Water(schaarste)?!

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Marnix » 29 mei 2020 09:35

hans0166 schreef:nou ik zou zeggen ..politiek:.maak wat vaart met het plan om water langer vast te houden in de hogere gebieden. De laatste jaren is er veel over geroepen maar nog niet zoveel gebeurt.


Mee eens. Voor de kortere termijn: vanaf donderdag weer duidelijke neerslagsignalen op de kaart. Dat zou wel goed zijn voor het land. Hopen dat de weerkaarten niet “opdrogen”. Bij voorkeur dan een week veel neerslag en daarna weer even droog want dan ga ik acht dagen op vakantie :P :mrgreen:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor elburger » 29 mei 2020 15:22

Wat ook een kleine oplossing zou zijn, maar gelijk een verfraaiing van het landschap is dat men beken weer laat meanderen, en niet gaat kanaliseren om het water zo snel mogelijk af te voeren. Ook nog goed voor de fauna en flora.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Lalage » 31 mei 2020 08:04

elburger schreef:Betalen naar verbruik is m.i. dan ook een prima idee, iets wat men in Nederland ook wel mag invoeren.

We betalen natuurlijk al naar verbruik, maar drinkwater is ontzettend goedkoop, dus dat voel je niet in je portemonnee. De belastingen voor het waterschap zijn volgens mij nog hoger dan dat we aan Vitens betalen (maar wij gebruiken ook wel erg weinig water, dit zal wel toenemen nu ik niet meer bij het zwembad kan douchen).

Wist je dat in de veeteelt ook heel veel water wordt gebruikt? Dus als je minder water wilt gebruiken, dan valt het aan te raden om je vleesconsumptie flink te minderen.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor K80 » 31 mei 2020 09:25

Lalage schreef:We betalen natuurlijk al naar verbruik, maar drinkwater is ontzettend goedkoop, dus dat voel je niet in je portemonnee. De belastingen voor het waterschap zijn volgens mij nog hoger dan dat we aan Vitens betalen (maar wij gebruiken ook wel erg weinig water, dit zal wel toenemen nu ik niet meer bij het zwembad kan douchen).

Wist je dat in de veeteelt ook heel veel water wordt gebruikt? Dus als je minder water wilt gebruiken, dan valt het aan te raden om je vleesconsumptie flink te minderen.


Ja, koeien drinken ook water en veel ja.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Marnix » 31 mei 2020 09:52

K80 schreef:Ja, koeien drinken ook water en veel ja.


Dat is niet de grootste verbruiker... ze eten voer dat op het land groeit en om dat te laten groeien is er veel water nodig.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor K80 » 31 mei 2020 12:45

In de veeteelt wordt niet zoveel beregend, lost teveel met de huidige gasolie prijs.
En zoieso niet met leidingwater natuurlijk.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Lalage » 31 mei 2020 13:40

Toevallig kom ik dit net tegen: een dag geen vlees eten bespaart even veel water als een maand lang niet douchen
https://nl.metrotime.be/2019/05/04/must ... N3sn293W30

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Marnix » 31 mei 2020 14:33

K80 schreef:In de veeteelt wordt niet zoveel beregend, lost teveel met de huidige gasolie prijs.
En zoieso niet met leidingwater natuurlijk.


Natuur en Milieu [1] stelt dat de vleesindustrie verantwoordelijk is voor 8 procent van het totale waterverbruik. Wel verschilt de watervoetafdruk per vleessoort. Rundvlees staat bovenaan, voor een kilo is er 15.500 liter water nodig. Voor een kilo varkensvlees is 6000 liter nodig en voor kippenvlees 4300 liter. Natuurlijk vereist de productie van plantaardige gewassen ook water, maar dit is aanzienlijk minder dan voor vlees. De Vlees Atlas [2] laat zien dat er voor 1300 calorieën in de vorm van graan, zo’n 500 liter water nodig is. Hetzelfde aantal calorieën in de vorm van vlees kost zo’n 4000 liter water. Onderzoeksbureau CE Delft [3] stelt dat er per persoon gemiddeld 58 kilo vlees wordt geconsumeerd, oftewel 159 gram per dag.

Bron:
https://www.nudge.nl/blog/2015/04/15/wa ... lees-eten/
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor K80 » 31 mei 2020 16:30

Ik zal er geen biefstuk minder om eten.

We zijn alleen super goed in zo snel mogelijk water af te voeren.
Nu moeten we beter het water vast zien te houden.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor elburger » 31 mei 2020 17:49

Als ik hier de brug over rij, dan zit ik in de polder, namelijk, Zuid-Flevoland. Hier heb je akkerbouwers maar ook grote boerderijen waar koeien en kippen worden gehpuden. Schapen- en varkenshouderijen zie je hier bijna niet. Het beregenen van weidegronden zie je hier ook bijna niet. Op de akker- en tulpen percelen zie je daarintegen al beregenings installaties als de gewassen de grond uitkomen, als de neerslag onder niveau is.
Voor het maken van veevoer is veel water nodig, dat klopt.
Wat echter een hele grote water vrager is, is de kleding industrie, de papierindustrie, kortom, heel veel industrie gerelateerde bedrijven.
Als ieder mens 1 spijkerbroek per jaar minder zou kopen, zou dat enorm veel oppervlakte water besparen.
O ja, niets ten nadele van golfers hoor, maar daar staan de sproei installaties ook volop de draaien om de baan mooi groen te houden. Maar, ik misgun hen hun hobby niet!

Heb vorig jaar een gesprek gevoerd met een biologische landbouwer, die mij, op vraag, vertelde dat het beregenen overdag in de volle zon nauwelijks effect heeft maar dat beregenen van zonondergang tot zonopkomst een beter effect heeft op de onwikkeling van de wortelen van het gewas en het gewas zelf. Net zo arbeidsintensief, alleen heb je minder nachtrust. Naast de betere plantenontwikkeling krijgt het water ook de kans om voor een groter deel weer grondwater te worden. Zijn verwachting is dan ook dat binnen een jaar of 10 overdag bij zon en veel wind beregenen verboden zal worden.

Water, ik herhaal het nog maar eens, wordt het nieuwe goud.
Nu al zijn er globaal waterconflicten.
Israël en Jordanië. Egypte met Ethiopië en Soedan, en velen zullen volgen.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor K80 » 01 jun 2020 08:19

Wij deden ook vaker in de nacht berekenen. Maar als je dit een week hebt gedaan ben je gebroken.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor elburger » 07 jun 2020 12:13

Sprak vanmorgen iemand en die zei:"het heeft wel weer genoeg geregend, er is weer water genoeg gevallen".
Zal maar niet over waterschaarste gaan praten dacht ik, want ze kijken je dan aan alsof ze Ermelo moeten bellen voor je.
Maar ik ben blij met die in totaal al 37mm regen van de afgelopen dagen, een druppel of een gloeiende aarde, maar voor menig landbouwer even een paar dagen en nachten geen gezeul met beregeningsslangen.
Trouwens, onze minister heeft 100 miljoen euro beschikbaar gesteld om onderzoek te doen hoe regenwater vast te houden e.d.
Ik had haar nog willen mailen dat ik voor 1 miljoen wel een project voor de Puttenerbeek op mij wilde nemen.
Toch maar niet gedaan.
Wordt vervolgt.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Marnix » 07 jun 2020 13:53

elburger schreef:Sprak vanmorgen iemand en die zei:"het heeft wel weer genoeg geregend, er is weer water genoeg gevallen".
Zal maar niet over waterschaarste gaan praten dacht ik, want ze kijken je dan aan alsof ze Ermelo moeten bellen voor je.
Maar ik ben blij met die in totaal al 37mm regen van de afgelopen dagen, een druppel of een gloeiende aarde, maar voor menig landbouwer even een paar dagen en nachten geen gezeul met beregeningsslangen.
Trouwens, onze minister heeft 100 miljoen euro beschikbaar gesteld om onderzoek te doen hoe regenwater vast te houden e.d.
Ik had haar nog willen mailen dat ik voor 1 miljoen wel een project voor de Puttenerbeek op mij wilde nemen.
Toch maar niet gedaan.
Wordt vervolgt.


Het is geen druppel op de gloeiende plaat. Het had inderdaad wel meer mogen zijn maar het is ongeveer een kwart van wat je nodig hebt om weer echt op peil te komen. Op sommige plekken waar meer viel wat minder, op andere plekken waar minder viel wat meer. De bekende grafiekjes wekken trouwens het idee dat we voorlopen qua droogte op vorig jaar en recordjaar 1976 maar die beginnen allemaal vanaf 21 maart te tellen terwijl daarvoor heel veel neerslag viel. Het verschilt ook wat dat betreft per plaats maar het waterpeil is hier toch echt nog wel een stuk hoger dan vorig jaar rond deze tijd.

De komende tijd wordt het weer warmer (vanaf donderdag weer boven de 20 graden) maar de droge stabiliteit lijkt voorlopig even voorbij en af en toe valt er dan ook wel weer regen, mogelijk ook met onweer.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor K80 » 07 jun 2020 13:55

Hier maar 18mm gehad de afgelopen dagen, omgeving Den Bosch. Schiet niet op.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Marnix » 08 jun 2020 10:30

K80 schreef:Hier maar 18mm gehad de afgelopen dagen, omgeving Den Bosch. Schiet niet op.


Er zijn nog steeds wel neerslagkansen voor de komende weken (met ostgewitter, waarbij flinke neerslagsommen nog wel mogelijk zijn) dus hou moed ;-) de stabiele hogedrukgebieden boven Scandinavie van de afgelopen maanden zijn voor nu wel van de kaart en dat biedt qua neerslag in ieder geval een hoop meer mogelijkheden dan de afgelopen twee maanden. Het blijft afwachten wwat er precies gebeurt en welke "lijntjes" uitkomen maar er is hoop :)

Afbeelding
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten