Winst Forum voor Democratie

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Marnix » 23 nov 2020 22:54

En ondertussen rommelt het weer enorm bij FvD. Antisemitisme en homohaat bij de FvD-jongeren, Baudet weg als lijsttrekker. Voor die tijd was FvD al zwaar gezakt in de peilingen ten opzichte van de grote winst in de Provinciale Statenverkiezingen... en met deze ontwikkelingen lijkt het er niet beter op te worden. Wat is het toch met die rechts-populistische (ik noem het toch maar even zo) partijen dat ze vaak in het begin enorme winst boeken en vervolgens vaak weer als een kaartenhuis instorten?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Prisma23 » 24 nov 2020 08:26

Marnix schreef:En ondertussen rommelt het weer enorm bij FvD. Antisemitisme en homohaat bij de FvD-jongeren, Baudet weg als lijsttrekker. Voor die tijd was FvD al zwaar gezakt in de peilingen ten opzichte van de grote winst in de Provinciale Statenverkiezingen... en met deze ontwikkelingen lijkt het er niet beter op te worden. Wat is het toch met die rechts-populistische (ik noem het toch maar even zo) partijen dat ze vaak in het begin enorme winst boeken en vervolgens vaak weer als een kaartenhuis instorten?


Populisten hebben altijd een paar dingen waar zijn tegen zijn. Maar als je mensen binnen een partij wilt binden moet je niet alleen delen waar je tegen bent maar ook wat je dan wel wil (in jargon visie/beleid). Maar dat is er niet dus zakt de tent weer in elkaar.

Kortom, maak je geen zorgen om populisten. Die blazen zichzelf wel op.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor elbert » 24 nov 2020 08:45

Marnix schreef:Wat is het toch met die rechts-populistische (ik noem het toch maar even zo) partijen dat ze vaak in het begin enorme winst boeken en vervolgens vaak weer als een kaartenhuis instorten?
Gebrek aan focus, gebrek aan regie en een teveel aan individualisme. Het is niet zo, zoals Prisma23 beweert, dat ze geen visie hebben. Die visie is er wel.
Wat je ziet bij FvD is dat Baudet zich met allerlei dubieuze visies en figuren inliet. Er is dus eerder een teveel aan visie. Niet alleen liet hij de jongerenafdeling ontsporen met bruin gedachtengoed (waar hij dus al een stuk eerder bij had moeten ingrijpen), maar ook bijv. bij corona liet hij zich in met complotdenkers.
Focus en regie zijn hier de oplossing voor: richt je op de zaken waar je echt voor wil gaan in de politiek en gooi alle ballast overboord. Maar dat laatste was dus het grote manco van Baudet: hij wilde op zijn renaissanceschip alles meenemen, ook de onwenselijke en onbelangrijke elementen. Daardoor is zijn schip gekapseisd, of althans maakt het flink water.
FvD kreeg in 2019 de meeste stemmen bij de PS verkiezingen omdat die partij zich richtte op klimaatbeleid, immigratie en de EU. Als FvD zich daartoe had beperkt, had deze partij er nu veel beter voor gestaan.
In de politiek moet je kiezen en dat heeft Baudet niet gedaan. Dat is een kwestie van een gebrek aan leiderschap.
Vergelijk dat trouwens met Wilders. Dat is het andere uiterste: de PVV is een eenmanspartij met een beperkt aantal standpunten, die bovendien strak geleid wordt. Dat heeft ook dubieuze kanten, maar het voorkomt wel dat allerlei ongewenste elementen teveel invloed krijgen.

Tot slot: niet alleen aan de rechterkant is er gerommel, ook aan de linkerkant gaat er een hoop mis. Zo zijn er communistische elementen bij de SP die tot grote spanningen leiden.
En er staat ook een dame op de kieslijst bij GroenLinks die banden heeft met de moslimbroederschap. Dat wordt zowel door haarzelf als GroenLinks ontkend, maar inlichtingendiensten laten zich daar niet door misleiden: Femyso is een verlengstuk van de islamistische moslimbroederschap en door deze vrouw op de kieslijst te zetten, vist GroenLinks in troebel water.

Gaat het bij de middenpartijen dan beter? Wie gisteren de moeite nam om de verhoren in de toeslagenaffaire te volgen, zag daarin een ontluisterend beeld waarbij bewindspersonen (Weekers, Wiebes en Asscher) geen enkele controle over hun departement bleken te hebben.
Niemand wordt hier vrolijk van, zoveel is wel duidelijk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Marnix » 24 nov 2020 11:31

elbert schreef:Gebrek aan focus, gebrek aan regie en een teveel aan individualisme. Het is niet zo, zoals Prisma23 beweert, dat ze geen visie hebben. Die visie is er wel.
Wat je ziet bij FvD is dat Baudet zich met allerlei dubieuze visies en figuren inliet. Er is dus eerder een teveel aan visie. Niet alleen liet hij de jongerenafdeling ontsporen met bruin gedachtengoed (waar hij dus al een stuk eerder bij had moeten ingrijpen), maar ook bijv. bij corona liet hij zich in met complotdenkers.
Focus en regie zijn hier de oplossing voor: richt je op de zaken waar je echt voor wil gaan in de politiek en gooi alle ballast overboord. Maar dat laatste was dus het grote manco van Baudet: hij wilde op zijn renaissanceschip alles meenemen, ook de onwenselijke en onbelangrijke elementen. Daardoor is zijn schip gekapseisd, of althans maakt het flink water.
FvD kreeg in 2019 de meeste stemmen bij de PS verkiezingen omdat die partij zich richtte op klimaatbeleid, immigratie en de EU. Als FvD zich daartoe had beperkt, had deze partij er nu veel beter voor gestaan.
In de politiek moet je kiezen en dat heeft Baudet niet gedaan. Dat is een kwestie van een gebrek aan leiderschap.
Vergelijk dat trouwens met Wilders. Dat is het andere uiterste: de PVV is een eenmanspartij met een beperkt aantal standpunten, die bovendien strak geleid wordt. Dat heeft ook dubieuze kanten, maar het voorkomt wel dat allerlei ongewenste elementen teveel invloed krijgen.

Tot slot: niet alleen aan de rechterkant is er gerommel, ook aan de linkerkant gaat er een hoop mis. Zo zijn er communistische elementen bij de SP die tot grote spanningen leiden.
En er staat ook een dame op de kieslijst bij GroenLinks die banden heeft met de moslimbroederschap. Dat wordt zowel door haarzelf als GroenLinks ontkend, maar inlichtingendiensten laten zich daar niet door misleiden: Femyso is een verlengstuk van de islamistische moslimbroederschap en door deze vrouw op de kieslijst te zetten, vist GroenLinks in troebel water.

Gaat het bij de middenpartijen dan beter? Wie gisteren de moeite nam om de verhoren in de toeslagenaffaire te volgen, zag daarin een ontluisterend beeld waarbij bewindspersonen (Weekers, Wiebes en Asscher) geen enkele controle over hun departement bleken te hebben.
Niemand wordt hier vrolijk van, zoveel is wel duidelijk.


Klopt. Wat dat laatste betreft, inderdaad triest. Iedereen vindt het verschrikkelijk maar heeft het niet zien aankomen en verwijst weer door naar de ander. En voor een deel zal het ook wel zo zijn, dat de fout voor een groot deel intern bij de belastingdienst zat en dat het heel lastig is om een enorm goed totaalbeeld te hebben als verantwoordelijke minister, straatsecretaris etc wat er in zo'n logge organisatie precies gebeurt om alle vlakken... maar toch, dat geeft ook al wel aan dat er in de organisatiestructuur wat dingen mis zijn... zoals we vaker bij de overheid.

En ja, lastige van dit soort partijen, of ze nu heel links zijn of behoorlijk rechts, is dat je ook al snel linkse of rechtse extremisten aantrek, mensen met vrij extreme denkbeelden. Want ja, je hebt geen extreem-rechtse partij, of een extreem-linkse. Dus dat soort mensen worden toch vaak aangetrokken tot de meest rechte of meest linkse partij die er is, zien dan vaak in zo'n snel opkomende partij mogelijkheden en worden daar actief. Maar dat weet je inmiddels als het goed is wel en daar moet je dan heel alert op zijn. Dat laat men na. Nou ja, de PVV profiteert ervan en lijkt toch wel met afstand de grootste partij na de VVD (die er ook wel profijt van heeft) te worden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Tante Pollewop » 24 nov 2020 21:46

Blij dat die ongelooflijke oelewapper van de FVD geen lijsttrekker en voorzitter meer is. Hopelijk vliegen de uilskuikens van Minerva binnenkort ook alle kanten op.

;/

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor pindas83 » 24 nov 2020 22:48

Tante Pollewop schreef:Blij dat die ongelooflijke oelewapper van de FVD geen lijsttrekker en voorzitter meer is. Hopelijk vliegen de uilskuikens van Minerva binnenkort ook alle kanten op.

;/


Ja ik ben ook veel blijer met Joost Eerdmans. Die staat er wat nuchterder in. Komt het vast nog goed! :D

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Tante Pollewop » 24 nov 2020 23:14

O, maar dat is ook een van de uilskuikens.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Marnix » 26 nov 2020 11:47

Een boedelscheiding om een vechtscheiding te voorkomen... het lijkt wel een soap.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Tante Pollewop » 26 nov 2020 21:30

Het gaat ook maar door..
Nu weer vier prominente leden die hun lidmaatschap opzeggen. Ik begrijp niet dat ze dat niet eerder deden, er worden al veel langer racistische, antisemitische dingen gezegd en er wordt homofoob gestemd.
Waarom is dat nu ineens een probleem, maar vorige week niet? Heel apart.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Prisma23 » 26 nov 2020 21:39

pindas83 schreef:Ja ik ben ook veel blijer met Joost Eerdmans. Die staat er wat nuchterder in. Komt het vast nog goed! :D


Je moet wel op blijven letten! De Eerdmans is ook al weg.
Dus gewoon met een zak chips op de bank gaan zitten en genieten!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Marnix » 26 nov 2020 23:12

Tante Pollewop schreef:Het gaat ook maar door..
Nu weer vier prominente leden die hun lidmaatschap opzeggen. Ik begrijp niet dat ze dat niet eerder deden, er worden al veel langer racistische, antisemitische dingen gezegd en er wordt homofoob gestemd.
Waarom is dat nu ineens een probleem, maar vorige week niet? Heel apart.


Intern zal het al wel langer borrelen. Het gaat lang niet alleen over die berichten van de jongerentak. Baudet eist veel aandacht op, bestuur vindt dat dat ten koste gaat van het gedachtengoed van de partij, dat Baudet veranderd is... die vindt dat hij de meeste rechten heeft. Het gaat om wie het voor het zeggen heeft, wie de partijbelangen nog vertegenwoordigt, het bestuur of Baudet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor elbert » 27 nov 2020 07:41

Het lijkt erop dat door het opstappen van een aantal prominenten FvD weer het eigendom is van Baudet.
Maar het is een lege huls en bovendien zal Baudet, als hij in de Tweede Kamer gekozen wordt, niet meer dan aangeschoten wild zijn die af en toe een toespraak kan houden, maar verder volstrekt irrelevant is. Niemand, met uitzondering van de PVV, zal nog met hem willen samenwerken. Dat terwijl FvD zich lange tijd presenteerde als een rechts alternatief voor de PVV waar wel mee samen te werken viel door coalitiepartijen. Dat is nu voorbij.
Ik verwacht dat een groot deel van de achterban nu overloopt naar de PVV.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Katlheen » 27 nov 2020 10:17

Tja, als je wat rechts wilt stemmen blijft er inmiddels weinig over vrees ik. Dan maar niet stemmen?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Tante Pollewop » 27 nov 2020 10:35

Volgens mij had Baudet zich met zijn boreale en andere antisemitische uitspraken zich al bij veel weldenkende politici onmogelijk gemaakt. En terecht.

Het is sowieso een kamerlid van niks, hij heeft werkelijk niets gepresteerd. Hij is ook nauwelijks bij debatten.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor elbert » 27 nov 2020 12:02

Tante Pollewop schreef:Hij is ook nauwelijks bij debatten.
Dit is dan weer een fabeltje. Baudet is bijv. vaker bij debatten geweest dan andere fractievoorzitters, zoals Dijkhof of Jetten.

Het is wel zo dat hij onnodig vijanden heeft gemaakt in politiek den Haag en hij duidelijk geen affiniteit heeft met het politieke handwerk, wat vooral een kwestie is van transpiratie (hard werken dus aan dossiers en wetsvoorstellen) en minder van inspiratie (bevlogen speeches houden).
Kathleen schreef:Tja, als je wat rechts wilt stemmen blijft er inmiddels weinig over vrees ik. Dan maar niet stemmen?
Je kunt altijd nog SGP stemmen. :jaknikken:
Of PVV.

Maar het is wel zo dat beide partijen voor FvD stemmers wat nadelen hebben: de SGP is voor atheisten geen optie en de PVV heeft ook een te rabiaat anti-immigratiegeluid volgens sommigen.
Er is op rechts genoeg ruimte voor een partij zoals FvD, maar dan moet die wel stabiel zijn en niet de eigen glazen ingooien zoals nu.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten