ontwerp klimaat-akkoord

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

ontwerp klimaat-akkoord

Berichtdoor elburger » 21 dec 2018 11:46

De kogel is door de kerk.
Er is na 9 maanden onderhandelen met diverse organisaties, vakbonden, industrie, kabinet een ontwerp akkoord overeengekomen. Milieuorganisaties zijn niet blij, de vakbond FNV is niet blij.
Sommigen heel blij maar over het algemeen overheerst toch de stemming,"dit is het allemaal net niet". Het kabinet en onze volksregering hebben nog de mogelijkheid om her en der ergens nog wat te sleutelen aleer het definitieve akkoord wordt ondertekend.
Uit eerdere " lekken" hebben wij al op kunnen maken dat het grootste obstakel wordt, de burger mee te krijgen.
De belofte van € 500 miljoen voor het bedrijfsleven is er al, dit om o.a. ervoor te zorgen dat die sneller gaan investeren in een klimaat neutrale uitstoot.
Voor de burgers ligt er ook de vage belofte dat mn aan het einde van het volgend jaar, een compensatie krijgt voor de prijs ontwikkeling van gas- en elektriciteit gebruik.

Nu ben ik geen tegenstander van milieu heffingen, het gaat ons allemaal aan.
Maar ik kijk gewoon eens verder als mijn eigen voordeur, en ga in gesprek met de mensen die het financieel minder goed hebben als ik, en als velen met mij.
Ik neem "tante Leen" als voorbeeld.
Alleenstaande 67+, met een klein pensioen.
Of de hr en mevr. Janse,70+ met een klein pensioen
Allen wonend in een huurhuis.
Men ontvangt huur- zorgtoeslag.
Maar iedere maand is het iedere €0,05 omdraaie, en maar hopen dat de wasmachine of iets dergelijks, stuk gaat.
Deze mensen zijn niet gek.
Zij weten heel goed dat elke euro die een bedrijf moet investeren ten bate van de klimaat doelstelling, deels op de mensen wordt verhaald.
Wij burgers betalen meer belastingen, krijgen iets compensatie, maar de doorrekening van de kosten die het bedrijfsleven maakt, is voot de fam Janse, tante Leen, u en ik.

Ik weet dat bovenstaand stuk bij sommigen weerstand oproept, maar ik blijf erbij dat in het definitieve klimaat akkord er een duidelijke afspraak moet in staan dat de burger Niet 2 maal moet betalen.
Want, daar komt elburger weer, Nederland kent meer armoede dan menigeen wil geloven, EN dat is NIET altijd hun eigen schuld.

Klimaat akkoord, prima, maar laten wij dat op een Christelijke manier dragen.
De sterkste schouders dragen de zwaarste last.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: ontwerp klimaat-akkoord

Berichtdoor elbert » 21 dec 2018 12:53

Een paar opmerkingen van mij:
- wat levert dit klimaatakkoord eigenlijk op? Mijn inschatting: helemaal niets. Een onmeetbaar kleine impact op de wereldwijde temperatuur.
- wat kost het? Iets van 660 miljard euro t/m 2050 en dat is mijns inziens nog een te lage schatting (bron: https://www.ce.nl/publicaties/download/2293)
- nou is 660 miljard euro een bedrag waar we ons geen voorstelling bij kunnen maken, dus hier opgesplitst in kosten per jaar per huishouden:
Afbeelding

Dit hele feestje kost voor de laagste inkomens nu dus al 372 euro per jaar en dat loopt op tot meer dan 2100 euro per jaar in 2050. Hoe tante Leen dat moet opbrengen, vraag ik me af. Voor de middeninkomens is dat meer dan 600 tot 4000 euro per jaar en de hoogste inkomens 1300 tot 8400 euro per jaar.
De vraag die we ons hierbij moeten stellen is: is het bereiken van echt helemaal niets ons dit allemaal waard?

Het enige wat hiermee bereikt wordt, is dat energie in de toekomst een luxe artikel wordt. We moeten maar hopen dat het echt zo warm wordt als voorspeld, want als we onverwachts toch koude winters krijgen, dan zitten we straks thuis letterlijk in de kou omdat we de verwarming niet meer kunnen betalen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: ontwerp klimaat-akkoord

Berichtdoor hans0166 » 21 dec 2018 15:12

elburger schreef:De sterkste schouders dragen de zwaarste last.


de rest van dit onderwerp gaan we toch niet redden.

Maar deze laatste zin is ook totale onzin. De burger heeft al jaren opslagen betaald voor energie ontwikkelingen...en nu nog meer!.. kijk maar eens naar de tarieven voor de energiebelastingen, de burger betaald en het bedrijfsleven lacht zich een deuk ... die betalen nog niet eens de helft, maar strijken wel de subsidies op, door ONS betaald, EN strak mogen we nog een keer gaan betalen als ze weer aan ons terug verkopen....
Grandioos idee, en dat voor nog geen 0.1 % ... we zijn gewoon gek geworden hier.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: ontwerp klimaat-akkoord

Berichtdoor elburger » 22 dec 2018 14:42

Hans 0166 schreef

Maar deze laatste zin is ook totale onzin. De burger heeft al jaren opslagen betaald voor energie ontwikkelingen...en nu nog meer!.. kijk maar eens naar de tarieven voor de energiebelastingen, de burger betaald en het bedrijfsleven lacht zich een deuk ... die betalen nog niet eens de helft, maar strijken wel de subsidies op, door ONS betaald, EN strak mogen we nog een keer gaan betalen als ze weer aan ons terug verkopen....
Grandioos idee, en dat voor nog geen 0.1 % ... we zijn gewoon gek geworden hier.


Dat bedoel ik dus ook, de sterkste schouders is het bedrijfsleven.
Vandaar dat ik in mijn stukje ook dit punt aanhaalde:

Wij burgers betalen meer belastingen, krijgen iets compensatie, maar de doorrekening van de kosten die het bedrijfsleven maakt, is voot de fam Janse, tante Leen, u en ik.


Hoe je het ook gaat doen, de burger is de kos, want wij betalen 2x voor dit of het nog definitieve akkoord.
Eerst via de belastingen, dan dan de prijs verhogingen die het bedrijfsleven op ons gaat verhalen.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: ontwerp klimaat-akkoord

Berichtdoor elburger » 22 dec 2018 14:54

Nederland loopt weer voorop.
Het braafste jongetje van de klas.
Men weet heel goed dat wij steen en been gaan klagen, maar dat wij de lasten klakkeloos zullen gaan dragen.
Nu is Nederland een vervuiler ( welk land niet )
En wij willen ons best doen om de planeet te redden.
Denkt dat men nu in China, bijv, ook?
Afgelopen week hoorde ik een item op radio en tv over de kolencentrales in de nabijheid van Peking.
Die gaat en heeft men al deels gesloten, 5 stuks meen ik.
Ja, Ding en Xi willen schone lucht, net zoals al die inwoners van Peking.
Geen probleem.
Men sluit de kolencentrales allemaal die in de nabijheid van Peking staan, die VIJF dus, en men bouwt op minimaal 200km van Peking TWINTIG nieuwe kolencentrales.
Geen Pekinees die dan nog klaagt.
Maar per saldo groeit de uitstoot van CO2 in China, terwijl het toch de bedoeling is dat die wereldwijd gaat dalen.
Daar heeft men in China, India en Brazilië geen boodschap aan, net zoals in zoveel landen, ook Trump niet.
En zelfs in onze EU, liggen er landen dwars om bijv. kolencentrales te sluiten.
Wat ik hiermee wil zeggen is, dat men allemaal het verstand moet gaan gebruiken, en laat Nederland als groot betalen van de EU staatkas daar eens de puntjes op de i gaan zetten.
Klimaat redden is een wereldwijd omvattende zaak.
Nederland hoeft niet voorop te lopen, laten wij dat in EU verband doen, want in 20130 mag er geen Nederlander meer een auto rijden op benzine of diesel, maar jan en alleman uit Duitsland en Frankrijk en Bulgarije mag je de toegang tot ons land niet verbieden die wel op benzine of diesel rijden.
Of zou het toch................................?
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: ontwerp klimaat-akkoord

Berichtdoor elbert » 24 dec 2018 15:35

elburger schreef:Dat bedoel ik dus ook, de sterkste schouders is het bedrijfsleven..
Ik denk dat dit genuanceerder ligt.
Het is in elk geval wel zo dat het bedrijfsleven aan de zgn. klimaattafels zat en dus een flinke vinger in de pap had bij de totstandkoming van het klimaatakkoord. De gewone belastingbetaler zat daar in elk geval niet en die heeft dus al een flinke achterstand wat dat betreft.
Maar zelfs al zou het bedrijfsleven harder aangepakt worden, dan zou diezelfde belastingbetaler/consument nog steeds de klos zijn, omdat het bedrijfsleven hogere kosten gewoon doorberekent in de prijzen van hun producten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Yoshi

Re: ontwerp klimaat-akkoord

Berichtdoor Yoshi » 24 dec 2018 15:48

elbert schreef:Ik denk dat dit genuanceerder ligt.
Het is in elk geval wel zo dat het bedrijfsleven aan de zgn. klimaattafels zat en dus een flinke vinger in de pap had bij de totstandkoming van het klimaatakkoord. De gewone belastingbetaler zat daar in elk geval niet en die heeft dus al een flinke achterstand wat dat betreft.
Maar zelfs al zou het bedrijfsleven harder aangepakt worden, dan zou diezelfde belastingbetaler/consument nog steeds de klos zijn, omdat het bedrijfsleven hogere kosten gewoon doorberekent in de prijzen van hun producten.

De gewone burger was natuurlijk vertegenwoordigd door hun politiek vertegenwoordigers.
Of ik van dit akkoord blij wordt weet ik nog niet. Vind het weinig visionair en ik denk dat je met kernenergie de energiebehoefte van burgers en bedrijfsleven veel betaalbaarder kan houden. Ook zou ik gas niet zo snel afschrijven.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: ontwerp klimaat-akkoord

Berichtdoor StillAwake » 24 dec 2018 22:15

elbert schreef:Een paar opmerkingen van mij:
- wat levert dit klimaatakkoord eigenlijk op? Mijn inschatting: helemaal niets. Een onmeetbaar kleine impact op de wereldwijde temperatuur.
- wat kost het? Iets van 660 miljard euro t/m 2050 en dat is mijns inziens nog een te lage schatting (bron: https://www.ce.nl/publicaties/download/2293)
- nou is 660 miljard euro een bedrag waar we ons geen voorstelling bij kunnen maken, dus hier opgesplitst in kosten per jaar per huishouden:
Afbeelding

Dit hele feestje kost voor de laagste inkomens nu dus al 372 euro per jaar en dat loopt op tot meer dan 2100 euro per jaar in 2050. Hoe tante Leen dat moet opbrengen, vraag ik me af. Voor de middeninkomens is dat meer dan 600 tot 4000 euro per jaar en de hoogste inkomens 1300 tot 8400 euro per jaar.
De vraag die we ons hierbij moeten stellen is: is het bereiken van echt helemaal niets ons dit allemaal waard?

Het enige wat hiermee bereikt wordt, is dat energie in de toekomst een luxe artikel wordt. We moeten maar hopen dat het echt zo warm wordt als voorspeld, want als we onverwachts toch koude winters krijgen, dan zitten we straks thuis letterlijk in de kou omdat we de verwarming niet meer kunnen betalen.

Besef wel dat verl mensen e4 ook hun brood mee gaan verdienen.
Dat geld verdwijnt niet, maar wordt anders verdeeld...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: ontwerp klimaat-akkoord

Berichtdoor StillAwake » 24 dec 2018 22:17

Yoshi schreef:De gewone burger was natuurlijk vertegenwoordigd door hun politiek vertegenwoordigers.
Of ik van dit akkoord blij wordt weet ik nog niet. Vind het weinig visionair en ik denk dat je met kernenergie de energiebehoefte van burgers en bedrijfsleven veel betaalbaarder kan houden. Ook zou ik gas niet zo snel afschrijven.

Dat afsluiten van het gas is vooral voor de buhne.
Ik denk niet dat ze het echt van plan zijn.

Wel bij nieuwbouw, maar voor oude woningen is het onhaalbaar...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: ontwerp klimaat-akkoord

Berichtdoor hans0166 » 25 dec 2018 05:08

StillAwake schreef:Wel bij nieuwbouw, maar voor oude woningen is het onhaalbaar...


ik heb een 30'r jaren woning, slopen en nieuwbouw zou een rendabeler rendement geven dan na isoleren.
Mijn huis heeft een zgn franse, of, gebroken kap.
Isoleren van alleen dat betekent al : óf alles vernieuwen compleet nieuw incl beschot, pannen, balken en zelfs de kamers omdat de wanden aan het dak vastzitten... óf heel mijn bovenverdieping met alle slaapkamers en badkamers afbreken om isolatie aan de steile delen van mijn kap aan te kunnen brengen...

geen van beiden kan ik vanwege kosten, als realistisch beschouwen.. dat wordt een geintje tussen de 50 en 75K (misschien wel meer)..en dan heb ik nog niet eens een verwarmingsinstallatie! Hoe ga je ooit van je leven die kosten terugverdienen.. er is geen koper voor zo'n huis die een ton meer gaat betalen...

Het gaat hier dus tussenvloer/plafond isolatie worden icm met een pelletkachel en omdat er echt geen alternatieven zijn, komt er over twee weken een nieuwe superzuinige gas CV ketel ( met aansluitingen voor hybride apparaten en eventueel wisselbare branders voor flessengas, dan kan het altijd nog dienst doen als alleen warmwater leverancier als mijn pelletkachel brandt)

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: ontwerp klimaat-akkoord

Berichtdoor pindas83 » 25 dec 2018 15:38

StillAwake schreef:Dat afsluiten van het gas is vooral voor de buhne.
Ik denk niet dat ze het echt van plan zijn.

Wel bij nieuwbouw, maar voor oude woningen is het onhaalbaar...


Dat geloof ik ook. Nieuwbouw is ook helemaal geen punt om gasloos te bouwen. Oudere woningen zijn dan aangewezen op biomassa wat ook niet altijd makkelijk en zonder overlast is toe te passen. Erg goedkoop kun je het ook niet noemen.

Ik ben benieuwd hoe de ontwikkeling met waterstof gaat. De mogelijkheid is er nu om waterstof bij te mengen met aardgas en hier een conventionele HR ketel op te laten stoken met wat kleine modificaties. Dit is wel heel interessant.
Als het zover komt dat het naar 100% waterstof kan worden gebracht zou je wellicht de bestaande aardgasinfrastuctuur kunnen benutten voor transport hiervoor.
Voordeel is dat dit zeer uitgebreide netwerk niet nutteloos wordt én dat het min of meer 1 op 1 uitwisselbaar is met gas gestookte installaties. Bestaande woningen kunnen zo ook ‘duurzaam’ :wink: gemaakt worden zonder krankzinnige investeringen.

Nadeel schijnt te zijn dat het vervaardigen van waterstof (veel?) elektrische energie verbruikt.
Je kan niet alles hebben hè!

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: ontwerp klimaat-akkoord

Berichtdoor pindas83 » 25 dec 2018 15:49

hans0166 schreef:
Het gaat hier dus tussenvloer/plafond isolatie worden icm met een pelletkachel en omdat er echt geen alternatieven zijn, komt er over twee weken een nieuwe superzuinige gas CV ketel ( met aansluitingen voor hybride apparaten en eventueel wisselbare branders voor flessengas, dan kan het altijd nog dienst doen als alleen warmwater leverancier als mijn pelletkachel brandt)


Die CV ketels waar je een lucht-water warmtepomp op een later tijdstip mee kunt koppelen zijn er al een heel tijdje hoor. Maar die zijn sowieso niet per uitstek geschikt voor warm tapwater bereiding ivm de hogere temperaturen die je nodig hebt (ong.60-65gr).
Warmtepomp is veel efficiënter rond de 30-45 gr.

Je hebt ook geen andere brander nodig om op propaan te kunnen stoken. Meestal is dit een kwestie van een andere inspuiter of soms alleen een parameter wijzigen in de elektronica.
Ik zou alleen nooit op propaan stoken tenzij het echt niet anders kan ivm de hoge kosten. Hoewel het voor alleen tapwater nog wel mee kan vallen. Ligt natuurlijk helemaal aan je behoefte.

Je zou er ook aan kunnen denken om een pelletketel icm tapwaterboiler te installaleren.
Boiler kan eventueel worden voorzien van een extra warmtewisselaar waar je zonnecollectoren op kunt aansluiten. E.e.a vergt wel wat ruimte en je zet het ook niet in een hoekje op zolder dus je zou wel iets van een garage of flinke bijkeuken moeten hebben (of bouwen) :wink

Of je kan altijd nog een elektrische boiler doen. Eventueel PV panelen voor extra elektrisch verbruik. Nadeel is alleen; als ie leeg is moet je een paar uur geduld hebben. Dus zorg dat deze voldoende inhoud heeft om de hele club te voorzien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: ontwerp klimaat-akkoord

Berichtdoor elbert » 29 dec 2018 12:26

Yoshi schreef:De gewone burger was natuurlijk vertegenwoordigd door hun politiek vertegenwoordigers.
Er zaten geen politiek vertegenwoordigers aan tafel. Wel oud-politici zoals Ed Nijpels en Diederik Samson, maar die vertegenwoordigen het volk niet, maar zaten er om het proces aan te sturen.
Nu dit klimaatakkoord er ligt (minus de milieuclubs die het toch nooit genoeg vinden), is het aan de politiek om er wat van te vinden. Nu duidelijk wordt dat dit de burger veel gaat kosten en niets meetbaars gaat opleveren, denk ik dat er een fikse tegenbeweging op gang komt.
Ik geloof tenminste niet dat de Nederlandse burger zit te wachten op extreme kostenstijgingen die als enig effect hebben dat de opwarming van de aarde in 2100 met niet meer dan een paar uurtjes wordt uitgesteld.
StillAwake schreef:Besef wel dat verl mensen e4 ook hun brood mee gaan verdienen.
Dat geld verdwijnt niet, maar wordt anders verdeeld...
Klimaatbeleid (als je het dan toch wil voeren) zou moeten gaan om het effectief terugbrengen van CO2 tegen zo laag mogelijke kosten. Niet om het kunstmatig in de lucht houden van niet-rendabele bedrijven c.q. bedrijfjes. Als die bedrijven alleen kunnen bestaan dankzij overheidssubsidies, dienen ze te verdwijnen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Yoshi

Re: ontwerp klimaat-akkoord

Berichtdoor Yoshi » 29 dec 2018 20:39

elbert schreef:Er zaten geen politiek vertegenwoordigers aan tafel. Wel oud-politici zoals Ed Nijpels en Diederik Samson, maar die vertegenwoordigen het volk niet, maar zaten er om het proces aan te sturen.

Oke.
Als ik hier kijk dan waren toch wel veel organisaties onderdeel van het overleg; https://www.klimaatakkoord.nl/klimaatak ... maatberaad
En kon je als burger ook op allerlei manieren invloed uitoefenen; https://www.klimaatakkoord.nl/documente ... aatakkoord
Nu dit klimaatakkoord er ligt (minus de milieuclubs die het toch nooit genoeg vinden), is het aan de politiek om er wat van te vinden. Nu duidelijk wordt dat dit de burger veel gaat kosten en niets meetbaars gaat opleveren, denk ik dat er een fikse tegenbeweging op gang komt.

Het wordt vrij breed gedragen in de politiek zie ik;
https://www.ad.nl/politiek/vijf-vragen- ... ~aba909ac/

"De regeringspartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie trekken samen op met GroenLinks, PvdA en SP. Gezamenlijk bezitten die partijen maar liefst 113 van de 150 zetels in het parlement."

Die het niet steunen zijn dus de PvdD, maar dat kan je gerust zien als een milieuclub die het toch nooit genoeg vind. DENK, FvD en de PVV. Er zal dus ongetwijfeld een tegenbeweging op gang komen voornamelijk uit de uiterste flanken van het rechtse spectrum. Maar die schoppen traditiegetrouw toch overal tegenaan. Zelf ben ik wel rechts, conservatief en zie ik dit akkoord met wat wantrouwen tegemoet maar voel me niet aangesproken door zulke randpartijen.

Ik geloof tenminste niet dat de Nederlandse burger zit te wachten op extreme kostenstijgingen die als enig effect hebben dat de opwarming van de aarde in 2100 met niet meer dan een paar uurtjes wordt uitgesteld.
Klimaatbeleid (als je het dan toch wil voeren) zou moeten gaan om het effectief terugbrengen van CO2 tegen zo laag mogelijke kosten. Niet om het kunstmatig in de lucht houden van niet-rendabele bedrijven c.q. bedrijfjes. Als die bedrijven alleen kunnen bestaan dankzij overheidssubsidies, dienen ze te verdwijnen.

Eensch.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: ontwerp klimaat-akkoord

Berichtdoor elbert » 03 jan 2019 09:06

Yoshi schreef:Oke.
Als ik hier kijk dan waren toch wel veel organisaties onderdeel van het overleg; https://www.klimaatakkoord.nl/klimaatak ... maatberaad
En kon je als burger ook op allerlei manieren invloed uitoefenen; https://www.klimaatakkoord.nl/documente ... aatakkoord
Qua inspraak was dit een wassen neus.
Burgers konden zelf niet meer dan een webformulier invullen met daarin suggesties, die men gewoonweg kon negeren. Ik ben er ook zeker van dat de meeste suggesties (als die al binnenkwamen) gewoonweg genegeerd worden.
Verder waren de organisaties zorgvuldig geselecteerd: men moest instemmen met bepaalde voorwaarden, zoals: instemming met de vastgestelde doelen (49% CO2 reductie in 2030), geen kritiek op windmolens, geen voorstanders van kernenergie enz.. Stemde je daar niet mee in, dan kon je een plek aan die klimaattafels wel vergeten.
Dus zaten er milieuclubs met dogmatisch idealistische belangen en VNO-NCW met een flink financieel belang aan tafel.
Dan mag je raden wie er als verliezers uit de bus zijn gekomen bij dit klimaatakkoord: de burgers die niet aan tafel zaten en die dit allemaal mogen betalen.
Yoshi schreef:Het wordt vrij breed gedragen in de politiek zie ik;
https://www.ad.nl/politiek/vijf-vragen- ... ~aba909ac/

"De regeringspartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie trekken samen op met GroenLinks, PvdA en SP. Gezamenlijk bezitten die partijen maar liefst 113 van de 150 zetels in het parlement."

Die het niet steunen zijn dus de PvdD, maar dat kan je gerust zien als een milieuclub die het toch nooit genoeg vind. DENK, FvD en de PVV. Er zal dus ongetwijfeld een tegenbeweging op gang komen voornamelijk uit de uiterste flanken van het rechtse spectrum. Maar die schoppen traditiegetrouw toch overal tegenaan. Zelf ben ik wel rechts, conservatief en zie ik dit akkoord met wat wantrouwen tegemoet maar voel me niet aangesproken door zulke randpartijen.
De klimaatwet werd ondersteund door VVD, CDA, D66, ChristenUnie, GroenLinks, PvdA, SP, Denk en 50Plus.
Tegen waren PVV, SGP, FvD en PvdD.
De voorstemmers zijn ervan overtuigd dat de klimaatwet een goed idee is, maar men heeft nooit een kosten-batenanalyse gemaakt. Men stelt nu eerst het doel vast (49% CO2 reductie in 2030, 95% in 2050), maar men heeft zich nooit afgevraagd of dit haalbaar is en zo ja, tegen welke kosten. Men heeft zich ook niet afgevraagd wat het resultaat van deze CO2 reductie zou zijn (de invloed op het klimaat) en of de kosten opwegen tegen de baten. Wat dat betreft is de klimaatwet net zoiets als een wet die zegt dat we allemaal naar Mars moeten verhuizen. Interessant plan, maar of het haalbaar en betaalbaar is, vragen we ons niet af.
De rechtse tegenstanders van dit akkoord (PVV, SGP en FvD) hebben zich dat al wel afgevraagd. Een voorzichtige schatting gaat ervan uit dat de klimaatwet en het klimaatakkoord minstens 650 miljard euro tot 2050 gaan kosten (andere schattingen zeggen 1000 miljard) en dat het, als de doelen worden gehaald (wat ook zeer twijfelachtig is), dat dan de gemiddelde wereldtemperatuur niet meetbaar zal zijn veranderd: kortom geen meetbaar klimaateffect.
Deze analyse is hoogstwaarschijnlijk correct.
Dit overwegend maakt het mij niet uit wat de politieke kleur is van de partijen die dit zeggen: als deze analyse klopt (en daar ben ik zeker van), is dit hele klimaatakkoord een zinloze en peperdure exercitie, die tot enorme onvrede in dit land zal leiden.

Je kunt het vervolg nu al raden: het klimaatakkoord wordt nu doorgerekend. De linkse partijen zullen vooral zeggen dat de lasten "eerlijk moeten worden verdeeld". Extreem-links (Groen Links, PvdD) zal vinden dat er nog veel meer moet gebeuren. De middenpartijen zullen schrikken van de kosten en zullen een beetje op de rem gaan staan (zeker met de verkiezingen dit voorjaar in zicht), maar ook niet teveel en zullen uiteindelijk met links meestemmen. De rechtse partijen zullen zeggen: "zie je wel, het is een enorme belastingverhoging en je krijgt er niets voor terug".
Ik denk ook dat die doorrekening pas naar buiten komt na de provinciale statenverkiezingen, maar nu al is veel duidelijk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten