Winst Forum voor Democratie

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor StillAwake » 28 nov 2022 16:31

Optimatus schreef:In Duitsland is een partijwet van kracht, die voorschrijft aan welke democratische, organisatorische en financiële eisen een partij moet voldoen alvorens deel te mogen nemen aan verkiezingen.

Dat zou ik voor Nederland geen achteruitgang vinden. Allerminst zelfs.

Toch heeft Duitsland met de AfD een partij die het niet heel veel beter doet dan FvD.
dus het is wellicht een goed idee om een dergelijke wet aan te nemen, maar het weerhoudt een absolute volidioot echt niet om politiek actief te worden en invloed te vergaren.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Marnix » 30 nov 2022 07:37

Kijk eens hoe actueel:

"Ik ben democraat omdat ik in de Zondeval geloof. Ik denk dat de meeste mensen democraat zijn om de tegenovergestelde reden. Heel veel enthousiasme voor democratie komt voort uit ideeën van figuren zoals Rousseau, die in democratie geloofden omdat ze de mensheid zo wijs en goed achtten dat ieder mens een aandeel in het landsbestuur verdient. Dat is een gevaarlijke reden om de democratie te verdedigen, omdat het niet waar is. Zodra iemand laat zien hoe zwak die reden is, wordt daar munt uit geslagen door mensen met een voorkeur voor tirannie. Dat het niet waar is, merk ik door alleen al naar mezelf te kijken. Ik verdien geen aandeel in het bestuur van een kippenhok, laat staan van een land. Hetzelfde geldt voor de meeste andere mensen - alle mensen die in reclame geloven, in slogans denken en geruchten verspreiden. De echte reden voor democratie is precies omgekeerd. De mensheid is zo diep gevallen dat niemand kan omgaan met een onbeperkte macht over medemensen. Aristoteles zei dat sommige mensen alleen maar geschikt zijn om als slaaf te dienen. Ik spreek het niet tegen. Maar slavernij wijs ik af omdat ik geen mensen ken die geschikt zijn om als meester te dienen."

C.S. Lewis (Uit het essay 'Gelijkheid' (1943) opgenomen in de bundel 'Herbetovering')
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Optimatus » 02 dec 2022 14:18

StillAwake schreef:Toch heeft Duitsland met de AfD een partij die het niet heel veel beter doet dan FvD.
dus het is wellicht een goed idee om een dergelijke wet aan te nemen, maar het weerhoudt een absolute volidioot echt niet om politiek actief te worden en invloed te vergaren.


Dat is helaas ook waar.
Aan de andere kant zou een PVV in elk geval niet mee mogen doen in de huidige constructie.

Overigens, nu liggen de persoonlijke gegevens van leden en ex-leden van FvD op straat. De FvD-app is zo lek als een vergiet.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor StillAwake » 02 dec 2022 15:29

Optimatus schreef:Dat is helaas ook waar.
Aan de andere kant zou een PVV in elk geval niet mee mogen doen in de huidige constructie.

Overigens, nu liggen de persoonlijke gegevens van leden en ex-leden van FvD op straat. De FvD-app is zo lek als een vergiet.

Met die wet had je de PVV kunnen verbieden (die dan overigens niet op deze wijze gestructureerd zou zijn), maar de FvD is in mijn optiek een grotere bedreiging voor de democratie dan de PVV.

Overigens is de grootste bedreiging voor FvD Baudet zelf met zijn wappiegedachtengoed...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Optimatus » 02 dec 2022 16:43

Het zou heel fijn zijn als we in Nederland weer een paar stevige middenpartijen krijgen die met kleur op de wangen goed beleid voeren, waar iedereen iets aan heeft en niet blijven pielen met politiek geneuzel.

Dan maken PVV en ander schroot geen kans.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Marnix » 02 dec 2022 17:31

Optimatus schreef:Het zou heel fijn zijn als we in Nederland weer een paar stevige middenpartijen krijgen die met kleur op de wangen goed beleid voeren, waar iedereen iets aan heeft en niet blijven pielen met politiek geneuzel.

Dan maken PVV en ander schroot geen kans.


Ik weet niet of de wat rechtsere partijen of standpunten en de extreem linkse standpunten echt verdwijnen als er goede
middenpartijen zijn. Maar mensen die er wat tussenin zitten zouden meer te kiezen hebben en misschien minder snel in extremen vervallen.

Overigens heb ik het idee dat waar bij de FVD er alleen maar meer geschreeuwd wordt om aandacht door een beetje te shockeren met stompzinnige oneliners, de PVV dat juist een stuk minder aan het doen is dan vroeger. Ik lees nog zo weinig over Wilders dat ik bijna ga denken dat ze daar op een wat fatsoenlijker manier politiek bedrijven, ook al ben ik het nog steeds niet eens met een hoop standpunten. Maar dat hoeft ook niet altijd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Optimatus » 28 mar 2023 23:41

FvD is sterk verkleind.
JA21 is niet doorgebroken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2023 09:34

Optimatus schreef:FvD is sterk verkleind.
JA21 is niet doorgebroken.


Nee veel rechtse stemmers zijn naar de BBB overgestapt, een groot deel wil alleen maar een tegengeluid op de huidige regering laten horen. Over 4 jaar is het allicht weer een andere club die hun stem krijgt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor StillAwake » 29 mar 2023 15:04

Marnix schreef:Nee veel rechtse stemmers zijn naar de BBB overgestapt, een groot deel wil alleen maar een tegengeluid op de huidige regering laten horen. Over 4 jaar is het allicht weer een andere club die hun stem krijgt.

niet alleen rechtse stemmers denk ik.
Ik krijg de indruk dat het regeringsbeleid zowel te linker, als te rechter zijde afgeserveerd wordt...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor elbert » 29 mar 2023 15:26

StillAwake schreef:niet alleen rechtse stemmers denk ik.
Ik krijg de indruk dat het regeringsbeleid zowel te linker, als te rechter zijde afgeserveerd wordt...
Dat klopt. Bijna alle partijen hebben stemmen verloren aan BBB. Daarom is de overwinning van BBB bij deze verkiezingen dan ook een stuk groter dan die van FvD 4 jaar geleden. Het voordeel van BBB is bovendien dat het veel meer een middenpartij is dan FvD ooit is geweest. Feitelijk is het een soort CDA met de roots op het platteland, maar dan zonder de typische bestuurderscultuur. Dat laatste is natuurlijk wel een vraagteken voor hoe slagvaardig BBB op kan treden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Optimatus » 29 mar 2023 19:23

Ik heb zelf op BBB gestemd vanwege het programma voor Zuid-Holland en als signaal dat er te weinig buiten de Randstad wordt gekeken.

Een paar dingen die me opgevallen zijn:
1. Bij de aanleg van de Noord-Zuid-Lijn in Amsterdam verzakten diverse grachtenpanden. Binnen heel korte tijd werd dit opgelost. Groningen wacht nog steeds en er worden steeds weer redenen genoemd om niet uite te keren.
2. Amsterdam Centraal wordt voor de zoveelste keer binnen korte tijd voor miljoenen verbouwd. Buiten de Randstad verdwijnen steeds meer busverbindingen.
3. Rotterdam-Zuid heeft anderhalf miljard gekregen voor herstructurering. Daardoor zijn veel inwoners van Zuid naar de omringende gemeentenvertrokken, omdat daar wel betaalbare woningen beschikbaar waren. Dit heeft de druk op de woningmarkt in die gemeenten sterk doen toenemen en ook het verkeer van en naar Rotterdam is hierdoor toegenomen. De Krimpenerwaard (waar ik woon) heeft hier ook mee te maken. Een verbetering van de verbinding naar Rotterdam wordt echter niet gepland.

Ik heb niet de illusie dat een paar BBB'ers in de provincie dit morgen gaan veranderen, maar er moet wel iets verbeteren.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor StillAwake » 30 mar 2023 07:32

Optimatus schreef:Ik heb zelf op BBB gestemd vanwege het programma voor Zuid-Holland en als signaal dat er te weinig buiten de Randstad wordt gekeken.

Een paar dingen die me opgevallen zijn:
1. Bij de aanleg van de Noord-Zuid-Lijn in Amsterdam verzakten diverse grachtenpanden. Binnen heel korte tijd werd dit opgelost. Groningen wacht nog steeds en er worden steeds weer redenen genoemd om niet uite te keren.
2. Amsterdam Centraal wordt voor de zoveelste keer binnen korte tijd voor miljoenen verbouwd. Buiten de Randstad verdwijnen steeds meer busverbindingen.
3. Rotterdam-Zuid heeft anderhalf miljard gekregen voor herstructurering. Daardoor zijn veel inwoners van Zuid naar de omringende gemeentenvertrokken, omdat daar wel betaalbare woningen beschikbaar waren. Dit heeft de druk op de woningmarkt in die gemeenten sterk doen toenemen en ook het verkeer van en naar Rotterdam is hierdoor toegenomen. De Krimpenerwaard (waar ik woon) heeft hier ook mee te maken. Een verbetering van de verbinding naar Rotterdam wordt echter niet gepland.

Ik heb niet de illusie dat een paar BBB'ers in de provincie dit morgen gaan veranderen, maar er moet wel iets verbeteren.

Dan zijn we op papier gemeentegenoten ;-) Ik heb in diezelfde gemeente nog een huis staan...

Tja, ik kan me herinneren dat bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen een aantal partijen een tunnel tussen Krimpen aan den IJssel en Ridderkerk wilden, maar dat in hun programma beschreven als een ondertunneling van de Lek.
Op zich een leuk idee, maar aangezien de Lek daar in het geheel niet loopt (dat is de Nieuwe Maas...) geeft het ook wel aan dat de lokale politiek zich er niet echt in verdiept had.
Dat kun je dan aan de landelijke politiek wijten, maar als je eigen lokale politiek zo slecht ingevoerd is dat ze zelfs niet op een kaart kunnen kijken hoe een rivier nu precies heet ligt het probleem misschien wel breder dan alleen Den Haag.

Overigens is het bedrijf waar ik voor werk ooit nog vrij serieus bezig geweest met een tunnel van Capelle naar Ridderkerk, met een aftakking naar Krimpen aan den IJssel (de tunnel had door de Sliksloot moeten gaan lopen).

Maar uiteindelijk is het de lokale politiek geweest die dat plan heeft afgeserveerd, omdat er teveel verkeer naar de Krimpenerwaard kwam met deze optie.
Overigens ging het op dat moment nog niet om de gemeenste Krimpenerwaard, maar was het een blok van 4 gemeenten, waar er nu drie van in de gemeente Krimpenerwaard zijn opgegaan.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor StillAwake » 30 mar 2023 07:35

elbert schreef:Dat klopt. Bijna alle partijen hebben stemmen verloren aan BBB. Daarom is de overwinning van BBB bij deze verkiezingen dan ook een stuk groter dan die van FvD 4 jaar geleden. Het voordeel van BBB is bovendien dat het veel meer een middenpartij is dan FvD ooit is geweest. Feitelijk is het een soort CDA met de roots op het platteland, maar dan zonder de typische bestuurderscultuur. Dat laatste is natuurlijk wel een vraagteken voor hoe slagvaardig BBB op kan treden.

Dat laatste is wellicht ook wel een voordeel.
Als een partij te vast komt te zitten in een bestuurscultuur gaat dat ook nog wel eens ten koste van de identiteit....
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Optimatus » 31 mar 2023 10:04

StillAwake schreef:Dan zijn we op papier gemeentegenoten ;-) Ik heb in diezelfde gemeente nog een huis staan...

Tja, ik kan me herinneren dat bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen een aantal partijen een tunnel tussen Krimpen aan den IJssel en Ridderkerk wilden, maar dat in hun programma beschreven als een ondertunneling van de Lek.
Op zich een leuk idee, maar aangezien de Lek daar in het geheel niet loopt (dat is de Nieuwe Maas...) geeft het ook wel aan dat de lokale politiek zich er niet echt in verdiept had.
Dat kun je dan aan de landelijke politiek wijten, maar als je eigen lokale politiek zo slecht ingevoerd is dat ze zelfs niet op een kaart kunnen kijken hoe een rivier nu precies heet ligt het probleem misschien wel breder dan alleen Den Haag.

Overigens is het bedrijf waar ik voor werk ooit nog vrij serieus bezig geweest met een tunnel van Capelle naar Ridderkerk, met een aftakking naar Krimpen aan den IJssel (de tunnel had door de Sliksloot moeten gaan lopen).

Maar uiteindelijk is het de lokale politiek geweest die dat plan heeft afgeserveerd, omdat er teveel verkeer naar de Krimpenerwaard kwam met deze optie.
Overigens ging het op dat moment nog niet om de gemeenste Krimpenerwaard, maar was het een blok van 4 gemeenten, waar er nu drie van in de gemeente Krimpenerwaard zijn opgegaan.


Het probleem is vooral de algeracorridor.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Winst Forum voor Democratie

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2023 17:10

StillAwake schreef:niet alleen rechtse stemmers denk ik.
Ik krijg de indruk dat het regeringsbeleid zowel te linker, als te rechter zijde afgeserveerd wordt...


Ja maar je stemt niet op de BBB als je links bent en de regering niet links genoeg vindt. Dan is het vooral vanwege stad vanwege platteland vs stad, dat men teveel op steden gericht is en nauwelijks op het platteland. Dus dan is het in zekere zin wel een proteststem. Waarom ik het in het rijtje van FVD plaats was vooral vanwege het gevaar dat en partij die vanuit het niets heel groot wordt ten onder kan gaan aan het feit dat ze niet voldoende geschikte mensen hebben om de alle functies goed in te vullen. Daar kan je over vier jaar weer op worden afgerekend. Je ziet hier en daar ook al wel wat dubieuze namen op de kandidatenlijsten terugkomen. En de lijn dat men tegen dubbelfuncties is heeft met al losgelaten om geen bezettingsproblemen te krijgen.

Beter groei je wat geleidelijker.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten