Winst Forum voor Democratie

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Katlheen » 27 nov 2020 13:14

Hahaha, tja, SGP....bruggetje te ver. Wellicht dan maar uit protest op Groen Links stemmen :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor gravo » 27 nov 2020 16:53

elbert schreef:(...)Je kunt altijd nog SGP stemmen (...)

Een beetje verontrustend vind ik het wel, dat de SGP zo vaak zo achteloos als mogelijk alternatief voor PVV of FVD stemmers wordt genoemd.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Chaya » 28 nov 2020 14:22

Tante Pollewop schreef:Blij dat die ongelooflijke oelewapper van de FVD geen lijsttrekker en voorzitter meer is. Hopelijk vliegen de uilskuikens van Minerva binnenkort ook alle kanten op.

Oelewapper is niet het juiste woord, de man heeft een ernstig probleem.
Hij vliegt van hoog naar laag. Het ene moment overdreven jolig en het andere moment zit hij bijna te janken.
Op bepaalde momenten lijkt hij narcistische trekjes te hebben, maar later is dat dan weer weg. Stabiel is hij allerminst!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor elbert » 30 nov 2020 09:05

gravo schreef:Een beetje verontrustend vind ik het wel, dat de SGP zo vaak zo achteloos als mogelijk alternatief voor PVV of FVD stemmers wordt genoemd.

gravo
Het is een alternatief, omdat je bij de SGP vergelijkbare inhoudelijke standpunten beter onderbouwd ziet en dan zonder de bruine geur en mannetjesmakerij zoals die er bij FvD en PVV soms rond hangt.
Ik weet niet waarom je het verontrustend vindt, maar bijvoorbeeld: de SGP wil immigratie beperken (net als FvD en PVV), maar doet dat met als argumenten dat Nederland te klein is en er dus woningnood is en er slechte voorbeelden uit het verleden zijn qua integratie. Deze argumenten snijden hout.
Dus niet zoals de PVV stelt dat de islam een vorm van fascisme is, of zoals FvD stelt dat migranten zorgen voor "omvolking".
Je kunt om goede redenen kritisch zijn op de migratiepolitiek van de regering zonder meteen aan nazisme en de Tweede Wereldoorlog te denken, wat men in Nederland toch al opvallend vaak doet.
Verder heeft de SGP kritiek op de klimaatplannen van het kabinet (hoewel niet genoeg naar mijn mening) en op de EU (soevereiniteit wordt te snel en te vaak weggegeven), wat vergelijkbaar is met de standpunten van FvD en PVV.

De opkomst van populistische partijen, hoe komt dat nou? Luister eens naar de profetische woorden van deze ijzeren dame (Margaret Thatcher) in 1992. Ze beschrijft akelig precies wat er nu, in 2020, aan de hand is:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor MoesTuin » 05 dec 2020 09:56

Baudet is er weer begreep ik... :-k
Geef mij Rutte maar 8)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Biblebeltkeel
Mineur
Mineur
Berichten: 146
Lid geworden op: 06 jan 2022 09:50

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Biblebeltkeel » 06 jan 2022 10:10

gravo schreef:Een beetje verontrustend vind ik het wel, dat de SGP zo vaak zo achteloos als mogelijk alternatief voor PVV of FVD stemmers wordt genoemd.

gravo


Is niet waar SGP is gwn een linkse partij en stemt voor voorrang van vluchtelingen bij sociale huur en werkt mee met massa immigratie door altijd constructief te zijn. Daarnaast hebben ze een electorale alliantie met de linkse ChristenUnie.

Er zijn twee dingen gebeurt met rechtse cu/sgp stemmers. Of ze zijn vrij ontwetend van de politiek en stemmen daarom nog SGP/CU. Hoor ook vaak een goed christen betaamt op een christelijke partij te stemmen in mijn cu/SGP stemmende familie. De echte rechtse SGP/cu is allang weg bij die partij vanwege te weinig weerstand en dus in feite meewerken aan het slopen van de Nederlandse cultuur en de geringe invloed die gereformeerde nog hebben in de samenleving.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor StillAwake » 06 jan 2022 10:20

Biblebeltkeel schreef:Is niet waar SGP is gwn een linkse partij en stemt voor voorrang van vluchtelingen bij sociale huur en werkt mee met massa immigratie door altijd constructief te zijn. Daarnaast hebben ze een electorale alliantie met de linkse ChristenUnie.

Er zijn twee dingen gebeurt met rechtse cu/sgp stemmers. Of ze zijn vrij ontwetend van de politiek en stemmen daarom nog SGP/CU. Hoor ook vaak een goed christen betaamt op een christelijke partij te stemmen in mijn cu/SGP stemmende familie. De echte rechtse SGP/cu is allang weg bij die partij vanwege te weinig weerstand en dus in feite meewerken aan het slopen van de Nederlandse cultuur en de geringe invloed die gereformeerde nog hebben in de samenleving.

SGP links? wellicht op sommige thema's (en de vluchtelingenproblematiek hoort daar niet bij, wand die vliegen ze behoorlijk rechts aan....)
SGP/CU een electorale alliantie? Wanneer is de laatste lijstverbinding tussen die partijen (binnen Nederland) een feit geweest ?

Er zijn weinpvdig partijen die echt links of rechts zijn:
PVV wordt als uiterst rechts gezien, maar heeft een behoorlijk links sociaal programma.
VVD wordt als rechts gezien, maar heeft medisch-etisch een behoorlijk linkse lijn te pakken.
CU wordt inmiddels als links gezien, maar is op ethisch vlak behoorlijk rechts.
D66 wordt als links gezien, maar is qua visie op staatsinrichting behoorlijk rechts.
PvdA wordt als links gezien, maar heeft een behoorlijk rechtse visie op de rol van de overheid.

SP, Ja21 en PvdD zijn volgens mij de enige partijen die nog enigszins in het ouderwetse links-rechts schema vallen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Biblebeltkeel
Mineur
Mineur
Berichten: 146
Lid geworden op: 06 jan 2022 09:50

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Biblebeltkeel » 06 jan 2022 10:28

StillAwake schreef:SGP links? wellicht op sommige thema's (en de vluchtelingenproblematiek hoort daar niet bij, wand die vliegen ze behoorlijk rechts aan....)
SGP/CU een electorale alliantie? Wanneer is de laatste lijstverbinding tussen die partijen (binnen Nederland) een feit geweest ?

Er zijn weinpvdig partijen die echt links of rechts zijn:
PVV wordt als uiterst rechts gezien, maar heeft een behoorlijk links sociaal programma.
VVD wordt als rechts gezien, maar heeft medisch-etisch een behoorlijk linkse lijn te pakken.
CU wordt inmiddels als links gezien, maar is op ethisch vlak behoorlijk rechts.
D66 wordt als links gezien, maar is qua visie op staatsinrichting behoorlijk rechts.
PvdA wordt als links gezien, maar heeft een behoorlijk rechtse visie op de rol van de overheid.

SP, Ja21 en PvdD zijn volgens mij de enige partijen die nog enigszins in het ouderwetse links-rechts schema vallen.



Even de feiten op een rijtje:

-SGP stemt consistent voor voorkeursbeleid (nep)vluchtelingen (vluchtelingenproblematiek)
-SGP gaat in verschillende provincies en gemeentes een electorale alliantie aan met de CU. Als ze echt rechts zouden zijn zouden ze dit niet doen.
- SGP is 180 graden gedraaid met hun standpunt in het verleden van getuigenispolitiek c.q alleen in de regering of college van B en W zitten als je het meeste van je programmapunten kan uitvoeren en anders enkel getuigen van je politieke ideologie. Nu zegt SGP trots te zijn constructief te zijn. Vergelijk dit met FVD die zelf wil dat mensen die fvd stemmen niet met mensen met een andere politieke overtuiging in het zelfde gebied willen leven.

Dit zijn voor allemaal redenen om SGP meer links als rechts te beduiden. Tuurlijk is het zo dat de termen links en rechts subjectief zijn en dus persoons, tijds en plaatsafhankelijk. Een sgper zou VVD misschien rechts noemen een PVV er dan weer niet.

Biblebeltkeel
Mineur
Mineur
Berichten: 146
Lid geworden op: 06 jan 2022 09:50

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Biblebeltkeel » 06 jan 2022 10:30

StillAwake schreef:SGP links? wellicht op sommige thema's (en de vluchtelingenproblematiek hoort daar niet bij, wand die vliegen ze behoorlijk rechts aan....)
SGP/CU een electorale alliantie? Wanneer is de laatste lijstverbinding tussen die partijen (binnen Nederland) een feit geweest ?

Er zijn weinpvdig partijen die echt links of rechts zijn:
PVV wordt als uiterst rechts gezien, maar heeft een behoorlijk links sociaal programma.
VVD wordt als rechts gezien, maar heeft medisch-etisch een behoorlijk linkse lijn te pakken.
CU wordt inmiddels als links gezien, maar is op ethisch vlak behoorlijk rechts.
D66 wordt als links gezien, maar is qua visie op staatsinrichting behoorlijk rechts.
PvdA wordt als links gezien, maar heeft een behoorlijk rechtse visie op de rol van de overheid.

SP, Ja21 en PvdD zijn volgens mij de enige partijen die nog enigszins in het ouderwetse links-rechts schema vallen.



Wat is qua staatsinrichting rechtsM? Nog nooit gehoord in deze context

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor StillAwake » 06 jan 2022 10:37

Biblebeltkeel schreef:Wat is qua staatsinrichting rechtsM? Nog nooit gehoord in deze context

Qua staatsinrichting rechts: D66 is steeds meer opgeschoven naar een staatsrechtelijke visie waarin de burger eens per vier jaar iets mag zeggen, maar de rest van de tijd monddood is.
Dat is niet zo zeer mijn visie op links en rechts, maar het is de "rechtse visie" waar Hans van Mierlo indertijd (deels terecht) tegen ageerde.
Dat is de reden dat zaken als gekozen burgemeesters en het referendum zo lang als kroonjuwelen van die partij gegolden hebben.
Inmiddels staat de partij juist voor een overheid die meer op afstand komt te staan, en een kleinere invloed van de burger toestaat.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor StillAwake » 06 jan 2022 10:42

Biblebeltkeel schreef:Even de feiten op een rijtje:

-SGP stemt consistent voor voorkeursbeleid (nep)vluchtelingen (vluchtelingenproblematiek)
-SGP gaat in verschillende provincies en gemeentes een electorale alliantie aan met de CU. Als ze echt rechts zouden zijn zouden ze dit niet doen.
- SGP is 180 graden gedraaid met hun standpunt in het verleden van getuigenispolitiek c.q alleen in de regering of college van B en W zitten als je het meeste van je programmapunten kan uitvoeren en anders enkel getuigen van je politieke ideologie. Nu zegt SGP trots te zijn constructief te zijn. Vergelijk dit met FVD die zelf wil dat mensen die fvd stemmen niet met mensen met een andere politieke overtuiging in het zelfde gebied willen leven.

Dit zijn voor allemaal redenen om SGP meer links als rechts te beduiden. Tuurlijk is het zo dat de termen links en rechts subjectief zijn en dus persoons, tijds en plaatsafhankelijk. Een sgper zou VVD misschien rechts noemen een PVV er dan weer niet.

Kun je voorbeelden geven van die allianties?
Al sinds een aantal jaar bestaat een lijstverbinding in Nederland niet meer.
En ik heb net even gegoogled, maar ik kom toch heel erg weinig gemeenten tegen waar de SGP in het college zit zonder de grootste partij te zijn.

En dan nog: de visie van FvD dat mensen die die partij stemmen niet zouden willen samenleven met mensen met een andere politieke overtuiging (dat heb ik ze overigens nooit horen zeggen, maar is jouw woordkeus) doet me eerder denken aan een partij als de NSDAP, een partij die uiteindelijk over de linkerflank is opgekomen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Biblebeltkeel
Mineur
Mineur
Berichten: 146
Lid geworden op: 06 jan 2022 09:50

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Biblebeltkeel » 06 jan 2022 10:50

StillAwake schreef:Kun je voorbeelden geven van die allianties?
Al sinds een aantal jaar bestaat een lijstverbinding in Nederland niet meer.
En ik heb net even gegoogled, maar ik kom toch heel erg weinig gemeenten tegen waar de SGP in het college zit zonder de grootste partij te zijn.

En dan nog: de visie van FvD dat mensen die die partij stemmen niet zouden willen samenleven met mensen met een andere politieke overtuiging (dat heb ik ze overigens nooit horen zeggen, maar is jouw woordkeus) doet me eerder denken aan een partij als de NSDAP, een partij die uiteindelijk over de linkerflank is opgekomen...


Het zijn dan geen formele lijstverbindingen maar het is wel zo dat ze op de kieslijst staat als CU/SGP. In Rotterdam is dit het geval bijv. Meestal is de SGP de onderliggende partij in deze samenwerking. Het is ook geen geheim want het staat op de webstek van van de cu/SGP in verschillende gemeentes.

Er is niets mis met het willen samenleven met gelijkgestemden. Iedereen heeft voorkeuren en daar is niets mis mee. Als je inziet dat je in de democratie niet je politieke idealen kan realiseren en dat links door immigraten op hun stemmen en rechts door een laag geboortecijfer in macht afneemt dan is machtsconcentratie door het verhuizen naar een bepaald gebied een aantrekkelijke optie.

Trouwens reformatorischen doen dit ook ik woon in de Biblebelt bij de Veluwe en heel van die reformtorischen zijn van Rotterdam naar Barneveld gegaan omdat ze zo een hekel hebben aan de politieke overtuiging in Rotterdam. Ook praatte ik met een reformatorische die helemaal uit Nederland wou omdat hij zo een hekel had aan de vele linkse mensen.

Biblebeltkeel
Mineur
Mineur
Berichten: 146
Lid geworden op: 06 jan 2022 09:50

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Biblebeltkeel » 06 jan 2022 10:52

StillAwake schreef:Kun je voorbeelden geven van die allianties?
Al sinds een aantal jaar bestaat een lijstverbinding in Nederland niet meer.
En ik heb net even gegoogled, maar ik kom toch heel erg weinig gemeenten tegen waar de SGP in het college zit zonder de grootste partij te zijn.

En dan nog: de visie van FvD dat mensen die die partij stemmen niet zouden willen samenleven met mensen met een andere politieke overtuiging (dat heb ik ze overigens nooit horen zeggen, maar is jouw woordkeus) doet me eerder denken aan een partij als de NSDAP, een partij die uiteindelijk over de linkerflank is opgekomen...



Ik praat over regeringsniveau waar de SGP verschillende regeringen heeft ondersteunt. Daarnaast zit de SGP heel soms in het college van B&W via de gezamenlijke kieslijst Cu/sgp

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor StillAwake » 06 jan 2022 11:00

Biblebeltkeel schreef:Het zijn dan geen formele lijstverbindingen maar het is wel zo dat ze op de kieslijst staat als CU/SGP. In Rotterdam is dit het geval bijv. Meestal is de SGP de onderliggende partij in deze samenwerking. Het is ook geen geheim want het staat op de webstek van van de cu/SGP in verschillende gemeentes.

Er is niets mis met het willen samenleven met gelijkgestemden. Iedereen heeft voorkeuren en daar is niets mis mee. Als je inziet dat je in de democratie niet je politieke idealen kan realiseren en dat links door immigraten op hun stemmen en rechts door een laag geboortecijfer in macht afneemt dan is machtsconcentratie door het verhuizen naar een bepaald gebied een aantrekkelijke optie.

Trouwens reformatorischen doen dit ook ik woon in de Biblebelt bij de Veluwe en heel van die reformtorischen zijn van Rotterdam naar Barneveld gegaan omdat ze zo een hekel hebben aan de politieke overtuiging in Rotterdam. Ook praatte ik met een reformatorische die helemaal uit Nederland wou omdat hij zo een hekel had aan de vele linkse mensen.

Je noemt Rotterdam, maar juist daar is de samenwerking vorig jaar al opgezegd.
daarnaast: lokale politiek speelt vaak om andere thema's dan nationale politiek.

Als er hier in mijn optiek een ringweg, een tunnel of een brug moet worden aangelegd onder de verantwoordelijkheid van de lokale authoriteiten stem ik de partij die op het voor mij belangrijkste project het dichtst bij mijn mening staat.
Dan maakt het me ten diepste niet uit wat die partij landelijk allemaal beweert en stelt, landelijke politiek is onvergelijkbaar met lokale politiek.
En de landelijke ethische thema's zijn zelden (of nooit) onderdeel van de lokale politiek.
Wellicht speelt dat in de grotere steden enigszins mee, maar in de meeste plaatsen (zeker op de veluwe) speelt dat veel minder.

Overigens ken ik ook een aantal reformatorische personen die jusit vanuit Zeeland of de Veluwe naar datzelfde Rotterdam getogen zijn, omdat ze de beklemming van de sociale controle zat waren, dus ik denk dat dat effect twee kanten op werkt...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Biblebeltkeel
Mineur
Mineur
Berichten: 146
Lid geworden op: 06 jan 2022 09:50

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Biblebeltkeel » 06 jan 2022 11:07

StillAwake schreef:Je noemt Rotterdam, maar juist daar is de samenwerking vorig jaar al opgezegd.
daarnaast: lokale politiek speelt vaak om andere thema's dan nationale politiek.

Als er hier in mijn optiek een ringweg, een tunnel of een brug moet worden aangelegd onder de verantwoordelijkheid van de lokale authoriteiten stem ik de partij die op het voor mij belangrijkste project het dichtst bij mijn mening staat.
Dan maakt het me ten diepste niet uit wat die partij landelijk allemaal beweert en stelt, landelijke politiek is onvergelijkbaar met lokale politiek.
En de landelijke ethische thema's zijn zelden (of nooit) onderdeel van de lokale politiek.
Wellicht speelt dat in de grotere steden enigszins mee, maar in de meeste plaatsen (zeker op de veluwe) speelt dat veel minder.

Overigens ken ik ook een aantal reformatorische personen die jusit vanuit Zeeland of de Veluwe naar datzelfde Rotterdam getogen zijn, omdat ze de beklemming van de sociale controle zat waren, dus ik denk dat dat effect twee kanten op werkt...
StillAwake schreef:Je noemt Rotterdam, maar juist daar is de samenwerking vorig jaar al opgezegd.
daarnaast: lokale politiek speelt vaak om andere thema's dan nationale politiek.

Als er hier in mijn optiek een ringweg, een tunnel of een brug moet worden aangelegd onder de verantwoordelijkheid van de lokale authoriteiten stem ik de partij die op het voor mij belangrijkste project het dichtst bij mijn mening staat.
Dan maakt het me ten diepste niet uit wat die partij landelijk allemaal beweert en stelt, landelijke politiek is onvergelijkbaar met lokale politiek.
En de landelijke ethische thema's zijn zelden (of nooit) onderdeel van de lokale politiek.
Wellicht speelt dat in de grotere steden enigszins mee, maar in de meeste plaatsen (zeker op de veluwe) speelt dat veel minder.

Overigens ken ik ook een aantal reformatorische personen die jusit vanuit Zeeland of de Veluwe naar datzelfde Rotterdam getogen zijn, omdat ze de beklemming van de sociale controle zat waren, dus ik denk dat dat effect twee kanten op werkt...



Je kan wel degelijk zien dat landelijke thema's ook lokaal spelen. Kijk maar naar voorrang sociale huurwoningen voor (nep)vluchtelingen en het stichten van AZCs in gemeentes. In Urk zag je dat de PVV daar tegen voorkeursbeleid stemde en SGP voor.

Mensen stemmen wat ze ook landelijk stemmen. Dat is bijna altijd het geval. Dat jij je stem laat afhangen van een tunnel is een hoge uitzondering. Ik stem landelijk PVV dus lokaal stem ik niet. Ken ook geen enkele PVV er in mijn dorp die dat wel doet. SGP vrienden stemmen altijd sgp.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten