ontwerp klimaat-akkoord

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: ontwerp klimaat-akkoord

Berichtdoor elbert » 13 mar 2019 15:16

Vandaag werd de doorrekening van het ontwerp klimaat-akkoord bekendgemaakt.
Nou ja, doorrekening.
De helft van de maatregelen is niet doorgerekend en de getallen zijn tamelijk onzeker.
Van de maatregelen die wel doorgerekend zijn, geldt dat iedereen en dan met name de lagere en middeninkomens erop achteruit gaan.
Plus dat de klimaatdoelen in 2030 hoogstwaarschijnlijk niet gehaald gaan worden, laat staan die in 2050.
Als je alle maatregelen zou doorrekenen, worden die doelen trouwens ook niet gehaald en gaat iedereen er nog veel harder op achteruit.

Genoeg informatie voor de verkiezingen van volgende week, dacht ik zo. :wink:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: ontwerp klimaat-akkoord

Berichtdoor StillAwake » 13 mar 2019 15:30

elbert schreef:Vandaag werd de doorrekening van het ontwerp klimaat-akkoord bekendgemaakt.
Nou ja, doorrekening.
De helft van de maatregelen is niet doorgerekend en de getallen zijn tamelijk onzeker.
Van de maatregelen die wel doorgerekend zijn, geldt dat iedereen en dan met name de lagere en middeninkomens erop achteruit gaan.
Plus dat de klimaatdoelen in 2030 hoogstwaarschijnlijk niet gehaald gaan worden, laat staan die in 2050.
Als je alle maatregelen zou doorrekenen, worden die doelen trouwens ook niet gehaald en gaat iedereen er nog veel harder op achteruit.

Genoeg informatie voor de verkiezingen van volgende week, dacht ik zo. :wink:

Genoeg informatie voor de verkiezingen inderdaad.
Ik ben eruit, ik ga niet stemmen deze keer (of ik stem blanco).
Tegen mijn principe, maar ik heb momenteel op alle partijen dermate veel principiele punten tegen dat ik geen van die partijen mijn stem kan (en in mijn ogen: mag) geven.
Jammer...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: ontwerp klimaat-akkoord

Berichtdoor benefietdiner » 13 mar 2019 15:44

elbert schreef:Genoeg informatie voor de verkiezingen van volgende week, dacht ik zo. :wink:

Dat wordt dan SGP, PVV of FvD :D

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: ontwerp klimaat-akkoord

Berichtdoor StillAwake » 13 mar 2019 16:10

benefietdiner schreef:Dat wordt dan SGP, PVV of FvD :D

Als je alleen dit issue mee laat wegen wel.
Toch vallen voor mij deze partijen af omdat ik het op veel andere punten redelijk principieel met ze oneens ben.
Vanuit mijn geloofsovertuiging zou ik sowieso al op een christelijke partij stemmen, en die hebben zich in de afgelopen tijd alle drie in mijn ogen niet als een betrouwbare club geprofileerd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: ontwerp klimaat-akkoord

Berichtdoor MoesTuin » 13 mar 2019 22:07

Stemmen ga ik wel maar zeker niet op een "klimaat" partij... :mrgreen:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: ontwerp klimaat-akkoord

Berichtdoor hans0166 » 14 mar 2019 09:42

elbert schreef:De helft van de maatregelen is niet doorgerekend en de getallen zijn tamelijk onzeker.


kortom... het kan vriezen, het kan dooien, maar nat gaan we allemaal

stemmen op wat?... nou dan maar op een lijst die godsdienst met rust laat of in ieder geval niet anti is, maar wel die klimaatgekkies negeert.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: ontwerp klimaat-akkoord

Berichtdoor StillAwake » 14 mar 2019 10:30

hans0166 schreef:kortom... het kan vriezen, het kan dooien, maar nat gaan we allemaal

stemmen op wat?... nou dan maar op een lijst die godsdienst met rust laat of in ieder geval niet anti is, maar wel die klimaatgekkies negeert.

Toch is de lijn tussen de "klimaatgekkies" en een verantwoord rentmeesterschap over deze planeet flinterdun.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Yoshi

Re: ontwerp klimaat-akkoord

Berichtdoor Yoshi » 14 mar 2019 10:42

StillAwake schreef:Toch is de lijn tussen de "klimaatgekkies" en een verantwoord rentmeesterschap over deze planeet flinterdun.

Niet echt. Klimaatgekkies sluiten hun ogen voor de realiteit en leven in een bubbel. Een rijke bubbel en hebben geen enkele empathie voor het voetvolk. Zijn onrealistisch in doelstellingen en willen een gidsrol als klein land. Deze klimaatgekkies vind je bij oa GroenLinks en D66. Toevallig ook de partijen die voor grenzeloze immigratie zijn. Wat de klimaatakkoord ook geen goed doet. Verder zijn ze sowieso weinig realistisch want aan de ene kant wel massa immigratie van mensen uit achtergebleven culturen en vervolgens de teruggang in homoacceptatie vreemd vinden. Aan de andere kant heb je de extremisten van FvD en PVV die alles ruk vinden en overal op tegen zijn.

Het land wordt onbestuurbaar aangezien deze flanken steeds groter worden. Polarisatie is schijnbaar gewenst door een groot deel van het volk wat zo te zien niet slim genoeg is om de gevolgen daarvan te overzien of te accepteren.

Bij de volgende coalitie bespreking voor de regering moeten middenpartijen als VVD, PvdA en CDA maar gewoon weigeren mee te doen. Eens kijken wat de schreeuwers waarmaken.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: ontwerp klimaat-akkoord

Berichtdoor StillAwake » 14 mar 2019 10:55

Yoshi schreef:Niet echt. Klimaatgekkies sluiten hun ogen voor de realiteit en leven in een bubbel. Een rijke bubbel en hebben geen enkele empathie voor het voetvolk. Zijn onrealistisch in doelstellingen en willen een gidsrol als klein land. Deze klimaatgekkies vind je bij oa GroenLinks en D66. Toevallig ook de partijen die voor grenzeloze immigratie zijn. Wat de klimaatakkoord ook geen goed doet. Verder zijn ze sowieso weinig realistisch want aan de ene kant wel massa immigratie van mensen uit achtergebleven culturen en vervolgens de teruggang in homoacceptatie vreemd vinden. Aan de andere kant heb je de extremisten van FvD en PVV die alles ruk vinden en overal op tegen zijn.

Het land wordt onbestuurbaar aangezien deze flanken steeds groter worden. Polarisatie is schijnbaar gewenst door een groot deel van het volk wat zo te zien niet slim genoeg is om de gevolgen daarvan te overzien of te accepteren.

Bij de volgende coalitie bespreking voor de regering moeten middenpartijen als VVD, PvdA en CDA maar gewoon weigeren mee te doen. Eens kijken wat de schreeuwers waarmaken.

Wat homo-acceptatie met de klimaatproblematiek te maken heeft is me even een raadsel, maar ik snap je punt dat "klimaatgekkies" een dualistisch wereldbeeld hebben.

Immigratie heeft er ook niet heel veel mee te maken, ons klimaat houdt namelijk niet op bij onze grens.
Dat Nederland een gidsland kan zijn op technologisch vlak: Denemarken is het uiteindelijk ook gelukt om die positie te krijgen.
En heeft daar momenteel een goede bron van inkomsten aan.

Klimaat kost een hoop geld, maar kan ook een bron van werkgelegenheid zijn.
En ik denk dat bijzonder weinig mensen me tegenspreken als ik zeg dat we sinds de Industriele revolutie onze planeet bepaald niet schoner hebben gemaakt.
Als ik de lucht in Stavanger (heb ik gewoond) vergelijk met die in Rotterdam (zit ik nu) denk ik dat we best iets hebben om ons voor te schamen.
Welliswaar niet in de eerste plaats vanwege klimaatverandering, maar vanuit een verantwoordelijkheid voor een schone en leefbare planeet.
Rentmeesterschap.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: ontwerp klimaat-akkoord

Berichtdoor elbert » 14 mar 2019 16:04

Het is wel opvallend wat er gisteren gebeurde, met name omdat het vlak voor de verkiezingen gebeurt.
1. Maar 128 van de 300 klimaatmaatregelen zijn doorgerekend op de kosten, terwijl alle maatregelen doorgerekend zijn op hun effectiviteit (CO2 reductie). Opvallend is dat de meeste media en politici dit niet opmerkten of wilden opmerken.
2. Gevolg: "het kost maar 2 miljard per jaar in 2030" juichten de "groene" politici. Nogal wiedes als je meer dan de helft van de maatregelen niet op kosten doorrekent. Maar dit was blijkbaar ook de bedoeling: om de kiezer niet al te bang te maken en te zeggen dat het wel meevalt. De echte kosten horen we na de verkiezingen wel een keer.
3. Kosten die de burger zelf zou moeten maken (warmtepomp, isoleren woning, aanschaf zonnepanelen, aanschaf elektrische auto enz. enz.) komen helemaal niet in het kostenplaatje voor. Dat erkent het CPB ook als zodanig. Ook dit werd niet opgemerkt door de meeste media en politici. Als je die kosten wel uit zou rekenen, kom je op een astronomisch bedrag uit.
4. Desondanks vallen de koopkrachtplaatjes tegen ook met die "slechts" 2 miljard per jaar. Daarom is de coalitie (die de bui al zag hangen) al een maand bezig geweest om met een alternatief plan te komen. Daarmee kan het hele ontwerp klimaat-akkoord de prullenbak in.
5. Een verder gevolg van dit alles, is dat we pas in april (ruim na de verkiezingen) te horen krijgen wat de plannen van de regering nu echt omvatten. Of we dan te weten komen wat het echt gaat kosten, moeten we ook nog maar afwachten, maar dat het een veel forsere rekening zal zijn dan de 2 miljard per jaar in 2030 staat wel vast, zeker ook omdat we aan het EnergieAkkoord uit 2013 (dat maar een klein opstapje was) al meer dan 100 miljard kwijt zijn.
6. Opvallend aan de plannen die het kabinet bekend maakte, is dat men opschuift richting de standpunten van Groen Links: CO2 heffing voor bedrijven, iets minder voor burgers. Dat de burgers die CO2 heffing voor bedrijven uiteindelijk ook gaan betalen omdat de bedrijven die heffing door gaan berekenen in de prijzen, liet men voor het gemak maar onvermeld.
7. Omdat het kabinet naar alle waarschijnlijkheid de meerderheid in de Eerste Kamer kwijtraakt, zien we dus dat men lonkt naar Groen Links, om na de verkiezingen een groot "klimaatblok" te gaan vormen, bestaande uit de coalitie plus Groen Links en wellicht ook de PvdA om aan een meerderheid te komen. Als je op 1 van die 6 partijen stemt, maakt het dus qua klimaatbeleid niet uit, want die vormen straks 6 handen op 1 buik.

Mijn standpunt hierin is wel duidelijk: ik stem op geen van die 6 partijen. Het gedraai en gekonkel om de werkelijke kosten (tegen een onmeetbaar klein klimaateffect) te verdoezelen, vind ik stuitend en een vorm van kiezersbedrog. Daar past maar 1 reactie op: afstraffen in het stemhokje.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: ontwerp klimaat-akkoord

Berichtdoor K80 » 14 mar 2019 18:31

Klimaat onzin, links gezwam waar scholieren gebruik van maken om te spijbelen.
Mooi die CO2 tax , fijn alle bedrijven wegpesten.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: ontwerp klimaat-akkoord

Berichtdoor hans0166 » 14 mar 2019 18:59

K80 schreef:links gezwam waar scholieren gebruik van maken om te spijbelen.


zoiets... boomplantdag is afgelast vanwege een briesje... maar naar de mc donalds in Amsterdam kunnen ze wel met heel de bups

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: ontwerp klimaat-akkoord

Berichtdoor pindas83 » 14 mar 2019 19:52

elbert schreef:Het is wel opvallend wat er gisteren gebeurde, met name omdat het vlak voor de verkiezingen gebeurt.
1. Maar 128 van de 300 klimaatmaatregelen zijn doorgerekend op de kosten, terwijl alle maatregelen doorgerekend zijn op hun effectiviteit (CO2 reductie). Opvallend is dat de meeste media en politici dit niet opmerkten of wilden opmerken.
2. Gevolg: "het kost maar 2 miljard per jaar in 2030" juichten de "groene" politici. Nogal wiedes als je meer dan de helft van de maatregelen niet op kosten doorrekent. Maar dit was blijkbaar ook de bedoeling: om de kiezer niet al te bang te maken en te zeggen dat het wel meevalt. De echte kosten horen we na de verkiezingen wel een keer.
3. Kosten die de burger zelf zou moeten maken (warmtepomp, isoleren woning, aanschaf zonnepanelen, aanschaf elektrische auto enz. enz.) komen helemaal niet in het kostenplaatje voor. Dat erkent het CPB ook als zodanig. Ook dit werd niet opgemerkt door de meeste media en politici. Als je die kosten wel uit zou rekenen, kom je op een astronomisch bedrag uit.
4. Desondanks vallen de koopkrachtplaatjes tegen ook met die "slechts" 2 miljard per jaar. Daarom is de coalitie (die de bui al zag hangen) al een maand bezig geweest om met een alternatief plan te komen. Daarmee kan het hele ontwerp klimaat-akkoord de prullenbak in.
5. Een verder gevolg van dit alles, is dat we pas in april (ruim na de verkiezingen) te horen krijgen wat de plannen van de regering nu echt omvatten. Of we dan te weten komen wat het echt gaat kosten, moeten we ook nog maar afwachten, maar dat het een veel forsere rekening zal zijn dan de 2 miljard per jaar in 2030 staat wel vast, zeker ook omdat we aan het EnergieAkkoord uit 2013 (dat maar een klein opstapje was) al meer dan 100 miljard kwijt zijn.
6. Opvallend aan de plannen die het kabinet bekend maakte, is dat men opschuift richting de standpunten van Groen Links: CO2 heffing voor bedrijven, iets minder voor burgers. Dat de burgers die CO2 heffing voor bedrijven uiteindelijk ook gaan betalen omdat de bedrijven die heffing door gaan berekenen in de prijzen, liet men voor het gemak maar onvermeld.
7. Omdat het kabinet naar alle waarschijnlijkheid de meerderheid in de Eerste Kamer kwijtraakt, zien we dus dat men lonkt naar Groen Links, om na de verkiezingen een groot "klimaatblok" te gaan vormen, bestaande uit de coalitie plus Groen Links en wellicht ook de PvdA om aan een meerderheid te komen. Als je op 1 van die 6 partijen stemt, maakt het dus qua klimaatbeleid niet uit, want die vormen straks 6 handen op 1 buik.

Mijn standpunt hierin is wel duidelijk: ik stem op geen van die 6 partijen. Het gedraai en gekonkel om de werkelijke kosten (tegen een onmeetbaar klein klimaateffect) te verdoezelen, vind ik stuitend en een vorm van kiezersbedrog. Daar past maar 1 reactie op: afstraffen in het stemhokje.


Dit staat mij ook enorm tegen. Maar hoe staan de christelijke partijen tegenover dit gegeven.
Ik kan het mis hebben want ken het verkiezingsprogramma van CDA/CU /SGP niet, maar ik denk niet dat er van uit die hoek protest klinkt.
Houd men over FvD en PVV en in mindere mate VVD (hoewel :-k)
Eerlijk gezegd word ik niet blij van politiek en ben ik er nog niet uit op wie te stemmen. Misschien stem ik überhaupt wel niet.
Ik moet wel zeggen dat hoewel Baudet een hautain mannetje is, ik wel vind dat wat hij zegt, niet zo idioot in de oren klinkt zoals menigeen wil laten doen geloven.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: ontwerp klimaat-akkoord

Berichtdoor MoesTuin » 14 mar 2019 20:07

Hier idem...geen klimaat partij.
Ik kwam erachter dat er ook regionale partijen meedoen aan de verkiezingen.
Maar dan vraag ik me af, stel dat je geen landelijke partij stemt...maar regionaal....wat gebeurt er dan met je stem t.o.v. de 1e kamer verdeling (of doe je daar dan niet aan mee :-k )
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: ontwerp klimaat-akkoord

Berichtdoor hans0166 » 15 mar 2019 07:43

MoesTuin schreef:Hier idem...geen klimaat partij.
Ik kwam erachter dat er ook regionale partijen meedoen aan de verkiezingen.
Maar dan vraag ik me af, stel dat je geen landelijke partij stemt...maar regionaal....wat gebeurt er dan met je stem t.o.v. de 1e kamer verdeling (of doe je daar dan niet aan mee :-k )


zij mogen stemmen op wie ze willen.. wees dus voorzichtig, je zou dus zomaar op een door jou ongewenste landelijke partij kunnen stemmen.....
of op deze https://nl.wikipedia.org/wiki/Onafhanke ... atsFractie


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten