gele hesjes

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Yoshi

Re: gele hesjes

Berichtdoor Yoshi » 11 dec 2018 18:10

elburger schreef:Yoshi schreef



Ik vind het erg als mensen zo over andere mensen oordelen.
"Dan hebben ze inderdaad iets niet voor elkaar"

IIk vind het erg als mensen gedurende decennia nog niet hun eigen broek op kunnen houden en op kosten van de samenleving leven. Ik vind het erg als mensen gedurende lange tijd hun leven (financieel) niet op de rit hebben.

En ja het leven is duur in Nederland. We krijgen er echter ook ontzettend veel voor terug. Oa een vangnet systeem voor mensen die om wat voor reden dan ook niet voor zichzelf kunnen zorgen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: gele hesjes

Berichtdoor StillAwake » 11 dec 2018 20:06

Yoshi schreef:IIk vind het erg als mensen gedurende decennia nog niet hun eigen broek op kunnen houden en op kosten van de samenleving leven. Ik vind het erg als mensen gedurende lange tijd hun leven (financieel) niet op de rit hebben.

En ja het leven is duur in Nederland. We krijgen er echter ook ontzettend veel voor terug. Oa een vangnet systeem voor mensen die om wat voor reden dan ook niet voor zichzelf kunnen zorgen.

Dat is inderdad triest. En toch, gehandicapten, mensen in de laagste sociale laag, mensen van wie het huwelijk op de klippen gelopen is, waarvan het bedrijf failliet gegaan is, die werkloos geraakt zijn met een huis onder water: ze kunnen volledig buiten hun schuld dermate aan lager wal raken dat ze decennialang in de schulden blijven.
Dan is het heel makkelijk om te roepen dat er vangnetten zijn als je 6x modaal binnenharkt, maar het komt dan wel over als schreeuwen vanaf de zijlijn.

Natuurlijk zijn er ook mensen die vanwege verslavingen, wanbeleid, domme keuzes of grove zelfoverschatting aan lager wal raken, maar ik heb de indruk dat dat niet de hoofdmoot van de probleemgevallen is.
Ga eens naar een willekeurig buurtcentrum in Amsterdam.
Ga eens naar de dagopvang in Rotterdam
Bezoek eens een dakloze in Utrecht
Nederland is groter dan de relatief veilige vinexwijken (al weet je ook niet wat daar achter de deuren speelt).
Nederland is groter dan het Gooi (al weet je ook niet wat daar achter de deuren speelt).
Nederland is groter dan de grachtengordel (al weet je ook niet wat daar achter de deuren speelt).
Nederland is groter dan de havens waar werk zat is
Nederland is groter dan de kerken, waar diaconieen nog een extra vangnet opwerpen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: gele hesjes

Berichtdoor elbert » 12 dec 2018 11:39

Yoshi schreef:BS. Er zat geen subsidie op. Slechts de BTW terug gekregen, maar dat kan iedereen met zonnepanelen en is geen subsidie.
Ok, je hebt gelijk. Ik neem mijn woorden hierover terug. Blijft wel staan dat zonnepanelen nauwelijks bijdragen aan vermindering van de CO2 uitstoot, zelfs niet als je elk dak in NL er vol mee legt.
Yoshi schreef:Vandaag kwam naar buiten dat de meerderheid der Fransen vinden dat na de ingreep van de president de acties moeten staken.
Bedoel je deze peiling? https://www.francetvinfo.fr/economie/tr ... 94963.html
Die zegt dat een krappe meerderheid (54%) vindt dat de acties moeten stoppen. Dat klopt en daar is ook veel voor te zeggen. Maar een meerderheid van 64% staat nog wel achter de gele hesjes. Dus dat is voor Macron geen beste boodschap. Overigens: de ingreep van de president gaat ervoor zorgen dat Frankrijk een begrotingstekort krijgt van meer dan 3%. Dat zal men in Brussel niet fijn vinden. Daar heeft men net Italie op het strafbankje gezet, omdat dat land een begrotingstekort van 2,4% heeft. Maar Frankrijk heeft in Brussel een streepje voor.
Yoshi schreef:Ja, relschoppers heb je vaak bij zulke acties. Geen reden om een no true Scotsman drogreden te doen.
Dat doe ik dan ook niet. Ik zeg dat de meerderheid van de gele hesjes netjes en ordelijk demonstreert. Dat is een feit.
Yoshi schreef:Het gevoerde beleid is het resultaat van het Nederlandse poldermodel en zo slecht nog niet. En aangezien de extremistische partijen zoals gewoonlijk verantwoordelijkheid te nemen zullen de middenpartijen het op moeten knappen. Aan de zijkant blijven schreeuwen en mensen opjutten is makkelijk maar zodra ze daadwerkelijk wat moeten doen geven ze niet thuis.
In het geval van het klimaatbeleid is het nog maar de vraag of we aan mitigatie moeten doen, zeker als dat nog geen duizendste graad verschil zal maken. Dan lijkt me adaptatie (wat we al honderden jaren met veel succes doen) de beste keuze die ook beter door de bevolking gedragen kan worden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: gele hesjes

Berichtdoor StillAwake » 12 dec 2018 11:59

elbert schreef:Dat doe ik dan ook niet. Ik zeg dat de meerderheid van de gele hesjes netjes en ordelijk demonstreert. Dat is een feit.
Het blokkeren van snelwegen, het tot last zijn van mensen die er ook niets aan kunnen doen, het tegenhouden van een ambulance: ik vermoed dat jouw definitie van "netjes en ordelijk" nogal van de mijne afwijkt.
elbert schreef:In het geval van het klimaatbeleid is het nog maar de vraag of we aan mitigatie moeten doen, zeker als dat nog geen duizendste graad verschil zal maken. Dan lijkt me adaptatie (wat we al honderden jaren met veel succes doen) de beste keuze die ook beter door de bevolking gedragen kan worden.

Daar heb je deels een punt, evenals in je claim dat de CO2 reductie door middel van zonnepanelen verwaarloosbaar is.
Toch moeten we, afgezien van de hele CO2 problematiek, sowieso een omslag maken in ons denken over energie. De voorraden van gas en olie zijn hoe dan ook eindig.
Nog afgezien van milieu begint gas (olie was het al een poos) teveel een machtsfactor te worden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: gele hesjes

Berichtdoor elbert » 17 dec 2018 08:47

StillAwake schreef:Het blokkeren van snelwegen, het tot last zijn van mensen die er ook niets aan kunnen doen, het tegenhouden van een ambulance: ik vermoed dat jouw definitie van "netjes en ordelijk" nogal van de mijne afwijkt.
Nou, demonstreren is ook zeker niet mijn ding, zeker als mensen er last van hebben. Maar er is demonstratierecht en mensen kunnen daar gebruik van maken. Dat geldt ook in Frankrijk en als dat zonder rellen gebeurt, is dat toegestaan.
StillAwake schreef:Daar heb je deels een punt, evenals in je claim dat de CO2 reductie door middel van zonnepanelen verwaarloosbaar is.
Toch moeten we, afgezien van de hele CO2 problematiek, sowieso een omslag maken in ons denken over energie. De voorraden van gas en olie zijn hoe dan ook eindig.
Nog afgezien van milieu begint gas (olie was het al een poos) teveel een machtsfactor te worden.
Energie en de grondstoffen daarvoor zijn altijd een machtsfactor.
Dat geldt dus ook gewoon voor windenergie en zonne energie. Want daarvoor heb je ook grondstoffen nodig waar je ook conflicten over kunt krijgen: molybdeen, nikkel, kobalt en lithium (voor bijv. elektrische auto's). Die voorraden zijn ook eindig en dus schaars en dus mogelijke aanleiding voor conflicten. Laten we ons daarbij niet voor de gek houden: die stoffen zijn ook vervuilend. In de kobalt- en nikkelmijnen in Afrika worden bovendien kindslaven gehouden die daar onder mensonterende omstandigheden werken om onze zogenaamd "groene auto's" en mobieltjes van accu's te voorzien (zie bijv. hier).
Zoeken naar grondstoffen waar niet of nauwelijks conflictstof over kan ontstaan is lastig. Ik kan er maar 2 bedenken: water voor fusiereactoren en thorium voor gesmolten zout reactoren. Deze beide grondstoffen zijn vrijwel onbeperkt voorradig. Maar dat is allebei nog toekomstmuziek en laat nog op zich wachten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: gele hesjes

Berichtdoor StillAwake » 17 dec 2018 10:31

elbert schreef:Nou, demonstreren is ook zeker niet mijn ding, zeker als mensen er last van hebben. Maar er is demonstratierecht en mensen kunnen daar gebruik van maken. Dat geldt ook in Frankrijk en als dat zonder rellen gebeurt, is dat toegestaan.
Energie en de grondstoffen daarvoor zijn altijd een machtsfactor.
Dat geldt dus ook gewoon voor windenergie en zonne energie. Want daarvoor heb je ook grondstoffen nodig waar je ook conflicten over kunt krijgen: molybdeen, nikkel, kobalt en lithium (voor bijv. elektrische auto's). Die voorraden zijn ook eindig en dus schaars en dus mogelijke aanleiding voor conflicten. Laten we ons daarbij niet voor de gek houden: die stoffen zijn ook vervuilend. In de kobalt- en nikkelmijnen in Afrika worden bovendien kindslaven gehouden die daar onder mensonterende omstandigheden werken om onze zogenaamd "groene auto's" en mobieltjes van accu's te voorzien (zie bijv. hier).
Zoeken naar grondstoffen waar niet of nauwelijks conflictstof over kan ontstaan is lastig. Ik kan er maar 2 bedenken: water voor fusiereactoren en thorium voor gesmolten zout reactoren. Deze beide grondstoffen zijn vrijwel onbeperkt voorradig. Maar dat is allebei nog toekomstmuziek en laat nog op zich wachten.

Natuurlijk is ook de winning van zeldzame metalen vervuilend.
Natuurlijk weet ik ook dat je, als je van erts via windmolen tot schroot de keten bekijkt moet concluderen dat windmolens hun eigen CO2 footprint niet compenseren.
Toch moet er een omslag in ons energiedenken komen
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: gele hesjes

Berichtdoor elbert » 18 dec 2018 12:26

StillAwake schreef:Toch moet er een omslag in ons energiedenken komen
Dat moet van de politiek inderdaad. Maar diezelfde politiek gaat vervolgens de meest kostbare en meest inefficiënte manier om CO2 te besparen toepassen, met het slechtst mogelijke resultaat. Namelijk volop investeren in wind energie en zonne energie.
Daardoor explodeert de energierekening. Ik heb mijn maandtarieven voor volgend jaar gezien: 35% hoger en dat komt uitsluitend door de stijgende energiebelasting en netwerkkosten (want de stroom- en gastarieven heb ik vaststaan). Het meeste geld gaat richting windmolens die nauwelijks voor CO2 reductie gaan zorgen (zoals in Duitsland).
Wat dit betreft ben ik ook teleurgesteld in christelijke politici, zoals van de ChristenUnie, die de mond vol hebben over rentmeesterschap, maar zich niet afvragen of het klimaatbeleid dat ze voorstaan ook maar enig effect heeft.
Dat heeft het niet (een onmeetbaar effect op het klimaat), met als gevolg dat energie een luxe artikel aan het worden is, waarbij de lagere en middeninkomens straks letterlijk in de kou komen te staan. Dat is geen goed rentmeesterschap.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: gele hesjes

Berichtdoor StillAwake » 18 dec 2018 19:37

elbert schreef:Dat moet van de politiek inderdaad. Maar diezelfde politiek gaat vervolgens de meest kostbare en meest inefficiënte manier om CO2 te besparen toepassen, met het slechtst mogelijke resultaat. Namelijk volop investeren in wind energie en zonne energie.
Daardoor explodeert de energierekening. Ik heb mijn maandtarieven voor volgend jaar gezien: 35% hoger en dat komt uitsluitend door de stijgende energiebelasting en netwerkkosten (want de stroom- en gastarieven heb ik vaststaan). Het meeste geld gaat richting windmolens die nauwelijks voor CO2 reductie gaan zorgen (zoals in Duitsland).
Wat dit betreft ben ik ook teleurgesteld in christelijke politici, zoals van de ChristenUnie, die de mond vol hebben over rentmeesterschap, maar zich niet afvragen of het klimaatbeleid dat ze voorstaan ook maar enig effect heeft.
Dat heeft het niet (een onmeetbaar effect op het klimaat), met als gevolg dat energie een luxe artikel aan het worden is, waarbij de lagere en middeninkomens straks letterlijk in de kou komen te staan. Dat is geen goed rentmeesterschap.

Klaarblijkelijk ken jij eficientere methoden van co2 reductie?
Thorium is nog niet zover, fusieenergie ook niet, ik ben dus benieuwd...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: gele hesjes

Berichtdoor elbert » 20 dec 2018 10:53

StillAwake schreef:Klaarblijkelijk ken jij eficientere methoden van co2 reductie?
Thorium is nog niet zover, fusieenergie ook niet, ik ben dus benieuwd...
De meest efficiënte manier om CO2 te reduceren is meer kernenergie gebruiken. Landen als Groot-Brittannie, Finland, Zuid-Korea en Rusland zetten in op meer kerncentrales. Dat is ook de beste manier om grootschalig de CO2 uitstoot te reduceren, zoals Frankrijk in de jaren 80 al heeft aangetoond.
Op enige afstand gevolgd door: meer gas gebruiken i.p.v. kolen en olie.
Ja, dat lees je goed. De reden waarom bijvoorbeeld de V.S. de laatste jaren de CO2 uitstoot heeft weten te verlagen, is door grootschalig over te stappen van kolen naar (schalie)gas. Dat is gebeurd zonder specifiek beleid op dit gebied, want zoals je weet is Trump geen voorstander van klimaatbeleid. Door de schaliegasrevolutie in de V.S. is gas een stuk goedkoper geworden en daardoor is het marktaandeel van gas fors gestegen.
Van alle fossiele brandstoffen stoot gas het minste CO2 uit bij de verbranding. Dat komt omdat methaan (CH4) van alle koolwaterstoffen de minste koolstofatomen heeft en dus ook de minste CO2 uitstoot.
Vrijwel alle andere landen in de wereld volgen dit voorbeeld.
Behalve Nederland: hier gaan we van het gas af, wat een bijzonder onverstandige, peperdure en contraproductieve maatregel is. Ik snap de emotie over de aardbevingen in Groningen, maar er is meer dan genoeg gas elders in de wereld om dat (na het toevoegen van stikstof om het geschikt te maken voor ons gasleidingnet) in ons land te blijven gebruiken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: gele hesjes

Berichtdoor elbert » 29 dec 2018 12:33

Terug ontopic: voor wie denkt dat de gele hesjes protesten afgelopen zijn: nee hoor, die gaan gewoon door, al zien we daar niets van op het nieuws in Nederland. De protesten in Frankrijk zijn nu voor de zevende zaterdag op rij aan de gang.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: gele hesjes

Berichtdoor elburger » 29 dec 2018 14:19

elbert schreef

Terug ontopic: voor wie denkt dat de gele hesjes protesten afgelopen zijn: nee hoor, die gaan gewoon door, al zien we daar niets van op het nieuws in Nederland. De protesten in Frankrijk zijn nu voor de zevende zaterdag op rij aan de gang.


De gele hesjes komen hier in Nederland volgend jaar ook weer zichtbaar op de straten.
Zodra men ziet wat men aan het einde van de maand "netto overhoudt " van loon/uitkering, begint het gemor hier ook weer.
En ik geef hen daarin groot gelijk.
Er gaan in mijn omgeving stemmen op om op een maandag morgen met 70 km per uur richting Den Haag te rijden, te beginnen om 07.00 uur.
Een net protest zou ik zeggen. Men mag 70 km per uur rijden op de snelweg.
Een bijkomend voordeel is ook nog dat de co2 uitstoot veel lager zal zijn als normaal, misschien zelfs het aantal km fileleed, want met 70 km p/u is de kans op ongevallen veel kleiner en de doorstroming redelijk.
Zal alleen wel even iets langer duren.

Echter, ik houd rekening met de komende verkiezingen, men zal nu vanuit de diverse regeringsfracties wel het nodige stroop om de mond proberen te smeren om de mensen koest te houden.
Maar wie daar heden ten dage nog intrapt?!
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: gele hesjes

Berichtdoor Optimatus » 31 okt 2019 11:13

Intussen blijken de gele hesjes in Nederland niet echt een overtuigend succes te zijn geworden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: gele hesjes

Berichtdoor elbert » 31 okt 2019 11:36

De gele hesjes heten in Nederland boeren en bouwers.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: gele hesjes

Berichtdoor Optimatus » 31 okt 2019 11:47

Nope. Die komen op voor hun sectoren.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: gele hesjes

Berichtdoor elbert » 31 okt 2019 12:40

Optimatus schreef:Nope. Die komen op voor hun sectoren.
De gele hesjes protesteren naar aanleiding van een milieumaatregel: een verhoging van de brandstofprijzen door de regering Macron. Ze komen op voor hun eigen huishouden.
De boeren en bouwers protesteren naar aanleiding van een milieumaatregel: de stikstofregels. Ze komen op voor hun eigen sector en dus voor hun eigen huishouden.
Ziedaar het verband.
Er is nog een verband: de protesten zijn er naar aanleiding van een breed levend gevoel dat de politiek er niet voor de burger is, maar de burger voor de politiek.
We gaan nog meer van dit soort protesten zien, want de mismatch tussen wat de politiek wil en wat de burgers van het land willen, is groot.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten