ontwerp klimaat-akkoord

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: ontwerp klimaat-akkoord

Berichtdoor StillAwake » 25 mar 2019 09:49

Arco schreef:De afstanden zijn te groot, want ook al kan je met hoogspanningsleidingen een heel eind komen, de verliezen worden groter bij grotere afstanden.



De hoeveelheid warmte per kuub gas is een stuk efficiënter dan per kilowattuur. Een warmtepomp is lage temperatuurverwarming, waarbij woningen extreem goed geïsoleerd moeten zijn, vloerverwarming moeten hebben etc. De meeste woningen in Nederland zijn niet zo goed geïsoleerd, hebben een CV-installatie en zelfs bij naisoleren je toch nog met warmtepanelen moet werken om het behaaglijk warm te hebben.



Daar is al een oplossing voor: thorium.

De verliezen zijn inderdaad realtief groot, maar investeren in een hoger voltage kan dat verlies enorm terugbrengen.
Dikkere kabels helpt ook. Duur wellicht, maar dat is de hele transitie zoals deze nu uitgevoerd wordt ook.
De hoeveelheid warmte per kuub gas is efficienter? wat bedoel je daarmee?

Momenteel kun je met gas naar 101% (bovenwaarde) toe, waar een warmtepomp inmiddels 170% efficiency haalt. Bovendien moet je met een warmtepomp (op grondwarmte) in de zomer terugkoelen, wat juist als prettig ervaren wordt.
Het klopt dat een warmtepomp op lagere temperaturen draait, waardoor er nog steeds een boiler naast staat voor warmwater, maar, als je installatie het aan kan (vloerverwarming, isolatie e.d.) heeft de grondwaterwarmtepomp een hoger ketenrendement. Ook bij een kolencentrale.

Voor zover mij bekend is er nog geen thoriumreactor die daadwerkelijk stand-alone kan draaien (in India draait een testreactor, maar die heeft een uraniumunit voor het voor-stralen nodig).
Wellicht komt deze reactor er ooit, de techniek is nu echter nog niet voorhanden. (but correct me if I'm wrong)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron