"onhaalbaar", nobel streven

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: "onhaalbaar", nobel streven

Berichtdoor Jesaja40 » 13 dec 2018 12:56

coby6 citeert:

Geen fietshelm een gemiste kans??
Laat wandelaars ook verplicht een helm opzetten dan.


Als de fietshelm verplicht zou worden, dan hoort daar ook "verplicht" een ledlampje in te zitten. Veel fietsers vertikken het om hun licht aan te doen. Het draagt bij aan de verkeersveiligheid en "bijna aanrijdingen" met schemerdonker zullen zeer gering zijn.

En de wandelaars? Helm hoeft niet maar in de avond een ledlampje om de arm zorgt voor veiligheid. Bijkomstigheid is dat je niet meer "op de tast" je huissleutel in het sleutelgat moet steken. Utopie of toekomstige werkelijkheid?
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: "onhaalbaar", nobel streven

Berichtdoor StillAwake » 13 dec 2018 13:52

Jesaja40 schreef:coby6 citeert:



Als de fietshelm verplicht zou worden, dan hoort daar ook "verplicht" een ledlampje in te zitten. Veel fietsers vertikken het om hun licht aan te doen. Het draagt bij aan de verkeersveiligheid en "bijna aanrijdingen" met schemerdonker zullen zeer gering zijn.

En de wandelaars? Helm hoeft niet maar in de avond een ledlampje om de arm zorgt voor veiligheid. Bijkomstigheid is dat je niet meer "op de tast" je huissleutel in het sleutelgat moet steken. Utopie of toekomstige werkelijkheid?

Wandelaar verplicht met licht (buiten de voetpaden) lijkt me een heel mooi streven.
Gevaar is wel dat je dan als automobilist nog minder rekent op die ene malloot die zonder licht loopt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: "onhaalbaar", nobel streven

Berichtdoor Jesaja40 » 13 dec 2018 14:29

StillAwake merkt op:

Gevaar is wel dat je dan als automobilist nog minder rekent op die ene malloot die zonder licht loopt.


In dat geval zou de verkeerswet moeten worden aangepast. Geen licht, dan vervalt de aansprakelijkheid bij de automobilist. Elke vrijdag- en zaterdagavond rijdt het merendeel van de uitgaande jongelui zonder licht. Toeteren en er iets van zeggen? Was het maar zo simpel, zij worden ondanks die overtreding toch wel beschermd. Jammer, dat zij niet in de gaten hebben dat door hun schuld een ander voor de kosten moet opdraaien. Maar ja, zo kom je (cynisch bedoeld) ook aan een knappe fiets.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: "onhaalbaar", nobel streven

Berichtdoor StillAwake » 13 dec 2018 14:35

Jesaja40 schreef:StillAwake merkt op:



In dat geval zou de verkeerswet moeten worden aangepast. Geen licht, dan vervalt de aansprakelijkheid bij de automobilist. Elke vrijdag- en zaterdagavond rijdt het merendeel van de uitgaande jongelui zonder licht. Toeteren en er iets van zeggen? Was het maar zo simpel, zij worden ondanks die overtreding toch wel beschermd. Jammer, dat zij niet in de gaten hebben dat door hun schuld een ander voor de kosten moet opdraaien. Maar ja, zo kom je (cynisch bedoeld) ook aan een knappe fiets.

Dat zou sowieso een zinnige wetswijziging zijn.
Dan meteen ook wielrenners uitsluiten van de automatische aanprakelijkheid van de automobilist.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: "onhaalbaar", nobel streven

Berichtdoor elburger » 13 dec 2018 18:18

StillAwake schreef

Maar even een gewetensvraag: heb jijzelf een fietshelm?

Nee.
Omdat het geen verplichting is.
Ik weet het, het is niet ok, ook al fiets ik heel weinig, maar een fietsongeval kan zelfs al na 3m gebeuren.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: "onhaalbaar", nobel streven

Berichtdoor elburger » 13 dec 2018 18:30

jesaja40 schreef

Als de fietshelm verplicht zou worden, dan hoort daar ook "verplicht" een ledlampje in te zitten. Veel fietsers vertikken het om hun licht aan te doen. Het draagt bij aan de verkeersveiligheid en "bijna aanrijdingen" met schemerdonker zullen zeer gering zijn.


Het probleem zit hem meer in de naleving ervan, is mijn mening.
Als ik hier in mijn stadje hoor dat men weet dat men eerst een waarschuwing krijgt alvorens er bekeurd word, dan schort het aan de naleving van dit verbod.
Wat helpt is dat na de landelijke/plaatselijke fietsverlichtingvoorlichting/controles, ( dewelke gratis zijn ) dat men dan gelijk lik op stuk geeft.
Hier gebeurd dat soms en reken maar dat de volgende dagen iedere scholier zijn/haar verlichting op orde heeft.
Want het verhaaltje dat men beboet is gaat sneller rond als dat een agent zijn boete kan uitschrijven.

Dus wat betreft een klein ledlampje ingebouwd in de helm is een prima idee.

Las hier ook dat men wandelaars moet verplichten opvallend rond te lopen in het donker.
Ook hier ben ik het helemaal mee eens.
Ik draag altijd een anwb hesje met strepen dewelke duidelijk oplichten in het donker.
Nu zie ik over het algemeen het silhouet van een wandelaar wel.
Erger vind ik het dat men de hond(en) niet aan de lijn heeft en dat die in het donker bijna niet zichtbaar zijn.
Inmiddels lopen er hier al diverse honden in het donker met één of andere soort van verlichting.
Ik ervaar dat als erg prettig.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: "onhaalbaar", nobel streven

Berichtdoor StillAwake » 13 dec 2018 19:54

elburger schreef:StillAwake schreef


Nee.
Omdat het geen verplichting is.
Ik weet het, het is niet ok, ook al fiets ik heel weinig, maar een fietsongeval kan zelfs al na 3m gebeuren.

Als je het zo belangrijk vindt, waarom dan wachten op een verplichting voordat je zelf aan de helm gaat?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: "onhaalbaar", nobel streven

Berichtdoor coby6 » 13 dec 2018 22:13

elburger schreef:Het probleem zit hem meer in de naleving ervan, is mijn mening.
Als ik hier in mijn stadje hoor dat men weet dat men eerst een waarschuwing krijgt alvorens er bekeurd word, dan schort het aan de naleving van dit verbod.
Wat helpt is dat na de landelijke/plaatselijke fietsverlichtingvoorlichting/controles, ( dewelke gratis zijn ) dat men dan gelijk lik op stuk geeft.
Hier gebeurd dat soms en reken maar dat de volgende dagen iedere scholier zijn/haar verlichting op orde heeft.
Want het verhaaltje dat men beboet is gaat sneller rond als dat een agent zijn boete kan uitschrijven.

Dus wat betreft een klein ledlampje ingebouwd in de helm is een prima idee.

Las hier ook dat men wandelaars moet verplichten opvallend rond te lopen in het donker.
Ook hier ben ik het helemaal mee eens.
Ik draag altijd een anwb hesje met strepen dewelke duidelijk oplichten in het donker.
Nu zie ik over het algemeen het silhouet van een wandelaar wel.
Erger vind ik het dat men de hond(en) niet aan de lijn heeft en dat die in het donker bijna niet zichtbaar zijn.
Inmiddels lopen er hier al diverse honden in het donker met één of andere soort van verlichting.
Ik ervaar dat als erg prettig.

Er is hier een onverlichte weg waar ik vaak fiets. Gaan die wandelaars aan mijn kant lopen zonder licht. Lekker slim zeg. Ook aan de andere kant zie je ze niet. Ik knalde bijna tegen een op toen ik inhaalde. Loopt ie daar in de struiken met z'n hond.
Die honden met die kerstversieringen om zijn lachen. Dat zouden ze voor iedereen verplicht moeten stellen.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: "onhaalbaar", nobel streven

Berichtdoor elburger » 14 dec 2018 18:20

Still Awake schreef

Als je het zo belangrijk vindt, waarom dan wachten op een verplichting voordat je zelf aan de helm gaat?


Ik zou willen dat ik nog kon fietsen,en koop geen helm voor die 25 km die ik per jaar fiets, mits het verplicht wordt
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: "onhaalbaar", nobel streven

Berichtdoor Marnix » 18 dec 2018 23:01

elburger schreef:Onze minister van infrastructuur en waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen heeft in samenwerking met betrokken maatschappelijke organisaties besloten de verkeersveiligheid aan te pakken en te streven naar 0 verkeersslachtoffers.
Een prima streven, iedere verkeersdode is er 1 teveel.
Men gaat o.a. bestuurders met alcohol op die een ongeluk veroorzaken, zwaarder straffen.
De alcoholpromillages gaan ook gelden voor bestuurders van snor- en bromfietsen en brommobielen.
Een helmplicht voor fietsers komt er niet.
Een gemiste kans.
Tevens vind ik het een gemiste kans om berichtgeving omtrend snelheidscontroles te verbieden.

Ik kan nog wel even verder gaan met het opsommen van zaken dewelke een positieve invloed kynnen hebben op de verkeersveiligheid, maar dat laat ik graag over aan de topic reageerders.
Punt is, denk ik, dat NUL verkeersdoden een utopie is.


Natuurlijk is het een utopie. Dat weet men zelf ook wel. Dat je er naar streeft wil niet zeggen dat je het haalt. Beetje raar om het dan zo te formuleren maar het aantal verkeersdoden stagneert al een poos. Door te streven naar zo weinig mogelijk verkeersdoden wordt de focus in ieder geval weer gelegd op het voorkomen van verkeersdoden en het cijfer zoveel mogelijk naar beneden brengen. In landen waar dit nulbeleid er al is vallen verhoudingsgewijs de minste verkeersdoden. Een goed streven, je zou alleen moeten zeggen dat je naar zo weinig mogelijk verkeersdoden streeft. Ipv naar nul. En ook een beetje hypocriet dat de minister van de partij is die recent om de burger te pleasen, de maximumsnelheid op de snelwegen verhoogde naar 130 (ook al vallen de meeste doden niet op de snelweg)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: "onhaalbaar", nobel streven

Berichtdoor elburger » 25 dec 2018 18:18

Ik lees hier wel dat een ieder het er mee eens is dat 0 dodelijke verkeersslachtoffers een onrealistisch getal is.
Iedere dode is er 1 teveel, maar het nobele streven naar een zo min mogelijk aantal is prima.
Zoals ik hier ook heb gelezen ligt hiervoor vooral een taak van de politie, of moet ik zeggen van de verkeersdeelnemer zelf?
De politie op beter naleving van de verkeerswetten, maar tja, de politie heeft wel andere prioriteiten als verkeersagentje te spelen.
De verkeersdeelnemers zelf dan?
Hier valt mi.i. de grootste slag te halen.
Als men nu eens:
01: met licht aan op ging fietsen, auto rijden.
02: stopt met bellen en appen op fietsen en tijdens het autorijden.
03: als men zich eens beter aan de snelheid gaat houden.
04: de helmplicht voor fietsers in zou gaan voeren.
05: wandelaars tijdens schemering en in het donker een fluoriserend jaste/hesje zouden aantrekken.
06: wielrenners op de rijbaan zou laten fietsen.

hier kan de politie zich beter mee gaan bemoeien, al is er natuurlijk de verantwoording van de bestuurder zelf.
07: ( meer) woonwijken 30km zones zou maken
08: iets zou doen aan al die "opgevoerde" snorfietsen, bromfietsen.
09: iets meer zou gaan doen aan hen die onverzekerd rondrijden
10: notoire drankrijders het rijbewijs eerder afpakt en erop let dat men niet zonder rijbewijs weer een auto gaat kopen c.q. besturen
11: strenger straft ( bijv. dodelijk ongeluk veroorzaken met drank op)
11: optreed tegen drank en drugs gebruik in het verkeer
12: ..................... vult u maar in waarvan u denkt dat ook nodig is/kan helpen................

Voer voor discussie zou ik zeggen, want ik ben zeker niet alwetend.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Yoshi

Re: "onhaalbaar", nobel streven

Berichtdoor Yoshi » 18 apr 2019 08:02

Hoe nobel het streven ook, het aantal verkeersdoden is ipv gedaald behoorlijk gestegen. Eerste stijging sinds jaren geloof ik. Heeft dat te maken met het onrealistische doel?

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: "onhaalbaar", nobel streven

Berichtdoor hans0166 » 18 apr 2019 12:10

elburger schreef: streven naar 0 verkeersslachtoffers.


komt vast weer een projectje aan met miljoenen... terwijl het beste, goedkoopste en meest directe is : gewoon aan de verkeersregels houden.

besteed het geld maar aan handhaving, daar schieten we allemaal mee op.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: "onhaalbaar", nobel streven

Berichtdoor elburger » 19 apr 2019 08:24

hans0166 schreef

terwijl het beste, goedkoopste en meest directe is : gewoon aan de verkeersregels houden.


Inderdaad dat is de goedkoopste en allerbeste manier die er is.
Helaas is het zo dat heel veel verkeersdeelnemers daar lak aan hebben.
Men denkt waarschijnlijk dat het allemaal wel mee zal vallen.
En zij die zich zo goed mogelijk aan de verkeersregels houden ( iedereen begaat wel per vergissing eens een overtreding ) worden heel vaak de dupe van het verkeers "hufterig" gedrag van hen die denken: "het kan wel even".
En dat "kan wel even" kan van alles zijn.
Van bellen op de fiets, mobielgebruik achter het stuur, bumperkleven, veel te snel rijden, enz, enz,
Wat mij bijzonder opvalt is dat het in de polder veel vaker gebeurd als in stedelijk gebied, of landelijk gebied.
Nu is de polder natuurlijk ook landelijk gebied, maar de weg situatie is daar veel anders.
Als ik vanuit Elburg de polder in rijdt, dan kun je er verzekerd van zijn dat bij 80% van e automobilisten het gas erop gaat.
Ik zet mijn cruisecontrol op 82, en men stuift er voorbij en voor ik het weet is men honderd meter verder. om de 1000 meter tot 1200 meter is er een afslag naar een andere weg. Ik weet dus uit ervaring precies welke afstand een auto aflegt t.o.v. mijne, en als ik eventjes een rekensommetje maak komt de gemiddelde snelheid van een automobilist op dat soort wegen al snel uit op 90 á 100 km p.u.

O, ja ook zo "leuk".
Staat er een flitser trapt men braaf op de rem en 100 meter verder gaat het gaspedaal weer richting bodem.
Flitsen is totaal nutteloos, de enigen die men ermee pakt zijn de vakantiegangers want die snappen het niet.
Omroep Flevoland - en vele andere kanalen - geven netjes de snelheidscontroles door, en men past zich 200 meter netjes aan.
Te zot voor woorden , vind ik, dat een regionale omroep hier aan meedoet.

Ik wil ook nog wel even vermelden dat het handsfree bellen wel afneemt.
Ik zie steeds minder mensen met de telefoon aan het oor.
Goede zaak zou je zeggen.
Niet dus.
Nu zie ik zoveel mensen naar beneden kijken, en NIET op de weg.
Nee, dan liever aan het oor, want dan let je mogelijkerwijs nog wat op de weg.
Maar vanuit mijn eigen constateringen kan ik melden dat het mobieltje tegenwoordig op een bovenbeen of tussen de benen ligt.
Rij namelijk nog wel eens mee in een vrachtauto.
Te gek voor woorden wat je allemaal ziet.
Bermen in, op andere rijbaan, vol in de remmen moeten, kortom een gevaar op de weg voor hen zelf maar bovenal voor de medeweggebruikers

Ik kan nog wel even doorgaan, want voetgangers, fietsers, scooterrijders, jong en oud, het lijkt wel alsof een ieder koning(in) wil zijn op zijn eigen stukje weg/fietspad.

Dus ja Hans.
Laat men de hand allemaal maar eens in eigen boezem steken, misschien dat er dan iets verbeterd, want de laatste cijfers spreken al weer van 17% meer verkeersdoden t.o.v. het jaar ervoor.

Ben ik nog niet eens begonnen over drank- en drugsgebruik achter het stuur.

Als laatste opmerking.
Ook ik bega wel eens een overtreding, maar bellen e.d. achter het stuur in de auto.
No way.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten