Winst Forum voor Democratie

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor K80 » 21 mar 2019 08:31

Best bijzonder, van 0 naar 12 zetels in de eerste kamer. Nog meer versplintering in het politieke landschap. Zal het vormen van kabinetten niet makkelijker maken. De winst van FvD is het begin van het einde voor de PVV, de meeste mensen zien in Baudet iets meer mogelijkheden dan in de grote bek van Wilders.
Verwonderlijke is de meer dan verdubbeling van groenlinks, onbegrijpelijk.
En de CU is de enige regeringspartij die een zetel heeft gewonnen, knap.

Wat zijn jullie je meningen over de verkiezingen?
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor StillAwake » 21 mar 2019 08:55

K80 schreef:Best bijzonder, van 0 naar 12 zetels in de eerste kamer. Nog meer versplintering in het politieke landschap. Zal het vormen van kabinetten niet makkelijker maken. De winst van FvD is het begin van het einde voor de PVV, de meeste mensen zien in Baudet iets meer mogelijkheden dan in de grote bek van Wilders.
Verwonderlijke is de meer dan verdubbeling van groenlinks, onbegrijpelijk.
En de CU is de enige regeringspartij die een zetel heeft gewonnen, knap.

Wat zijn jullie je meningen over de verkiezingen?

Vooralsnog moet Baudet eerst de Provinciale Staten maar eens gaan bemannen. Daarna wordt pas daadwerkelijk gekozen wie er in de Eerste kamer komt.
Aan de andere kant: is de versplintering nu echt groter geworden? Het aantal fracties is gelijk gebleven.
OSF is eruit gevallen, en Forum is erin gekomen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor K80 » 21 mar 2019 08:57

Klopt, het bemannen zal het lastigste worden. Was bij de LPF en PVV ook zo.
Met betrekking tot kabinetten trok ik het door als er nu tweede kamer verkiezingen zouden zijn geweest.
Al lang blij dat denk niets heeft gewonnen.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor StillAwake » 21 mar 2019 10:14

K80 schreef:Klopt, het bemannen zal het lastigste worden. Was bij de LPF en PVV ook zo.
Met betrekking tot kabinetten trok ik het door als er nu tweede kamer verkiezingen zouden zijn geweest.
Al lang blij dat denk niets heeft gewonnen.

Niet helemaal waar, Denk heeft in elk geval in ZH wel zetels.
in de 1e kamer inderdaad niet, maar we stemden uiteindelijk in eerste instantie voor het provinciebestuur.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor K80 » 21 mar 2019 10:19

Het ging mij over eerste kamer zetels en de landelijke politiek. Niet op provincie niveau.
Maar je hebt gelijk over ZH, daar is wel FvD de grootste geworden.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Pcrtje » 21 mar 2019 10:24

K80 schreef:Verwonderlijke is de meer dan verdubbeling van groenlinks, onbegrijpelijk.
Waarom vind je dat onbegrijpelijk? En waarom vind je de verkiezingswinst van FvD niet onbegrijpelijk?
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor MoesTuin » 21 mar 2019 10:36

Inderdaad een opmerkelijke voorlopige verkiezingsuitslag mbt FvD die volgens prognose de winnaar is en misschien wel de grootste partij.

De winst voor Groen Links zagen we ook wel aankomen

VVD heeft zich op zich wel redelijk staande gehouden

PvdA verliest wat
SP heeft ook z'n beste tijd gehad

Denk heeft het volgens de prognose niet gered om een zetel te bemachtigen(zal ze vast tegen vallen)

CDA verliest
SGP verliest
CU winst

PvdD ook wat winst net als 50+

D66 verliest ook en ik vond de reactie van R Jetten overdreven positief (en denk dan....neem gewoon je verlies en zie de realiteit onder ogen)

Dan FvD....geen idee nog steeds wie deze mensen precies zijn....vond de toespraak van hun voormannen niet echt interessant.
We gaan het meemaken.
Negeren kun je FvD ook niet vanwege hun grote achterban al vraag ik me net als anderen hier ook af waar ze voor staan in de provincie.
In de 1e kamer ben ik ook benieuwd naar hun houding hoe ze daar te werk zullen gaan.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor elbert » 21 mar 2019 10:54

Ik vind de uitslag niet verrassend. Redenen waarom volgens mij FvD heeft gewonnen:

- verzet tegen klimaatbeleid. Mensen willen echt niet de portemonnee trekken voor beleid wat geen enkel effect heeft op het klimaat, maar wel vele miljarden kost. Baudet heeft de afgelopen maanden steeds herhaald: "1000 miljard uitgeven voor 0,0007 graden minder opwarming is waanzin". Dat vinden meer mensen.
- hogere lastendruk. Baudet legt de vinger bij wat hij de Rutte coefficient noemt: onder de 3 kabinetten Rutte is de lastendruk alleen maar gestegen. Als de economie herstelt, maar de burger dat niet merkt in de portemonnee, dan worden ze daar niet blij van.
- FvD staat voor referenda en directe democratie. Het feit dat de regering het raadgevend referendum heeft afgeschaft, heeft veel kwaad bloed gezet. Het heeft het gevoel versterkt dat men in Den Haag niet naar de burgers luistert of wil luisteren. Wat voor Den Haag geldt, geldt nog in sterkere mate voor Brussel. Dat is voor de kiezer nog verder weg en wat dat betreft is de eurosceptische houding van FvD begrijpelijk.
- Wilders is over zijn hoogtepunt heen. Veel burgers willen wel een strenger immigratiebeleid (daar staat FvD ook voor), maar ze zien ook dat Wilders niets voor elkaar krijgt in Den Haag. Dat de PVV stemmen verloor aan FvD is dus niet verwonderlijk.
- Rutte is ook over zijn hoogtepunt heen. Dat heeft te maken met het feit dat er een aantal VVD schandalen zijn geweest (liegende ministers die moesten aftreden, integriteitsschandalen van VVD-ers enz.) plus het feit dat Rutte de ene dag iets vurig kan verdedigen wat hij de vorige dag nog heeft afgewezen. Het imago dat hij er alleen voor de multinationals is, enz. Onbetrouwbaarheid is hier het kernwoord.
- FvD voert heel effectief campagne via sociale media en zet zich af tegen zaken waar mensen zich aan ergeren, zoals media die in hun ogen bevooroordeeld zijn: men hoeft De Wereld Draait Door van afgelopen dinsdag maar terug te kijken (waar men FvD tot de grond toe wilde afbranden) om hier een voorbeeld van te zien.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor StillAwake » 21 mar 2019 11:01

Pcrtje schreef:Waarom vind je dat onbegrijpelijk? En waarom vind je de verkiezingswinst van FvD niet onbegrijpelijk?

Ik kan niet voor K80 spreken, maar ik begrijp beide varianten niet zo. GL en FvD lijken namelijk best veel op elkaar.
Lege retoriek, nauwelijks onderbouwde standpunten (die wel diametraal tegenover elkaar staan).
Beide partijen zijn niets meer dan een charismatisch leider met (in hoofdzaak) niet al te intelligente volgelingen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor K80 » 21 mar 2019 11:02

Ik heb niets met GL vandaar mijn reactie. Ze doen het wel slim met hun lijsttrekker. Die zorgt gewoon alleen al voor veel stemmen. (Vooral jonge vrouwen denk ik).
Een partij is gewoon afhankelijk van de lijstrekker. Is ook het geval bij de CU, sympathieke man.
Daarom zal D66 juist verliezen. De SGP heeft daar geen last van, omdat mensen alleen uit principe op stemmen ongeacht de lijsttrekker. Van der Staaij is trouwens wel een goed politicus. Dat zullen ook kamerleden zeggen die tegen de standpunten van de SGP zijn.
De SP lijkt inderdaad steeds meer uitgespeeld te zijn.
Het is trouwens toch vaak zo dat regeringspartijen vaak een slechter resultaat hebben. De straf voor het regeren.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Speedy » 21 mar 2019 11:02

elbert schreef:Ik vind de uitslag niet verrassend. Redenen waarom volgens mij FvD heeft gewonnen:

- verzet tegen klimaatbeleid. Mensen willen echt niet de portemonnee trekken voor beleid wat geen enkel effect heeft op het klimaat, maar wel vele miljarden kost. Baudet heeft de afgelopen maanden steeds herhaald: "1000 miljard uitgeven voor 0,0007 graden minder opwarming is waanzin". Dat vinden meer mensen.
- hogere lastendruk. Baudet legt de vinger bij wat hij de Rutte coefficient noemt: onder de 3 kabinetten Rutte is de lastendruk alleen maar gestegen. Als de economie herstelt, maar de burger dat niet merkt in de portemonnee, dan worden ze daar niet blij van.
- FvD staat voor referenda en directe democratie. Het feit dat de regering het raadgevend referendum heeft afgeschaft, heeft veel kwaad bloed gezet. Het heeft het gevoel versterkt dat men in Den Haag niet naar de burgers luistert of wil luisteren. Wat voor Den Haag geldt, geldt nog in sterke mate voor Brussel. Dat is voor de kiezer nog verder weg en wat dat betreft is de eurosceptische houding van FvD begrijpelijk.
- Wilders is over zijn hoogtepunt heen. Veel burgers willen wel een strenger immigratiebeleid (daar staat FvD ook voor), maar ze zien ook dat Wilders niets voor elkaar krijgt in Den Haag. Dat de PVV stemmen verloor aan FvD is dus niet verwonderlijk.
- Rutte is ook over zijn hoogtepunt heen. Dat heeft te maken met het feit dat er een aantal VVD schandalen zijn geweest (liegende ministers die moesten aftreden, integriteitsschandalen van VVD-ers enz.) plus het feit dat Rutte de ene dag iets vurig kan verdedigen wat hij de vorige dag nog heeft afgewezen. Het imago dat hij er alleen voor de multinationals is, enz. Onbetrouwbaarheid is hier het kernwoord.
- FvD voert heel effectief campagne via sociale media en zet zich af tegen zaken waar mensen zich aan ergeren, zoals media die in hun ogen bevooroordeeld zijn: men hoeft De Wereld Draait Door van afgelopen dinsdag terug te kijken om hier een voorbeeld van te zien.


en je vergeet de verandering onder en in de mensen. Hoe kan het dat de voorman van FvD de etiquetten zo voor staat, maar zelf te laat komt bij de herdenking in de tweede kamer van het Utrecht gebeuren. Ik heb diverse mensen gevraagd hoe het komt dat ze op FvD stemmen: ondanks het amper een bijdrage in de Tweede Kamer te geven, onbeschaafd richting de minister president is, de Naam van God te pas en on te pas gebruiken, voor abortus is, etc etc. Reacties van de mensen: het interesseert ons niet, er moet wat gebeuren tegen de kosten van het klimaatgebeuren, er moet wat gebeuren tegen immigratie, tegen europa ..... Dan kan je denk ik wel de conclusie trekken dat het proteststemmen zijn en dat men verder het niet eens interesseert.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor elbert » 21 mar 2019 11:05

Speedy schreef:Dan kan je denk ik wel de conclusie trekken dat het proteststemmen zijn en dat men verder het niet eens interesseert.
Dat is best mogelijk. De enige remedie is dat de andere politieke partijen in de spiegel kijken en echt in gesprek gaan met deze groep kiezers. Als men nu met Groen Links in zee gaat, zul je zien dat bij de volgende verkiezingen FvD nog groter wordt omdat men er dan blijk van geeft geen rekening met deze kiezers te houden.
Speedy schreef:ondanks het amper een bijdrage in de Tweede Kamer te geven
Dit klopt niet overigens. Baudet is vaker in de Tweede Kamer te vinden dan de meeste andere fractievoorzitters, uitgezonderd Kees van der Staaij, die er het vaakst is.
Zijn filmpjes op Youtube met bijdragen in de Tweede Kamer worden verder ook buitengewoon goed bekeken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor K80 » 21 mar 2019 11:05

Ik vermoed dat FvD meer hoog opgeleide mensen als kiezer heeft dan de PVV.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor StillAwake » 21 mar 2019 11:10

elbert schreef:Ik vind de uitslag niet verrassend. Redenen waarom volgens mij FvD heeft gewonnen:

- verzet tegen klimaatbeleid. Mensen willen echt niet de portemonnee trekken voor beleid wat geen enkel effect heeft op het klimaat, maar wel vele miljarden kost. Baudet heeft de afgelopen maanden steeds herhaald: "1000 miljard uitgeven voor 0,0007 graden minder opwarming is waanzin". Dat vinden meer mensen.
Waarschijnlijk heb je gelijk. Het was ook het speerpunt van de FvD campagne.
elbert schreef:- hogere lastendruk. Baudet legt de vinger bij wat hij de Rutte coefficient noemt: onder de 3 kabinetten Rutte is de lastendruk alleen maar gestegen. Als de economie herstelt, maar de burger dat niet merkt in de portemonnee, dan worden ze daar niet blij van.
Lijkt me stug. De meeste stemmers hebben weinig gemerkt van de stijging van de lastendruk, omdat ze te jong zijn om de trend daarin daadwerkelijk in hun portemonee te voelen,
elbert schreef:- FvD staat voor referenda en directe democratie. Het feit dat de regering het raadgevend referendum heeft afgeschaft, heeft veel kwaad bloed gezet. Het heeft het gevoel versterkt dat men in Den Haag niet naar de burgers luistert of wil luisteren. Wat voor Den Haag geldt, geldt nog in sterkere mate voor Brussel. Dat is voor de kiezer nog verder weg en wat dat betreft is de eurosceptische houding van FvD begrijpelijk.
Zou kunnen, maar persoonlijk geloof ik niet de de FvD kiezer massaal zit te wachten op referenda. En dat Europa verlaten na de Brexit-perikelen voor mensen als een zinnige optie overkomt geloof ik niet zo.
elbert schreef:- Wilders is over zijn hoogtepunt heen. Veel burgers willen wel een strenger immigratiebeleid (daar staat FvD ook voor), maar ze zien ook dat Wilders niets voor elkaar krijgt in Den Haag. Dat de PVV stemmen verloor aan FvD is dus niet verwonderlijk.
Klopt, geheel mee eens. Toch komen de meeste FvD kiezers niet bij PVV vandaan
elbert schreef:- Rutte is ook over zijn hoogtepunt heen. Dat heeft te maken met het feit dat er een aantal VVD schandalen zijn geweest (liegende ministers die moesten aftreden, integriteitsschandalen van VVD-ers enz.) plus het feit dat Rutte de ene dag iets vurig kan verdedigen wat hij de vorige dag nog heeft afgewezen. Het imago dat hij er alleen voor de multinationals is, enz. Onbetrouwbaarheid is hier het kernwoord.
Noem mij 1 betrouwbaar politicus (in de Tweede Kamer, lokaal zullen ze best bestaan). Dat is in elk geval de visie van de meeste kiezers (en daar kan ik me nog wel in vinden ook).
Integriteitschandalen lijken niet heel erg meegespeeld te hebben, aangezien de VVD nauwelijks gekrompen is.
elbert schreef:- FvD voert heel effectief campagne via sociale media en zet zich af tegen zaken waar mensen zich aan ergeren, zoals media die in hun ogen bevooroordeeld zijn: men hoeft De Wereld Draait Door van afgelopen dinsdag maar terug te kijken (waar men FvD tot de grond toe wilde afbranden) om hier een voorbeeld van te zien.
Ik denk dat niemand ontkent dat FvD een goede campagne gevoerd heeft. Toch heeft het weigeren de campagne stop te zetten veel onbegrip veroorzaakt. Als ze dat anders hadden aangepakt waren ze wellicht nog groter geweest.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor StillAwake » 21 mar 2019 11:13

K80 schreef:Ik vermoed dat FvD meer hoog opgeleide mensen als kiezer heeft dan de PVV.

Toch bleek het gemiddeld opleidingsniveau van de PVV kiezer vorige keer (2e kamer) hoger dan die van de PvdA-kiezer, de GL-kiezer, de D66-kiezer en de Denk-kiezer.
Ik denk sowieso dat de hoger opgeleide kiezer toch wel beseft dat elke politicus onbetrouwbaar is, en dat er weinig (geen?) mensen met echte kennis van zaken in de kamer rondlopen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten