel eigenlijk...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor StillAwake » 21 mar 2019 13:19

Chaya schreef:Ik hoorde gisteravond grote woorden, Minerva gebral.
Eerst maar eens zien of het hem lukt om alle zetels door bekwame mensen te laten bezetten.
Ik begreep dat je bij FvD een eigen mening erop na mag houden, die desnoods tegen de partij ingaat, dus dat kan nog leuk worden.
T.B. lijkt me niet echt een man waar je mee in de clinch moet liggen.

Aan de andere kant: de enige die ik geen grote woorden heb horen spreken gisteravond was Klaas Dijkhof (ik heb ze niet allemaal gehoord moet ik toegeven).
Verder riepen ze allemaal, van Denk tot GL, hoe belangrijk hun positie nu wel niet geworden was.
Dat Baudet daarbij een aantal termen bezigde die de overgrote meerderheid niet begrijpt neemt niet weg dat de strekking identiek was aan dat wat de meerderheid van de politici gisteren riep.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Chaya » 21 mar 2019 13:23

StillAwake schreef:Aan de andere kant: de enige die ik geen grote woorden heb horen spreken gisteravond was Klaas Dijkhof (ik heb ze niet allemaal gehoord moet ik toegeven).

Nee ik ook niet. Maar hem wel, want Jesse Klaver werd ervoor afgebroken.
Je weet wat je te horen krijgt, van de verliezers en de winnaars.
Ik heb Segers gehoord, die blijft gelukkig onder alle omstandigheden zichzelf, rustig, nuchter, eenvoudig.
Ik heb lijst 8 gestemd voor Hoogheemraadschap - CU/SGP -.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Yoshi » 21 mar 2019 13:29

Allereerst is deze uitslag bijzonder spijtig voor de provinciale staten. Deze partij zal maar de grootste partij geworden zijn in je provincie. Daar ben je dan mooi klaar mee. Een x aantal figuren zonder enig provinciaal programma die er met elkaar nog moeten zien uit te komen, ervaring moeten opdoen in de provinciale staten. De kans is levensgroot dat vele FvD fracties in de provinciale staten binnen 1 of 2 jaar compleet met elkaar overhoop liggen en zich afsplitsen. Want FvD heeft nooit nagedacht over provinciale aangelegenheden laat staan eensgezinde meningen over x of y.

Maar goed 'het volk' wil dit schijnbaar, dan kunnen ze het krijgen ook.

En dan die speech... Had zo bij van Kooten en de Bie mee kunnen doen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor StillAwake » 21 mar 2019 13:42

Chaya schreef:Nee ik ook niet. Maar hem wel, want Jesse Klaver werd ervoor afgebroken.
Je weet wat je te horen krijgt, van de verliezers en de winnaars.
Ik heb Segers gehoord, die blijft gelukkig onder alle omstandigheden zichzelf, rustig, nuchter, eenvoudig.
Ik heb lijst 8 gestemd voor Hoogheemraadschap - CU/SGP -.

Segers heb ik niet gehoord.
Voor waterschappen weet ik niet meer hoe die club heet die ik gestemb heb. Waterschapspartij o.i.d.
Principiele keuze, ik vind dat de regulier politieke partijen niets in een waterschap te zoeken hebben. Ik zie het als een technisch organ.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Veendam » 21 mar 2019 13:56

De grote uitdaging is en blijft voor FvD om capabele mensen op de plekken neer te zetten.
Als ze daarin wel slagen kan het een aanloop zijn naar een grote winst bij de eerstvolgende 2e kamerverkiezingen.

Waar komen die zetels vandaan dat is wel interessant, omdat het maar een beperkt deel is van het verlies van de PVV.
Wanneer je echt de standpunten bekijkt van de PVV en FvD dan kan je zien dat die eigenlijk grotendeels GELIJK ZIJN.
Wilders beperkt zich echter tot 1 geluid, namelijk de Islam, maar FvD is er in geslaagd meerdere punten sterker naar voren te brengen die Wilders ook gewoon heeft als het er op aan komt. Het geluid van FvD is dat ze dingen compleet willen veranderen, maar Wilders had alleen eigenlijk het geluid van : Rutte moet weg. Wilders heeft zichzelf daarmee in de vingers gesneden.

FvD heeft klaarblijkelijk niet alleen VVD kiezers en PVV kiezers getrokken maar ook CDA kiezers en nog meer kiezers van nog andere partijen.
PVDA is niet meer wat het geweest is en zal nooit meer echt een grote partij worden.
PVDA is duidelijk nog steeds OUDE POLITIEK en heeft de aansluiting met de jongeren verloren en daar is Jesse Klaver ingesprongen.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Dorpeling » 21 mar 2019 14:34

Yoshi schreef:
Maar goed 'het volk' wil dit schijnbaar, dan kunnen ze het krijgen ook.



FvD heeft wel goede standpunten in zijn programma (of je ze kan nakomen is een 2e) maar als je daar gevoelig voor bent kan ik me best indenken dat je op FvD gestemd hebt.
Ik bedoel, salaris verhoging in de zorg, hoge belastingvrije voet, geen verplichte pensioensverzekeringen, steun voor de agrarische sector, handhaven kwaliteitseisen chauffeurs, herinvoeren van de basisbeurs, tegen het (dure) klimaatbeleid... gewoon van alles de best klinkende standpunten meepikken. Dan krijg je uit veel lagen en beroepssectoren wel volgelingen. En dat werkt blijkbaar, gezien de zege vanuit het niets.

Maar ik vind het tegelijk wel zorgelijk.
Die nadruk op 'raszuiverheid', bangmakerij over immigratie, gerommel met 'feiten' om het gelijk aan zijn kant te krijgen, vrouwen als een soort minderwaardig wegzetten, Nederland uit de EU? Daarbij mag de toon van Baudet wel iets matiger. Over arrogantie gesproken!
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8816
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor elbert » 21 mar 2019 14:57

Chaya schreef:Ik hoorde gisteravond grote woorden, Minerva gebral.
Nou, hij had het over de uil van Minerva. Dat is wat anders dan "Minerva gebral". Je kunt zeggen wat je wilt, maar Baudet heeft iets wat Rutte niet heeft (en ook niet wil hebben): visie.
Of je het met die visie eens moet zijn, is een heel ander verhaal.
Ik vond dit commentaar van een protestantse dominee (die zowel de plus- als minpunten van Baudet benoemt) op zijn speech in elk geval heel sterk: https://tpo.nl/2019/03/21/de-kruisweg-v ... ngsspeech/
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Yoshi

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Yoshi » 21 mar 2019 15:11

Ook Rutte heeft een visie. Rutte is echter realistisch en weet dat hij compromissen moet sluiten in de politiek. Mensen hebben schijnbaar genoeg van compromissen en gaan naar de zijkanten van het politiek spectrum waar lekker gebrald wordt en men stampvoetend en compromisloos kan roeptoeteren. Het recept voor nog meer onvrede bij het volk over de politiek.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten